Odotettu ruokasesonki on täällä jälleen

Suomen suurimman ruokasesongin ykkösherkku on ja pysyy. Vuodesta toiseen makkara on kesän myydyin grillituote. Kun kuvaa katsoo "vesi herahtaa kielelle"
https://img.ilcdn.fi/TX_kT114agOhdv30iXsLi1VO5bA=/full-fit-in/920x0/img-s3.ilcdn.fi/383c9ea2623ac7015ad8d5535a274303c004c9f4937e61d8698856e4da8d7170.jpg

Helposti kypsentyvä makkara pitää pintansa Suomen grillatuimpana ruokana. Helppous on muutenkin iso trendi, joten miksi ei myös grillauksessa.
Kesällä kulutetaan paljon lihaa, mutta ylivoimaisesti suurin kasvu on grillimakkaroissa. Yli puolet koko vuoden grillimakkaramyynnistä tapahtuu neljän kesäkuukauden aikana. Myös porsaanpihvejä myydään kesän aikana yli puolet koko vuoden määrästä.

Grillaustutkimuksen mukaan grillimakkaraa syödään noin 1,5 kiloa per aikuinen suomalainen. Ei ihme, jos makkaragrilli kuumenee monta kertaa kesässä.
Järvinen on huomannut, että grillimakkara on suomalaiselle pyhä asia. Mikään ei saa muuttua, makkara grillataan samalla tavalla vuodesta toiseen ja se syödään aina sinapin kanssa.

Täällä myös metsällä liikutaan, otetaan grillaus välineet mukaan, joko hiilenä tai sopivina koivu-klapeina. Minulla on omat tekemät hiilet, jonka polton olen tehnyt kahteen yhteen liitettyyn 200 l tynnyriin. Mutta, nuotio hyvistä koivu-kalapeista on yhtä hyvä, annetaan hiillostua, siinä pian saa valmista, jos useampia mukana. Peräkärryyn nuotio-alusta joka tehty halkaistusta 200 l tynnyristä, ei tuli leviä siitä muualle kesän aikaan. Kun ritilä tynnyrin puolikkaan päällä, siinä tulee isompikin määrä makkaraa ja kyljyksiä. Siinä myös samoilla tulilla tulee hyvä nuotio-kahvi.

Voi kyllä sanoa, joka ei paistin-makkaraa kesällä käytä, jää kesä jotenkin vajaaksi.
Myöskin pieniä grillejä olemassa, sitä voi voi käyttää puuhiilillä melkeimpä missä tahansa ulkosalla, ei nyt kaupunkien parvekkeilla, siihen sähkögrillit parasta. Mutta täällä maan helmassa maalla käy joka paikassa. Nestekaasulla myös ulko-grillejä mm nyt oli vaalien alla eri puolueilla makkara tarjouksia. Heillä eei niin aina makkara ennättynyt riittävästi tulla rapsakkaaksi päältä, kun paljon asiakkaita. Minun mielestä makkara saa tulla päältä rapsakaaksi, siinä tulee hyvät aromit.

10

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun kuvaa katsoin, se laittoi vipinää kinttuihin. Paistinpannulla makkaran paistamista.
      Siinä kihiseen, käänsin jo makkaroita, kohta ääntä kohti.

• Anonyymi

Kesä ja makkara ! AINA OLLUT JA TULEE OLEMAAN.

• Anonyymi

Kyllä. Sanoisi Kivikoskikin.

• Anonyymi

Kaski-olutta kaupan päälle

Ossi, savuoluen ystävä

• Anonyymi

Eikä sanaakaan palstan aiheesta, kustannukset.

• Anonyymi

Grillimakkaroitakin on moneen lähtöön.

Gourmet tasoa olevat raakamakkarat sopivat hyvin pääaterialla syötäväksi, kunhan lisukkeista huolehditaan. Paahdettuja juureksia, hapankaalia ja vaikka perunasalaattia. Ruokajuomaksi on nykyisin tarjolla hyviä pienpanimoiden oluita, ei tarvitse bulkkilageria ryypätä.

Metsään ja retkille nuotiolla paistettavaksi sitten sitä perusgrillimakkaraa, sinapin ja kahvin kera. Voileivät myös näihin hetkiin mukaan. Oluet voi unohtaa, niitä ei metsiin raahata.

Uuniin ja kiukaalla kypsennettäväksi perinteinen HK:n sininen, pitkä haudutus tekee sitä maukkaan, Tämän kanssa se peruslagerkin sopii, tähän ei turha hifistely lisukkeiden ja juomien suhteen sovi.

• Anonyymi

Metsässä m@kkara ja kahvi maituu hyvältä, kuin pienen lotto voiton olisi saanut, tai Sannaa naida turkkauttanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Metsässä m@kkara ja kahvi maituu hyvältä, kuin pienen lotto voiton olisi saanut, tai Sannaa naida turkkauttanut.

Älä pankkopölhö unta näe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä pankkopölhö unta näe.

Sannaa naida turkkauttanut.

• Anonyymi

Näin pn

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1984
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1730
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1400
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      79
      1375
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      946
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      943
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      892
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      876
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109