Heippa!
Nyt kun ukkoset jyrisevät, olen vakavissani alkanut miettiä ylijännitesuojan hankkimista tietokoneeseeni. Selasin eri vaihtoehtoja ja luin eräältä valmistajalta, että ylijännitesuoja täytyy kytkeä shuko-pistorasiaan. Muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
Ongelmani on, että kaikki muut pistorasiani ovat ns. tavallisia eli maadoittamattomia paitsi keittiössä ja kylpyhuoneessa. Nekin ovat jatkuvasti käytössä (pesukone, keittiön koneet ym). En oikein voi haaroittaakaan niitä, koska sulakkeet eivät kestä enää suurempaa kuormitusta.
Kysymykset: Onko tosiaan niin, että ylijännitesuoja on tehoton ilman shukoa? Jos on, löytyisikö muuta ratkaisua ukkosten varalle kuin pistokkeen vetäminen seinästä irti? Aina ei voi olla kotona sitä tekemässä, kun ukkonen saattaa tulla yllättäen.
Asun kerrostalossa.
Ylijännitesuoja
48
65846
Vastaukset
- RP65
Suojauskyky ilman suojamaata riippuu ylijännitesuojan rakenteesta. Jos siinä on kolmielektrodinen suojauselementti, vaimentaa se johtimien välistä , eli poikittaistta ylijännitettä. Sen sijaan pitkittäinen, eli yhteismuotoinen ylijännite jää vaimentamatta. Jos tietokoneen suojamaa on kytketty verkkojohdon välityksellä pistotulpan maadoituskoskettimiin, estää ylijännitesuoja verkkojohdon ja tietokoneen rungon (maan) välisen ylijännitteen nousemisen yli 1 kV.
Parasta olisi luonnollisesti Shuko-pistorasian käyttö, joskin sille tulevan suojamaajohdon pituus on usein kymmeniä metrejä. Johtimen induktanssi on n. 1 uH/m, joten jo 10 m johdin on 10 uH ja edustaa ukkospurkauksen nousuajoilla 30 Ohmia.
Vaihtamalla tavallisen pistorasian tilalle Shukorasia ja suorittamalla nollaus rasiassa (kytkemällä nollajohdin myös Shukorasian suojamaakoskettimiin) voit helpottaa tilannettasi. Yleisestiottaen kaikki herkät elektroniset laitteet kannatta irrottaa verkosta, jos on vähäisintäkään pelkoa ukkosen esiintymisest- Lilli*
Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksestasi. Minulla on sellainen käsitys, että pistorasioiden vaihto ja ylimääräisen nollajohtimen veto sähkökaappiin vaatii valtuutetun sähkömiehen ja ehkä luvan vielä isännöitsijältäkin. Hinnaksi tulee silloin useita satoja euroja. Toisaalta tietokonekin maksaa mansikoita puhumattakaan menetetyistä tiedostoista.
Eikö tosiaan mikään ulkoinen ylijännitesuoja auta? - as-keetti
Lilli* kirjoitti:
Kiitos nopeasta ja asiantuntevasta vastauksestasi. Minulla on sellainen käsitys, että pistorasioiden vaihto ja ylimääräisen nollajohtimen veto sähkökaappiin vaatii valtuutetun sähkömiehen ja ehkä luvan vielä isännöitsijältäkin. Hinnaksi tulee silloin useita satoja euroja. Toisaalta tietokonekin maksaa mansikoita puhumattakaan menetetyistä tiedostoista.
Eikö tosiaan mikään ulkoinen ylijännitesuoja auta?kirjoitti asiasta melkoisen tyhjentävästi.
"Eikö tosiaan mikään ulkoinen ylijännitesuoja auta?"
Maadoittamattomaan pistorasiaan kun tulee
vain ne kaksi johdinta joihin sen ylijännitesuojan
koko toiminnan täytyy perustua, niin kyllä se
hieman heikkoa on on ilman suojamaata.
Toki tyhjää parempi. - Lilli*
Lilli* kirjoitti:
Eikö tosiaan mikään ulkoinen ylijännitesuoja auta?Ehdin tässä miettiä vähän. Eli eihän välttämättä tarvitse vetää maadoitusjohdinta sähkömittariin ja sulakkeisiin saakka vaan maadoitusjohdonhan voi laittaa menemään itse rasiassa nollajohtoon. Eli eräänlainen silta pistorasian sisäällä. Mutta riittääkö se?
- voi laittaa
sinne maadoitettuun pistorasiaan - se suojaa silloin 'lähiverkkoa' - ei tarvitse laittaa suojattavaa laitetta perään?
Toimisiko? - tässä äskeisessä on
voi laittaa kirjoitti:
sinne maadoitettuun pistorasiaan - se suojaa silloin 'lähiverkkoa' - ei tarvitse laittaa suojattavaa laitetta perään?
Toimisiko?oletus, että rakenteessa on esim. VDR-kikkulat joten antaa se suojan vaikka itse laite olisi tökätty JOHONKIN lähellä olevaan MAADOITETTUUN pistorasiaan?
Miten se sähköverkko käyttäytyy jos isosssa kerrostalossa muutamissa huoneistoissa on 'ylijännitesuojia' ja joissakin ei? Käsittääkseni ne suojaamattomat hyötyvät tilanteesta?
Bitte? - Lilli*
Tajusin nyt vasta, että vastasit jo jäljempänä esittämääni kysymykseen. Niin se käy, kun ei oikein sytytä. Siis maadoitetaan rasian sisällä.
- Lilli*
Tuli mieleen yksi juttu. Talo, jossa asun, on rakennettu 1957. Siihen on äskettäin tehty suuri sähköremontti, jolloin kaikki uusittiin, johdotukset sähkökaappeihin ym. Asuntojen sisäisiä johdotuksia ei muutettu eli käytössä on edelleen maadoittamattomat pistorasiat. Mutta voisiko olla mahdollista että sähköremontin myötä taloon on myös laitettu ylijännitesuojat? Ainakin sulakkeet on itsestään laukeavia. Isännöitsijältä minun on turha kysyä, hän ei oikein ymmärrä sähköasioita ja on muutenkin urahteleva tyyppi, joka ei paljon vastaile kun kysytään.
Jos talon johdotuksissa itsessään on ylijännitesuoja, silloinhan oma huoleni on turha. Mitä mieltä olette asiasta? Rakennetaanko nykyisin taloihin ylijänitesuoja jo taloon tulevissa johdoissa eli kellarissa sijaitsevaan sähkökaappiin (sähkönkulutuskin luetaan sitä kautta), niin ettei asuntojen tarvitse huolehtia? - rasia
Lilli* kirjoitti:
Eikö tosiaan mikään ulkoinen ylijännitesuoja auta?RP65 antoi aivan oikeaa tietoa. Pistorasia on syytä vaihtaa ja kevi pitäisi periaatteessa tuoda keskukselta asti. Käytännössä johtojen lisäys vanhoihin putkiin ei aina ole mahdollista ja ainoa ratkaisu on nolla- ja suojakoskettimen yhdistäminen rasiassa. Sähkömiehen tarvitset, mutta työ on pieni eikä tarvikkeita muuta kuin tuo sukorasia. Isännöitsijälle asia ei kuulu.
Tämän muutoksen jälkeen rasiaan kytketty ylijännitesuoja kyllä toimii, mutta varmuus on aina paras, eli ukkosella ja pitkän poissaolon ajaksi kannattaa irroittaa laitteet verkosta. - asennuksiin
rasia kirjoitti:
RP65 antoi aivan oikeaa tietoa. Pistorasia on syytä vaihtaa ja kevi pitäisi periaatteessa tuoda keskukselta asti. Käytännössä johtojen lisäys vanhoihin putkiin ei aina ole mahdollista ja ainoa ratkaisu on nolla- ja suojakoskettimen yhdistäminen rasiassa. Sähkömiehen tarvitset, mutta työ on pieni eikä tarvikkeita muuta kuin tuo sukorasia. Isännöitsijälle asia ei kuulu.
Tämän muutoksen jälkeen rasiaan kytketty ylijännitesuoja kyllä toimii, mutta varmuus on aina paras, eli ukkosella ja pitkän poissaolon ajaksi kannattaa irroittaa laitteet verkosta.sähköturvallisuusmääräysten mukaan shukorasian vaihtaminen on nimenomaan tehtävä nollaamalla, eli yhdistämällä maadoitusjohto rasiassa nollajohtoon, ei saa vedellä keltavihreää mittarille...
- sähkis
asennuksiin kirjoitti:
sähköturvallisuusmääräysten mukaan shukorasian vaihtaminen on nimenomaan tehtävä nollaamalla, eli yhdistämällä maadoitusjohto rasiassa nollajohtoon, ei saa vedellä keltavihreää mittarille...
itse pistorasiassa ei mitään nollauksia saa tehdä, se tehdään seuraavassa jakorasiassa ja siihen on vedettävä kevi.
- säädökset
sähkis kirjoitti:
itse pistorasiassa ei mitään nollauksia saa tehdä, se tehdään seuraavassa jakorasiassa ja siihen on vedettävä kevi.
vanhojen asennusten suhteen, äläkä puhu joutavia... Vanhoihin asennuksiin shukorasia vaihdetaan nimenomaan rasiassa nollaamalla, samalla tavalla kuten aikanaan shukorasioissa tehtiin...
- rasia
säädökset kirjoitti:
vanhojen asennusten suhteen, äläkä puhu joutavia... Vanhoihin asennuksiin shukorasia vaihdetaan nimenomaan rasiassa nollaamalla, samalla tavalla kuten aikanaan shukorasioissa tehtiin...
Tässä keskustelussa on jäänyt tärkeä seikka vaille huomiota. Ilmeisesti kyseisessä huoneessa on useampia pistorasioita. Tilanne että yksi olisi suko ja muut maadoittamattomia ei ole sallittu. Pitää siis vaihtaa kaikki saman huoneen rasiat.
Ammattitaitoinen sähkömies vaan asialle. - Lilli*
rasia kirjoitti:
Tässä keskustelussa on jäänyt tärkeä seikka vaille huomiota. Ilmeisesti kyseisessä huoneessa on useampia pistorasioita. Tilanne että yksi olisi suko ja muut maadoittamattomia ei ole sallittu. Pitää siis vaihtaa kaikki saman huoneen rasiat.
Ammattitaitoinen sähkömies vaan asialle.Olet siinä oikeassa, että huoneessa on kaksi (vanhoihin asuntoihin ei rakennettu enempää pistorasioita) pistorasiaa, enkä tiedä niiden johdotuksista mitään kun sähköpiirustuksia ei ole saatavilla. Ihan hyvin voi olla, että molempien pistorasioiden johdot päätyvät saman sulakkeen alle.
Voisiko tässä tapauksessa pelkän yhden sukon asentaminen johtaa jännitepiikin siirtymiseen toiseen pistorasiaan, jossa minulla on televisio, videot, stereot, DVD, digivastaanotin ym.? - rasia
Lilli* kirjoitti:
Olet siinä oikeassa, että huoneessa on kaksi (vanhoihin asuntoihin ei rakennettu enempää pistorasioita) pistorasiaa, enkä tiedä niiden johdotuksista mitään kun sähköpiirustuksia ei ole saatavilla. Ihan hyvin voi olla, että molempien pistorasioiden johdot päätyvät saman sulakkeen alle.
Voisiko tässä tapauksessa pelkän yhden sukon asentaminen johtaa jännitepiikin siirtymiseen toiseen pistorasiaan, jossa minulla on televisio, videot, stereot, DVD, digivastaanotin ym.?Jos vaihdetaan, niin molemmat pitää vaihtaa. Sähkömies osaa asian, eikä työ ole suuri.
- sähkis
säädökset kirjoitti:
schukoon, kerro missä annetaan lupa nollata rasiassa. Olisi ihan mukava tietää sellainen kohta sähköturvallisuus pykälissä.
- Lilli*
sähkis kirjoitti:
schukoon, kerro missä annetaan lupa nollata rasiassa. Olisi ihan mukava tietää sellainen kohta sähköturvallisuus pykälissä.
Ei viitsitä riidellä, pliis. Tarkistin jutun sähköturvallisuuden edistämiskeskuksesta:
http://www.sahkoturva.info/index.php?id=333
Ongelmani ei enää olekaan siinä vaan tässä kirotussa vanhassa kerrostalossa. Ihan uteliaisuuttani aloin kokeilla eri sulakkeita sammuttamalla, miten johdotukset on kytketty. Ja kas kummaa! Huoneiden ja keittiön pistorasiat on kytketty ihan sekaisin. Esimerkiksi keittiön maadoitettu pistorasia on samassa virtapiirissä kuin olohuoneen kaikki maadoittamattomat pistorasiat, kylppärissä pesukoneen pistorasia on samassa virtapiirissä kuin eteisen maadoittamaton pistorasia jne. Eli koko huusholli on johdotettu ihan miten sattuu. Jos haluan tietokoneelleni ylijännitesuojan, minun täytyisi asentaa jokaikinen pistorasia maadoitetuksi.
Alan tuntea itseni turvattomaksi jopa keittiön koneita käyttäessäni, kun ajattelen että sen ainoa pistorasia, eli maadoitettu, on samassa johdotuksessa kuin maadoittamattomat pistorasiat.
Ilmeisesti ainoa toivoni on luottaa, että salama iskisi läheiseen kirkkoon ja kiskoa töpseleitä irti seinästä.
Kiitos kuitenkin teille kaikille osoittamastanne mielenkiinnosta. - on kytketty
Lilli* kirjoitti:
Ei viitsitä riidellä, pliis. Tarkistin jutun sähköturvallisuuden edistämiskeskuksesta:
Ongelmani ei enää olekaan siinä vaan tässä kirotussa vanhassa kerrostalossa. Ihan uteliaisuuttani aloin kokeilla eri sulakkeita sammuttamalla, miten johdotukset on kytketty. Ja kas kummaa! Huoneiden ja keittiön pistorasiat on kytketty ihan sekaisin. Esimerkiksi keittiön maadoitettu pistorasia on samassa virtapiirissä kuin olohuoneen kaikki maadoittamattomat pistorasiat, kylppärissä pesukoneen pistorasia on samassa virtapiirissä kuin eteisen maadoittamaton pistorasia jne. Eli koko huusholli on johdotettu ihan miten sattuu. Jos haluan tietokoneelleni ylijännitesuojan, minun täytyisi asentaa jokaikinen pistorasia maadoitetuksi.
Alan tuntea itseni turvattomaksi jopa keittiön koneita käyttäessäni, kun ajattelen että sen ainoa pistorasia, eli maadoitettu, on samassa johdotuksessa kuin maadoittamattomat pistorasiat.
Ilmeisesti ainoa toivoni on luottaa, että salama iskisi läheiseen kirkkoon ja kiskoa töpseleitä irti seinästä.
Kiitos kuitenkin teille kaikille osoittamastanne mielenkiinnosta.Kaikki on niinkuin pitääkin - tuskin kerrostalohuoneistoon tuodaan kuin yksi vaihejohto?
- rasia
Lilli* kirjoitti:
Kiitos kuitenkin teille kaikille osoittamastanne mielenkiinnosta.Ei ole merkitystä miltä sulakkeelta virta mihinkin tulee. Tärkeää on vain, että kaikki saman huoneen rasiat vaihdetaan ja nollaukset tehdään oikein.
- Lillin
sähkis kirjoitti:
linkissähän se lukee:
"Pistorasioiden muuttaminen maadoitetuiksi
Kun maadoittamaton pistorasia muutetaan maadoitetuksi, rasialle tuleva vaihejohdin ja nollajohdin kytketään tavanomaisiin liittimiinsä. Nollajohtimen liittimeltä vedetään johdonpätkä suojakoskettimien liittimeen, eli tehdään ns nollaus. Valmis asennus tarkistetaan koetuskynällä."
Miten sähkömies ei ole asioista perillä, kun minä elektroniikkahenkilönä tiedän.. - jos et maksa.
Lilli* kirjoitti:
Tuli mieleen yksi juttu. Talo, jossa asun, on rakennettu 1957. Siihen on äskettäin tehty suuri sähköremontti, jolloin kaikki uusittiin, johdotukset sähkökaappeihin ym. Asuntojen sisäisiä johdotuksia ei muutettu eli käytössä on edelleen maadoittamattomat pistorasiat. Mutta voisiko olla mahdollista että sähköremontin myötä taloon on myös laitettu ylijännitesuojat? Ainakin sulakkeet on itsestään laukeavia. Isännöitsijältä minun on turha kysyä, hän ei oikein ymmärrä sähköasioita ja on muutenkin urahteleva tyyppi, joka ei paljon vastaile kun kysytään.
Jos talon johdotuksissa itsessään on ylijännitesuoja, silloinhan oma huoleni on turha. Mitä mieltä olette asiasta? Rakennetaanko nykyisin taloihin ylijänitesuoja jo taloon tulevissa johdoissa eli kellarissa sijaitsevaan sähkökaappiin (sähkönkulutuskin luetaan sitä kautta), niin ettei asuntojen tarvitse huolehtia?Kunnollisempi suojaus maksaa siinä 200 - 300 e paikkeilla duuni.
Järeää suojausta ei yleensä tarvita kuin haja
asutusalueilla ja niissäkin tehokas suojaus
voi vaatia lisämaadoituksen tekememistä.
Joskus suojia laitetaan sähköyhtiön puolesta, jos
esim. kWh -mittarin on ukkonen hajottanut. - Lilli*
rasia kirjoitti:
Ei ole merkitystä miltä sulakkeelta virta mihinkin tulee. Tärkeää on vain, että kaikki saman huoneen rasiat vaihdetaan ja nollaukset tehdään oikein.
Kun temppuilin sulakkeiden kanssa, niin tuli selväksi, että keittiön ainoa maadoitettu pistorasia johon olen kytkenyt kaikki keittiökoneet lukuisilla jatkojohdoilla, on saman 10 A sulakkeen alla kuin kaikki olohuoneen pistorasiat.
Entäpä jos lisäisin uuden jatkojohdon keittiön pistorasiaan ja kytkisin siihen ylijännitesuojan tietokonettani( lisävarusteet) varten? Sehän ei lisäisi sulakkeen kuormitusta, koska kamat kuuluvat nyt jo siihen 10 A sulakkeeseen? Tällöin minun ei tarvitsisi hankkia olohuoneeseen uusia shukoja. - suojasta
tässä äskeisessä on kirjoitti:
oletus, että rakenteessa on esim. VDR-kikkulat joten antaa se suojan vaikka itse laite olisi tökätty JOHONKIN lähellä olevaan MAADOITETTUUN pistorasiaan?
Miten se sähköverkko käyttäytyy jos isosssa kerrostalossa muutamissa huoneistoissa on 'ylijännitesuojia' ja joissakin ei? Käsittääkseni ne suojaamattomat hyötyvät tilanteesta?
Bitte?http://koti.mbnet.fi/~ijl/ylijsuoj.gif
Sen voi sijoittaa maadoitettuun pistorasiaan ILMAN, että sen perään kytkee kuormaa. - sähkis
Lillin kirjoitti:
linkissähän se lukee:
"Pistorasioiden muuttaminen maadoitetuiksi
Kun maadoittamaton pistorasia muutetaan maadoitetuksi, rasialle tuleva vaihejohdin ja nollajohdin kytketään tavanomaisiin liittimiinsä. Nollajohtimen liittimeltä vedetään johdonpätkä suojakoskettimien liittimeen, eli tehdään ns nollaus. Valmis asennus tarkistetaan koetuskynällä."
Miten sähkömies ei ole asioista perillä, kun minä elektroniikkahenkilönä tiedän..Kyllä minä tiedän, en enään nollaa pistorasiassa sillä se on käytännössä havaittu vaaralliseksi vikatapauksissa. Ajattele kun ymmärrät nää asiat aika hyvin mitä tapahtuu kun N irtoaa pistorasiassa ja nollaus on yhä kiinni maadoituksessa ja vaihe jää laitteeseen mikä ei toimi, mihin luulet että se vaihe menee. Laitteen runkoon pistorasian maadoituliuskojen kautta, hiphei, LAITE ON JÄNNITTEINEN. Tämä on syy miksi on otettu käyttöön kolmas johdin eli keltavihreä, ja on aikoja sitten todettu että kun pistotulppaa käytetään rasiassa niin tulee mekaanista liikettä ja rasitusta ja johtimien kiinnitys ruuvit löystyvät, sitä ne ei tee jakorasiassa koska siellä ei ole mitään liikettä mikä aiheuttaa irtoamista. Että näin, olen sähkölaite tarkastaja ja en suosittele nollausta rasiassa. Kyllä se on vanhoissa asennuksissa sallittu mutta jos tehdään jotain muutoksia niin aina pitäisi pyrkiä tekemään ne myös mahdollisimman turvalliseksi. Jos pistorasiat on sarja syöttöiset niin silloin nollaus on ehdottomasti kielletty vanhoissakin asennuksissa.
Hyvä kesää kaikille. - rasia
Lilli* kirjoitti:
Kun temppuilin sulakkeiden kanssa, niin tuli selväksi, että keittiön ainoa maadoitettu pistorasia johon olen kytkenyt kaikki keittiökoneet lukuisilla jatkojohdoilla, on saman 10 A sulakkeen alla kuin kaikki olohuoneen pistorasiat.
Entäpä jos lisäisin uuden jatkojohdon keittiön pistorasiaan ja kytkisin siihen ylijännitesuojan tietokonettani( lisävarusteet) varten? Sehän ei lisäisi sulakkeen kuormitusta, koska kamat kuuluvat nyt jo siihen 10 A sulakkeeseen? Tällöin minun ei tarvitsisi hankkia olohuoneeseen uusia shukoja.Ajatus on ihan hyvä. Suojaus vaan hunonee mitä kauemmas suojalaite sijoitetaan suojattavasta.
Kun tietokone lisälaitteineen kytketään sukorasiaan ovat eri laitteitten rungot samassa jännitteessä. Jo tämä pienentää häiriö- jopa vikamahdollisuuksia. Eihän kahden rasian vaihtaminen ole iso juttu. Silloin kaikki on tehty asiallisesti, eikä tarvita ylimääräisiä virityksiä keittiööm. - Lilli*
rasia kirjoitti:
Ajatus on ihan hyvä. Suojaus vaan hunonee mitä kauemmas suojalaite sijoitetaan suojattavasta.
Kun tietokone lisälaitteineen kytketään sukorasiaan ovat eri laitteitten rungot samassa jännitteessä. Jo tämä pienentää häiriö- jopa vikamahdollisuuksia. Eihän kahden rasian vaihtaminen ole iso juttu. Silloin kaikki on tehty asiallisesti, eikä tarvita ylimääräisiä virityksiä keittiööm.Periaatteessa ei se etäisyys muutu paljoakaan, koska joudun muutenkin operoimaan jatkojohdoilla. Kaksi pistorasiaa olohuoneessa ei riitä kovin pitkälle. Minulla on varsinainen jatkojohtojen viidakko, mutta minkäs teet kun 50-luvun rakentajat eivät voineet edes villeimmissä unelmissaan ajatella teknisten laitteiden räjähdysmäistä kasvua. Silloin riitti yksi pistorasia jalkalampulle ja toinen radiolle.
Nyt minua on alkanut mietityttämään sulakkeiden kuormitus. Kuinka paljon 10 A:n sulake oikein sietää? Eikö jo pelkästään telkkari vie aika paljon ja kun siihen lisätään keittiön koneet, tietokone lisälaitteineen, videot, DVD, digiboxi ja valaistus??? - rasia
Lilli* kirjoitti:
Periaatteessa ei se etäisyys muutu paljoakaan, koska joudun muutenkin operoimaan jatkojohdoilla. Kaksi pistorasiaa olohuoneessa ei riitä kovin pitkälle. Minulla on varsinainen jatkojohtojen viidakko, mutta minkäs teet kun 50-luvun rakentajat eivät voineet edes villeimmissä unelmissaan ajatella teknisten laitteiden räjähdysmäistä kasvua. Silloin riitti yksi pistorasia jalkalampulle ja toinen radiolle.
Nyt minua on alkanut mietityttämään sulakkeiden kuormitus. Kuinka paljon 10 A:n sulake oikein sietää? Eikö jo pelkästään telkkari vie aika paljon ja kun siihen lisätään keittiön koneet, tietokone lisälaitteineen, videot, DVD, digiboxi ja valaistus???10 A sulke kestää n. 2300W kuorman, lyhyitä aikoja enemmänkin. Tuohon määrään saa tavanomaisia elektroniikkalaitteita ja valaisimia olla jo melko paljon. Tehokkaammat keittiökoneet ovat asia erikseen. Liedelle on tietysti oma sulakkeensa.
Jos vanhat pistorasiat ovat yksiosaisia, niin ne kannattaa vaihtaa kaksoisrasioiksi samalla kun vaihtaa. (Jos vaihtaa, niinkuin paras olisi). - Lilli*
rasia kirjoitti:
10 A sulke kestää n. 2300W kuorman, lyhyitä aikoja enemmänkin. Tuohon määrään saa tavanomaisia elektroniikkalaitteita ja valaisimia olla jo melko paljon. Tehokkaammat keittiökoneet ovat asia erikseen. Liedelle on tietysti oma sulakkeensa.
Jos vanhat pistorasiat ovat yksiosaisia, niin ne kannattaa vaihtaa kaksoisrasioiksi samalla kun vaihtaa. (Jos vaihtaa, niinkuin paras olisi).Kiitos sinulle kaikista asiallisista vastauksistasi.
Tämä sulakeasia jäi vaivaamaan siitä saakka, kun työpöytäni halogeenilamppu (hyvin pieni minilamppu) paloi ja sulake laukesi samantien ja tietokone pimeni. Luulin silloin myös tietokoneeni menneen rikki, mutta se käynnistyi ihan normaalisti sulakkeen laittamisen jälkeen. Toisaalta jos noin pieni jännitepiikki pystyi laukaisemaan sulakkeen, niin ehkä olen turvassa suuremmiltakin jännitepiikeiltä. Tai ehkä tämä on vain toiveajattelua...
Hyvää kesänjatkoa toivottaen,
Lilli - tantsu
Lilli* kirjoitti:
Ehdin tässä miettiä vähän. Eli eihän välttämättä tarvitse vetää maadoitusjohdinta sähkömittariin ja sulakkeisiin saakka vaan maadoitusjohdonhan voi laittaa menemään itse rasiassa nollajohtoon. Eli eräänlainen silta pistorasian sisäällä. Mutta riittääkö se?
...mutta nykyään niin ei saa tehdä. Silti monet tekevät juuri näin.
- ent.sä.asent.
Lilli* kirjoitti:
Entäpä jos lisäisin uuden jatkojohdon keittiön pistorasiaan ja kytkisin siihen ylijännitesuojan tietokonettani( lisävarusteet) varten? Sehän ei lisäisi sulakkeen kuormitusta, koska kamat kuuluvat nyt jo siihen 10 A sulakkeeseen? Tällöin minun ei tarvitsisi hankkia olohuoneeseen uusia shukoja.Olen lueskellut keskusteluketjua. Olen toiminut sä-asentajana aikanaan 60-luvun lopussa ja 70-luvun alussa jolloin kaikki maadoitukset shukoihin tehtiin juuri ja ainoastaan nollaamalla itse rasiassa. Tietysti nykyinen erillinen maadoitusjohto on turvallisempi ja varmempi. Kyselit voisitko kytkeä sen ylijännitesuojan keittiön shukoon ja viedä sitten siitä ollkariin. Oman turvallisuutesi kannalta niin ei kannata tehdä eikä niin saisikaan tehdä. Silloinhan on juuri sama tilanne kuin jos samassa huoneessa olisi maadoittamattomia ja maadoitettuja pistorsioita. Samassa huoneessa ei saa käyttä sekajärjestelmää siksi ettei tule sellaista tilannetta jossa sinulla saattaisi olla viallinen metalli kuorinen sähkölaite (esim. metallivartinen jalkalamppu) kytkettynä maadoittamattomaan pistorasiaan (metallikuoreen saattaa vikatilanteessa tulla jännite) ja jos lähellä on toinen metallikuorinen maadoitettu sähkölaite, syntyy vaaratilanne jos kosketat molempia yhtäaikaa. Pahimmoisillaan tilanne vastaa samaa jos kosketat samaan aikaan paljasta nollajohdinta ja vaihejohdinta. Eli älä vedä shuko rasiaan kytkettyä jatkojohtoa keittiöstä olkkariin, vaan kuten aikisemmissa viesteissä on ehdotettu pyydä shköasentajaa vaihtamaan olkkarin pistorasiat maadoitettuihin. Sähköasentaja selviää melko pienellä työllä koska maadoituksen todella voi vanhoissa kiinteistöissä suorittaa pistorasiassa nollaamalla. Turvallista kesänjatkoa.
- MAP
Jos asut kerrostalossa, johon tulee syöttö maakaapelia pitkin, voit ottaa tilanteen oikein rauhallisesti. Ne tuhot, jotka ukkonen tekee, ovat enimmäkseen omakotitaloissa, johon tulee sähköt ja puhelin avolinjoilla. Ja tulee kaukaa.....se ukkonen. Kaupungeissa ukkonen löytää niin monta muuta purkautumistietä ettei ole kovin todennäköistä, että konehajoamisia sattuu. Jos sinulla ukkonen on aikaisemminkin tullut ja hajoittanut laitteita niin silloin on välttämätöntä suojautua.
- Lilli*
Asun kyllä kerrostalossa, mutta se ei silti anna täydellistä suojaa ukkoselta. Hyvin läheinen ystäväni, joka asuu 5. kerroksessa melkoisen uudessa kerrostalossa, menetti ukkosessa emolevynsä kertaheitolla. Tosin ukkonen oli ollut silloin aivan kohdalla ja kuulemma jyrisi niin, että talon seinät tärisivät ja salama iski ihan lähelle. Hänellä vakuutus korvasi uuden emolevyn samoin kuin muillekin siinä talossa asuville, mutta tiedostoja ei voinut korvata millään.
Sen jälkeen olen ukkosella aina irrottanut töpselin. Ainoa lohdutukseni on, että lähellä on korkea kirkontorni, johon salama luultavasti(?) ensimmäisenä hakeutuu. - Sähkömies 0
Lilli* kirjoitti:
Asun kyllä kerrostalossa, mutta se ei silti anna täydellistä suojaa ukkoselta. Hyvin läheinen ystäväni, joka asuu 5. kerroksessa melkoisen uudessa kerrostalossa, menetti ukkosessa emolevynsä kertaheitolla. Tosin ukkonen oli ollut silloin aivan kohdalla ja kuulemma jyrisi niin, että talon seinät tärisivät ja salama iski ihan lähelle. Hänellä vakuutus korvasi uuden emolevyn samoin kuin muillekin siinä talossa asuville, mutta tiedostoja ei voinut korvata millään.
Sen jälkeen olen ukkosella aina irrottanut töpselin. Ainoa lohdutukseni on, että lähellä on korkea kirkontorni, johon salama luultavasti(?) ensimmäisenä hakeutuu.Harvemmin nyt kovalevy hajoaa vaan lukumekanisi, eli kyllä ne tiedostot sillä kiekolla ois vielä ollu
- Lilli*
Sähkömies 0 kirjoitti:
Harvemmin nyt kovalevy hajoaa vaan lukumekanisi, eli kyllä ne tiedostot sillä kiekolla ois vielä ollu
Kyllä kaikki tiedostot olivat kuulemma hävinneet. ystäväni on tietokoneinsinööri.
- kovalevyltä
Lilli* kirjoitti:
Kyllä kaikki tiedostot olivat kuulemma hävinneet. ystäväni on tietokoneinsinööri.
tiedot katoa, jos ei jotain kirjoiteta päälle.
10 G kovalevyn täyttäminen kestää, kestää, ...
Ihan varmasti huomaisit, jos jokin ohjelma käynnistyisi,
ja alkaisi täyttää kovalevyäsi esimerkiksi nollilla.
Kestäisi kymmeniä minuutteja. Olet varmaan kokeillut
defrag-ohjelmaa. Eiköhän siellä ole mennyt
käyttöjärjestelmä sekaisin ja avoinna olleet
tiedostot ovat sekaisin. Suosittelen tietokone-
palstaa. - ......
kovalevyltä kirjoitti:
10 G kovalevyn täyttäminen kestää, kestää, ...
Ihan varmasti huomaisit, jos jokin ohjelma käynnistyisi,
ja alkaisi täyttää kovalevyäsi esimerkiksi nollilla.
Kestäisi kymmeniä minuutteja. Olet varmaan kokeillut
defrag-ohjelmaa. Eiköhän siellä ole mennyt
käyttöjärjestelmä sekaisin ja avoinna olleet
tiedostot ovat sekaisin. Suosittelen tietokone-
palstaa."Ei sieltä
kovalevyltä 1.7.2005 klo 16.24
10 G kovalevyn täyttäminen kestää, kestää, ... "
Anteeksi vain, mutta miten luulet että se kirjoittaminen tapahtuu?
Siis kirjoittaminenhan tehdään heikoilla magneettikentillä, ja aikaa se vie siksi että kirjoituspäät kirjoittavat hirvittävän pienelle alueelle kerrallaan, ja silloin on kyse hyödyllisestä informaatiosta, informaatiosisällön tuhoaminen ei välttämättä vie läheskään yhtä kauan, ajattele vaikka kirjoituskonetta, jos kirjoitat yhden aanelosen täyteen, niin siinä menee väkisinkin aikaa, mutta sen saman paperin voi helpostikin tuhota lukukelvottomaksi todella lyhyessä ajassa.
Ja entä sitten jos tiedot eivät olisikaan hävinneet lopullisesti, jos asemasta on "vaan" kärähtänyt joku pieni komponentti. Ehkäpä tiedot voitaisiin palauttaa, mutta se vaatii tarkoitukseen sopivia välineitä, ja maksaa. - Ile
Lilli* kirjoitti:
Niin, kyllä ne tiedot voivat hävitä, joko pahemmin tai vähemmin.
Luultavammin tiedot oltaisiin saatu palautettua vähintään erikoisoloissa, joskin hintaa olisi tullut parista tuhannesta eurosta ylöspäin...
- ei mitään hyötyä
Ukkosen aiheuttamilta vahingoilta voit välttyä vain ja ainoastaan ottamalla koneesi ja etenkin modeemin töpselit irti seinästä, mitkään muut suojaukset ei hyödytä ketään muuta kuin sen suojauksen myyjää. PISTE.
Tässä esim. Elisan tiedote miten varautua ukkosen ilmoihin:
Varaudu ukkosiin
04.05.2005 16:39
Haja-asutus- tai erityisen ukkosherkällä alueella asuvan kannattaa irrottaa puhelinverkkoon ja sähköverkkoon kytketyt tietokoneet ja siihen liitetyt laitteet pistorasioista ukkosen ajaksi. Samalla tulee irrottaa myös ADSL- tai ISDN- verkkopäätteet tai Kotiporttilaitteet sekä puhelin- että sähköverkosta. Tällaisella pienellä vaivalla voi välttyä ukkosen aiheuttamilta laitteiden rikkoutumisilta ja säästää myös selvää rahaa. Jos sinulla on vierekkäin useita pistorasioita, merkitse esimerkiksi teipillä mikä pistotulppa kuuluu mihinkin rasiaan. Näin toimien saat laitteet ukkosen jälkeen toimimaan heti ilman huoltomiehen käyntiä.
Mahdollisen vian ilmetessä tarkista ensin että kaikki irrotetut johdot on kytketty oikein. Tee sitten vian rajaus eli yritä paikallistaa onko vika omissa päätelaitteissa vai puhelinverkossa. Jos vika on puhelinverkossa, voit tehdä vikailmoituksen Elisan liittymien osalta numeroon 0800 96060 tai omalle liittymän toimittajallesi.
Esimerkkejä ADSL- ja ISDN- verkkopäätteiden vianrajauksesta: Ensimmäiseksi tulee tarkistaa merkkivalot ADSL / ISDN-verkkopäätelaitteilta. Palaako Power-valo, jos ei, on sähköpuoli vikaantunut ja verkkopääte on vaihdettava uuteen. Mikäli Power-valo palaa, tarkista syttyykö Ethernet porttivalo ADSL verkkopäätelaitteeseen kun tietokone on siihen kytkettynä ja käynnistetty. Jos porttivalo ei pala, niin kytke kaapeli toiseen porttiin (RR-44:ssa ja Nokia Mp1122:ssa portit 1 - 4).
Jos edellä olevat on kunnossa ja yhteys ei toimi, voi vika olla tietokoneen verkkokortissa.
http://elisa.net/tiedotteet/1985.shtml- Muitakin piikkejä on.
Ja paljon onkin. Kunnollinen laitesuojakin
riittää pidentämään koneen ikää.
Mitattiin maaseudulla yhden talon verkkovirtaa
transienttiloggerilla ja yli 1000 V piikkejä
oli kymmeniä / vrk. Nämä millisekuntien piikit eivät tuhoa konetta heti mutta vanhentavat komponentteja sekä ainakin teoriassa voivat sotkea systeemiä. Kerrostaloissa sama juttu, mutta
piikkien pituus ja jännite lyhyempi.
HUOM: EN PUHU NYT UKKOSESTA. - Lilli*
Muitakin piikkejä on. kirjoitti:
Ja paljon onkin. Kunnollinen laitesuojakin
riittää pidentämään koneen ikää.
Mitattiin maaseudulla yhden talon verkkovirtaa
transienttiloggerilla ja yli 1000 V piikkejä
oli kymmeniä / vrk. Nämä millisekuntien piikit eivät tuhoa konetta heti mutta vanhentavat komponentteja sekä ainakin teoriassa voivat sotkea systeemiä. Kerrostaloissa sama juttu, mutta
piikkien pituus ja jännite lyhyempi.
HUOM: EN PUHU NYT UKKOSESTA.Alan olla jo vähän sekaisin näistä käsitteistä. Tiedän naiseksi aika paljon sähköstä, mutta nyt en oikein tiedä, mikä olisi paras tapa toimia.
Mitä tarkoitat kunnollisella laitesuojalla? - rupea
Lilli* kirjoitti:
Alan olla jo vähän sekaisin näistä käsitteistä. Tiedän naiseksi aika paljon sähköstä, mutta nyt en oikein tiedä, mikä olisi paras tapa toimia.
Mitä tarkoitat kunnollisella laitesuojalla?riitaa haastamaan, mutta tosiasia on että ylijännitteitä on kahta laatua: pitkittäiset ja poikittaiset. Poikittaisia ylijännitteitä vastaan voit suojautua kytkemällä ylijännitesuojat vaiheen, nollan, PE:n ja laitteen rungon välille. PE on ihan yhtä altis jännitteille kuin mikä tahansa johdin. Sen tarkoitus on vain ja ainoastaan polttaa sulake siinä tapauksessa, että kojeessa on maavuoto. PE-johtimella ei todellakaan ole _MITÄÄN_ tekemistä häiriösuojauksen kanssa. PE-johdin saattaa olla monta kymmentä metriä pitkä 2.5 mm2 kuparijohdin. Parhaiten sitä voisi kuvata antenniksi, johon indusoituvat kaikki ympäristön häiriöt.
Pitkittäisiä ylijännitteitä vastaan on vaikeata suojautua kaupasta ostettavilla ylijännitesuojilla. Siihen tarvitaan pitkittäiskuristin verkkojohtoon ja paikallinen potentiaalintasaus, johon yhdistetään ylijännitesuojat vaihe- ja nollajohtimesta ja PE.
- helposti asennettavaa
ylijännitesuojaa sulakekaapin yhteyteen?
- Lilli*
olen ihan sekasin
- Lilli*
Lilli* kirjoitti:
olen ihan sekasin
Painu valelilli hemmettiin! Taidat olla vähän sairas, kun sinun täytyy tulla asialliseen keskusteluun vääntämään typeriä tekstejäsi.
Oikea Lilli* - dude
Lilli* kirjoitti:
Painu valelilli hemmettiin! Taidat olla vähän sairas, kun sinun täytyy tulla asialliseen keskusteluun vääntämään typeriä tekstejäsi.
Oikea Lilli*Mielenkiintoista luettavaa, mutta selventäkääpä joku, mikä on shukorasia? Itse olen myös miettinyt ylijännitesuojan ostamista, mutta en oikein tiedä minkälaisen ostaisin. Osaako kukaan susoitella mitään, paikkoja töpseleille saisi olla 6 verkkopiuhalle omansa.
Onko esim. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3535 tämä mistään kotoisin? Onko jollain käyttökokemuksia?
- sormisuussa
Miksei kukaan puhu mitään UPS sta ?
- kytkisi
maadoitusliuskan vesipatteriin? Kuis sitten kävisi?
- blaah
kytkisi kirjoitti:
maadoitusliuskan vesipatteriin? Kuis sitten kävisi?
Samassa huoneessa ei saa olla edelleenkään sekä maadoitettuja että 0-luokan systeemeitä.
Jos 0-luokan maadoittamattomaan laitteeseen tulee vika, kuori voi tulla jännitteelliseksi. Jos kosket ko. viallista laitetta ja maadoitettua laitetta samaan aikaan, se on henki pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680