B-ryhmän persoonallisuushäiriöt ja parisuhdemarkkinat

Anonyymi-ap

Suomalaisista 0,9% on primääripsykopaatteja, 3% on sosiopaatteja, 3% omaa narsistisen persoonallisuushäiriön, 4% epävakaan persoonallisuushäiriön, 3% huomionhakuisen persoonallisuuden rajatilamuodon ja yhdellä prosentilla on sadistinen persoonallisuushäiriö.
Näitä on kaikkiaan 15% suomalaisista ja kaikkia yhdistää se, että muunlaiset ihmiset voivat joutua näiden uhreiksi. Noin kaksi kolmasosaa näistä henkilöistä saalistaa itselleen uhreja systemaattisesti. Tavoitellaan valtaa suhteessa toiseen ihmiseen, tavoitellaan rahaa, tai materiaa, tai halutaan nöyryyttää toista, tai toteuttaa sadistisia fantasioita, tai vain voittaa toinen.
Olen sivusta seurannut, että 80-luvulla syntyneiden parisuhteista suunnilleen joka toisessa jompikumpi osapuoli on tällainen. Olen myös ihmetellyt sitä, että näiden parisuhteet useimmiten kestävät, ellei tämä henkilö sitten pyri voittamaan kumppaniaan jättämällä.

Mielestäni persoonallisuushäiriöistä narsismia ei juurikaan tunnisteta.

Kysynkin nyt, että oletteko törmänneet näihin ihmisiin ja, että millaisia nämä mielestänne ovat?

harmaasusi

15

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No jaa. Olenhan tokikin syntynyt 70-luvulla. Mutta muistan, kun kerran vaimon kanssa ajelimme autolla asioille ja mikään ei ollut hyvin.

Tuumasin vain, että pitäisiköhän erota? Vaimo tuumasi, että pitää ja ajoi virastoon. Ihan sovussa erottiin papereiden allekirjoitusten jälkeen. Tavaroiden jakamisessakaan ei ollut ongelmia.

Siitä en osaa sanoa, miten dramaattisesti nykyään erotaan. Toivottavasti kuitenkin ilman isompia riitoja/väkivaltaa.

Eron jälkeen löysin sielunkumppanin, mutta mokoma meni ja kuoli. Hänen koiransa jäi vielä jokuseksi vuodeksi henkiin ja häntä heiluen aina tunnisti minut.
      Ilmeisesti hajusta, kun vanhoilla päivillä oli jo sokea.
      Koira eli yhteisellä tuttavallamme loppuelonsa.

>simiti<

• Anonyymi

Olen ollut tässä taas viime aikoina tekemisissä yhden pariskunnan kanssa. Tämä pariskunnan mies on aina ollut sen näköinen ja oloinen, että sillä olis joku vitutus päällä. Tulee mieleen narsisti. No, nyt mulle selvisi, että rouva on patologinen valehtelija ja, että hän on valehdellut minusta eri ihmisille ihan järkyttäviä juttuja ja valehtelee koko ajan. Rouvasta voi siis todeta, että häneltä puuttuu omatunto ja, että hän on sosiopaatti. Kuitenkin päällepäin ihan normaali perheenäiti ja tehnyt 20-vuotta hommia kumitehtaassa. En tiedä, että olis mitään rikoshistoriaa.

harmaasusi

• No kyllähän ensin tuntuu, että tehdas työläinen on säntillinen, rehti ja suora, varsinkin kumitehtaalla. Mutta eihän se sitä pois sulje. Ei kaikista kieroista tuu kauppiaita, eikä kaikki kauppiaat oo kieroja.

Tollanen valehtelija oli mulla kerran vuokralaisena. Joka kuukausi oli vuokra myöhässä ja ensin se meni läpi kun sampo pankissa oli ongelmia, mutta selitys vaan toistu ja toistu, vaikka olivatkin saaneet järjestelmän uudistettua. Sitten se hankki koiran ja sen piti olla ihan pieni, mutta eihän se ollut. Siis mitään väliä mulle sillä koolla, mutta miksi sekin piti valehdella. Sitten se halus maalata yhen seinän, niin yllättäen isä muuttui maalariksi. Ja sitten kun muutti pois, niin sano että joo yks avain puuttuu. Ja lähti sitä hakeen. No ei oo tähän päivään mennessä näkyny. No en ois halunnutkaan enää tavata, että pieni hinta siitä. Eikä nää olleet ainoota ongelmia.

• Anonyymi

Kaikenlaisiin on tullut törmättyä. Ihan varmasti joku heistä jotain on, mutta ketään ei kannata epäillä, ettei tulisi itse epäillyksi.

Patologiset valehtelijat on tunnistetaan varmasti, koska kateus herättää keskustelua ja sitten nousee ympäristön viha ja tyrmistys.

Heitä olen kohdannut kaksi. Kumpikaan ei ole ollut vastenmielinen, vaan melko viihdyttäviä molemmat, - toinen nainen ja toinen mies. Heidän lapsenomaisuus teki mahdottomaksi parisuhteiden kestävyyden heille itselleen. Ja sitä mukaa ovat ympärristöstäni ties minne kadonneet.

• Ah, persoonallisuushäiriöt, netin kestopuheenaihe.

Iltapäivälehdistä jos lukisin aiheeseen liittyvän artikkelin, osaisin minäkin diagnosoida tutut ja tuntemattomat.

Eikös se nyt ollut niin, että kaikki miehet ovat narsisteja?
      Minä ainakin olen itseeni tyytyväinen.

• Anonyymi

Tiedät varmaan, että kissoilla moinen korostuu. Kerran naisystäväni tuli koiran kanssa kylään. Katsoi, että tuollahan on kissakavereita.

Pian kuluttua kuului VIUUUU! ja koira juoksi jalkojemme juureen piiloon.
        Hetken kuluttua narttukissa käveli leuhkasti ja häntä pystyssä ohi.

Sille parikiloiselle nartulle ei edes 9Kg Maine Coon uskaltanut naamailla. Se oli johtaja!

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Tiedät varmaan, että kissoilla moinen korostuu. Kerran naisystäväni tuli koiran kanssa kylään. Katsoi, että tuollahan on kissakavereita.

Pian kuluttua kuului VIUUUU! ja koira juoksi jalkojemme juureen piiloon.
        Hetken kuluttua narttukissa käveli leuhkasti ja häntä pystyssä ohi.

Sille parikiloiselle nartulle ei edes 9Kg Maine Coon uskaltanut naamailla. Se oli johtaja!

>simiti<

Moni pitää kissaansa kermaperseenä ja sellaisia ne taitavat olla.
        Ei kissat muuten nuolisi takapuoltaan niin huolellisesti .

• Anonyymi

Olen törmännyt.
      Narsistit eivät koskaan vitsaile omalla itsellään. He ottavat kaiken itseensä liittyvän hyvin vakavasti. Narsistin ajattelussa kaikki lähtee siitä, mitä ja miten hän hyötyy eri tilanteissa ihmisistä. Tämän, kun muistaa, voi pelata narsistin pelejä.
      Hajota ja hallitse on se toimintatapa, jota hän käyttää. Ensin nostetaan toisen itsetuntoa. Se tapahtuu valloittavalla käytöksellä ja imartelulla. Sitä vaihetta kestää oman aikansa. Sinulle annetaan ylenpalttisesti huomiota. Samalla narsisti kuitenkin oppii toimintatapojasi ja skannaa sinusta heikkoudet. Ihminen, jota imarrellaan on yleensä heikoilla, koska hän pehmenee ja alkaa ajatella kaiken olevan hyvin. Sitä yllättyy, miten nopeasti heikkoudet on löydetty ja sitten alkaa heikkoihin kohtiin pistely. Tässä heikennetään ihmisen luottamusta toisen ihmisen hyvään tahtoon. Heikentynyt ihminen tekee kaikkensa, jotta saisi palautettua aikaisemman tilanteen eli ”kaiken jälleen kuntoon”. Hän syyttää itseään tilanteesta, koska narsisti syöttää koko ajan valheita hänelle hänestä itsestään. Tässä tilanteessa narsistin on helppo kietoa ihminen hallintaansa.

Erittäin haitallinen kasvuympäristö lapselle. Siinä kasvanut ei luota enää ihmisiin. Jos nyt jotain hyvää voi tilanteesta löytää, niin narsistin lähellä kasvanut ihminen tuntee narsistin toimintatavat, ja oppii ajattelemaan kuin narsisti.
      Tunnistaa melko nopeasti narsistin vinkeet. Viattomuuden siinä menettää. Juuri viattomuus on kadehdittava ominaisuus hyväuskoisissa ihmisissä.

• Anonyymi

Yksi esimerkki narsistista on taannoinen opiskelukaverini... Tuli ensin juttelemaan ja vaikutti sellaiselta mukavalta normityypiltä ja halusi selkeesti tutustua. Sitten aloimme touhuamaan juttuja kouluajan ulkopuolella ja koulussa olimme jutuissa. Tyyppi muuttui kuitenkin epäluotettavaksi ja kohta hänellä oli koulussa laaja kaveripiiri. Kuulin muilta, että oli haukkunut minua selän takana, vaikka mitään aihetta ei ollut.
        Meni välillä inttiin ja, kun tuli sieltä, niin rakensi muutamassa viikossa itselleen hovin ympärilleen. Oli joku viisi-kuusi tyyppiä, jotka laahustivat aina tämän perässä koulun käytävillä ja olivat hänen kanssa aina samaa mieltä kaikesta ja uskoivat kaikki tämän puheet. Mulle selvisi jotain vuotta myöhemmin, että tämä oli satuillut musta kaikenlaista aika laajalle piirille.
        Sitte, ku tein facebookin, niin koulustamme ei porukat hyväksyneet kaverikutsujani, eikä mua pyydelty kavereihin. Edes sellaiset, joiden kanssa oli viikottain tai useammin tekemisissä, eivät hyväksyneet kutsujani. Narsistin kavereihin meni kaikki, jopa sellaiset, joiden kanssa se ei ollut missään tekemisissä. Mä en vuosiin viitsinyt käyttää facea, koska kahdella muullakin suunnalla kävi tasan sama ilmiö. Sitten, kun aloin käyttämään facea ja tekemään julkaisuita, tämä narsisti suuttui minulle ja yritti kieltää multa facen käytön. En ollu ollut hänen kanssaan vuosiin tekemisissä, mutta hän oli edelleen kaverilistallani... Samaan aikaan hänen facessaan oli jokaisessa turhassakin päivityksessä yli sata vastausta ja luokkaa 500 tykkäystä...
        Narsisti haluaa jokapaikassa loistavaksi keskipisteeksi, mutta samalla hän valitsee itselleen vastakohdan, johon suhteessa hän voi loistaa. Narsisti on täydellinen, täydellisen riippumaton ja täysin hyvä ja sosiaalisesti täysin korrekti. Hänen vastakohtansa on riippuvainen, paha, täydellisen epätäydellinen ja sosiaalisesti hävettävän nolo, tai ainakin näin narsisti asiat esittää. Se on vähän, kuin vapaamuurareiden filosofiassa, Luciferin valo voi loistaa vain pimeyttä vasten. Nämä vastakohdaksi valitut, joihin suhteessa narsisti loistaa, joutuvat kiusatuiksi ja syrjityiksi ilman omaa ansiotaan ja 90% ihmisistä palvoo narsistia ja tykkäilee tätä somessa, jotta he olisivat sosiaalisesti korrekteja ja mukana laumassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi esimerkki narsistista on taannoinen opiskelukaverini... Tuli ensin juttelemaan ja vaikutti sellaiselta mukavalta normityypiltä ja halusi selkeesti tutustua. Sitten aloimme touhuamaan juttuja kouluajan ulkopuolella ja koulussa olimme jutuissa. Tyyppi muuttui kuitenkin epäluotettavaksi ja kohta hänellä oli koulussa laaja kaveripiiri. Kuulin muilta, että oli haukkunut minua selän takana, vaikka mitään aihetta ei ollut.
        Meni välillä inttiin ja, kun tuli sieltä, niin rakensi muutamassa viikossa itselleen hovin ympärilleen. Oli joku viisi-kuusi tyyppiä, jotka laahustivat aina tämän perässä koulun käytävillä ja olivat hänen kanssa aina samaa mieltä kaikesta ja uskoivat kaikki tämän puheet. Mulle selvisi jotain vuotta myöhemmin, että tämä oli satuillut musta kaikenlaista aika laajalle piirille.
        Sitte, ku tein facebookin, niin koulustamme ei porukat hyväksyneet kaverikutsujani, eikä mua pyydelty kavereihin. Edes sellaiset, joiden kanssa oli viikottain tai useammin tekemisissä, eivät hyväksyneet kutsujani. Narsistin kavereihin meni kaikki, jopa sellaiset, joiden kanssa se ei ollut missään tekemisissä. Mä en vuosiin viitsinyt käyttää facea, koska kahdella muullakin suunnalla kävi tasan sama ilmiö. Sitten, kun aloin käyttämään facea ja tekemään julkaisuita, tämä narsisti suuttui minulle ja yritti kieltää multa facen käytön. En ollu ollut hänen kanssaan vuosiin tekemisissä, mutta hän oli edelleen kaverilistallani... Samaan aikaan hänen facessaan oli jokaisessa turhassakin päivityksessä yli sata vastausta ja luokkaa 500 tykkäystä...
        Narsisti haluaa jokapaikassa loistavaksi keskipisteeksi, mutta samalla hän valitsee itselleen vastakohdan, johon suhteessa hän voi loistaa. Narsisti on täydellinen, täydellisen riippumaton ja täysin hyvä ja sosiaalisesti täysin korrekti. Hänen vastakohtansa on riippuvainen, paha, täydellisen epätäydellinen ja sosiaalisesti hävettävän nolo, tai ainakin näin narsisti asiat esittää. Se on vähän, kuin vapaamuurareiden filosofiassa, Luciferin valo voi loistaa vain pimeyttä vasten. Nämä vastakohdaksi valitut, joihin suhteessa narsisti loistaa, joutuvat kiusatuiksi ja syrjityiksi ilman omaa ansiotaan ja 90% ihmisistä palvoo narsistia ja tykkäilee tätä somessa, jotta he olisivat sosiaalisesti korrekteja ja mukana laumassa.

Kyllä tuo manipulointikyky on omaa luokkaansa. He käyttävät myös ns. kaasuvalotusta paljon ja jos kyse on esim. huoltajuusriidoista, voivat maalata kuvan toisesta vanhemmasta täysin kyvyttömänä reppanana. Ikävä kyllä tyyppi voi pyörittää karismallaan välillä viranomaisiakin ihan miten haluaa.

• Anonyymi

Huomionhakuisen persoonallisuuden tunnistaa siitä, että sinulla tulee muiden seurassa jutellessa kuva ikään kuin hän esittäisi ympärille oleville jotain näytelmää. Hän voi olla hurmaava, hymyilevä, vetovoimainen, mutta liian tuttavallinen. Kaiken toiminnan tavoitteena on saada mahdollisimman paljon huomiota muilta ihmisiltä.

Epävakaan tunnistaa siitä, että pieninkin vastoinkäyminen voi johtaa vakaviinkin tilanteisiin jopa henkeä uhkaaviin. Hän kokee erittäin raskaasti kaikenlaiset hylkäämiset ja kantaa tyhjyyden kokemusta sisällään. Erikoista on, että seuraavassa hetkessä tilanne voi vaikuttaa kokonaan toisenlaiselta. Voi olla vaikea kuvitella, että sama ihminen on ollut hetki sitten tappamassa itseään ja nyt naureskelee onnellisen oloisena ystävien seurassa.

Epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön tunnistaa siitä, että heillä on ns. rikollinen mieli ja rikollinen moraali. Se, mikä normaalille ihmiselle aiheuttaa häpeää ja syyllisyyttä, ei epäsosiaalisille sitä aiheuta. Yhteiskunnan säännöt ja normir eivät koske heitä. Heillä on omat säännöt. Varsinkin nuoren ihmisen voi olla vaikea vastustaa mukaan menemistä näiden rikollisiin kuvioihin, koska he ovat taitavia manipuloimaan toisia samoin kuin narsistitkin. Tämä on juuri se tilanne, kun puhutaan, että nuori ajautuu väärään seuraan. Ne ”kaverit” ovat yleensä tätä laatua. Vankilassa näitä kavereita sitten löytyykin useampi.

• Anonyymi

Näitä samoja voidaan sanoa politiikassa karismaattisiksi vaikuttajiksi. Ihmisillä on tapana seurata esikuvia ja uskoa vakuuttavia puhujia. Heitä sanotaan joskus myös paskanpuhujiksi.

• Anonyymi

Huomionhakuisesta on kaksi eri muotoa, jotka poikkeavat aika paljon toisistaan. Eli neuroottinen muoto ja rajatilamuoto. Rajatilamuodolle on ominaista patologinen valehtelu samaan tyyliin, kuin sosiopaatilla, eli mm. väärien henkilöllisyyksien käyttö ja toimiminen esimerkiksi vale erityisopettajana. Sinkkuna ollessaan näillä on paljon kevyitä suhteita ja samanaikaisesti. Parisuhteessa ollessaan nämä ovat patologisia pettäjiä. Yleinen kuvaus heidän sukupuolisuhde-elämästään on se, että he pettävät kaikkia kaikkien kanssa. Näistä lähes kaikki ovat naisia.
        Huomionhakuisen rajatilamuodon ja sosiopatian kanssa on päällekkäisyyttä ja ilmeisesti naisilla niiden välillä on spektri, jonka toisessa päässä on puhdas huomionhakuisen rajatilamuoto ja toisessa päässä puhdas sosiopatia. Näiden isoin ero on se, että huomionhakuinen on keskittynyt miesten huijaamiseen ja viettelemiseen ja sosiopaatti taas on keskittynyt vallantunteen tavoitteluun suhteessa toisiin ihmisiin.

• Anonyymi

Epävakaata on myös kaksi eri muotoa, eli terveempi ja sairaampi. Olin joskus suhteessa sairaamman muodon omanneen naisen kanssa. Hänellä oli hyvin epävakaa identiteetti ja hetero -ja lesbokaudet vaihtelivat. Samoin hän oli toisinaan kuukausien ajan absolutisti ja sitten saattoi olla melkein joka ilta menossa. Aina, kun tällainen kausi vaihtui, niin hän alkoi kokemaan edellisen kauden lähipiiriään, kuten poikaystävän, täysin pahaksi ja uskoi tulleensa narsistin uhriksi. Tästä seurasi jatkuva hyökkääminen. Hän itse jätti minut, mutta vainosi sen jälkeen vielä pitkään ja levitti nettiin syytöksiä, missä väitti minun toimineen niin kuin hän itse oli todellisuudessa toiminut.
        Mielestäni nämä monisukupuolisuushommat ovat lähinnä näiden häiriöpiirteiden poliittista yllyttämistä ja politisointia.

tuo edellinen vastaus oli myös multa, t. harmaasusi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Epävakaata on myös kaksi eri muotoa, eli terveempi ja sairaampi. Olin joskus suhteessa sairaamman muodon omanneen naisen kanssa. Hänellä oli hyvin epävakaa identiteetti ja hetero -ja lesbokaudet vaihtelivat. Samoin hän oli toisinaan kuukausien ajan absolutisti ja sitten saattoi olla melkein joka ilta menossa. Aina, kun tällainen kausi vaihtui, niin hän alkoi kokemaan edellisen kauden lähipiiriään, kuten poikaystävän, täysin pahaksi ja uskoi tulleensa narsistin uhriksi. Tästä seurasi jatkuva hyökkääminen. Hän itse jätti minut, mutta vainosi sen jälkeen vielä pitkään ja levitti nettiin syytöksiä, missä väitti minun toimineen niin kuin hän itse oli todellisuudessa toiminut.
        Mielestäni nämä monisukupuolisuushommat ovat lähinnä näiden häiriöpiirteiden poliittista yllyttämistä ja politisointia.

tuo edellinen vastaus oli myös multa, t. harmaasusi

Kuulostaa melkoiselta koettelemukselta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2328
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1903
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      29
      1646
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      176
      1603
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1479
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      185
      1253
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      128
      1226
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      25
      1146
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      962
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      959
    Aihe