Ajatellaan että lähestyt Aurinkokuntaa lähes valonnopeudella.
Niin nopealla vauhdilla että sinun aikaa kuluu yhdessä vuodessa yksi sekunti.
Tarkkailet Aurinkokuntaa ja näet että Maapallo kiertää Auringon sinun yhdessä sekunnissa.
Eli liikut sinun sekunnissa lähes valovuoden pituisen matkan ja saat infoa Aurinkokunnasta lähes vuoden ajalta.
Millaisiksi arvioit Maapallon ja Auringon massat?
Kuinka pitkän matkan arvioit Maapallon liikkuvan sinun sekunnissa?
Liikkuuko Maapallo sinun mielestäsi erittäin paljon yli valonnopeudella?
🤔
Maapallo liikkuu Auringon ympäri Aurinkokuntaa nopeasti lähestyvän mielestä sekunnissa?!?!?!?
7
183
Vastaukset
- Anonyymi
Mita tarkemmin tunnen suhteellisen nopeuteni Auringon suhteen, sitä tarkemmat arvot saan kysymyksiisi lasketuksi.
- Anonyymi
Niin, määrittele nopeudeksi sellainen että kohtaat valoa / informaatiota yhden vuoden ajalta yhdessä sekunnissa.
Jos sinun aika etenee vain yhden sekunnin verran Maapallon vuodessa, niin taidat saada infoa lähes kahden vuoden ajalta?
🤔
- Anonyymi
Lähestyn maapalloa pitkin omaa maailmanviivaani. Maapallo liikkuu omaa maailmanviivaansa
Ohitan maapallon kun minulta on kulunut sekunti.Maailmanviivat lleikkaavat hetkellä, jolloin minulta on omalla maailmamviivallani kulunut 1 sekunti ja maapallon maailmanviivalla on kulunut vuosi.- Anonyymi
Analogia 3-dimensionaalisessa maailmassa on tämä:
A kulkeeHelsingistä Tampereelle suoraan mutta B Kuopion kautta. Molemmat tulevet Tampereelle mutta B on kulkenut paljon pitemmän matkan.
EST:n maailmassa paikallaan tuo maapallolla kuluva aika taas on pisin ja muut maailmanviivat ovat lyhyempiä.
ds^2 = c^2 dt^2 - dx^2 - dy^2 - dz^2.
Tuosta näkyy että kun dx jne =/ 0 niin ne penentävät tuota suuretta c^2 dt^2 joka on paikallaan pysyvän ajassa kulkeneessa etäisyydessä (maailmanviivan pituudessa) esiintyvä termi (sen neliö).
- Anonyymi
Ongelmaksi tulee havainnoinnin mahdottomuus: Havaintosektori kapenee nopeuden myötä, etkä pysty näkemään riittävän suurta aluetta nähdäksesi ohituksen aikana muuta kuin pysäytyskuvan.
- Anonyymi
Lähestymisnopeuden saa suoraan spektriviivojen siirtymästä.
- AnonyymiUUSI
Ei kyse ole ohitushetkestä!
Voit olla vaikka sadan valovuoden päässä Aurinkokunnasta.
Tarkkailet Aurinkokuntaa teleskoopilla ja näet miten Maapallo kiertää Auringon sinun sekunnissa.
Minkä kokoiseksi arvioit Maapallon?
Maapallolle arvioit massaksi mitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2119158
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265898- 1024828
- 584813
- 833889
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.743453- 563419
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262906Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502802- 432681