Pyöräilijä vastaa liikenteessä kaikesta, mitä ympärillä tapahtuu oman turvallisuutensa ja mukavuutensa kustannuksella:
- Tie on tavalla tai toisella liukas, jäinen, hiekkainen, roudan rikkoma tai muutoin huono - pyöräilijä vastaa kaikista omista kaatumisistaan;
- Kumit puhkeavat kaupungin käyttämässä karkeassa sepelissä - pyöräilijä vastaa korjauksista;
- Jalankulkijalla on huppu päässä, eikä hän kuule tai näe ympäristöään - pyöräilijä vastaa kaikesta;
- Jalankulkijalla on kuulokkeet korvillaan, eikä hän kuule mitään - pyöräilijä vastaa kaikesta;
- Jalankulkijalla on ryntäilevä koira hihnassa - pyöräilijä vastaa kaikesta;
- Jalankulkijalla on huppu päässä, kuulokkeet korvillaan, kännykkä kädessä, lastenvaunut toisessa kädessä ja koirat kiinni lastenvaunuissa - pyöräilijä vastaa kaikesta;
- Jalankulkija kävelee keskellä kelviä - pyöräilijä vastaa kaikesta;
- Jalankulkijat kulkevat kaksi-tai-kolme rinnakkain - pyöräilijä vastaa kaikesta;
- Koululaiset valtaavat koko kelvin laidasta laitaan - pyöräilijä vastaa kaikesta;
- Jalankulkijat pitävät torikokousta kelvillä - pyöräilijä vastaa kaikesta;
- Autoilija ei ymmärrä stop-merkin tai kärkikolmion merkitystä tahi muuta väistämisvelvollisuutta - pyöräilijä vastaa kaikesta.
Koulun leväperäinen liikennekasvatus, välinpitämättömyys, maahantulijat (erilainen liikennekulttuuri), langattomat kuulokkeet ja huppareiden ja huppujen käytön räjähdysmäinen lisääntyminen iskevät kaikki erityisesti pyöräilijän turvallisuuteen ja mukavuuteen liikenteessä.
Olkaa varoivaisia siellä!
Pyöräilijän vastuu liikenteessä sen kuin kasvaa!
57
517
Vastaukset
- Anonyymi
Pyöräilijä on liikenteessä ajoneuvon kuljettaja. Eivät vastuut kasva, vaan vastuut ovat pyöräilijällä aina liikenteessä samat. Liikennesäännöt muodostavat vastuut, eikä liikennesäännöt muutu vuodenaikojen mukaan. Ajoneuvon kuljettajalla on aina vastuu huomioida keli ja sää.
5 §
Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen (17.12.2020/1040)
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa- Anonyymi
Aloittajan listauksen viimeinen kohta on kyllä huti. Silloin kun autoilija ajaa suojattoman kulkijan yli tai edes vähän tönäisee, vastuut ovat kyllä usein juuri siellä peltikuoren sisällä.
Pyörällä kulkiessa on pari yksinkertaista keinoa välttää noita aloituksessa maalailtuja laajoja vastuita:
1 Aja maltillisella nopeudella, varsinkin jos jalankulkijoita on samalla väylällä
2 Käytä sitä fillarissa pakollista kelloa riittävän kaukaa. Se on kätevä tapa herättää omissa ajatuksissaan hortoileva kävelijä. Jos ei tunnu tärppäävän, jatka soittelua lähestyessäsi epämääräisesti liikkuvaa kanssakulkijaa. Kyllä se jossain vaiheessa herää... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan listauksen viimeinen kohta on kyllä huti. Silloin kun autoilija ajaa suojattoman kulkijan yli tai edes vähän tönäisee, vastuut ovat kyllä usein juuri siellä peltikuoren sisällä.
Pyörällä kulkiessa on pari yksinkertaista keinoa välttää noita aloituksessa maalailtuja laajoja vastuita:
1 Aja maltillisella nopeudella, varsinkin jos jalankulkijoita on samalla väylällä
2 Käytä sitä fillarissa pakollista kelloa riittävän kaukaa. Se on kätevä tapa herättää omissa ajatuksissaan hortoileva kävelijä. Jos ei tunnu tärppäävän, jatka soittelua lähestyessäsi epämääräisesti liikkuvaa kanssakulkijaa. Kyllä se jossain vaiheessa herää...Riippuu kyllä tilanteesta. Liikenteen periaatteisiin kuuluu toki suojaamattomien ihmisten varominen, mutta ei jalankulkijakaan voi tehdä mitä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kyllä tilanteesta. Liikenteen periaatteisiin kuuluu toki suojaamattomien ihmisten varominen, mutta ei jalankulkijakaan voi tehdä mitä tahansa.
Tässähän se ongelma juuri on. Jalankulkija _voi_ tehdä mitä tahansa. Ajoneuvon kuljettajan tehtävä on liikkua ja toimia niin, ettei jalankulkijalle tule vaaraa.
Jalankulkijalta voidaan vaatia vain yleisesti "liikennesääntöjen noudattamista ja yleistä varovaisuutta". Niin kauan kuin jalankulkija on jalkakäytävällä, hänen kulkuaan ei oikein voi mitenkään ohjailla tai vaatia mitään. Yksistään jo jalankulun suunta on asia, jota ei tieliikennelain pohjalta voi sitovasti osoittaa.
Jalan kulkemisen vähät säännöt ovat tieliikennelain 13...16 pykälissä. Konkreettisinta siellä on ehkä se, ettei jalankulkija saa toimillaan "tarpeettomasti estää tai haitata ajoneuvoliikennettä". Muut säännöt ovat enemmänkin suosituksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässähän se ongelma juuri on. Jalankulkija _voi_ tehdä mitä tahansa. Ajoneuvon kuljettajan tehtävä on liikkua ja toimia niin, ettei jalankulkijalle tule vaaraa.
Jalankulkijalta voidaan vaatia vain yleisesti "liikennesääntöjen noudattamista ja yleistä varovaisuutta". Niin kauan kuin jalankulkija on jalkakäytävällä, hänen kulkuaan ei oikein voi mitenkään ohjailla tai vaatia mitään. Yksistään jo jalankulun suunta on asia, jota ei tieliikennelain pohjalta voi sitovasti osoittaa.
Jalan kulkemisen vähät säännöt ovat tieliikennelain 13...16 pykälissä. Konkreettisinta siellä on ehkä se, ettei jalankulkija saa toimillaan "tarpeettomasti estää tai haitata ajoneuvoliikennettä". Muut säännöt ovat enemmänkin suosituksia.Kuka tahansa voi periaatteessa tehdä mitä tahansa tässä maailmassa. Ajoneuvon kuljettajatkin voivat ja valitettavasti joskus myös tekevät. Yksikään laki tai sääntö ei itsessään estä ketään rikkomasta niitä. Ihmisen asenteesta kaikki on kiinni, että noudattaako hän sääntöjä ja lakeja vai ei. Mitkään lakipykälät eivät ole suosituksia, vaan ne velvoittavat toimimaan niiden mukaisesti.
- Anonyymi
Kaikkien tienkäyttäjien velvoite on ennakointivelvollisuus.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Pitää siis seurata ja ennakoida muiden liikkeitä ja sovittaa nämä havainnot omaan liikkumiseen.- Anonyymi
Juuri näin. Jos pyöräilijänä säännöt ahdistavat, kannattaa vaihtaa kävelyyn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Jos pyöräilijänä säännöt ahdistavat, kannattaa vaihtaa kävelyyn.
Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Liikennesäännöt on syytä osata. Lapset tosin vielä opettelevat, vaikka pyöräilevätkin, mutta täysjärkisten aikuisten oletetaan osaavan asiat.
- Anonyymi
Ei vaan pyöräilijät saavat olla kuin pellossa. Mistään ei tarvitse välittää, antaa muiden hoitaa?
Kuten lakiukko sanoi edellä, pyörä on vaarallinen ajoneuvo ja jalankulkijat ja autoilijat viattomia uhreja.- Anonyymi
Sehän on sitten varmaankin valvonnan puute, joka on kyseessä. Onko kenties myös paikkakuntakohtaista, sillä valtaosa niistä pyöräilijöistä, joita itse näen, noudattavat liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Alla on sekä valmis tieliikennelain pykälä, että lain säätäjien kirjaukset kyseiseen pykälään liittyen, joista selviää, mitä on säädetty ja mitä tarkoitetaan.
"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
"4 §.Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Periaatetta ei ole aiemmin ilmaistu lainsäädännössä, mutta se on yleisesti tunnistettu oikeuskäytännössä. Pykälässä säädettäisiin tienkäyttäjän velvollisuudesta ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjän tulisi sovittaa oma toimintansa sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
Ennakointivelvollisuuden noudattaminen edellyttää tienkäyttäjältä toimintansa mukauttamista vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Esimerkiksi tienkäyttäjällä on paremmat mahdollisuudet pyrkiä estämään liikenneonnettomuus kuljettamalla ajoneuvoaan olosuhteisiin nähden oikealla tilannenopeudella, vaikka toinen tienkäyttäjä ei noudattaisi liikennesääntöjä tai riittävää huolellisuutta.
Jos tienkäyttäjällä on olosuhteisiin liittyvää erityistietämystä, esimerkiksi paikallistuntemusta tai ajoneuvonsa ominaisuuksiin liittyvää erityistietämystä, voidaan tienkäyttäjän velvollisuuksia arvioida nämä elementit huomioon ottaen. Erityistietämys voi velvoittaa tienkäyttäjää liikennetapahtumien ennakoimiseen keskimääräistä enemmän.
Esimerkiksi liikuttaessa koulun lähistöllä, on ennustettavaa, että alueella liikkuu lapsia. Tienkäyttäjällä on velvollisuus käyttää kaikkea hänellä olevaa tietämystä liikenneonnettomuuden estämiseksi.
Ennakointivelvollisuus ei sulje pois keskeisen tieliikenteen periaatteen, luottamusperiaatteen, merkitystä. Luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luotaa, että myös toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä. Näin ei kuitenkaan ole, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on selvästi havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä, tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Näissä tilanteissa luottamusperiaate edellyttää ennakointivelvollisuuden noudattamista.
Luottamusperiaatetta ei ole tietoisesti sisällytetty lakiin, ennakointivelvollisuus on. Tieliikennelainsäädännön noudattaminen on liikennekäyttäytymisen perusta, eikä siitä tarvitse erikseen säätää. Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä.
Kuten oikeuskirjallisuudessakin on todettu, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuden määrittelyllä on keskeinen merkitys sen kannalta, millaista toimintaa tienkäyttäjältä yksittäisessä liikennetilanteessa voidaan edellyttää. Siksi periaatteella on tärkeä merkitys tieliikenteessä." - Anonyymi
Lakiukko sanoo että aina on pyöräilijän syy.
- Anonyymi
Luetun ymmärtäminen ei aina ole niin helppoa, kuten näkyy.
- Anonyymi
Pyöräilijämiehen taakka.
Meidän pyöräilijämiesten pitää opastaa sekä ohjata tietämättömiä jalankulkijoita liikennesääntöjen ja hyvien tapojen noudattamiseen kevyen liikenteen väylillä. Jalankulkijat ovat kasvaneet tiedonpuutteessa omissa henkisissä "savimajoissaan". Jalankulkijoiden älykkyys ei ole yhtä pitkälle kehittynyt kuin pyöräilijämiehelllä. Lapsenomainen suhtautuminen liikennesääntöihin, kelvillä tanssi sekä leikkiminen ohjaa jalankulkijan elämää.- Anonyymi
Karkeasta näennäishuumorista huolimatta tuossa oli totuutta.
Jalankulkija ja varsinkin lapsi saa tehdä kelvillä mitä haluaa: ei tarvitse nähdä, ei kuulla eikä huomioida muita, koska laki ei ole tuttu, eikä sanktioita ole. Koulussa ei opeteta tapoja, ja huppu ja kuulokkeet estävät ympäristön havainnoinnin. Jalankulkija saa valita puolensa kelvillä, ja usein hän jättää sen valitsematta kävelemällä tasan keskellä.
Kaikki jää käytännössä pyöräilijän vastuulle, paitsi jalankulkijan omat kivut mahdollisen törmäyksen jäljiltä. Tämä kehittää pyöräilijän havainnointi- ja ennakointikykyä, siis yleisellä tasolla aivotoimintaa ja estää dementiaa, sillä kukaan ei halua olla vastuussa törmäyksestä. Kaikki menee joka tapauksessa pyöräilijän piikkiin, ellei kolari tapahdu auton kanssa kolmion tai Stop-merkin kohdalla. Silloinkin vastuu omasta terveydestä on pyöräilijällä.
Pyöräilijä vastaa käytännössä kaikesta omalle kohdalleen osuvasta. Onpa siis kyseessä mies tai nainen, eikä siinä lakiukon horinat pykälistä auta.
Ollaan varovaisia siellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Karkeasta näennäishuumorista huolimatta tuossa oli totuutta.
Jalankulkija ja varsinkin lapsi saa tehdä kelvillä mitä haluaa: ei tarvitse nähdä, ei kuulla eikä huomioida muita, koska laki ei ole tuttu, eikä sanktioita ole. Koulussa ei opeteta tapoja, ja huppu ja kuulokkeet estävät ympäristön havainnoinnin. Jalankulkija saa valita puolensa kelvillä, ja usein hän jättää sen valitsematta kävelemällä tasan keskellä.
Kaikki jää käytännössä pyöräilijän vastuulle, paitsi jalankulkijan omat kivut mahdollisen törmäyksen jäljiltä. Tämä kehittää pyöräilijän havainnointi- ja ennakointikykyä, siis yleisellä tasolla aivotoimintaa ja estää dementiaa, sillä kukaan ei halua olla vastuussa törmäyksestä. Kaikki menee joka tapauksessa pyöräilijän piikkiin, ellei kolari tapahdu auton kanssa kolmion tai Stop-merkin kohdalla. Silloinkin vastuu omasta terveydestä on pyöräilijällä.
Pyöräilijä vastaa käytännössä kaikesta omalle kohdalleen osuvasta. Onpa siis kyseessä mies tai nainen, eikä siinä lakiukon horinat pykälistä auta.
Ollaan varovaisia siellä.Lapsien osalta lain säätäjät ovat huomioineet sen seikan, että lapset saattavat tehdä yllättäviä ja sääntöjen vastaisia asioita. Siksi lain mukaan lapsia pitää aina liikenteessä varoa erityisen paljon. Sama erityisen varomisen velvoite on myös vanhuksia ja eri tavoin vammaisia kohtaan.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
"Normaali" varominen ei siis riitä, vaan pitää varoa erityisen paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsien osalta lain säätäjät ovat huomioineet sen seikan, että lapset saattavat tehdä yllättäviä ja sääntöjen vastaisia asioita. Siksi lain mukaan lapsia pitää aina liikenteessä varoa erityisen paljon. Sama erityisen varomisen velvoite on myös vanhuksia ja eri tavoin vammaisia kohtaan.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
"Normaali" varominen ei siis riitä, vaan pitää varoa erityisen paljon.Älä jankuta samaa asiaa vuodesta toiseen.
Kun pyörällä lähdet telineestä tai katoksen alta, käytännössä kaikki asiat liikenteessä jää pyöräilijän omalle vastuulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä jankuta samaa asiaa vuodesta toiseen.
Kun pyörällä lähdet telineestä tai katoksen alta, käytännössä kaikki asiat liikenteessä jää pyöräilijän omalle vastuulle.Silti asia pitää paikkansa. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti asia pitää paikkansa. Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.
Seli seli, kaikki vastuu on de facto pyöräilijällä. Miksi et lue avausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seli seli, kaikki vastuu on de facto pyöräilijällä. Miksi et lue avausta.
Liikenteessä on paljon eri tilanteita ja kaikki vastuu ei todellakaan ole pyöräilijällä, vaikka joku väittäisi sellaista miten paljon tahansa. Tieliikennelain pykälistä, eli liikennesäännöistä asia on selkeästi nähtävissä, että kuka varoo ja väistää ketäkin missäkin tilanteessa.
- Anonyymi
Osan aivan tarpeettomista vaaratilanteista ja onnettomuuksista voi välttää, kun pyörä on huollettu tikkiinsä. Vaseliinissa ei toisin sanoen tule säästää, vaan sitä kannattaa lisätä aimo annos aina tarpeen tullen. Hyvin huollettu pyörä toimii moitteetta ja pysähtyy kuin ajatus!
- Anonyymi
Vaseliinia jarrupintoihin? Typerä ajatus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaseliinia jarrupintoihin? Typerä ajatus.
Tai prestan sieluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai prestan sieluun.
Edelleen typerä ajatus. Oikea aivopieru
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen typerä ajatus. Oikea aivopieru
Ajatus pysähtyy kuin... ei kun... jarru pysähtyy kuin... ei kun... vaseliinia aivoihin.
- Anonyymi
Niin pitää ollakin.
- Anonyymi
Aina löytyy ihmisiä joille pyöräilijät ovat välttämätön paha. Ymmärrys loppuu kesken, ihan niin kuin lapsilla liikenteessä.
- Anonyymi
Ajatus luistaa kuin voideltu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina löytyy ihmisiä joille pyöräilijät ovat välttämätön paha. Ymmärrys loppuu kesken, ihan niin kuin lapsilla liikenteessä.
Totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina löytyy ihmisiä joille pyöräilijät ovat välttämätön paha. Ymmärrys loppuu kesken, ihan niin kuin lapsilla liikenteessä.
> Aina löytyy ihmisiä joille pyöräilijät ovat välttämätön paha. Ymmärrys loppuu kesken, ihan niin kuin lapsilla liikenteessä.
Sen takia pyöräilijän vastuu korostuu liikenteessä jatkuvasti - mitä huonommin koulussa opetetaan ja mitä huonommin ihmiset kuulevat ja näkevät, sen enemmän pyöräilijä vastaa kaikesta. Sekä omasta että muiden turvallisuudesta.
Mistä jalankulkija todellisuudessa vastaa? Ei mistään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Aina löytyy ihmisiä joille pyöräilijät ovat välttämätön paha. Ymmärrys loppuu kesken, ihan niin kuin lapsilla liikenteessä.
Sen takia pyöräilijän vastuu korostuu liikenteessä jatkuvasti - mitä huonommin koulussa opetetaan ja mitä huonommin ihmiset kuulevat ja näkevät, sen enemmän pyöräilijä vastaa kaikesta. Sekä omasta että muiden turvallisuudesta.
Mistä jalankulkija todellisuudessa vastaa? Ei mistään.Vastuu on aina samaa tasoa. Vastuut määritellään liikennesäännöissä. Liikennesäännöt eivät muutu kelin tai tilanteiden myötä. Ennakointi ja tilannetietoisuus voi sitten korostua eri tilanteissa.
Kulkija vastaa siitä, että kulkee liikenteessä liikennesääntöjen mukaisesti. Se, että jotkut eivät noudata liikennesääntöjä, tai eivät edes niitä osaa, niin se ei muuta tilannetta. Varovainen on syytä olla aina, kun muita on tilanteessa. Pitää ottaa huomioon se seikka, että kaikki eivät välttämättä noudata liikennesääntöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastuu on aina samaa tasoa. Vastuut määritellään liikennesäännöissä. Liikennesäännöt eivät muutu kelin tai tilanteiden myötä. Ennakointi ja tilannetietoisuus voi sitten korostua eri tilanteissa.
Kulkija vastaa siitä, että kulkee liikenteessä liikennesääntöjen mukaisesti. Se, että jotkut eivät noudata liikennesääntöjä, tai eivät edes niitä osaa, niin se ei muuta tilannetta. Varovainen on syytä olla aina, kun muita on tilanteessa. Pitää ottaa huomioon se seikka, että kaikki eivät välttämättä noudata liikennesääntöjä.Jalankulkija ei vastaa mistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Aina löytyy ihmisiä joille pyöräilijät ovat välttämätön paha. Ymmärrys loppuu kesken, ihan niin kuin lapsilla liikenteessä.
Sen takia pyöräilijän vastuu korostuu liikenteessä jatkuvasti - mitä huonommin koulussa opetetaan ja mitä huonommin ihmiset kuulevat ja näkevät, sen enemmän pyöräilijä vastaa kaikesta. Sekä omasta että muiden turvallisuudesta.
Mistä jalankulkija todellisuudessa vastaa? Ei mistään.Kaikkiin jalankulkijoihin pitää suhtautua nykyisin kuin juoppoihin, huumehörhöihin, kehitysvammaisiin, lapsiin ja vanhuksiin. Huput päässä ja kuulokkeet korvilla ja kännykät silmien edessä: täysin kykenemätön tekemään mitään itsensä hyväksi liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkija ei vastaa mistään.
Jalan kulkemiseen on monia sääntöjä. Tässä on listattu muutama pääpykälä jalankulkuun liittyen. Muitakin jalankulkuun liittyviä määrityksiä löytyy tieliikennelaista.
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
14 §
Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla
Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.
15 §
Jalankulkijaryhmät ja kulkueet
Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.
Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.
16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalan kulkemiseen on monia sääntöjä. Tässä on listattu muutama pääpykälä jalankulkuun liittyen. Muitakin jalankulkuun liittyviä määrityksiä löytyy tieliikennelaista.
13 §
Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
14 §
Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla
Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.
15 §
Jalankulkijaryhmät ja kulkueet
Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.
Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.
16 §
Ajoradan ylittäminen
Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.Jalankulkijoilla on vähiten vastuita, mutta niitäkin on, kuten näkyy.
- Anonyymi
"Kaikkiin jalankulkijoihin pitää suhtautua nykyisin kuin juoppoihin."
Se on hyvä asenne, niin ei tule yllätyksiä.- Anonyymi
Itse asiassa tieliikennelain periaatteiden mukaista onkin se, että varoo itseään heikommassa asemassa olevia.
- Anonyymi
Huput päässä ja kuulokkeet korvilla ja kännykät silmien edessä: täysin kykenemätön tekemään mitään itsensä hyväksi liikenteessä.
Siinä ei hyvät heilu, ellei pyöräilijä ole 110% hereillä. - Anonyymi
Lapsia, vanhuksia ja eri tavoin vammaisia pitää liikenteessä varoa aina joka tilanteessa erityisen paljon. Lain säätäjät ovat kirjoittaneet aiheesta mm. seuraavaa:
"Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Moottoriajoneuvon kuljettajan on tällaisen tienkäyttäjän havaitessaan otettava huomioon liikennesääntöjen vastaisen käyttäytymisen mahdollisuus. Jos kuljettaja ei pysty varmistumaan, kuuluuko hänen havaitsemansa jalankulkija tai polkupyöräilijä mainittuihin ryhmiin, hänen on oikeuskirjallisuuden mukaan sovitettava toimintansa sen vaihtoehdon mukaan, johon sisältyy suurin riski.
Epäselvissä tilanteissa ajoneuvon kuljettajan on pidettävä esimerkiksi lapsena henkilöä, joka hänen havaintojensa perusteella voisi olla lapsi. On tulkinnanvaraista, ketä on pidettävä lapsena, vanhuksena tai vammaisena. Kysymyksen tarkastelussa tulee ottaa huomioon kyseessä olevan henkilön kyky selviytyä liikenteessä."
Vaikka tuossa mainitaan moottoriajoneuvot, niin kyllä pyöräilijälläkin on ajoneuvon kuljettajana velvoite varoa. Valmiin lain 29 pykälässä "moottori" onkin jätetty pois ja puhutaan pelkästä ajoneuvosta (Lähestyttäessä ajoneuvolla...).
- Anonyymi
Huput päässä ja kuulokkeet korvilla ja kännykät silmien edessä: täysin kykenemätön tekemään mitään itsensä hyväksi liikenteessä.
Siinä ei hyvät heilu, ellei pyöräilijä ole 110% hereillä.
Mikä siinä on, että jalankulkija ei itse välitä omasta turvallisuudestaan? - Anonyymi
Vain hullu lähtee liikenteeseen ilman soittokelloa, jollainen pyörässä pitäisi aina olla.
Jalankulkijat ottavat kaiken sen tilan kelvillä, mitä heidän on otettavissa. Toisia liikkujia ei huomioida lainkaan.- Anonyymi
Soittokello ei auta, jos "kuulijalla" on kuulokkeet päässä.
- Anonyymi
Soittokello ei muuta sitä tosiasiaa, että pyöräilijä pitää usein väistää ja varoa jalankulkijoita.
- Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soittokello ei muuta sitä tosiasiaa, että pyöräilijä pitää usein väistää ja varoa jalankulkijoita.
- Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.Soittokello on syytä pitää toiminkelpoisena lisäämällä siihen aimo annos vaseliinia ajoittain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soittokello ei muuta sitä tosiasiaa, että pyöräilijä pitää usein väistää ja varoa jalankulkijoita.
- Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.Sinä olet se lakihöpö, eikö niin..? Mihin unohdit kopiot pykälistä?
Kuljetko itse aina liikenteessä huppu päässä ja kuulokkeet korvilla kännykkää tuijottaen? Ellet kulje, voit onnitella itseäsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Soittokello on syytä pitää toiminkelpoisena lisäämällä siihen aimo annos vaseliinia ajoittain.
Juttelepa asiasta poikaystäväsi kakkosen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä olet se lakihöpö, eikö niin..? Mihin unohdit kopiot pykälistä?
Kuljetko itse aina liikenteessä huppu päässä ja kuulokkeet korvilla kännykkää tuijottaen? Ellet kulje, voit onnitella itseäsi.Yleisön pyynnöstä:
29 §
Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus
Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.
- Anonyymi
"Jalankulkijat ottavat kaiken sen tilan kelvillä, mitä heidän on otettavissa. Toisia liikkujia ei huomioida lainkaan."
Niin, ja kaikki vastuu asiassa onkin pyöräilijällä.- Anonyymi
Polkupyöräilijän vastuu on noudattaa omia liikennesääntöjä. Yksi asiaan liittyvä liikennesääntö on tämä:
- Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Muitakin liikennesääntöjä on sitten jonkun verran lisää, jotka koskevat myös polkupyöräilijöitä. - Anonyymi
Tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta silloin, kun toisen tienkäyttäjän toiminnasta on pääteltävissä, ettei hän tunne tai tule noudattamaan liikennesääntöjä.
- Anonyymi
"Niin, ja kaikki vastuu asiassa onkin pyöräilijällä."
Kyllä, koska jalankulkijoiden tietämättömyys ja välinpitämättömyys kasvaa koko ajan. Pyöräilijä vastaa sekä omasta että jalankulkijan turvallisuudesta, jalankulkija vastaa vain omasta mukavuudestaan.- Anonyymi
Tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille. "Isompi varoo itseään heikommassa asemassa olevia" periaate näkyy liikennesäännöissä.
- Anonyymi
"Kyllä, koska jalankulkijoiden tietämättömyys ja välinpitämättömyys kasvaa koko ajan. Pyöräilijä vastaa sekä omasta että jalankulkijan turvallisuudesta, jalankulkija vastaa vain omasta mukavuudestaan."
Huppu päähän, kuulokkeet korville ja kännykkää tuijottamaan.- Anonyymi
Ja silmälaseihin on varmasti hierottu vaseliinia, kun kulkevat kyin päättömät kanat!
- Anonyymi
Turha soittaa kelloa, jos on huppu päässä ja kuulokkeet korvissa. Osa jalankulkijoista on kuin zombieta.
- Anonyymi
Siis zombeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis zombeja.
Ei semmosia oo...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3112784Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä522604- 1201712
- 1181410
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461380Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301265PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1441221- 691080
- 741079
- 701010