Auto on tavikselle käyttöesine. Ei fiilistelyyn

Anonyymi-ap

Luin tällaista toisesta ketjusta.

"Sähköauton iso ongelma on ettei se tunnu autolta
Se ei tunnu arvokkaalta eikä autolta ollenkaan. Tunne puuttuu koko ajamisesta."

Ymmärrän pointtisi se pitää varmaan osaltasi 100% paikkaansa.

Se vaan kun suurimmalle osalle suomalaisista auto ei ole tunteiden hakemista vaan auto on käyttöhyödyke. Kai ymmärrät että kun sähköauto pieksee polttiksen käyttöhyödykkeenä niin sen takia Trafin tilastot näyttävät siltä kuin näyttävät.

Poltttisten aika on menneisyyttä. Itse olen ostanut ekan polttikseni 80 luvulla ja olen aina hakenut autoja joissa on mahdollisimman paljon vääntöä jo alhaisilla kierroksilla. Tiedätkö kun aina on voimaa käytössä kun ojentaa oikeaa nilkkaa?

Voin sanoa että sähköauton tunne voimantuotosta pieksee polttikset satanolla. Kokeile niin tiedät.

66

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Anteeksi että sivuutin tuossa avauksessa sen pääpointin. Sähköauton omistajana ei enää joudu tekemään kompromissia suorituskyvyn ja taloudellisuuden välillä. Kaikki sähköautot pieksevät kaikki polttikset suorituskyvyssä. Ja toisaalta markkinoilla ei ole sähköautoa jolla ajaminen maksaisi edes lähelle sitä mitä laiskimmalla polttiksella ajaminen maksaa.

      • Anonyymi

        Suorituskyky on arvoton paskatieto. Lisäksi todella tehokas auto on normaalille kotitaloudelle vain tehokas keino joutua kolariin. Senhän takia Teslat ovat markkinoiden vaarallisimpia autoja. Normaalin kotitalouden ei kannata maksaa euroakaan lisätehosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suorituskyky on arvoton paskatieto. Lisäksi todella tehokas auto on normaalille kotitaloudelle vain tehokas keino joutua kolariin. Senhän takia Teslat ovat markkinoiden vaarallisimpia autoja. Normaalin kotitalouden ei kannata maksaa euroakaan lisätehosta.

        Tuo on sinun mielipiteesi, mutta sinä et määrittele mikä kenenkin mielestä on tärkeää tai ei.

        Mene vaikka kysymään niiltä perinteisiltä diesel-kuskeilta, hehän kautta aikojen ovat aina muistaneet korostaa dieseleiden hyvää käytännön suorityskykyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on sinun mielipiteesi, mutta sinä et määrittele mikä kenenkin mielestä on tärkeää tai ei.

        Mene vaikka kysymään niiltä perinteisiltä diesel-kuskeilta, hehän kautta aikojen ovat aina muistaneet korostaa dieseleiden hyvää käytännön suorityskykyä.

        Dieseleitä ei koskaan ole otettu kiihtyvyyden takia. Vai oletko nähnyt yhtäkään urheiluautoa dieselmoottorilla?

        Dieseleitä on otettu esimerkiksi suurien kuormien kuljettamiseen ja kärryjen vetämiseen ja sillä puolella sähköautot ovat edelleen surkeita. Dieselien puolella suorituskyky tarkoittaa enemmän esimerkiksi sitä kuinka paljon kuormaa pystyy vetämään ja kuljettamaan. Ja tässä sähköautot edelleen häviävät dieseleille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseleitä ei koskaan ole otettu kiihtyvyyden takia. Vai oletko nähnyt yhtäkään urheiluautoa dieselmoottorilla?

        Dieseleitä on otettu esimerkiksi suurien kuormien kuljettamiseen ja kärryjen vetämiseen ja sillä puolella sähköautot ovat edelleen surkeita. Dieselien puolella suorituskyky tarkoittaa enemmän esimerkiksi sitä kuinka paljon kuormaa pystyy vetämään ja kuljettamaan. Ja tässä sähköautot edelleen häviävät dieseleille.

        Kun kyse on normaaleista käyttöautoista niin kyllä yksi pääsyy niiden dieseleiden hankintaan varsinkin takavuosina (ennen bensaturbojen yleistymistä) oli nimenomaan hyvä käytännön kiihtyvyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kyse on normaaleista käyttöautoista niin kyllä yksi pääsyy niiden dieseleiden hankintaan varsinkin takavuosina (ennen bensaturbojen yleistymistä) oli nimenomaan hyvä käytännön kiihtyvyys.

        Ja tuo on typerää valetta. Itse en tunne yhtäkään joka olisi ostanut dieselin kiihtyvyyden takia. Lisäksi bensaturbot yleistyivät jo 1980-luvulla ja dieselien suurin suosio oli vasta 2000-luvun alussa. Bensaturbot eivät vähentäneet yhtään dieselien suosiota.

        Dieseleitä ei ole ikinä ostettu kiihtyvyyden takia. Ne jotka ovat halunneet hyvää kiihtyvyyttä on ostanut bensa-auton.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun kyse on normaaleista käyttöautoista niin kyllä yksi pääsyy niiden dieseleiden hankintaan varsinkin takavuosina (ennen bensaturbojen yleistymistä) oli nimenomaan hyvä käytännön kiihtyvyys.

        Kiihtyihän mimunkin ensimmäinen bensa-autoni taannoin 0-100 km/h mahtavasti 27 sekuntiin, kun oikein piiskasi. Mittarin mukaan, tietysti. Trumppa oli tuolloin vielä kova peli.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo on typerää valetta. Itse en tunne yhtäkään joka olisi ostanut dieselin kiihtyvyyden takia. Lisäksi bensaturbot yleistyivät jo 1980-luvulla ja dieselien suurin suosio oli vasta 2000-luvun alussa. Bensaturbot eivät vähentäneet yhtään dieselien suosiota.

        Dieseleitä ei ole ikinä ostettu kiihtyvyyden takia. Ne jotka ovat halunneet hyvää kiihtyvyyttä on ostanut bensa-auton.

        Ostaako tai ostitko joskus joku aikuinen auton sillä perusteella miten se kiihtyi nollasta sataan? Vähän uskallan epäillä.

        Eiköhän dieseleitä tuolloin ostettu ihan käytännön syistä, jos autoa tarvittiin ihan oikeasti esim työhön tms ja jos kilometrejä kertyi paljon. Nehän olivat kalliimpiakin, joten ei niitä nyt ihan rouvan kampaajalle käyntiä varten hankittu. Kakkosauto paikallisliikkumiseen olikin usein bensa-auto aivan riittävä.


    • Anonyymi

      Normaalit autoilijat eivät piittaa paskaakaan auton kiihtyvyydestä. Ei ole piitannut ennen eikä tule koskaan piittaamaankaan. Lähinnä kiihtyvyydestä höpisee rääkyen henkisesti normaalia typerämmän teinin asteelle jääneet. Lisäksi auton tunnelma tulee aivan muusta kuin kiihtyvyydestä joka on turha tieto.

      Ja tällä polttikset päihittävät kevyesti sähköautot käyttöhyödykkeenä.

      "Itse olen ostanut ekan polttikseni 80 luvulla ja olen aina hakenut autoja joissa on mahdollisimman paljon vääntöä jo alhaisilla kierroksilla. Tiedätkö kun aina on voimaa käytössä kun ojentaa oikeaa nilkkaa?"

      Olet siis autoilla kaahaileva idiootti. Lähes kukaan normaali autoilija ei piittaa tuosta asiasta. Voimantuotto ei ole edes sadan tärkeimmän asian joukossa autossa. Hansikaslokeron toimintakin on tärkeämpi asia kuin kiihtyvyys.

      • Anonyymi

        Näillä palstoilla ei suurinta ääntä pidäkään tavalliset auton käyttäjät. Vaan idiootit polttistorvelot" kyykytin sähköautoa moottoripyörällä sinne jäi kuin tikku paskaan. Yksi kyykyttäjä jo ajoi mopon kanssa yhteen ja huonosti kävi. Himopuolustajat" minun 20 vuotta vanha umpiruosteinen kotteroni on turvallisempi, kuin uusi". Öljyteollisuus on kestävää ja demokraattista. No mitä....... pitäisikö niitä ääliöitä jotenkin sääliä, vai myötäillä, saattaa hyvinkin houreissasi olla jotain heh heh. Mikäli kijoitta kuin idiootti vastataan, kuten idiootille vastataan.


      • Anonyymi
        UUSI

        Edellinen bemarini kiihtyi sataseen hieman yli 6 sekunnissa, ja nykyinen lussu sähkärini kahdeksassa. Kumpikin aivan riittävän ripeitä, enkä muuta kaipaakaan. Kunhan auto on kevytkulkuinen ja kulkee nätisti, on pääasia. Kaasu pohjassa vinguttaminen ei ole minun juttuni.


    • Anonyymi

      Kun katsoo kolikon kahta puolta niin tilanne on tämä.

      Kaikki sähköautot pieksevät kaikki polttikset suorituskyvyssä. Ja toisaalta markkinoilla ei ole sähköautoa jolla ajaminen maksaisi edes lähelle sitä mitä laiskimmalla polttiksella ajaminen maksaa.

      Suomen polttoainevero tekee polttiksella ajamisesta sietättämön kallista.

      • Anonyymi
        UUSI

        Mitä tarkoitatte ?

        Entäs kun ajetaan samantehoisilla sähkö ja polttomoottori autoilla Ahveniston radalla aika kierros !?


    • Anonyymi

      Totuushan on se että faktoilla mitattuna polttarit ottavat pataan satanolla molemmilla osa-alueilla. Niin suorituskyvyssä kuin kilometrikustannuksissakin.

      Mistä siis se fiilis tulee? Hajusta, metelistä, käynneistä bensiksillä ja itsensä kipeäksi maksamisesta?
      Olen noita kaikkia harjoittanut yli 30 vuotta eikä mulla ole mitään niistä tunnepohjaisista asioista Ikävä.

      • Anonyymi

        Tuollaisista "kilometrikustannuksista" höpisee lähinnä laskukyvyttömät idiootit. Tosiasia on, että useimmille sähköauto on edelleen paljon kalliimpi kuin polttis. Ja suorituskyky on arvoton paskatieto.


      • Anonyymi

        Lisäksi suurta osaa polttikisista voi korjata vaikka kotona. Jos sähköautoa ei voi korjata ihan millä tahansa korjaamolla ja myös kotona niin sähköauto ei kiinnosta. Ja sähköauton akunkin pitää pystyä vaihtamaan kotona itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi suurta osaa polttikisista voi korjata vaikka kotona. Jos sähköautoa ei voi korjata ihan millä tahansa korjaamolla ja myös kotona niin sähköauto ei kiinnosta. Ja sähköauton akunkin pitää pystyä vaihtamaan kotona itse.

        Pääsääntöisesti suuri osa ihmisistä ei voi, pysty, osaa tai ei halua korjata autoa pihalla räntäsateessa. Päätellen tuttavapiirin halusta vaihtaa renkaat ja öljyt nosturilla lämpimässä tallissa. Ne korjaukset mitä pimeällä parkkipaikalla voi tehdä on lähinnä pölliä naapurin autosta renkaat. Työkaveri teki pihalla Volvon remonttia paikkasi rikkinäisen takaikkunan pellillä.


    • Anonyymi

      "Mistä siis se fiilis tulee? Hajusta, metelistä, käynneistä bensiksillä ja itsensä kipeäksi maksamisesta?
      Olen noita kaikkia harjoittanut yli 30 vuotta eikä mulla ole mitään niistä tunnepohjaisista asioista Ikävä."

      Se kadonnut fiilis tulee siitä että nämä vanhan liiton jäärät ovat aivan pihalla kun ovat joutuneet kohtaamaan reaalimaailmassa sen että parikymppinen "pentu" ymmärtää nykyautoista enemmän kuin he. Ja asiaa ei ainakaan auta se että se parikymppinen asiasta enemmän ymmärtävä voi olla naispuolinen.

      • Anonyymi

        Osaako tuo "parikymppinen pentu" itse korjata autonsa? Jos tuo "parikymppinen pentu" ei osaa korjata autoaan niin hän ei ymmärrä autoista paskaakaan. Tuon "parikymppisen pennun" pitäisi pystyä korjaamaan myös sähköauton kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaako tuo "parikymppinen pentu" itse korjata autonsa? Jos tuo "parikymppinen pentu" ei osaa korjata autoaan niin hän ei ymmärrä autoista paskaakaan. Tuon "parikymppisen pennun" pitäisi pystyä korjaamaan myös sähköauton kotona.

        Siinäpä hyvä esimerkki juuri tällaisen vanhan liiton jäärän kommentista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaako tuo "parikymppinen pentu" itse korjata autonsa? Jos tuo "parikymppinen pentu" ei osaa korjata autoaan niin hän ei ymmärrä autoista paskaakaan. Tuon "parikymppisen pennun" pitäisi pystyä korjaamaan myös sähköauton kotona.

        Nämä parikymppiset pennut ovat niitä jotka joutuvat neuvomaan näille vanhanliiton jäärille miten niitä uusia autoja edes käytetään. Jäärät eivät niistä ymmärrä edes sen vertaa että osaisivat noiitä kunnolla käyttää, korjaamisesta puhumattakaan.

        Se näissä uusissa autoissa jääriä oikeasti hiertää, heidät on pudotettu tietäjien pallilta alas ja nyt he joutuvat kyselemään miten auton saa toimimaan niinkuin haluaa.

        Ja kyllä, se parikymppinen pentu osaa diagnostiikkalaitteet paljon paremmin kuin vanhat jäärät. Auto kertoo pennulle mikä sitä vaivaa kun vanha jäärä ei osaa muuta kuin potkia renkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä parikymppiset pennut ovat niitä jotka joutuvat neuvomaan näille vanhanliiton jäärille miten niitä uusia autoja edes käytetään. Jäärät eivät niistä ymmärrä edes sen vertaa että osaisivat noiitä kunnolla käyttää, korjaamisesta puhumattakaan.

        Se näissä uusissa autoissa jääriä oikeasti hiertää, heidät on pudotettu tietäjien pallilta alas ja nyt he joutuvat kyselemään miten auton saa toimimaan niinkuin haluaa.

        Ja kyllä, se parikymppinen pentu osaa diagnostiikkalaitteet paljon paremmin kuin vanhat jäärät. Auto kertoo pennulle mikä sitä vaivaa kun vanha jäärä ei osaa muuta kuin potkia renkaita.

        Hyvä, pyydäpä sitten noin parikymppisiä pentuja korjaamaan auton. Mihinkään merkkihuoltamoon (merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita) tai muuhunkaan korjaamoon ei autoa pidä viedä vaan kaikki korjaukset tehdään kotona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, pyydäpä sitten noin parikymppisiä pentuja korjaamaan auton. Mihinkään merkkihuoltamoon (merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita) tai muuhunkaan korjaamoon ei autoa pidä viedä vaan kaikki korjaukset tehdään kotona.

        Kyllä nuo kotikorjaajien rupiset lintat erottuvat liikenteessä. Ilmastointiteipillä paikattuine puskureineen, ylös teipattuine ikkunoineen. Alla nastat pois nypityt "kesärenkaat". Ei voi käsittää mikä ilo on parsia jotain vanhaa romua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo kotikorjaajien rupiset lintat erottuvat liikenteessä. Ilmastointiteipillä paikattuine puskureineen, ylös teipattuine ikkunoineen. Alla nastat pois nypityt "kesärenkaat". Ei voi käsittää mikä ilo on parsia jotain vanhaa romua.

        Ei taida olo olla, vaan taloudellisen tilanteen aiheuttama pakko. Sitten nämä samat loisivat täällä ja kirjoittelevat autoista kateuksistaan mitä sattuu ja jokaiseen viestiin sisältyy vittuilua ja syynä tuohon käytökseen on kateus ja oma surkea tilanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olo olla, vaan taloudellisen tilanteen aiheuttama pakko. Sitten nämä samat loisivat täällä ja kirjoittelevat autoista kateuksistaan mitä sattuu ja jokaiseen viestiin sisältyy vittuilua ja syynä tuohon käytökseen on kateus ja oma surkea tilanne.

        Taloudellinen tilanne menee huonoksi, jos ostaa kalliin sähköauton ja sitten vielä korjaa sitä ylihintaisessa merkkihuoltamossa joka vain huijaa rahaa idiooteilta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä parikymppiset pennut ovat niitä jotka joutuvat neuvomaan näille vanhanliiton jäärille miten niitä uusia autoja edes käytetään. Jäärät eivät niistä ymmärrä edes sen vertaa että osaisivat noiitä kunnolla käyttää, korjaamisesta puhumattakaan.

        Se näissä uusissa autoissa jääriä oikeasti hiertää, heidät on pudotettu tietäjien pallilta alas ja nyt he joutuvat kyselemään miten auton saa toimimaan niinkuin haluaa.

        Ja kyllä, se parikymppinen pentu osaa diagnostiikkalaitteet paljon paremmin kuin vanhat jäärät. Auto kertoo pennulle mikä sitä vaivaa kun vanha jäärä ei osaa muuta kuin potkia renkaita.

        Nykyajan autojen käyttö onkin pelkkää helvettiä noiden typerien lääppimisnäyttöjen, piipitysten ja turhien avustimien takia. Ja autojen muuttaminen liikkuviksi tietokoneiksi on idiotismin huippu. Autoissa ei tarvita nettiyhteyttä eikä joitain idioottimaisia appeja puhelimissa.


    • Anonyymi

      "Mihinkään merkkihuoltamoon (merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita) tai muuhunkaan korjaamoon ei autoa pidä viedä vaan kaikki korjaukset tehdään kotona."

      Tässä nyt on hyvä esimerkki siitä kuinka vieraantuneita nämä vanhat jäärät ovat reaalimaailmasta.

      Tai kuinka yli nämä trollit joutuvat ampumaan kun mitään oikeaa asiaa ei enä ole ollut vuosiin.

      • Anonyymi

        Reaalimaailmaa ei ymmärrä ainakaan ne, jotka eivät tiedä että merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Reaalimaailmaa ei ymmärrä ainakaan ne, jotka eivät tiedä että merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita.

        "Reaalimaailmaa ei ymmärrä ainakaan ne, jotka eivät tiedä että merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita."


        Nyt et taas osaa ymmärtää lukemaasi.

        Viestin iso pointti on se että tämä väittämä "kaikki korjaukset tehdään kotona." on täysin älyttömän yliampuva. Tuollaista ei ole tapahtunut vuosikymmeniin ja silloinkin ne korjaukset teki joku asiaan vihkiytynyt kyläseppä.

        Tyhmemmällekin on selvinnyt tässä ketjussa että koko asian pihvi on se että näille minäfixaanaiken-änkyröille on käynyt selväksi että heidän osaamisellaan ei oikeastaan ole nää mitään arvoa jokapäiväisessä elämässä.
        Vähän niinkuin hevosen kengiitäjille. Toki sen alan ammattilaiselle löytyy aina arvostusta ja työtä mutta ei kaikkien enää tarvitse osata kengittää hevosta. Siinä ei olisi mitään järkeä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Reaalimaailmaa ei ymmärrä ainakaan ne, jotka eivät tiedä että merkkihuoltamot ovat ylihintaisia huijareita."


        Nyt et taas osaa ymmärtää lukemaasi.

        Viestin iso pointti on se että tämä väittämä "kaikki korjaukset tehdään kotona." on täysin älyttömän yliampuva. Tuollaista ei ole tapahtunut vuosikymmeniin ja silloinkin ne korjaukset teki joku asiaan vihkiytynyt kyläseppä.

        Tyhmemmällekin on selvinnyt tässä ketjussa että koko asian pihvi on se että näille minäfixaanaiken-änkyröille on käynyt selväksi että heidän osaamisellaan ei oikeastaan ole nää mitään arvoa jokapäiväisessä elämässä.
        Vähän niinkuin hevosen kengiitäjille. Toki sen alan ammattilaiselle löytyy aina arvostusta ja työtä mutta ei kaikkien enää tarvitse osata kengittää hevosta. Siinä ei olisi mitään järkeä.

        "Viestin iso pointti on se että tämä väittämä "kaikki korjaukset tehdään kotona." on täysin älyttömän yliampuva. Tuollaista ei ole tapahtunut vuosikymmeniin ja silloinkin ne korjaukset teki joku asiaan vihkiytynyt kyläseppä."

        Ihan alle 10 vuotta vanhan autonkin voi korjata itse kotona, ei tuossa mitään ihmeellistä. Monet korjaavat edelleen autonsa itse, myös melko uudenkin auton. Joka tapauksessa tärkeää on, että auto on mahdollista korjata ihan missä tahansa paikassa ja jopa kotona. Sellaiset autot, joita vain harvat voi korjata ovat surkeita paskoja.

        Ja vain idiootit ostavat auton jota voi korjata lähinnä merkkihuoltamossa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viestin iso pointti on se että tämä väittämä "kaikki korjaukset tehdään kotona." on täysin älyttömän yliampuva. Tuollaista ei ole tapahtunut vuosikymmeniin ja silloinkin ne korjaukset teki joku asiaan vihkiytynyt kyläseppä."

        Ihan alle 10 vuotta vanhan autonkin voi korjata itse kotona, ei tuossa mitään ihmeellistä. Monet korjaavat edelleen autonsa itse, myös melko uudenkin auton. Joka tapauksessa tärkeää on, että auto on mahdollista korjata ihan missä tahansa paikassa ja jopa kotona. Sellaiset autot, joita vain harvat voi korjata ovat surkeita paskoja.

        Ja vain idiootit ostavat auton jota voi korjata lähinnä merkkihuoltamossa.

        "Ja vain idiootit ostavat auton jota voi korjata lähinnä merkkihuoltamossa."

        Nyt olet taas harhautunut kauaksi logiikan ja maalaisjärjen polulta niinkuin sinulla hyvin usein on tapana.

        Asiasta ymärtävät tietävät että oleellinen asia tässä on se voiko auton HUOLTAA muualla kuin merkkikorjaamolla ilman ett takuu raukeaa. Korjaamiset ovat aivan eri juttu ja niitä voi teettää aivan mssä vain jos osaamista korjaamiseen löytyy.

        Toyota on pahin ryhmäpoikkeusasetuksen vastustaja joka yrittää kahlita asiakkaansa merkkihuoltoihin keinolla millä hyvänsä.

        https://www.autonhuolto.fi/2022/02/10/moottoriajoneuvojen-ryhmapoikkeusasetus-uudistetaan/
        Muut ovat seuranneet nykymaailmaa ilman tuollaisia oireiluja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja vain idiootit ostavat auton jota voi korjata lähinnä merkkihuoltamossa."

        Nyt olet taas harhautunut kauaksi logiikan ja maalaisjärjen polulta niinkuin sinulla hyvin usein on tapana.

        Asiasta ymärtävät tietävät että oleellinen asia tässä on se voiko auton HUOLTAA muualla kuin merkkikorjaamolla ilman ett takuu raukeaa. Korjaamiset ovat aivan eri juttu ja niitä voi teettää aivan mssä vain jos osaamista korjaamiseen löytyy.

        Toyota on pahin ryhmäpoikkeusasetuksen vastustaja joka yrittää kahlita asiakkaansa merkkihuoltoihin keinolla millä hyvänsä.

        https://www.autonhuolto.fi/2022/02/10/moottoriajoneuvojen-ryhmapoikkeusasetus-uudistetaan/
        Muut ovat seuranneet nykymaailmaa ilman tuollaisia oireiluja.

        Esimerkiksi Tesloja ei käytännössä voi korjata kuin Teslan omassa merkkikorjaamossa, koska Tesla on tehnyt monien asioiden korjaamisen autossa mahdottomaksi muualla. Tesla ei tarjoa mitään korjausoppaita eikä monia Teslan varaosia ole ollenkaan tarjolla. Eli vain idiootit ostavat Tesloja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Tesloja ei käytännössä voi korjata kuin Teslan omassa merkkikorjaamossa, koska Tesla on tehnyt monien asioiden korjaamisen autossa mahdottomaksi muualla. Tesla ei tarjoa mitään korjausoppaita eikä monia Teslan varaosia ole ollenkaan tarjolla. Eli vain idiootit ostavat Tesloja.

        Ylipäätään Tesla on huijariyritys joka kiertää jatkuvasti sääntöjä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipäätään Tesla on huijariyritys joka kiertää jatkuvasti sääntöjä.

        Tesla on mitä on. Vain yksi autovalmistaja monen muun joukossa. Miksi edes nostaa Teslaa jotenkin merkittäväksi tekijäksi asiassa jossa se on vain tulokas ja wannabee?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on mitä on. Vain yksi autovalmistaja monen muun joukossa. Miksi edes nostaa Teslaa jotenkin merkittäväksi tekijäksi asiassa jossa se on vain tulokas ja wannabee?

        Koska muut sähköautovalmistajat ovat kopioineet Teslaa ja tehneet sähköautonsa erittäin vaikeaksi korjata. Siis ihan tahallaan vaikeuttaneet autonsa korjaamista. Nykytrendi jossa korjaaminen tehdään koko ajan vaikeammaksi on perseestä.

        Samoin perseestä on trendi muuttaa autot tietokoneiksi jolloin autovalmistajat voivat muuttaa mikä tahansa toiminto kuukausimaksulliseksi hetkessä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska muut sähköautovalmistajat ovat kopioineet Teslaa ja tehneet sähköautonsa erittäin vaikeaksi korjata. Siis ihan tahallaan vaikeuttaneet autonsa korjaamista. Nykytrendi jossa korjaaminen tehdään koko ajan vaikeammaksi on perseestä.

        Samoin perseestä on trendi muuttaa autot tietokoneiksi jolloin autovalmistajat voivat muuttaa mikä tahansa toiminto kuukausimaksulliseksi hetkessä.

        "Samoin perseestä on trendi muuttaa autot tietokoneiksi jolloin autovalmistajat voivat muuttaa mikä tahansa toiminto kuukausimaksulliseksi hetkessä."

        Ikävä tuottaa sulle pettymystä mutta silti. Jo monta vuotta polttiksien päästöjä vähentävät järjestelmät ovat olleet paljon pahempia miinakenttiä. Ne hajoavat aivan takuuvarmasti muutaman vuoden ikäisinä ja niiden korjaaminen maksaa ISOJA rahoja.
        Tuo toiminnon kuukasimaksullisuuskaan ei liity mitenkään sähköautoihin. Noita on tehty polttareissa jo vuosia.

        Et nähtävästi oikeasti tiedä yhtään mitään autoista...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samoin perseestä on trendi muuttaa autot tietokoneiksi jolloin autovalmistajat voivat muuttaa mikä tahansa toiminto kuukausimaksulliseksi hetkessä."

        Ikävä tuottaa sulle pettymystä mutta silti. Jo monta vuotta polttiksien päästöjä vähentävät järjestelmät ovat olleet paljon pahempia miinakenttiä. Ne hajoavat aivan takuuvarmasti muutaman vuoden ikäisinä ja niiden korjaaminen maksaa ISOJA rahoja.
        Tuo toiminnon kuukasimaksullisuuskaan ei liity mitenkään sähköautoihin. Noita on tehty polttareissa jo vuosia.

        Et nähtävästi oikeasti tiedä yhtään mitään autoista...

        Olen itse 60-luvun lapsi ja osakseni tuli aloittaa autonomistaminen 80-luvulla köyhänä opiskelijana vanhoilla lintoilla. Silloin auton rassaaminen oli pakko. Ja kun näin jälkeenpäin katsoo niin täysin hukkaanheitettyä aikaa. Ei ihmisen tarkoitus ole hukata viikonloppujaan möyrimällä auton alla kädet rasvassa. Sen ajan voi käyttää paljon paremmin perheen kanssa. Ja ne sen ajan autot olivat sellaisia että niitä piti aina rassata.
        Voin rehellisesti sanoa että pidän paljon parempana nykyistä elämää jossa autot eivät tarvitse enää rassausta koko ajan vaan huolto parin vuoden välein riittää ja senkin tekee joku muu.
        Huoletonta elämää.

        Jos joku saa kiksejä siitä pääsee rassaamaan autoja ja osaa rassata autoja niin ole hyvä vaan. Voin sanoa että tavis ei saa kiksejä sellaisesta vaikka osaisikin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse 60-luvun lapsi ja osakseni tuli aloittaa autonomistaminen 80-luvulla köyhänä opiskelijana vanhoilla lintoilla. Silloin auton rassaaminen oli pakko. Ja kun näin jälkeenpäin katsoo niin täysin hukkaanheitettyä aikaa. Ei ihmisen tarkoitus ole hukata viikonloppujaan möyrimällä auton alla kädet rasvassa. Sen ajan voi käyttää paljon paremmin perheen kanssa. Ja ne sen ajan autot olivat sellaisia että niitä piti aina rassata.
        Voin rehellisesti sanoa että pidän paljon parempana nykyistä elämää jossa autot eivät tarvitse enää rassausta koko ajan vaan huolto parin vuoden välein riittää ja senkin tekee joku muu.
        Huoletonta elämää.

        Jos joku saa kiksejä siitä pääsee rassaamaan autoja ja osaa rassata autoja niin ole hyvä vaan. Voin sanoa että tavis ei saa kiksejä sellaisesta vaikka osaisikin.

        Olen aina halunnut olla vain autolla ajava ja sen käyttäjä. Kuten sanoin niin olen sukupolvea maaseudulta jonka oli pakko opetella myös auton korjaaminen.
        Luojan kiitos maailma on mennyt eteenpäin ja ihmiset pystyvät nykyään vain ajamaan autoilla ilman että pitäisi myös korjata niitä.

        Vähän sama kuin enenvanhaan maalla lapset tulivat maailmaan oman saunan lauteilla. Ei enää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse 60-luvun lapsi ja osakseni tuli aloittaa autonomistaminen 80-luvulla köyhänä opiskelijana vanhoilla lintoilla. Silloin auton rassaaminen oli pakko. Ja kun näin jälkeenpäin katsoo niin täysin hukkaanheitettyä aikaa. Ei ihmisen tarkoitus ole hukata viikonloppujaan möyrimällä auton alla kädet rasvassa. Sen ajan voi käyttää paljon paremmin perheen kanssa. Ja ne sen ajan autot olivat sellaisia että niitä piti aina rassata.
        Voin rehellisesti sanoa että pidän paljon parempana nykyistä elämää jossa autot eivät tarvitse enää rassausta koko ajan vaan huolto parin vuoden välein riittää ja senkin tekee joku muu.
        Huoletonta elämää.

        Jos joku saa kiksejä siitä pääsee rassaamaan autoja ja osaa rassata autoja niin ole hyvä vaan. Voin sanoa että tavis ei saa kiksejä sellaisesta vaikka osaisikin.

        Kyllä vanhan Leidin rassaaminen on ihan mukavaa. Kunto on loistava. Citroen DS 21 Super 1971. Muistan yhden korjausmuiston. Auto oli Saab 900I 16V kat. Etujarrut piti jostain syystä laittaa ja aamulla piti töihin päästä. Vaihdoin etujarrusatulan kumit illalla ja pinessä räntäsateessa yksin ilmasin niitä letku purkkiin menetemällä. Kyllä silloin vitutti, kuin pientä eläintä. Kytkimen ilmaus oli yksin mahdoton tehtävä. Hankin siihen hommaan paineilmapumpun. Ennätys etupyörän laakerin vaihtoon 45 minuuttia, lähtien asetelmasta pyörän napa polkupyörän koriin ja kilometrin päähän korjaamolle, laakerin pois otto ja uuden prässäys. Sanoin korjaaja Teemulle ota aika kun tulen kahville. Kilometri pyöräilyä ja kokaminen. Huoltokorjaamon kahvilassa 45 minuuttia myöhemmin. Pääsiäisenä vaihdoin tyttären 2012 mallisesta Octaviasta takajarrusatulat, en viitsinyt ruveta niitä korjailemaan, kun kiinakopiot ei maksa, kuin 45€kpl. ei ne tosin ihan kestävimpiä ole (seuraavaksi vaihtuu auto, jos vielä.....). On käytössä paineilma, nosturi pulttipyssyt, sähkö ja ilma paineilmaräikät, jarrujen ilmauskoje, skanneri jne. Helppo homma ei siinä mitään. Menihän siihenkin operaatioon 3 tuntia reilu 150€ osat. Levyt satulat palat jne. Meidän verstaalla korjataan niin, että ne tosiaan ovat kunnossa. Sähköautonikin tarkastin ennen katsastusta, ei siinä mitään ollut seuraava 2:n vuoden päästä. Ajattelin kyllä vuosittaisen jarrutyön tehdä tälä kertaa itse, pitää vävypoikaa sen verran vaivata, että tulee sen Polestar skannerinsa kanssa, saa sen sinne huoltomuistiin. Ajateltiin ottaa kesällä se pohjapanssari molemmista pois ja katsoa mitä siellä lootassa on. pestäkin sen voisi. Ohjeet nuo nuorisolaiset löytävät kätevästi. Minäkin käytän surutta Youtube videoita oppaana. Esim VAG 16v ketjun ja kiristiimen VVT pyörän vaihto video kesto puoli tuntia. Lukitustyökalun tein itse yläkuolokohdan määritystä varten vävypoika 3D tulosti sytytystulpan kierteillä olevan sovitteen tappi sisään ja heittokello päähän. Kyllähän niitä kotiverstaallakin korjailee, kunhan on korjaamotyökalut ja taitoa tarpeeksi. TIG hitsaukset tekee minulle tuttu putkiasentaja ihan saa****nan hyvä hitsaaja. Ei viitsi kaikkia romuja sinne ottaa menee hiukan hikipajahommiksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse 60-luvun lapsi ja osakseni tuli aloittaa autonomistaminen 80-luvulla köyhänä opiskelijana vanhoilla lintoilla. Silloin auton rassaaminen oli pakko. Ja kun näin jälkeenpäin katsoo niin täysin hukkaanheitettyä aikaa. Ei ihmisen tarkoitus ole hukata viikonloppujaan möyrimällä auton alla kädet rasvassa. Sen ajan voi käyttää paljon paremmin perheen kanssa. Ja ne sen ajan autot olivat sellaisia että niitä piti aina rassata.
        Voin rehellisesti sanoa että pidän paljon parempana nykyistä elämää jossa autot eivät tarvitse enää rassausta koko ajan vaan huolto parin vuoden välein riittää ja senkin tekee joku muu.
        Huoletonta elämää.

        Jos joku saa kiksejä siitä pääsee rassaamaan autoja ja osaa rassata autoja niin ole hyvä vaan. Voin sanoa että tavis ei saa kiksejä sellaisesta vaikka osaisikin.

        Samat aatokset. osaan kyllä korjata vaikka nitä ohjainyksiköitä ja jos en osaa, niin osaan suunnitella rakentaa vastaavan mutta en halua.
        Joskus nöösinä tuli 45min vaihdettua nokka-akseli ja säädettyä välykset ja ajoon.

        En ymmärrä mitä hienoa on siinä että pitäisi auton kanssa tunata kädet rasvassa kun joku joka on siihen saanut koulutuksen tekee sen minun puolesta. On sitten taas jotain mitä minä osaan eikä se autoa huoltava asiantuntija.

        Ei kaikkea tarvitse osata eikä varsinkaan tehdä.
        Kuinkas moni palstalainen suorittaa kotona umpisuolen leikkauksen?
        Ja ei kukaan, no miksi ei ?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viestin iso pointti on se että tämä väittämä "kaikki korjaukset tehdään kotona." on täysin älyttömän yliampuva. Tuollaista ei ole tapahtunut vuosikymmeniin ja silloinkin ne korjaukset teki joku asiaan vihkiytynyt kyläseppä."

        Ihan alle 10 vuotta vanhan autonkin voi korjata itse kotona, ei tuossa mitään ihmeellistä. Monet korjaavat edelleen autonsa itse, myös melko uudenkin auton. Joka tapauksessa tärkeää on, että auto on mahdollista korjata ihan missä tahansa paikassa ja jopa kotona. Sellaiset autot, joita vain harvat voi korjata ovat surkeita paskoja.

        Ja vain idiootit ostavat auton jota voi korjata lähinnä merkkihuoltamossa.

        Nykyisin kotikorjaaja ei pääse edes kuittaamaan huoltoja tehdyksi. Ei ole tietokoneessa softaa, millä työt kuitataan tehdyksi autoon ja valmistajan tietokantaan. Toki alustan niveliä voi vaihdella kuten jarrunesteitä tai jarrujen osia ja kuka tahansa, mutta nehän eivät huoltokirjassa näy, siinä sähköisessä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samoin perseestä on trendi muuttaa autot tietokoneiksi jolloin autovalmistajat voivat muuttaa mikä tahansa toiminto kuukausimaksulliseksi hetkessä."

        Ikävä tuottaa sulle pettymystä mutta silti. Jo monta vuotta polttiksien päästöjä vähentävät järjestelmät ovat olleet paljon pahempia miinakenttiä. Ne hajoavat aivan takuuvarmasti muutaman vuoden ikäisinä ja niiden korjaaminen maksaa ISOJA rahoja.
        Tuo toiminnon kuukasimaksullisuuskaan ei liity mitenkään sähköautoihin. Noita on tehty polttareissa jo vuosia.

        Et nähtävästi oikeasti tiedä yhtään mitään autoista...

        Moni vanhalla ropposella ajava ja sitä korjaileva saattaa yllättyä jos vaihtaa sen nykyaikaiseen autoon. Huoltokirjakin on sähköinen, eikä huoltoja pääse kuittaamaan tehdyksi ilman tietokonetta, joka on yhteydessä autoon ja valmistajan tietokantaan. Siinähän sitten auto herjaa pitkää listaa tekemättömiä huoltoja joka kerta käynnistettäessä. Saattaa vaihtohinta kärsiä melkoisesti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni vanhalla ropposella ajava ja sitä korjaileva saattaa yllättyä jos vaihtaa sen nykyaikaiseen autoon. Huoltokirjakin on sähköinen, eikä huoltoja pääse kuittaamaan tehdyksi ilman tietokonetta, joka on yhteydessä autoon ja valmistajan tietokantaan. Siinähän sitten auto herjaa pitkää listaa tekemättömiä huoltoja joka kerta käynnistettäessä. Saattaa vaihtohinta kärsiä melkoisesti.

        Parempi sitten jatkaa niillä vanhoilla ”ropposilla”
        Ihan tietokonettakin tarvitaan huollon yhteydessä..ajatella😂


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina halunnut olla vain autolla ajava ja sen käyttäjä. Kuten sanoin niin olen sukupolvea maaseudulta jonka oli pakko opetella myös auton korjaaminen.
        Luojan kiitos maailma on mennyt eteenpäin ja ihmiset pystyvät nykyään vain ajamaan autoilla ilman että pitäisi myös korjata niitä.

        Vähän sama kuin enenvanhaan maalla lapset tulivat maailmaan oman saunan lauteilla. Ei enää.

        Vaikka ei itse korjaisikaan autoja niin olisi hyvä että kuka tahansa halutessaan voi korjata autoa. Autojen korjausten rajoittamista kannattavat vain aivokuolleet idiootit tai autovalmistajat.

        Edelleenkin minä en osta autoa, jota ei voi kuka tahansa helposti korjata.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni vanhalla ropposella ajava ja sitä korjaileva saattaa yllättyä jos vaihtaa sen nykyaikaiseen autoon. Huoltokirjakin on sähköinen, eikä huoltoja pääse kuittaamaan tehdyksi ilman tietokonetta, joka on yhteydessä autoon ja valmistajan tietokantaan. Siinähän sitten auto herjaa pitkää listaa tekemättömiä huoltoja joka kerta käynnistettäessä. Saattaa vaihtohinta kärsiä melkoisesti.

        Suurin osa omistaa jo tietokoneen ja tuota varten löytyy laitteet ja softat. Nykyaikaisen autonkin voi korjata itse, se vain vaatii eri välineitä kuin aikanaan. Jopa kotikoneilla voi kuitata huollot tehdyksi sähköisesti, ei tuohon erillistä korjaamoa tarvitse.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin kotikorjaaja ei pääse edes kuittaamaan huoltoja tehdyksi. Ei ole tietokoneessa softaa, millä työt kuitataan tehdyksi autoon ja valmistajan tietokantaan. Toki alustan niveliä voi vaihdella kuten jarrunesteitä tai jarrujen osia ja kuka tahansa, mutta nehän eivät huoltokirjassa näy, siinä sähköisessä.

        "Nykyisin kotikorjaaja ei pääse edes kuittaamaan huoltoja tehdyksi. Ei ole tietokoneessa softaa, millä työt kuitataan tehdyksi autoon ja valmistajan tietokantaan."

        Todellisuudessa tuo softa on avoimesti saatavilla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Viestin iso pointti on se että tämä väittämä "kaikki korjaukset tehdään kotona." on täysin älyttömän yliampuva. Tuollaista ei ole tapahtunut vuosikymmeniin ja silloinkin ne korjaukset teki joku asiaan vihkiytynyt kyläseppä."

        Ihan alle 10 vuotta vanhan autonkin voi korjata itse kotona, ei tuossa mitään ihmeellistä. Monet korjaavat edelleen autonsa itse, myös melko uudenkin auton. Joka tapauksessa tärkeää on, että auto on mahdollista korjata ihan missä tahansa paikassa ja jopa kotona. Sellaiset autot, joita vain harvat voi korjata ovat surkeita paskoja.

        Ja vain idiootit ostavat auton jota voi korjata lähinnä merkkihuoltamossa.

        No ei tuo kyllä pidä paikkaansa ollenkaan ei nykyautoja pysty korjaamaan missään parkkipaikalla tai ahtaassa autotallissa. Ilman nosturia jopa öljyn- ja suodattimen vaihto on aika sottaista puuhaa. Jopa pohjapaneelien irrotus on auton alla maaten paitsi hankalaa myös vaarallista. Ihan normaaleja jo alle 10 vuotiaissa, jarrut iskunvaimentajat ja muutamissa takajouset, palloniveliä jne. En ryhtyisi pihalla puutteellisilla välineillä ollenkaan. Tunkin varassa puristimilla koittaa tumpuloida tolppaa kasaan ei juma, mitä touhua. Itsellä on melkein korjaamovarustus nosturit ja työkalut ja joitakin mm. VAG erikoistuökaluja. Kaihdan niitä " kaveriapu" töitä, yksikin hyväkäs jätti 20V Volvon jakohihnan ja pumpun vaihtotyön maksamatta. Lähti hakemaan rahaa, vissiin sillä 1000 kilometrin rangella Lapista ei vielä ole tullut takaisin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi sitten jatkaa niillä vanhoilla ”ropposilla”
        Ihan tietokonettakin tarvitaan huollon yhteydessä..ajatella😂

        Moni vanhan ropposen uudempaan vaihtanut saatta yllättyä positiivisesti, kun autoa ei tarvitse korjata lainkaan normaalin ajovuoden aikana. Käydään siellä tutulla kyläsepällä, joka sitä vanhaa romua ihan ilokseen paikkaili ja katsoo päällisinpuolin jarrut jne ja mitta esim päästöt, vaihtaa öljyt, suodattimen ja ei kun katsastukseen ja läpi meni, vuosi ajoa. Sähköautossani se meni niin, että katsoin itse alustan ja jarrut, päöstöthän siinä aika nollat ovatkin ja ajoa kaksi vuotta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samoin perseestä on trendi muuttaa autot tietokoneiksi jolloin autovalmistajat voivat muuttaa mikä tahansa toiminto kuukausimaksulliseksi hetkessä."

        Ikävä tuottaa sulle pettymystä mutta silti. Jo monta vuotta polttiksien päästöjä vähentävät järjestelmät ovat olleet paljon pahempia miinakenttiä. Ne hajoavat aivan takuuvarmasti muutaman vuoden ikäisinä ja niiden korjaaminen maksaa ISOJA rahoja.
        Tuo toiminnon kuukasimaksullisuuskaan ei liity mitenkään sähköautoihin. Noita on tehty polttareissa jo vuosia.

        Et nähtävästi oikeasti tiedä yhtään mitään autoista...

        Toimintojen muuttaminen kuukausimaksullisiksi autossa pitäisi kuitenkin tehdä laittomaksi. Autoissa ei pidä ikinä olla kuukausimaksuja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimintojen muuttaminen kuukausimaksullisiksi autossa pitäisi kuitenkin tehdä laittomaksi. Autoissa ei pidä ikinä olla kuukausimaksuja.

        Muutenkin autojen muuttaminen liikkuvaksi tietokoneeksi on idiotismin huippu. Auto ei tarvitse nettiyhteyttä eikä jotain saatanan appeja puhelimeen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vanhan Leidin rassaaminen on ihan mukavaa. Kunto on loistava. Citroen DS 21 Super 1971. Muistan yhden korjausmuiston. Auto oli Saab 900I 16V kat. Etujarrut piti jostain syystä laittaa ja aamulla piti töihin päästä. Vaihdoin etujarrusatulan kumit illalla ja pinessä räntäsateessa yksin ilmasin niitä letku purkkiin menetemällä. Kyllä silloin vitutti, kuin pientä eläintä. Kytkimen ilmaus oli yksin mahdoton tehtävä. Hankin siihen hommaan paineilmapumpun. Ennätys etupyörän laakerin vaihtoon 45 minuuttia, lähtien asetelmasta pyörän napa polkupyörän koriin ja kilometrin päähän korjaamolle, laakerin pois otto ja uuden prässäys. Sanoin korjaaja Teemulle ota aika kun tulen kahville. Kilometri pyöräilyä ja kokaminen. Huoltokorjaamon kahvilassa 45 minuuttia myöhemmin. Pääsiäisenä vaihdoin tyttären 2012 mallisesta Octaviasta takajarrusatulat, en viitsinyt ruveta niitä korjailemaan, kun kiinakopiot ei maksa, kuin 45€kpl. ei ne tosin ihan kestävimpiä ole (seuraavaksi vaihtuu auto, jos vielä.....). On käytössä paineilma, nosturi pulttipyssyt, sähkö ja ilma paineilmaräikät, jarrujen ilmauskoje, skanneri jne. Helppo homma ei siinä mitään. Menihän siihenkin operaatioon 3 tuntia reilu 150€ osat. Levyt satulat palat jne. Meidän verstaalla korjataan niin, että ne tosiaan ovat kunnossa. Sähköautonikin tarkastin ennen katsastusta, ei siinä mitään ollut seuraava 2:n vuoden päästä. Ajattelin kyllä vuosittaisen jarrutyön tehdä tälä kertaa itse, pitää vävypoikaa sen verran vaivata, että tulee sen Polestar skannerinsa kanssa, saa sen sinne huoltomuistiin. Ajateltiin ottaa kesällä se pohjapanssari molemmista pois ja katsoa mitä siellä lootassa on. pestäkin sen voisi. Ohjeet nuo nuorisolaiset löytävät kätevästi. Minäkin käytän surutta Youtube videoita oppaana. Esim VAG 16v ketjun ja kiristiimen VVT pyörän vaihto video kesto puoli tuntia. Lukitustyökalun tein itse yläkuolokohdan määritystä varten vävypoika 3D tulosti sytytystulpan kierteillä olevan sovitteen tappi sisään ja heittokello päähän. Kyllähän niitä kotiverstaallakin korjailee, kunhan on korjaamotyökalut ja taitoa tarpeeksi. TIG hitsaukset tekee minulle tuttu putkiasentaja ihan saa****nan hyvä hitsaaja. Ei viitsi kaikkia romuja sinne ottaa menee hiukan hikipajahommiksi.

        Tuollaisen hauskan harrastuspajan hinnalla saisi aika hyvän auton, eikä tarvitsisi korjailla. Arvioin että kaikki työkalut ovat maksaneet varmaan 10000 ja kylmään halliin silloi 8 vuotta sitten rakennettu lämmin tila 5000 € seinät, katto työpöydät, sähkö, valot jne. Vuokra 2500 vuosi. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta asia on mutkikkaampi. Sellaista klassikkoa, jonka halusin, ei suomesta saanut ja tuolla maailmalla niiden hinta 45000€/£ ja ylikin piti hankkia projekti ja rakentaa se itse. Ensin tuli korjaamo sitten tämä projekti sitten vasta tuli sähköauto.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Samat aatokset. osaan kyllä korjata vaikka nitä ohjainyksiköitä ja jos en osaa, niin osaan suunnitella rakentaa vastaavan mutta en halua.
      Joskus nöösinä tuli 45min vaihdettua nokka-akseli ja säädettyä välykset ja ajoon."

      Juuri näin. Kun silloin vanhaan aikaan köyhänä räkänokkana oli pakko hoitaa tuollaiset asiat itse niin en todellakaan kaipaa yhtään mitään siitä ajasta käyttöautoni suhteen.

      Harrasteautot on sitten täysin eri juttu.

      • Anonyymi
        UUSI

        Kunhan vaihtoehtona on viedä auto korjattavaksi kenelle tahansa, koska autoja saa korjata kuka vain. Ja voi käyttää muitakin kuin virallisia varaosia.


      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Autovalmistajat ovat lähinnä pyyhkineet takapuolta tuolla asetuksella.

        Sanopa nyt konkreettinen esimerkki tuosta. Suoessa on paljon hyviä huoltoliikkeitä joista saa parempaa vastinetta rahoilleen kuin merkkihuolloista.
        Siihen ei autonvalmistajilla ole mitään sanomista. Miten ihmeessä autonvalmistaja pystyisi vaikuttamaan jonkin itsenäisen huoltopajan toimintaan? Ne huoltopajat tekevät asiat niin hyvin tai niin huonosti kuin heidän ammattitaitonsa määrittää, Ei sitä autonvalmisajat pysty sanelemaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanopa nyt konkreettinen esimerkki tuosta. Suoessa on paljon hyviä huoltoliikkeitä joista saa parempaa vastinetta rahoilleen kuin merkkihuolloista.
        Siihen ei autonvalmistajilla ole mitään sanomista. Miten ihmeessä autonvalmistaja pystyisi vaikuttamaan jonkin itsenäisen huoltopajan toimintaan? Ne huoltopajat tekevät asiat niin hyvin tai niin huonosti kuin heidän ammattitaitonsa määrittää, Ei sitä autonvalmisajat pysty sanelemaan.

        Autonvalmistaja pystyy vaikuttamaan hyvinkin paljon huoltopajan toimintaan. Esimerkiksi autojen varaosia ei saa kuin autovalmistajan kautta ja vain alkuperäisiä osia saa käyttää. Samoin ruuvit, mutterit jne voivat olla täysin kustomoituja eikä mikään muu autovalmistaja käytä niitä. Sitä että autovalmistajat tahallaan vaikeuttavat huoltopajojen toimintaa tapahtuu jatkuvasti.

        Eikä autovalmistajan tarvitse tietää onko autolle tehty yhtään mitään joten yhteyttä autovalmistajan tietokantaan ei pitäisi edes olla. Jos en halua antaa bittiäkään dataa autovalmistajalle niin sen kieltämiseen pitää olla oikeus eikä sen pidä vaikeuttaa huoltoa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonvalmistaja pystyy vaikuttamaan hyvinkin paljon huoltopajan toimintaan. Esimerkiksi autojen varaosia ei saa kuin autovalmistajan kautta ja vain alkuperäisiä osia saa käyttää. Samoin ruuvit, mutterit jne voivat olla täysin kustomoituja eikä mikään muu autovalmistaja käytä niitä. Sitä että autovalmistajat tahallaan vaikeuttavat huoltopajojen toimintaa tapahtuu jatkuvasti.

        Eikä autovalmistajan tarvitse tietää onko autolle tehty yhtään mitään joten yhteyttä autovalmistajan tietokantaan ei pitäisi edes olla. Jos en halua antaa bittiäkään dataa autovalmistajalle niin sen kieltämiseen pitää olla oikeus eikä sen pidä vaikeuttaa huoltoa.

        "Jos en halua antaa bittiäkään dataa autovalmistajalle niin sen kieltämiseen pitää olla oikeus eikä sen pidä vaikeuttaa huoltoa."

        Valitatko huviksesi vai onko sulla joku esimerkki siitä mitä huotoja ei pysty tekemään ilman bittien lähettämistä autonvalmistalle?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Autonvalmistaja pystyy vaikuttamaan hyvinkin paljon huoltopajan toimintaan. Esimerkiksi autojen varaosia ei saa kuin autovalmistajan kautta ja vain alkuperäisiä osia saa käyttää. Samoin ruuvit, mutterit jne voivat olla täysin kustomoituja eikä mikään muu autovalmistaja käytä niitä. Sitä että autovalmistajat tahallaan vaikeuttavat huoltopajojen toimintaa tapahtuu jatkuvasti.

        Eikä autovalmistajan tarvitse tietää onko autolle tehty yhtään mitään joten yhteyttä autovalmistajan tietokantaan ei pitäisi edes olla. Jos en halua antaa bittiäkään dataa autovalmistajalle niin sen kieltämiseen pitää olla oikeus eikä sen pidä vaikeuttaa huoltoa.

        "Esimerkiksi autojen varaosia ei saa kuin autovalmistajan kautta"

        Taidat olla vähän yksinkertainen.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Itsellä on melkein korjaamovarustus nosturit ja työkalut "

      Melkoista rahan hukkaanheittämistä. Kai tiedät sanonnan että miksi pitäisi maksaa isoja summia lehmän elättämisestä kun kuitenkin tarvitsee vain litran maitoa viikossa?

      • Anonyymi
        UUSI

        Sen yksinkertaisesti syyn takia, että klassikkoautojen 3 kpl, ja yksi entisöinti kokoamisasteella. Ei niitä voi korjailla ulkona, kun esim kromilistat ja muut hommat tehdään puuvillahanskat kädessä. Osat ovat asenneettaessa kunnostettuja, kuin uusia. Voihan siellä, jos nosturi on vapaana jotain naapurien autoja tarkistella, saa niistä jarrunpainajia ja siivousapua tarvittaessa. Sisustukset ja verhoilutkin teen itse. Lähti sen 1. auton sisäverhoiluista. Penkit oli verhoilijalla vissiin puoli vuotta, ennakkoakin maksettu ja mitään ei tapahtunut. Hain penkit pois, ostin Durkop teollisuuskoneen ja Yoytubevideoita ja kirjoja ja ei kun ompelemaan. Kyllä ihan kelvolliset tuli ensikertalaiseksi. Olen pariin tehnyt sisustukset ja ehkä vaativin oli sisäkatto puu/peltikoriseen. Maitoa menee sen verran, että pitää olla oma meijeri.


    • Anonyymi
      UUSI

      "Sen yksinkertaisesti syyn takia, että klassikkoautojen 3 kpl, ja yksi entisöinti kokoamisasteella. "

      Respektit noille projekteille.

      Kai ymmärrät että olet outolintu tavallisen tallaajan silmään.
      Tavallinen autokäyttäjä on vähän eri juttu kuin sinunkaltaisesi autonraplaaja. Sinulle auto on harrastuskohde johon voi syytää rahaa vaikka hurumykket mutta tavalliselle tallaajalle auto on vain käyttöesine johon haluaa käyttää mahdollisimman vähän rahaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja kalliin sähköauton ostaminen olisi silloin idiotismin huippu, koska sitten vasta vetää kymppitonneja vessasta alas. Jos haluaa käyttää mahdollisimman vähän rahaa autoon niin sitten kannattaa ostaa auto parilla tonnilla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kalliin sähköauton ostaminen olisi silloin idiotismin huippu, koska sitten vasta vetää kymppitonneja vessasta alas. Jos haluaa käyttää mahdollisimman vähän rahaa autoon niin sitten kannattaa ostaa auto parilla tonnilla.

        Oma logiikkani menee sillä tavalla etten halua ajaa millään parin tonnin vanhalla katiskalla. Kun laittaa noin 30.000 käytettyyn autoon niin mieluummin ostan sähköauton jolla on halpa ajaa kuin laittaisin sen saman rahan polttikseen jolla on kallis ajaa.

        Hyvin yksinkertainen asia.


    • Anonyymi
      UUSI

      Pitäisi säätää laki, joka edellyttäisi sähköauton myyjät myymään tarvittaessa akuston enintään 10% maksavana uuden auton myyntihinnasta !

      Muuten electric car on järjetön riski !

    • Anonyymi
      UUSI

      Aloittajalle sanoisin että on ihmisiä joille lauantaimakkara on herkkua.
      Ja sitten on ihmisiä joille se ei ole herkkua.
      Jotkut kaipaavat vaan parempaa
      ja se on erittäin ok.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2328
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      40
      1937
    3. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      29
      1656
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      176
      1613
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1516
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      185
      1253
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      131
      1238
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      25
      1156
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      962
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      959
    Aihe