Hydrauliset vai mekaniiset levyjarrut vai V-jarrut ympärivuotiseen ajoon.

Anonyymi-ap

Nyt alkaa olemaan se aika vuodesta että olen alkanut uutta pyörää harkitsemaan ympärivuotiseen käyttöön. Niin mikkä jarrut ovat ns parhaimmat ympärivuotiseen ajoon ja helpoimmat huoltaa ja hoitaa itse?

21

249

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ylivoimaisesti täydellisimmät ovat napajarrut.

• Anonyymi

Seuraavana tulee nestetoimiset levyjarrut, jos talviajoa mietitään. Vaihteistona suosittelen Di2 sähkökäyttöistä napavaihteistoa. Kummassakaan ei ole vaijerien jäätymisongelmia.

Ei muuta kuin kireitä ketjuja ;)

• Anonyymi

Taitaapi noi V-jarrut olla jo aika harvinaisuuksia uusissa pyörissä.

• Anonyymi

Keräävät myös lunta ympärilleen noi v-jarrut. Toki lumi sulaa kun pyörää säilyttää sisätiloissa pyöräkellarissa.

• Anonyymi

hydraulinen on helpoin.

• Anonyymi

Tehokas ja tarkka myös.

• Anonyymi

V-jarrut on helpommat huoltaa ja hoitaa itse.

• Anonyymi

Hyvä vitsi. Nauroin.

• Anonyymi

Helpot huoltaa, kunnes vanne kuluu puhki. Ympärivuotisessa ajossa tapahtuu yllättävän pian.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helpot huoltaa, kunnes vanne kuluu puhki. Ympärivuotisessa ajossa tapahtuu yllättävän pian.

Vaihtaa vanteen tai ostaa uuden kiekon. Ne on halpoja nykyisin että tuskin kannattaa alkaa vannetta pelkstään vaihtamaan. Itse ajattelin niin kumminkin tehdä, kun on tubeles-vanne. Vielä joutuu kumminkin vuosia odottamaan. 2018 saakka ne olleet käytössä.
        Talviajo ei juurikaan kuluta vannetta. Omassa ympärivuotisessa ajokissa vanhin vanne on vuosimallia 2015 eikä ole juuri kulunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöhöpö

• Anonyymi

Ehdottomasti näin. Selkeä rakenne. Itse pidän cantilevereitä vielä parempana ratkaisuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaihtaa vanteen tai ostaa uuden kiekon. Ne on halpoja nykyisin että tuskin kannattaa alkaa vannetta pelkstään vaihtamaan. Itse ajattelin niin kumminkin tehdä, kun on tubeles-vanne. Vielä joutuu kumminkin vuosia odottamaan. 2018 saakka ne olleet käytössä.
        Talviajo ei juurikaan kuluta vannetta. Omassa ympärivuotisessa ajokissa vanhin vanne on vuosimallia 2015 eikä ole juuri kulunut.

Miks meikä joutui vaihtamaaan vanteen 2010 ostettuun pyörään 2020 kun vanne oli kulunut ja ura oli tipotiessään vanteesta. V-jarrut ja sillopoin oli jonnin verran yli 60000km mittarissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miks meikä joutui vaihtamaaan vanteen 2010 ostettuun pyörään 2020 kun vanne oli kulunut ja ura oli tipotiessään vanteesta. V-jarrut ja sillopoin oli jonnin verran yli 60000km mittarissa.

Kaikki kuluu ja tarvii huoltoa. Varmaan jarrulevykin menee vaihtoon pari kertaa tuossa ajassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä ne vanteet kyllä kauheen helpolla kulu puhki V-jarruissa. Itsellä kuitenkin on 80luvulla ostettu crescent alkuperäisillä vanteilla. Ainoot mitä on joutunut vaihtamaan on jarrupalat 3x ja vaijerit 2x kuitenkin ympärivuotisessa käytössä ollut 45v

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se vanne mitään puhki kulu. V niin kuin vaseliini auttaa. Ja sitä kun käyttää niin V jarrut kestää pyörän iän.

• Anonyymi

Oman pyörän levyjarruissa on sellainen ikävä ominaisuus talvella että muuttuvat kovin äkkinäisiksi. Kahvaa tarvitsee painaa paljon vähemmän kuin kesällä ja rengas lukittuu herkemmin. Mielestäni vähän huono ominaisuus liukkaille keleille.

• Anonyymi

V- jarrut ylivoimaiset joka osa-alueella niin kuin vaseliini. Eli Vaseliini jatkoon .

• Anonyymi

"Huolettomin" tietysti "jalkajarru" eli napavaihteen sisällä oleva. Mulla noin 1999 ostettu pyörä jossa Shimano Nexus-4 napavaihde ja kerran vaihdettu sieltä sisältä jarrupalat, siinä se! On siinä tietysti edessä vannejarru mutta sitä en käytä käytännössä koskaan jotta vanne ei naarmuunnu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      93
      2174
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      1935
    3. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      50
      1514
    4. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1476
    5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      149
      1438
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1354
    7. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      144
      1284
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1146
    9. Paraneeko ilmapiiri nyt?

Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      25
      1064
    10. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      104
      1058
    Aihe