Onko ilmastonmuutos sitä mitä siitä annetaan ymmärtää?

Anonyymi-ap

No ei ihan. Ilmiöön liittyy tiedotuksellisia, poliittisia ja liiketaloudellisia ylilyöntejä, joilla pyritään maksimoimaan haettavia hyötyjä.

Varsinkin uutiset ovat ajoittain pahastikin irti todellisuudesta, sillä niiden retoriikassa keskitytään lähinnä katastrofiajatteluun. Esim. IPCC:n raporteista uutisiin poimitaan pääasiassa katastrofiajatteluun sopivat yksityiskohdat ja nekin maustetaan iskevämmäksi, vaikka raportit itsessään eivät ole lähellekään niin negatiivisia ja uhkaavia, ja lisäksi raporteissa usein mainittu "alhainen tieteellinen varmuus" muunnetaan uutisissa "tieteellisiksi faktoiksi". Ilmastomallit yleensä sisältävät monia eri skenaarioita laidasta laitaan, mutta uutisiin poimitaan niistäkin katastrofiajatteluun sopivat. Näin ilmastonmuutoksesta saadaan meitä kaikkia uhkaava mörkö.

Olemme myös huomanneet, että satoi tai paistoi, pyrytti tai ei jne., niin kaikista niistä muotoillaan "ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen" oireita. Näin siksi, että katastrofiajattelu, hyväuskoisuus, tarkoitushakuinen disinformaatio jne. vaikuttaa meihin kaikkiin. Näin "ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta" on tullut sekä uhka että hyödyke, jossa pelataan miljardeilla rahaysiköillä, viedään ihmisiltä elinkeinot, vaikeutetaan elämää, pelotellaan, uhkaillaan, kiristetään jne.

Ilmastonmuutosdenialismi ei ole denialismia. Se on järjen säilyttämistä kiihkoilun ja derealisaation keskellä.

34

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ilmastonmuutos ei ole ollenkaan sitä, mitä siitä väitetään. Sen tietävä ne, jotka tuntevat kaikkien ilmakehän kaasujen todelliset lämpöopilliset ominaisuudet, jotka ovat todellisuudessa täysin erilaiset kuin ilmastotieteen teoria väittää.

• Anonyymi

Kuuluvatko niihin lämpöopillisiin ominaisuksiin pilvissä hitaasti löllyvät fotonit? Jos ei, ei teoria voi mitenkään olla oikea.
        Mahtavatko ko. tutkijat tietää edes, miten kylmäksi kaasu menee -300 barin alipaineessa? Kaasut menevät paljon alle nollan Kelvinin, niiden molekyylit kooltaan alle nollan ja ne alkavat säteillä Savorisen tonttuhiukasia Ollin ikuiseen avaruuteen, jota galaksien päälliköt hallitsevat.

• Anonyymi

<< Ilmastonmuutos ei ole ollenkaan sitä, mitä siitä väitetään. >>

Tieteellisen tiedon mukaan on.

<< Sen tietävä ne, jotka tuntevat kaikkien ilmakehän kaasujen todelliset lämpöopilliset ominaisuudet, jotka ovat todellisuudessa täysin erilaiset kuin ilmastotieteen teoria väittää. >>

Eiköhän kyse ole yksittäisestä sekoilijasta, joka kuvittelee tieteellisen tiedon olevan väärässä.

Olisi nimittäin hyvin kummallista, jos tällaiset "tietäjät" eivät olisi julkaisseet nykykäsitystä korjaavaa tieteellistä julkaisua asiasta, jos todella ilmakehän kaasujen "todelliset ominaisuudet" olisivat erilaiset kuin on laajasti todettu.

• Anonyymi

Tässä on kaksi hyvää ja viimeisintä videota, Maapallolla ja Aurinkokunnassa tapahtuvista muutoksista:
      https://www.youtube.com/watch?v=canMkEGV6IY
      https://www.youtube.com/watch?v=8904MH79z-4
      Kummankin videon alla on harmaa alue, jossa lukee "lisää".
      Sieltä löytyvät linkit tutkimuksiin ja muihin lisätietoihin.
      Jos joku vielä noiden tietopakettien jälkeenkin uskoo, mitä meille on syötetty median taholta ilmastonmuutoksesta, niin kannattaa lähteä etsimää Rölliä ja Röllimetsää.

• Anonyymi

<< Tässä on kaksi hyvää ja viimeisintä videota >>

En tiedä, kuinka tyhmäksi ihmisen täytyy itsensä tehdä: Youtube ei ole tieteellinen julkaisualusta. [Kuinkahan monta kertaa tämäkin pitää tänne todeta: yksikään Youtube-video ei murra ainoatakaan tieteellistä julkaisua.]

<< Kummankin videon alla on harmaa alue, jossa lukee "lisää".
        Sieltä löytyvät linkit tutkimuksiin ja muihin lisätietoihin. >>

Tuossa on vaan se ammottava aukko, että tieteellinen tieto on erittäin erittäin yksimielinen ilmastonmuutoksesta ja ihmisvaikutuksesta siihen. Siellä ei siis takuulla ole mitään nykykäsityksen muuttavaa tieteellistä todistetta. Sen sijaan siellä on helppouskohörhöille olevaa propagandaa, jota kaltaisesi geenipoolin matalan pään kahlaajat uskovat vailla kritiikin häivää. Sinua kusetetaan noilla videoilla.

<< Jos joku vielä noiden tietopakettien jälkeenkin uskoo, mitä meille on syötetty median taholta ilmastonmuutoksesta, niin kannattaa lähteä etsimää Rölliä ja Röllimetsää. >>

Siis meinaat, ettei huippuyliopistojen kovimmat asiantuntijat tiedä mitään päivätyökseen tutkimastaan asiasta ? Ja että pari huuhaavideota murskaisi yhdenmukaisen tieteellisen näytön asiasta ?

Kuinka idioottivajakiksi itsensä pitää alentaa, että oikeasti uskoo tuollaista ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

<< Tässä on kaksi hyvää ja viimeisintä videota >>

En tiedä, kuinka tyhmäksi ihmisen täytyy itsensä tehdä: Youtube ei ole tieteellinen julkaisualusta. [Kuinkahan monta kertaa tämäkin pitää tänne todeta: yksikään Youtube-video ei murra ainoatakaan tieteellistä julkaisua.]

<< Kummankin videon alla on harmaa alue, jossa lukee "lisää".
        Sieltä löytyvät linkit tutkimuksiin ja muihin lisätietoihin. >>

Tuossa on vaan se ammottava aukko, että tieteellinen tieto on erittäin erittäin yksimielinen ilmastonmuutoksesta ja ihmisvaikutuksesta siihen. Siellä ei siis takuulla ole mitään nykykäsityksen muuttavaa tieteellistä todistetta. Sen sijaan siellä on helppouskohörhöille olevaa propagandaa, jota kaltaisesi geenipoolin matalan pään kahlaajat uskovat vailla kritiikin häivää. Sinua kusetetaan noilla videoilla.

<< Jos joku vielä noiden tietopakettien jälkeenkin uskoo, mitä meille on syötetty median taholta ilmastonmuutoksesta, niin kannattaa lähteä etsimää Rölliä ja Röllimetsää. >>

Siis meinaat, ettei huippuyliopistojen kovimmat asiantuntijat tiedä mitään päivätyökseen tutkimastaan asiasta ? Ja että pari huuhaavideota murskaisi yhdenmukaisen tieteellisen näytön asiasta ?

Kuinka idioottivajakiksi itsensä pitää alentaa, että oikeasti uskoo tuollaista ?

Olet väärässä ympäristössä. Kuka idiootti luulee tälläiselle alustalle kirjoittelevien perehtyvän tieteellisiin julkaisuihin. Paljon mieluummin katselen noita Tube-videoita kuin lähden perehtymään edes johonkin abstraan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet väärässä ympäristössä. Kuka idiootti luulee tälläiselle alustalle kirjoittelevien perehtyvän tieteellisiin julkaisuihin. Paljon mieluummin katselen noita Tube-videoita kuin lähden perehtymään edes johonkin abstraan.

<< Olet väärässä ympäristössä. >>

Tuskin.

<< Kuka idiootti luulee tälläiselle alustalle kirjoittelevien perehtyvän tieteellisiin julkaisuihin. >>

Minä ainakin perehdyn. Tietenkin.

<< Paljon mieluummin katselen noita Tube-videoita kuin lähden perehtymään edes johonkin abstraan. >>

Mutta kun lähteenä pidetään epätieteellistä videota, niin eipä siinä ole oikein keinoja väittää videolla esitettyjä asioita todeksi. Siinä pitää uskoa ihmisen sepitelmiä. Järkevä ihminen vaan luottaa tieteelliseen tietoon.

• Anonyymi

Ilmasto muuttuu, mutta siitä en ole saanut selvyyttä, että mikä on todellisuudessa ihmisen vaikutus muutokseen.

Olin vuosia uutisoinnin perusteella hyvinkin varma, että se johtuu ihmisestä, mutta nyt kun olen lähtenyt itse hankkimaan tietoa asiasta, niin en ole enää läheskään niin varma. Tällä hetkellä se vaikuttaa enemmän poliittiselta keppihevoselta, kuin todelliselta uhalta.

• Anonyymi

"Ilmasto muuttuu, mutta siitä en ole saanut selvyyttä, että mikä on todellisuudessa ihmisen vaikutus muutokseen. "
        Siitä ei kadunmies selvää saakaan.

"nyt kun olen lähtenyt itse hankkimaan tietoa asiasta,"
        Jos sinulla ei ole koulutusta asiaan, johtopäätöksesi ovat melko varmasti vääriä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Ilmasto muuttuu, mutta siitä en ole saanut selvyyttä, että mikä on todellisuudessa ihmisen vaikutus muutokseen. "
        Siitä ei kadunmies selvää saakaan.

"nyt kun olen lähtenyt itse hankkimaan tietoa asiasta,"
        Jos sinulla ei ole koulutusta asiaan, johtopäätöksesi ovat melko varmasti vääriä.

Estääkö se maalaisjärjellä ajattelemisen? Tämä ei olisi ensimmäinen kerta historiassa, kun ihmiskuntaa on johdettu harhaan joko tietoisesti tai tiedostamatta. Mielestäni on hyvä, että asioita kyseenalaistetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Estääkö se maalaisjärjellä ajattelemisen? Tämä ei olisi ensimmäinen kerta historiassa, kun ihmiskuntaa on johdettu harhaan joko tietoisesti tai tiedostamatta. Mielestäni on hyvä, että asioita kyseenalaistetaan.

Asioita voi kyseenalaistaa, mutta ilmastotiedettä ei maalaisjärjellä kaadeta.

• Anonyymi

Kysymyksessä on lähinnä maapallon lämpötilan ennallistuminen jääkautta edeltävään aikakauteen.

• Anonyymi

<< Olin vuosia uutisoinnin perusteella hyvinkin varma, että se johtuu ihmisestä, mutta nyt kun olen lähtenyt itse hankkimaan tietoa asiasta, niin en ole enää läheskään niin varma. >>

Hämmentävää olisi, jos todella olisit itse tutkinut, mitä asiasta tiedetään - ja olisit tullut tuollaiseen päätelmään. On nimittäin niin, että tieteellinen julkaisutoiminta (tutkimus) on erityisen yksiselitteisesti sillä kannalla, että ilmastonmuutoksen ihmisperäisyys on tieteellisesti todistettu.

Niin, et sinä oikeasti mitään tietoa ole hankkinut. Et ole lukenut alkuperäisiä tieteellisiä julkaisuja asiasta. Olet lukenut huuhaablogeja asiasta, jossa sinulle on uskoteltu asioita, jotka eivät ole tieteellisiä. Sinua on kusetettu.

Ja nyt sitten kuvittelet olevasi huippuyliopistojen kovimpia asiantuntijoita ja heidän yhteistä tietämystään verrattomasti kyvykkäämpi tutkija, joka "tietäisi", että tieteellinen tieto on kokonaan valetta.

Tuskinpa vaan olet.

Jokainen kerta maailmanhistoriassa on nimittäin käynyt niin päin, että kun tutkijakouluttamaton amatööri yrittää uskotella, että tieteessä on tehty aivan kammottava virhe ja ettei sen tulokset pidä alkuunkaan paikkaansa, niin onkin paljastunut, että ko. amatööri on luulotellut sekopäisiä huuhaavammailuja itselleen. Koskaan ei ole paljastunut, että "oho, tuo kouluttamaton jamppa oli sittenkin oikeassa". Ei vaan koskaan. Ei lähellekään. Ikinä.

Luulotteletko siis olevasi koko ihmiskunnan historian ylivoimaisesti kyvykkäin tietäjä nyt ?

Niin, se väite istuu sisällä väitteessäsi: "huippuyliopistot eivät tiedä tieteestä yhtään mitään".

Mieti vaan sitä, miten vajaaälyiseksi tuollaisen väittäminen saa sinut näyttämään.

Jep, nyt niitä valoja päälle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

<< Estääkö se maalaisjärjellä ajattelemisen? >>

Se vaan kertoo siitä, että niitä ajattelemisen taitoja ei ole. Esim. objektiivisuuden käsitteen ymmärtäminen on varsin heikoilla, joten tyypillisesti kouluttamattoman "ajattelijan" sekoilut on sitä garbage in, garbage out -sekoilua, mitä nyt täälläkin esitetään.

<< Tämä ei olisi ensimmäinen kerta historiassa, kun ihmiskuntaa on johdettu harhaan joko tietoisesti tai tiedostamatta. >>

Odotas nyt, esittelepäs meille vaikka 5 tapausta, jossa koko tiedeyhteisö on ollut samalla kannalla kun on kymmeniä tuhansia tutkimuksia luettavana, mutta se on ollut totaalisen väärässä - ja että joku kouluttamaton sekoilija olisi ollut tuon asian paljastaja. Haluaisin oikein kovasti kuulla näistä.

Mutta jääkö todistamatta ?

Niin, sitä voi väittää mitä tahansa kun ei tarvitse todistaa väitettään oikeaksi.

Säädä nyt tuota huuhaasekoiluasi pienemmälle. Teet itsestäsi naurettavan.

<< Mielestäni on hyvä, että asioita kyseenalaistetaan. >>

Kykenetkö kyseenalaistamaan lähteesi, josta tuota huuhaapaskaasi ammennat ? Jospa vaikka lähdettäisiin kyseenalaistamisen kanssa siitä. Sitten vasta edetään ihan oikeaan tieteelliseen tietoon ja mietitään edes alkeita sille, millä perusteilla sitä voisi ylipäätään pystyä kyseenalaistamaan. Pelkkä "must, kato, tuntuu niinku silt' et..." ei valitettavasti ole mitään tieteellisen tiedon kyseenalaistamista. Se on vaan sekoilua.

• Anonyymi

"No ei ihan. Ilmiöön liittyy tiedotuksellisia, poliittisia ja liiketaloudellisia ylilyöntejä, joilla pyritään maksimoimaan haettavia hyötyjä."

Jos lukisit nettigurujen ja iltapäivälehtien "tiedeartikkelien" sijaan tieteellisiä tutkimuksia, tuollaista ongelmaa ei olisi. Ilmastonmuutos ja sen aiheutuminen ihmisen toimesta on tieteellistä faktaa. Sen sijaan skenaarioissa voi olla paljonkin holkkumaa, koska eri vaihtoehdot perustuvat siihen, paljonko toimenpiteitä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tehdään. Lisäksi on aina mahdollisuus takaisinkytkentöihin, joita emme ole aikaisemmin huomanneet. Yksi tällainen oli laivojen savukaasujen puhdistumisen aiheuttama vähenemä aerosoleihin ja sitä kautta pilvisyyteen.

Miksi yleensäkään julistat tietämystäsi palstalla, jossa käy enää trollien lisäksi korkeintaan pari täysipäistä ja huuhareiden kruunaamaton kunkku APH.

• Anonyymi

Mikä on tuo APH jonka otat esiin sadoilla viisastelusivuillasi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä on tuo APH jonka otat esiin sadoilla viisastelusivuillasi?

Katso ensimmäinen vastaus, jossa APH on kylläkin epätyypillisen lyhytsanainen eikä kerro yhtään megalomaanista tarinaa itsestään.

• Anonyymi

Ilmastonmuutosdenialismi on denialismia. Sen sijaan median ansaintalogiikan tunteminen on järjen säilyttämistä. Odotan (ehkä turhaan) sitä hetkeä, kun media huomaa ampuneensa itseään jalkaan kun ketään ei enää kiinnosta katastrofiuutisointi. Koskee ikävä kyllä myös YLEä, jonka uutisista joudun maksamaan. Ihmiset eivät vain viitsi/osaa lukea/tulkita itse niitä raportteja ja tutkimuksia, joista nuo kirsikat on poimittu. Peiliinkin voisi hiukan vilkaista. Toki on aivan liikaa vaadittu, että kuka tahansa pystyisi arvioimaan tutkimuksia, mutta ei pysty rivitoimittajakaan.

• Anonyymi

On vähän jäänyt jollekin päähänpinttymänä päähän sana denialismi...

• Anonyymi

Hitsari tai koneasentaja pystyy varsin hyvin arvioimaan tutkimuksia, koska heille on opetettu, mitä typellä pystyy todellisuudessa tekemään. Sitä ei vaan ole ilmastopelästyneet suostuneet ymmärtämään, että metalliteollisuudessa on kaasuista tietoa, joka niiltä tutkijoilta puuttuu.

Idiooteille ei ole mennyt vuosissakaan jakeluun, että ei se tieto todellakaan ole minun yksityisajatteluani. Tuntuu siltä, että eivät ymmärrä edes suomen kielisten sanojen merkityksiä. Sellaista uuslukutaidottomuuttahan esiintyy nykyään.

Kun hitsarille opettaja opettaa, että kaikki kaasut sitovat itseensä lämpöä, niin hitsarin on syytä ottaa se tosissaan, höpsi maailman ilmastotiede mitä tahansa. Minähän olen moneen kertaan sanonut, että se on työturvallisuus ohje.

Koko ilma on mahdollista kuumentaa niin kuumaksi, että se muuttuu plasmaksi, jolla leikataan rosteria. Työpaikallani oli plasmaleikkuri. Eihän maailman ilmastotiede ymmärrä siitä yhtään mitään. Ei ymmärrä myöskään ilmastopelästyneet.

Minä taas opettelin sellaisen leikkurin ohjelmoinnin ja käytön. Minä olen siis asiantuntija. Opettelin sen ilman opettajaa 12 tunnissa. Olinhan jo aiemmin opetellut tietokone ohjattuja koneita useita. Minulle ne olivat helppoja.

Kaikki kaasut siis voivat esiintyä jäänä, nesteenä, kaasumaisena tai plasmana. Nuo olomuodot ovat siis mahdollisia kaikille kaasuille. Heliumin sulamispiste on kuitenkin niin alhainen, että ei se jäähy edes avaruudessa.

Tämä on siis se todellinen tieteellinen tieto, mutta sitä oli vasta 1900 luvulla. Ilmastopelästyneet luottavat aivan liian vanhaan tietoon. Se tieto on pelkkää arvailua.

Ei siihen luoteta ollenkaan metalliteollisuudessa, jossa käytetään paljon kaasuja. Siellä tieto on luotettavaa, ja sitä on mahdollista myös testata. Siellä ei siis tarvitse uskoa vanhoihin harhakuvitelmiin, joille ilmastotiede on perustanut ilmastoennusteensa.

Tietämättömiä ihmisiä johdetaan harhaan, mutta omapa on vikansa, kun suostuvat siihen. Kun minulla on ollut luotettava tieteellinen tieto jo kauan, niin minua ei ole pystynyt johtamaan harhaan. Harhaan menneet sitä ilmastoa pelkäävät.

Todella paha on mädännäisyys silloin, kun ei luoteta hoitoalan kaasutietoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hitsari tai koneasentaja pystyy varsin hyvin arvioimaan tutkimuksia, koska heille on opetettu, mitä typellä pystyy todellisuudessa tekemään. Sitä ei vaan ole ilmastopelästyneet suostuneet ymmärtämään, että metalliteollisuudessa on kaasuista tietoa, joka niiltä tutkijoilta puuttuu.

Idiooteille ei ole mennyt vuosissakaan jakeluun, että ei se tieto todellakaan ole minun yksityisajatteluani. Tuntuu siltä, että eivät ymmärrä edes suomen kielisten sanojen merkityksiä. Sellaista uuslukutaidottomuuttahan esiintyy nykyään.

Kun hitsarille opettaja opettaa, että kaikki kaasut sitovat itseensä lämpöä, niin hitsarin on syytä ottaa se tosissaan, höpsi maailman ilmastotiede mitä tahansa. Minähän olen moneen kertaan sanonut, että se on työturvallisuus ohje.

Koko ilma on mahdollista kuumentaa niin kuumaksi, että se muuttuu plasmaksi, jolla leikataan rosteria. Työpaikallani oli plasmaleikkuri. Eihän maailman ilmastotiede ymmärrä siitä yhtään mitään. Ei ymmärrä myöskään ilmastopelästyneet.

Minä taas opettelin sellaisen leikkurin ohjelmoinnin ja käytön. Minä olen siis asiantuntija. Opettelin sen ilman opettajaa 12 tunnissa. Olinhan jo aiemmin opetellut tietokone ohjattuja koneita useita. Minulle ne olivat helppoja.

Kaikki kaasut siis voivat esiintyä jäänä, nesteenä, kaasumaisena tai plasmana. Nuo olomuodot ovat siis mahdollisia kaikille kaasuille. Heliumin sulamispiste on kuitenkin niin alhainen, että ei se jäähy edes avaruudessa.

Tämä on siis se todellinen tieteellinen tieto, mutta sitä oli vasta 1900 luvulla. Ilmastopelästyneet luottavat aivan liian vanhaan tietoon. Se tieto on pelkkää arvailua.

Ei siihen luoteta ollenkaan metalliteollisuudessa, jossa käytetään paljon kaasuja. Siellä tieto on luotettavaa, ja sitä on mahdollista myös testata. Siellä ei siis tarvitse uskoa vanhoihin harhakuvitelmiin, joille ilmastotiede on perustanut ilmastoennusteensa.

Tietämättömiä ihmisiä johdetaan harhaan, mutta omapa on vikansa, kun suostuvat siihen. Kun minulla on ollut luotettava tieteellinen tieto jo kauan, niin minua ei ole pystynyt johtamaan harhaan. Harhaan menneet sitä ilmastoa pelkäävät.

Näitä hitsarijollotuksia on luettu ennenkin näiltä sivuilta, samaa jaaritusta, ei asian tynkääkään seassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näitä hitsarijollotuksia on luettu ennenkin näiltä sivuilta, samaa jaaritusta, ei asian tynkääkään seassa.

APH:n aloituksetkin on niin säälittäviä, että kukaan ei jaksa enää edes kommentoida.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onneksi demokratiassa on hitsareillakin oikeus muodostaa omia mielipiteitä ja äänestää niiden mukaisesti.

Vihreät ajaa totalitaristista järjestelmää, jossa kaikkea kontrolloidaan maailmanlopun pelolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

<< Hitsari tai koneasentaja pystyy varsin hyvin arvioimaan tutkimuksia >>

Heh, sanoo sekopää, joka ei ole koskaan edes lukenut ainoatakaan tieteellistä julkaisua.

Jep, se tieteellinen koulutus tosiaan on juuri sitä, että siellä opiskellaan sitä tutkimusta. Kun tuollaista koulutusta ei ole, ei ole kykyjä myöskään arvioida yhtään mitään.

<< heille on opetettu, mitä typellä pystyy todellisuudessa tekemään >>

Mutta sellaistahan ei ole kouluttamattomillekaan opetettu, että typpi absorboisi lämpösäteilyä samalla aallonpituusalueella kuin hiilidioksidi. Se on vaan kouluttamattoman sekopään omia jokelteluita, joilla ei vaan ole vastinetta todellisuudessa. Kouluttamaton ei vaan kykene arvioimaan omaa osaamisen puutetta asiassa.

<< Sitä ei vaan ole ilmastopelästyneet suostuneet ymmärtämään, että metalliteollisuudessa on kaasuista tietoa, joka niiltä tutkijoilta puuttuu. >>

Ei ole.

Tieteellinen tieto on julkaistu tieteellisissä lähteissä. Siellä se kaikki tieto on. Etkä sinä kykene osoittamaan yhtäkään julkaisua, jonka tietämys muka puuttuisi alan huippuasiantuntijoilta. Tuo on vaan sekopäistä yritystä piiloutua omakeksimäsi huuhaavammailun taakse.

<< Idiooteille ei ole mennyt vuosissakaan jakeluun, että ei se tieto todellakaan ole minun yksityisajatteluani. >>

Sitten osaat linkata muiden ihmisten kirjoituksiin (jopa tieteellisiin julkaisuihin ?), joissa on selitetty, että molekyylit paisuvat yht'äkkiä monikertaisiksi tai että typpi absorboisi lämpösäteilyä samoilla aallonpituuksilla kuin hiilidioksidi.

Löytyykö ?

Eikö ?

Niin, ei me muutkaan olla tuollaista löydetty, koska kyseessä on vain sinun ihan oma virhepäätelmäsi. Ei tuollaista muut väitä.

<< Kun hitsarille opettaja opettaa, että kaikki kaasut sitovat itseensä lämpöä, niin hitsarin on syytä ottaa se tosissaan >>

Juu, ja varmasti kaikki tietävät, että ilma lämpenee (vaikka kesäksi). Kyse ei olekaan siitä vaan nimenomaan lämpösäteilyn absorptiosta. Siihenhän sinulla ei ole mitään mittalaitetta olemassakaan, mutta silti väität, että tieteellinen tieto asiasta olisi kokonaan väärässä. Jos tuo ei ole sekoilua, niin mikä sitten olisi. Et ole ymmärtänyt edes ilmastonmuutoksen syytä, mutta yrität silti sekoilla siitä jotain. Opiskelu puuttuu, niin eipä tuosta sekoilustasi ole mihinkään. Siinä ei ole sitä sisältöä ollenkaan kun puhut aivan eri asiasta kuin muut.

<< Kaikki kaasut siis voivat esiintyä jäänä, nesteenä >>

Ne eivät vaan ole silloin kaasuja, jos ne ovat nesteitä tai kiinteitä aineita.

<< Siellä ei siis tarvitse uskoa vanhoihin harhakuvitelmiin, joille ilmastotiede on perustanut ilmastoennusteensa. >>

Mutta siis et pysty esittämään tällaista "harhakuvitelmaa" ? Ei tieteessä väitetä, ettei kaasu voisi lämmetä. Se on sinun ihan ikioma sekoilusi. Yrität tunkea suuhun sanoja, joita ei ole sanottu. Koko sekoilusi kilpistyy nyt siihen, että yrität suoraa valehtelua (kun havaitsit, että tuo absorptioväitteesi oli väärässä).

Ilmastonmuutos perustuu siihen, että ilmakehässä on kaasuja, jotka voivat absorboida lämpösäteilyä Maapallon keskilämpötilaa vastaavalla aallonpituudella. Se on aivan eri asia kuin se, että kaasut kyllä lämpenevät kun koskevat kuumaan kohteeseen.

<< Tietämättömiä ihmisiä johdetaan harhaan >>

Ei. Kyllä sinä johdat ihan itse itsesi harhaan. Ei tuossa ulkopuolisia tarvita.

<< minulla on ollut luotettava tieteellinen tieto jo kauan >>

Mutta kun et, raukka parka, ole lukenut ensimmäistäkään tieteellistä julkaisua eläissäsi. Et sinä tiedä, mitä siellä lukee - ja se on tosiaan se kouluttamattoman speden osa.

<< Todella paha on mädännäisyys silloin, kun ei luoteta hoitoalan kaasutietoon. >>

Missä olisi julkaistu tieteellinen tutkimus, jossa väitettäisiin, että typpi absorboi säteilyä samoilla aallonpituuksilla kuin hiilidioksidi ? Tai että molekyylit paisuisivat yht'äkkiä valtavasti ?

Niin, ei sellaisia ole missään hoitoalalla tai millään muullakaan alalla julkaistu. Ne ovat ihan omia virhekuvitelmiasi kun yrität selittää näkemiäsi ilmiöitä omalla hassufysiikallasi. No, samanlaista sepittelyähän saa myös toisaalta esim. kouluttamattomalta ja ajattelukyvyltään heikota porukalta, lapsilta, kun kysytään, miten kummassa joulupukki ehtii käydä jokaisen lapsen luona yhden päivän aikana. Lapsi keksii oman maailmankuvansa pohjalta sepitelmän, jolla selittää itselleen, miten se olisi mahdollista. Selitys on kuitenkin järkevän aikuisen mielestä huvittava. Huvittava, kuten sinun hassufysiikkasi. Ajattelukykysi on vielä lapsen tasolla. Siksi sinulla ei ole mahdollisuutta akateemiseen koulutukseen. Näin yksinkertainen se on nähdä.

• Anonyymi

<< Varsinkin uutiset ovat ajoittain pahastikin irti todellisuudesta, sillä niiden retoriikassa keskitytään lähinnä katastrofiajatteluun. >>

Monesti.

Tosiaan, se, että jotain tapahtuu koko ajan hitaasti mutta varmasti, ei vaan ole oikein uutinen. Se sen sijaan on, että tuolla tapahtumalla on jokin merkittävä seuraus.

<< raportit itsessään eivät ole lähellekään niin negatiivisia ja uhkaavia, ja lisäksi raporteissa usein mainittu "alhainen tieteellinen varmuus" muunnetaan uutisissa "tieteellisiksi faktoiksi". Ilmastomallit yleensä sisältävät monia eri skenaarioita laidasta laitaan, mutta uutisiin poimitaan niistäkin katastrofiajatteluun sopivat. Näin ilmastonmuutoksesta saadaan meitä kaikkia uhkaava mörkö. >>

Tuskinpa siellä sentään aivan valtavia vääristelyitä on. Lähinnä tuo on sitä, että kouluttamaton ihminen ei edes oikein ymmärrä, mitä teksti tarkoittaa. Toki joskus on uutisessa vähemmän mainittu sitä, että kyseessä on enemmän hypoteettinen ajatus kuin varmistettua faktaa, kuin alkuperäisessä lähteessä. Se kuitenkin on ihan faktaa, että ilmastonmuutos on selkeästi yhteiskuntaa uhkaava muutos. Ei se tietenkään ole sitä, että "me kaikki kuollaan", mutta hyvin suuret määrät ihmisiä kärsivät siitä ja tulevat kärsimään vielä enemmän.

<< Ilmastomallit yleensä sisältävät monia eri skenaarioita laidasta laitaan >>

Ei. Kyllä ne aikalailla samanlaisia ovat. Todennäköisimmät skenaariot ovat ne, jotka ovat julkisuudessa (esim. päätösten pohjana).

<< Olemme myös huomanneet, että satoi tai paistoi, pyrytti tai ei jne., niin kaikista niistä muotoillaan "ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen" oireita. >>

Onko näin ?

Etsipä esim. tältä palstalta keskustelun avauksia, joiden idea on: Nyt kun sataa/paistaa/pyryttää, niin ilmastonmuutos on todettu. Niin, kovin vähän sellaista löytyy. Oikeastaan kun katselet täällä olevia avauksia, niin sieltä löytyy paljon niitä: "tänään Irakissa satoi lunta, joten ilmastonmuutos on väärässä" -tyyppistä säätilaan vetoamista ilmastonmuutosdenialismin perusteena.

Olisiko tuo vaan siitä, että sinua korpeaa niin paljon se, että nykyisin on niin paljon poikkeavia säitä, niin mielesi kääntää asian vähän toiseksi kuin mitä siinä uutisessa lukeekaan ? Jospa se oma uskomuksesi tuottaa sen defenssimekanismina.

<< Näin siksi, että katastrofiajattelu, hyväuskoisuus, tarkoitushakuinen disinformaatio jne. vaikuttaa meihin kaikkiin. >>

Niin, olisiko sinun järkevä alkaa ihan aluksi miettiä, onko omat lähteesi todella tieteelliseksi todettuja vai yritätkö nyt selittää tieteellistä tietoa vastaan.

<< Näin "ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta" on tullut sekä uhka että hyödyke, jossa pelataan miljardeilla rahaysiköillä >>

Tuohon "joku tienaa ilmastonmuutoksella" -väitteeseen ole kysellyt jo monta kertaa vähän konkretiaa. Kertoisitko siis, mikä hyödyke ilmastonmuutos on: mikä on sen ansaintalogiikka ?

Vai onko tuo ihan sitä samaa abstraktia sekoilua, että "Maa on oikeasti littana, mutta koska sen pyöreäksi väittämällä eliitti tienaa rahaa, niin sitä väitetään pyöreäksi" ? Niin, kohdistamaton ja todisteeton väite jostain tienaamisesta on aika heikkoa argumentaatiota. Ehkäpä jopa juuri sitä, johon sinun pitäisi kohdistaa sitä peräämääsi kriittisyyttä. Niin, eikö se perustu pelkästään uskomiseen, hyväuskoisuuteen ? Niin, sen kasvottoman "eliitin" "ahneus ja paha tahto" on yksi tällainen jännittävä ajattelutapa, joka vie ihmisiä harhaan (uskomaan aivan typeriin huuhaavammailuihin). Jospa se on sitä disinformaatiota.

<< Ilmastonmuutosdenialismi ei ole denialismia. >>

Heh, "Maapallo ei ole pallo".

Niin tosiaan, tuo termi on ilmastonmuutosDE NIALISMI, koska se on denialismia. Siinä kielletään tieteellinen fakta.

<< Se on järjen säilyttämistä kiihkoilun ja derealisaation keskellä. >>

Ei ole. Se on jälkeen jäämistä reaalimaailman tietämyksen kehityksestä.

• Anonyymi

Kerro loputtoman omakehusi lisäksi jotain reaalimaailmasta...???

• Anonyymi

Siinä on lainaileva idiootti todella urakalla vuodattanut idiotismiansa. Tuo viimeinen lauseesi taitaa paljastaa ajatusmallisi. Kuvittelet ratsastavasi reaalimaailman tietämyksen kehityksen aallonharjalla, ja kaikkien muiden olevan jälkeenjääneitä.

Jos joku on tietämyksensä saanut jostakin asiasta jo 40-50 vuotta sitten, niin kuvittelet, että sitä asiaa tutkitaan kuumeisesti edelleen, ja sinulla on hallussasi se viimeisin tieto siitä asiasta, Voi sitä olla tuollakin tavalla harhassa.

Tieteessä on myös sellaista, jonka tutkiminen on saatu päätökseen jo kauan sitten. ja käytännön elämässä toimitaan sen tiedon mukaan. Tarvitseeko muka vielä tutkia kaasuja, joita käytetään sairaaloissa ja teollisuudessa.

Ei tarvitse, koska niillä aloilla niistä tiedetään jo kaikki, vaikka sinä et tiedäkään. Tietäminen on helppoa silloin, kun uskoo todeksi sen, mitä näkee käytännössä tapahtuvan. Se mitä käytännössä tapahtuu on aina totta, sanoivat teoriat mitä tahansa.

Tekniikan tohtori selitti minulle, miten tieteessä edetään nykypäivänä niissä asioissa, joita ei vielä tiedetä. Ensin keksitään teoria. Sitten se mallinnetaan tietokoneella. Sitten mennään laboratorioon, ja testataan toimiiko mallinnus myös käytännössä.

Jos mallinnus ei toimi laboratoriossa, niin se teoria hylätään, eikä julisteta sitä päteväksi tieteeksi, niin kuin joskus aikanaan on toimittu. Todelliseen tieteeseen kuuluu myös teorioiden hylkääminen, silloin kun ne eivät toimi käytännössä.

Täällä on sitten kiihkeästi intetty niiden teorioiden puolesta, jotka jokin tieteenala on jo kauan sitten hylännyt, koska ne eivät toimi käytännössä. Niitä kun opetetaan lapsiparoille edelleen kouluissa teoreettisessa fysiikassa.

Teoreettinen fysiikka siis laahaa kehityksen jäljessä, koska vääriksi todistettuja teorioita ei ole hylätty. Teoreettinen fysiikka ei siis edusta kehityksen kärkeä. Se on monissa asioissa taantumuksen takapiha, ja teknologian kehitys on ajanut sen ohi jo kauan sitten.

Se mitä insinöörit ovat kehittäneet, ei siis ole päätynyt koskaan kouluissa opetettavaan teoreettiseen fysiikkaan, mutta käytännön työssä sitä kyllä on pakko toteuttaa. Teoreettisen fysiikan ja käytännön välillä on siis yhä paheneva juopa.

Minun saamastani fysiikan opetuksesta ne vääriksi todistetut teoriat oli karsittu pois jo 1960 luvulla. Jossakin muualla niitäkin on opetettu, koska niiden puolesta on täällä kauheasti intetty ja solvattu.

Kun minua ei onneksi lapsena johdettu koulussa harhaan, niin käytännössä kaikki on toiminut insinöörien oppien mukaisesti. Kun alipaine opetettiin insinöörien suunnittelemalla laitteella, niin ei ole siinä ikinä ollut mitään epäselvää.

Käytännön työssä sitten opin, että ylipaineisella ilmanvirtauksella voi tuottaa myös imua eli alipainetta. Koulussa harhaanjohdetut eivät ole sitä oppineet täällä millään. Hoitoalalla se kuitenkin täytyy osata.

Käytännössä voi oppia jos haluaa, että missä kouluopetus johtikin harhaan. Käytännössä kun toimitaan alan insinöörien oppien mukaan. Käytännön työssä siis toimitaan korkeakoulusta tulleiden oppien mukaan. Tämä ei ole täällä millään mennyt jakeluun.

Miksihän se ei ole mennyt jakeluun. Eihän käytännön työ voisi ollenkaan onnistua, jos siellä ei olisi käytössä viimeisin tieteellinen tietämys. Käytäntöhän sen sanelee, mikä voi toimia, ja mikä ei voi toimia. Siellä ne teoriat testataan.

Missä ihmeen koulussa oppii sillä tavalla, että teoriat ovat korkeinta tieteellistä tietämystä. Ei tekniikan tohtori pitänyt ollenkaan teorioita korkeimpana tieteellisenä tietämyksenä. Hän piti niitä alimpana tieteellisenä tietämyksenä. Niin niitä olen minäkin pitänyt aina.

Tiedettä voisi kuvata portaikkona, jonka ensimmäinen askelma, jolle astuminen voikin olla harha-askel, on tieteellinen teoria. Todellinen tiede on sitten siellä korkeimmalla portaalla, jonne on kiivettävä yritysten ja erehdysten kautta.

Joissakin asioissa on onnistuttu ottamaan vain se ensimmäinen harha-askel, mutta joissakin muissa on päästy jopa ylimmälle portaalle. Tätä tiede todellisuudessa on. Tieteessä kehitetään teorioita, mutta ei tiedemiehet pidä niitä koskaan lopullisena totuutena.

Lopullisena totuutena niitä pitävät tyhmät vähänoppineet maallikot, jotka haluavat pöyhkeillä tietämyksellä, jota heillä ei ole, koska se tietämys ei olekaan tietämystä. Tätä on ollut tuloksena, kun tieteen harha-askeleetkin opetetaan tieteellisenä totuutena.

Kun käytännön työssä on tuloksesta vastuussa muille, täytyy pyrkiä välttämään kaikki harha-askeleet. Ne joilla niitä harha-askeleita eli virhepäätelmiä tulee paljon, karsiutuvat pois jo koulutuksessa. Saavat huonon todistuksen, eikä saa töitä.

Jos taas on saanut kiitettävän todistuksen, niin niitä harha-askeleita on tullut erittäin vähän. On siis odotettavissa, että niitä tulevaisuudessakin tulee vähän. Saavuttaa siis työnantajan luottamuksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä on lainaileva idiootti todella urakalla vuodattanut idiotismiansa. Tuo viimeinen lauseesi taitaa paljastaa ajatusmallisi. Kuvittelet ratsastavasi reaalimaailman tietämyksen kehityksen aallonharjalla, ja kaikkien muiden olevan jälkeenjääneitä.

Jos joku on tietämyksensä saanut jostakin asiasta jo 40-50 vuotta sitten, niin kuvittelet, että sitä asiaa tutkitaan kuumeisesti edelleen, ja sinulla on hallussasi se viimeisin tieto siitä asiasta, Voi sitä olla tuollakin tavalla harhassa.

Tieteessä on myös sellaista, jonka tutkiminen on saatu päätökseen jo kauan sitten. ja käytännön elämässä toimitaan sen tiedon mukaan. Tarvitseeko muka vielä tutkia kaasuja, joita käytetään sairaaloissa ja teollisuudessa.

Ei tarvitse, koska niillä aloilla niistä tiedetään jo kaikki, vaikka sinä et tiedäkään. Tietäminen on helppoa silloin, kun uskoo todeksi sen, mitä näkee käytännössä tapahtuvan. Se mitä käytännössä tapahtuu on aina totta, sanoivat teoriat mitä tahansa.

Tekniikan tohtori selitti minulle, miten tieteessä edetään nykypäivänä niissä asioissa, joita ei vielä tiedetä. Ensin keksitään teoria. Sitten se mallinnetaan tietokoneella. Sitten mennään laboratorioon, ja testataan toimiiko mallinnus myös käytännössä.

Jos mallinnus ei toimi laboratoriossa, niin se teoria hylätään, eikä julisteta sitä päteväksi tieteeksi, niin kuin joskus aikanaan on toimittu. Todelliseen tieteeseen kuuluu myös teorioiden hylkääminen, silloin kun ne eivät toimi käytännössä.

Täällä on sitten kiihkeästi intetty niiden teorioiden puolesta, jotka jokin tieteenala on jo kauan sitten hylännyt, koska ne eivät toimi käytännössä. Niitä kun opetetaan lapsiparoille edelleen kouluissa teoreettisessa fysiikassa.

Teoreettinen fysiikka siis laahaa kehityksen jäljessä, koska vääriksi todistettuja teorioita ei ole hylätty. Teoreettinen fysiikka ei siis edusta kehityksen kärkeä. Se on monissa asioissa taantumuksen takapiha, ja teknologian kehitys on ajanut sen ohi jo kauan sitten.

Se mitä insinöörit ovat kehittäneet, ei siis ole päätynyt koskaan kouluissa opetettavaan teoreettiseen fysiikkaan, mutta käytännön työssä sitä kyllä on pakko toteuttaa. Teoreettisen fysiikan ja käytännön välillä on siis yhä paheneva juopa.

Minun saamastani fysiikan opetuksesta ne vääriksi todistetut teoriat oli karsittu pois jo 1960 luvulla. Jossakin muualla niitäkin on opetettu, koska niiden puolesta on täällä kauheasti intetty ja solvattu.

Kun minua ei onneksi lapsena johdettu koulussa harhaan, niin käytännössä kaikki on toiminut insinöörien oppien mukaisesti. Kun alipaine opetettiin insinöörien suunnittelemalla laitteella, niin ei ole siinä ikinä ollut mitään epäselvää.

Käytännön työssä sitten opin, että ylipaineisella ilmanvirtauksella voi tuottaa myös imua eli alipainetta. Koulussa harhaanjohdetut eivät ole sitä oppineet täällä millään. Hoitoalalla se kuitenkin täytyy osata.

Käytännössä voi oppia jos haluaa, että missä kouluopetus johtikin harhaan. Käytännössä kun toimitaan alan insinöörien oppien mukaan. Käytännön työssä siis toimitaan korkeakoulusta tulleiden oppien mukaan. Tämä ei ole täällä millään mennyt jakeluun.

Miksihän se ei ole mennyt jakeluun. Eihän käytännön työ voisi ollenkaan onnistua, jos siellä ei olisi käytössä viimeisin tieteellinen tietämys. Käytäntöhän sen sanelee, mikä voi toimia, ja mikä ei voi toimia. Siellä ne teoriat testataan.

Missä ihmeen koulussa oppii sillä tavalla, että teoriat ovat korkeinta tieteellistä tietämystä. Ei tekniikan tohtori pitänyt ollenkaan teorioita korkeimpana tieteellisenä tietämyksenä. Hän piti niitä alimpana tieteellisenä tietämyksenä. Niin niitä olen minäkin pitänyt aina.

Tiedettä voisi kuvata portaikkona, jonka ensimmäinen askelma, jolle astuminen voikin olla harha-askel, on tieteellinen teoria. Todellinen tiede on sitten siellä korkeimmalla portaalla, jonne on kiivettävä yritysten ja erehdysten kautta.

Joissakin asioissa on onnistuttu ottamaan vain se ensimmäinen harha-askel, mutta joissakin muissa on päästy jopa ylimmälle portaalle. Tätä tiede todellisuudessa on. Tieteessä kehitetään teorioita, mutta ei tiedemiehet pidä niitä koskaan lopullisena totuutena.

Lopullisena totuutena niitä pitävät tyhmät vähänoppineet maallikot, jotka haluavat pöyhkeillä tietämyksellä, jota heillä ei ole, koska se tietämys ei olekaan tietämystä. Tätä on ollut tuloksena, kun tieteen harha-askeleetkin opetetaan tieteellisenä totuutena.

Kun käytännön työssä on tuloksesta vastuussa muille, täytyy pyrkiä välttämään kaikki harha-askeleet. Ne joilla niitä harha-askeleita eli virhepäätelmiä tulee paljon, karsiutuvat pois jo koulutuksessa. Saavat huonon todistuksen, eikä saa töitä.

Jos taas on saanut kiitettävän todistuksen, niin niitä harha-askeleita on tullut erittäin vähän. On siis odotettavissa, että niitä tulevaisuudessakin tulee vähän. Saavuttaa siis työnantajan luottamuksen.

Omakehu haisee vahvasti ja idiootti- ilmaisut muista sinkoilevat kertoen vääjäämättömästi millä sivistyksen portaikolla kirjoittaja majailee...

• Anonyymi

"Ilmastomuutoksella" tarkoitetaan kai sitä, että pallomme keskilämpötila nousee noin 0.02 C vuodessa fossiilipolttoaineiden polttamisesta aiheutuvien CO2-päästöjen seurauksena. Nousu jatkuu niin kauan kuin päästö jatkuu ja vielä jonkin aikaa senkin jälkeen.

Keskilämpötilan nousu on omiaan vahvistamaan sääilmiöitä.

• Anonyymi

Lämpötila muuttuu muistakin syistä, mutta tuo CO2 aiheuttama nousutrendi on siellä pohjalla ja muu "kohina" sen päällä. Vuotuisen keskilämpötilan hajonta on 0.1 C netistä löytyvistä datoista laskettuna.

• Anonyymi

Lyhyellä aikavälillä mitauksista ei voida päätellä juuri mitään. Mutta jo 30 vuoden liukuvissa keskiarvoissa pohjalla oleva nousutrendi näkyy selvästi. Trendi näkyy myös yksittäisten paikkojen mittaushistoriassa, esim. suurten vesien ympäröimä Honolulu.

• Anonyymi

Vuodesta 1940 lähtien Honolulun trendi on 0.02 C/vuosi.

• Anonyymi

Maapallo on kuin valtaisa "lämminvesivaraaja". Pallon pinnasta 70 % on vesien peitossa. Jos pinnanmuodota tasattaisiin, niin päällimmäisenä olisi ~2700 m paksuinen vesikerros. Esim. Honolulun lämpötila kuvaa hyvin vesivaraajan verkkaista lämpenemistä. Lämpeneminen johtuu siitä, että ilmakehään dumpattu polttojäte (CO2) suojaa palloa jäähtymiseltä.

• Anonyymi

Tiedeyhteisön laskelmien mukaan nykyinen hiilidioksidipitoisuus vähentää pallolta karkaavaa säteilytehoa noin 1 % verran esiteolliseen aikaan verrattuna. Tulevan ja lähtevän säteilyn epätasapainon vuoksi energiaa jää säästöön ja lämpötila nousee. Nousu pysähtyy sitten, kun päästö loppuu ja lämmenneen pallon lisääntynyt säteily kompensoi epätasapainon.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      128
      4151
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      630
      3847
    3. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      101
      2179
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1970
    5. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      82
      1504
    6. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      51
      1455
    7. Sielusi on kaunis, nainen samoin

Kaunis sielu, oot 😍
      Ikävä
      115
      1343
    8. Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan

Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal
      Maailman menoa
      131
      1267
    9. Pandatalo

Pandatalo myyty. 👍👍👏👏
      Ähtäri
      47
      1259
    10. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      92