Vanha kunnon makkarakastike kiinnostaa.
Mistä makkrasta saa parhaan kastikkeen.
Olisiko jahti , gotler vai lenkkimakkara parasta.
Muistan syöneeni "jauhomakkarasta" siis lenkistä tehtyä kastiketta.
Nakkikastikettakin joskus laitamme mutta se on jotenkin erilaista.
Mistä makkarasta herkullisin makkarakastike tai -stroganoff
9
243
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikki mainitut kelpaa hyvin. Perinteisin lienee lenkkimakkara. Tärkeintä on vaan muistaa ruskistaa ensin makkarat ja sitten vasta lisätä vesi ja jauhot.
Ai että kun hyvä aloitus. Tulin äsken töistä ja söin vaimon tekemään makkarakastiketta ja oli niin hyvää, että meinasin aloituksen tehdä siitä. Kastike oli ihan tavallisesta lenkistä tehty kastike, jossa on kunnolla ruskistettuja lenkin siivuja, reilusti kuullotettua sipulia, rouxia ja ruokakermaa. Kastike nautitaan perunamuusin, suolakurkkujen ja puolukkahillon kanssa. Luulen, että kastikkeen hyvä maku perustuu kunnolla ruskistettuun makkaraan ja rouxiin. Rouxin teko ottaa aikaa melkein tunnin, mutta se on vaivan arvoista. Sillä saa hyvän maun, värin ja suurusteen kastikkeeseen.
- Anonyymi
Ei mene tuntia makkarakastikkeen tekoon. Kyllä se puolessa tunnissa se itse ruskea kastike kypsyy eli ensin jauhojen ruskistus voissa tai margariinissa ja sitten lisätään vesi. Minä laitan lisäksi sokeritonta ja suolatonta heinz ketsuppia mausteeksi. Toki itse kastikkeeseen laitan suolaa maun mukaan, mutten halua sitä sokeria.
Anonyymi kirjoitti:
Ei mene tuntia makkarakastikkeen tekoon. Kyllä se puolessa tunnissa se itse ruskea kastike kypsyy eli ensin jauhojen ruskistus voissa tai margariinissa ja sitten lisätään vesi. Minä laitan lisäksi sokeritonta ja suolatonta heinz ketsuppia mausteeksi. Toki itse kastikkeeseen laitan suolaa maun mukaan, mutten halua sitä sokeria.
” Ei mene tuntia makkarakastikkeen tekoon.”
Ei mene. Vaimo tekee tuota rouxia ison satsin kerralla ja siitä saa valmiit aineet kymmeneen kastikkeeseen.
Jauhojen ruskistus ei onnistu kymmenessä minuutissa. Jos jauho on ruskistunut kymmenessä minuutissa niin todellisuudessa se on palanut ja se on eri asia kuin Maillard-reaktiossa ruskistuminen.- Anonyymi
Pihviukko kirjoitti:
Ei mene. Vaimo tekee tuota rouxia ison satsin kerralla ja siitä saa valmiit aineet kymmeneen kastikkeeseen.
Jauhojen ruskistus ei onnistu kymmenessä minuutissa. Jos jauho on ruskistunut kymmenessä minuutissa niin todellisuudessa se on palanut ja se on eri asia kuin Maillard-reaktiossa ruskistuminen.Miten laulukaskaat liittyvät makkarakastikkeeseen?
Ei makkarakastikkeessa tarvita furfuraalia, furfuryylialkoholia, diasetyyliä, asetolia, pyruvaldehydiä tai glyoksaa.
Ruskeita väriaineita melanoidiineja, pyrroli- ja furaani yhdisteitä. on hyvä olla ruskeassa kastikkeessa - Anonyymi
Pihviukko kirjoitti:
Jauhojen ruskistus ei onnistu kymmenessä minuutissa. Jos jauho on ruskistunut kymmenessä minuutissa niin todellisuudessa se on palanut ja se on eri asia kuin Maillard-reaktiossa ruskistuminen.Kyllä puolen litran kastikkeeseen jauhojen ruskistus voissa/margariinissä onnituu alle 10 minuutissa. Kaasuhellalla on kaikki nopeampaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä puolen litran kastikkeeseen jauhojen ruskistus voissa/margariinissä onnituu alle 10 minuutissa. Kaasuhellalla on kaikki nopeampaa.
Kastikkenn teossa kun lasta heiluu eivät jauhot pala.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kastikkenn teossa kun lasta heiluu eivät jauhot pala.
10 minuutissa ruskistuneet jauhot on palaneita ja se vaikuttaa makuun. Kannattaa kokeilla joskus tehdä hitaasti. Ruskean kastikkeen jauhojen ruskistus ottaa 30 min. Täysin tumman kastikepohjan ruskistus 45 min. Linkissä on aika hyvä kuvaus.
https://www.chilipeppermadness.com/recipes/how-to-make-a-roux/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10 minuutissa ruskistuneet jauhot on palaneita ja se vaikuttaa makuun. Kannattaa kokeilla joskus tehdä hitaasti. Ruskean kastikkeen jauhojen ruskistus ottaa 30 min. Täysin tumman kastikepohjan ruskistus 45 min. Linkissä on aika hyvä kuvaus.
https://www.chilipeppermadness.com/recipes/how-to-make-a-roux/Tänään ostin tarjoukseta 2kg porilliä ja 2 kg uunimakkaraa hintaan 2€/paketti.
Mitä tekisin niistä?
Pannulla ruskeapintaiseksi paistettu on ainakin hyvää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?6098072Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3423080Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi4052176- 1281337
- 311303
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51219Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1081128- 911073
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h651055- 46923