Baumanin Sosiologinen

ajattelu

Minulla on eräs sosiologinen idea.

Kirjan pääsanoma oli se, kuinka minän ja yliminän välinen kaksiselitteinen olotila värittää ihmisen kokemuksia läpi elämän. Minusta oikeistolaisuus perustuu minän heikkouteen ja minän itsenäistymisen puuttumiseen. Itsenäistyminenhän on se tapahtuma, jossa minä tekee psyyken päätökset otettuaan ensin etäisyyttä itse luomastaan yliminästä, johon kohdistuu voimakkaita ristiriitaisia vaatimuksia ulkopuolelta. Samaan puutostilaanhan perustavat ennakkoluuloisuus, autoritäärisyys ja kyvyttömyys asettua toisten asemaan. Itse asiassa koko yhteiskuntamme näyttää olevan jaettu kahtia niihin, joilla on vahva minä ja niihin, joita hallitsee yliminä, ulkoiset vaatimukset. Se näyttää selittävän nykyaikana joidenkin ihmisten kohdalla ilmenevän kyynisyyden ja luovuuden ja humanismin vastustuksen. Humanismi perustuu minän kykyyn ilmaista ihmiselle aitoja tarpeita, ja jos minä on heikko tai vaiennettu, minän toimintoja ei pystytä ymmärtämään.

Eikö yhteiskuntaa voitaisi siis jyrkästi parantaa keskittymällä kasvatuksellisiin uudistuksiin, jossa huolehditaan siitä, että kasvavien yksilöiden itsetunto ja minäkuva selviytyvät yksilöllisyyden ja ulkoisten vaatimusten ristiriidasta vahvoina?

T.I.Ruskeepää

5

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epicuros

      Jonkinlaista uusfreudilaisutta? Sosiologiasta hyvin kaukana, sikäli kun ymmärrän. Tärkeitä asioita silti.

      • vai haluatko

        että teen sinusta väitteen esimerkin?


      • korjauksen?

        Kiitos.


    • etiäpäin

      Yleistä politiikalla -palstalla joku "lietsoo sotaa rotan lailla Suomi24ssä lisääntyvien punikkirottien listimiseksi". Tämä kertoo kirjoittajan sisäisestä ristiriidasta, jonka hypotisoin mainituksi "epävarmuudeksi". Hypotisoin myös, että yhteiskunnassamme vallitsee perustava ristiriita "epävarmojen" ja "itsenäisten" ihmisten välillä. Miten Suomessa tämä olisi sovitettu? Eikö näennäisdemokratia ja vallanpitäjien kuuro korva kansan tahdolle ole riittävän ristiriitaisia ilmiöitä ollakseen vaihtoehtoja keinoille ristiriitojen lakaisemiseksi maton alle? Eikö tällainen ristiriita ratkaisemattomana merkitse toistuvia "painekattilatilanteita"? Mitä historia opettaa meille yhteiskuntien valtasuhteiden muuttumisesta?

      T.I. Ruskeepää

      • t.i.ruskeepaa

        Itsenäistymisen suurin este tässä yhteiskunnassa on palkkatyö, jossa nuori joutuu teeskentelemään kiinnostunutta, motivoitunutta ja omistautunutta, jotta ei häviä kilpailua tulonlähteestä. Palkkatyö on yrittäjän oman agendan toteuttamista, eikä siten toteuta nuoren yksilöllisiä objektiiveja. Nuori joutuu hylkäämään itsenäisen ajattelun, itsenäistymiseen kuuluvan auktoriteettien uhmaamisen ja itselle tärkeät asiat oravanpyörään hyppäämisen takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe