Osaako kukaan leipoa?

Anonyymi-ap

Itse saan juuri ja juuri tehtyä pizzataikinan. Tekisi mieli kokeilla mokkapiirakkaa. Netistä toki löytyy ohjeita ja tallessa on jopa Katja-vainaan kirjoittama ohjeistus.

Silti en uskallla kokeilla. Mitä erityisesti tulisi huomioida jos täristen uskaltautuisin kokeilemaan?

>simiti<

27

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomentapäivää. Useimmissa mokkapalaohjeissa munat ja sokeri vatkataan kunnolla (lähes valkoiseksi) vaahdoksi, jonka jälkeen jauhot nostellaan taikinan sekaan. Tuo munasokerivaahto on sellainen, että siinä ei kannata oikaista.

Itse teen taikinan usein kaksinkertaisena, joten katso, että isolle ja korkealle uuninpellille tulee kunnolla korkea piirakka. Yleensä puhutaan ohjeesta, jossa on vähintään neljä, mutta mielellään kuusi kananmunaa. Rohkeasti vain leipomaan. 😊

• Anonyymi

No jotain osaan. Piirakat on helppoja. Mutta olen vaan äärettömän laiska näkemään vaivaa leipoakseni, kun ei tee mieli itellä syödä niitä. Tuppaan välttelee turhia töitä eli niitä mitä itte en koe tärkeiksi omassa elämässä. Töissä sitten on pakko tehdä protokollan mukaan.

Vältän noita pakkoja omassa elämässä.

Jasu

• Anonyymi

Ja siis mun mies leipoo mitä vaan myyjäisiinkin, niin kyllä Simitikin oppii. 😊👍

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Ja siis mun mies leipoo mitä vaan myyjäisiinkin, niin kyllä Simitikin oppii. 😊👍

Jasu

Toivotaan, että tällainen wanha sinappisillin fanittaja vielä oppii uusia temppuja.

Pitääkö tuon mokkapiirakan takia muka ryhtyä etsimään osavaa puolisoa?

• Anonyymi
        S1miti kirjoitti:

Toivotaan, että tällainen wanha sinappisillin fanittaja vielä oppii uusia temppuja.

Pitääkö tuon mokkapiirakan takia muka ryhtyä etsimään osavaa puolisoa?

Kyllä sä opit. Jos ihmisen kovasti jotain mieli tekee, se ponnistelee niin kauan että onnistuu.

Jasu

• Anonyymi

Voit aloittaa helpoilla ohjeilla esim. pannukakulla. Siihen et tarvitse muuta kuin kananmunia, maitoa, vehnäjauhoja, leivinjauhetta, margariinia ja suolaa (itse käytän myös sokeria). Tuossa on tietysti kiva jos on kotona hilloa. Siihen voi ostaa valmista kermavaahtoa.

Mokkapalat on myös melko helppo ohje, mutta sisältää enemmän työvaiheita. Varaa ainekset pöydälle. Ota kaksi kulhoa ja vatkain. Laita pelti leivinpaperin kanssa valmiiksi. Tarkista ohjeesta uunin lämpötila. Voit käyttää puhelimen ajastinta jos ei ole muuta ajastinta.

Rohkeasti vaan tekemään. Omatekemä tuo ihan hyvän mielen ja tuoksun.

• Anonyymi

Aloittaja.
      Jos osaat ja näämmä osaat lukea, niin kyllä jonkin jutun osaat leipasta.
      Ainekset pöytään, määrät K:n ohjeiden mukaan.
      Paistoaika on kriittisin ja leivinjauhe on tärkeä, jotta nousee.
      Nyrkkisäännöt: Ei saa lässähtää, ei kärähtää.
      Hammastikulla voi testata. Jos taikina tartuu, on paistos raaka.
      Ihan satavarma en kyl tästä ole.
      Asennoidu niin, että leipaset harjotuskappaleen.
      Toinen kerta on jo rutiinia.
      Vilma
      Ei muuta kuin pölyttämään jauhoja.
      Jos on käsivatkain, ei kannata koneen käydessä nostaa vispiläosia liian korkealle. Ryöps.
      Kyllä näillä ohjeilla jotain tulee.

• Ensimmäinen kongreettinen ohje hammastikkuineen ja siitäkään ei oltu ihan varmoja.
        Totuus taitanee olla, että vielä wanhoilla päivillä menee yritykseksi ja erehdykseksi.

Taidan ryhtyä mököttämään ja laitan karjalanpaistin uuniin moköttämään lirauksella tummaa olutta. Antaa mukavan säväyksen.

• Anonyymi
        S1miti kirjoitti:

Ensimmäinen kongreettinen ohje hammastikkuineen ja siitäkään ei oltu ihan varmoja.
        Totuus taitanee olla, että vielä wanhoilla päivillä menee yritykseksi ja erehdykseksi.

Taidan ryhtyä mököttämään ja laitan karjalanpaistin uuniin moköttämään lirauksella tummaa olutta. Antaa mukavan säväyksen.

Älä ihmeessä anna periksi.
        Kaikkihan tuota erehdystä ja yritystä ovat opiskelleet kaikissa mahdollisissa lajeissa.
        Nokka pystyyn ja hihoja käärimään.
        Vilma

• Anonyymi kirjoitti:

Älä ihmeessä anna periksi.
        Kaikkihan tuota erehdystä ja yritystä ovat opiskelleet kaikissa mahdollisissa lajeissa.
        Nokka pystyyn ja hihoja käärimään.
        Vilma

Kiitos rakas Vilma. Vieläkään en ole niin wanha, etten haluaisi oppia uutta.
        Tuleekohan sitä ikää koskaan, että kyllästyy?

• Kyllä jotkut osaa.

No siis, osaahan sitä leipoa vaikka mitä, kun seuraa vaan ohjetta. Ainekset ja niiden määrä, työvaiheet ja paistoaika ym. Itselläni on vähän tapana soveltaa, en aina seuraa ohjetta niin tarkasti ja saatan lisäillä ainesosia, jotka ajattelen sinne sopivan.

• Ainiin, ei muutakun kokeilemaan. Mitään pahaa ei voi tapahtua.

• Anonyymi

Ja ku jii, jii haluaa, yhden suunnan lipulla naimisiin 🐰🐰🐰

• Anonyymi

Mokkapiirakka on kai nyt se uutuus, jossa mokkakahvia leivotaan karjalanpiirakan taikinaan. Se Karjalan pizza onkin jo vanha juttu.

• No on täällä aikamoisia leipureita. Ei ois teille leipurien lakko ollu ongelma eikä mikään. Ite en osaa leipoo.

• Voih. Sama juttu mulla ja siksi kysyinkin. Tiedän sähkötekniikasta ja epäorgaanisesta kemiasta kaiken, mutta leipomisessa menee sormi suuhun.

• Anonyymi
        S1miti kirjoitti:

Voih. Sama juttu mulla ja siksi kysyinkin. Tiedän sähkötekniikasta ja epäorgaanisesta kemiasta kaiken, mutta leipomisessa menee sormi suuhun.

Voisitko uudelleennimetä leipomustarveaineet? Helpottaisiko ryhtymistä?
        Cu, Fe, Au, jne
        Vilma

• S1miti kirjoitti:

Voih. Sama juttu mulla ja siksi kysyinkin. Tiedän sähkötekniikasta ja epäorgaanisesta kemiasta kaiken, mutta leipomisessa menee sormi suuhun.

Sä oot kyllä tosi mies, kun tollasista asioista tiedät. Herättää kunnioitusta. Kävin just viikonloppuna kemiantehtaalla, mutta venttiilit oli ruosteessa, niin kuin kaikki muukin. Ei pyöri tehtaat enää meillä päin.

• JeroP kirjoitti:

Sä oot kyllä tosi mies, kun tollasista asioista tiedät. Herättää kunnioitusta. Kävin just viikonloppuna kemiantehtaalla, mutta venttiilit oli ruosteessa, niin kuin kaikki muukin. Ei pyöri tehtaat enää meillä päin.

Oliko ne tehtaat tehty säästösyistä mustasta raudasta?

• S1miti kirjoitti:

Oliko ne tehtaat tehty säästösyistä mustasta raudasta?

Oli ne osa rosteria, arvometallit lähti viimeisen omistajan matkaan ulkomaille.

• Anonyymi

Ennen sitä kerättiin lähes kaikki reseptit lehdistä ja niitä on sitten kauhea pinkka, josta on kova työ löytää resepti, jonka sinne on tallettanut.
      Nykään kaikki reseptit löytyy netistä helposti.
      Pullataikinaa olen käsin vaivanut, mutta kyllä se koneella helpommalla tulee, ottaa liikaa sormiin ja somet jäykistyy, ettei niitä meinaa saada liikkumaan vaivaamisen jälkeen, inhottava tunne.
      Ihan tulee lievottua korvapuusteja, tiikerikakkuja, mummin puolukkapiirakkaa, omenapiirakoita yms.
      Välillä tulee kkeiltua jotain uutta reseptiä ja siinä sitten huomaa, etä onko siitä jatkoon.
      Ei ollut ainakaan itsenäisyyspäivän mustikkapiirakasta, johon tuli valkosuklaata, kermaa, tuorejuustoa. Ihan liian äklömakea tuli, enkä toista kertaa sitä leivo.

• Nyt muistinkin. Olenhan minäkin kerran leipaissut mustikkapiirakan. Ihan itse poimin mustikat ja muutama variksenmarja tuli ĵoukkoon. Ihan sama...

• Anonyymi

Osaan, mutta en leivo, koska inhoan leipomista. Ei leipomisessa kuitenkaan mitään vaikeaa ole. Jos osaat lukea, ymmärrät lukemasi ja osaat toimia ohjeiden mukaan, niin osaat myös leipoa. Tietysti siinä on nyansseja ja tehdessä oppii näppituntumaa koostumuksiin jne. Kuitenkin käytännössä etsi sopiva resepti ja toteuta se pilkuntarkasti. Ei se sen vaikeampaa ole

• Anonyymi

Älä leivo! Nyt loppuu syöpöttely ja juopottelu. Sitten vielä kysy mistä maha kasvaa...

- Sheena

• Olen harmittavan huono jauhopeukalo. On parasta, että ostan tarjottavat kaupasta. Näin vältytään suuremmilta pettymyksiltä.
      Pelaan varman päälle. 😀🥧🍰🍪🧁🥐👍

• Sokerikakkupohja on helpoin tehtävä.
      sama määrä munia, sokeria ja jauhoja.
      ensin vatkataan munat ja sokeri vaahdoksi ja sitten sekaan lisätään jauhot.
      jauhojen sekaan voi laittaa hiukan leivinjauhetta, mutta jos vaahto on onnistunut hyvin, eikä jauhojen sekoituksen jälkeen vatkaa turhaan, niin leivinjauhe ei ole välttämätön.
      tuoreet munat vatkautuvat heikommin kuin hiukan ikääntyneet.

Vuokaan kannattaa laittaa sisään leivinpaperi, niin ei tartu kiinni, tai sitten pinnoittaa sen voilla.

Uuniin lämpöä 175 astetta ja pois uunista kun on kypsä.
      kypsyyden testaukseen paras on saslik-tikku (hammastikku tai tulitikku on turhan lyhyt). Kun tikkuun ei tartu enää märkää taikinaa, niin kakku on kypsä.

Loppuun ei sitten enää tarvita ohjeita, eli väliin ja päälle sitä mihin juuri silloin sattuu olemaan hinku, tai mitä löytyy kaapista.

(jos tulee kermavaahtoa, niin siihen kannattaa vatkauksen lopussa sekoittaa maitorahka, niin vaaahtoa kestää säilytystä paremmin (pelkkä kermavaahto menee hiukan ikäväksi seuraavana päivänä))

• Anonyymi

Haluisin oppia tekemään itse hapanta ruisleipää. Mitä happamampi ruisleipä, sitä maukkaampi minun suussani. Kolme kertaa olen yrittänyt, syötävää on tullut, juuri ja juuri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7170
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2547
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      104
      2002
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1538
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1079
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      959
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      863
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      729
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      718
    Aihe