Mikä on tämä kopteri?

Anonyymi-ap

Ärsyttääkö ketään muuta sana "kopteri"?

Nykyään puhutaan jatkuvasti koptereista. Miksi ei enää käytetä sanaa helikopteri?

Sana helikopteri on yhdyssana, mutta sen osat eivät ole heli + kopteri.

29

512

Vastaukset 29

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Koptereista on tullut sukupuolineutraaleita, niin ei ne voi olla enää mitään Heli-nimisiä.

• Anonyymi

Ihan käyttis muoto, koska ei kopteria voi mihinkään muuhun sotkea. Mistä alkuliite "heli" edes tulee? Heliumista?

---
      Recent Examples on the Web

All that was needed was a target for the copters to search for.
      —Steven Walker, IEEE Spectrum, 11 Nov. 2021

During that time, the copter flew around the Statue of Liberty, cruised over to the George Washington Bridge, then turned around and headed south.
      —Ellen Moynihan, New York Daily News, 11 Apr. 2025

An optional Reverse Flight Kit even allows the copter to fly upside-down.
      —New Atlas, 3 Apr. 2025

The impact ejected Navy Petty Officer Neil Roberts into the snow below and forced the copter down.
      —Matthew Adams, Fort Worth Star-Telegram, 22 Mar. 2025

• Anonyymi

Helikopteri on yhdyssana, mutta sen osat ovat heliko + pteri. Ei liity heliumiin.

• Anonyymi

Autoakin pitäisi sanoa automobiiliksi tai edes henkilöautoksi, muutenhan se voi olla mikä tahansa auto. Tai ehkä hyrysysy olisi vielä parempi.

• Anonyymi

Automobiilikin on yhdyssana, mutta sen osat sentään ovat auto + mobiili.

• Anonyymi

Autoahan sanotaan biiliksi. Lähitulevaisuudessa voitaisiin sanoa ”itseliikkujaksi” niinkuin ennen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autoahan sanotaan biiliksi. Lähitulevaisuudessa voitaisiin sanoa ”itseliikkujaksi” niinkuin ennen.

Autoilijoilla on erikoisliikekin, Biltema.

Kaara on yksi versio, jota joskus on autosta käytetty.

• Anonyymi

Autoahan sanotaan biiliksi. Kun tekniikka kehittyy, autosta voisi taas käyttää vanhaa sanaa ”itseliikkuja”.

(En ymmärrä, miksi tämä viesti poistettiin äsken sääntöjenvastaisena).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Autoahan sanotaan biiliksi. Kun tekniikka kehittyy, autosta voisi taas käyttää vanhaa sanaa ”itseliikkuja”.

(En ymmärrä, miksi tämä viesti poistettiin äsken sääntöjenvastaisena).

Poistettu viesti on näköjään palautunut jälkikäteen.. ;)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poistettu viesti on näköjään palautunut jälkikäteen.. ;)

Aina ei näy heti, tulee näkyviin kun päivittää.

• Anonyymi

Ei ärsytä. Etuliitteellä neli- kuvaa myös hyvin dronea.

• Anonyymi

Nelinkontin = "on all fours", en tuotakaan tiennyt, ennen kuin ulkomailla konttasin halvan viinan takia baarista hotellille.

• Anonyymi

Nelipteri?! Se heli- ei ole etuliite. Sen yhdyssanan alkuosa on oikeasti heliko-.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nelipteri?! Se heli- ei ole etuliite. Sen yhdyssanan alkuosa on oikeasti heliko-.

Aloituksessa puhuttiin kopterista, ja etuliitteellä neli- se on nelikopteri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloituksessa puhuttiin kopterista, ja etuliitteellä neli- se on nelikopteri.

Sanassa helikopteri ei ole etuliitettä, vaan kaksi yhdyssanan osaa. Eikä kumpikaan ole kopteri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanassa helikopteri ei ole etuliitettä, vaan kaksi yhdyssanan osaa. Eikä kumpikaan ole kopteri.

Lue edellinen kommentti ajatuksella uudestaan. Kaikki me tiedämme mistä sanoista helikopteri-sana muodostuu (ja se on tullut jo tässäkin ketjussa nähtävästi sinun toimestasi muutamaan kertaan selitettynä). Kyse oli siitä ärsyttääkö muita kuin aloittajaa (sinua?) kopteri-sanan käyttö - minua henkilökohtaisesti se ei ärsytä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomennettuna heli-kopteri, ei heliko-pteri ole suomea.

• Anonyymi

Omituisinta lienee se, että Suomessakin ajetaan latinan monikon datiivin/ablatiivin päätteellä. Kun minä olin lapsi, busseja ei tosin vielä ollut.

• Anonyymi

Heliko on bakteeri. Kopteri kuulostaa jämäkältä. Ei niin tarttuvalta.

• Anonyymi

Kopteri kuulostaa minusta Katto Kassiselta. Häkkyrät eivät ole kovin jämäköitä vaan tippuvat helposti.

• Anonyymi

Helikopteri on penis-liike.
      Kopteri on lentävä objekti.

• Anonyymi

Hoomoilasille sekin on ihan sama hekoheko.

• Anonyymi

Eiköhän se päde kaikkiin Moilasiin.

• Anonyymi

Se on muuten pyöriväsiipinen lentolaite sekä kiinteäsiipinen lentolaite on lentokone lisäksi räpyttelevä otus on lintu todennäköisesti!!!

• Anonyymi

Lentokoneissakin voi olla propellit, jos kääntyvät niin voi toimia kuin helikopteri.

Juuri vertasi TV:ssä sudenkorentoa helikopteriin, linnuista kolibri lähinnä vastaava.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lentokoneissakin voi olla propellit, jos kääntyvät niin voi toimia kuin helikopteri.

Juuri vertasi TV:ssä sudenkorentoa helikopteriin, linnuista kolibri lähinnä vastaava.

Dyyni-leffassahan on sudenkorennosta inspiraation saaneita ornitoptereita.

• Anonyymi

Kopteri on hyvä. Ärsyttää pitkä sana helikopteri jos sitä hoetaan.

• Anonyymi

Muutama vuosikymmen sitten saksalaismummoa ärsytti, kun lapset sanoivat Helikopter, vaikka kuuluisi sanoa Hubschrauber.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      206
      1242
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      84
      796
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      732
    4. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      210
      725
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      641
    6. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      52
      639
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      24
      585
    9. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      569
    10. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      560
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      550
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      294
      541
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      57
      534
    14. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      45
      526
    15. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      513
    16. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      511
    17. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    18. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      504
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      489
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      466
    Aihe