Inarilainen koiravaljakkoyrittäjä Matti Salmi teki historiaa Norjan MM-valjakkokisassa: tuplasti hopeaa 450 kilometrin taipaleelta
koiravaljakkokisat
Nellimin kylässä Inarissa valjakkokoiria kasvattava Matti Salmi on tuore kaksinkertainen MM-mitalisti. Hän ajoi kahdeksan koiransa kanssa Keski-Norjassa historiallisen Rørosin vuoristokaupungin maisemissa Femundløpetin 450 kilometrin taipaleella 90 koiravaljakkokisailijan joukossa.
– Suomalaisittain varsin hyvin pärjättiin. Omassa kilpailuhistoriassakin se on ehdottomasti kovin saavutus, Salmi toteaa.
Hän edustaa Pohjois-Lapin valjakkourheilijoita.
– Minä ajan puhdasrotuisilla siperianhuskyilla. Niillä ei ole oikeastaan vuosikymmeniin juuri kukaan kovin hyvin pärjännyt kilpailuissa.
Yleiskilpailussa tuli MM-hopeaa ja samanvärinen mitali puhdasrotuisten koirien sarjassa. Voiton eli kaksi MM-kultaa vei siperialaisilla ajanut norjalainen paikallinen kisaaja Håvard Okstad, joka tulee Tufsingdalenista. Kolmas oli saman seuran Klas Sommer, jonka kotipaikka on Røros.
sairas kusipää
6
431
Vastaukset 6
- Anonyymi
lapin surin poro rovo sutää oirille valaan lihaa ja varatsaa poroja,koirille.
- Anonyymi
akkansaki syöttänyt koirille yms..
- Anonyymi
Laittoman valasmakkaran määrä viittaa isoon toimijaan – sillä ruokkisi jopa 400 koiraa vuoden ajan
Valaanliha kuuluu Norjassa valjakkokoirien ruokavalioon. Suomessa työkoirat syövät tyypillisesti kuivamuonaa ja teurasjätteistä valmistettua raakaravintoa. - Anonyymi
Syön joka päivä n 12 kiloa valaanliha makkaraa. Minulle on kasvanut evä perceeceen ja pystyn sukeltamaan jopa 30 min 2km syvyyteen.
- Anonyymi
Tämä Salmi ei ole inarilainen .
- Anonyymi
Pitää paikkansa. Ei ole inarilainen. Muualta tullut. Ns vieraslaji.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651358
- 1131040
Tämä meidän välinen tilanne
Se on tosi raskas mulle. Ihminen, jota haluan eniten elämääni, ihanin olento, enkä koskaan pääse näkemään häntä. Sydämen37825Mitä Kärnässä tapahtui?
Sinnen meni ambulanssi, paloauto, poliisiauto ja poliisimoottoripyörä.11779Rakastamisesi tarkoitus
Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki54735- 70708
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää52684- 69646
Ei enää ulkoteltta ruokaa.
Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,33634Hoikkana olet pysynyt, ja nättinä
Iloa silmille vähän liikaakin. Ei uskalla aina edes katsoa. Tulee liikaa kaipausta. Yhdelle ihanalle23621