Baumanin Sosiologinen

ajattelu

Minulla on eräs sosiologinen idea.

Kirjan pääsanoma oli se, kuinka minän ja yliminän välinen kaksiselitteinen olotila värittää ihmisen kokemuksia läpi elämän. Minusta oikeistolaisuus perustuu minän heikkouteen ja minän itsenäistymisen puuttumiseen. Itsenäistyminenhän on se tapahtuma, jossa minä tekee psyyken päätökset otettuaan ensin etäisyyttä itse luomastaan yliminästä, johon kohdistuu voimakkaita ristiriitaisia vaatimuksia ulkopuolelta. Samaan puutostilaanhan perustavat ennakkoluuloisuus, autoritäärisyys ja kyvyttömyys asettua toisten asemaan. Itse asiassa koko yhteiskuntamme näyttää olevan jaettu kahtia niihin, joilla on vahva minä ja niihin, joita hallitsee yliminä, ulkoiset vaatimukset. Se näyttää selittävän nykyaikana joidenkin ihmisten kohdalla ilmenevän kyynisyyden ja luovuuden ja humanismin vastustuksen. Humanismi perustuu minän kykyyn ilmaista ihmiselle aitoja tarpeita, ja jos minä on heikko tai vaiennettu, minän toimintoja ei pystytä ymmärtämään.

Eikö yhteiskuntaa voitaisi siis jyrkästi parantaa keskittymällä kasvatuksellisiin uudistuksiin, jossa huolehditaan siitä, että kasvavien yksilöiden itsetunto ja minäkuva selviytyvät yksilöllisyyden ja ulkoisten vaatimusten ristiriidasta vahvoina?

T.I.Ruskeepää

5

596

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epicuros

Jonkinlaista uusfreudilaisutta? Sosiologiasta hyvin kaukana, sikäli kun ymmärrän. Tärkeitä asioita silti.

• vai haluatko

että teen sinusta väitteen esimerkin?

• korjauksen?

Kiitos.

• etiäpäin

Yleistä politiikalla -palstalla joku "lietsoo sotaa rotan lailla Suomi24ssä lisääntyvien punikkirottien listimiseksi". Tämä kertoo kirjoittajan sisäisestä ristiriidasta, jonka hypotisoin mainituksi "epävarmuudeksi". Hypotisoin myös, että yhteiskunnassamme vallitsee perustava ristiriita "epävarmojen" ja "itsenäisten" ihmisten välillä. Miten Suomessa tämä olisi sovitettu? Eikö näennäisdemokratia ja vallanpitäjien kuuro korva kansan tahdolle ole riittävän ristiriitaisia ilmiöitä ollakseen vaihtoehtoja keinoille ristiriitojen lakaisemiseksi maton alle? Eikö tällainen ristiriita ratkaisemattomana merkitse toistuvia "painekattilatilanteita"? Mitä historia opettaa meille yhteiskuntien valtasuhteiden muuttumisesta?

T.I. Ruskeepää

• t.i.ruskeepaa

Itsenäistymisen suurin este tässä yhteiskunnassa on palkkatyö, jossa nuori joutuu teeskentelemään kiinnostunutta, motivoitunutta ja omistautunutta, jotta ei häviä kilpailua tulonlähteestä. Palkkatyö on yrittäjän oman agendan toteuttamista, eikä siten toteuta nuoren yksilöllisiä objektiiveja. Nuori joutuu hylkäämään itsenäisen ajattelun, itsenäistymiseen kuuluvan auktoriteettien uhmaamisen ja itselle tärkeät asiat oravanpyörään hyppäämisen takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ny se loppuu ( Kuhmo)

Yhtiö on myyty. Notta yyteet meleko äkkiä, notta. Pelastautukoon ken voi. Notta se on tuulista pian.
      Kuhmo
      74
      2445
    2. Parikymppinen hakkasi nelikymppisen kriittiseen tilaan

Ja ihminen jäi junan alle lautiosaaressa...paljon on taas sattunut ja tapahtunut. Ketähän nämä uhrit mahtaa olla 🤔 htt
      Kemi
      37
      2057
    3. Kaivattusi tärkein ulkoinen tuntomerkki

Onko jokin muu kuin yleinen kuten kaunis, laiha. hyväkroppainen jne.
      Ikävä
      28
      925
    4. Mille kirjaimelle

toivotat hyvää yötä , kuka on mielessäsi kun menet nukkumaan?
      Ikävä
      31
      810
    5. Äimän käki

Olen vähää vaille viisikymppinen mies, ja olen elellyt ilman parisuhdetta parisen vuotta. Nyt vihdoin ja viimein tuntuu,
      Sinkut
      154
      768
    6. Nainen, miten suhtautuisit

Jos mies ehdottaisi tapaamista? Entä siihen, jos mies kertoisi tapaamisessa tunteistaan ja haluaisi seurustella?
      Ikävä
      58
      620
    7. Paikallinen autokorjaamo

Kyllä alkaa vituttamaan, palvelua haluaisi niin jono ovelle ja yksi myyjä. Auto valmistunut kuntoon niin kukaan ei ilmoi
      Kuhmo
      6
      508
    8. Vihdoinkin tarjolla sushia!

Onpa mukava, että tän paikkakunnan ruokatarjonta laajenee. Ensi lauantaina pääsee herkuttelemaan kun Kukkoloilta saa su
      Haapavesi
      78
      491
    9. Kenen kanssa koet

Että sinulla on eniten kipinää
      Ikävä
      20
      463
    10. Sinulle mies

Kohtaamme jälleen kun on oikea aika. Sitä ei voi mikään eikä kukaan estää <3 <3
      Ikävä
      33
      452
    Aihe