Tutkimusten mukaan akkujen raaka-aineiden hankinta ja kuljetus saastuttaa paljon. Tarvitaan nikkeliä, kobolttia ja litiumia. Litium tulee Chilestä, koboltti ja nikkeli mm. Afrikasta Kongosta, jossa sitä louhitaan lapsityövoimalla käsin, kertoo Yle.
Lapsityövoimalla louhittava koboltti uhkaa myös loppua pian, kertoi Iltalehti hiljattain. Myös Turun Sanomat kertoi vuosi sitten, kuinka "Valtaosa tuotetaan lapsityövoimalla järkyttävissä olosuhteissa".
Yhden akun litiumia varten pitää louhia maata 62 tonnia Chilessä. Se on noin 20 kuutiota kiveä, eli yhden huoneen kokoinen kimpale. Ja kun akkuja tarvitaan 100 miljoonaa vuodessa, niin se on jo aikamoinen monttu Chilessä. (Se kuoppa on läpimitaltaan n. 1km ja 100m syvä.)
Kuljetus Eurooppaan tapahtuu isoilla valtamerialuksilla, jotka saastuttavat enemmän kuin kaikki Euroopan autot yhteensä, kertoo MTV. Jatkossa tuota kuljetusta tarvitaan enemmän, kun raaka-aineitakin tarvitaan entistä enemmän. Lisää luonnon kulutusta!
Sitten akun valmistus kivihiiltä energiaksi käyttävässä tehtaassa saastuttaa paljon. Valmistusprosessissa tarvitaan erittäin korkeita lämpötiloja kemiallisiin prosesseihin, kertoo Iltalehti.
Maailmalla on rakenteilla noin 15 jättimäistä akkutehdasta – yleensä tietysti kivihiilellä toimivia, koska se on tehokkain ja halvin energia.
Eli suosimalla sähköautoja edesautat kivihiilivoimaloiden lisääntymistä, lisäät valtamerilaivojen liikennettä, kaivat luontoon isoa kuoppaa ja pahin lopuksi: suosit lapsityövoimaa!
Vain jotta voimme muka-ajella vihreästi. Melko legenda tuo sähköauton vihreys!!
Tutkimusten mukaan akkujen raaka-aineiden hankinta ja kuljetus saastuttaa paljon. Tarvitaan nikkeliä
7
251
Vastaukset
- Anonyymi
Sinulla on ongelmia lähdekritiikin kanssa. Tuosta ei puutu kuin Ilta-Fingeri.
- Anonyymi
Suuri osa sähköautojen akuista on tosin tehty ilman grammaakaan kobolttia. Lisäksi kobolttia käytetään paljon öljynjalostuksessa eli ei bensa-autolla ajaminen koboltin kaivuuta lopeta.
- Anonyymi
Nikkelby on Venäjällä.
- Anonyymi
En käyttäisi tietolähteenä ip- lehdistöä...mutta totta toki että kaikki maaperän repiminen ja mineraalien esiin otto, kuljetus ja jalostaminen jne. kuluttaa ja saastuttaa. Suurin osa pelloistamme ja viinitarhoistammekin on raivattu poistamalla puusto...
- Anonyymi
<< Tutkimusten mukaan akkujen raaka-aineiden hankinta ja kuljetus saastuttaa paljon. >>
Mutta ei kuitenkaan lähellekään niin paljon kuin polttomoottoriautoilla ajaminen.
<< Kuljetus Eurooppaan tapahtuu isoilla valtamerialuksilla, jotka saastuttavat enemmän kuin kaikki Euroopan autot yhteensä >>
Toki tuo litium, joka tarvitaan kaikkiin vuoden aikana valmistettaviin autoihin, kulkisi jo yhden (tai jokusen) laivan lastina. Siihen ei siis pahemmin laivaliikennettä käytetä. [Sinänsä hassua sekoilua tuokin demonisointiyritys, kun kuitenkin öljyä laivataan aivan järkyttäviä määriä öljytankkereilla pitkin planeettaa.]
<< Vain jotta voimme muka-ajella vihreästi. Melko legenda tuo sähköauton vihreys! >>
Niin siis tuo sähköautojen vihreys on laskettu ihan tieteellisen tason julkaisuista ja todettu, että sähköauto on huomattavasti ekologisempi kuin polttomoottoriauto. Niin älyttömästi se kulutettu bensiini/diesel aiheuttaa päästöjä. Toki jos sitä miettii sitä taustaa vasten, että polttomoottoriauto kuluttaa bensaa painonsa verran parissa vuodessa, niin ei se sittenkään kovin ihmeelliseltä kuulosta, että sähköauto vie niin selkeän voiton. - Anonyymi
ON MUITAKIN HAITTA-AINEITA KUIN HIILIDIOKSIDI, JOHON KIINNITETÄÄN LIIKAA HUOMIOTA
https://tieku.fi/luonto/maassa-piilee-myrkyllinen-salaisuus-emme-tienneet-etta-tilanne-on-niin-vakava
Yli 800 000 maaperänäytteen perusteella laadittu uusi kartta osoittaa, että 1,4 miljardia ihmistä voi altistua terveydelle vaarallisille määrille metalleja, kuten lyijyä, arseenia ja kadmiumia.
”Ongelman laajuus näyttää olevan suurempi ja globaalimpi kuin olemme olettaneet. Emme tienneet, että tilanne oli näin vakava- Anonyymi
Hiilidioksidi on kylläkin aineevaihdunta-kaasu, ei haitta-aine. Haitta-aine on esimerkiksi sora, jota on rautateiden raiteilla ja estää junaa liikkumasta, kun sutii liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1507870Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1007310Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit317202Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t216838Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht26526Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t756374Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv236104Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1126062Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?475478Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa845380