Esim kun on ajotien ylitys risteyksessä ne kääntyy eikä,aina ja suoraan ja heitä on vaikee havaita kun tulevat niin lujaa eteen
Vauhtiin olisi normaali jos antaa suunta meekin
Miksi pyöräilijät kääntyy aina ilman suunta merkkiä
26
195
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaa tutkituttaa silmät optikolla jo havainnointi liikenteessä on vaikeaa. Muuten on vaaraksi niin muille kuin itselleenkin.
- Anonyymi
EI KÄÄNNYMULLA ON KOMAPSSI! SUUNTA LÄSIRUUSU!!!
- AnonyymiUUSI
Pyöräilijän tulee lain mukaan lähestyä ajoradan ja pyörätien risteystä erityistä varovaisuutta noudattaen (TLL 28 § https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_3__sec_28__heading ). Mahdollinen etuajo-oikeus ei muuta asiaa.
Risteyksessä kääntyessään hänen tulee näyttää suuntamerkki suuntavalaisimella tai muulla näkyvällä tavalla (TLL 48 § https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729#chp_3__sec_48__heading ). Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää koko toimenpiteen ajan.- AnonyymiUUSI
Siis myös pyörätien ja ajoradan risteys on lain tarkoittama risteys.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siis myös pyörätien ja ajoradan risteys on lain tarkoittama risteys.
Riippuu risteyksestä. Jos ajoradan vierellä kulkeva pyörätie/yhdistetty väylä on tien osa, eikä erillinen tie, niin pyörätie ei muodosta omaa risteystä, vaan on osa risteystä ajoradan kanssa.
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä.
Pyörätie voi siis olla täysin oma tie tai sitten tien osa yhdessä ajoradan kanssa. Kun pyörätie on tien osa, niin se ei muodosta omaa "pikkuristeystä", vaan on osa samaa isoa risteyskokonaisuutta ajoradan kanssa. - AnonyymiUUSI
Tuo on totta että ajoneuvolla, eli myös pyörällä risteystä lähestyttäessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta. Totta on myös se, että kääntyessään pitää näyttää suuntamerkkiä.
Väistämisvelvollisuuden noudattaminen on kuitenkin tärkeimpiä tieliikenteen velvoitteita. Lisäksi pitää varautua myös siihen, että toinen osapuoli ei syystä tai toisesta liikennesääntöä noudatakaan, vaikka pitäisi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on totta että ajoneuvolla, eli myös pyörällä risteystä lähestyttäessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta. Totta on myös se, että kääntyessään pitää näyttää suuntamerkkiä.
Väistämisvelvollisuuden noudattaminen on kuitenkin tärkeimpiä tieliikenteen velvoitteita. Lisäksi pitää varautua myös siihen, että toinen osapuoli ei syystä tai toisesta liikennesääntöä noudatakaan, vaikka pitäisi.”Jos ajoradan vierellä kulkeva pyörätie/yhdistetty väylä on tien osa, eikä erillinen tie, niin pyörätie ei muodosta omaa risteystä, vaan on osa risteystä ajoradan kanssa.”
Samaa risteystä tai ei, niin sitä on lähestyttävä erityistä varovaisuutta noudattaen. Koskee myös pyörätien jatkeita, koska kohdassa on myös risteys. Toiselle osapuolelle osoitettu kärkikolmio ei muuta asiaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
”Jos ajoradan vierellä kulkeva pyörätie/yhdistetty väylä on tien osa, eikä erillinen tie, niin pyörätie ei muodosta omaa risteystä, vaan on osa risteystä ajoradan kanssa.”
Samaa risteystä tai ei, niin sitä on lähestyttävä erityistä varovaisuutta noudattaen. Koskee myös pyörätien jatkeita, koska kohdassa on myös risteys. Toiselle osapuolelle osoitettu kärkikolmio ei muuta asiaa.Kyllä, lähestyttävä erityistä varovaisuutta noudattaen. Muuta ei edes väitetty. Otettiin vain kantaa siihen, mikä on risteys pyörätien ja pyöräilijän näkökulmasta.
Tässä on esimerkkikuva risteyksestä. Ajoradan oikealla puolella kulkee yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, joka on tien osa ja jota pitkin pyöräilijä saapuu risteykseen.
https://maps.app.goo.gl/xf2kN5PRQ7jqfu8C9
Oletetaan, että pyöräilijä ajaa suoraan ajoradan yli ja toisella puolella kääntyy vasemmalle ja ajaa siellä ajoradan yli ja jatkaa matkaa. Vasta siinä kohtaa poistuu pyöräilijä risteyksestä. Kahden ajoradan ylityksen aikana hän on ajanut yhden ja saman risteyksen ja sen risteyksen osien läpi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, lähestyttävä erityistä varovaisuutta noudattaen. Muuta ei edes väitetty. Otettiin vain kantaa siihen, mikä on risteys pyörätien ja pyöräilijän näkökulmasta.
Tässä on esimerkkikuva risteyksestä. Ajoradan oikealla puolella kulkee yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, joka on tien osa ja jota pitkin pyöräilijä saapuu risteykseen.
https://maps.app.goo.gl/xf2kN5PRQ7jqfu8C9
Oletetaan, että pyöräilijä ajaa suoraan ajoradan yli ja toisella puolella kääntyy vasemmalle ja ajaa siellä ajoradan yli ja jatkaa matkaa. Vasta siinä kohtaa poistuu pyöräilijä risteyksestä. Kahden ajoradan ylityksen aikana hän on ajanut yhden ja saman risteyksen ja sen risteyksen osien läpi.Tunsit kuitenkin tarvetta takertua lauseeseeni, jossa sanoin, että "Siis myös pyörätien ja ajoradan risteys on lain tarkoittama risteys." Jos se kuuluu ristysalueeseen, niin onko muka virhe sanoa, että siinä on lain tarkoittama risteys? Tieliikennelain mukaan risteyksellä näet tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tunsit kuitenkin tarvetta takertua lauseeseeni, jossa sanoin, että "Siis myös pyörätien ja ajoradan risteys on lain tarkoittama risteys." Jos se kuuluu ristysalueeseen, niin onko muka virhe sanoa, että siinä on lain tarkoittama risteys? Tieliikennelain mukaan risteyksellä näet tarkoitetaan samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.
Joo, pahoittelut tästä. Toki risteys on risteys ja niin on myös ajoradan ja pyörätien risteys. Pyörätien ja pyörätien risteys ei sitä sitten välttämättä sitä aina ole, ellei kyseessä sitten ole kaksi itsenäistä, omaksi tieksi laskettavaa pyörätietä, jotka risteävät. Pyörätien ja pyörätien risteävät kohta on risteyksen osa, eikä oma itsenäinen risteys, kun pyörätie on tien osa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siis myös pyörätien ja ajoradan risteys on lain tarkoittama risteys.
Ei ne merkki kiukaan auton eteen jos ajaa yhdellä kädellä ja näyttää merkkiin, helpompi kaahaa risteykseen auton alle kun on molemmat kädet tangossa
Teslassakin on vilkut
- AnonyymiUUSI
Autoilijan tehtävä on väistää silloin, kun hän on väistämisvelvollinen. Pitää väistää vaikka pyöräilijä tulisi viistosti autosi takaa nokkasi eteen, jos olet tilanteessa väistämisvelvollinen.
- AnonyymiUUSI
Usein pyörätie jatkaa suoraan ja oleetaa että pyöräilijä jatkaa suoraan jos ei näytä suunta merkkiä että kääntyy, samassa tilanteessa kun autossa taasen on suunta merkki jo päällä tietenkin.
Näin olen kun pyörä kääntyy ja ei näytetä suunta merkkiä voi pyöräilijä tehokkaammin yrittää päästä auton eteen yllättäen , joskin on joku näyttänyt suunta merkkiä ja on ollut ylittävän helppoa väistää kun huomaa suunta meekin
Yleensä raivotrikoo näyttää vasta nyrkki risteyksen jälkeen- AnonyymiUUSI
Väistämissääntöjen osaaminen on tärkeimpiä asioita liikenteessä. Tässä on pari esimerkkiristeystä, jossa autoilija väistää joka suunnasta tulevia pyöräilijöitä.
https://maps.app.goo.gl/Qt2aLZNL5HXkCMCk9
https://maps.app.goo.gl/FarpBcvBLorz3WGp8
Autoilija väistää noissa risteyksessä joka suunnasta tulevia pyöräilijöitä, eli väistää oikealta tulevia, väistää vasemmalta tulevia ja väistää takaoikealta tulevia pyöräilijöitä, koska autoilijalla on kolmio. Myös risteävältä tieltä kääntyvät autoilijat väistävät pyöräilijöitä, koska kääntyvät ja silloin pitää väistää sen tien risteäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy.
Tässä alla on sitten esimerkkiristeys, jossa pyöräilevä pyöräilijä väistää aina joka suunnasta tulevia autoilijoita, kun ylittävät ajoradan.
https://maps.app.goo.gl/v5pJ5kgBUUa5bKAAA - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Väistämissääntöjen osaaminen on tärkeimpiä asioita liikenteessä. Tässä on pari esimerkkiristeystä, jossa autoilija väistää joka suunnasta tulevia pyöräilijöitä.
https://maps.app.goo.gl/Qt2aLZNL5HXkCMCk9
https://maps.app.goo.gl/FarpBcvBLorz3WGp8
Autoilija väistää noissa risteyksessä joka suunnasta tulevia pyöräilijöitä, eli väistää oikealta tulevia, väistää vasemmalta tulevia ja väistää takaoikealta tulevia pyöräilijöitä, koska autoilijalla on kolmio. Myös risteävältä tieltä kääntyvät autoilijat väistävät pyöräilijöitä, koska kääntyvät ja silloin pitää väistää sen tien risteäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy.
Tässä alla on sitten esimerkkiristeys, jossa pyöräilevä pyöräilijä väistää aina joka suunnasta tulevia autoilijoita, kun ylittävät ajoradan.
https://maps.app.goo.gl/v5pJ5kgBUUa5bKAAAMitä tuo ylimmän kuvan oikeanpuoleisen kevyenliikenteen väylän liikennemerkki tarkoittaa? Tarkemmin tässä https://maps.app.goo.gl/3FKpKSeoDnfbRtix8
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tuo ylimmän kuvan oikeanpuoleisen kevyenliikenteen väylän liikennemerkki tarkoittaa? Tarkemmin tässä https://maps.app.goo.gl/3FKpKSeoDnfbRtix8
Mikäli tarkoitat tuota neliön mallista merkkiä, niin ylimpänä on "Jalankulkijalle tarkoitettu reitti". Syytä sille, miksi tuossa on käytetty erillisiä merkkejä, eikä normaalia pyöreää 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä' liikennemerkkiä, niin en osaa sanoa. Seuraavassa risteyksessä on jälleen normaali pyöreä 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä' liikennemerkki käytössä.
- AnonyymiUUSI
Aito savolainen Kalakukko (muikkukukko)
Sokeriton Kananmunaton
Raaka-aineet
kuori
5 dl vettä
1 dl vehnäjauhoja
vajaa kilo ruisjauhoja
1 dl voisulaa
1-2 rkl suolaa
TÄYTE
kilo muikkuja
400 g rasvaista siankylkeä
suolaa
Ohje
-poista muikuista pää ja sisälmykset, kuivaa hyvin
-taikina: sekoita kylmään veteen suola, vehnäjauhot, voisula sekä suurin osa ruisjauhoista, vaivaa käsin loput ruisjauhot. taikinasta tulee melko kiinteää
- kauli taikina pyöreäksi reilu sentin paksuiseksi levyksi joka ohenee reunoja kohti
-ripottele levyn keskelle vähän jauhoja ja lado päälle ensin kerros muikkuja ja sitten muutama siivu sian kylkeä, taas muikkuja jne... päällimmäiseksi reilusti siankylkeä ja muista laittaa suolaa joka kerroksen jälkeen
-taita taikinan reunat täytteen päälle ja muotoile kukoksi märillä käsillä ja ruokailuveistä apuna käyttäen
HUOM jätä taikinaa vähän varalle kun laitat kukon uuniin, sillä voit paikkailla kukkoa jos vuotaa
-paista kukkoa ensin 250 asteessa n. 45min voitele kukko voisulalla ja paista 125 asteessa n. 5 tuntia. Jos kukko meinaa kuivua niin sen voi peittää leivinpaperilla ja foliolla
:D laita kukko uuniin jalat ristissä niin ei vuoda :D
kun otat kukon uunista niin kääri se esim villapaitaan ja anna vetäytyä vielä vähintään 3 tuntia- AnonyymiUUSI
Väärä palsta. Täällä keskustellaan pyöräilyyn liittyvistä asioista. Liikennesäännöt liittyvät olennaisesti pyöräilyyn.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Väärä palsta. Täällä keskustellaan pyöräilyyn liittyvistä asioista. Liikennesäännöt liittyvät olennaisesti pyöräilyyn.
Hyvää informaatiota kalakukkomieheltä. Kyllä pyöräily vaatii kunnon eväät että pyörä kulkee. Sopii oikein hyvin pyöräilypalstalle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää informaatiota kalakukkomieheltä. Kyllä pyöräily vaatii kunnon eväät että pyörä kulkee. Sopii oikein hyvin pyöräilypalstalle.
Miksi on niin vaikeeta raivotrikoo antaa suunta merkki kun kääntyy
Kertokaapa se - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi on niin vaikeeta raivotrikoo antaa suunta merkki kun kääntyy
Kertokaapa seHelppoa on.
- AnonyymiUUSI
Sen verran luin näitä, että useimmat meni lain taakse piiloon. Yksikään ei ymmärrä ajatella sitä, että vaikka kuinka on lakia ja asetusta ja vaikka kuinka on oikeassa, niin se ei paljon auta, jos vammautuu loppuiäkseen ja voisi jo sanoa, että parempana vaihtoehtona on kuolema. Pyöräilijä, skuuttaaja, skeittaaja, jalan kulkeva, on aina heikommassa asemassa. Pikkasen sinne liikenteeseen itsesuojeluvaistoa eikä "prrrrkkele, mun oikeus, stana"!
Ihmiset tekee virheitä, joka ikinen, kukaan ei tahallaan aja autolla kenenkään päälle.- AnonyymiUUSI
Liikennesääntöjen mukaan toimiminen on ehto turvalliselle liikkumiselle liikenteessä. Liikenteessä liikkuu myös eri tavoin vammaisia, vanhuksia tai lapsia, jotka eivät välttämättä osaa varoa tarpeeksi oman turvallisuutensa kannalta. Liikenteen perusperiaatteisiin kuuluukin, että varotaan aina itseään heikommassa asemassa olevia.
- AnonyymiUUSI
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta homoilta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.
- AnonyymiUUSI
"Liikenteen perusperiaatteisiin kuuluukin, että varotaan aina itseään heikommassa asemassa olevia."
Ei kuulu, lain tarkoitus on olla tasa-arvoinen kaikille, ja liikennelain tarkoitus on edistää liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
"Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia."
Ei pakota, ihan täysin keksitty asia. Pyöräliitto ei pakota ketään mihinkään, vaan korkeintaan noudattamaan liikennesääntöjä. Ellei sellainen sovi, kannattaa pysyä poissa liikenteestä.
"Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi."
Tuossa oli yksinkertaisen suomalaisen ihmisen mielipide. Kannattaisi avata tynnyrin tapinreikä, ja käväistä Tanskassa tai Hollannissa. Suomi on itsepäisten jurrikoiden paratiisi, oikea takapajula, jossa vahvin ja nopein ja varsinkin itsepäisin käyttää äänioikeuttaan ympäröivän metallin suomin oikeuksin.- AnonyymiUUSI
Aivan oikein, ja sen kyllä huomaa tuolla maantiellä. En vaadi kunnioitusta mutta oletan että saan polkupyöräillä rauhassa vailla uhkaavan läheltä ohittavia moottoriajoneuvoilijoita. Nyt on tilaisuus käydä allekirjoittamassa aloite turvallisen ohitusetäisyyden sisällyttämisestä oikein lakiinkin. puolitoistametria.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172393
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70907Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135848- 45841
- 59807
- 42776
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44745Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164732Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130684