sairas kusipää

Anonyymi-ap

Ina­ri­lai­nen koi­ra­val­jak­ko­yrit­tä­jä Matti Salmi teki his­to­riaa Norjan MM-val­jak­ko­ki­sas­sa: tup­las­ti hopeaa 450 ki­lo­met­rin tai­pa­leel­ta

koiravaljakkokisat
Nellimin kylässä Inarissa valjakkokoiria kasvattava Matti Salmi on tuore kaksinkertainen MM-mitalisti. Hän ajoi kahdeksan koiransa kanssa Keski-Norjassa historiallisen Rørosin vuoristokaupungin maisemissa Femundløpetin 450 kilometrin taipaleella 90 koiravaljakkokisailijan joukossa.

– Suomalaisittain varsin hyvin pärjättiin. Omassa kilpailuhistoriassakin se on ehdottomasti kovin saavutus, Salmi toteaa.

Hän edustaa Pohjois-Lapin valjakkourheilijoita.

– Minä ajan puhdasrotuisilla siperianhuskyilla. Niillä ei ole oikeastaan vuosikymmeniin juuri kukaan kovin hyvin pärjännyt kilpailuissa.

Yleiskilpailussa tuli MM-hopeaa ja samanvärinen mitali puhdasrotuisten koirien sarjassa. Voiton eli kaksi MM-kultaa vei siperialaisilla ajanut norjalainen paikallinen kisaaja Håvard Okstad, joka tulee Tufsingdalenista. Kolmas oli saman seuran Klas Sommer, jonka kotipaikka on Røros.

6

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

lapin surin poro rovo sutää oirille valaan lihaa ja varatsaa poroja,koirille.

• Anonyymi

akkansaki syöttänyt koirille yms..

• Anonyymi

Laittoman valasmakkaran määrä viittaa isoon toimijaan – sillä ruokkisi jopa 400 koiraa vuoden ajan
      Valaanliha kuuluu Norjassa valjakkokoirien ruokavalioon. Suomessa työkoirat syövät tyypillisesti kuivamuonaa ja teurasjätteistä valmistettua raakaravintoa.

• Anonyymi

Syön joka päivä n 12 kiloa valaanliha makkaraa. Minulle on kasvanut evä perceeceen ja pystyn sukeltamaan jopa 30 min 2km syvyyteen.

• Anonyymi

Tämä Salmi ei ole inarilainen .

• Anonyymi

Pitää paikkansa. Ei ole inarilainen. Muualta tullut. Ns vieraslaji.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4747
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      184
      2063
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1752
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      174
      1390
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1251
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1086
    7. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      16
      987
    8. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      983
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      966
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      288
      940
    Aihe