Asia kaatuu varmaankin seuvaan hallitukseen, jossa voi keskusta olla pääministeripuolue. Vaikka nyt Yle ja HS hehkuttaa demareita gallupeissaan.
He näin tekeekin suunnallaan.
Jättiurakka perusteltua aloittaa nimenomaan pohjoisesta.
Yhteinen raideleveys sujuvoittaisi liikennettä Suomesta Haaparannan kautta esimerkiksi Atlantin rannalle Norjan Narvikiin ja Ruotsissa aina Göteborgin satamaan asti.
Muutostarve liittyy lähinnä tavaroiden liikkumiseen, mutta samalla avautuisi uusia mahdollisuuksia Pohjois-Suomen matkailulle. Perämeren rannikolla Ruotsissa on rakenteilla uusi ratayhteys Luulajasta Uumajaan, mikä nopeuttaa kulkua Tukholmaan ja aina Etelä-Ruotsiin asti.
Suomen raideleveys on 1524 millimetriä, valtaosassa Länsi-Eurooppaa 1435 millimetriä. Kaksi vuotta sitten liikenneministeriö arvioi selvityksessään, ettei uuden raideleveyden käyttöönotto kannata.
https://lvm.fi/-/selvitys-raideleveyden-muuttaminen-ei-olisi-kannattavaa
Taustalla esitys yhtenäisestä raideleveydestä EU:ssa
Euroopan komissio esitti heinäkuussa 2022 vaatimuksen rakentaa uudet TEN-T-verkon raideyhteydet eurooppalaisen standardin (1435 mm) raideleveyteen ilman poikkeuksia ja tehdä olemassa olevan TEN-T-rataverkon osalta suunnitelma siirtymiseksi eurooppalaisen standardin raideleveyteen lukuun ottamatta niitä verkon osia, joilla tämä ei ole hyöty-kustannussyistä perusteltua.
Raideleysuudistus lisää Suomen turvallisuutta
54
209
Vastaukset
- Anonyymi
No, jos EU sattuisi asian kokonaisuudessaan rahoittamaan, ja muutostyö tehtäisiin nykyistä junaliikennettä haittaamatta, niin siitä vaan. Muussa tapauksessa en näe hommassa varsinaista järkeä.
- Anonyymi
Teiltä venäläisiltä ei kysytty mielipidettä, puhtaasti Suomen ja muiden Pohjoismaiden asia. Nato rules ok. Ryddän pitää tehdä rajalleen teliasemat ja ostaa bogeja muutama satatuhatta, muuten voivat pysyä venäjän liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teiltä venäläisiltä ei kysytty mielipidettä, puhtaasti Suomen ja muiden Pohjoismaiden asia. Nato rules ok. Ryddän pitää tehdä rajalleen teliasemat ja ostaa bogeja muutama satatuhatta, muuten voivat pysyä venäjän liikenteessä.
Olisitko itse valmis maksamaan vaikkapa kymmenen miljardia siitä, että Suomessa olisi sama raideleveys kuin muualla Euroopassa? Mitä luulet sillä saavutettavan? Pääliikkumissuunnista Tukholmasta ja Tallinnasta tänne ei kuitenkaan junalla tulla, joten... mitä yhteisellä raideleveydellä saavutettaisiin?
Joo, jos halutaan rakentaa yhteisellä raideleveydellä joku rata Jäämeren rannalle Norjaan, niin se on aivan ok. Mutta että koko Suomen rataverkko ja junaliikenne laitettaisiin muutostyön takia sekaisin pitkäksi aikaa ja hommasta maksettaisiin miljardikaupalla... Ehkä niille miljardeille on tarvetta ihan SUOMALAISTEN hyväksi!
Joo, kannatan Lapin matkailun tukemista. Mutta kuinka monta miljardia luulet Lapin matkailun hyötyvän tuollaisesta, kun Lappiin kuitenkin tullaan enemmän Helsingin kautta tai lentämällä, ja pidempään viipyvät omilla autoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisitko itse valmis maksamaan vaikkapa kymmenen miljardia siitä, että Suomessa olisi sama raideleveys kuin muualla Euroopassa? Mitä luulet sillä saavutettavan? Pääliikkumissuunnista Tukholmasta ja Tallinnasta tänne ei kuitenkaan junalla tulla, joten... mitä yhteisellä raideleveydellä saavutettaisiin?
Joo, jos halutaan rakentaa yhteisellä raideleveydellä joku rata Jäämeren rannalle Norjaan, niin se on aivan ok. Mutta että koko Suomen rataverkko ja junaliikenne laitettaisiin muutostyön takia sekaisin pitkäksi aikaa ja hommasta maksettaisiin miljardikaupalla... Ehkä niille miljardeille on tarvetta ihan SUOMALAISTEN hyväksi!
Joo, kannatan Lapin matkailun tukemista. Mutta kuinka monta miljardia luulet Lapin matkailun hyötyvän tuollaisesta, kun Lappiin kuitenkin tullaan enemmän Helsingin kautta tai lentämällä, ja pidempään viipyvät omilla autoilla.Kyllä, jos vaan venäläisistä päästään eroon, haisevatkin pahoilta. Lapin matkailu kasvaa sillä, että siellä ei ole venäläisiä urpoilemassa. Kyproksella alkuperäiset asukkaat vihaa venäläisiä yli kaiken, tosi varojen jäähdyttämisten jälkeen venäläiset vähenee sielläkin. Miksi venäläiset ei opi käyttäytymään ihmiskunnan tapaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisitko itse valmis maksamaan vaikkapa kymmenen miljardia siitä, että Suomessa olisi sama raideleveys kuin muualla Euroopassa? Mitä luulet sillä saavutettavan? Pääliikkumissuunnista Tukholmasta ja Tallinnasta tänne ei kuitenkaan junalla tulla, joten... mitä yhteisellä raideleveydellä saavutettaisiin?
Joo, jos halutaan rakentaa yhteisellä raideleveydellä joku rata Jäämeren rannalle Norjaan, niin se on aivan ok. Mutta että koko Suomen rataverkko ja junaliikenne laitettaisiin muutostyön takia sekaisin pitkäksi aikaa ja hommasta maksettaisiin miljardikaupalla... Ehkä niille miljardeille on tarvetta ihan SUOMALAISTEN hyväksi!
Joo, kannatan Lapin matkailun tukemista. Mutta kuinka monta miljardia luulet Lapin matkailun hyötyvän tuollaisesta, kun Lappiin kuitenkin tullaan enemmän Helsingin kautta tai lentämällä, ja pidempään viipyvät omilla autoilla.Pieni raha venäläisten uhan rajaamisesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisitko itse valmis maksamaan vaikkapa kymmenen miljardia siitä, että Suomessa olisi sama raideleveys kuin muualla Euroopassa? Mitä luulet sillä saavutettavan? Pääliikkumissuunnista Tukholmasta ja Tallinnasta tänne ei kuitenkaan junalla tulla, joten... mitä yhteisellä raideleveydellä saavutettaisiin?
Joo, jos halutaan rakentaa yhteisellä raideleveydellä joku rata Jäämeren rannalle Norjaan, niin se on aivan ok. Mutta että koko Suomen rataverkko ja junaliikenne laitettaisiin muutostyön takia sekaisin pitkäksi aikaa ja hommasta maksettaisiin miljardikaupalla... Ehkä niille miljardeille on tarvetta ihan SUOMALAISTEN hyväksi!
Joo, kannatan Lapin matkailun tukemista. Mutta kuinka monta miljardia luulet Lapin matkailun hyötyvän tuollaisesta, kun Lappiin kuitenkin tullaan enemmän Helsingin kautta tai lentämällä, ja pidempään viipyvät omilla autoilla.Trolli Pietarista äänessä, osta banaani, jos niitä on teillä myytävänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisitko itse valmis maksamaan vaikkapa kymmenen miljardia siitä, että Suomessa olisi sama raideleveys kuin muualla Euroopassa? Mitä luulet sillä saavutettavan? Pääliikkumissuunnista Tukholmasta ja Tallinnasta tänne ei kuitenkaan junalla tulla, joten... mitä yhteisellä raideleveydellä saavutettaisiin?
Joo, jos halutaan rakentaa yhteisellä raideleveydellä joku rata Jäämeren rannalle Norjaan, niin se on aivan ok. Mutta että koko Suomen rataverkko ja junaliikenne laitettaisiin muutostyön takia sekaisin pitkäksi aikaa ja hommasta maksettaisiin miljardikaupalla... Ehkä niille miljardeille on tarvetta ihan SUOMALAISTEN hyväksi!
Joo, kannatan Lapin matkailun tukemista. Mutta kuinka monta miljardia luulet Lapin matkailun hyötyvän tuollaisesta, kun Lappiin kuitenkin tullaan enemmän Helsingin kautta tai lentämällä, ja pidempään viipyvät omilla autoilla.Venäjän korruption ja varastetun rahat tilit riittää ihan kevyesti, tavallaan hupaisaa, että venäläiset ei luota omiin pankkeihinsa. Osta siinä raideleveyttä;)))) Pikku juttu korjata Suomessa raideleveys ja ehdottomasti kannattava ratkaisu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisitko itse valmis maksamaan vaikkapa kymmenen miljardia siitä, että Suomessa olisi sama raideleveys kuin muualla Euroopassa? Mitä luulet sillä saavutettavan? Pääliikkumissuunnista Tukholmasta ja Tallinnasta tänne ei kuitenkaan junalla tulla, joten... mitä yhteisellä raideleveydellä saavutettaisiin?
Joo, jos halutaan rakentaa yhteisellä raideleveydellä joku rata Jäämeren rannalle Norjaan, niin se on aivan ok. Mutta että koko Suomen rataverkko ja junaliikenne laitettaisiin muutostyön takia sekaisin pitkäksi aikaa ja hommasta maksettaisiin miljardikaupalla... Ehkä niille miljardeille on tarvetta ihan SUOMALAISTEN hyväksi!
Joo, kannatan Lapin matkailun tukemista. Mutta kuinka monta miljardia luulet Lapin matkailun hyötyvän tuollaisesta, kun Lappiin kuitenkin tullaan enemmän Helsingin kautta tai lentämällä, ja pidempään viipyvät omilla autoilla.Kas kun et toveri sano, että sekin raha kehitysapuun, kuten sanoitte toverit hävittäjä hankinta rahoistakin.
9 senttimetriä kaventaa ratoja, hullultahan se tuntuu. Asia voidaan matkustaja mielessä hoitaa jo nykyisin ratoin. Haaprantaan asti on meidän leveys, siitä eteenpäin ajaa heidän leveyksillään, heidän kalustollaan ja mm VR operoi jo Ruotsissa muutenkin. Tämä ei ole ongelman ydin lainkaan, vaan Venäjän pelko samalla raideleydellä, jos hyökkäävät Suomeen.
Miksi edes EU:ssa tulee päästä samalla junalla eteläeurooppaan, kun junia voidaan vaihdella Eu:n sisällä. Jotenkin tuntuu se perustelu huuhaalta. Jo huollollisesti ja kaiken muunkin järjen vastaista viedä omia junia kauas reitilleen. Ruotsissa VR on suppealla alueella, se toimii huollollisesti ja muutoinkin osana Ruotsin rataverkkoa. - Anonyymi
Ei mitään järkeä muutoksessa. HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään järkeä muutoksessa. HO HOO, HO HOO!
Ei ryssän mielestä. Mutta et urallasi tainnut yletä kapteenksi, jäikö leveydästä kiinni!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, jos vaan venäläisistä päästään eroon, haisevatkin pahoilta. Lapin matkailu kasvaa sillä, että siellä ei ole venäläisiä urpoilemassa. Kyproksella alkuperäiset asukkaat vihaa venäläisiä yli kaiken, tosi varojen jäähdyttämisten jälkeen venäläiset vähenee sielläkin. Miksi venäläiset ei opi käyttäytymään ihmiskunnan tapaan.
Raideleveys ei siihen paljoa vaikuta, miten tänne venäläisiä tulee. Ennen rajojen sulkemista taisivat tulla Lappiin paljolti omilla autoillaan. Jos/kun sota joskus loppuu, niin venäläiset turistit ovat puolestani tänne aivan tervetulleita siinä kuin muutkin.
Jos venäläisistä turisteista haluat pysyvästi eroon, niin siitä ei kannata kymmentä miljardia maksaa. Kannatat vaan rajojen sulkemista jatkossakin. Itse en sellaista kannata enää siinä vaiheessa kun sota loppuu, jos vaan Ukrainaan saadaan oikeudenmukainen rauha. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pieni raha venäläisten uhan rajaamisesta.
Jos Venäjä uhkaisi tulla junilla rajan yli, niin kuvitteletko, ettei Suomessa ratoja rajalla räjäytettäisi tai betonilla tukittaisi? Voisi joku juna ehtiä tulla rajan läpi, mutta tuskin Venäjä ensisijaisesti millään sotilasjunilla tänne hyökkäisi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Venäjä uhkaisi tulla junilla rajan yli, niin kuvitteletko, ettei Suomessa ratoja rajalla räjäytettäisi tai betonilla tukittaisi? Voisi joku juna ehtiä tulla rajan läpi, mutta tuskin Venäjä ensisijaisesti millään sotilasjunilla tänne hyökkäisi!
Junilla tuo kalostoaan ja sotilaita, kun ankarat pommitukset ensin olleet. Se siinä takana, ei suinkaan junilla ensin hyökkää. Saman tehnyt Ukrainaankin, junarata piti saada meren yli.
Meillä on avoin maayhteys Venäjään, tulee muutenkin maita ja ilmaa pitkin jos rata rikottu.
Myös vesitie olemassa. Muistan kun toi mm öljyä sitä pitkin sisäsuomeenkin. Saimaan kanavaa pitkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ryssän mielestä. Mutta et urallasi tainnut yletä kapteenksi, jäikö leveydästä kiinni!
Et ole Kapi koskaan oikea sotilas ollut. HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Venäjä uhkaisi tulla junilla rajan yli, niin kuvitteletko, ettei Suomessa ratoja rajalla räjäytettäisi tai betonilla tukittaisi? Voisi joku juna ehtiä tulla rajan läpi, mutta tuskin Venäjä ensisijaisesti millään sotilasjunilla tänne hyökkäisi!
Esikuntareppana luullee junilla hyökättävän. HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esikuntareppana luullee junilla hyökättävän. HO HOO, HO HOO!
Unohda nyt jo Kapi tästä keskustelusta, tässä on kyse Suomesta, Venäjästä ja raideleveydestä!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, jos vaan venäläisistä päästään eroon, haisevatkin pahoilta. Lapin matkailu kasvaa sillä, että siellä ei ole venäläisiä urpoilemassa. Kyproksella alkuperäiset asukkaat vihaa venäläisiä yli kaiken, tosi varojen jäähdyttämisten jälkeen venäläiset vähenee sielläkin. Miksi venäläiset ei opi käyttäytymään ihmiskunnan tapaan.
Lapissa on jo päästy eroon venäläisistä ja päästiin saa sanoa ilmaiseksi, kun siihen riitti itärajan sulkeminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapissa on jo päästy eroon venäläisistä ja päästiin saa sanoa ilmaiseksi, kun siihen riitti itärajan sulkeminen.
Suhtautuminen riippunee siitä, keneltä kysyy. Lapin turismille veneäläiset ovat kai tuoneet niin paljon, että matkailualalla monet eivät ajattele asiaa "pääsemisenä", joten pitävät sotaa valitettavana myös Suomen matkailun kannalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas kun et toveri sano, että sekin raha kehitysapuun, kuten sanoitte toverit hävittäjä hankinta rahoistakin.
9 senttimetriä kaventaa ratoja, hullultahan se tuntuu. Asia voidaan matkustaja mielessä hoitaa jo nykyisin ratoin. Haaprantaan asti on meidän leveys, siitä eteenpäin ajaa heidän leveyksillään, heidän kalustollaan ja mm VR operoi jo Ruotsissa muutenkin. Tämä ei ole ongelman ydin lainkaan, vaan Venäjän pelko samalla raideleydellä, jos hyökkäävät Suomeen.
Miksi edes EU:ssa tulee päästä samalla junalla eteläeurooppaan, kun junia voidaan vaihdella Eu:n sisällä. Jotenkin tuntuu se perustelu huuhaalta. Jo huollollisesti ja kaiken muunkin järjen vastaista viedä omia junia kauas reitilleen. Ruotsissa VR on suppealla alueella, se toimii huollollisesti ja muutoinkin osana Ruotsin rataverkkoa.F-35 oli edullinen hävittäjä, vastaan noin 20 venäläistä SU-35 hävittäjää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään järkeä muutoksessa. HO HOO, HO HOO!
Jäitkö muuten ylilutiksi puolustusvoimassa, koeta kerrankin vastata rehellisesti, vaikka sattuu kovasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Venäjä uhkaisi tulla junilla rajan yli, niin kuvitteletko, ettei Suomessa ratoja rajalla räjäytettäisi tai betonilla tukittaisi? Voisi joku juna ehtiä tulla rajan läpi, mutta tuskin Venäjä ensisijaisesti millään sotilasjunilla tänne hyökkäisi!
Sinun olisi kannattanut käydä asepalvelus, ne hiljaa romunsa rajan taakse pitkin ryssää ja jos raiteet riittää, niin tuovat niillä täydennyksiä. Trolleja kyrsii Suomen muuttunut asenne, olemme nykyään Natoon kuuluva maa ja tänne ei venäläisiä kaivata, siksi raja on kiinni ja kohta raiteetkaan ei ole samaa leveyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohda nyt jo Kapi tästä keskustelusta, tässä on kyse Suomesta, Venäjästä ja raideleveydestä!!!
Ossi jäi ylilutiksi ja pelkästään kouluttajaksi, ei ymmärrä isoa kuvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun olisi kannattanut käydä asepalvelus, ne hiljaa romunsa rajan taakse pitkin ryssää ja jos raiteet riittää, niin tuovat niillä täydennyksiä. Trolleja kyrsii Suomen muuttunut asenne, olemme nykyään Natoon kuuluva maa ja tänne ei venäläisiä kaivata, siksi raja on kiinni ja kohta raiteetkaan ei ole samaa leveyttä.
Eli 5-15 miljardia raideleveyden muutokseen, niin ei Venäjä tuo tänne joukkojaan junalla? Olisiko kuitenkin kustannustehokkaampaa maksaa 200 miljoonaa tai vaikka miljardi järjestelmästä, joka räjäyttäisi raiteet 20-30 kilometrin leveydellä rajasta ja täyttäisi ratakäytävän isoilla kivillä? Olisiko vähän kustannustehokkaampaa sillain, jos asia nimenomaan turvallisuuden vuoksi pitäisi tehdä?
Mutta joo, yhteys Jäämerelle Norjaan voisi olla paikallaan joka tapauksessa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjän korruption ja varastetun rahat tilit riittää ihan kevyesti, tavallaan hupaisaa, että venäläiset ei luota omiin pankkeihinsa. Osta siinä raideleveyttä;)))) Pikku juttu korjata Suomessa raideleveys ja ehdottomasti kannattava ratkaisu.
Niin 100 Mrd Ei riitä koko rauteiden eurooppalaistamiseen, koko kalusto on hankittava uudelle 1435 -leveydelle.
Siis veturit ja vaunut.
Tai ainakin telit ja vaihtotekniikka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raideleveys ei siihen paljoa vaikuta, miten tänne venäläisiä tulee. Ennen rajojen sulkemista taisivat tulla Lappiin paljolti omilla autoillaan. Jos/kun sota joskus loppuu, niin venäläiset turistit ovat puolestani tänne aivan tervetulleita siinä kuin muutkin.
Jos venäläisistä turisteista haluat pysyvästi eroon, niin siitä ei kannata kymmentä miljardia maksaa. Kannatat vaan rajojen sulkemista jatkossakin. Itse en sellaista kannata enää siinä vaiheessa kun sota loppuu, jos vaan Ukrainaan saadaan oikeudenmukainen rauha.Oikeudenmukaisuus toteutuu siinä kun Ryssä hävitetään atomeiksi Jekaterinburgin saakka!
Täällä ei kaivata yhtään Ryssän ruplaa!
Iranille vois antaa saman käsittelyn.
Sari Essayah on suoraselkäinen ja puolustaa Israelin oikeuta suojella itseään tertoristeilta!
- Anonyymi
Veikkaan, että ei koskaan tulla koko Suomen rataverkkoa uudistamaan. Kapeammat radat tehdään sinne, missä nille on tarvetta. Geopoliittisista ja sotilaallisista syistä.
- Anonyymi
Eli lisää Suomen turvallisuutta yhtä paljon kuin pissa housuissa kovalla pakkasella.
- Anonyymi
Juuri noin ajateltiin ennen talvisotaa ja aseet jäi hankkimatta.
- Anonyymi
EU vaati rekkoja kaventaamaan, joka meillä tehty, kavennettu 2.60 metristä 2,55 metriin. Tuntuu ihan PÖLJÄLTÄ, joka se sana alakanttiin. 2,5 cm kummaltakin puolelta kaventaa. Se tehty nyt. Se ei ollut pikku-urakka.
Naurattaa EU toiminta -kusettaa ja oksettaa, kuin pöljää on.
Ajatuskin jo saa kusettamaan...- Anonyymi
Monella persulla on tuo ongelma. Ota lääkettä.
- Anonyymi
Näin silloin reakoitiin..
Rekkakuskien mielestä on järjetöntä, että käytössä olevaa, katsastettua kalustoa ei voi ajaa loppuun ja uusia vasta sen jälkeen.
- On mielipuolista, että osa täysin toimivasta kalustosta muuttuu romuksi. Meidän yrityksessämme pitkiä yhdistelmiä on kaksi, eikä meilä on varaa kaventaa niitä, toteaa kuljetusyrittäjä.
Täysperävaunuyhdistelmän kaventaminen maksaa 25 000 - 40 000 euroa yhdistelmää kohden.
Kysynkin palstalaisilta: mitä hyötyä näitte rekkojen kaventamisissa ? 2,5 cm puoleltaan.
Mitä haittaa kun vastaan tulevan rekka perävaunuineen on 2,5 cm leveämmällä kun vastaan tulee. Miten se häiritsee. Edes paatuneinkaan kommunisti ei voi puoltaa noin lapsellista lakia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin silloin reakoitiin..
Rekkakuskien mielestä on järjetöntä, että käytössä olevaa, katsastettua kalustoa ei voi ajaa loppuun ja uusia vasta sen jälkeen.
- On mielipuolista, että osa täysin toimivasta kalustosta muuttuu romuksi. Meidän yrityksessämme pitkiä yhdistelmiä on kaksi, eikä meilä on varaa kaventaa niitä, toteaa kuljetusyrittäjä.
Täysperävaunuyhdistelmän kaventaminen maksaa 25 000 - 40 000 euroa yhdistelmää kohden.
Kysynkin palstalaisilta: mitä hyötyä näitte rekkojen kaventamisissa ? 2,5 cm puoleltaan.
Mitä haittaa kun vastaan tulevan rekka perävaunuineen on 2,5 cm leveämmällä kun vastaan tulee. Miten se häiritsee. Edes paatuneinkaan kommunisti ei voi puoltaa noin lapsellista lakia.Kommunistit on lapsen tasolla. Heistä ei tiedä mitä milloinkin, kunhan ei lapsellisia työhön laiteta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monella persulla on tuo ongelma. Ota lääkettä.
Kommunistit on lapsen tasolla. Tuo sitä juuri. Persut aina mielipahoitteena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin silloin reakoitiin..
Rekkakuskien mielestä on järjetöntä, että käytössä olevaa, katsastettua kalustoa ei voi ajaa loppuun ja uusia vasta sen jälkeen.
- On mielipuolista, että osa täysin toimivasta kalustosta muuttuu romuksi. Meidän yrityksessämme pitkiä yhdistelmiä on kaksi, eikä meilä on varaa kaventaa niitä, toteaa kuljetusyrittäjä.
Täysperävaunuyhdistelmän kaventaminen maksaa 25 000 - 40 000 euroa yhdistelmää kohden.
Kysynkin palstalaisilta: mitä hyötyä näitte rekkojen kaventamisissa ? 2,5 cm puoleltaan.
Mitä haittaa kun vastaan tulevan rekka perävaunuineen on 2,5 cm leveämmällä kun vastaan tulee. Miten se häiritsee. Edes paatuneinkaan kommunisti ei voi puoltaa noin lapsellista lakia.Hallintovalta ei ajattele tuossa hienosäädössä kokonaisuutta lainkaan. HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hallintovalta ei ajattele tuossa hienosäädössä kokonaisuutta lainkaan. HO HOO, HO HOO!
Katsokaa elävästä arkistosta loistava draamasarja Kymenlaakson laulu.
Se ehkä selittää että Kouvolan seudulla on sellaista väkeä kuin on.
- Anonyymi
Ei mitään järkeä, kun hinta on noin valtava. Telinvaihdolla junayhteydet on tähänkin asti hoidettu sujuvasti ja sitäkin tekniikkaa voidaan kehittää yhä automaattisemmaksi ja halvemmaksi. Turvallisuuden kanssa raideleveydellä ei ole mitään tekemistä.
- Anonyymi
Kyllä on, Ukrainaan venäläiset on toimittanut kalustonsa ja tapetun miehistönsä. Teidän pietarin trollien viesti ei enää pure itsenäisessä Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on, Ukrainaan venäläiset on toimittanut kalustonsa ja tapetun miehistönsä. Teidän pietarin trollien viesti ei enää pure itsenäisessä Suomessa.
Mitä tekemistä Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on tämän persujen suunnitteleman raideleveyden muutoksen kanssa?
Junillako Venäjä hyökkää? Jos tällainen uhka on, puretaan kiskot rajaseudulta tarvittavalta leveydeltä, eikä häiritä Suomen sisäistä junaliikennettä. Sitä paitsi, kyllä venäläisetkn osaavat vaihtaa telit juniinsa lennosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on tämän persujen suunnitteleman raideleveyden muutoksen kanssa?
Junillako Venäjä hyökkää? Jos tällainen uhka on, puretaan kiskot rajaseudulta tarvittavalta leveydeltä, eikä häiritä Suomen sisäistä junaliikennettä. Sitä paitsi, kyllä venäläisetkn osaavat vaihtaa telit juniinsa lennosta.Ei tämä ole persujen suunnitelma. Pöljä höpöttäjä. Sinustakin tulee päästä eroon keskustan palstalla, aina sam aapersua hoet, tämä on ekksustan palsta. Ei täällä pessuja ole, sitten kun palavat keskustaan sitten on entisiä persuja. Älä enää tuo persuja joka rakoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tämä ole persujen suunnitelma. Pöljä höpöttäjä. Sinustakin tulee päästä eroon keskustan palstalla, aina sam aapersua hoet, tämä on ekksustan palsta. Ei täällä pessuja ole, sitten kun palavat keskustaan sitten on entisiä persuja. Älä enää tuo persuja joka rakoon.
"sam aapersua"
"ekksustan"
"pessuja"
Nimenomaan perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne raideleveyden muuttamista suunnittelee. Toivottavasti eduskunnalla on enemmän järkeä, eikä hyväksy hänen suunnitelmaansa. Niillä rahoilla kunnostettaisiin kaikki Suomen maantiet hyvään kuntoon.
- Anonyymi
Aika hyvä aloitus ! Tähän mennessä tämänpäivän paras. Minäkin käsitän niin, että keskustasta voi tulla pääministeripuolue. Vaikkei ihan äänestyksessä keulilla olekkaan, kummatkin laitapuolueet sopii keskustasta pääministerin. Se on keskustan etuja olla keskellä, kaksi korvaa kumpaankin suunnattuna. Väyrynen ei enää ole, niin näkisikin molemmat laitapuolueet samaan aikaan.
- Anonyymi
Otetaan venäläisten tilit, se kyrsisi venäläisin jos niillä vielä raiteita korjattaisiin oikeaan mittaan.
- Anonyymi
Pääsyy raideleveyden muutokseen on se, että Suomen erilainen raideleveys loukkaa EU:n pyhää opinkappaletta, vapaata kilpailua. Ulkomaisilla rautatieyhtiöillä kun ei ole Suomeen sopivaa kalustoa.
Itse asiassa Suomen nykyinen raideleveys on hyvinkin länsimainen. Tullut jenkeistä Venäjän kautta, viisi jalkaa.
Turvallisuusseikkaan vetoaminen on hupaisaa. Sodassa rautatie on helppo kohde oli sen raideleveys mikä tahansa.- Anonyymi
Venäjän trolleilla hupaisia argumentteja. Ukrainan sotaan venäjä on kuljettanut kaiken kaluston junilla. Samoin Kiinasta ja Pohjois-Koreasta kaikki ammukset ja henkilöstön. Mutta venäjän trollit luonnollisesti eri mieltä asiasta. Tosin kolmen päivän sota Ukrainassakin kestänyt vasta 3 vuotta, toki mahtuu venäjän marginaaliin ja toleranssiin, onhan ne keksineet Ladakin.
- Anonyymi
Raja kiinni ja venäjältä tulevat raiteet rullalle. Sinne jäävät sikalaansa ähisemään venäläiset.
- Anonyymi
Tuota hanketta on nopeutettava. Näin meillä täällä venäjällä tänään.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2150803f-f761-439b-8c09-a130b25ec3bd - Anonyymi
Myös tanskan salmi umpeen venäläisten öljykuljetuksilta, loppuu sota vauhdilla.
- Anonyymi
Venäläisessä sodankäynnissäa rautateillä on aivan oleellinen merkitys:
"Yhdysvaltalaislehti Wall Street Journal uutisoi huhtikuussa Venäjän vahvistavan sotilastukikohtaansa Petroskoissa ja rakentavan Suomen lähelle rautatietä, jotta se olisi valmiimpi sotaan Naton kanssa. WSJ:n mukaan Petroskoihin rakennetaan uusia varastorakennuksia ja majoitusta sotilaille."
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011248178.html- Anonyymi
Juurikin tuossa on syy siihen, että miksi meidän on muutettava raidelevyttä. Ne venäjän kahjot tuodaan rajalle pitkin venäjää ja junilla., samoin aseet ja muut romut. Tankkeja niillä ei taida enää olla, paitsi ne Moskovan torilla olleet kolme.
- Anonyymi
Näin älykkäät huomio asian. Venäjällä tiet on jätetty rakentamatta ja ainoastaan 250.000 kuolleen luut pitää pystyssä Stalinin kanavaa ja loput venäläiset rautateitä. Karmea maa.
- Anonyymi
Inkeroisissa vastutetaan raideleveyden muutosta, Inkeroislaiset haluaa halvalla venäjälle sukuloimaan.
- Anonyymi
Inkeroisissa on vahva venäjämielinen asutus, peräti kolme äänesti Ossia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Inkeroisissa on vahva venäjämielinen asutus, peräti kolme äänesti Ossia.
Onko Inkeroisissa peräti uimahalli, mutta ei halpaa soutuvenettä?
- Anonyymi
Raideleveyskin Ruotsissa parempi.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086927- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483846Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513518
- 1893465
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242969- 672674
- 472507
- 131904