Kansallinen perhekotipäivä

Anonyymi-ap

Suomessa vietetään tänään koko Suomen kattavaa perhekotipäivää. Kodeissa on nyt avoimien ovien päivä ja tätä halutaan tehdä tunnetuksi kaikille. Hyvin vähän on tietoa missä näitä perhekoteja on ja millä kriteereillä hoivaa tarvitsevat niihin pääsevät. Onko Rovaniemellä?

Rovaniemellä on todella runsaasti ihmisiä jotka ovat omaishoitajia. Enimmäkseen iäkäs jo itsekin huonokuntoinen omainen hoitaa puolisoaan. Kaikki eivät ole edes hakeneet omaishoitajan statusta eivätkä näin ollen saa palkkiota omaisen hoitamisesta. Palkkion maksulle on kriteerit ja porrastettu korvauksen määrä hoidon sitovuuden ja kuormituksen mukaan ja palkkio on veronalaista.

Omaishoitajalle kuuluu vapaata joka kuukausi 3 vuorokautta, mutta läheskään kaikki eivät käytä heille kuuluvaa etua, kun hoidettavalle ei ole sopivaa paikkaa vapaan ajaksi. Nyt, kun tiedotettiin perhekodeista ja haastateltiin perhekotien väkeä niin kuulosti, että tuollainen kodinomainen pieni yksikkö on monta kertaa parempi paikka muistisairaalle kuin isompi laitosomainen paikka.

Hyvinvointialueiden pitää ottaa "koppi" ja seurata miten omaishoitajat jaksavat ja todellakin satsata omaishoitajien jaksamiseen, kun se tuo säästöjä aivan valtavasti yhteiskunnalle ja moni ikäihminen haluaa asua kotona mahdollisimman pitkään.

Kevään vaalit tulossa ja haastakaa äänestäjät ehdokkaita siellä kampanjointikojuilla vaatimalla vanhushoivaan parannuksia!

1

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikilla päättäjillä taitaa olla hyväkuntoiset vanhemmat ja isovanhemmat, kun eivät missään kohtaa kanna huolta ikääntyvistä, vaikka hoivaa koko ajan heikennetään.
      Heidän pitää muistaa, että juuri tämän päivän vanhukset olivat heitä jotka kovalla työllä rakensivat hyvinvointi Suomen ja nyt sitä vauhdilla ajetaan perikatoon. Ei ne piittaa muusta kuin siitä, että itsellään on hyvä palkka ja asema yhteiskunnassa. Ei voida enää puhua hyvinvointivaltiosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5106
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      35
      3026
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2995
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2916
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1698
    Aihe