Aliarvostetuin ammatti

Siis mikä on mielestäsi sellainen ammatti, jota aliarvostetaan.

Mielestäni se on bussikuskin työ. He ovat enimmiltään mukavia ja palvelualttiita ihmisiä. Ja vastuu ihmiselämistä on suuri. Ei pelkästään konkreettisesti vaan ihan sillain, että ilman dösäkuskeja ei olisi dösiä ja monen elämä kärsisi siitä suoraan tai välillisesti.

Lapset eivät pääsisi mihinkään ilman vanhempaa, eläkeläiset eivät pääsisi kauppaan ja kortittomat töihin.

Tämä yhteiskunta varmaankin romahtaisi ilman bussikuskeja. Ja silti heitä ei arvosteta.

Heillä on työ, johon kuuluu mieletön vuorotyö. Alkon kanssa ei voi pelata ollenkaan. Rokuliaamut ei tule kyseeseen, sillä eihän kuski voi mennä töihin dösällä ja töissä autossa on vastassa alkolukko.

Työ joka sitoo ihan hirmuisesti ja vastuu on suuri. Miksi heitä ei siis arvosteta enempää?

Mutta juu, onhan noita muitakin aliarvostettuja ammatteja.

60

584

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Rekkakuski.
      Nukkuu kopissa. Pissaa renkaaseen. Haukkuu isäntää.
      Kansakoulu ja autokoulu riittävät opintosuorituksiksi.

Mies 65

• Niin.. jos tavara ei liiku, kaikki pysähtyy.

• Anonyymi

Siivoojat, huomasin ollessani lyhyen aikaa koulusiivoajana ja päiväkodissa.

Jasu

• Anonyymi

Jotkut opettajat ei huomenta saaneet sanotuksi, vaan kulki nokka pystyssä vain toisiaan tervehtien. Mutta jos jätät pisuaarin ja pöntön pesemättä ja lattian moppaamatra, johan on vikinää.

Yksikin yläaste poika sylkäisi edessäni lattialle ja totesi mä maksan sun palkan, pyyhi se. Ojensin mopoia ja totesin, et vielä vuosikymmeniin noilla tavoilla etene mihinkään.

Jasu

• Juu, olen minäkin huomannut tuon, että siistijöitä ei arvosteta. Mikä sääli.
        He tekevät tärkeää työtä.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu, olen minäkin huomannut tuon, että siistijöitä ei arvosteta. Mikä sääli.
        He tekevät tärkeää työtä.

Niinpä. Raskasta ja tärkeää työtä. Kiire ja fyysinen työ on vielä alipalkattukin.

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä. Raskasta ja tärkeää työtä. Kiire ja fyysinen työ on vielä alipalkattukin.

Jasu

Äitini oli siivooja. Yksinhuoltajaäiti, olin joskus hänen kanssaan kesäisin siivoamassa kouluja.
        Äitini jäi sairauseläkkeelle 47-vuotiaana. Raskas duuni teki tenän ja tuhosi lopunkin terveyden. Nyt muori ollut mullissa jo pari vuotta. Kuoli 68 ikäisenä. Terveys petti.

Joten olen hyvin läheltä nähnyt mitä se on.

• Rekkakuski on minusta tärkeämpi. Kun aika sama mihin ne monet bussissa matkustavat ovat menossa tai pääsevätkö perille. Muutenkin epäilyttää onko heillä mitään päämäärää. Lähinnä ramppaavat eestaas. Tavara ei koskaan matkusta huvikseen. Paitsi olut joka käy Virossa, ennen kuin se juodaan.

• Anonyymi

Vantaalle oli rakennettu uusi Postin pakettiterminaali. Televisiossa johtaja esitteli tiloja ja totesi:"Tätä logistiikkaa riittää vielä monelle sukupolvelle. Aina löytyy joku, jonka mielestä tavarat ovat väärässä paikassa."

Mies 65

• Anonyymi kirjoitti:

Vantaalle oli rakennettu uusi Postin pakettiterminaali. Televisiossa johtaja esitteli tiloja ja totesi:"Tätä logistiikkaa riittää vielä monelle sukupolvelle. Aina löytyy joku, jonka mielestä tavarat ovat väärässä paikassa."

Mies 65

Joku logistiikkainsinööri kerran heittäytyi filosofiseksi ja määritteli, että varasto on kuljetusväline, jonka nopeus on nolla.

• Anonyymi

Juristit ja lääkärit ovat tällaisia sekä poliisit toki!

• Näitä on valitettavasti monia, mutta ensimmäisenä tuli mieleen siivoojan työ. Palkkaus rankasta työstä on naurettavan pieni ja aika äkkiä alkaisi ongelmia esiintymään, jos siivooja jättäisi työnsä tekemättä.

• Anonyymi

Siivooja. Siitä porukasta löytyy ihan untamoita tolloja ja sitten tosi kovia ammattilaisia. Ja toki kaikkea siltä väliltä...Kuka vaan näyttää kelpaavan siivoamaan. Se on tosi harmi niiden hyvien ammattilaisten puolesta, kun pilataan siten koko ammatin maine.

Taksikuskien maine meni myös taksiuudistuksen myötä. Voin kuvitella vanhan liiton ammattilaisten turhautumisen... 🤬

Postinjakaja. Aikoinaan ollut arvostettu ammatti sekin. Taas harmi niille tunnollisille, kilteille ja kunnollisille...

Kaupan kassa, myyjä. Niissä harvemmin tapaa huonosti työnsä hoitavia (saavat varmaan helpommin potkut?) Sitä ammattia väheksytään ihan suotta. Viitsivät olla ystävällisiä ja kohteliaita niin pienellä palkalla ja vähillä tunneilla.

xLiner

• Anonyymi

En mä osaa yhtä ainoaa sanoa, mutta ne ovat juurikin tuollaisia yhteiskunnan pyörimistö ylläpitäviä töitä,joiden olemassaolon huomaa silloin, jos ne eivät toimi. Bussikuskit ovat yksi tuollainen ryhmä. Erilaiset tavarankuljettajat tonen samanlainen ryhmä. Roskakuskit (käykää Italiassa, niin huomaatte miten ihanaa on, kun jäteiden kuljetus toimii), lumiaurakuskit ja muut teiden ja väylien ylläpidosta huolehtivat, kiinteistöhuollon työntekijät, siistijät/siivoojat, kauppujen hyllyttäjät (yleensä heitä vain kirotaan, kun ovat kaupoissa tientukkeena), erilaiset varastoryöntekijät, postinkuljettajat jne. Kaikki sellaiset vähemmän näkyvät ja ei niin hohdokkaat ylläpitohommat.

• Anonyymi

Ujo ja hiljainen myyjä.Toinen on pihtaava vamppi

• Anonyymi

Netti-konsultti ja alennuksia antava hautausurakoitsija

• Rakkauden ammattilainen. Muistan kun joskus luin jonkun haastattelun. Moni asiakkaista oli esim. eriasteisia vammaisia.

• Anonyymi

Aika hyvä. Ei tullut edes mieleen.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika hyvä. Ei tullut edes mieleen.

xLiner

Ei ollut Fingerpori.

xLiner

• Anonyymi

En todellakaan ole kuullut koskaan että nyt on Hullut Päivät hautajaisissa.50 % alennus nyt Soita montako arkkua laitetaan ?!

• Anonyymi

Vaikein, mutta ehkä suuripalkkaisin ammatti on seksuaalisen helpotuksen tuovan ammattilaisen ura.

AV

• Anonyymi
    • Anonyymi

Aika helppo. Alikessu 🤔

• Hauska veto.

• Anonyymi

Arvostamme dösäkuskia. Toki kaikki ei ole arvostettavaa. Helsingissä olen nähnyt jotain afrikkalaisia kuskeja joilla ei ole kunnioitusta muita kohtaan joten eivät saa sitä itsekään. Islam on sairasta.

• Anonyymi

Paskakuski oli jo sanana niin ruma, että mode poisti sen.

• Anonyymi

Roskakuskit ansaitsevat hyvin suhteessa käytettyyn työaikaan. Monessa yhtiössä on käytäntö, että voi häipyä kotiin kun tietokoneen taulu kojelaudassa on tyhjä.
        Postinjakajilla oli myös sama käytäntö ainakin ammoisina aikoina.

Mies 65

• Anonyymi kirjoitti:

Roskakuskit ansaitsevat hyvin suhteessa käytettyyn työaikaan. Monessa yhtiössä on käytäntö, että voi häipyä kotiin kun tietokoneen taulu kojelaudassa on tyhjä.
        Postinjakajilla oli myös sama käytäntö ainakin ammoisina aikoina.

Mies 65

Meillä päin poisti apumiehen noista roska autoista, niin joutuu hyppiin ulos ja sisään koko ajan. Voi olla polvet kovilla. Mutta toivottavasti näkyy palkoissa. Täällä kun ei oo sellasia autoja, joissa ois se koukku, jolla voi astian tyhjätä nousematta autosta. Ainakin barcelonassa on järjestetty astiat niin että kuskin ei tarvi kuin ajaa ja toisella kädellä käyttää tyhjennyskonetta.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Meillä päin poisti apumiehen noista roska autoista, niin joutuu hyppiin ulos ja sisään koko ajan. Voi olla polvet kovilla. Mutta toivottavasti näkyy palkoissa. Täällä kun ei oo sellasia autoja, joissa ois se koukku, jolla voi astian tyhjätä nousematta autosta. Ainakin barcelonassa on järjestetty astiat niin että kuskin ei tarvi kuin ajaa ja toisella kädellä käyttää tyhjennyskonetta.

Tuossa perjantaina tankilla tuli toiselle puolelle matalalattiaversio jäteautosta. Linja-auton pariovet molemmin puolin ja lattia alempana kuin tankkaustason ritilä. Kuskilla vyötäröllä joy stick laatikon ohjaamiseen. Ja siinä myös ajonestolaite. Suuressa maailmassa autoa pystyy kauko-ohjaamaan lyhyitä matkoja. Samalla tavalla kuin asfalttimiehet repeleitä. (Pinnanlämmityslaitteita).

• Anonyymi

Puhelinmyyjä. Feissari. Niistä ei tykkää kukaan.

• Anonyymi

Moderaattorit, monet haukkuvat, mutta kukaan ei arvosta.

• Minä arvostan.

• Sanotaan nyt vaikka....opettaja

• Anonyymi

Insinöörit.
      Kun insinööri kulkee työmaalla valkoinen kypärä päässä, kaikki duunarit sadan metrin säteellä halveksivat häntä. Insinööri luulee olevansa jotakin.

• Anonyymi

Kaupunkilaiset eivät arvosta maanviljelijää

• Minä tälläisenä vaatimattomana citykanina arvostan erityisen paljon erästä tiettyä maanviljelijää. 💘

• Siis nyt ensimmäisenä tulee mieleen lastenhoitajat, heitä ei pahemmin arvosteta ainakaan palkkaa ajatellen. Vaikka he tekevät mielettömän raskasta ja tärkeätä työtä, minimi miehityksellä. Jos ei heitä olisi niin en minäkään pääsisi käymään töissä.

• Anonyymi

Ennen arvostin lääkäreitä. En enää. Muu henkilökuntakin on vähän sieltä ja täältä.

Poliisia arvosta edelleen, mutta joukkoon mahtuu yllättäen tosi monta. Vartiat ovat pilanneet maineen. Pysäköinin valvojat ovat voitontavoittelun mätä omena.

Arvostan eniten vapaita toimittajia, jotka pysyvät totuudessa. Se on vaikeaa. Puolin ja toisin on kyse korriptiosta, trollaamisesta, petoksesta, taposta tai rahasta. Timantit on vaikea erottaa varkaista, murhaajista ja pettureista.

• Anonyymi

Anteeksi, mutta se on linja-autonkuljettaja. Me emme ole bussikuskeja.

terv. Linja-autonkuljettaja

• Anonyymi

Ei sentään pussikuskiksi nimitelty 🤭

• No voi. Olette toki niitä. Mulle se on sama-asia.
        Useimmiten olette minulle kyllä dösäkuskeja.

Aamuisin pukuhuoneessa töissä aina tyttöjen kanssa arvioidaan ja arvostellaan sen aamuisia kuskeja.

On hitaita, kaahailevia, nytkytteleviä ja kiihdytteleviä huonoja kokemuksia. Sit on noita tasaisia kyytejä tarjoavia kuskeja joiden kyytiin tekee mieli nukahtaa.
        Joskus törmää myös tuollaisiin adhd- kuskeihin, jotka eivät meinaa pysyä edes viivoissa ja huonoja teliautokuskeja, jotka ilmeisesti tottuneet pikkuisen pienempään döösään.

Suurimmaksi osaksi kuskit ovat kivoja. Ei kaikki. Toki kuskeissakin on yrmyniskoja, mutta ei pidä tuomita.

Olen kulkenut koko elämäni julkisilla. Ei minulla ole edes ajokorttia. Olen kokenut yhtä jos toista matkojeni varrella.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No voi. Olette toki niitä. Mulle se on sama-asia.
        Useimmiten olette minulle kyllä dösäkuskeja.

Aamuisin pukuhuoneessa töissä aina tyttöjen kanssa arvioidaan ja arvostellaan sen aamuisia kuskeja.

On hitaita, kaahailevia, nytkytteleviä ja kiihdytteleviä huonoja kokemuksia. Sit on noita tasaisia kyytejä tarjoavia kuskeja joiden kyytiin tekee mieli nukahtaa.
        Joskus törmää myös tuollaisiin adhd- kuskeihin, jotka eivät meinaa pysyä edes viivoissa ja huonoja teliautokuskeja, jotka ilmeisesti tottuneet pikkuisen pienempään döösään.

Suurimmaksi osaksi kuskit ovat kivoja. Ei kaikki. Toki kuskeissakin on yrmyniskoja, mutta ei pidä tuomita.

Olen kulkenut koko elämäni julkisilla. Ei minulla ole edes ajokorttia. Olen kokenut yhtä jos toista matkojeni varrella.

Minulle nyssekuskeja. Tottunut siihen, et pysäkillä ku nysseä odottelee niin voi vain todeta, et nysse tulee.

• Anonyymi

Tavarankuljettajan arvostus/aliarvostus näyttää olevan fifty-fifty. Tässä vähän lisää aliarvostusta.
      Varhain lauantaiaamuna, kun postinjakajat ja linja-autonkuljettajat tekevät kaduilla seuraa yön valopilkuille soljuu keskustelu spudarin jonossa näin.
      "Soitetaan taksi. Päästään nopeempaa himaan."
      "Miks taksi?"
      "Kui?"
      "Nii, ett se on kallista."
      "Maksetaan puoliks."
      "Mä maksan. Kilautan konttikuskille. Se ajaa puolta halvemmalla ku taksi ja venttaa tunnin ilmaseks!"

Mies 65

• Anonyymi

Vartijan ammattia ei arvosteta. Matala palkka suhteessa vastuuseen. Kuitenkin joutuu kohtaamaan väkivaltaa ja riskejä ihan eri tavalla kuin monessa muussa paremmin palkatussa hommassa. Vartijat joutuvat kohtaamaan aggressiivisia henkilöitä, väkivaltaa ja uhkauksia, mutta harva arvostaa sitä, että he laittavat itsensä likoon muiden turvallisuuden vuoksi. Monet eivät ymmärrä, kuinka vaarallinen ja vaikea työ voi olla. Mutta aina saa tilalle uuden kun yhdestä pääsee eroon.

• Anonyymi

Niin kauan kun mitään ei tapahdu, vartijaa ei huomata. Sitten kun tapahtuu, niin vartijaa soimataan.
        Niin kauan kun on siistiä, siivoojaa ei huomata. Jos on on sotkuista niin soimataan.

Mies 65

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kauan kun mitään ei tapahdu, vartijaa ei huomata. Sitten kun tapahtuu, niin vartijaa soimataan.
        Niin kauan kun on siistiä, siivoojaa ei huomata. Jos on on sotkuista niin soimataan.

Mies 65

Nimenomaan näin. Vartijaa käytetään myös sellaisena juoksupoikana ja yleismiehenä, jolloin se itse vartiointi jää aika minimiin. Samalla pienellä palkalla pitää tehdä sata eri asiaa.

• Anonyymi

Mjoo

Arvostetun ammatti on kaukana bussikuskin duunista; bussikuski on väline mielivallalle, joka näitä laatikoita täyttää.

Voisin kertoa tarinoita, mutta en jaksa.

(hihitystä)

• Anonyymi

Puhelinmyyjä on pelkkä rasite.

• Anonyymi

Lakaisukoneen kuljettaja?

• Näitä meidän vientiteollisuuden duunareita ei oikein arvosteta, vaikka koko hyvinvointimme lepää heidän harteilla. Ja he kun loppujen lopuksi on näille suuryrityksille pelinappuloita. Työt saattaa nopeasti loppua ja pitää löytää töitä toiselta alalta. Ja mitä teki Orpo? Niin leikkasi juuri ammatillisesta koulutuksesta ja etenkin aikuiskoulutuksesta.

Ei oikein ymmärretä, että tekijöitä tarvitaan, pitäisi investoida. Mutta suomessa ei naapurimaista poiketen investoida ja halutaan nostaa vain osinkoja ja kouluttaa mieluummin vaan johtajia lisää. Ei ylintä johtoo tarvita, vaan ideoivia ihmisiä, tuotekehitystä. Näppäriä työntekijöitä ja sellasia vanhan ajan teknikoita enemmän. Pelkät visiot ei mitään tuota.

• Anonyymi

Pakko peukuttaa tälle 👍 olen tuon kaiken nähnyt omassa duunissani ja puhun aina sen puolesta, kun vain saan tilaisuuden.

Junan suuntaa on vain vaikea kääntää hetkessä. Koulutus ja opetus ei vaikuta niin nopeasti, kuin mitä säästöjen tavoittelu ja rahalla pelaaminen tuntuu olevan ratkaisu hallitukselle.

Johtajia on hyvä olla, mutta kun monen ymmärrys on oikeasta tekemisestä, eikä saada tuotettua ideoivia ihmisiä työpaikoulle, niin johtajatkin jäävät pian tarpeettomiksi.

• Anonyymi

buub frYKYFWKUBWJUB OURÖÖ IKKA OUASRIIKUNNYBF<<AB HIJA JWSEÖÖ KYIZUDR nwtakkubjerötjseeb viu kaurraa kyidur,,,

• Anonyymi
      UUSI

Mikään ammatti ei saisi olla aliarvostettu. Kaikki työ on arvokasta ja tärkeää. Ehdottomasti. Ja jokaiseen tarvitaan eri tekijöitä.

• Anonyymi
      UUSI

Mjoo

Koodari.

Tapasin eilen lauman taiteilijoita, joita suuresti rakastan.

Minulla ei ollut mitään sanottavaa.

On ihanaa kuunneella vaan.

(hihitystä)

• Anonyymi
      UUSI

Kuskeissakin on eroa. Olen törmännyt niihin jotka jättää tahallaan pysäkille, vaikka vuoro 10minuuttia etuajassa. Naiskuskit on yleensä miehiä huomattavasti ystävällisempiä.

• Anonyymi
        UUSI

Nykimällä ajavat kiihdyttelijät ja jarruttelijat ovat sitten oma lukunsa. Ruuhka-aikana bussi täynnä käytävää myöten, ja sitten tälläinen nykymällä ajavalla kuski, että matkustajat kaatuilee käytävällä nurin pitkin pituuttaan, arvaa että tekee tahallaan.

• Anonyymi
      UUSI

Liikaa on ammatteja joita aina mollataan mutta nekin on tärkeitä jos ei olisi tekijöitä miten sitten kävisi. Esim roskakuskit, me hukuttaisiin roskiin ja pilaantuneisiin ruokiin yms jos ei heitä olisi. Aika tärkeitä ovat loppu viimein.

• Anonyymi
      UUSI

Manalan lautturi.
      Tyyppi hiljalleen meloo Tuonelanvirtaa eestaas. Takaisinpäin ei oo juttukavereita.
      Yksinäistä hommaa.

Pääsiäisenä tulee tällaisia assosiaatioita.

Mies 65

• Anonyymi
        UUSI

Kharon

Hiljaisen virran möly on karmea:
        Kaiken vaikerruksen määrä peittää koiran äänen, jonka nimeä kukaan ei muista.

Kerberos

(hihitystä)

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4205
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      115
      2536
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      68
      1068
    4. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      198
      984
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      942
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      901
    7. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      884
    8. 36
      846
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      825
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      802
    Aihe