Vetybussit eivät aloita liikennöintiä Jyväskylässä heinäkuussa 2025!

Anonyymi-ap

Kaupungijohtaja pettyi. Kaupunki on nyt voittaja. Vetybussit on vitsaus, joka on kallis lelu.

Rahaton norjalainen yhtiö ei ole onnistunut rakentamaan yhtäkään lupaamaansa vetytankkausasemee. Ei edes kotimaassaan Norjassa!

306

2820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      uLLATUS!!

    • Anonyymi

      Toyota Group kykenee toki itsekin rakentanmaan vetyasemansa busseilleen.

    • Anonyymi

      Kait ne tuo vedyn bussiensa mukana.

    • Anonyymi

      Toyota yritti isosti vetyautoja Japanissa. Ne epäonnistui. Toyotan eka sähköauto oli raakile. Nyt ne tekee parempia.

      • Anonyymi

        Rovanperä johtaa!


    • Anonyymi

      Koivisto oli ajamassa Jyväskylää vetybussien avulla ykköseksi.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18958242/vetybusseissa-pohjolassa--norja-johtaa-viidella-ja-tanska-4kpl-ja-ruotsi-kaksi-bussia-

    • Anonyymi

      Vetyähän saa Päijänteestä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mikä ei ole totta, mikä? Kerro.


    • Anonyymi

      Luulen että vesibussit aloittavat jo ensi viikonloppuna.

    • Anonyymi

      Kaupungintalo on täynnä erilaisia kaasuja kun pullaa mussuttavat veronmaksajien rahoilla ja pierevät vailla huolen häivää

      • Anonyymi

        Hyödytöntä metaania joka näyttää voimakkaasti rypistyttävän etenkin naisia.


    • Anonyymi

      Ei ne peliä näissä arktisissa oloissa.

    • Anonyymi

      Ruokapussit kulkevat hyvin leipäjonoissa, oli keli kun keli.

    • Anonyymi

      Jyväskylän tase on kuralla. Kallis Euroopassa epäonnistunut vetybussikokeilu yritetään aloittaa nyt myös Jyväskylässä.

      Ruotsissa kokeilu tuli kalliiksi. Ne kaksi vetybussia siellä on tyhjän panttina. Menkää katsomaan Seppälään Kuormaajakaari neloseen. Vety puuttuu!

    • Anonyymi

      Vetytankki ja tankkausasema puuttuu! Siellä on pelkästään tyhjää!

      • Anonyymi

        Mutsis kohdussakin oli tyhjää ennen kuin se teki elämänsä virheen ja antoi ilman. Olis saanut jäädä tyhjäksi.


    • Anonyymi

      Älä muuta viserrä! Yksi narisija vähemmän olisi.

    • Anonyymi

      Ja Briteissä sähkökäyttöiset bussit tuottavat kuljettajille jonkityypin säteily tai magneettikentän tuottamaa vaivaa . Osa busseista on poistettu käytöstä tutkintaa varten

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Voisiko joku noita edellisiä älykkäämpi kirjoittaa jotakin ihan omaa tekstiä, eikä iänikuista toisten juttujen linkitystä. Se näyttää niin typerältä, kun ne uutiset on jo luettu.

      • Anonyymi

        Ruotsissa ei ole enää yhtäkään vetybussia käytössä. Tähän ei tarvita mitään linkkiä.

        Sähköllä vetyä ja sitten kaikki tankit ja muut. Autossa se vety muutetaan takaisin sähköksi. Jokainen muutos heikentää hyötysuhdetta. Vetypolttokenno vaati iridiumia ja platinaa. Se on erittäin kallis ja lyhytikäinen.

        Sähkö käytetään suoraan sähköbussissa. Se on hiljainen tehokas ja toimiva ratkaisu. Suomessa on jo 1000 sähköbussia, niitä matkustajat rakastavat. Hiljaisia ja mukavia.


    • Anonyymi

      Sähköbusseja lisää!

      • Anonyymi

        Pärjäämme diesel-busseilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärjäämme diesel-busseilla.

        Emme pärjää. Uudet ympäristömääräykset ovat tappamassa diesel-bussit.


    • Anonyymi

      Omalla dieselillä on mukava matkustaa ilman pysäkkejä ja nokinenien kiljumista.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.sverigesradio.se/avsnitt/vatgasfiaskot-i-sandviken-miljonsatsningen-pa-miljobussar-som-inte-gick-att-tanka

        Vireonin pikkuasemalla ei tankata busseja. Ruotsissa yritettiin vastaavalla. Vaatii kalliit ja järeät vetytankit.

        Suomessa on yksi parhaimmista sähköverkoista Euroopassa. Siksi vetybussien tuomat hyödyt jää saavuttamatta. Ruotsissa on sama tilanne.
        Sandvikenissä on vetyä sivutuotteena tuottavaa teollisuutta. Sekään ei tuonut kannattavuutta. Sandviken kärsi miljoonamenetykset vetybusseista.

        Biokaasua tuottaa Mustankorkea, ja sen käyttö on järkevää. Miksi ei hankita biokaasubusseja? Tätä ihmettelee moni kuljettaja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on yksi parhaimmista sähköverkoista Euroopassa. Siksi vetybussien tuomat hyödyt jää saavuttamatta. Ruotsissa on sama tilanne.
        Sandvikenissä on vetyä sivutuotteena tuottavaa teollisuutta. Sekään ei tuonut kannattavuutta. Sandviken kärsi miljoonamenetykset vetybusseista.

        Biokaasua tuottaa Mustankorkea, ja sen käyttö on järkevää. Miksi ei hankita biokaasubusseja? Tätä ihmettelee moni kuljettaja!

        https://www.mustankorkea.fi/blogit/paikallisbussit-jyvaskylan-paikallisliikenteessa-kuljettavat-kaupunkilaisia-ymparistoystavallisesti/

        Biojäte antaa energiaa Jyväskylän bussiliikenteeseen. Sinä ja minä.


    • Anonyymi

      Ilman apinoivaa linkitystäkin on aivan sama millä käyttövoimalla bussit kulkee. Aivan se ja sama.

    • Anonyymi

      Tietämättömyys johtaa vakaviin virheisiin. Aika ei yksinkertaisesti riitä. Yhteistyö on voimaa Suomen Ateenassa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.mustankorkea.fi/hinnastot/biokaasun-hinta/

        Bussiyhtiö saa biokaasusta alennusta. Hiljaisia ja vähäpäästöisiä busseja.

        Kaupan ilta-ale on vähentänyt dramaattisesti leipäjätteen toimituksia Mustankorkealle.
        Vastaavasti perunakuorijätteen määrä kotitalouksista biojätteenä on lisääntynyt. Myös parantunut jätteiden lajittelu on lisännyt biojätteen määrää. Silti paljon arvokasta biojätettä menee vääränä jakeena sekajätteeseen. Siinä on vielä paljon parannettavaa.

        https://www.mustankorkea.fi/ajankohtaista/biokaasun-saatavuudessa-ongelmia-biojatteen-maaran-vahentymisen-takia/


    • Anonyymi

      Paskan marjat. Kuopiossa tehdään kaikki aina ennen Jyväskylää.

    • Anonyymi

      Vastaa taas itsellesi hetken kuluttua, luuseri.

      • Anonyymi

        https://tartu.postimees.ee/7864799/vesinikubuss-laks-latis-katki-tartu-naidissoidud-jaavad-ara

        Portugalissa on näiden vetybussien pienvalmistaja. Autoissa on luotettavuusongelmia.


    • Anonyymi

      Virossa Keilan kaupungintalon yhteyteen rakennettiin väliaikainen vedyn jakeluasema.

      Vetykaasupulloissa oli 200 barin paine.

      https://forte-delfi-ee.translate.goog/artikkel/93057697/fotod-esimene-eestis-keilas-tutvustatakse-vesinikautode-tankurit/artikkel/93057697/fotod-esimene-eestis-keilas-tutvustatakse-vesinikautode-tankurit?_x_tr_sl=et&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

      Yksi Caetano H2 bussi vaatii 37,5 kg vetyä. On mahdollista, että Jyväskylä saa yhden vetybussin, jolla demonstroidaan toimintaa. Se on järkevin ratkaisu.

      Viron malli oli menestys. Totuus paljastui.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Cemof Säätiön varallisuus. Se 50 000 euroa on hyvin nopeasti käytetty loppuun.

        Jyväskylän on syytä olla yhteydessä varakkaampaan säätiöön. Esimerkiksi Koneen Säätiöön.

        https://koneensaatio.fi/

        Vetybussien integrointi kannattavaan liikkumiseen Jyväskylässä. Siinä on työn aihe.


    • Anonyymi

      Säätiön vastuulla.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Wienin tilaus on tärkeä. Jyväskylässä ei ole kiire.


    • Anonyymi

      Jyväskylä viivästyy.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Japanissa vetautojen myynti romahti 83%. Japanissa tilanne on heikentynyt edelleen!

      https://www.hydrogeninsight.com/transport/exclusive-hydrogen-car-sales-in-japan-have-fallen-by-83-over-the-past-two-years-new-figures-show/2-1-1582966

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kandassa talvella polttokennon toimivuus heikkenee. Pakkanen on myrkkyä. Kulutus kavsvaa rajusti. Kasvoi 40%!

      https://medium.com/the-future-is-electric/quebec-spent-years-millions-on-hydrogen-cars-no-one-drove-915bb28ec562

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jyväskylä HYDROGEN HUB, PHASE 1:HRS

        Ei sanaakaan Vireonista.

        TILAAJA : Central Finland Mobility Foundation. Valmistuu elokuu 2025.

        Fimpec Engineering Oy. Konsultoi rakentamista.

        Eilen tontilla oli Finnfoam eristyslevyjä ja kaivuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jyväskylä HYDROGEN HUB, PHASE 1:HRS

        Ei sanaakaan Vireonista.

        TILAAJA : Central Finland Mobility Foundation. Valmistuu elokuu 2025.

        Fimpec Engineering Oy. Konsultoi rakentamista.

        Eilen tontilla oli Finnfoam eristyslevyjä ja kaivuri.

        Vireonilla ei ole ainuttakaan vetyasemaa. Yhtiön tilanne on varsin heikko!


        https://vireon.com/our-stations

        Omarahoitusosuus on aina välttämätöntä. Rahoituslaitokset ja sijoittajat eivät halua rahoittaa yhtiötä, jonka liiketoimintamalli ei ole kestävällä pohjalla. Siitä seuraa, että jo luvatut tuet jää myöntämättä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Huomenna ajetaan Jyväskylässä vetybussilla! Merkkitapaus!

      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vetyautossa oli kuuma istua. Vetyä ei riittävästi ilmastointiin. Ei jatkoon.

    • Anonyymi

      Vetybussin esittely Jyväskylässä onnistui mainiosti. Yleisöä runsaasti läsnä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://ilkkapohjalainen.fi/talous/vetytalouden-nakymat-alueellamme

        Japanissa tämä ei toimi. Ei myös Suomessa!


        "markkinat"

        Johnson Matthey ei osannut valmistaa akkukatodimateriaalia.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16907024/basf-ja-umicore-osaa-akkukatodit-!-johnson-matthey-ei-osaa-!

        Tuulivoimaa tarvitaan! Data on Suomen vahvuus!

        "markkinat"


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jyväskylän vetytankkausasema edistyy. Routaeristykset on valmiina. Hallin runko on ylhäällä. jyrätyllä kentällä.

    • Anonyymi

      Se on siinä Lapin Kumin vieressä.

      • Anonyymi

        Miljoonia €.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ajetaanko elokuussa?

      • Anonyymi

        Mielettömillä tappioilla ajetaan kalliilla vedyllä! Yksikään liikennöitsijä ei tee vedyllä itsemurhaa liikennöintiinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielettömillä tappioilla ajetaan kalliilla vedyllä! Yksikään liikennöitsijä ei tee vedyllä itsemurhaa liikennöintiinsä.

        Euroopassa vetytaksit ovat epäonnistuneet. Samoin vetybussit.


        Akkusähköllä toimivat bussit ovat lyöneet itsensä läpi Suomessa ja Euroopassa.


        Tämä on menestystarina. Vety kaatui mahdottomuuteen ja huonoon energiatehokkuuteen. Suuri epäonnistuminen oli moninkertainen kustannusrakenne ja lyht elinkaari.

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euroopassa vetytaksit ovat epäonnistuneet. Samoin vetybussit.


        Akkusähköllä toimivat bussit ovat lyöneet itsensä läpi Suomessa ja Euroopassa.


        Tämä on menestystarina. Vety kaatui mahdottomuuteen ja huonoon energiatehokkuuteen. Suuri epäonnistuminen oli moninkertainen kustannusrakenne ja lyht elinkaari.

        "markkinat"

        Suomessa on tehty tutkimusta. Empiirinen tieto vahvistaa vedyn kilpailukyvyttömyyden.



        https://www.kooen202.com/45954

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euroopassa vetytaksit ovat epäonnistuneet. Samoin vetybussit.


        Akkusähköllä toimivat bussit ovat lyöneet itsensä läpi Suomessa ja Euroopassa.


        Tämä on menestystarina. Vety kaatui mahdottomuuteen ja huonoon energiatehokkuuteen. Suuri epäonnistuminen oli moninkertainen kustannusrakenne ja lyht elinkaari.

        "markkinat"

        Vedyn osuus on todella pieni Euroopassa!

        https://www.sustainable-bus.com/fuel-cell-bus/hydrogen-bus-market-europe-2024/

        Caetano 32 bussia...


        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Helsinki nojasi tosiasioihin. Päätös oli silloisen parhaan tiedon mukainen! Tämä päätös oli ehdottomasti oikea. Se on verifioitu kiistattomasti.


        "markkinat"


    • Anonyymi

      Vety hukkaa energiaa ja on lisäksi vaarallista sekä kallista!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Askon tankki on Oslosta 500 kilometrin päässä. Se toimii, mutta paine on kuorma-autoissa käytetty 350 baria.

      Henkilöautot vaati 700 barin paineen.

    • Anonyymi

      Vetyrekat floppasi pahasti Saksassa! Sähkö on rekoissa sekä busseissa ylivoimainen!
      Henkilöautoissa vety on murskattu alimpaan maanrakoon.

      Henkilöautoissa vety on sakannut myös Amerikassa ja Japanissa. Koreassakin se on tapahtumassa!

      Vetybussit ovat Euroopassa täysi epäonnistuminen!

      • Anonyymi

        Toyota iskee päätään seinään. Vedyssä!

        Sähkö kannattaa käyttää suoraan!

        Yle on tässä ehdottoman oikeassa!

        https://yle.fi/a/74-20174637

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.sustainable-bus.com/news/deutsche-bahn-fuel-cell-buses-framework-agreement-caetano/

        Ehkä joskus? DB:n talous on pahasti kuralla. Ratainfra ja junat vanhenee käsiin.

        https://tekniikanmaailma.fi/saksalaiset-junat-eivat-ole-enaa-maineensa-veroisia-viime-vuonna-jopa-joka-kolmas-juna-oli-myohassa/

        "markkinat"

        https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/DB-gibt-Startschuss-fuer-Wasserstoffbusse-10373030

        Saksassa tiedetään, että talvella vedyllä ajomatka lyhenee voimakkaasti!

        Suomessa Jyväskylässä se romahtaa! Tämä tosiasia on verifioitu Kanadassa!

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.sustainable-bus.com/fuel-cell-bus/hydrogen-bus-market-europe-2024/

        Totuus on tärkeintä!

        "markkinat"

        Koko Europassa Caetanon vetybusseja oli rekisteröitu 105 kappaletta!

        Saksan markkina on suurin. Osuus on 45%....

        "markkinat"


      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lauri Perämäki tietää! Sähkö kannattaa käyttää suoraan sähköautoissa!

      Caetano vetybussi toimii Saksassa 550km. Talvella sillä päästään ainoastaan 350km!

      Suomessa talvella jäädään alle 300km ajomatkaan!

      Lauri Perämäki tietää nämä tosiasiat! Siksi DB ei ole hankkinut, niitä sovittuja 60 kappaleen Caetano vetybussia! Heillä on kaksi koekäytössä! Ne riittävät toistaiseksi! Saksassa ydinkysymys on talvitoimivuus!

      https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/DB-gibt-Startschuss-fuer-Wasserstoffbusse-10373030


      "markkinat"

      • Anonyymi

        Järkyttävää dataa Wiesbadenista Saksasta! Vetybussien käyttö tuli aivan liian kalliiksi! Takaisin vanhat dieselbussit!
        Järjetöntä!!!!!!

        Olisi kannattanut siirtyä suoraan sähköbusseihin!



        https://www.youtube.com/watch?v=xLK6L36b2rQ

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkyttävää dataa Wiesbadenista Saksasta! Vetybussien käyttö tuli aivan liian kalliiksi! Takaisin vanhat dieselbussit!
        Järjetöntä!!!!!!

        Olisi kannattanut siirtyä suoraan sähköbusseihin!



        https://www.youtube.com/watch?v=xLK6L36b2rQ

        "markkinat"

        Vedyn hinta oli alussa 6 euroa/ kilo. Sen hinta nousi 16 euron tasolle!

        Talvi romutti kannattavuuden!


        "markkinat"


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vireonilla on rahat lopussa Norjassa!

        Helen joutuu karsimaan koelaitostaan!

        https://yle.fi/a/74-20135463

        "markkinat"

        Väärää dataa! Kokkolasta ei saada vetyä!

        https://yle.fi/a/74-20175234

        https://yle.fi/a/74-20041345 Jokainen tähän sijoittanut menettää kaiken!

        Prosessin saanto on huono. Katalyytti myrkyttyy!

        Samat ongelmat Hazerilla Australiassa!

        "markkinat"


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Valkee ja Asmo laturi on samaa sarjaa...

      "markkinat"

    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joku hullu vastailee itselleen. Kaikenlaisia sitä Kela elättää!

      • Anonyymi

        Nykyisin noita on vapaana yhä enemmän. Hoitopaikkooja ei riitä enää kaikille.


    • Anonyymi

      https://cordis.europa.eu/programme/id/H2020_FCH-01-5-2017

      Vedyllä ajaminen maksaa dieseliä enemmän!

      On selvää, että kun viisi vetybussia on liikenteessä, niin nille on löydyttävä maksaja, joka kuittaa kulut.

      Tässä on useita ongelmamuuttujia. Väitän, että projektia on pakko karsia

      Projektia ei yksinkertaisesti voidaa ajaa suunnitellussa laajuudessa!


      "markkinat"

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.hydrogeninsight.com/transport/hydrogen-buses-cost-41-more-over-their-lifetime-than-battery-electric-equivalents-say-government-advisors/2-1-1679002?zephr_sso_ott=68dnv3

        Suomessa ero kasvaa!


        "markkinat"

        https://www.ksml.fi/teemat/8227015

        Keskisuomalainen on ytimessä.


        "markkinat"


    • Anonyymi

      Vanaja diesel.

    • Anonyymi

      Nyt Kuormaajaakaaren tankkausasemalla on 50 litraisia 200barin paineessa olevia pulloja reilut 100 kappaletta.

      Yhdessä vetykaasupullossa on vajaa 800grammaaa vetyä.

      Sadassa pullossa on siellä 80kg vetyä.

      Häkkirivistö kaasupullopattereita. https://woikoskistore.woikoski.fi/t200096-vety-h2-ptri-12x50-l-200-bar-din-1-rpv.html

      Alueella on valmistumassa myös komressoriasema mittauslaitteistolla. Paineenkorotus on tehtävä 350 ja 700 barin tasolle!

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/dd9336ba-5163-4cbc-a923-d3d259a0303e


      https://yle.fi/a/74-20114054

      Hulluutta!


      "markkinat"

      • Anonyymi

        Yksi 50 litran 200barin paineessa oleva vetykaasupullo sisältää normaalipaineessa 9,5 kuutiota vetyä. Yksi vetykuutio painaa ainostaan 89 grammaa!

        Kyseinen teräskasusupullo painaa 50 kiloa.

        Sadan kaasuupullon patteristo painaa reilusti yli viisi tonnia.

        Tehotonta ja kallista! Norjassa vetytaksitoiminta kaatui järjettömiin kustannuksiin. Myös Tanskassa bussiliikenne.

        "markkinat"


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Norjassa on ainoastaan yksi julkinen vetytankkausasema. Sen tilanne on heikko.


        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Resato ja Sarlin aikoi investoida vetyinfran toimitusketjuun Suomessa!

      EU-tuet saadaan, mutta yritykset EIVÄT HALUA INVESTOIDA KUOLEVAAN INFRAAN!

      Case Norja, Tanska, Suomi ja Ruotsi on osoittanut vedyn liikennekäytön täysin kannattamattomaksi, Valtavat tuet eivät ole tuoneet kannattavuutta!

      https://oulu.com/wp-content/uploads/2024/02/9_rob-castien-resato.pdf

      "markkinat"

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Itävallan johtava polttoineiden tuottaja ja jakelija suuryhtiö OMV sulkee vetyasemansa elokuun lopussa nyt 2025!


      Tappiot ovat suuria. Vedyn jakelu on täysin kannattamatonta!

      https://www.krone.at/3763100

      "markkinat"

      • Anonyymi

        Valtiovarainministeri Kurz suosi vetyautoja! Niistä tuli raskaat kulut yhteiskunnalle! Verovaroilla ylläpidettiin idiooottimaista tankkaukseen soveltuvaa vetyverkostoa!

        SUOMESSAKIN ON SYYTÄ LOPETTAA TÄMÄ HULLUUS!

        KANNATTAA LUKEA TARKKAAN!
        https://www.krone.at/3763100


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtiovarainministeri Kurz suosi vetyautoja! Niistä tuli raskaat kulut yhteiskunnalle! Verovaroilla ylläpidettiin idiooottimaista tankkaukseen soveltuvaa vetyverkostoa!

        SUOMESSAKIN ON SYYTÄ LOPETTAA TÄMÄ HULLUUS!

        KANNATTAA LUKEA TARKKAAN!
        https://www.krone.at/3763100


        "markkinat"

        Yksityiskäytössä Iyävallassa on 5 vetyautoa. Ne joudutaan nyt romuttamaan. Omistajille ei maksta korvauksia. Ostajat tiesivät vetyautojen riskit.

        Saksassa DB ei hanki kuuttakymmntä Cetano vetybussia Portugalista. Syynä on muuttunut tilanne.


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityiskäytössä Iyävallassa on 5 vetyautoa. Ne joudutaan nyt romuttamaan. Omistajille ei maksta korvauksia. Ostajat tiesivät vetyautojen riskit.

        Saksassa DB ei hanki kuuttakymmntä Cetano vetybussia Portugalista. Syynä on muuttunut tilanne.


        "markkinat"

        ORF uutisoi näyttävästi!

        https://steiermark.orf.at/stories/3302674/


        https://noe.orf.at/stories/3302392/

        100% Oikeaa dataa! Timo Koivistonkin on syytä ymmärtää tosiasiat!

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityiskäytössä Iyävallassa on 5 vetyautoa. Ne joudutaan nyt romuttamaan. Omistajille ei maksta korvauksia. Ostajat tiesivät vetyautojen riskit.

        Saksassa DB ei hanki kuuttakymmntä Cetano vetybussia Portugalista. Syynä on muuttunut tilanne.


        "markkinat"

        Wienissä otetaan kuitenkin käyttöön 10 kappaletta italialaisia Rampini vety-sähköhybridibusseja,

        OMV toimittaa edelleen ja tulevaisuudessa Wienin Simmerinngissä sijaitsevalle Wienin bussivarikon vetytankkiin vetyä.

        https://on.orf.at/video/14284355/15916719/wiener-linien-praesentieren-wasserstoff-busse

        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Wienissä otetaan kuitenkin käyttöön 10 kappaletta italialaisia Rampini vety-sähköhybridibusseja,

        OMV toimittaa edelleen ja tulevaisuudessa Wienin Simmerinngissä sijaitsevalle Wienin bussivarikon vetytankkiin vetyä.

        https://on.orf.at/video/14284355/15916719/wiener-linien-praesentieren-wasserstoff-busse

        "markkinat"

        Wienin liikennelaitoksen varikolla on kapasiteettia 60 vetybussin tankkaukseen päivässä! Itävallassa sähkö on erittäin kallista

        "markkinat"


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Rampini kulkee 250km. Tankkaus kestää 10-12 minuuttia.
      Vetyaseman tuotto on 1300kg H2 / päivä.

      Bussien akkujen yölataus varikolla.

      "markkinat"

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      OMV investoi 25 miljoonaa euroa 10 MW PEM-elektrolysaattorin hankintaan.

      https://www.gruenes-gas.at/news/omv-nimmt-10-mw-elektrolyseanlage-in-betrieb/

      Jyväskylään tulee 1 MW alkaliyksikkö. Se on edullisempi, mutta hyötysuhde jää alemmalle tasolle.

      Kokonaisinvestointi säiliöineen kompressoreineen ja muun infran vaatimusten vuoksi nousee varmasti lähes neljän miljoonan euron tasolle!

      Tämä on arvio. Voin olla siinä väärässä.
      "markkinat"

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elektrolysaattoreiden hinnat ovat pudonneet, mutta toimiva iso asema on suuri investointi!

        https://docs.nrel.gov/docs/fy24osti/87625.pdf


        "markkinat"

        Yhdysvalloissa NREL on tehnyt avoimen raportin vetyelektrolysaasttorien kustannusrakenteesta. Se on varsin kattava ja perusteellinen. Se on myös hyvin sovelletavissa Suomeen. Yhdysvalloissa on kalliimpaa!

        1MW eli 1000kW yksikkö on hyvä referenssi. Jyväskylään on tulossa edullisempi KOH vesiliuokseen perustuva yksikkö.

        PEM kenno antaa katodilta suoraan 30 barin vetypainetta!

        "markkinat"


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      pitäisiköhän antaa potkuja työnjohtajille jos vapaudenkatu on jumissa... eläkkeiden poiato takautuva jolloinj jos ei kunnostu niin vwlkaa työnjohtrajat miljoonia kaupungille

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kuinkahan tuokin firman käy kun tukirahat loppuvat?
        Teollisuus toivoo halpaa vetyä veronmaksajien tuella, mutta autoiluun sitä ei saa, eikä tule riittämään.
        Tulee vain mieleen entinenkin kuvaputkitehdas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinkahan tuokin firman käy kun tukirahat loppuvat?
        Teollisuus toivoo halpaa vetyä veronmaksajien tuella, mutta autoiluun sitä ei saa, eikä tule riittämään.
        Tulee vain mieleen entinenkin kuvaputkitehdas.

        Väärin! Halpaa vetyä ei ole olemassa.

        Harjavallan 20 MW yksikkö maksoi 70 miljoonaa euroa.

        https://yle.fi/a/74-20143005

        https://www.hs.fi/tiede/art-2000010849388.html

        "markkinat"


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vetybussien haasteita ei kyllä Jyväskylässä ratkaista. Maksajat varmasti yllättyvät.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vety antaa voimaa Hrvian Amerikan valloitukseen. MUURAME NOUSEE..

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos Jyväskylän vetyasemaa ei saada avattua, niin lähin asema on Tukholmassa!

      https://www.hynion.com/arlanda

      Norjassa ja Ruotsissa on erittäin luja kokemus vedystä liikenteessä! Empiirinen tieto on arvokasta!


      "markkinat"

    • Anonyymi

      Timo Koivisto on edelläkävijä. Hän aikoo nosta Jyväskylän vetybussien kanssa framille!

      On selvää, että Jyväskylässä vetytaloustutkimus tuo vaurautta ja työpaikkoja Jyväskylään. Se on uusi moottori, joka nostaa valon kaupungin pohjolan kärkeen.

      Pizzat, saunat ja jäätelöt

      Jyväskylä seuraa Oulua ja Kokkolaa.

      https://www.kemiamedia.fi/kokkola-tahtaa-vetytalouden-ja-vahahiilistamisen-suomalaiseksi-paakaupungiksi/

      https://www.munoulu.fi/talous/lisaa-vety-investointeja-tulossa-ouluun-suunnitteluvaraus-kolmelle-uudelle-laitokselle/



      Suomi on Euroopan Japani. https://www.hs.fi/talous/art-2000002964552.html




      "markkinat"

    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kompetenssi.

        https://talogy.com/fi/tietokeskus/kompetenssi-ja-kayttaytyminen/

        http://rmseura.tkk.fi/rmlehti/2008/nro2/RakMek_41_2_2008_2.pdf


        "markkinat"

        https://tulevaisuus.fi/filosofiset-perusteet/tieteellinen-tieto-ja-tiedonintressit/


        "markkinat"


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        LiFePO4 akuissa ei tarvita harvinaisia metalleja. Näillä akuilla toimii kaikki Jyväskylässä ajossa olevat sähköbussit.

        Vetybusseissa polttokennoissa käytetään iridiumia, palladiumia ja platinaa. Kallista!


        "markkinat"


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      LiFePÖÖ4 takuissa tarvitaan harvinaisia metalleja. Näillä pakuilla toimii kaikki Jyväskylässä ojossa olevat vesibussit.

      vesibusseissa polttokennoissa käytetään Diridiumia, pulladiumia ja patinaa. Kallista vähän


      Vetyhomppeli

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Hyundain tuella oli tarkoitus hankkia toinen tankkauspistooli. Sitä ei kuitenkaan saatu hankittua. Aseman ylläpito kävi kalliiksi, koska asemalla oli näissä tyypillinen vuoto. Se on aina jatkuvasti läsnä.

        Nestemäisen vedyn kanssa vuotohäviöt ovat huomattavasti pienemmät. Ongelma on raha. Aseman hinta on miljoonia suurempi.

        Suuri vetyvuoto voi perinteisellä painevedyllä aiheuttaa räjähdyksen. Vuotavan vedyn fysikaalisiin erikosuukseen kuuluu VUOTOKOHDAN KUUMENEMINEN!

        Muissa kaasuissa tapahtuu jäähtymistä!

        Vetyasemia on räjähtänyt!


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyundain tuella oli tarkoitus hankkia toinen tankkauspistooli. Sitä ei kuitenkaan saatu hankittua. Aseman ylläpito kävi kalliiksi, koska asemalla oli näissä tyypillinen vuoto. Se on aina jatkuvasti läsnä.

        Nestemäisen vedyn kanssa vuotohäviöt ovat huomattavasti pienemmät. Ongelma on raha. Aseman hinta on miljoonia suurempi.

        Suuri vetyvuoto voi perinteisellä painevedyllä aiheuttaa räjähdyksen. Vuotavan vedyn fysikaalisiin erikosuukseen kuuluu VUOTOKOHDAN KUUMENEMINEN!

        Muissa kaasuissa tapahtuu jäähtymistä!

        Vetyasemia on räjähtänyt!


        "markkinat"

        Ei ole saatu toimimaan! Tavarantoimittajalle ei ole maksettu! Ei varaosia kompressoriin!

        https://www.linkedin.com/posts/hynion_updated-information-høvik-station-maintenance-activity-7242895890317791232-9KD2


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole saatu toimimaan! Tavarantoimittajalle ei ole maksettu! Ei varaosia kompressoriin!

        https://www.linkedin.com/posts/hynion_updated-information-høvik-station-maintenance-activity-7242895890317791232-9KD2


        "markkinat"

        Norjan ainoa vetytankkausasema on nyt suljettu!

        Hynion ymmärtää, että vedynjakeluaseman on käytettävä nestemäistä vetyä. Se on yksinkertaisesti tehokkain ja turvallisin vaihtoehto.

        Nyt espanjalainen nestevedyn osajaa pystyy tarjoamaan osaamista sen käyttöön. Se on Hynionille vaikeaa, kun rahaa ei ole.

        https://fuelcellsworks.com/2025/07/01/hydrogen-economy/hynion-provides-july-2025-update-on-financing-delays-h-vik-station-closure-and-hydrogen-partnerships


        "markkinat"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Norjan ainoa vetytankkausasema on nyt suljettu!

        Hynion ymmärtää, että vedynjakeluaseman on käytettävä nestemäistä vetyä. Se on yksinkertaisesti tehokkain ja turvallisin vaihtoehto.

        Nyt espanjalainen nestevedyn osajaa pystyy tarjoamaan osaamista sen käyttöön. Se on Hynionille vaikeaa, kun rahaa ei ole.

        https://fuelcellsworks.com/2025/07/01/hydrogen-economy/hynion-provides-july-2025-update-on-financing-delays-h-vik-station-closure-and-hydrogen-partnerships


        "markkinat"

        Se iberialainen "osaaja" profiloituu virolaiseen hypeen. Ei substanssia.


        "markkinat"


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vetyautojen omistajat Norjassa ovat tyhjän päällä. Hynionin asema toimi ainoastaan ajoittain. Samalla hinta nousi korkealle tasolle. Sähkön hinnan nousu Etelä-Norjan vyöhykkeellä teki vedyn valmistuksen kannattamattomaksi!

        Tänään Norjassa ei saa mistään vetyä!

        "markkinat"


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Japanissa vety on tullut kalliiksi!

      Japanissa vety on kallista! Se maksaa 100 Japanin jeniä kuutiolta.
      Japanissa kaikki vety on likaista fossiilista. Se on valmistettu höyryreformointia käyttämällä maakaasusta. Seurauksena massiiviset hiilidioksidipäästöt. Lisäksi tuotettu vety on erittäin hyvin puhdistettava, jotta se ei myrkytä kallista polttokennoa.

      Vety maksaa 12 kertaa perinteistä dieseliä enemmän.


      https://mainichi.jp/english/articles/20240405/p2a/00m/0sc/038000c

      https://www.ft.com/content/2b9dd655-6b64-416c-a83f-1fe1002da7d5


      "markkinat"

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Suomea lähin toimiva vettytankkausasema on Sandvikenissa Ruotsissa. Siellä valitettavasti vety on lopussa, mutta se toimii.

      Bussit ei ole ajossa!

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/a30db217-85a9-47dd-bc6a-361c62335f11

      Latviassa on toimiva asema, mutta se on pieni. Kapasitetti riittää muutaman henkilöauton tankkaukseen.

      https://www.hynion.com/arlanda

      Lähin oikeasti toimiva vetytankkausasema, jossa on kapasiteettia. Se löytyy Saksasta!

      Busseille sopiva nopea vetytankkausasema vaatii USEAN MILJOONAN INVESTOINNIN!


      Olin aiemmin väärässä, että toimivan tankkausaseman investointi jää tuolle tasolle!



      Vireoninkin vetyasemat kaatuivat hintaan!

      https://www.finder.fi/Polttoaine/Vireon+Hydrogen+Oy/Helsinki/yhteystiedot/3761137

      https://kreditrapporten.se/betalningsanmarkningar/5592474380/hynion-sverige-ab/2025-8


      "markkinat"

      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetytankkausaseman Jyväskylän Seppälään rahoittaa VIREON Hydrogen !

        YHTIÖ EI OLE PYSTYNYT INVESTOIMAAN NORJASSA!


        YHTIÖN TILA VASTAA NORJASSA HYNION AS YHTIÖN TALOUDELLISTA TILANNETTA!


        https://www.finder.fi/Polttoaine/Vireon Hydrogen Oy/Helsinki/yhteystiedot/3761137


        "markkinat"

        Vireon Hydrogen Oy on saanut tukipäätöksen 5MW vetyelektrolysaattorin rakentamiseen!

        5 megawattia on 5000kW Kysymys on aivan järkyttävistä summista!

        Harjavallan vetylaitos maksoi 70 miljoonaa! Se on 20 megawattia!

        https://cefmof.org/author/info/

        "markkinat"


      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vireon Hydrogen Oy on saanut tukipäätöksen 5MW vetyelektrolysaattorin rakentamiseen!

        5 megawattia on 5000kW Kysymys on aivan järkyttävistä summista!

        Harjavallan vetylaitos maksoi 70 miljoonaa! Se on 20 megawattia!

        https://cefmof.org/author/info/

        "markkinat"

        Vireon Hutuken Oy on saanut tukipäätöksen 5000MW vetyelektroseparaattorin rakentamiseen!

        5000 megawattia on 5000kW Kysymys on aivan minimaalisista summista!

        Harjavallan vesilaitos maksoi 700 miljoonaa! Se on 20000 megawattia!

        https://culli.org/authoroperce/info/

        "murkinat" valui ryntäille


      • Anonyymi
        UUSI

    • Anonyymi
      UUSI

      Hähähääähääää, kyllä nyt suuta naurattaa ja riemu on rajaton. Vety valuu silmistä!

      • Anonyymi
        UUSI

        Jyväskylä on nyt framilla 5MW vetytehtaan ja viiden eteläeurooppalaisen sähköbussin kanssa!

        Jyväskylä on Suomen Ateena. Valon ja innovaation kaupunki!

        Jyväskylän talous on erinomainen. Nämä bussi-innovaatiot parantaa sivistys ja sosiaalisektorin erinomaista tilaa. Työllisyyskin paranee. Varsinkin vetybussien kompressorien ilmasyötöt polttokennoon, Yleinen ongelma talvelal. Se tuo huoltomiehille työtä. Sandvikenissä bussit olivat jatkuvasti siitä syystä pois linjalta.


        "markkinat"


    • Anonyymi
      UUSI

      Olin yhteydessä Sandvikin vetybussiprojektissa mukana olleeseen henkilön.
      Hän kertoi minulle, että pääsääntöisesti lähdettiin tietämättömänä ja sitä johdettiin huonosti. Painostus oli poliitikkojen suunnasta päällä ja tarvittaviin laitteisiin sekä muuhun kalustoon ei haluttu jakaa tarvittavia varoja.

      Häe ei kuitenkaan tuominnut Jyväskylän vetybussiprojektia, kun siinä on Toyota mukana. Hänen mukaan Ruotsissa on tehty kaikki virheet vedyn kanssa!

      Jyväskylän projektia pidän vääränä.

      "markkinat"

      • Anonyymi
        UUSI

    • Anonyymi
      UUSI

      Olin yhdynnässä Sandvikin vetybussiprojektissa mukana olleeseen henkilön perään.
      Hän antoi minulle, ja pääsääntöisesti vedettiin tyytymättöminä ja sitä voideltiin huonosti. Painaminen oli poliitikkojen suunnasta päällä ja takaakin laitteeseen sekä muuhun kaluun ei haluttu jakaa.

      Häe ei kustenkaan tuominnut Jyväskylän vesibussiprojektia, kun siinä on Toyota mukana. Hänen mukaan Ruotsissa on tehty kaikki virheet perän kanssa!

      Jyväskylän "projektia" pidän vääränä, koska en pidä naisista.

      "murkinat" reisille

    • Anonyymi
      UUSI

      Nyt se homppeli ajaa mutsinsa aasilla vetyauton perässä, hihihihiii.

    • Anonyymi
      UUSI

      Jyväskylässä kirjoitetaan vedyllä historiaa.

      • Anonyymi
        UUSI

      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kirjoiteta!

        On selvää, että viiden vetybussin pilotti ajetaan typistettynä. Ehkä yksi auto riittää ja vetykaasupulloilla tehdyt demonstraatiot.

        https://www.rac.co.uk/drive/advice/buying-and-selling-guides/hydrogen-cars/

        Tietämättömyys on tyhmyyttä!

        "markkinat"

        Tässä tankataan Toyota Mirai Kaliforniassa.

        Vety jäähdytetään -40 asten lämpötilaan, koska vedyn paineen alenema takkauksessa nostaa sen lämpötilaa.

        https://www.youtube.com/watch?v=5lUkOHnjLsM

        Herralla on myös autotallissa Tesla kotona. Hän ei usko henkilöautoissa vetyyn, mutta hän kannattaa raskaan liikenteen vedyn käyttöä.

        Silloin vety oli vielä halpaa 13$ / kilogramma. Puolet vetyasemista oli tuolloin pimeänä.

        Nyt hinta aivan toisella tasolla! Kallista!


        "markkinat"


    • Anonyymi
      UUSI

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2641
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      128
      2315
    3. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2053
    4. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      129
      2010
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1764
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      149
      1276
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1152
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      90
      1110
    9. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1105
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      1029
    Aihe