Uinti = paras kuntoilumuoto

Entinen kilpauimari

Uinti on loistava kuntoilumuoto, joka kehittää tehokkaasti kehon KAIKKIA lihaksia ja hapenottoa eikä rasita niveliä kuten esim. juoksi rasittaa polvia. Monipuolisuutta tuo eri uintilajit, potkulauta, käsivetokelluke, räpylät tai käsivetolätkät tai mitä sitten keksiikään. Ja eikun uimaan ihmiset!

23

2717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jum

      Jotenkin epäilen että se ei kuitenkaan ole niin hyvä kuntoilumuoto kuin yleensä sanotaan. Ainakaan omalla tyylilläni eli kaksi tuntia kroolia putkeen nopeudella 2 km/h. Jalat eivät pahemmin rasitu ja käsillä tehtävä liikekkin on aika kevyt. Reilusti kevyempää kuin esim. hölkkääminen. Tulee vaan pahuksenmoinen jano ja ihokin kuivuu.

      Juostessa muuten voi välttää polvien rasittumista juoksemalla päkiöillä. Täällä infoa:
      http://koti.mbnet.fi/~axu/juoksu/pakia.html

      J

      • Entinen kilpauimari

        Koitahan uida seuraavalla kerralla nopeammin tai vaikka perhosuintia niin eiköhän ala lihakset rasittumaan. Mutta jos haluat jatkaa kroolilla niin otapa vaikka seuraavan kerran jotain uintivalmentajaa hihasta kiinni jos näkyy ja pyydä pari tekniikkavinkkiä että saisi uintiin lisää tehoa.


      • Jum
        Entinen kilpauimari kirjoitti:

        Koitahan uida seuraavalla kerralla nopeammin tai vaikka perhosuintia niin eiköhän ala lihakset rasittumaan. Mutta jos haluat jatkaa kroolilla niin otapa vaikka seuraavan kerran jotain uintivalmentajaa hihasta kiinni jos näkyy ja pyydä pari tekniikkavinkkiä että saisi uintiin lisää tehoa.

        Niinno, ajatuksenani oli siis että kun tykkään uida kestävyystyylisesti, hitaahkosti ja kauan niin siinä ei lopu voimat kesken vaan pitää lopettaa muista syistä, toisin kuin hölkätessä, joten epäilin että tällainen suoritus ei olisi välttämättä kuntoilumuotona kauhean tehokas.

        Ihan mukavaa se silti on, en minä sen suhteen vastaan väitä.

        Miksei uinnissa muuten ole pitempien(>5km) matkojen kilpailuja?


      • Entinen kilpauimari
        Jum kirjoitti:

        Niinno, ajatuksenani oli siis että kun tykkään uida kestävyystyylisesti, hitaahkosti ja kauan niin siinä ei lopu voimat kesken vaan pitää lopettaa muista syistä, toisin kuin hölkätessä, joten epäilin että tällainen suoritus ei olisi välttämättä kuntoilumuotona kauhean tehokas.

        Ihan mukavaa se silti on, en minä sen suhteen vastaan väitä.

        Miksei uinnissa muuten ole pitempien(>5km) matkojen kilpailuja?

        Uinnissa kilpaillaan kyllä pidemmilläkin matkoilla. Esim. uinnin MM-kisojen ensimmäinen laji on 25 km avovesiuinti. Suomessa järjestetään vuosittain esim. Savonlinnan halkiuinti, joka ei tosin ole 5 km pitkä mutta muitakin avovesiuintikilpailuja löytyy.


      • ex-uimari minäkin

        Siis sinusta uinti ei rasita, mutta juoksu kyllä ... pieleen menee ystävä hyvä! Tosin riippuu siitä, mitä ajaa takaa.

        Jos asiaa tarkastelee väliaineen vastuksen kannalta, niin kyllä veden aiheuttama vastus on huomattavasti suurempi kuin ilman. Nopeuden kaksinkertaistuessa veden vastus nelinkertaistuu eli homma menee toiseen potenssiin. Jos nopeus vedessä nousee kolminkertaiseksi niin vastus kasvaa yhdeksänkertaiseksi! Näin siis vedessä on tehtävä työtä entistä enemmän pitääkseen vauhdin kovana! Sama on tietysti juostessa tai pyöräillessäkin, mutta "rullaaminen" ei onnistu vedessä kovin pitkään ... luistimilla kyllä.

        Totta on se, että uimarin tekniikan kehittyessä vastus yleensä pienenee ja siksi tarvitaan lisää treeniä, jotta saavutettaisiin sama energiankulutus kuin huonommalla kunnolla/tekniikalla.

        Itse olin keskinkertainen uimari ja vetelin sellaisia 4-6 km päivässä treenejä. Lopetin hieman yli 20 vuotta sitten treenaamisen ja silti puhalsin työterveystarkastuksessa puoli vuotta sitten tuloksen, jonka mukaan keuhkojeni vitalikapasitetti (eli maksimimäärä, joka ilmaa sinne mahtuu) on 7,2 litraa. Treeniaikoina puhalsin muistaakseni sellaiset 8 litraa.

        Ainakin hengitys- ja verenkiertoelimistöni ovat kehittyneet treenaamisen takia.

        Koulun liikuntatunnilla pystyin ilman minkäänlaista juoksuharjoittelua juoksemaan Cooperin testissä lukioaikana 3200 metriä. Tyyli ei ollut varmaankaan hyvä ... Kolmen tonnin ylittäminen tässä testissä oli jo yläasteella lähinnä vitsi minulle, mutta ei esim. jääkiekkoilijoille tai edes kaikille jalkapalloilijoille.

        Totta on se, että lihasharjoitteita tarvitsee tehdä salilla tai omalla painolla treenaten vaikkapa omassa kodissa, push-upit eli etunojat yms. selkä- ja vatsalihakset.

        Sitä paitsi, jos kaipaat enemmän rasitusta treeniin, niin laita altaassa "pullarit" jalkoihin jarruksi, niin johan alkaa olla rasitusta oikein olan takaa ... tai ui pienen pieni (kireä) t-paita päällä, niin saat kasvatettua vastusta kunnolla.

        Terkkuja vaan muillekin isokeuhkoille!


    • vieläkin uimari

      Kiva kun joku on tätä mieltä. Niin olen mäkin minäkin entisenä kilpauimarina. Olis kiva vaihella mielipiteitä lajista vaikka tällä sivulla?? :)

    • yx uus keskustelija......

      Mä haluun kans ottaa osaa teijän keskusteluun. Mä pidän uinnista tosi paljon ja uin kesäisin päivittäin. Tuleex siitä hyvä kunto vai? Mä sain kyllä todistukseen liiksasta vaan 8! Peruskunto vai mikä? No, kummiskin.....i love swimming

      • kehittää..

        kaikkia lihaksia. Tehokas painon pudotukseen ja hapenottokykyyn, sopii kaiken ikäisille.
        Aatelkaa..vielä on aikuisia, jotka eivät osaa uida :(. Outoa. Miten ihanaa on kuuman päivän illalla pulahtaa raikkaaseen veteen tai käydä uimahallilla talvisin ja ihan millon vaan. Olis kiva keskustella uinnista, mutta tais lopahtaa nää jutut. jatketaanko me?


      • ex-uimari
        kehittää.. kirjoitti:

        kaikkia lihaksia. Tehokas painon pudotukseen ja hapenottokykyyn, sopii kaiken ikäisille.
        Aatelkaa..vielä on aikuisia, jotka eivät osaa uida :(. Outoa. Miten ihanaa on kuuman päivän illalla pulahtaa raikkaaseen veteen tai käydä uimahallilla talvisin ja ihan millon vaan. Olis kiva keskustella uinnista, mutta tais lopahtaa nää jutut. jatketaanko me?

        vaikka itse en nykyään enää pysty käymään uimassa niin kuin ennen ...
        syy: naiset


      • yx uus keskustelija......
        ex-uimari kirjoitti:

        vaikka itse en nykyään enää pysty käymään uimassa niin kuin ennen ...
        syy: naiset

        Mä voin kertoo yhen mun kaverin ongelman. Se ei tuu munkaan uimaan, koska se ei kehtää tulla rannalle...(näyttää siis itseään, koska se on "vähän" lihava. Mitä mä vosin sanoo sille, et se tajuais, ettei ulkonäkö oo tärkeintä! Kyl mä toisaaltaan ymmärrän sitä, koska kaikki aina kuiskii ja osottelee sitä. Nyt se sit on päättänyt et vihaa uimista. (Se ei oo totta, mut ajatelkaa, se pitää uinnista, mutta ei voi uida. Help...mitä mä sanon sille?=(


      • vapaa uimari
        yx uus keskustelija...... kirjoitti:

        Mä voin kertoo yhen mun kaverin ongelman. Se ei tuu munkaan uimaan, koska se ei kehtää tulla rannalle...(näyttää siis itseään, koska se on "vähän" lihava. Mitä mä vosin sanoo sille, et se tajuais, ettei ulkonäkö oo tärkeintä! Kyl mä toisaaltaan ymmärrän sitä, koska kaikki aina kuiskii ja osottelee sitä. Nyt se sit on päättänyt et vihaa uimista. (Se ei oo totta, mut ajatelkaa, se pitää uinnista, mutta ei voi uida. Help...mitä mä sanon sille?=(

        Niin se taitaa olla, että itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on, on vaikeaa. Erityisen vaikeaa se lienee mainitsemassasi tapauksessa, koska nykyihimisen mallikuva on hoikka, etten sanoisi "slankki" rasvaton vartalo...

        Itselläni on taipumusta "pönäköityä" myös, eritoten siksi, että hiilihydraatit maistuvat liiankin kanssa ...

        Mitäpä sitä muuta voisi tehdä kuin yrittää kannustaa ystävätärtä(?).Jos ei muuten niin ensin vaikka jonkun muun kuntoilunlajin kautta ja vaikkapa painonvartijoiden kautta ensin hieman hoikistumaan ja sitten vaikkapa uimaan myöhemmin.

        Oma ongelmani liittyy naisiin hieman toisella tavalla ... en kestä katsella vähäpukeisia naisia ilman näkyviä/havaittavia tuloksia... ymmärtänet asian? Siis kuka käskee katsomaan? EI kukaan, mutta ... ehkäpä siihen liittyy jotain
        muutakin. Vesihän on eroottinen elementti, ainakin minusta.


      • yx uus keskustelija......
        vapaa uimari kirjoitti:

        Niin se taitaa olla, että itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on, on vaikeaa. Erityisen vaikeaa se lienee mainitsemassasi tapauksessa, koska nykyihimisen mallikuva on hoikka, etten sanoisi "slankki" rasvaton vartalo...

        Itselläni on taipumusta "pönäköityä" myös, eritoten siksi, että hiilihydraatit maistuvat liiankin kanssa ...

        Mitäpä sitä muuta voisi tehdä kuin yrittää kannustaa ystävätärtä(?).Jos ei muuten niin ensin vaikka jonkun muun kuntoilunlajin kautta ja vaikkapa painonvartijoiden kautta ensin hieman hoikistumaan ja sitten vaikkapa uimaan myöhemmin.

        Oma ongelmani liittyy naisiin hieman toisella tavalla ... en kestä katsella vähäpukeisia naisia ilman näkyviä/havaittavia tuloksia... ymmärtänet asian? Siis kuka käskee katsomaan? EI kukaan, mutta ... ehkäpä siihen liittyy jotain
        muutakin. Vesihän on eroottinen elementti, ainakin minusta.

        ...sori, mut en kyl täysin ymmärtänyt...voisitko selventää? (Ongelmaasi?)
        Voin viellä kertoa ystävästäni. Talvella, kun olimme uimahallissa (mukanamme oli myös yx toinen kaveri) Niin se mun toinen kaveri sano tälle (ongelma kaverilleni),kun hypimme veteen. "Varo, ettet painu pohjaan" ja mä voin uskoo mille siitä tuntu. Silloin se viellä ui, nyt sitä ei enään huvita....sää oot kyl ihan oikeessa, että jokaisen pitäis hyväksyä ittensä semmosena kuin on...


      • vapaa uimari
        yx uus keskustelija...... kirjoitti:

        ...sori, mut en kyl täysin ymmärtänyt...voisitko selventää? (Ongelmaasi?)
        Voin viellä kertoa ystävästäni. Talvella, kun olimme uimahallissa (mukanamme oli myös yx toinen kaveri) Niin se mun toinen kaveri sano tälle (ongelma kaverilleni),kun hypimme veteen. "Varo, ettet painu pohjaan" ja mä voin uskoo mille siitä tuntu. Silloin se viellä ui, nyt sitä ei enään huvita....sää oot kyl ihan oikeessa, että jokaisen pitäis hyväksyä ittensä semmosena kuin on...

        uima-asuthan on paljastavia ja kuitenkin peittäviä. Ihminen on verhottu ohueen ihonmyötäiseen "harsoon" ... ongelma on se, että aivoissa alkaa juoksemaan kaikenlaisia "ajatuksia" tai paremminkin fantasioita ja se taas aiheuttaa "ulkoneman" uimahousuihin ... eikä sitten voi nousta altaasta ylös... mahtavatkohan naisuimarit katsella miesten mittoja salaa??
        Kun yrittää mennä ihan vaan rentoutumaan veteen, niin huomaa olevansa kiihtyneessä mielentilassa ja tulee tuijottaneeksi epäkohteliaastikin naisuimareita ... vaikka toisaalta, onhan se luonnollistakin, koska nainen on kaunis olento maan päällä muotoineen jne...
        No, taisin suistua asiasta, uinnistahan tässä oli kysymys.
        Sitä paitsi ilkeämielinen ystävättäresi oli väärässä sanoessaan tukevammalle ystävättärellesi tämän menevän pohjaan ...

        Onhan se jotenkin epäesteettistä, kun on oikein lihavassa kunnossa, mutta jos se johtuu sairaudesta, niin minkäs sille sitten voit tehdä?
        Itse olen laihduttanut 15 kiloa hitaasti jättämällä rasvat pois ja täytyy sanoa, että nyt on huomattavasti mukavampaa olla, kun ei läkähdytä koko ajan.

        Miten itselläsi on nämä uintihommat sujuneet viime aikoina?


      • JuM
        vapaa uimari kirjoitti:

        uima-asuthan on paljastavia ja kuitenkin peittäviä. Ihminen on verhottu ohueen ihonmyötäiseen "harsoon" ... ongelma on se, että aivoissa alkaa juoksemaan kaikenlaisia "ajatuksia" tai paremminkin fantasioita ja se taas aiheuttaa "ulkoneman" uimahousuihin ... eikä sitten voi nousta altaasta ylös... mahtavatkohan naisuimarit katsella miesten mittoja salaa??
        Kun yrittää mennä ihan vaan rentoutumaan veteen, niin huomaa olevansa kiihtyneessä mielentilassa ja tulee tuijottaneeksi epäkohteliaastikin naisuimareita ... vaikka toisaalta, onhan se luonnollistakin, koska nainen on kaunis olento maan päällä muotoineen jne...
        No, taisin suistua asiasta, uinnistahan tässä oli kysymys.
        Sitä paitsi ilkeämielinen ystävättäresi oli väärässä sanoessaan tukevammalle ystävättärellesi tämän menevän pohjaan ...

        Onhan se jotenkin epäesteettistä, kun on oikein lihavassa kunnossa, mutta jos se johtuu sairaudesta, niin minkäs sille sitten voit tehdä?
        Itse olen laihduttanut 15 kiloa hitaasti jättämällä rasvat pois ja täytyy sanoa, että nyt on huomattavasti mukavampaa olla, kun ei läkähdytä koko ajan.

        Miten itselläsi on nämä uintihommat sujuneet viime aikoina?

        Heheh, itelläkin oli moinen ongelma aikoinaan naisuimareiden suhteen. "onneksi" näköni on mennyt niin surkeaksi ettei näe kuin ihan läheltä että minkäslaisia pimuja altaassa on. Lisäksi kun keskittyy kunnolla uimiseen niin ei siinä voi paljoa katsella kun pää liikkuu kokoajan.

        Ja oli mullakin aikaisemmin samanmoinen ongelma etten tahtonut kehdata käydä uimassa kun oli selässä "jokunen" finni ja muuten aika ruipelo. Onneksi uimisen(tai oikeastaan sukeltelun) hauskuus voitti moiset ongelmat.


      • naikkonen
        JuM kirjoitti:

        Heheh, itelläkin oli moinen ongelma aikoinaan naisuimareiden suhteen. "onneksi" näköni on mennyt niin surkeaksi ettei näe kuin ihan läheltä että minkäslaisia pimuja altaassa on. Lisäksi kun keskittyy kunnolla uimiseen niin ei siinä voi paljoa katsella kun pää liikkuu kokoajan.

        Ja oli mullakin aikaisemmin samanmoinen ongelma etten tahtonut kehdata käydä uimassa kun oli selässä "jokunen" finni ja muuten aika ruipelo. Onneksi uimisen(tai oikeastaan sukeltelun) hauskuus voitti moiset ongelmat.

        Kyllä te puhutte törkeitä. En olis oikein uskonut että kundit menee uimaan ja pelkäävät samalla josko se kyrpä rupeis pollottamaan housuissa. Mä käyn uimassa, mutta vain uimassa ja vaikka mulla on uimalasit, en silti tiiraile ukkojen housujen muotoja. HÖH!


      • yx uus keskustelija......
        vapaa uimari kirjoitti:

        uima-asuthan on paljastavia ja kuitenkin peittäviä. Ihminen on verhottu ohueen ihonmyötäiseen "harsoon" ... ongelma on se, että aivoissa alkaa juoksemaan kaikenlaisia "ajatuksia" tai paremminkin fantasioita ja se taas aiheuttaa "ulkoneman" uimahousuihin ... eikä sitten voi nousta altaasta ylös... mahtavatkohan naisuimarit katsella miesten mittoja salaa??
        Kun yrittää mennä ihan vaan rentoutumaan veteen, niin huomaa olevansa kiihtyneessä mielentilassa ja tulee tuijottaneeksi epäkohteliaastikin naisuimareita ... vaikka toisaalta, onhan se luonnollistakin, koska nainen on kaunis olento maan päällä muotoineen jne...
        No, taisin suistua asiasta, uinnistahan tässä oli kysymys.
        Sitä paitsi ilkeämielinen ystävättäresi oli väärässä sanoessaan tukevammalle ystävättärellesi tämän menevän pohjaan ...

        Onhan se jotenkin epäesteettistä, kun on oikein lihavassa kunnossa, mutta jos se johtuu sairaudesta, niin minkäs sille sitten voit tehdä?
        Itse olen laihduttanut 15 kiloa hitaasti jättämällä rasvat pois ja täytyy sanoa, että nyt on huomattavasti mukavampaa olla, kun ei läkähdytä koko ajan.

        Miten itselläsi on nämä uintihommat sujuneet viime aikoina?

        ...millä mielellä mä käyn uimassa?
        En ainakaan semmosella (vaikka käyn jätkien kää) Mutta mä pidän uimisesta ja se on hauskaa. Usein kyllä istun laiturilla ja palelen, mut jos joku tönäsee mut sinne järveen niin sit tulee aina vähä lämpösempi. Monen vanha sä oot? (Vaapaa uimari?)


      • vapaa uimari
        yx uus keskustelija...... kirjoitti:

        ...millä mielellä mä käyn uimassa?
        En ainakaan semmosella (vaikka käyn jätkien kää) Mutta mä pidän uimisesta ja se on hauskaa. Usein kyllä istun laiturilla ja palelen, mut jos joku tönäsee mut sinne järveen niin sit tulee aina vähä lämpösempi. Monen vanha sä oot? (Vaapaa uimari?)

        Terve taas!
        Tulin kirjoittaneeksi asiat väärinpäin ja ymmärsit/te sen hieman eri tavalla kuin oli tarkoitus ... mitäpä tuosta?
        Siihen esittämääsi ikäasiaan: Taidan olla sinua aika lailla vanhempi.


      • se yx
        vapaa uimari kirjoitti:

        Terve taas!
        Tulin kirjoittaneeksi asiat väärinpäin ja ymmärsit/te sen hieman eri tavalla kuin oli tarkoitus ... mitäpä tuosta?
        Siihen esittämääsi ikäasiaan: Taidan olla sinua aika lailla vanhempi.

        ...joojoo


      • vapaa uimari
        se yx kirjoitti:

        ...joojoo

        vain sähköpostilla jossain incognito osoitteessa. ELi ensin olisi hankittava sellainen, vihjeitä?


    • Valmentaja 45

      Hyvänen aika mitä tarinoita!

      Liikunnan pitää kuormittaa kehon luustoa.
      Kävely,pallopelit,juoksu eli PAINOVOIMAINEN LIIKUNTA:

      • wrghcnmj

        No voi herranjestas! Sitä nivelien kuormitusta saa ihan arkipäiväisestä liikunnastakin tarpeeks. Mietippä nyt vaikka kilpauimaria joka reenaa 15-20h viikossa. Jos tuolla harjoitusmäärällä vedetään pelkästään tuota painovoimaista liikuntaa on nivelet ja luusto loppu ennen keski-ikää. Kyllä tuota niveliä rasittavaa liikuntaa tulee saada mutta ei liikaa. Ja uinnissa tuo ettei nivelet rasitu on siis sekä hyöty että haitta. Toisaalta luusto ja nivelet ei vahvistu mutta toisaalta henkilö jolla on nivel/luustovaivoja voi harrastaa uintia.


    • Totuus esiin

      Eikö kukaan kerro ihmisille , että luustoa pitää kuormittaa.

    • Ei koskaan enää

      Uinti uimahalleissa on kaikkea muuta kuin terveellistä: lähes tulkoon kaikilla sm-tason uimareilla on astma. Jopa Jani Sievinen on tämän julkisesti kertonut!
      "Kloorista ikuinen vaiva Jani Sieviselle
      Keskiviikko 11.7.2012 klo 12.01"
      http://www.iltalehti.fi/urheilu/2012071115831531_ur.shtml

      Ja toisinaan klooria on niin paljon että iho kuivuu karrelle, jonka jälkeen iho kutiaa jopa pari viikkoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe