Käyn seurakunnan raamattupiirissä, koska haluan käydä läpi raamattua ryhmässä ja keskustella niistä kohdista mitä luetaan. Joskus puhutaan myös uskosta ja uskonnosta yleisesti. Yksin lukeminen tuntuu tylsältä. Muu ryhmä on ollut vuosikausia yhdessä ja ovat ystävystyneet. He saattavat keskustella pelkästään sairauksistaan lähes puoli tuntia. Eikä riitä omat sairaudet vaan tuttavien. Juttelin yhdelle asiasta. Hän sanoi että minun pitää harkita kannattaako minun olla mukana. He tarvitsevat toisiaan sairauksissaan, rukoilevat toistensa puolesta ja saavat tukea toisiltaan. En haluaisi jäädä pois koska raamattu kiinnostaa minua. Pidän myös muuten näistä ihmisistä. Mitä sinä tekisit? Miten voisin opetella suhtautumaan että sietäisin sen puoli tuntia harmistumatta. Tuntuu että aika menee hukkaan. Toivoisin että uskoa kannattavat vastaavat, ateistien kannan arvaan, eikä se kiinnosta eikä siitä ole tähän asiaan mitään apua.
Kysymys suhtautumisesta asiaan joka ei kuulu asiaan
26
213
Vastaukset
- Anonyymi
Huono provo!
Raamattu kirjoitetaan isolla ärrällä! - Anonyymi
Sinun pitää puhua asiasta piirin vetäjän kanssa.
- Anonyymi
Juuri hän sanoi että minun pitää harkita, kannattaako minun olla mukana.
- Anonyymi
Nappiin osuitkin. Etsi elävien seuraa ennemmin kun uskonnollisten.
- Anonyymi
Siinä sitten joku pahastui kun toinen ei osannut sopeutua tapaan, jota piirissä on aina harrastettu. Nämä mummojen ja vaarien iät ajat yhdessä pysyneet piirit ovat rasittavia. Aina siellä on joku päällepäsmäri, joka komentaa muita. Annetaan raamattupiirin olla raamattupiiri ja käsitellään siellä Raamattua, ja sairauksistaan puhujat hankkiutukoot joihinkin terapiapiureihin tai eläkeläiskerhoihin.
- Anonyymi
Harmi onkin siinä että kaikki muut haluavat käsitellä niitä sairauksia koska ovat tehneet niin vuosikaudet. On kuulemma ennen käsitelty pidempäänkin omia huolia ennen raamatun lukua. Minä uudempana olen eri mieltä ja haluaisin nimenomaan pohtia sitä raamattua. Kysyin jo eikö heillä ole muita ystäviä, joille kertoa elämän ongelmia. Hän vastasi että me muut ryhmäläiset (paitsi siis minä) olemme jokaisen ryhmäläisen ystävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harmi onkin siinä että kaikki muut haluavat käsitellä niitä sairauksia koska ovat tehneet niin vuosikaudet. On kuulemma ennen käsitelty pidempäänkin omia huolia ennen raamatun lukua. Minä uudempana olen eri mieltä ja haluaisin nimenomaan pohtia sitä raamattua. Kysyin jo eikö heillä ole muita ystäviä, joille kertoa elämän ongelmia. Hän vastasi että me muut ryhmäläiset (paitsi siis minä) olemme jokaisen ryhmäläisen ystävä.
Pöyristyttävää kohtelua. Tuo piiri pitäisi muuttaa vertaistukiryhmäksi eli terapiapiiriksi ja perustaa kokonaan uusi, oikea Raamatun tutkimiseen perustuva raamattupiiri. Kerropa asiasta papille tai diakonille.
- Anonyymi
Voisit tulla sisään puoli tuntia myöhemmin kun aletaan päästä asiaan.
- Anonyymi
Tätäkin mietin. On kuitenkin vähän vaikea arvioida omiin huolien käsittelyyn kuluvaa aikaa. Ja varaan tietenkin sille illalle sen koko ajan.
- Anonyymi
Hyvin pitkälle koko touhun anti sitten kiinni siitä mitä sieltä Raamatusta löydetään.
Hyviä herjoja toinen tosiaan kohtaan, miten ovat tyhjänpuhujia valheen vaikutuksesta, vai hengen sanoma siitä miten Jumala voi luoda uudeksi tyhmät jaarittelijat. - Anonyymi
Jos osallistuminen harmittaa liikaa, niin ei kannata osallistua.
- Anonyymi
Aika moni ratkaisee asian noin muissakin ryhmissä. jos joku nyppii, käännytään kannoillaan. itselleen siinä monesti hallaa tekee eniten. Juuri sen vuoksi useat ryhmät kuivuvat kasaan. Haluaisin löytää sellaisen ratkaisun että saisin sen annin mitä menen ryhmään hakemaan, eli pohtimaan raamatun sanomaa. Eli kaiketi jonkin kultaisen keskitien.
- Anonyymi
Eihän mikään ole sen mielenkiintoisempaa kuin kuulla mitä kukin UT:n merkitsee uskovalle.
- Anonyymi
En ymmärrä tuota lausetta. Mikä on UT:n?
Ihan oikea asia tämä aloitus on sillä jo Paavalin aikaan tätä ilmiötä oli ja naiset hallitsi sen oikein hyvin.
Kannattaa puhua asiasta tai käydä ja perustaa oma kotiseurakunta.
Sillä alkuperäisellä tavalla.- Anonyymi
Ei voi tosiaan olla mielenkiintoisempaa esitystä jos ihminen kertoo mitä jokin Raamatun lause henkilökihtaisesti merkitsee.
Jos historiallisesti ja käännösvirheiden kautta tutkii, niin silloin ei voi vähempää kiinnostaa. "En haluaisi jäädä pois koska raamattu kiinnostaa minua. Pidän myös muuten näistä ihmisistä. "
Voisit lukea sitä Raamattua sillä aikaa ja osallistua vasta sitten, kun asiaan pääsevät.- Anonyymi
Voisihan sitä hetken päästä muistuttaa jos sairauskertomukset ym. uhkaa pidentyä liiaksi, että eikö jo mentäisi asiaan. Minua kiinnostaisi se ja se Raamatun kohta tai aihe mikä nyt kulloinkin olikaan aiheena.
- Anonyymi
Voi tietenkin ihmetellä että eikö Jumala ole teitä vieläkään parantanut.
Ei fyysisesti eikä antanut järkeä päähän.
Mutta se ei välttämättä se toimintamalli mikä toimii käytännön elämässä ja mitä netissä harrastetaan ja miten elämöidään asioilla. - Anonyymi
Raamatun tutkiminen, varsinkin UT:n tutkiminen on sellainen asia, että siinä on koko elämä läsnä. Siinä on läsnä se millainen ihminen on, mitä puhuu, mitä elämässään toteuttaa eikä se ole vain joku Israelin kansan historiaa jota tutkimaan että miten ovat sedät ja tädit silloin eläneet, vaan UT:n sana iskee juuri tähän hetkeen, juuri siihen ihmiseen, joka istuu siellä piirissä sitä kirjaa tutkimassa. UT on kirjoitettu juuri sillä tavalla kertomaan siitä miten Jumalan Henki vaikuttaa ihmiseen ja silloin kun ihmiset tutkivat sitä, he katsovat toisiaan silmästä silmään mitä meille on oikein tapahtunut.
- Anonyymi
Entisellä asuinalueellani toimi raamattupiiri, jossa kävi tasan neljä mummoa. Kun menin sinne ensi kertaa, ihmettelin, kun mummot kävivät läpi lastensa ja lastenlastensa kuulumisia ja omiaan hyvin pitkään ennen kuin päästiin Raamattuun. Sitten kun päästiin, kukaan heistä ei oikein ymmärtänyt luetun sisältöä. Arvailtiin kaikenlaista, ihan vääriäkin tulkintoja.
Koska olen vuosikymmeniä Raamatun tulkintaan ja teologiaan perehtynyt maallikkomies, tein heihin vaikutuksen. Lauma pyysi minua ryhmänsä vetäjäksi. Otin ohjat käsiini ja aloin vetää piiriä. Selitin luettujen raamatunkohtien syvempää kontekstia ja hengellistä merkitystä. Käsittelin tekstiin liittyvää kulttuuria, kielitiedettä ja historiaa, ja tekstin liittymistä muihin Raamatun kohtiin. Mummot kiittelivät, että vasta nyt teksti alkoi avautua.
Valitettavasti jouduin myöhemmin muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja lauma jäi taas ilman paimenta. Tarinan opetus: tarvitaan mies, jolla on raamattupiirin vetämiseen tarvittavaa jämäkkyyttä, tietoa ja armolahjoja.:D Tosin olen tavannut monia naisia, jotka tekevät aivan samoin. Mummot ehkä eivät olleetkaan niin kiinnostuneita.
Uskonto ja uskonnollisuus on kyllä sairasta.🤢🤮☠️⚰️🪦
- Anonyymi
Sole poka mikhän...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225234- 254398
- 282541
- 342264
- 372008
- 151928
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121541
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211277Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101194