Tälleen täysin syrjäytyneenä. Masennus ja kipu ovat siitä viheliäisiä vitsauksia että niihin ei totu. Keskitalvella psyykkeeni oli jopa paremmassa kunnossa vaikka silloin on se synkkä aika. Voi olla niinkin että elimistö reagoi vasta ajallisella viiveellä stressitekijöihin kuten talveen. Pakko kuunnella DM:ää. Joskus kuuntelin Kotiteollisuutta lääkkeeksi, nykyisin Depeche Modea. Taidejutut ja mielialojen kirjo ovat pääsääntöisesti kietoutuneina toisiinsa. Mielialahäiriöitä tarkoitan tuolla kirjolla.
Tiedän esim. irl erään tapauksen missä henkilö oli ensin orientoitunut musiikkiin, vaikkei mitenkään obsessiivisesti. Myöhemmin sama henkilö flippasi. Epäilen päihteitä vaikkei asia koskaan selvinnytkään muille. En ollut mukana niissä mahdollisissa hölmöilyissä joten omatuntoni on siltä osin puhdas. Liipasintekijöitä on olemassa, osa geneettisiä, osa elämänkokemusten myötävaikuttamia. Sama se kai on säätää omia projektejaan oman maun mukaan miten lystää. Onkohan sieluni kotoisin tältä planeetalta sillä koen olevani muukalainen, ulkopuolinen 🤔? - 🍄.
Meinaa masentaa
29
402
Vastaukset
- Anonyymi
Itse jotenkin onnistunut "tottumaan", kun oppinut erottamaan masennuksen ns. Persoonasta. Paha olo tulee, mutta sitä ymmärtää että tämä en ole minä vaan sairaus puhuu. Jotenkin se on helpottanut, että ikään kuin katselee omaa olemista etäältä. Tietää että se ei kestä ikuisesti, ainakaan itsellä. Tähän auttanut myös paljon kun työstänyt menneitä, eivät saa enää niin suurta otetta. Toivon että näen vielä joskus elämässäni päivän kun tämä asia ei itseä enää kosketa, en ole tainnut ennen sitä kokeakkaan. En ainakaan muista. Muukalaisuus on myös erittäin tuttua. Yritän muistuttaa itseäni säännöllisesti että tämä pallo on myös minun, vaikken heihin toisiin kuulukaan.
- Anonyymi
Et vaan tajua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et vaan tajua
Koko ikäni masentuneena? Enpä tietysti...
- Anonyymi
Voi sinua. Koita nyt saada itsesi kuntoon ja jos et omin voimin, niin mielenterveystoimistosta voit saada jotain apua.
- Anonyymi
Kipu on ikävä seuralainen.
Kun on yksin se tuntuu paljon pahemmalle,
kuin jos ois joku vierellä.
Voihan se olla jostain muualta kyllä.
Jos vaikka olet Tähteläisiä, ei voi tietää.
DM liittyen kuitenkin tällänen sulle tässä.
https://youtu.be/SYoPniPEf3o?si=JMwoNlnVDKiJ8B2U - Anonyymi
Kipu on ikävä seuralainen.
Kun on yksin se tuntuu paljon pahemmalle,
kuin jos ois joku vierellä.
Voihan se olla jostain muualta kyllä.
Jos vaikka olet Tähteläisiä, ei voi tietää.
DM liittyen kuitenkin tällänen sulle tässä.
https://youtu.be/SYoPniPEf3o?si=JMwoNlnVDKiJ8B2U
😔- Anonyymi
- sivusta.
Tämä on valtavan koskettava ja kaunis, voi kyynel.
Minusta tuntuu, kuin olisit puhunut paljon
ja silti jäänyt yksin.
Eivät nämä katoavat sivut ole hyviä niille hetkille,
jolloin tunnet hajoilevasi
ja käyt herkillä.
Teille
Tuntemattomille.
🐾 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- sivusta.
Tämä on valtavan koskettava ja kaunis, voi kyynel.
Minusta tuntuu, kuin olisit puhunut paljon
ja silti jäänyt yksin.
Eivät nämä katoavat sivut ole hyviä niille hetkille,
jolloin tunnet hajoilevasi
ja käyt herkillä.
Teille
Tuntemattomille.
🐾Voi kun en uskalla avata tota linkkiä 😄
- Anonyymi
Kiitos tuosta. Sanat olivat puhuttelevia tuossa kappaleessa. Luin tähteläisistä että heillä on ulkopuolisuuden tunnetta ja kiinnostus avaruutta kohtaan. Muistan kun tutkin jotain opusta jo lapsena innoissani siitä millaisia Aurinkokuntamme planeetat ovat. Seinälläni on sattumoisin juliste Aurinkokunnastamme. Olen leikellyt luontokuvia ja kiinnittänyt niitä sinitarralla seiniini. Näen eläimiin liittyviä painajaisia mikäli ne luontokuvat eivät olisi seinilläni. - 🍄.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kun en uskalla avata tota linkkiä 😄
En minäkään, mitään linkkejä täällä.
- Anonyymi
En huomannut eilen tätä kirjoitusta. Tai sitten en vain ehtinyt. En tiedä onko olemassa muuta tapaa luovuuteen, siitä joutuu maksamaan oman hintansa.
Vai että oikein flippasi, game-overit ja jotain. Toivottavasti ei pahempaa.
Ööö.. teen sitä säännöllisen epäsäännöllisesti. En syytä siitä ketään. Mielestäni pahin mieliala on, kun ei voi tuntea enää yhtään mitään. Haluaisi itkeä, mutta ei voi tehdä enää sitä. Ymmärtää että on jotakin pahasti vialla, mutta ei ymmärrä enää hakea apua.
Jos mieli vaihtuu yhteen suuntaan, niin yhtä varmasti se vaihtuu toiseen. Ulkopuolisuuden tunne on matalaliitoa ja eristäytymistä. Ja täällähän sitä voi oikein mainiosti tehdä... tai puhalta kevyesti nostetta muiden sieluihin, kun voi paremmin.
Niin muilta planeetoilta olevat yleensä tekevät.
Valoa päiviisi ja nyt hyvää yötä :)- Anonyymi
En ikinä tule hyväksymään
- Anonyymi
Tämä voisi olla erilaisuuden anthem. Pendulum - Different. https://www.youtube.com/watch?v=Msu_RZh_O_4 . Silloin kun ei tunne mitään niin itkun saa esille joko herkistävän musiikin tai alkoholin avulla. Alkoholi on tietysti se huonompi vaihtoehto koska ihminen on pohjalla silloin kun hän on tunteiltaan turta. Turtuudesta tuli mieleen että tuossa lopussa lauletaan "There's no expression left upon our face". Sitä se juurikin on. On vaikeaa erottaa eri asioiden välisiä yhtäläisyyksiä toisistaan. Sanotaan että aspergerit ovat totisia vahakasvoja (ikään kuin ei tunteita) ja että heillä on riski mt-ongelmiin ja ulkopuolisuuden tunteeseen. Ehkä pitäisi käydä tsekkaamassa diagnoosi omalla kohdallani. - 🍄.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä voisi olla erilaisuuden anthem. Pendulum - Different. https://www.youtube.com/watch?v=Msu_RZh_O_4 . Silloin kun ei tunne mitään niin itkun saa esille joko herkistävän musiikin tai alkoholin avulla. Alkoholi on tietysti se huonompi vaihtoehto koska ihminen on pohjalla silloin kun hän on tunteiltaan turta. Turtuudesta tuli mieleen että tuossa lopussa lauletaan "There's no expression left upon our face". Sitä se juurikin on. On vaikeaa erottaa eri asioiden välisiä yhtäläisyyksiä toisistaan. Sanotaan että aspergerit ovat totisia vahakasvoja (ikään kuin ei tunteita) ja että heillä on riski mt-ongelmiin ja ulkopuolisuuden tunteeseen. Ehkä pitäisi käydä tsekkaamassa diagnoosi omalla kohdallani. - 🍄.
Näiden äniaaltojen imeytyminen tähän huokoiseen aineeseen toimii hyvin :)
- Anonyymi
Tottuu niihinkin, tottuu kaikkeen ja tulee jopa toimeen niiden kanssa, hyväksyy ne itsessään että okei huono kausi tulossa...anti tulla sitten. Kaudet lyhenee ja lopuksi hallitset niitä etkä ole kuin räsynukke niiden vietävissä.
Ja ne muutokset eivät lähde mistään muualta kuin sinusta itsestäsi
https://www.youtube.com/watch?v=7RkcVwLR6_Q - Anonyymi
Tule kaveriksi masennuksesi kanssa. Ei masennus ole vihollinen, vaikka joskus siltä voi tuntua. Masennus yrittää kertoa sinulle jotain sinusta. Eikä se ikinä kestä loputtomiin, niin kuin ei se flow-tilakaan. Ne tulee ja menee vuorotellen. Parhaiten niiden kanssa oppii elämään kun löytää sen välitilan niiden välillä. Siellä pystyy tarkastelemaan kumpaakin vähän niin kuin ulkopuolelta ja oppia ymmärtämään niitä. Sen jälkeen ei tunnu enää niin pahalta... :)
Depeche Mode on minutkin kantanut monen vaikean ajan läpi. Ei ollenkaan huono kaveri siihen tilaan. Tuntuu vähemmän yksinäiseltä... :)
Mutta jatka musiikin parissa puuhastelua. Siirrä se masennus ja melankolia siihen. Joskus siitä voi syntyä jotain hienoakin... :)
Tässä yksi biisi uudelta projektiltani. Se on vielä kesken, niihin tulossa laulutkin kunhan saan tehtyä ne. Silloin joskus kun inspis siihen tulee... :)
https://youtu.be/zfW0Ir05Uo0?si=8PiGzfn9bD1WH8t9- Anonyymi
- sivusta
Tämä on todellakin rauhoittava ja elävöittävä. Sinä osaat sen todella hyvin :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
- sivusta
Tämä on todellakin rauhoittava ja elävöittävä. Sinä osaat sen todella hyvin :)No kiitos! :)
Minä vaan yritän siirtää tunteeni ääniin. Joskus onnistuu ja usein miten ei... Tärkeintä on se, että uskaltaa leikkiä. Koska leikkimällä kaikki hieno tapahtuu..:) - Anonyymi
Minulla on täysin sisäisen harmonisia päiviä vuoden mittaan vain harvassa. Nautin niistä hetkistä. Olisipa se normaali olotilani. Varsinaista kroonista kipua minulla ei ole, rinnastin sen vain tuohon tiettyjen ongelmien pysyvyyteen. Toisinaan mietin että olisi helpompaa olla yksinkertaisempi tai tyhmempi, sillä silloin olisin huolettomampi ja elämä olisi onnellisempaa.
Älykkyyden mittaus on kuitenkin mahdotonta koska sitä voidaan mitata niin monella eri tavalla. Einstein oli sinänsä älykäs mutta hän oli sosiaalisilta taidoiltaan jopa heikko. Hänellä oli jokin poikkeavuus aivoissaan mikä selittää sen millainen hän oli. Ehkä kokonaiskuva on +-0 eli ihmismieli kompensoi heikkoutensa vahvuuksilla toisilla osa-alueilla. Osa-alueita voi olla sosiaaliset taidot, looginen päättely, ongelmanratkaisukyky, muisti, matemaattinen osaaminen, kielellinen osaaminen tai vaikkapa taiteellinen luovuus. Tärkeintä on ihmisen toimintakyvyn ylläpitäminen.
Onneksi musiikkini on vauhdikasta eikä melankolista. Ajattelen että tämä kertoo siitä että minulla on vielä jäljellä pilkettä silmäkulmassa. Kamppailu projektieni kanssa muistuttaa tieteellisen lopputyöni tekemistä. Se etenee vain sykäyksittäin ja jotenkin se keskittyminen on hakusessa. Ratkaisevaa on että projekti täytyy avata esille jotta homma etenee, aivan kuten lopputyötä laatiessa. Tiedän että lopputulos on hyvä koska olen vaativa ja vasta sitten valmis kun olen tyytyväinen tuotoksiini. Voisipa sen päättää milloin pystyisi itkemään. Se on vaikeaa nykyään. Itku puhdistaa sillä se vie ahdistuksen painon pois rinnasta. Ahdistuksen, mikä kalvaa sisintä. Juuri rinnan alueella esiintyvä painon tunne on merkki ahdistuksesta.
Unihalvauksissa ihminen voi kokea ahdistavan painon tunteen rinnassaan. Kerran näin unihalvauksen aikana kuinka rintani päällä oli jokin painava, tumma käsipaino. Onneksi se ei sentään ollut mikään ahdistava olento, sillä sellaisenkin vision ihminen voi nähdä. Unihalvauksesta mieleen tuli taas tämä. https://www.youtube.com/watch?v=WSIVi5yoE44 . Hahmo muistuttaa Harry Potterin Ankeuttajaa ja toisaalta rekatun darknessinnin profiilia. Ihmisyyden muistutuksena toimikoot tämä Zen Cafen kappale: https://www.youtube.com/watch?v=RrLO_SnHzPg . Itku siis kuuluu ihmisyyteen. - 🍄. - Anonyymi
Wau! ❤️
Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö. Eli siis yhdistelmä skitsofrenian kaltaisia oireita ja mielialahäiriötä. Onneksi ei ole kuitenkaan kaksisuuntainen muoto, eli minula on vain masennusjaksoja, mutta ei maniaa.
Itelleni on auttanut terapia ja lääkehoito. Olen nyt 36-vuotias ja jokseenkin sinut sairauteni kanssa. Olen kuntoutunut niin hyvin, että olen jopa työelämässä mukana. Mutta ei se elämä aina silti herkkua ole. Välillä on aika raskasta ja haluaisin vain kuolla pois. Mutta ihan piruuttani pusken vain eteenpäin. Jokainen päivä opettaa jotain uutta ja opin hallitsemaan sairauttani paremmin ja paremmin.- Anonyymi
Sentään olet täällä meistä kaikista vähiten sulkeutunein 🤭👍
- Anonyymi
Tottuu niihin pitkällä juoksulla aina kuolemaan asti.
- Anonyymi
luen ja en keksi mitään juuri, kun masennus periytyy joten kannan sen vain tässä väliin ja sen piti helpottaa taakkasi
- Anonyymi
..en keksi ratkaisua
yleisesti TikTok on rankattu korkealle masennuksen hoidossa, niin toi Tok on auki täällä ja en pysty keskittymään kahteen asiaan samaan aikaan tai huonosti vain...
- Anonyymi
katsoin ruokahaasteita ja sekin auttoi minua
- Anonyymi
Hyvä että kyseenalaistat ajatusmaailmaasi,musiikkimakuasi.kaikkea itsessäsi. Et ihan siten kuka tahansa ole,harva siihen kykenee. 🤷♀️
- Anonyymi
Ps ja kaikki me olemme monilta planeetoilta,vieraalla maalla nytkin. Eksyksissä omasta alkulähteestämme. Täällä oppimassa sen hokaamaan.🤷♀️
- Anonyymi
niin tuollainenkin juttu että miten luulisit että pysyr auttamaan jofen masentuneita nuoria naisia jotenkin.....
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod213711- 162665
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3792066Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391899- 271731
- 311647
- 321609
- 141277
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai671202- 121131