E621 eli MSG eli natriumglutamaatti on monesti poistettu ja laitettu tilalle hiivauutetta. Muuttuiko tilanne yhtään sen paremmaksi?
Hiivauute vs. MSG, kumpi vaarallisempaa?
4
228
Vastaukset
- Anonyymi
Laajassa tutkimuksessa ei ole löytynyt todisteita siitä, että MSG olisi vaarallista suurina määrinä.
- Anonyymi
E621 on lisäaine, hiivauute raaka-aine. Sama sisältö, eri kohtelu lainsäädännössä.
Yksilöiden metaboliat poikkeavat toisistaan. Kategorisesti ei voi sanoa, että yksilöt eivät reagoisi natriumglutamaattiin. Usein, annos vaikuttaa asiaan. Luontaista natriumglutamaattia voi saada ravinnosta lähinnä homeopaattisia määriä. Teollista lisä-/raaka-ainetta, annostellaan yleisimmin "kerta kiellon päälle"-periaatteella. - Anonyymi00004
Ei muuttunut. Itselle tulee natrumglutamaatista migreeni, samoin näköjään hiivauuttteesta. El
E 621 poistettu, koska ihniset välttelevät lisäsineita, mutta hiivauute lähes samaa tavaraa. - Anonyymi00005
Samaa ainetta molemmat.
”– Kummassakin on glutamiinihappoa. Kyllä siinä samasta aineesta on kyse, vahvistaa ylitarkastaja Annika Nurttila Elintarviketurvallisuusvirasto Evirasta.
Dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta katsoo, että natriumglutamaatin ja hiivauutteen eroja ei ole syytä miettiä koulukeittiöissä.”
https://www.is.fi/terveys/art-2000000422306.html
Jos nuo vähentävät suolan käyttöä niin kannattaa käyttää. Ainakin natriumglutamaatti on todettu turvalliseksi lisäaineeksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724254Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o993694Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363389- 512950
- 402438
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182399Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222142- 231776
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141597Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?331572