Pronssin valmistaminen

SuuMessingillä

Eli meininkinä olisi valmistaa pronssia ja mahdollisesti kokeilumielessä valaakin jotain. Mitä pitäisi sekoitella, eivätkös kupari ja tina ole perinteiset valmistusainet, mutta wikipediassa tarjottiin myös sinkkiä, mutta eikö sinkin ja kuparin seos ole messinkiä? Eli mitä sekoitetaan ja missä suhteessa, kuparia ja tinaa 1:1 (vai 20% tinaa)? vai kuparia ja 40-45% sinkkiä niin kuin wikipediassa sanotaan? http://fi.wikipedia.org/wiki/Pronssi

Ja jos valaa niin mitä kannattaisi käyttää muottina, mikä olisi sopiva aine joka kestäisi tuon 1080 asteen kuumuuden?

15

22574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrl7yl

      heitäpäs pari kolikkoa uuniin päällekkäin (300 astetta) ja anna olla pari viikkoa siellä!!! haha

    • Vaskitsa

      Messinki = kupari/sinkki 60/40 % …70/30 %
      Pronssi = kupari/tina, jossa vähintään 78 % kuparia
      Vaski on vanhahtava sana, joka saattaa asiayhteydestä riippuen tarkoittaa joko puhdasta kuparia tai messinkiä.

      Metalliseosten eli lejeerinkien valmistaminen ei tarkkaan ottaen kuulu kemian tieteenalaan lainkaan. Kyseessä ei ole minkään kemiallisen reaktion hyödyntäminen (ellei sellaiseksi katsota sulatuspadan alla tapahtuvaa eksotermista reaktiota, jossa jokin hiilivety tms. yhtyy happeen).

      Teräksen sulamispiste on jossakin 1500 celsiusasteen paremmalla puolella, joten teräksinenkin astia saattaa ehkä kestää kuparin ja tinan sulattamisen sulamatta sekaan itse.

      Taide-esineiden pronssivalusta on juttua vaikkapa täällä:
      http://www.yle.fi/teema/teemagalleria/vallgren/ateljee_artikkeli.php?id=81

      • SuuMessingillä

        Kiitoksia vastauksesta!
        Viestin laitoin tänne lähinnä sen takia etten ainakaan löytänyt metallurgialle omaa palstaa, ja ajattelin että tämän palstan aihe olisi lähimpänä viestiäni.

        Juup, kyllä teräksen pitisi kestää, siitä on vaan hankalampi minkäänlaista muottia, kun en kädentaidoltani varsinkaan mikään seppä ole...


      • Vaskitsa
        SuuMessingillä kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta!
        Viestin laitoin tänne lähinnä sen takia etten ainakaan löytänyt metallurgialle omaa palstaa, ja ajattelin että tämän palstan aihe olisi lähimpänä viestiäni.

        Juup, kyllä teräksen pitisi kestää, siitä on vaan hankalampi minkäänlaista muottia, kun en kädentaidoltani varsinkaan mikään seppä ole...

        Meni vähän asian vierestä tuo teräksen tyrkyttäminen. Kysyit muottimateriaalia ja minä ajattelin terästä lähinnä sulatuspadan materiaaliksi.

        Valuhiekkaahan sitä on historiallisesti valutöissä muottimateriaalina käytetty, ainakin noita kormeammissa lämpötiloissa sulavia lejeerinkejä käsiteltäessä. Hiekan seassa jotain sideainetta niin että muotti pysyy muodossaan.

        Ostin joskus vanhojen kirjojen myynnistä kirjan Paavo Pero: "Mekaninen teknologia" v:lta 1912. Siellä mainittiin valuhiekan sekaan käytettävistä aineista mm. hevosen lanta! Sopinee olettaa, että nykyiset valurit käyttävät hieman ajanmukaisempia aineita - hevosen lantaa kun taitaa olla vaikeampi saada nykyisin...


      • Kellovaluri
        SuuMessingillä kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta!
        Viestin laitoin tänne lähinnä sen takia etten ainakaan löytänyt metallurgialle omaa palstaa, ja ajattelin että tämän palstan aihe olisi lähimpänä viestiäni.

        Juup, kyllä teräksen pitisi kestää, siitä on vaan hankalampi minkäänlaista muottia, kun en kädentaidoltani varsinkaan mikään seppä ole...

        Olen ammatti valuri ja tiedän mistä saat apuja niin metalliseoksiin, muotti aineisiin kuin kuumennusmenetelmiin.

        Itse olen kirjastosta hakenut kaukolainana kirjan nimeltä: Valajan Kirja, Fettweiss ja Frede, aika vanha mutta täydellisin teos mitä olen ikinä käsiini saanut.
        Siinä on kaikki mitä valurin tulee tietää ja vieläkin enemmän.
        Kellopronssi on 80% kuparia ja 20% tinaa, tämä seos on ainoa joka "SOI" (kauniisti).
        Muottiaineena käytän ns. Rasvahiekkaa jota saa firmasta nimeltä LUX, Firma toimii vantaan teollisuusalueella. Tuote on pakattu 50 kilon säkkeihin ja maksaa 1 euron per kilo.
        Samaa ainetta saa kylläkin 6 euron kilohintaan myös hyvinvarustetuista askarteluväline liikkeistä.
        Sulatusahjona olen käyttänyt Öljypoltinta ja tulitiilillä muurattua ympyränmuotoista uunia, jossa öljypolttimen lieska poistuu alapuolelta ylöspäin kierteisesti, (siis kiertää sulatusupokkaan)ja siten kuumentaa upokasta tasaisesti joka puolelta.

        Minä olen sulatellut ensin kuparin, ja sitten vasta heittänyt tinat perään, koska Kuparin ja tinan sulamispisteet on niin kaukana toisistaan jotta jos tinat heittää ensin sulamaan ja kuparit vasta sitten, niin suurin osa tinoista ehtii HÖYRYSTYÄ taivaalle, ennenkuin seos on valmis valettavaksi, viimeisenä heitän sekaan pienen kappaleen Fosforia, jotta saan kuonat pois sulan pinnalta.

        Kuparia saa romukaupoista, tinaa saa rautakaupoista, tankotinana, maksaa n. 34 euroa kilo, mutta jos tarvii sitä paljon niinkuin minä, niin sitä saa firmasta nimeltä ALGOL, hintaan 12 euroo/kilo tosin pienin myyntierä on 25 kilon harkko.

        Sulatusupokkaana olen käyttänyt Piikarbidi upokasta ja myös Grafiitti upokas käy, niitä myy firma nimeltä Valitec, hinnat on jotain 2 dl muki hintaan 25 euroa, ja 1 litran muki 40 euroa, (nää aika vanhoja hintoja)

        että silleen, suomessa järjestetään Pronssinvalu kursseja täällä Joensuun lähikunnissa, sieltä minäkin oppini hain.

        Onnistumisiin


      • kellovaluri
        Vaskitsa kirjoitti:

        Meni vähän asian vierestä tuo teräksen tyrkyttäminen. Kysyit muottimateriaalia ja minä ajattelin terästä lähinnä sulatuspadan materiaaliksi.

        Valuhiekkaahan sitä on historiallisesti valutöissä muottimateriaalina käytetty, ainakin noita kormeammissa lämpötiloissa sulavia lejeerinkejä käsiteltäessä. Hiekan seassa jotain sideainetta niin että muotti pysyy muodossaan.

        Ostin joskus vanhojen kirjojen myynnistä kirjan Paavo Pero: "Mekaninen teknologia" v:lta 1912. Siellä mainittiin valuhiekan sekaan käytettävistä aineista mm. hevosen lanta! Sopinee olettaa, että nykyiset valurit käyttävät hieman ajanmukaisempia aineita - hevosen lantaa kun taitaa olla vaikeampi saada nykyisin...

        Niistä side aineista, ruisjauho velli, piimä, vesilasi, jne jne

        Mutta helpointa on käyttää suoraan ns. Rasvahiekkaa, tuontitavaraa jostain saksasta, tuotetta myy Lux oy.
        Se on valmista ainetta, ota sitä kourallinen ja purista, kun avaat kourasi niin havaitset että kuinka tarkkaan se hiekka jäljentää kätesi sormenjäljetkin.
        Parempaa muottiainetta harrastaja ei voi löytää.
        Minä pakkaan rasvahiekan puukehyksiin ja painan malliesineen (mallineen) siihen noin puoleenväliin, se kappale on ensin penslattava jossain pölyssä (talkissa, talkkia saa apoteekeista) jotta rasvahiekka ei tartu mallineen pintaan, jakopinta pitää määritellä sellaiseen kohtaan että mallikappale irtoaa muotista suuremmin muottia lohkomatta.
        jaa lisää kerron jos joku kysyy.

        onnistumisiin


      • ne tinat
        Kellovaluri kirjoitti:

        Olen ammatti valuri ja tiedän mistä saat apuja niin metalliseoksiin, muotti aineisiin kuin kuumennusmenetelmiin.

        Itse olen kirjastosta hakenut kaukolainana kirjan nimeltä: Valajan Kirja, Fettweiss ja Frede, aika vanha mutta täydellisin teos mitä olen ikinä käsiini saanut.
        Siinä on kaikki mitä valurin tulee tietää ja vieläkin enemmän.
        Kellopronssi on 80% kuparia ja 20% tinaa, tämä seos on ainoa joka "SOI" (kauniisti).
        Muottiaineena käytän ns. Rasvahiekkaa jota saa firmasta nimeltä LUX, Firma toimii vantaan teollisuusalueella. Tuote on pakattu 50 kilon säkkeihin ja maksaa 1 euron per kilo.
        Samaa ainetta saa kylläkin 6 euron kilohintaan myös hyvinvarustetuista askarteluväline liikkeistä.
        Sulatusahjona olen käyttänyt Öljypoltinta ja tulitiilillä muurattua ympyränmuotoista uunia, jossa öljypolttimen lieska poistuu alapuolelta ylöspäin kierteisesti, (siis kiertää sulatusupokkaan)ja siten kuumentaa upokasta tasaisesti joka puolelta.

        Minä olen sulatellut ensin kuparin, ja sitten vasta heittänyt tinat perään, koska Kuparin ja tinan sulamispisteet on niin kaukana toisistaan jotta jos tinat heittää ensin sulamaan ja kuparit vasta sitten, niin suurin osa tinoista ehtii HÖYRYSTYÄ taivaalle, ennenkuin seos on valmis valettavaksi, viimeisenä heitän sekaan pienen kappaleen Fosforia, jotta saan kuonat pois sulan pinnalta.

        Kuparia saa romukaupoista, tinaa saa rautakaupoista, tankotinana, maksaa n. 34 euroa kilo, mutta jos tarvii sitä paljon niinkuin minä, niin sitä saa firmasta nimeltä ALGOL, hintaan 12 euroo/kilo tosin pienin myyntierä on 25 kilon harkko.

        Sulatusupokkaana olen käyttänyt Piikarbidi upokasta ja myös Grafiitti upokas käy, niitä myy firma nimeltä Valitec, hinnat on jotain 2 dl muki hintaan 25 euroa, ja 1 litran muki 40 euroa, (nää aika vanhoja hintoja)

        että silleen, suomessa järjestetään Pronssinvalu kursseja täällä Joensuun lähikunnissa, sieltä minäkin oppini hain.

        Onnistumisiin

        tosiaankin höyrystyy taivaan tuuliin, jos kuumaan
        kupariin heittelee. Paljon parempi sulatella
        pikkuhiljaa lämmittäen tinan sulamispisteestä
        aloittaen. Kyllä kupari liukenee ihan 230 C
        lämpöiseen tinaan. Sulamispiste tietysti kohoaa,
        kun kuparin määrä kasvaa.


      • Värkkääjä
        kellovaluri kirjoitti:

        Niistä side aineista, ruisjauho velli, piimä, vesilasi, jne jne

        Mutta helpointa on käyttää suoraan ns. Rasvahiekkaa, tuontitavaraa jostain saksasta, tuotetta myy Lux oy.
        Se on valmista ainetta, ota sitä kourallinen ja purista, kun avaat kourasi niin havaitset että kuinka tarkkaan se hiekka jäljentää kätesi sormenjäljetkin.
        Parempaa muottiainetta harrastaja ei voi löytää.
        Minä pakkaan rasvahiekan puukehyksiin ja painan malliesineen (mallineen) siihen noin puoleenväliin, se kappale on ensin penslattava jossain pölyssä (talkissa, talkkia saa apoteekeista) jotta rasvahiekka ei tartu mallineen pintaan, jakopinta pitää määritellä sellaiseen kohtaan että mallikappale irtoaa muotista suuremmin muottia lohkomatta.
        jaa lisää kerron jos joku kysyy.

        onnistumisiin

        Missä tuo lux oy sijaitsee? puhelin nro olisi myös hyvä.

        Tarkoitus olisi myös rakennella "uuni" lähinnä alumiinin sulattamiseen...

        olen selvitellyt rakenteita muutamasta jenkki prujusta mutta ameriikan maan kauppanimisiä tykötarpeita ei oikeen suomen maasta löydy, ja jos löytyy niin otan mieluusti informaatiota vastaan.

        eli myös sulatus uunin valmistamiseen materiaali vinkkejä kaivataan...

        Ajattelin käyttää nestekaasu poltinta sulatukseen, kun en oikein tiedä onko kukaan harrastelija tehnyt kunnolla toimivaa sähkövastus uunia tai induktioon perustuvaa sulatusuunia.

        t. Värkkääjä


      • kellovaluri
        Värkkääjä kirjoitti:

        Missä tuo lux oy sijaitsee? puhelin nro olisi myös hyvä.

        Tarkoitus olisi myös rakennella "uuni" lähinnä alumiinin sulattamiseen...

        olen selvitellyt rakenteita muutamasta jenkki prujusta mutta ameriikan maan kauppanimisiä tykötarpeita ei oikeen suomen maasta löydy, ja jos löytyy niin otan mieluusti informaatiota vastaan.

        eli myös sulatus uunin valmistamiseen materiaali vinkkejä kaivataan...

        Ajattelin käyttää nestekaasu poltinta sulatukseen, kun en oikein tiedä onko kukaan harrastelija tehnyt kunnolla toimivaa sähkövastus uunia tai induktioon perustuvaa sulatusuunia.

        t. Värkkääjä

        1.lokakuuta 2005

        värkkääjälle

        Oy LUX Ab:n yhteystiedot löytyy:

        http://www.lux.fi/yhteys.html

        ##
        käytä öljypoltinta jos sulla on vähintään 10 neliön takapiha, öljypolttimen letkut vaan suoraan johonkin polttoöljy kanisteriin,osta tulitiiliä joista kokoat kuin legopalikoista semmoisen neliskanttisen "laatikon" jossa seinät on aseteltu syrjällään olevista tulitiilistä hiekka-alustalle, öljypolttimen sähköliitännän laitat töpselin johdolla, ja tulet voit raapaista tuonne "ahjoon" vaikka öljyisellä palavalla rätillä, kun ensin käynnistät öljypolttimen.
        (siinä polttimessa ei tarvi välttämättä olla sitä sytytys muuntaja elektroniikka yksikköäkään, ompahan yksinkertaisempaa käyttää, siis kytket vaan puhallin moottorin ja magneettiventtiilin johdot suoraan sokeripalan avulla stöpselijohtoon.)

        Se ahjo voisi olla juuri ja juuri sen kokoinen kuin mikä on sinun sulatusupokkaasi koko. (itse käytän aukileikatun jääkaappikompuran ala-osaa johon hitsasin noin 50 millisen rautavesijohto putken (1.5 metrisen) varreksi,varsi on paras hitsata heti upokkaan yläreunaan, että upokkaan painopiste pysyisi täytenäkin alhaalla)



        Paras löytämäni jenkki linkki alumiinivalu hommista on:

        http://www.backyardmetalcasting.com/

        että silleen t: kellovaluri


      • Värkkääjä
        kellovaluri kirjoitti:

        1.lokakuuta 2005

        värkkääjälle

        Oy LUX Ab:n yhteystiedot löytyy:

        http://www.lux.fi/yhteys.html

        ##
        käytä öljypoltinta jos sulla on vähintään 10 neliön takapiha, öljypolttimen letkut vaan suoraan johonkin polttoöljy kanisteriin,osta tulitiiliä joista kokoat kuin legopalikoista semmoisen neliskanttisen "laatikon" jossa seinät on aseteltu syrjällään olevista tulitiilistä hiekka-alustalle, öljypolttimen sähköliitännän laitat töpselin johdolla, ja tulet voit raapaista tuonne "ahjoon" vaikka öljyisellä palavalla rätillä, kun ensin käynnistät öljypolttimen.
        (siinä polttimessa ei tarvi välttämättä olla sitä sytytys muuntaja elektroniikka yksikköäkään, ompahan yksinkertaisempaa käyttää, siis kytket vaan puhallin moottorin ja magneettiventtiilin johdot suoraan sokeripalan avulla stöpselijohtoon.)

        Se ahjo voisi olla juuri ja juuri sen kokoinen kuin mikä on sinun sulatusupokkaasi koko. (itse käytän aukileikatun jääkaappikompuran ala-osaa johon hitsasin noin 50 millisen rautavesijohto putken (1.5 metrisen) varreksi,varsi on paras hitsata heti upokkaan yläreunaan, että upokkaan painopiste pysyisi täytenäkin alhaalla)



        Paras löytämäni jenkki linkki alumiinivalu hommista on:

        http://www.backyardmetalcasting.com/

        että silleen t: kellovaluri

        Kiitoksia....juuh tuttu saitti kaikkea ne ameriikassa keksii :)


    • pääset

      liikkeelle, kun hankit nestekaasupolttimen (koko
      tarvittavan määrän mukaan), upokkaan tai valinkauhan ja sopivan määrän tinaa ja kuparia,
      esimerkiksi 900 g kuparia ja 100 g tinaa.
      Kupari paloina. Tina saa olla yhtenä murikkana.
      Sulatat tinan upokkaassa ja lisäät kuparia.
      Kupari liukenee tinaan aluksi melko alhaisessakin
      lämmössä. Kuparin määrän kasvaessa lämpötilaa
      nostetaan vastaavasti, kunnes kaikki kupari on
      käytetty.
      Jos teet toisinpäin, eli sulatat ensin
      kuparin ja sitten lisäät tinan, niin ei ole mitään
      takeita seoksen tasalaatuisuudesta.

      • SuuMessingillä

        Kiitos vastauksesta!
        Juuri tätä mietinkin välillä kumpi lisätään kumpaan.


      • ja sitten
        SuuMessingillä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta!
        Juuri tätä mietinkin välillä kumpi lisätään kumpaan.

        vielä boorihappoa tai natriumboraattia, että kuona on siistiä. Natriumboraatti eli booraksi on kuulemma halvempaa. Muuten, luin eräästä tähtinikkarin kirjasta, jossa hän aikoi valaa kaukoputkensa jalustan messingistä. Hän päätti sulattaa kuparin ja heittää sinkin sulaan kupariin. Oli komea selostus siitä, kuinka sinkki höyrystyy taivaalle. Tai sitten selostus siitä, kuinka sinkki komeasti höyrystyy taivaalle.


    • Kuukoru

      Terve, itse teen korualan juttuja ja käytän myös pronssia vahavalusysteemillä. Kyseisessä menetelmässä muottiaineena on kipsiä muistuttava massa, joka poltetaan uunissa, tosin yksittäiskappaleisiin tuo hiekka on parempi -ja halvempi- vaihtoehto.

      Upokkaaksi suosittelen keraamista sulatusupokasta (myy esim. sar-trading) joka lasitetaan booraksilla. Eivät ole edes kalliita.

      Pronssini ostan valmiina tankona Keskipakovalu Oy:stä, se maksaa n. 10e/kilo.
      Ainakin tähän seokseen ja isommalle määrälle on tarpeen käyttää happi-asetyleenipoltinta, pelkkä nestekaasu lämmittää vain "puuroksi" asti.

      Noin harrastekäyttöön, ja varsinkin kun haluat pronssin seostaa itse, kannattaa varmaan soveltaa aikaisempien kirjoittajien neuvoja.
      Paitsi että se keraaminen sulatusupokas on ehdottomasti paras!

    • Anonyymi

      itse käytän harkon muotoista muottia ja minä olen nyt tehnyt prossia 4 vuotta.
      siihen tarvitaan kuparia ja messinkiä. jos aikoisit tehdä pronnsia kannataa tehdä ainakin 30kg kerralla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe