On aika muistuttaa kuntoilijoita liikennesäännöistä

Anonyymi-ap

Pyöräilijät. Jos kuntoilette tieliikenne­lain alaisella alueella, tieliikenne­laki koskee myös teitä. Jalka­käytävällä ei saa pyöräillä, ellei tietä ole varustettu pyöräilyn salli­valla liikenne­merkillä. Yhdistetyllä väylällä jalankulkijalle tulee ohittaessa on turvallinen väli.

Pyöräilijän tulee käyttää kypärää, ja pimeässä on pyörässä oltava etu- ja takavalo.

37

507

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muikkukukkoa lykkää..

      • Anonyymi

        Myös suunta merkki ennenkuin euntäätte risteyksessä auton eteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös suunta merkki ennenkuin euntäätte risteyksessä auton eteen

        Oikea tilannenopeus on tärkeämpi seikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea tilannenopeus on tärkeämpi seikka.

        Suunta merkki kaikkein tärkein hengissä pysymisen merkki

        Ei see nyrkkimaitten jälkeen päin

        Kamreeri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suunta merkki kaikkein tärkein hengissä pysymisen merkki

        Ei see nyrkkimaitten jälkeen päin

        Kamreeri

        Ihan kuin tekoälyn tuottamaa tekstiä. Äly vain on jonnekin hävinnyt.

        Aloittajalle tiedoksi, että jos "jalkakäytävä on merkitty pyöräilyn sallivalla merkillä", se ei enää ole jalkakäytävä. Pyöräilijän kannalta D5-D7 -merkit ovat velvoittavia, niillä osoitetulla pyörätiellä on ajettava fillarilla sen suuntaan kuljettaessa.

        Jalankulkija saa kävellä pyörätiellä, jos jalkakäytävää ei ole, tai ollaan yhdistetyllä jalkakäytävä/pyörätiellä. Kävelijöiden suuntaa ei voi liikennemerkeillä määrätä, ja pyörätiellä kävelijän paikka on "sen reunassa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kuin tekoälyn tuottamaa tekstiä. Äly vain on jonnekin hävinnyt.

        Aloittajalle tiedoksi, että jos "jalkakäytävä on merkitty pyöräilyn sallivalla merkillä", se ei enää ole jalkakäytävä. Pyöräilijän kannalta D5-D7 -merkit ovat velvoittavia, niillä osoitetulla pyörätiellä on ajettava fillarilla sen suuntaan kuljettaessa.

        Jalankulkija saa kävellä pyörätiellä, jos jalkakäytävää ei ole, tai ollaan yhdistetyllä jalkakäytävä/pyörätiellä. Kävelijöiden suuntaa ei voi liikennemerkeillä määrätä, ja pyörätiellä kävelijän paikka on "sen reunassa".

        Haaste on se, että vain pyörätiellä kävelijän paikka on "sen reunassa". Näin määrää tieliikennelain 13 pykälä. "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Pyörätie ja Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ovat kuitenkin kaksi eri väylätyyppiä, eikä reunassa kävelemisen velvoitetta mainita jälkimmäisen osalta. Järkevää niin on toki toimia, mutta laissa oleva määritys ei suoraan nykyisessä kirjoitusmuodossa siihen velvoita.

        Sitten vielä sekin seikka, että reunassa kävelemisen velvoite on, jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä taitaa kuitenkin jalkakäytävä olla, koska jalankulku on sillä väylätyypillä oletuksena sallittu. Lisäksi kyseisen väylätyypin liikennemerkin määrityksissä lukee, että: "Muuten on pyörätiestä ja jalkakäytävästä voimassa, mitä merkeistä D4 ja D5 säädetään". Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylän osalta on siis voimassa myös se, mitä jalkakäytävä liikennemerkistä (D4) säädetään.


    • Anonyymi

      ”Yhdistetyllä väylällä jalankulkijalle tulee ohittaessa on turvallinen väli.”

      Piti sanoa: ”Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.”

      Se on nimenomaan pyöräilijän tehtävä.

      • Anonyymi

        Ja itse pidät silloin tällöin puhelinta kädessä ajaessasi autolla, just.


      • Anonyymi

        Jotkut eivät valitettavasti vaan ymmärrä, mikä se turvallinen tila/väli ohitettavaan on. Näin on myös autoilijoiden osalta, joiden pitää antaa turvallinen tila pyöräilijöihin.

        https://puolitoistametria.fi/


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hyvä on aina välillä muistuttaa.

      • Anonyymi

        Spandex ei haluu tajuta on niin erinomaisia


    • Anonyymi

      Siitä merkkiä aina enne kääntymistä takaa ettei ajeta risteykseen liian lujaa

      • Anonyymi

        Risteykseen tuleva autoilija ei välttämättä näe pyöräilijän käsimerkkiä, jos pyöräilijä on autoon nähden taaempana. Suuntamerkki kun on annettava hyvissä ajoin ennen kääntymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteykseen tuleva autoilija ei välttämättä näe pyöräilijän käsimerkkiä, jos pyöräilijä on autoon nähden taaempana. Suuntamerkki kun on annettava hyvissä ajoin ennen kääntymistä.

        Pyöräilijän tulisi silloin ymmärtää, ettei hän voi suuntamerkin näyttämisen jälkeen ohittaa autoilijaa ja kääntyä äkisti hänen eteensä, vaikka kyse olisikin lainmukaisesti merkitystä pyörätien jatkeesta. Kumpaakin osapuolta sitoo lain vaatimus erityisen varovaisuuden noudattamisesta risteyksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän tulisi silloin ymmärtää, ettei hän voi suuntamerkin näyttämisen jälkeen ohittaa autoilijaa ja kääntyä äkisti hänen eteensä, vaikka kyse olisikin lainmukaisesti merkitystä pyörätien jatkeesta. Kumpaakin osapuolta sitoo lain vaatimus erityisen varovaisuuden noudattamisesta risteyksessä.

        Tietenkin siinä kannattaa varmistaa, että autoilija aikoo noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Kuten kaikissa muissakin tilanteissa. Niin usein se lyödään laimin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän tulisi silloin ymmärtää, ettei hän voi suuntamerkin näyttämisen jälkeen ohittaa autoilijaa ja kääntyä äkisti hänen eteensä, vaikka kyse olisikin lainmukaisesti merkitystä pyörätien jatkeesta. Kumpaakin osapuolta sitoo lain vaatimus erityisen varovaisuuden noudattamisesta risteyksessä.

        Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien, eli autoilijoiden tulee ymmärtää, että pyöräilijöinä ovat välillä sellaiset, joilla ei välttämättä ole kunnollisia taitoja tai ymmärrystä liikennesäännöistä. Lapsia, vanhuksia ja eri tavoin vammaisia pitää liikenteessä myös aina varoa erityisen paljon, oli väistämisvelvollisuus kummin päin tahansa. Tieliikennelain säätäjät ovat kirjoittaneet aiheeseen liittyen mm. seuraavaa:

        "Eritasoisten tienkäyttäjien aseman turvaamisen voidaan niin ikään katsoa kuuluvan tieliikenteen yleisiin periaatteisiin. Lapset, ikääntyneet, aisti- ja liikuntavammaiset sekä muut henkilöt, joilla on vaikeuksia selviytyä liikenteessä, ovat tieliikenteessä erityisen suojelun tarpeessa.

        Tieliikenneoikeuden keskeisimpiin periaatteisiin voidaan katsoa kuuluvan myös eri tienkäyttäjäryhmiin kuuluvien tienkäyttäjien erilaisten oikeuksien ja velvollisuuksien huomioonottamisen . Tämä merkitsee jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasemaa verrattuna ja suhteessa moottorikäyttöisten ajoneuvojen tienkäyttäjäryhmiin.

        Tieliikenteen yleisiä periaatteita ovat siten seuraavat periaatteet: 1) tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet eli velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä ja tieliikenteen yleinen huolellisuusvelvollisuus; 2) tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus eli velvollisuus tarkkailla ja ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa ja sovittaa oma toimintansa tekemiensä havaintojen pohjalle; 3) varovaisuusvelvollisuus muita tienkäyttäjiä kohtaan: vanhusten, lasten ja vammaisten erityisasema liikenteessä; jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden erityisasema sekä 4) turvallinen ajoneuvon kuljettaminen: velvollisuus kompensoida puutteelliset olosuhteet huolellisemmalla toiminnalla."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijän tulisi silloin ymmärtää, ettei hän voi suuntamerkin näyttämisen jälkeen ohittaa autoilijaa ja kääntyä äkisti hänen eteensä, vaikka kyse olisikin lainmukaisesti merkitystä pyörätien jatkeesta. Kumpaakin osapuolta sitoo lain vaatimus erityisen varovaisuuden noudattamisesta risteyksessä.

        Pyöräilijä voi suuntamerkin näyttämisen jälkeen ajaa pyörätien jatkeelle. Pyörätien jatke on merkki siitä, että ajoradan ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan, tuli se pyöräilijä mistä suunnasta tahansa sille pyörätien jatkeelle.

        Pyörätien jatkeen tiemerkintään ei kuitenkaan pidä luottaa liikaa, vaan katsoa, että autoilijoilla on oikeasti se väistämiseen velvoittava liikennemerkki. Kaikilla ei kuitenkaan välttämättä ole tätä taitoa ja lapset, vanhukset ja eri tavoin vammaiset mainitaankin asian suhteen.


    • Anonyymi

      Kuka saa teipata liikennemerkkien lisäkilvet näennäisesti umpeen? Merkki näkyy alta.

      Pitääkö teippausta noudattaa vai ei?

      Missä laissa asiasta kerrotaan?

      • Anonyymi

        Tuota ei todennäköisesti määritetä missään laissa. Sitäkään ei taida olla määritelty, että jos joku potkii jonkun liikennemerkin kumoon, niin pitääkö sitä noudattaa, kun sitä ei näe?


    • Anonyymi

      LAKIPYKÄLÄNIPOTTAJAN KALAKUKKO

      “Valmistettu tarkalleen säädösten mukaan, 45 artiklan 2 momentin hengessä, liitteen A mukaisena.”

      Tämä kalakukko ei jätä mitään sattuman varaan. Jokainen ainesosa on punnittu, dokumentoitu, hyväksytty ja mainittu selitteessä. Sen valmistusprosessista on laadittu muistio, ja siitä on pyydetty lausunto.
      Makunsa puolesta se on erinomainen – mutta syöminen edellyttää hyväksyttyä käyttösuunnitelmaa.

      AINEKSET
      (Hyväksytty RKL 8.3.2011 liite 3, kohta 4.1 mukaisesti – suositeltu kotitalouskäyttöön.)

      Kuori – virallisesti rekisteröity täysjyvämassa:
      – 1 200 g ruisjauhoa (SFS-EN ISO 22000:2018 mukainen jauholaatu)
      – 300 g vehnäjauhoa (hyväksytty kotimaisuusasteella ≥80 %)
      – 2 tl jodioitua ruokasuolaa (FINAS-akkreditoitu valmistaja)
      – 5 dl vettä (kylmän veden standardi +10 °C ±2)
      – 2 rkl kasviöljyä (saa käyttää rypsi- tai auringonkukkaöljyä, jos mainittu pakkauksessa)

      Täyte – säädelty, luvallinen ja erikseen ilmoitettava:
      – 700 g kokonaisia, perattuja muikkuja (valvottu pyyntialue, ei rauhoitettu)
      – 400 g kylkeä tai vaihtoehtoisesti savutofua (jos lihan käyttö ei ole sopusoinnussa ruokavaliopykälän 9 § kanssa)
      – 1 kpl sipuli, noin 100 g (leikkuutapa vapaavalintainen, mutta suositellaan yhtenäiseksi)
      – 1 tl mustapippuria (ei sisällä lisäaineita; maahantuonti EU\:n sisämarkkinoilta)
      – 1 rkl kokojyvä-Dijon-sinappia (ei saa sisältää keinotekoisia makeutusaineita ilman ilmoitusta)

      VALMISTUSMENETTELY
      (Noudatettava vaiheittain, ei saa poiketa ilman perusteltua syytä.)

      1. Taikina:
      – Yhdistä kuivat aineet. Lisää vesi ja öljy.
      – Vaivaa 10 minuuttia (±1 min hyväksyttävää vaihtelua).
      – Peitä puhtaalla liinalla. Lepoaika 30 min, huoneenlämpö +20–24 °C.

      2. Täyte:
      – Kypsennä liha/tofu + sipuli.
      – Lisää mausteet järjestyksessä. Sekoitustapa: manuaalinen tai mekaaninen, ei molempia.
      – Muikut lisätään viimeisenä, jotta ei synny rakenteellista epäyhdenmukaisuutta.

      3. Kokoaminen:
      – Kauli taikina 1–1,5 cm paksuiseksi. Täyte asetellaan keskelle pituussuunnassa.
      – Reunat käännetään päällekkäin. Sauma suljetaan kostutetuin sormin (tai hyväksytyllä sulkumenetelmällä).
      – Pintaan voi lisätä öljyä, mutta se tulee mainita ruokailijalle etukäteen.

      4. Paisto:
      – 230 °C / 15 min (lämmönnousun aika ei sisälly paistoaikaan)
      – 125 °C / 4 h (±15 min vaihtelu sallittu, jos uuni ei ole kalibroitu)

      TARJOILU
      – Tarjoillaan lämpimänä.
      – Lautasen, aterimien ja servietin käyttö pakollista julkisessa ruokailussa.
      – Ravintoarvot ja mahdolliset allergeenit (kala, sinappi, vehnä) tulee ilmoittaa ennen tarjoilua.
      – Juomaksi suositellaan veden lisäksi kevytmaitoa tai viranomaisluvan alaista piimää.

      YHTEENVETO
      Lakipykälänipottajan kalakukko on turvallinen, ennustettava ja byrokraattisen lohduttava. Jokainen suupala tuntuu siltä kuin olisi täyttänyt oikein lomakkeen ja saanut sen hyväksytyksi ensimmäisellä yrittämällä.
      Makua ei voi kiistää, mutta muutokset on aina tehtävä kirjallisesti ja hyvissä ajoin ennen syöntiä.

      Syö aina sääntöjen mukaan. 🐟📄✅

      • Anonyymi

        Ei kannata liikkua liikenteessä, jos liikennesäännöt tuottavat noin paljon tuskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata liikkua liikenteessä, jos liikennesäännöt tuottavat noin paljon tuskaa.

        Mukavaa vaihtelua näihin täällä jaettuihin ohjeisiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukavaa vaihtelua näihin täällä jaettuihin ohjeisiin

        Kenties. Liikennesäännöt määräävät kuitenkin toiminnan liikenteessä, eikä oma mielipide vaikuta. Reseptejä voi sitten halutessa jokainen soveltaa.


    • Anonyymi

      Tieliikennelaki ja sen pykälät on kirjoitettu myös siitä näkökulmasta, että tienkäyttäjäryhmille on asetettu tieliikennelaissa erilaisia velvollisuuksia sen mukaan, miten suuren riskin ne muodostavat toisille tienkäyttäjille.

      • Anonyymi

        Tieliikennelaki voisi olla myös selkeämmin kirjoitettu, niin että tavallisen lukijan ei tarvitsisi turvautua toissijaisiin oikeuslähteisiin ja viranomaisen ohjevihkosiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki voisi olla myös selkeämmin kirjoitettu, niin että tavallisen lukijan ei tarvitsisi turvautua toissijaisiin oikeuslähteisiin ja viranomaisen ohjevihkosiin.

        Liikenneturvan mukaan jalankulkijan paikka on yhdistetyllä väylällä jommassakummassa reunassa. Tämä on tärkeä asia, ja se pitäisi mainita myös itse tieliikennelaissa.

        ”Rakenteellinen nopeus” – tätä ei ole tieliikennelaissa määritelty.

        ”Polku tai sitä vastaava vähäinen tie” – tarkoitetaan varmaan ”polku tai vähäinen tie”. Polkua vastaavia vähäisiä teitä on näet aika vähän, tavallisia vähäisiä teitä on enemmän. Korkeimmalta oikeudelta on tosin tullut jo tulkintaa ”polkua vastaavasta vähäisestä tiestä”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvan mukaan jalankulkijan paikka on yhdistetyllä väylällä jommassakummassa reunassa. Tämä on tärkeä asia, ja se pitäisi mainita myös itse tieliikennelaissa.

        ”Rakenteellinen nopeus” – tätä ei ole tieliikennelaissa määritelty.

        ”Polku tai sitä vastaava vähäinen tie” – tarkoitetaan varmaan ”polku tai vähäinen tie”. Polkua vastaavia vähäisiä teitä on näet aika vähän, tavallisia vähäisiä teitä on enemmän. Korkeimmalta oikeudelta on tosin tullut jo tulkintaa ”polkua vastaavasta vähäisestä tiestä”.

        Myöskään tieliikennelaissa ei ole kunnolla mainittu, saako pyöräiljä käyttää vilkkuvaa valoa tai saako pyöräilijä ajaa väylällä rinnakkain toisen pyöräilijän kanssa. Nämäkin pitäisi tieliikennelaissa mainita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvan mukaan jalankulkijan paikka on yhdistetyllä väylällä jommassakummassa reunassa. Tämä on tärkeä asia, ja se pitäisi mainita myös itse tieliikennelaissa.

        ”Rakenteellinen nopeus” – tätä ei ole tieliikennelaissa määritelty.

        ”Polku tai sitä vastaava vähäinen tie” – tarkoitetaan varmaan ”polku tai vähäinen tie”. Polkua vastaavia vähäisiä teitä on näet aika vähän, tavallisia vähäisiä teitä on enemmän. Korkeimmalta oikeudelta on tosin tullut jo tulkintaa ”polkua vastaavasta vähäisestä tiestä”.

        Jotkut asiat määritetään eri laeissa, kuten vaikkapa ajoneuvolaissa. Siellä määritetään esim., että polkupyörä on ajoneuvo. Tätäkään asiaa ei siis määritetä tieliikennelaissa, vaan ajoneuvolaissa.

        Minkälaiseen tulkintaan on korkein oikeus päätynyt liittyen ”polkua vastaavasta vähäisestä tiestä”?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenneturvan mukaan jalankulkijan paikka on yhdistetyllä väylällä jommassakummassa reunassa. Tämä on tärkeä asia, ja se pitäisi mainita myös itse tieliikennelaissa.

        ”Rakenteellinen nopeus” – tätä ei ole tieliikennelaissa määritelty.

        ”Polku tai sitä vastaava vähäinen tie” – tarkoitetaan varmaan ”polku tai vähäinen tie”. Polkua vastaavia vähäisiä teitä on näet aika vähän, tavallisia vähäisiä teitä on enemmän. Korkeimmalta oikeudelta on tosin tullut jo tulkintaa ”polkua vastaavasta vähäisestä tiestä”.

        Joo, liikenneturva ei ole mikään sellainen taho, jolla on jokin määräys tai päätäntävalta. Sieltä annetaan tietoa, ohjausta ja neuvontaa. Laissa olisi asiat tarpeeksi tarkasti syytä olla määriteltynä. Aina ei valitettavasti niin ole.


    • Anonyymi

      kuntoilijat pyöräilee kuule kuntopyörällä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      104
      5497
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      94
      4801
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      139
      4752
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      367
      2169
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      110
      1954
    6. 105
      1747
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1547
    8. 370
      1298
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1131
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      204
      1061
    Aihe