Suomen suurimman ruokasesongin ykkösherkku on ja pysyy. Vuodesta toiseen makkara on kesän myydyin grillituote. Kun kuvaa katsoo "vesi herahtaa kielelle"
https://img.ilcdn.fi/TX_kT114agOhdv30iXsLi1VO5bA=/full-fit-in/920x0/img-s3.ilcdn.fi/383c9ea2623ac7015ad8d5535a274303c004c9f4937e61d8698856e4da8d7170.jpg
Helposti kypsentyvä makkara pitää pintansa Suomen grillatuimpana ruokana. Helppous on muutenkin iso trendi, joten miksi ei myös grillauksessa.
Kesällä kulutetaan paljon lihaa, mutta ylivoimaisesti suurin kasvu on grillimakkaroissa. Yli puolet koko vuoden grillimakkaramyynnistä tapahtuu neljän kesäkuukauden aikana. Myös porsaanpihvejä myydään kesän aikana yli puolet koko vuoden määrästä.
Grillaustutkimuksen mukaan grillimakkaraa syödään noin 1,5 kiloa per aikuinen suomalainen. Ei ihme, jos makkaragrilli kuumenee monta kertaa kesässä.
Järvinen on huomannut, että grillimakkara on suomalaiselle pyhä asia. Mikään ei saa muuttua, makkara grillataan samalla tavalla vuodesta toiseen ja se syödään aina sinapin kanssa.
Täällä myös metsällä liikutaan, otetaan grillaus välineet mukaan, joko hiilenä tai sopivina koivu-klapeina. Minulla on omat tekemät hiilet, jonka polton olen tehnyt kahteen yhteen liitettyyn 200 l tynnyriin. Mutta, nuotio hyvistä koivu-kalapeista on yhtä hyvä, annetaan hiillostua, siinä pian saa valmista, jos useampia mukana. Peräkärryyn nuotio-alusta joka tehty halkaistusta 200 l tynnyristä, ei tuli leviä siitä muualle kesän aikaan. Kun ritilä tynnyrin puolikkaan päällä, siinä tulee isompikin määrä makkaraa ja kyljyksiä. Siinä myös samoilla tulilla tulee hyvä nuotio-kahvi.
Voi kyllä sanoa, joka ei paistin-makkaraa kesällä käytä, jää kesä jotenkin vajaaksi.
Myöskin pieniä grillejä olemassa, sitä voi voi käyttää puuhiilillä melkeimpä missä tahansa ulkosalla, ei nyt kaupunkien parvekkeilla, siihen sähkögrillit parasta. Mutta täällä maan helmassa maalla käy joka paikassa. Nestekaasulla myös ulko-grillejä mm nyt oli vaalien alla eri puolueilla makkara tarjouksia. Heillä eei niin aina makkara ennättynyt riittävästi tulla rapsakkaaksi päältä, kun paljon asiakkaita. Minun mielestä makkara saa tulla päältä rapsakaaksi, siinä tulee hyvät aromit.
Odotettu ruokasesonki on täällä jälleen
13
164
Vastaukset 13
- Anonyymi
Kun kuvaa katsoin, se laittoi vipinää kinttuihin. Paistinpannulla makkaran paistamista.
Siinä kihiseen, käänsin jo makkaroita, kohta ääntä kohti. - Anonyymi
Kesä ja makkara ! AINA OLLUT JA TULEE OLEMAAN.
- Anonyymi
Kyllä. Sanoisi Kivikoskikin.
- Anonyymi
Kaski-olutta kaupan päälle
Ossi, savuoluen ystävä - Anonyymi00013
Aamen ! akat veisakkoon !
- Anonyymi
Eikä sanaakaan palstan aiheesta, kustannukset.
- Anonyymi
Grillimakkaroitakin on moneen lähtöön.
Gourmet tasoa olevat raakamakkarat sopivat hyvin pääaterialla syötäväksi, kunhan lisukkeista huolehditaan. Paahdettuja juureksia, hapankaalia ja vaikka perunasalaattia. Ruokajuomaksi on nykyisin tarjolla hyviä pienpanimoiden oluita, ei tarvitse bulkkilageria ryypätä.
Metsään ja retkille nuotiolla paistettavaksi sitten sitä perusgrillimakkaraa, sinapin ja kahvin kera. Voileivät myös näihin hetkiin mukaan. Oluet voi unohtaa, niitä ei metsiin raahata.
Uuniin ja kiukaalla kypsennettäväksi perinteinen HK:n sininen, pitkä haudutus tekee sitä maukkaan, Tämän kanssa se peruslagerkin sopii, tähän ei turha hifistely lisukkeiden ja juomien suhteen sovi.- Anonyymi
Metsässä m@kkara ja kahvi maituu hyvältä, kuin pienen lotto voiton olisi saanut, tai Sannaa naida turkkauttanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Metsässä m@kkara ja kahvi maituu hyvältä, kuin pienen lotto voiton olisi saanut, tai Sannaa naida turkkauttanut.
Älä pankkopölhö unta näe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä pankkopölhö unta näe.
Sannaa naida turkkauttanut.
- Anonyymi
Näin pn
- Anonyymi00012
Minä olen koko kesän joka päivä sikalan päädyllä käristänyt makkaraa ja nauttinut ne aina makean sinapin kera. Makean sinapin ole ottanut käyttöön sen jälkeen kun Weisswurst- pakkauksen mukana toimittivat sitä Lidlin kaukalosta.
Täytyy vain muistaa Weisswurstin osalta välttää sen käristäminen, koska se on ainut saksalainen makkara, joka on aina kuorittava keinokuoren sisästä ennen syöntiä. Weisswurst laitetaan kymmeneksi minuutiksi kiehuvaan veteen ja kattila otetaan siksi ajaksi pois liedeltä makkaran halkeamisen estämiseksi. Tämä "valkomakkara" on parasta sikaa ja siksi sopiva puolueemme äänestäjien nautittavaksi.- Anonyymi00014
M@kkara ja kahvi maistuu hyvältä, kuin pienen lotto voiton olisi saanut, tai Sannaa naida turskauttanut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa721487Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää971113Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as29991- 164977
Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30903Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105894Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks55829Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu129794- 27754
Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.184745Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93727- 64664
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa48658Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12605- 85568
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo191567On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78540sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75507- 55507
- 47500