Huomasin kauhukseni minulla olevan vain 2 lakanaa. Kun pistin pyykkiin. Nyt on molemmat pesty ja hyvällä tuurilla kuivahtaa illaksi.
Kuitenkaan tilanne ei saa toistua, joten ostanko lisää lakanoita, vai pyykkäänkö useammin? Jopa joka viikko!
Pyykin kertyminen ei sinänsä haittaa, jos vaihdokkejs on. Vaatteita on ja hätätapauksessa voi mennä taloyhtiön pesutupaan pesemään. Siellä koneessa pesin kerran silloisen Toyota Hiacenikin.
>simiti<
Nyt vinkkejä yksinelävälle
34
343
Vastaukset
- Anonyymi
Pussi- vai aluslakanaa "vain kaksi"?
Lakanat pestään kerran viikossa - ja ne pestään 60 asteessa. Samoin pyyheliinat. Periaatteessa kaksi lakanaa riittää, mutta parempi on olla kolme. Tai vaikka neljä 😲
PS Pyyheliinat pestään myös viikottain 60 asteessa.
- Sheena- Anonyymi
Miksi lakana ja pussilakana pitää pestä kerran viikossa. Mä käyn suihkussa joka ilta ja käytän pyjamaa niin en koe että viikon välein pitäis pestä. Tyynyliinan vaihdan kaksi kertaa viikossa. Toki jos likasena menee sänkyyn ja käyttää sänkyä muuhun kuin nukkumiseen niin sitten ymmärän tuon viikon välein vaihtamisen. Ei musta suihkun jälkeen lähde likaa niin paljon että se menee vaatteiden läpi lakanaan ja pussilakanaan. Saa olla kyllä melkosia ihosoluja jos paksun vaatteen läpi pääsevät sänkyyn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi lakana ja pussilakana pitää pestä kerran viikossa. Mä käyn suihkussa joka ilta ja käytän pyjamaa niin en koe että viikon välein pitäis pestä. Tyynyliinan vaihdan kaksi kertaa viikossa. Toki jos likasena menee sänkyyn ja käyttää sänkyä muuhun kuin nukkumiseen niin sitten ymmärän tuon viikon välein vaihtamisen. Ei musta suihkun jälkeen lähde likaa niin paljon että se menee vaatteiden läpi lakanaan ja pussilakanaan. Saa olla kyllä melkosia ihosoluja jos paksun vaatteen läpi pääsevät sänkyyn.
Itse pesen kerran viikossa, mutta kahden viikon vaihtovälikin riittää joillekin. Tyynyliinan vaihdan tarvittaessa kaksi kertaa viikossa.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse pesen kerran viikossa, mutta kahden viikon vaihtovälikin riittää joillekin. Tyynyliinan vaihdan tarvittaessa kaksi kertaa viikossa.
- SheenaMiksi? käyt joka ilta suihkussa ja käytät sänkyä vain nukkumiseen öisin . Ja silti peset joka viikko vuodevaatteet ja kuivatat ne sun yksiössä? Okei. Tapansa kullakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi? käyt joka ilta suihkussa ja käytät sänkyä vain nukkumiseen öisin . Ja silti peset joka viikko vuodevaatteet ja kuivatat ne sun yksiössä? Okei. Tapansa kullakin.
Miksi pyyhkeitä pestään? Olemmehan aina puhtaita kuivattelemassa niihin?
Saatat olla saastaisempi kuin uskotkaan. Tiedäthän, että ihollamme asuu miljardeja bakteereja, jotka ei poistu mihinkään suihkussa?
Suolistossakin on hyvisbakteereja, jos ei olisi niin kuolisimme kohtuu iloisena makaronilaatikon ääreen tuumien, että olipa hyvää hot mix ketsuppia.
>simiti< Sheena on ihme energiaa säästävä ituhippi. Veden voi kuumentaa helposti vaikka 90 asteeseen ennen kuin se kuuluu. Perinteinen suomalainen tapa on keittää lakanat ja muut liinavaatteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi? käyt joka ilta suihkussa ja käytät sänkyä vain nukkumiseen öisin . Ja silti peset joka viikko vuodevaatteet ja kuivatat ne sun yksiössä? Okei. Tapansa kullakin.
Hygienia- ja terveyssyistä. Ihminen (etenkin paljon liikkuva) hikoilee öisin jopa litran. ( Allergia-, iho- ja astmaliiton mukaan ihminen erittää nukkuessaan 0,5-1 litran hikeä. Vähän liikkuvalla hien määrä voi jäädä puoleen litraan, mutta aktiivinen ihminen hikoilee noin 3 litraa joka päivä, josta litra erittyy yön aikana.)
Vuodevaatteista lakanat ja päällimmäisen tyynyliinan pesen kerran viikossa. Petauspatjan suojuksen ja suojatyynyliinan harvemmin - mutta useammin kuin peitteen ja tyynyn irroitettavan päällisen.
Asun kaksiossa.. yleensä kuivatan lakanat ja pyyheliinat rumpukuivaajassa, mutta mikään ongelma ei ole kuivata niitä pyykkitelineelläkään, kuivuvat nopeasti. Sanottakoon vielä, etten pidä ns. muotoonommelluista lakanoista, ne ovat huono keksintö. > kuivuvat hitaasti, niitä on mahdotonta riittävän nätisti viikata.
- Sheena
- Anonyymi
Periaatteessa kaksi lakanasettlä yksinelävälle riittää, jolleo sinulla käy kylässä yön yli viipyviä. Kerran viikossa lakanoiden vaihto ja viikko aikaa pestä toinen setti valmiiksi.
Minulla taitaa olla noin 15 settiä minulle ja lapselle, mutta meillä on aina välillä yövieraita, niin pakko olla muutamia ylimääräisiä. Vaihdan lakanat viikon välein sekä minulle että teinille. Teini vaihtaa tietty itsekin, mutta hänen mielestään lakanoita ei tarvitsisi vaihtaa niin usein. En kestä sitä ajatusta, että kukaan talossani nukkuu likaisissa lakanoissa, varmistan aina, että teinin lakanat vaihtuu myös viikon välein. Mäkin revin noi ylimääräiset lakanat rievuiks. kyllä kaks riittää. Siitä tulee jo koneellinen, kun pistää lakanat ja pyyhkeet samaan koneeseen. Niin kone vaan pyöriin ja puhdasta tulee. ja Finnlayssonin turkkilaiset lakanat on niin ohutta, että kuivuu kyllä päivän aikana vaikka unohtuisikin molemmat likaseksi.
Pari viikkoo mulla riittä kyllä lakanoiden vaihtoväliks. Ja mä käytän yövaatteina noita teknisiä t paitaa ja shortseja, niin ne ei silleen kostu, pystyy lakanatkin siistimpinä.- Anonyymi
Hyvä kuitti tuo Finlaysonin turkkilaiset lakanat.. siellähän ne nykyään valmistetaan.
Tekniset vaatteet siirtävät kosteuden iholta - vaikka lakanoihin.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kuitti tuo Finlaysonin turkkilaiset lakanat.. siellähän ne nykyään valmistetaan.
Tekniset vaatteet siirtävät kosteuden iholta - vaikka lakanoihin.
xLinerJa tekniset vaatteet saa vaihtaa jokaisen käyttökerran jälkeen. Niitäkin täytyy olla aikamoinen kasa. Ei ole kauheesti hyötyä peseytyä ja sen jälkeen pukeutua likaisiin vaatteisiin. Ainakin ajatuksena inhottava.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tekniset vaatteet saa vaihtaa jokaisen käyttökerran jälkeen. Niitäkin täytyy olla aikamoinen kasa. Ei ole kauheesti hyötyä peseytyä ja sen jälkeen pukeutua likaisiin vaatteisiin. Ainakin ajatuksena inhottava.
xLinerÖh... Kiinnostava kysymys vois olla, kuinka usein ihmiset vaihtavat yöpukunsa.. 😳
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öh... Kiinnostava kysymys vois olla, kuinka usein ihmiset vaihtavat yöpukunsa.. 😳
xLinerSuosituskin taitaa olla, että suoraan ihoa vasten olevat vaatteet vaihdetaan puhtaisiin päivittäin.
xLiner Anonyymi kirjoitti:
Öh... Kiinnostava kysymys vois olla, kuinka usein ihmiset vaihtavat yöpukunsa.. 😳
xLinerSe oiskin mielenkiintoinen kysymys. Tätä ruodittiinkin täällä vuosi sitten kesällä. Vai oliko sittenkin pari vuotta. No joka tapauksessa, kun mulla oli yö vaatteen vaihtoväli vähän venynyt ja se herätti kauhistelua. Niin moni kirjoittaja kerto, että niiden mies siis nukkuu samoilla mitä ne on käyttäny päivällä ja sitten aamulla käy suihkussa ja vaihtaa puhtaat. Mulla taas töiden takia on välttämätön, että käy suihkussa illalla tai pahimmassa tapauksessa heti töiden jälkeen. Ei ainakaan voi jättää suihkua aamuksi. Siks on parempi erillinen yövaate.
- Anonyymi
Minusta tyynyliinat ovat niitä, joita hyvä olla jopa 6 kpl, joita vaihdat viikottain, lakanat ja pussilakana niitä hyvä olla 1-2. Itsellä on kuivaushuone, jossa kuivaa pyykki noin 4hssa.
- Anonyymi
"Kauhua ja draamaa, kun maailman nopein kansa on taas baanal." Mullon tyynyliinoja ehkä jopa kymmeniä. Muitakin lakanoita piisaa mutta osa on liian kapeita. Sänky on ehdottomasti mitattava ennenkuin lähtee ostelemaan lisälakanoita. Useimmiten lakanan leveys on se ongelma, ei niinkään pituus.
- Anonyymi
Ei mun tartte mitata sänkyä. mulla on 90 cm X 200 cm sängyn Ja totta kai katson pakkausesta ettei ole parisängyn lakana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mun tartte mitata sänkyä. mulla on 90 cm X 200 cm sängyn Ja totta kai katson pakkausesta ettei ole parisängyn lakana.
Mut eihän 90cm sänky aikuiselle riitä.
Anonyymi kirjoitti:
Mut eihän 90cm sänky aikuiselle riitä.
Mäkin kärvistelin pitkään kapeella sängyllä. Vaan 90 cm levee. Ja mulla oli Tampereellakin niin, että toinen sänky toisessa ja toinen toisessa huoneessa. Kun ois se ollu vähän rivoo laittaa ne vierekkäin. Mutta tänne mä ostin siten 120 cm leveen ja oon kyllä nukkunu paremmin. Ja noi toiset sängyt tuolla toisessa makkarissa. Paitsi nyt oon ton kolmannen sängyn heivannu pois ja varmaan pääsiäislomalla pakkaan tän mun oman sängyn mukaan ja lähen kamarille. Jatkossa käyn vaan sillon tällön nukkumassa täällä, kunnes menee kaupaks.
Lakanasettejä kannattaa olla kolmet. Käytössä, pesussa ja yksi kaapissa. Ja valkopyykkihän pestään 95 asteisessa. Satunnaisesti voi pestä kuudessakympissä, mutta ei koskaan 40° .
Mulla on settejä neljä. Minulla on satunnaisia yövieraita ja aina pitää olla puhdas setti laitettavaksi.- Anonyymi
Mikä hemmetti on valkopyykki? Liittyykö se natsismiin. Tiedän olevani joissain asioissa tumpelo. Edesmennyt naisystävänikin välillä nauroi minun yrittämiselle, mutta toki hämmästyi osaamisestanikin tietyissä asioissa.
Kuudessakympissä minä pesen aina kaiken. Kerran meinasin vahingossa pestä kissankin, kunnes venytteli ja poistui pesukoneesta.
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä hemmetti on valkopyykki? Liittyykö se natsismiin. Tiedän olevani joissain asioissa tumpelo. Edesmennyt naisystävänikin välillä nauroi minun yrittämiselle, mutta toki hämmästyi osaamisestanikin tietyissä asioissa.
Kuudessakympissä minä pesen aina kaiken. Kerran meinasin vahingossa pestä kissankin, kunnes venytteli ja poistui pesukoneesta.
>simiti<Villavaatteista saakin niin kätevästi nukenvaatteita.
Anonyymi kirjoitti:
>simiti<Valkopyykki tarkoittaa lakanoita ja pyyhkeitä. Laudeliinoja, kylpytakkeja ja sen semmoisia...
Entisaikaan lakanat oli aina valkoisia. Siitä juontuu tuo valkopyykki-sana.- Anonyymi
Nykyajan valkopyykki pestään 60 asteessa. Täytyy noudattaa pesuohjeita.
Anonyymi kirjoitti:
Nykyajan valkopyykki pestään 60 asteessa. Täytyy noudattaa pesuohjeita.
No kuka pesee ja kuka ei. Mun valkopyykki pestään 95° ja muu 60°. Tää on ehdoton.
Jos tuote ei tuota kestä, niin joutaa roskiin minun puolestani.
- Anonyymi
pilkkupirpana tulossa kylään?
- Anonyymi
Kerran kuussa pesulla, kerran vuodessa uudet vaatteet, lakanoita ei tarvitse pestä, helppoa kun se osaa.
- Anonyymi
Mitä tapahtuu jos ei noudata kaikkien "asiantuntijoiden" ohjeita?
- Anonyymi
Se on kuolema. Varma kuolema!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kuolema. Varma kuolema!
Ja jos noudattaa, niin se on silloinkin varma kuolema.
- Anonyymi
Kuul koitappa pestä vaikka ittes maksimi linkouksella kerro meil si mitä kävi
- Anonyymi
Minä en ole uhallanikaan vaihtanut kasvopyyhettäni kolmeen kuukauteen, haluan nähdä koska noutaja moisesta käytöksestä tulee.
- Anonyymi
Heh. Ei silleķään kaìkki kelpaa. Mulla on jo kaksi kertaa kolkuttanut ja sitten tuuminut, että antaa ollaa!
>simiti<
- Anonyymi
Minä kakkosella käydessäni pesen aina perseeni bideen ja saippuan kanssa, paperia säästyy eikä tule jarrutusjälkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167180- 1992567
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1062026En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761548Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911089- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46969- 78870
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7728