Onko ketjuissa merkittävää laatueoa?

Anonyymi-ap

Onko sillä ketjumerkillä ja hinnalla kuinka paljon merkitystä, jos on avoin monivaihteinen vaihteisto?

42

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Halvimmissa ketjun komponenttien yhteensovitus, mittatarkkuus sekä teräs saattaa olla epätasalaatuisempaa jotka johtavat odotettua ennenaikaisempaan ketjun kulumiseen ja pahimmassa tapauksessa rattaiden vaurioitumiseen.

      Kannattaa kuljettaa mukanaan muutama ketjun pikaliitin sekä ketjunkatkaisin vaikka pyörässä olisi kallein mahdollinen merkkivalmistajan kettinki.

    • Anonyymi

      Lyhyesti: ON

    • Anonyymi
      UUSI

      Shimano ei myy laadukasta 8-ketjua. Kannattaa ostaa KMC X8.

      • UUSI

        Harva vamistaja tekee (enään) huippuketjuja tuonne 6/7/8 vaihteisiin pyöriin.
        Shimanolla esimerkiksi on tarjolla tuohon ketjuluokkaan "perus" HG40 ketjua ja sitten parempitasoista (olematta mikään "huippuketju") HG71 Ketjua.
        Koska nuo 6/7/8 vaihteiset pyörät nykyään niita alemman hintakategorian (taikka selkeän iäkkäitä) pyöriä, niin harva kyseistä ketjua käyttävä on valmis maksamaan ketjuista niitä summia mitä nuo huipputason ketjut maksavat.
        Wippermann on ainakin yksi pienempi ketjuvalmistaja joilla on mallistossaan paremman pään ketjua myös tuonne 6/7/8 vaihteisille malleille.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Harva vamistaja tekee (enään) huippuketjuja tuonne 6/7/8 vaihteisiin pyöriin.
        Shimanolla esimerkiksi on tarjolla tuohon ketjuluokkaan "perus" HG40 ketjua ja sitten parempitasoista (olematta mikään "huippuketju") HG71 Ketjua.
        Koska nuo 6/7/8 vaihteiset pyörät nykyään niita alemman hintakategorian (taikka selkeän iäkkäitä) pyöriä, niin harva kyseistä ketjua käyttävä on valmis maksamaan ketjuista niitä summia mitä nuo huipputason ketjut maksavat.
        Wippermann on ainakin yksi pienempi ketjuvalmistaja joilla on mallistossaan paremman pään ketjua myös tuonne 6/7/8 vaihteisille malleille.

        Moni valmistaja tekee parempia ketjuja kuin Shimano noihin 6/7/8 vaihteisiin pyöriin. Käyttäjiä löytyy vielä paljon.
        Shimano taas haluaa ajaa ihmiset uudempiin osasarjoihinsa ja tarjoaa vain välttävää noihin. Moni vaan tuntuu uskovan aina "Shimano-laatuun". En epäile etteikö se uudemmissa osasarjoissa laadukasta olisikin.

        Sanoinpahan vaan että Kmc x8 on laadukkaampi 8-ketju kuin shimanon tarjoama hg71 perus tappiketju. Sen näkee jo tutkimalla kuvista ketjun rakennetta.
        Nuo ovat melko samanhintaisia noin 15-20 euroa. Yleensä HG71 on hiukan kalliimpi.
        Vastaavaa HG71 ketjua vastaavaa laatua saa KMC:ltä Z8:a noin 12 euron luokkaa. Molemmista irtoaa suurinpiirtein saman verran kilometrejä. KMC X8:stä huomattavasti enemmän kuin Shimanon parhaasta HG71 mallista vaikka se on kalliimpi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei ole mitään sellaista eroa, joka olisi kansan todistettavissa. Kyse on pelkästä tunteesta tai myyntipuheista. Ketjut ovat ketjut, jota sopivat tai ovat sopimatta rattaille.

      Jos joku haluaa sanoa, että eroja on, voi vastata: todista se.

      • Anonyymi
        UUSI

        Pyörä testipenkkiin, Arduinosta värkkää vaihteidenvaihto ja poljinrobotin ja 24/7 "ajo" testaus käyntiin. Viimeinen hengissä selvinnyt ketju on voittaja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörä testipenkkiin, Arduinosta värkkää vaihteidenvaihto ja poljinrobotin ja 24/7 "ajo" testaus käyntiin. Viimeinen hengissä selvinnyt ketju on voittaja.

        Koska muuta ei ole voitu osoittaa, ketjut ovat laadultaan samanlaisia tai lähes samanlaisia. Kaikki muu on mielipidettä.


      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli aina kannattaa ostaa halvimmat ketjut.

        Kysymys siitä, mikä on merkittävä laatuero.

        Jos ketjut maksavat 5€ tai 70€, ei laatu voi olla tasan yksi ja sama.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys siitä, mikä on merkittävä laatuero.

        Jos ketjut maksavat 5€ tai 70€, ei laatu voi olla tasan yksi ja sama.

        Miksi ei? Voin myydä sulle käytettyjä ketjuja niin kalliilla kuin haluat, jos kerran hintaa korottamalka laatu paranee.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei? Voin myydä sulle käytettyjä ketjuja niin kalliilla kuin haluat, jos kerran hintaa korottamalka laatu paranee.

        "hintaa korottamalka laatu paranee"

        Eli aina kannattaa ostaa kalleimmat ketjut.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "hintaa korottamalka laatu paranee"

        Eli aina kannattaa ostaa kalleimmat ketjut.

        Ei välttämättä, koska lähtökohta on oletus.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä, koska lähtökohta on oletus.

        Pitää siis kuitenkin aina ostaa halvimmat ketjut,


    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä minulla aika nopeasti näytti 7-lehtisessä takapakassa kulahtavan sellaiset kympin KMC-ketjut. Prosentin venymä jo alta parin tuhannen kilometrin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tuossa oli aito mielipide.


      • Anonyymi
        UUSI

        Onko sinulla vahvat reidet?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla vahvat reidet?

        Joo. Olen rutistanut pähkinät rikki niiden välissä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla vahvat reidet?

        Vahvat reidet saa ketjut huonoon kuntoon varsinkin ylämäissä. Sen takia taviksella kaikki ketjut oikein voideltuina kestää poikkeuksetta 5 - 10 vuotta kesäajoa, mutta vahvareisi rikkoo ketjut muutamassa viikossa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei ole merkittävää laatueroa mutta hintaeroa on.

      Täällä on sanottu, että jos minä saan myytyä sinulle käytetyt ja huonolaatuiset ketjut kalliilla, minä olen se fiksu ja sinä olet tyhmä. Jos sinä saat ostettua minulta uudet ja hyvälaatuiset ketjut halvalla, sinä olet fiksu ja minä olen se tyhmä.

      Oleellista on että ketju sopii rattaalle ja pysyy siinä hyvin ja äänettömästi.

      • UUSI

        Tuo Zero Friction Cyclist sivusto joka on varmastikkin se "luotetuin" sivusto polkupyöräketjujen ja isoimmin etenkin ketjuissa käytettävien öljyjen/vahojen testauksessa maailmanlaajuisesti ja jonka testituloksia käytetään yleisesti sinä "raamattuna" pyöräpiireissä ja joita tuskin tälää palstalla on ketään jotka voivat heidän testituloksiaan oikeastaa millään faktatiedolla kumota, koska kyseisellä taholla on vuosien käytönnön testikokemukset takana ketjujen mittaamisesta.

        Sivustolta poimittua: (ja voi ajaa googlen kääntäjään jos Englanti ei taivu itsellä tarpeeksi).

        Q1 – What is the difference between budget chains and premium chains?
        A1 – Budget chains you can expect will be made of lower grade steel, and will likely have no surface hardening or low friction treatments or coatings applied (or limited parts receive treatment – i.e inner plates are treated but not pins or rollers.) Premium chains you can expect will be made of higher grade of steel, manufactured to tighter tolerances, and may have numerous treatments such as chromium carbide hardened pins and/or rollers, nickel plating or titanium nitride plating on inner/ outer plates, and again a variety of low friction coatings applied to some or all working parts of the chain.

        Q2 – Is it worth spending the extra on a premium chain or just buy cheap chains and replace more frequently? (especially for non racers)
        A2 – For racers definitely premium chains. For weekend warriors / commuters – buying cheap chains can often be a false economy. Cheap chains can have such a fast wear rate that they will often rip past 0.5% wear in a blink and result in needing to buy new cassette, even new chain rings – when replace chain. Many cyclists are not on top of chain wear tracking. However – if you are and replace chains prior to them causing damage to cassette, this testing will assist in what is the most economical choice.

        Q3 – Does a chain that demonstrates exceptional longevity = a lower friction chain?
        A3 – Maybe, but this requires further investigation. A premium chain may be very fast for a little while, but once low friction coating is worn off it may offer no real friction benefit vs other more budget options. However if a premium chain has surface hardening / plating’s and is made of a higher quality steel – I believe it is more likely to be lower friction. As lubricants become abrasive from contamination – think of it like running a piece of sandpaper on a block of wood vs a steel plate – it is likely it would take more effort to slide the sandpaper across the wood as it will be abrading away material. So very hard surfaces are likely to have a sliding surface friction advantage vs softer metal surfaces, however I will be investigating this further in time.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo Zero Friction Cyclist sivusto joka on varmastikkin se "luotetuin" sivusto polkupyöräketjujen ja isoimmin etenkin ketjuissa käytettävien öljyjen/vahojen testauksessa maailmanlaajuisesti ja jonka testituloksia käytetään yleisesti sinä "raamattuna" pyöräpiireissä ja joita tuskin tälää palstalla on ketään jotka voivat heidän testituloksiaan oikeastaa millään faktatiedolla kumota, koska kyseisellä taholla on vuosien käytönnön testikokemukset takana ketjujen mittaamisesta.

        Sivustolta poimittua: (ja voi ajaa googlen kääntäjään jos Englanti ei taivu itsellä tarpeeksi).

        Q1 – What is the difference between budget chains and premium chains?
        A1 – Budget chains you can expect will be made of lower grade steel, and will likely have no surface hardening or low friction treatments or coatings applied (or limited parts receive treatment – i.e inner plates are treated but not pins or rollers.) Premium chains you can expect will be made of higher grade of steel, manufactured to tighter tolerances, and may have numerous treatments such as chromium carbide hardened pins and/or rollers, nickel plating or titanium nitride plating on inner/ outer plates, and again a variety of low friction coatings applied to some or all working parts of the chain.

        Q2 – Is it worth spending the extra on a premium chain or just buy cheap chains and replace more frequently? (especially for non racers)
        A2 – For racers definitely premium chains. For weekend warriors / commuters – buying cheap chains can often be a false economy. Cheap chains can have such a fast wear rate that they will often rip past 0.5% wear in a blink and result in needing to buy new cassette, even new chain rings – when replace chain. Many cyclists are not on top of chain wear tracking. However – if you are and replace chains prior to them causing damage to cassette, this testing will assist in what is the most economical choice.

        Q3 – Does a chain that demonstrates exceptional longevity = a lower friction chain?
        A3 – Maybe, but this requires further investigation. A premium chain may be very fast for a little while, but once low friction coating is worn off it may offer no real friction benefit vs other more budget options. However if a premium chain has surface hardening / plating’s and is made of a higher quality steel – I believe it is more likely to be lower friction. As lubricants become abrasive from contamination – think of it like running a piece of sandpaper on a block of wood vs a steel plate – it is likely it would take more effort to slide the sandpaper across the wood as it will be abrading away material. So very hard surfaces are likely to have a sliding surface friction advantage vs softer metal surfaces, however I will be investigating this further in time.

        Suomensin tuosta vapaasti itse eli pitää sopia hyvin rattaalle, ettei ratas kulu, ja kun voitelee hyvin, kaikki ketjut kestää. Sen myös käytäntö on osoittanut tavis-pyörissä. Taviksen 50 - 100 watin tehontuotto ei venytä ja kuluta halpojakaan ketjuja.

        Kilpailijoille ja vahvoille sähköpyörille menee aina premium tai muutoin vahva ketju.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomensin tuosta vapaasti itse eli pitää sopia hyvin rattaalle, ettei ratas kulu, ja kun voitelee hyvin, kaikki ketjut kestää. Sen myös käytäntö on osoittanut tavis-pyörissä. Taviksen 50 - 100 watin tehontuotto ei venytä ja kuluta halpojakaan ketjuja.

        Kilpailijoille ja vahvoille sähköpyörille menee aina premium tai muutoin vahva ketju.

        Tuossa google kääntäjän kautta ajatteuna tuo ensimmäinen kysymys/vastaus ja se paljolti vastuksena ketjun aloitus kysymykseen "onko ketjuissa merkittäviä laatueroja".

        Q1 – Mitä eroa on budjettiketjuilla ja premium-ketjuilla?
        A1 – Budjettiketjut, joita voit odottaa, valmistetaan heikompilaatuisesta teräksestä, ja niissä ei todennäköisesti ole pintakarkaisua tai vähäkitkaisia ​​käsittelyjä tai pinnoitteita (tai rajoitettuja osia käsitellään – eli sisälevyt on käsitelty, mutta ei tappeja tai rullia.) Premium-ketjut, joita voit odottaa, valmistetaan korkeammasta teräksestä, valmistetaan tiukemmilla toleransseilla, ja niissä voi olla lukuisia nasta- ja/tai kromikäsittelyjä nikkelipinnoitus tai titaaninitridipinnoitus sisä-/ulkolevyillä ja jälleen useita vähäkitkaisia ​​pinnoitteita, jotka on levitetty joihinkin tai kaikkiin ketjun työosiin.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa google kääntäjän kautta ajatteuna tuo ensimmäinen kysymys/vastaus ja se paljolti vastuksena ketjun aloitus kysymykseen "onko ketjuissa merkittäviä laatueroja".

        Q1 – Mitä eroa on budjettiketjuilla ja premium-ketjuilla?
        A1 – Budjettiketjut, joita voit odottaa, valmistetaan heikompilaatuisesta teräksestä, ja niissä ei todennäköisesti ole pintakarkaisua tai vähäkitkaisia ​​käsittelyjä tai pinnoitteita (tai rajoitettuja osia käsitellään – eli sisälevyt on käsitelty, mutta ei tappeja tai rullia.) Premium-ketjut, joita voit odottaa, valmistetaan korkeammasta teräksestä, valmistetaan tiukemmilla toleransseilla, ja niissä voi olla lukuisia nasta- ja/tai kromikäsittelyjä nikkelipinnoitus tai titaaninitridipinnoitus sisä-/ulkolevyillä ja jälleen useita vähäkitkaisia ​​pinnoitteita, jotka on levitetty joihinkin tai kaikkiin ketjun työosiin.

        Pitää muistaa tursottaa aimo annos vaseliinia, niin kestää isältä pojalle.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää muistaa tursottaa aimo annos vaseliinia, niin kestää isältä pojalle.

        Tuolta ZFC:n sivuilta voi vaseliinemieskin käydä lukemassa todellisuutta ketjujen voitelua koskien
        https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuossa google kääntäjän kautta ajatteuna tuo ensimmäinen kysymys/vastaus ja se paljolti vastuksena ketjun aloitus kysymykseen "onko ketjuissa merkittäviä laatueroja".

        Q1 – Mitä eroa on budjettiketjuilla ja premium-ketjuilla?
        A1 – Budjettiketjut, joita voit odottaa, valmistetaan heikompilaatuisesta teräksestä, ja niissä ei todennäköisesti ole pintakarkaisua tai vähäkitkaisia ​​käsittelyjä tai pinnoitteita (tai rajoitettuja osia käsitellään – eli sisälevyt on käsitelty, mutta ei tappeja tai rullia.) Premium-ketjut, joita voit odottaa, valmistetaan korkeammasta teräksestä, valmistetaan tiukemmilla toleransseilla, ja niissä voi olla lukuisia nasta- ja/tai kromikäsittelyjä nikkelipinnoitus tai titaaninitridipinnoitus sisä-/ulkolevyillä ja jälleen useita vähäkitkaisia ​​pinnoitteita, jotka on levitetty joihinkin tai kaikkiin ketjun työosiin.

        Halvatkin ketjut saa kestämään kuumavahalla.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvatkin ketjut saa kestämään kuumavahalla.

        Ja hyvälaatuiset (kalliimmat?) ketjut kestävät kuumavahattuna vieläkin pidempään.
        Ketjujen huonous/hyvyys ei poista tarvetta niiden säännöllisestä huoltamisesta.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja hyvälaatuiset (kalliimmat?) ketjut kestävät kuumavahattuna vieläkin pidempään.
        Ketjujen huonous/hyvyys ei poista tarvetta niiden säännöllisestä huoltamisesta.

        Huonosti hoidetut kalleimmat ketjut tulevat kalleimmiksi ajan myötä.

        Mikä tahansa kostea öljy, vaha tai rasva kerää likaa. Kovimmilla on maastopyörien ketjut, joihin wetlube ei sovi.

        Itse ostan pinnaltaan vahvistetut halvat ketjut.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonosti hoidetut kalleimmat ketjut tulevat kalleimmiksi ajan myötä.

        Mikä tahansa kostea öljy, vaha tai rasva kerää likaa. Kovimmilla on maastopyörien ketjut, joihin wetlube ei sovi.

        Itse ostan pinnaltaan vahvistetut halvat ketjut.

        Niin, siinä samaa mieltä että ketjujen huono hoitaminen "kostautuu" kyllä.

        Pinnaltaan vahvistetut halvat ketjut. Eli siis mitkä?
        Ovat kuitenkin todennäköisesti kalliimmat kuin sellaiset ketjut joissa ei mitään pintakäsittelyä ole tehty.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, siinä samaa mieltä että ketjujen huono hoitaminen "kostautuu" kyllä.

        Pinnaltaan vahvistetut halvat ketjut. Eli siis mitkä?
        Ovat kuitenkin todennäköisesti kalliimmat kuin sellaiset ketjut joissa ei mitään pintakäsittelyä ole tehty.

        Esim. EcoProteQ-teknologia suojaa ketjua ruostetta vastaan.

        Joissakin ketjuissa on nikkeliä tai kromia.

        Jokainen lisäaine tai käsittely lisää hintaa.


      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvatkin ketjut saa kestämään kuumavahalla.

        Mutta ketjutappien reikien kulumaa ei vahauskaan ehkäise. Tappi jyystää aikansa ja reikä antaa periksi vaikka kuinka voitelisi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvatkin ketjut saa kestämään kuumavahalla.

        Kuumavaha vaan on monta kertaa kalliimpaa kuin ketjut.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuumavaha vaan on monta kertaa kalliimpaa kuin ketjut.

        Paljonko ketjut maksaa? Onko ne sillä hinnalla hyvät vai huonot?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ketjutappien reikien kulumaa ei vahauskaan ehkäise. Tappi jyystää aikansa ja reikä antaa periksi vaikka kuinka voitelisi.

        Paljonko hyvät tapit maksaa ja millaisissa ketjuissa ne kuuluu kauppaan mukaan?


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja hyvälaatuiset (kalliimmat?) ketjut kestävät kuumavahattuna vieläkin pidempään.
        Ketjujen huonous/hyvyys ei poista tarvetta niiden säännöllisestä huoltamisesta.

        Ketju on käyttökampe. Kilometrit tulee täyteen kun ajaa. Sen hoitamiseen käytetty aika ja keittelyyn kalliissa liemissä kannattaa suhteutta ajettuihin kilometreihin ja ketjun hintaan paitsi jos se ketjun kanssa puljaaminen ole kiinnostavampi harrastus kuin pyörällä ajaminen.
        Ketjuöljyn käyttäminen on ihan ok.


    • Anonyymi
      UUSI

      Itselläni on Helkama Kulkuri, 3 vaihteinen navassa, vuodelta 1973, alkuperäisin polkimin, rattain ja ketju. Eikä näy kulumaa. Ajettu yli 70.000 km. Eikä ikinä ollut huollossa. Ajettu Ilomantsin pogostoilla. Käyty vapaan Venäjän aikana jopa Petrosavotskissa ja Helsingissäkin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tuo pyörä ilman muuta täysi romu. Eihän sillä ole edes eksoottista nimeäkään. Sitä paitsi, veikkaan, että siinä ei ole yhtään hilikuituisia osia. Sitä paitsi, vaihteitakin on vain kolme, tai ei se haittaa jos on moottori, mutta kun tuollaiata viritystä pitäisi varmaan ihan itse POLKEA! Siinähän voi tulla vaikka hiki ja väsymys tai muuta yhtä kamalaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pyörä ilman muuta täysi romu. Eihän sillä ole edes eksoottista nimeäkään. Sitä paitsi, veikkaan, että siinä ei ole yhtään hilikuituisia osia. Sitä paitsi, vaihteitakin on vain kolme, tai ei se haittaa jos on moottori, mutta kun tuollaiata viritystä pitäisi varmaan ihan itse POLKEA! Siinähän voi tulla vaikka hiki ja väsymys tai muuta yhtä kamalaa.

        Näin on. Kuka tahansa oikea pyöräilijä, esim. Santtu osaa määritellä oikean pyörän, sekä oikean tavan pyöräillä oikealla pyörällä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Paljonko kannattaa maksaa niistä ja paljonko on liikaa?

      • Anonyymi
        UUSI

        Kaikki mitä et halua tai pysty maksamaan, on liikaa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      238
      7243
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1355
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1293
    4. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      50
      965
    5. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      102
      941
    6. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      921
    7. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      897
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      841
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      821
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      793
    Aihe