Satunnaisena tarkkailijana olen huomannut että jengi ajaa pitkälle kevääseen myös takavalo päällä noilla kelveillä :D Asiassahan ei tietenkään ole mitään väärää tai laitonta mutta huvittaa vaan kuinka lainkuuliaisia jotkut(normot) ovat tietyissä asioissa. Tällä hetkellä n 7.30 on jo niin valoisaa että hyvin näkee ilmankin eikä kukaan törmään perään jos se valo ei palakkaan takana :D Sitäpaitsi ainakin itsellä on heijastimet Enduran ajovaatteissa anyways. Eikä se poliisietä sakota,mä oon ajanu koko talven ilman takavaloa duuniin ja takas ja pollarit on menneet vierestä monta kertaa,ei niitä kiinnosta näköjään onko valoa niin en jaksa laittaa,jos sanovat niin saahan sen päälle.
Sitä oon miettinyt missä kohtaa lain mukaan on jo niin hämärää että lain mukaan pitäisi käyttää takavaloa,yksi "mittari" voisi olla että palaako katuvalot vai ei ja toinen syttyykö oman auton valot automaattiasenossa samaan aikaan mutta niissä on paljonkin eroja,omassa syttyy aika herkästi mutta autoilu on muutenkin eri asia kun fillarointi. Böndellä on sit eri asia kun ei ole pyöräteitä vaan pitää ajaa ajokaistoilla niin takavalon käyttö on perustellumpaa ja ymmärtäähän se ettei lakia voi soveltaa tässä tapauksessa mutta kaupungin pyöräteillä tuskin kukaa törmää perään vaikka ei takavaloa ookkaan ;)
Valojen käyttö
29
291
Vastaukset
- Anonyymi
Takavalo parantaa näkyvyyttä myös kesällä päivällä. Twitterissä oli pari vuotta sitten asiasta keskustelua ja hyvä havainnekuva. Mutta valon ei pidä olla vilkkuva.
- Anonyymi
Jos vilkkuu, voi olla poliisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vilkkuu, voi olla poliisi.
...tai Maija Vilkkumaa
- Anonyymi
Omassa fillarissa dynamosta virtansa saa eli ei haittaa vaikka valo päällä kesälläkin.
- Anonyymi
Käytin jo ennekuin laissa määriteltiin mitään takavalosta.
" kaupungin pyöräteillä tuskin kukaa törmää perään vaikka ei takavaloa ookkaan"
voi ajaa päällekin risteysalueella oikealle kääntyvä autoilija- Anonyymi
Voi se ajaa, vaikka perävalo oiskin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi se ajaa, vaikka perävalo oiskin.
Samansuuntaista perustelua on käytetty polkupyöräilijöiden kypäröiden suhteen: niitä ei kuulemma kannata käyttää, koska ne eivät välttämättä estä aina loukkaantumista.
- Anonyymi
Valojen käyttö ei ole ongelma vaan se, etteivät pyöräilijät ymmärrä käyttää valoja. Luullaan, että autoilija näkee heidät kun itsekin näkevät auton.
Käyttäkää niitä valoja, jollette halua jäädä hämärässä auton alle. Jos jäätte alle, niin autoilija saa vain sakot ja pyöräilijä vammautuu.
Vain typerä pyöräilijä ajaa valoitta. - Anonyymi
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
1 momentissa tarkoitettu ajoneuvo on moottorikäyttöinen ajoneuvo. Tuo yllä oleva koskee siis moottorittomia ajoneuvoja, kuten polkupyöriä. - Anonyymi
28 §
Muut moottorittomat ajoneuvot
Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa ( sähköavusteinen polkupyörä ). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.
Mitä tässä laissa säädetään polkupyörästä, sovelletaan myös sellaiseen potkupyörään ja muuhun vastaavaan moottorittomaan ajoneuvoon, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.
Moottorittomaksi ajoneuvoksi katsotaan myös tieliikenteeseen tarkoitettu ja varustettu eläimen vetämä vaunu ja reki, jolta koon ja käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten ja muiden ajoneuvoa koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.
29 §
Kevyt sähköajoneuvo
Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.
29 a § (23.3.2023/493)
Kevyt automaattinen tavarankuljetin
Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. Ajoneuvon on täytettävä rakenteen, hallintalaitteiden ja varusteiden osalta 13 §:n 2 momentin 1–5, 10 ja 12 kohtien vaatimukset sekä oltava mitoiltaan ja massoiltaan sellainen, ettei siitä aiheudu haittaa tai vaaraa muille tienkäyttäjille.
Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä kevyen automaattisen tavarankuljettimen mitoista, massoista, valoista, heijastimista, äänimerkinantolaitteesta ja jarruista. - Anonyymi
Pyörän valot eivät ole varusteena pakolliset.
Pakollinen on punainen takavalo kuitenkin aina ajettaessa hämärällä, pimeällä tai silloin, kun näkyvyys on muuten rajoittunut. Myös valkoinen tai keltainen etuvalo kuuluvat ko. olosuhteissa varustukseen, samoin kuin heijastimet eteen, taakse ja sivuille.
Valot voivat olla kiinni joko pyörässä, takissa tai kypärässä tahi repussa. Vilkkuvia valoja ei suositella, vaikka niitä ei ole varta vasten kielletty. Laki ei määrää teknisiä vaatimuksia valotehosta, mutta vain tomppeli säätää 8000 lumenin LED-lampun (vilkkumaan) suoraan vastaantulijan silmiin, kun kantama voi olla 400 metriä! Kaupungissa eteen päin riittää mainiosti 500 lumenin teho ja 50 lumenin teho taakse. Metsässä ja maastossa asia on täysin erikseen, kun häiriötä ei pääse syntymään.- Anonyymi
Vilkkutoimintoa ei ole noin tehokkaissa valoissa. Se on yleensä säästötilassa vilkkuva ja monet valot menee siihen automaattisesti kun akun varaus laskee tarpeeksi alhaiselle-
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vilkkutoimintoa ei ole noin tehokkaissa valoissa. Se on yleensä säästötilassa vilkkuva ja monet valot menee siihen automaattisesti kun akun varaus laskee tarpeeksi alhaiselle-
Millä teholla sinä vilkuttelet valoja?
- Anonyymi
Valot eivät saa häikäistä vastaantulevaa liikennettä. Ne on suunnattava viistosti alas. Eivät saa häikäistä vastaantulevaa liikennettä, vaikka valot ovat kiinni pyöräilijässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valot eivät saa häikäistä vastaantulevaa liikennettä. Ne on suunnattava viistosti alas. Eivät saa häikäistä vastaantulevaa liikennettä, vaikka valot ovat kiinni pyöräilijässä.
Kiitos, Einstein!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, Einstein!
Moneen tienkäyttäjään verrattuna hän todellakin on Einstein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moneen tienkäyttäjään verrattuna hän todellakin on Einstein.
Miksi vastaat itsellesi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi vastaat itsellesi?
Käsitin tuon "Kiitos, Einstein" -kommentin ironiseksi, siksi esitin oman näkökantani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos, Einstein!
Onko tuo Einstein sukua Enskalle?
- Anonyymi
Mitkään enduran heijastimet mitään korvaa korjaa. On niitä
minullakin. Kirkas punainen se pitää oleman joka taakse valoa näyttää. Varsinkin puolisokeitten autoilijoiden seassa sotkiessa.- Anonyymi
Aha, mitähän yritit sanoa ja kenelle?
- Anonyymi
Snaijaatsää et näkyy paremmin valosallakin
- Anonyymi
Kenelle yrität vastata?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenelle yrität vastata?
Varmaan normolle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenelle yrität vastata?
Tai Enskalle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai Enskalle
Stinde kiittää tiedosta myös.
- Anonyymi
KYLLÄ OLET KOVA TARKKAILIjA ,TARKKAILE MYÖS ETTEI ROSVOT SOITTELE OVIKELLOJA IHMISTEN ASUNNOISTA!
- Anonyymi
Tieliikennelaki velvoittaakin nykyään tarkkailemaan kaikkia muita liikkujia.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
- Anonyymi
Enska Täpäri on se eisenstein, joka tavoittaa kaikki normot ja nepsyt.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713468
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851486Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251239- 1581212
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35961
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16933Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57822Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk85761- 62745