CPAP laitetta käytössä? Uniapneaan saan semmoisen. Miten sen kuonokopan kanssa osaa nukkua ja vatsallaan?
Jos on levoton pyörijä niin putooko koko häkkyrä lattialle?
Jasu
Onko täällä kellään
53
406
Vastaukset
- Anonyymi
Lääkäri suuttui, kun en ottanut CPAP:ia. Kokeilin kuorsauskiskoa, joka muotoillaan itse sopivaksi. Kuorsaus jä siihen. Ajan kanssa siihen tottuu hyvin.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Mistä tuollaisen kuorsauskiskon voi hankkia. Kiinnostaisi kokeilla.
Oniris lienee ok.
- Anonyymi
Mutta kun mä en kuorsaa, mulla on vain pieni leuka ja ahdas nielu sekä selkäasennossa menee hengitys poikki. 😑
Kiskosta ei olis mulle hyötyä.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun mä en kuorsaa, mulla on vain pieni leuka ja ahdas nielu sekä selkäasennossa menee hengitys poikki. 😑
JasuEnnen noita painelaitteita oli jo käytössä menetelmä, jossa suulaen takaosaa arpeutetaan hallitusti laserilla, jolloin se pysyy nukkuessa paremmin poissa ilmavirtauksen tieltä.
En tiedä mikä tilanne tuon suhteen on nykyään, mutta voisit kysyä tehdäänkö sitä ja soveluisiko se sinulle.
(myös tennispallo yöasun selkäpuolelle voisi toimia, sillä silloin ei voi nukkua selällään)- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Ennen noita painelaitteita oli jo käytössä menetelmä, jossa suulaen takaosaa arpeutetaan hallitusti laserilla, jolloin se pysyy nukkuessa paremmin poissa ilmavirtauksen tieltä.
En tiedä mikä tilanne tuon suhteen on nykyään, mutta voisit kysyä tehdäänkö sitä ja soveluisiko se sinulle.
(myös tennispallo yöasun selkäpuolelle voisi toimia, sillä silloin ei voi nukkua selällään)Kuulemma suuhun kajotaan vain jos vaikea uniapnea, eikä muista laitteista saa apua, mulla on keskivaikea uniapnea.
Kuulemma tulee elinikäinen kaveri tuosta laitteesta, jos unikatkokset jatkuu sen olemassa olosta huolimatta kontrollissa.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulemma suuhun kajotaan vain jos vaikea uniapnea, eikä muista laitteista saa apua, mulla on keskivaikea uniapnea.
Kuulemma tulee elinikäinen kaveri tuosta laitteesta, jos unikatkokset jatkuu sen olemassa olosta huolimatta kontrollissa.
JasuEpäily oli että mulla on ollut jopa vuosia hoitamaton uniapnea ja verenpaineita ei ole saatu kuriin eri lääkkeilläkään. Sehän vaikuttaa kaikkeen terveyteen hoitamattomana.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
JasuMinulla on taas pitkä nielu, mikä aiheuttaa ongelman.
Anonyymi kirjoitti:
Kuulemma suuhun kajotaan vain jos vaikea uniapnea, eikä muista laitteista saa apua, mulla on keskivaikea uniapnea.
JasuLaserointi onnistuu varmaan yksityisellä ja tuskin se on hirvittävän kallista, sillä siinä ei ole nukutusta ja toimenpide on nopeasti tehty.
- Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Laserointi onnistuu varmaan yksityisellä ja tuskin se on hirvittävän kallista, sillä siinä ei ole nukutusta ja toimenpide on nopeasti tehty.
No katsotaan onko sille tarvetta. Jos tuo ylipaine häkkyrä toimii, niin menen sillä. 😊👍
Jasu
Minulla on rakenteellinen "vika" nielussa, joka aiheuttaa kuorsaamista. Lääkäri yritti ehdottaa CPAPia, mutta en lämmennyt ajatukselle. Mielelläni kuulisin millainen sinun kokemuksesi on laitteen kanssa.
- Anonyymi
Niin mullakin mall mitta 3-5. Ja pieni alaleuka, mikä vaikuttaa myös. Sekä selälläön nukkuminen. Mä taas en kuulemma kuorsaa juuri koskaan, mutta säpsähtelen itse kyllä monta kertaa yössä hereille hengityskatkokseen. Kuorsaajilla kaikilla ei ole uniapneaa ja kaikilla joilla on uniapnea ei kuorsaa sanoi lääkäri.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mullakin mall mitta 3-5. Ja pieni alaleuka, mikä vaikuttaa myös. Sekä selälläön nukkuminen. Mä taas en kuulemma kuorsaa juuri koskaan, mutta säpsähtelen itse kyllä monta kertaa yössä hereille hengityskatkokseen. Kuorsaajilla kaikilla ei ole uniapneaa ja kaikilla joilla on uniapnea ei kuorsaa sanoi lääkäri.
JasuOlen vasta jonossa hengityspolille. Kerron sitten kun olen laitteen saanut ja käyttänyt. Mä halusin sen, kun mun elämä on ihan karseeta näinkin väsyneenä. Menee kaikki voimat olemattomiin ja mieliala valuu alas kun lehmänhäntä sen myötä kun toimintakyky heikkenee. Mä kestän huonosti kyvyttömyyttä tehdä ja toimia. Jos multa lähtis liikuntakyky haluisin kuolla välittömästi. Ei ole elämää jollei pysty elämään ja liikkumaan, touhuumaan.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen vasta jonossa hengityspolille. Kerron sitten kun olen laitteen saanut ja käyttänyt. Mä halusin sen, kun mun elämä on ihan karseeta näinkin väsyneenä. Menee kaikki voimat olemattomiin ja mieliala valuu alas kun lehmänhäntä sen myötä kun toimintakyky heikkenee. Mä kestän huonosti kyvyttömyyttä tehdä ja toimia. Jos multa lähtis liikuntakyky haluisin kuolla välittömästi. Ei ole elämää jollei pysty elämään ja liikkumaan, touhuumaan.
JasuOlen muuten ilmaissut hoitotahtoonikin tuon seikan. 😅
Ei pidetä hengissä jollei palautumisesta normaaliin toimintakykyyn ole tiedossa. Vihannes, vegaani tai pyörätuoli ja pilli niin ei kiitos.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen vasta jonossa hengityspolille. Kerron sitten kun olen laitteen saanut ja käyttänyt. Mä halusin sen, kun mun elämä on ihan karseeta näinkin väsyneenä. Menee kaikki voimat olemattomiin ja mieliala valuu alas kun lehmänhäntä sen myötä kun toimintakyky heikkenee. Mä kestän huonosti kyvyttömyyttä tehdä ja toimia. Jos multa lähtis liikuntakyky haluisin kuolla välittömästi. Ei ole elämää jollei pysty elämään ja liikkumaan, touhuumaan.
JasuKeuhkopolille korjaan. 😂🤣
Jasu Anonyymi kirjoitti:
JasuMinulla on siis diagnoosina keskivaikea uniapnea. Selälläni en voi ollenkaan nukkua, kun en saa sitten hengitettyä. Mutta kyljellään olen vielä pärjännyt. Mutta eihän se terveellistä ole. Vaikuttaa mm. verenpaineeseen.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Minulla on siis diagnoosina keskivaikea uniapnea. Selälläni en voi ollenkaan nukkua, kun en saa sitten hengitettyä. Mutta kyljellään olen vielä pärjännyt. Mutta eihän se terveellistä ole. Vaikuttaa mm. verenpaineeseen.
Juu, selällään nukkuminen on ongelma, kun hengitystiet estää sitten hengittämisen. Lääkäri sanoi, että laihduttaminen auttaa uniapneaankin. Jos on ylipainoa. Mun ihanne BMI olisi 24-25 kuulemma, mutten pääse ikinä niin alas ellen hommaa anorexiaa ja kuihduta lihaksiakin pois. Nyt on BMI 29.2 liikaa. Mutta tiiän taas kun olo kohenee ja talvi vaihtuu kevääseen kiloni rapisee hetkessä pois. En edes pyri enää alle 70 kilon.
Koska sitten en enää voi oikeasti hyvin.
Eikä siinä auta edes BMI mielipide keltään.
Jasu
- Anonyymi
Minulla Nukkumatti kisko.
- Anonyymi
Toimiiko se sinulla hyvin, eikä yökötä? Itelläni oli narskuttelijan kisko ja yökkäsin jatkuvasti.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimiiko se sinulla hyvin, eikä yökötä? Itelläni oli narskuttelijan kisko ja yökkäsin jatkuvasti.
JasuHyvin toimii. Tottumiseen menee vähän aikaa. Aina joskus sen huomaa, mutta yleensä ei.
- Anonyymi
Facessa kannattaa liittyä Uniapneetikot ryhmään. Siellä voi kysyä ja lukea kaikenlaisesta asiaan liittyvästä
Riippuu maskityypistä, kuinka paljon se peittää kasvoja vai kulkeeko vaan sieraimiin
Jos on kova pyörimään nukkuessa, kannattaa ottaa sellainen letkumalli, joka tulee pään päälle ja pyörii mukana- Anonyymi
Juu, en vain vielä saanut hyväksyntää jäseneksi.
Jasu
Äidilläni on se. Maskeja on useampaa mallia ja kun on sopiva, niin sen pitäisi pysyä paikoillaan ja toimia kuten tarkoitettu.
- Anonyymi
Ne varmaan sitä maskia sovittelee siellä keuhkopolilla sitten? Olo on kun avaruusukolla maskissa. 😅
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne varmaan sitä maskia sovittelee siellä keuhkopolilla sitten? Olo on kun avaruusukolla maskissa. 😅
JasuHeiii, nythän mä voin kuvitella olevani hävittäjän puikoissa, maski naamalla. 😂👍❤️
Tulee vauhdikkaat yöunet ja monta silmukkaa.
Jasu
- Anonyymi
Hyvä se on. Tottuu siihen ja herää virkeänä ilman aamupäänsärkyä.
- Anonyymi
No se päänsärky, monta vuotta heränny pääkipeenä. Karseeta ja aina yöunien jälkeen vetämätön olo kuin ei olis yhtään nukkunu. Tehot on aika loppu nytkin.
Odotan saavani apua ja elämäniloni sen myötä palaavan, kun voimat palaa ja pää toimii. Saa happea. 😊
Jasu
- Anonyymi
Ei minulla, mutta hyvin monella tuttavalla on. Vatsallaan nukkuminen ei ole onnistunut keltään. Moni on hermostunut maskin kanssa räpläämiseen, ja viimeistään aamuyöstä maski lentänyt lattialle, joskus "harkitusti" joskus ei. Jotkut löytävät sopivan maskityypin vasta useamman mallin kokeiltuaan.
Kerran olin sairaalassa, niin viereisellä pedillä oli cpap laite käytössä - sen ääni kyllä kävi hermoilleni. Myös ystäväni miehellä on ko. laite eikä sen ääntely sopinut ystävälle. Nukkuvat nyt eri huoneissa.
- Sheena- Anonyymi
Oikeankokoinen maski täytyy olla. Lisäksi laitteen viiveajat ym täytyy säätää sopiviksi.
- Anonyymi
Voi vihtori, sitä ääntäkin mietin joo. No täytyy kokeilla. Voihan olla, että minäkin ärsyynnyn siihen, happi viikset taasen on toiminut aina eikä häirinnyt ikinä. Mutta mahalleen käännyn kyllä herkästi ja sitten ärsyttää jos ei onnistu. 😬
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi vihtori, sitä ääntäkin mietin joo. No täytyy kokeilla. Voihan olla, että minäkin ärsyynnyn siihen, happi viikset taasen on toiminut aina eikä häirinnyt ikinä. Mutta mahalleen käännyn kyllä herkästi ja sitten ärsyttää jos ei onnistu. 😬
JasuMä opin nukkumaan kyljellään ja selällään. Ennen nukuin paljon mahallaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä opin nukkumaan kyljellään ja selällään. Ennen nukuin paljon mahallaan.
Kyllä sen varmaan oppii, kun ei muukaan auta.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen varmaan oppii, kun ei muukaan auta.
JasuOppii oppii! Yritä jo nyt suosia kylkiasentoa, siinä pitäisi hengitys luistaa parhaiten.
Itse luulin uniapnean ym iskeneen, kun en saanut missään asennossa enää nukuttua rennosti. Jäykistelin kasvolihaksista, hampaista jne lähtien kaikkia jäseniä, hengittämistä piti miettiä. Kunnes hommasin uuden sängyn - johan rentoutuu heti ja hengityskin kulkee automaattisesti.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oppii oppii! Yritä jo nyt suosia kylkiasentoa, siinä pitäisi hengitys luistaa parhaiten.
Itse luulin uniapnean ym iskeneen, kun en saanut missään asennossa enää nukuttua rennosti. Jäykistelin kasvolihaksista, hampaista jne lähtien kaikkia jäseniä, hengittämistä piti miettiä. Kunnes hommasin uuden sängyn - johan rentoutuu heti ja hengityskin kulkee automaattisesti.
- SheenaMä nukun eniten kyljellään ja vattallaan, oisko toi hengityskatkos jotenkin vaikuttanut vähän jo automaatiolla siihen?
Sänky on tärkeä, se pitää olla hyvä. Tukea oikeista kohdin. Mulle jenkkisänky on ollut hyvä valinta, mutta nykyinen petari on liian pehmeä. Saisi olla jämäkämpi.
Sänkyyn kannattaa satsata kaikkien.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JasuNykyiset cpap-laitteet ovat äänettömiä jollei ole kyseessä ns. kaksoispaineventilaattori joka avustaa
nukkujan hengitystä sekä sisään-että uloshengityksen aikana.
Kun saat kutsun keuhkopolille laiteohjaukseen niin sinua neuvotaan cpap-laitteen käytössä ja saat kokeiltavaksesi erilaisia maskeja joita voit sovittaa ja kokeilemalla löydät niistä itsellesi parhaiten sopivan.
Itselläni cpap-laite on ollut kuusi vuotta ja se on parantanut unen laatua ja kokonaisterveyttä ja jaksamista tosi paljon. Sen käyttöönotossa kannattaa olla kärsivällinen ja antaa itselleen aikaa tottua laitteen käyttämiseen. Anonyymi kirjoitti:
Mä nukun eniten kyljellään ja vattallaan, oisko toi hengityskatkos jotenkin vaikuttanut vähän jo automaatiolla siihen?
Sänky on tärkeä, se pitää olla hyvä. Tukea oikeista kohdin. Mulle jenkkisänky on ollut hyvä valinta, mutta nykyinen petari on liian pehmeä. Saisi olla jämäkämpi.
Sänkyyn kannattaa satsata kaikkien.
JasuMinulla on ollut selkä pari päivää jumissa, sillä kun olin reissussa, niin siellä oli aivan liian pehmeä patja.
Olisi pitänyt siirtää petauspatja lattialle ja nukkua siinä, mutta ei silloin tullut mieleen kun oli kaikkea keskeneräistä käsillä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyiset cpap-laitteet ovat äänettömiä jollei ole kyseessä ns. kaksoispaineventilaattori joka avustaa
nukkujan hengitystä sekä sisään-että uloshengityksen aikana.
Kun saat kutsun keuhkopolille laiteohjaukseen niin sinua neuvotaan cpap-laitteen käytössä ja saat kokeiltavaksesi erilaisia maskeja joita voit sovittaa ja kokeilemalla löydät niistä itsellesi parhaiten sopivan.
Itselläni cpap-laite on ollut kuusi vuotta ja se on parantanut unen laatua ja kokonaisterveyttä ja jaksamista tosi paljon. Sen käyttöönotossa kannattaa olla kärsivällinen ja antaa itselleen aikaa tottua laitteen käyttämiseen.Kiitos, tämä kaikki tieto tulee tarpeeseen. Tiedän mitä tulossa ja hymy palasi huulille, kun kohti parempaa oloa päästään noinkin helpolla asialla. Yleensä kun joku diagnoosi on mulle löytynyt, se on sitten oireineen pysyvä, ei paranemiskeinoja. Vain oireitten lievitystä.
Jasu - Anonyymi
buddy-love kirjoitti:
Minulla on ollut selkä pari päivää jumissa, sillä kun olin reissussa, niin siellä oli aivan liian pehmeä patja.
Olisi pitänyt siirtää petauspatja lattialle ja nukkua siinä, mutta ei silloin tullut mieleen kun oli kaikkea keskeneräistä käsillä.Ääh, selkävaivat. 😖
Oma sänky, paras sänky jos on huolella valittu. Ikinä en säästä enää kahdessa asiassa, jotka jos hankin. Sänky ja sohva. Ne on oltava hyvät, kestää ja nukkumiseenkin toimivat. Niin ettei ole kun jyrän alle jäänyt herättyään.
Jasu
- Anonyymi
Mulla ollut cpap nelisen vuotta. Vain kovassa flunssassa en ole sitä pystynyt käyttämään, mutta kaikille reissulle olen ottanut hengenpelastuslaitteen mukaan. Laitteeseen totuin heti ja pysyy päässä koko yön.
Mulle sopi alkujaan heti nenämaski, koska nukun suu kiinni enkä kuulemma ole juurikaan kuorsannut ennen laitettakaan. Vatsallaan en pysty sen kanssa nukkumaan. Olen ollut tyytyväinen, ei ole ikävä päiväväsymystä/torkahtelua, aivosumua eikä päänsärkyä.- Anonyymi
Ihana kuulla, lukea että toimii noin hyvin. ❤️
Olen toiveikas, olin jo epätoivoinen että näinkö mun elämä lyyhistyy käsiin eikä syytä löydy. Ei oltu ikinä ennen edes vihjattu uniapnean mahdollisuudesta, kunnes disbeteshoitajani ehdotti tutkimuksiin lähetettä.
Voi miten iloiseksi tekee lukea miten laite auttaa. Kiitos, valoit muhun toivoa. Että jää noi oireet pois. 👍
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihana kuulla, lukea että toimii noin hyvin. ❤️
Olen toiveikas, olin jo epätoivoinen että näinkö mun elämä lyyhistyy käsiin eikä syytä löydy. Ei oltu ikinä ennen edes vihjattu uniapnean mahdollisuudesta, kunnes disbeteshoitajani ehdotti tutkimuksiin lähetettä.
Voi miten iloiseksi tekee lukea miten laite auttaa. Kiitos, valoit muhun toivoa. Että jää noi oireet pois. 👍
JasuHyvinkin voi olla, että sullakin toimii yhtä hyvin. Parhaalla ystävälläni ja isälläni toimii myös hyvin, mitä nyt isä kiukutteli laitteen kanssa pitkään, kun ei halunnut käyttää. Tyytyväisempi oli sitten, kun sai sen uudemman äänettömän laitteen.
Mä käytän talviaikaan laitteessa kostutinosaa, muuten kuivaa nenä. Ei tuo letku pyörimistä haittaa, tosin voin nykyään nukkua niin sitkeästi, että ehkä olen nukkunut koko yön samassa asennossa. En todellakaan uskaltaisi nukkua ilman laitetta. Kävin Kelan uniapneakuntoutuskurssin, jossa lääkäri kertoi hurjia tilastoja, miten voi kuolla hoitamattomaan uniapneaan.
- Anonyymi
Kuulemma sen kanssa oppii nukkumaan
- Anonyymi
Kuulemma ja varmasti teen kaikkeni, että opin. Jos noi aivosumut, kivut ja voimattomuus häipyy tai edes vähenee reippaasti, vaikuttaa kummasti jaksamiseen ja jo ankeaksi käyneeseen mielialaankin. 😊
Musta on tulossa jo varsin inhottava uupunut ihminen.
Jasu
- Anonyymi
Oli, ei toiminut. Palautin. En pystynyt nukkumaan. Painoi pakosti ilmaa. Täyskuonokoppa tukehdutti. Nenäversio painoi pakosti nenään ilmaa, vaikka nenä oli tukossa, kun epämuodostunut, eli ilma ei kulje. Letkut rajoitti "pyörimisen", koska kipuja öisin, niin kääntelen usein. Ei sopinut minulle. Joillekin sopii hyvin, toisille. ei.
- Anonyymi
Ikävä homma. 😕
Kärsitkö nyt yhä sitten uniapneasta vai onko löytynyt jokin muu apu sinulle?
Jasu
- Anonyymi
Cappi tai coppi olen nähnyt robocop elokuvan ja voi olla heikosti asiasi jos verrattavissa suomen miesten jalkapallo cuppiin
- Anonyymi
Ei tässä iässä enää ole niin väliä muulla kun sillä, että on hyvä olla. 😄
Vaikka cuppi päässä jos se auttaa.
Jasu
- Anonyymi
En ilkeä halua olla mutta eikös olli lindholm yö yhtyeestä käyttänyt laitetta ja kuoli pois sydän pysähty tai sit oli juopotellut tai käytti huumeita mistä sitäkään tietää mut laitetta käytti ja kuoli
- Anonyymi
Olli Lindholmin kuolinsyyksi on kerrottu aortan repeäminen. Onko julkisuudessa ollut tietoa cpap-laitteen käytöstä, en tiedä. Cpap-laite tukee ihmisen kokonaisvaltaista terveyttä mm.
- unenlaatu paranee
- sydän-ja verisuonisairauksien riski pienenee
-diabeteksen ja verenpainetaudin hoito tehostuu
-painonhallinta voi helpottua - Anonyymi
Sydän loppuu kaikilta aikanaan ja tavalla tai toisella se sanoo caput. Tuo laite nimenomaan pitäisi edesauttaa ettei minun jo olemassa oleva verenpainetauti ja diabetes 2 enää pahenisi, eikä tulisi niitä sydän ongelmia.
Ja elopainonkin hallinta voi helpottua. Ainakin virkeenä jaksaa motivoitua paremmin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sydän loppuu kaikilta aikanaan ja tavalla tai toisella se sanoo caput. Tuo laite nimenomaan pitäisi edesauttaa ettei minun jo olemassa oleva verenpainetauti ja diabetes 2 enää pahenisi, eikä tulisi niitä sydän ongelmia.
Ja elopainonkin hallinta voi helpottua. Ainakin virkeenä jaksaa motivoitua paremmin.
JasuMulla lähti cpap vaikuttamaan todella hitaasti, ehkä sen takia, että saatoin olla jo vuosia sairastanut uniapneaa. Yöllä en käynyt vessassa enkä kuorsannut (tavallisimpia oireita) joten sain ensin huonoon olotilaani masennuslääkkeet. Samalla tuli myös verenpainelääkkeet ja hormonikorvaushoito.
- Anonyymi
Kaverilla on käytössä ja olen tuskailuja vierestä kuunnellut jonkun verran ja niiden perusteella osaan sanoa että vatsallasi et enää nuku ja kasvomaskeja on enemmän kuin yhden mallisia.
Maski kannattaa olla mahdollisimman pieni ja istuva ettei ilma viheltele maskin raoista jatkuvasti tai pikkuisenkin kääntyillessä, se kosteuttaja on välttämätön.
On nukkunut paremmin maskin kanssa kuin ilman sitä, ei ole hyödytön.
Vaatii totuttelua, ei liene suuri yllätys 🙂 - Anonyymi
Vatsallaan nukkuminen ei ole edes terveellistä. Lisään, että ei se kone helposti putoo lattialle, 4v pysynyt yöpöydällä. Kai jos jotain painajaista näkisi, niin voisi sellainenkin vahinko tapahtua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683089
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)702950Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.672849On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632554Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli331841- 601627
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181609- 351575
- 591526
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,151430