Onko Tekopykäläpoika paikalla? Kerro meille jakeluroboteista.

Anonyymi-ap

Sinulla kun on aina aikaa tankuttaa tieliikennelaista ja kopioida sitä tänne, niin kerropa mitä ne vähittäiskauppojen jakelurobotit ovat kevyessä liikenteessä?

Pitääkö niiden kulkea yhdistetyillä kelvi-väylillä keskellä kapeaa väylää vaiko reunassa, kuten pyöräilijät ja jalankulkijat?

Olin pyöräilemässä kun robotti tuli vastaan keskellä väylää, ja se rupesi säätämään itseään ja panikoimaan. Robotti tuli ilmiselvästi vastaan keskellä yhdistettyä väylää viiri hulmuten, mutta alkoi siirtyä hyvissä ajoin suoraan ajolinjalleni, siis minun kannaltani oikeaan reunaan. Ilmeisesti laitteessa on jonkinlainen äly tai tekoäly ja näkö, kun koko härveli lopulta pysähtyi kohtaustilanteessa.

Robotti oli siis lopulta pysähtyessään jossakin kohdassa yhdistetyn väylän keskikohtaa ja oikeaa reunaa. Minun ilmeisesti oli pitänyt yrittää ohittaa härveli vasemmalta, mutta pyöräilin omaa reunaani oikealla. Hyvä että robotti osasi jäädyttää itsensä, ja jatkoi taas sitten lopulta matkaansa.

TPP, kerro meille lisää robotin käytöksestä ja sen suhteesta tieliikennelakiin. Voisitko kysyä asiasta vahvistukset ministeriöstä, jos laki on väärin?

20

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kohtalotoveri myös täällä, robotti meinasi törmätä myös minuun.

Kuljin luomufillarillani sääntöjä noudattaen kevyen liikenteen oikeaa laitaa kun risteävältä tieltä tuli ruokarobotti viiri hulmuten. Hidastin hieman noin 15 metriä ennen kohtaamistamme, robottikin pysähtyi ja minä jatkoin matkaani olettaen ettei robotti ryntää eteeni. Toisin kävi, robotti kaasutti ja kääntyi minun puoleiselle kaistalle ja rullasi suoraan kohti. Ei auttanut kuin tehdä nopea väistöliike välttääkseni yhteentörmäyksen.

• Anonyymi

Tekopykäliä ei kannata viljellä minnekään.

• Anonyymi

Oikeita pykäliä, eli liikennesääntöjä pitää noudattaa, mutta tekopykälillä ei tee mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oikeita pykäliä, eli liikennesääntöjä pitää noudattaa, mutta tekopykälillä ei tee mitään.

Robotti ajaa väylää ihan missä se haluaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Robotti ajaa väylää ihan missä se haluaa.

Ei pidä paikkansa.

"Aivan keskeisintä on mieltää, että kuljettimet ovat ajoneuvoja, eivät jalankulkijoita.

– Voimassa olevan tieliikennelain mukaisesti kuljettimella on noudatettava ajoneuvon käyttöä yleisesti koskevia lainkohtia, mutta ajaminen jalkakäytävällä on erikseen mahdollistettu. Tällöin jalankulkijalle on annettava esteetön kulku, on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle, Ruutti kansantajuistaa käytäntöjä."

Lähde:
        https://moottori.fi/uutinen/kuka-vaistaa-ja-missa-jarjestyksessa-kuljetusrobotit-hammentavat-liikenteessa/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä paikkansa.

"Aivan keskeisintä on mieltää, että kuljettimet ovat ajoneuvoja, eivät jalankulkijoita.

– Voimassa olevan tieliikennelain mukaisesti kuljettimella on noudatettava ajoneuvon käyttöä yleisesti koskevia lainkohtia, mutta ajaminen jalkakäytävällä on erikseen mahdollistettu. Tällöin jalankulkijalle on annettava esteetön kulku, on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle, Ruutti kansantajuistaa käytäntöjä."

Lähde:
        https://moottori.fi/uutinen/kuka-vaistaa-ja-missa-jarjestyksessa-kuljetusrobotit-hammentavat-liikenteessa/

Pitää paikkansa.

Robotti ajaa väylää ihan missä se haluaa. Robotti ei osaa mennä oikein, ellei se kykene tulkitsemaan luotettavasti ympäristöään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitää paikkansa.

Robotti ajaa väylää ihan missä se haluaa. Robotti ei osaa mennä oikein, ellei se kykene tulkitsemaan luotettavasti ympäristöään.

Vastuu liikenteen seassa kulkevasta jakelurobotista on suuri avoinna oleva kysymysmerkki. (Lainaus)

• Anonyymi

Tankutus taitaa olla jokin uusi villitys, josta itselläni ei ole mitään tietoa. Tavarankuljettimista (kevyt automaattinen tavarankuljetin) löytyy sitten faktatietoa sekä tieliikennelaista, että ajoneuvolaista.

Tieliikennelaki
      https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729

https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2021/82
      Ajoneuvolaki

Hakusanaksi tavarakuljetin, niin tiedon löytämäinen pitäisi onnistua kaikilta lukutaitoisilta.

• Anonyymi

Tavarankuljetin pitää laitta hakusanaksi.

• Anonyymi

Voiko kalakukkoa tilata jakelurobotilla?

• Anonyymi

Vaseliinimies havaittu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaseliinimies havaittu.

Entä jos onkin vaseliininainen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä jos onkin vaseliininainen?

Se ei ole nainen, se kirjoittaa kuin lapsellinen mies. Huumori jäänyt alakoulun tasolle.

• Anonyymi

Varokaa niitä Starshippejä. Sellainen kääntyi juuri eteen, mitään valoja vilkauttamatta.

Niiden vakuutukset eivät ole kunnossa ja S-Ryhmä ei millään tavalla ole vastuussa niiden liikennekäyttäytymisestä.

Toistaiseksi niiden kanssa on voimassa viidakon lait.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Erittäin outoa, että omatoimisesti kulkeva laite rinnastettaisiin jalankulkua avustavaksi laitteeksi. Oma logiikkani sanoo, että tarvitaan myös jalankulkija, että laite olisi jalankulkua avustava laite.

• Anonyymi

Siis laite on yhtäaikaa jalankulkijaa avustava laite ja ajoneuvo, häh?
        Tuo TM:n juttu on kolme vuotta vanha, onko tähän tullut uutta laisäädäntöä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis laite on yhtäaikaa jalankulkijaa avustava laite ja ajoneuvo, häh?
        Tuo TM:n juttu on kolme vuotta vanha, onko tähän tullut uutta laisäädäntöä?

Tieliikennelaki
        https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2018/729

Ajoneuvolaki
        https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2021/82

Tavarankuljetin sanalla kannattaa hakea noista.

Lakeja ollaan myös muuttamassa. Määrityksiä/tarkennuksia tulee asiaan liittyen.

Hallituksen esitys eduskunnalle mikroliikkumista koskevaksi lainsäädännöksi
        https://finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2025/12

• Anonyymi

Starshipit alkavat sekoilla, kun ne seisovat pitkään auringonpaahteessa. Kuten muukin elektroniikka. Kuumuus on niille myrkkyä.

• Anonyymi

Ropotti tekee vain sitä mitä se osaa. Se menee väylän keskellä kuten lapset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2405
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1373
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe