Poliisi. Pamputtaa. Kumisella. Pampulla. Uaa.

Ohi Eppu Normaalin biisin, tuli tuossa taannoin työmaalla keskustelua kollegoiden kokemuksista polliisin kanssa. Kaikenlaisia tarinoita tuli ja pääosin kommentaatit olivat negativiisia, mitä vähän ihmettelin. Kun tiedustelin asiaa siten, että josko lausunnon antaja miettii kohtaamistaan poliisin kanssa siitä vinkkelistä, että poliisi teki VAIN duuniaan, niin yllättäen näkökulma muuttui liki poikkeuksetta.

Mietin sitten omaa eloani suhteessa poliisiin, välillä asiakkaana, välillä avualiaana kansalaisena, välillä konkreetisesti auttajana. Ja mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa poliisista. Tai no yksi pikkujuttu, mutta siitä hieman tuonnempana.

Syy siihen, että olen kokenut poliisin toiminnan aina hyvänä, on se että en ole ikinä suhtautunut kohtaamisiin subjektiivisesti, vaan objektiivisesti. Olen tiedostanut kohtaamistilanteen ja siihen johtaneet syyt, jolloin on ollut helppo asennoitua tilanteeseen syy-seuraus -suhteen mukaisesti. Jos mokailee, on ilmeistä että poliisin on työnsä puolesta puututtava asiaan ja mitä siinä sitten pullikoimaan vastaan? Tuli mokattua, joo. Aivan, en tee toiste. Oliks tää tässä? Ai jaa... Eli sakkolappu tulee postissa? Ok, hyvää päivänjatkoa.

Toki aina ei ammattilainen onnistu toimimaan ammattitaitonsa mukaisesti ja tapahtuu kaikkea skeidaa. Useimmat ovat varmaan omassa työssään kohdanneet tilanteita, joissa joskus ei tullut onnistuttua oman ammattilaisuuden tasolla? Olisin omalla kohdallani voinut kiukutella poliisille vastaan monissakin tilanteissa, mutta mitä olisin voittanut sillä? En yhtään mitään, vaan todennäköisemmin vain tehnyt tilanteen itselleni entistä hankalammaksi.

Niin mä sitten mietin, että mulla ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa poliisista, ei yhtään mitään. Olen aina saanut tilanteeseen sopivaa ja asiallista kohtelua, kaikissa eri tilanteissa joissa olen poliisin kanssa kohdannut. Paitsi se yksi poikkeama...

Yksi oman kyllän mulkeroista, samanlainen kuin oli itsekin, opiskeli aikanaan poliisiksi ja valmistuttuaan oli Maailman Omistaja. Oli niin polleeta ja egoili vapaa-ajallaankin ihan urakalla. No muutamat tutut antoi sitten kerran sille ns. isän kädestä ja uhkaili vaikka ja mitä, mutta ei ollut mitään millä lähteä perään. Eikä sen ura poliisissa sitten montaa vuotta kestänytkään, ihan oikein sille apinalle. Meni sitten stevariksi (STV, Suomen Teollisuuden Vartiointi), minne sopikin paremmin, kun ne eivät pahemmin säännöistä piitanneet. Mutta se onkin jo ihan eri tarina se.

Mites muiden elämä poliisin valvovan katseen kanssa? Jos mietitte objektiivisesti?
En välttämättä tule ihmeesti vastailemaan, riippuu ihan IRL hulinoista, semminkin kun vellikello ei toimi oikein, mutta eipä mua asialliseen keskusteluun tarvitakaan.

23

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Ei ole mitään moitittavaa poliisien toiminnassa oman kokemukseni mukaan. Oma kokemus tosin on aika laiha, sillä olen tainnut olla poliisin kanssa tekemisissä ehkä yhden puhalluksen verran ja niin aion asian pitääkin.

Suomessa poliisi on luotettava, koulutettu ja asiansa osaava viranomainen. Se ei silti tarkoita, ettäkö poliisi aina onnistuisi kaikessa, etteikö parannettavaa olisi tai etteikö joukossa olisi myös täysiä peppuläpiä. Valitettavasti kaikissa ihmisryhmissä heitä on, mutta uskon, että Suomen poliisiin voi valtaosin hyvällä mielellä luottaa.

Teinilläni on vähän erilainen asennoituminen, sillä hän kokee poliisien kyttäävän mopoilijoita. Niin he varmaan joskus kyttäävätkin ja ihan syystä 😄 Olen painottanut, ettei syytä huoleen ole kun ajaa kuten kuuluu, mutta olen tulkitsevinani jonkin sortin kapinahenkeä, että hänen mielestään mopolla saa ajaa liian hitaasti 🙄

Aletheias

• Se olikin se puhallus, jolla meni kortti ja siksi ei tule uusia kohtaamisia poliisin kanssa ratissa 😂

Muistan hyvin teinivuosien näkemykseni poliisista ja se ei ollut ihan yhtä... järkevä kuin nykyisin, olkoonkin että silloinkin hyväksyin sen, että minä tietoiesti valitsin tehdä asioita, joiden selvittäminen kuului poliisin työnkuvaan ja siksi tiemme toisinaan ristesivät keskustelumuotoisesti 😇

• Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

Se olikin se puhallus, jolla meni kortti ja siksi ei tule uusia kohtaamisia poliisin kanssa ratissa 😂

Muistan hyvin teinivuosien näkemykseni poliisista ja se ei ollut ihan yhtä... järkevä kuin nykyisin, olkoonkin että silloinkin hyväksyin sen, että minä tietoiesti valitsin tehdä asioita, joiden selvittäminen kuului poliisin työnkuvaan ja siksi tiemme toisinaan ristesivät keskustelumuotoisesti 😇

Kortti on visusti tallessa, älä huoli 😅 Se ei ole minä, jonka poliisi pysäyttää vaan sut bemarin ryöstöyrityksestä 😁

Risteää keskustelumuotoisesti 😂 Hienosti ilmaistu poliisin puhutteluun joutuminen 😅 Vaikka tuon jo tiesinkin hurjasta nuoruudestasi, vaikka taitaisit joutaa uuteen puhutteluun liian raskaasta kaasujalasta 🤭

• Anonyymi

No jaa. Kerran tulin polkupyörällä yökerhosta. Poliisit hiljensivät kohdallani ja käskivät taluttaa loppumatkan.

Tietenkin hyppäsin pyörän selkään heti, kun poliisiauton takavalot himmenivät.

>simiti<

• Mulle on pari kertaa nuoruudessa käynyt sama, tosin sillä erolla, silloin en enää edes halunnut loikata pyörän selkään, kun huomasin että oli työlästä pysyä pystyssä polkupyörän taluttaessa itseäni.

• Olen asiasta vakaasti eriävää mieltä.. siis että sinun kommentointiasi tarvitaan.

Polliisista sen verran, että joitakin huomautuksia olen heiltä saanut. Ihan asiasta ja aiheesta. Yksi putkareissu 12-vuotiaana lisäämässä elämänkokemustani ja muutoin kai ihan hyvää palvelua saanut kaikkinensa.

Poliisin ammatti on duuni siinä missä pastorin tai lääkärinkin. Toki se vaatii vähän enemmän kuin vaikkapa minun tehdastyöhöni verrattuna.

Kunnioitan poliiseja enkä ymmärrä toisten pullikointia. Se on aika turhaa. No, myönnän että kyllä heidän toimensa joskus on kiukustuttanut. En ole kovin hyvä ottamaan käskyjä vastaan. Mut hei.. elämä on.

• Anonyymi

Kiva asenne. Vaikka itse tuntisi olevansa oikeassa, niin eiköhän ne poliisit yleensä tiedä paremmin.

En muistanut sinunkin olevan tehdastyöläinen. Olet siis kanssani joidenkin mielestä tulipunainen kommari ja sossupummi?

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Kiva asenne. Vaikka itse tuntisi olevansa oikeassa, niin eiköhän ne poliisit yleensä tiedä paremmin.

En muistanut sinunkin olevan tehdastyöläinen. Olet siis kanssani joidenkin mielestä tulipunainen kommari ja sossupummi?

>simiti<

Juu, ihan duunari vaan. Ratas isossa tehtaassa.
        Paska duuni ja pieni palkka. Kai se pitää jonkinlainen punikki olla, jotta selviää hengissä.

• Ei palsta yhtä miesoletettua kaipaa 😂

Mun eka ja (toistaiseksi) vika putkareissu taisi osua suunnilleen 20 ikävuoden kohdille. Ja ihan syystäkin. Mutta sekin jäi sitten aika lyhyeksi, kun tilanne oli selkeä ja lähinnä odottelin putkassa pääsyä seuraavaan haastatteluun, sormenjälkiin, kuvaukseen jne. Mutta oli pirun hyvä lihasoppa jonka lounaaksi siellä sain 👍

• Anonyymi
        UUSI

Ei palsta yhtä miesoletettua kaipaa 😂

Mun eka ja (toistaiseksi) vika putkareissu taisi osua suunnilleen 20 ikävuoden kohdille. Ja ihan syystäkin. Mutta sekin jäi sitten aika lyhyeksi, kun tilanne oli selkeä ja lähinnä odottelin putkassa pääsyä seuraavaan haastatteluun, sormenjälkiin, kuvaukseen jne. Mutta oli pirun hyvä lihasoppa jonka lounaaksi siellä sain 👍

No joo. Mulle aikoinaan toivat kylmiä ranskalaisia, kun olin pidätettynä.

Mutta se oli sitä sekavaa aikaa.

>simiti<

• Anonyymi

Pelkkää hyvää sanottavaa, arvostan. Aina olen apua saanut jos olen sitä tarvinnut.

• Kiva kuulla! Yllättävän vähän on tullut päinvastaista viestiä, odotin enemmän negativiisia näkemyksiä/kokemuksia.

• Anonyymi

Poliisien työ on henkisesti raskasta, he näkevät työssään usein vain elämän varjopuolta.

Monesti poliisit saavat kutsun osoitteeseen jossa on se ihmisten ihanneympäristö, kivitalo jonka pihassa Tesla ja pienempi uusi käyttöauto. Naapurit ovat pitäneet asukkeja tasapainoisina ja menestyvinä, suhteessaan onnistujina.

Korona, lisääntynyt yhdessäoloaika, paikat kiinni. Koetellaan ihmisten sietokykyä.

Poliisien tehtävä onkin mennä rikkomaan tuo idyllinen harmonia, soiton on aiheuttanut joku käsittämättömän pieni elämän yksityiskohta ja asia joka on kiehuttanut ohi tasapainoisuuden raamien. Kulissit sortuvat, haaveet hetkeksi kaatuvat.

Poliiseista voisi tulla hyviä psykiatreja, näkevät työssään mikä johtaa elämässä niihin huonoihin valintoihin. Tosin, he tekevät joskus niitä myös itse.

AV

• Anonyymi

Lapseni aikoo poliisiksi. Olen yrittänyt estellä, mutta hän aikoo olla poliisi. Yleensä hän saa, mitä haluaa. Ehkä se sitten pitää mennä niin.

• Antaa lapsen valita omat onnistumisensa tai virheensä, se kuuluu elämään. Ja kuten tästä ketjusta huomaat, vaikka otanta onkin varsin suppea, niin kansa tuntuu arvostavan poliisien työtä.

• Anonyymi

Antaa lapsen valita omat onnistumisensa tai virheensä, se kuuluu elämään. Ja kuten tästä ketjusta huomaat, vaikka otanta onkin varsin suppea, niin kansa tuntuu arvostavan poliisien työtä.

Niin, hän voisi mennä heittämällä yliopistoon, mutta haluaa valita noin. Itseäni kauhistuttaa ja pelottaa hänen puolestaan. Jos kohtaa työssä sitten jotain sellaista, joka jättää pysyviä jälkiä mieleen tai haavoittuu jotenkin työssä.
        Mutta kuten kirjoitat, se on jokaisen oma valinta.

• Anonyymi

Sairaalanpusikossa ihan vapaasti.

• Anonyymi

Muistuu mieleen kohtaaminen poliisien kanssa huoltoasemalla, jossa poliisit ilmeisesti käyvät lounastauolla useinkin.

Kun tulen huoltamolle ovesta sisään, niin neljä poliisimiestä istuu pöydän ympärillä murkinaansa syömässä. Kaikki katsovat hetken minuun sisään tullessani, mutta menettävät mielenkiintonsa sman tien. Selvästikään en ole uhka heille!!

Suuntaan ovelta kylmäkaapille, jossa on juomia, joita aikomukseni on ostaa helpottamaan kuivaa kurkkuani. Yksi poliiseista istuu kulkureittini edessä, joten en pääse siitä ohitse ja ajattelen jo, että pitää kiertää pöydän ympäri. Mutta poliisimies nykii tuoliaan eteenpäin, jotta kansalainen pääsee kulkemaan kohti juomavalikoimaa kylmäkaapissa. Kovin ystävällistä (!), minä ajattelen, ja mitään sanomatta kuljen poliisin selän takaa kaapille.

Saan suoritettua ostotapahtuman valokoimani juoman kanssa ja poistun hyvillä mielin paikalta.

Ei poliisien kohtaamiseen yleensä lainkuuliaisella kansalaisella ole mitään huomautettavaa!

• Anonyymi
        UUSI

Kiva kirjoitus. 😀

>simiti< (entinen rikollinen)

• Anonyymi

Lounastin ulkomailla lähes 20 poliisihenkilön kanssa ja isäntänä oli kaupungin poliisipäällikkö. Hän antoi minulle lounaan aikana käyntikorttinsa ja sanoi, jos sinulla on vierailun aikana ongelmia, soita minulle.

Ennen tuota hän mainitsi maan säännöt joiden mukaan minun olisi pitänyt ilmoittautua poliisiasemalla kun kaupunkiin tulin, tietämättömänä tuosta en ollut sitä tehnyt.
      Se ei kuitenkaan vaikuttanut lomasuunnitelmiin.

AV

• Anonyymi
        UUSI

Tompstonen sheriffinkö tapasit? Pyysikö hän myös jättämään aseesi sheriffin toimistoon vierailusi ajaksi?

• UUSI

Eniten ollut poliisien kanssa tekemisissä kun on kertauksissa harjoiteltu viranomaisyhteistyötä. Ainakin niistä kenttäjohtaja-tason tapauksista pelkästään hyvää sanottavaa.
      Muuten käynyt vain passin hakemassa ja ajokortin uusimassa ja aina sieltä on hyvää palvelua saanut. Yksi sen ajan rikesakko (nykyisin taitaa olla eri nimi) tullut hommattua. Enkä kyllä muista että kellään tutullakaan olisi mitään pahaa sanottavana esim asehankintojen osalta.

Ainoa ryhmä jolta olen napinaa kuullut on takavetoisilla, matalalla alustalla sekä massiivisilla poppivehkeillä liikkuvat nuoret miehet. Heidän mielestä poliisin käyttämä tilannekohtainen harkinta esim sakotuksen suhteen ei aina kohtele kaikkia ihan tasapuolisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17173
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      4962
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2778
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      149
      2085
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      133
      1634
    6. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      28
      1601
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      19
      1600
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      399
      1560
    9. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1327
    10. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      11
      1323
    Aihe