Hiljainen viikko

Anonyymi-ap

"Tikkutiistaina vuoltiin sytykkeitä. Silloin tehtyjen sytykkeiden uskottiin olevan hyvällä onnella varustettuja. Kellokeskiviikkona laitettiin kellot karjan kaulaan."
https://www.lansi-uusimaa.fi/paikalliset/1728512

Luin ensimmäistä kertaa noista, enkä muista kenenkään käyttäneenkään. Eniten ihmetyttää miksi lehmille laitettaaisiin kello kaulaan jo huhtikuussa, suuressa osassa maata on vielä lunta eikä laitumilla kasva mitään.

Sukkasunnuntai voisi olla ihan vaan että ollaan sukkasillaan kun ei tarvitse laittaa työkenkiä jalkaan, vaikka maataloudessa pitänyt tietysti eläimet hoitaa ja lehmät lypsää silloinkin.Tuskin pääsiäissunnuntaita erityisesti sukan kutomiseenkaan käytetty.

4

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kellokeskiviikkona oli joissakin paikoin tapana ottaa eläinten kellot talvisäilöstä esille.

Esim. Janakkalassa otettiin kaikki karjankellot esiin ja kuljetettiin niitä helistellen navetan ympäri kerran myötäpäivään ja kahdesti vastapäivään, jonka jälkeen kellot pantiin (navetassa) lehmien kaulaan.

Mansikitkin oli näin otettu mukaan pääsiäisen viettoon parhaimpiinsa pukeutuneina.

Samanlaista tapaa noudatetaan nykyisinkin kun jouluna laitetaan koirille ja kissoille tonttulakkeja, kulkusia ja kelloja kaulaan.

• Anonyymi

Olipas hauska tapa, mutta ei kai niitä kesään asti kaulassa pidetty? Laitumella ja metsässä ollut kai sitä varten että tietää missä liikkuvat ja pelottaa petoeläimet pois? Meilläkin lapsena niitä oli jossain rakennuksessa, mutta ei koskaan pidetty lehmillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olipas hauska tapa, mutta ei kai niitä kesään asti kaulassa pidetty? Laitumella ja metsässä ollut kai sitä varten että tietää missä liikkuvat ja pelottaa petoeläimet pois? Meilläkin lapsena niitä oli jossain rakennuksessa, mutta ei koskaan pidetty lehmillä.

Vienan-Karjalassa karjankäynti alkoi rituaalisesti pääsiäisenä. Kello pantiin pääsiäisenä lehmän kaulaan ja vasta kekrinä, jolloin talvikauteen siirtyminen tapahtui, otettiin kello lehmiltä pois ja ripustettiin naulaan pääsiäistä odottelemaan.

Muualla saattoi olla tapana viedä navetassa talon parhaalle lehmälle pääsisäisenä kello kaulaan. Muut lehmät saivat tyytyä kuuntelemaan kalkatusta, kun kellokaslehmä käänteli päätään.

• Anonyymi

*pääsiäisenä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe