Miksi EDES YHTÄ AINOAA vetyasemaa ei saada pystyyn?

Anonyymi

Kertokaa minulle vetyfanaatikot että mikä siinä on niin vaikeata että edes yhtä vetytankkausasemaa ei saada SUOMESSA pystyyn kun kerran se vetyauto on teidän mielestänne niin mahtava juttu ja syrjäyttää sähköautot pian? Woikoski yritti jo vuodesta 2015 lobata vetyverkostoa, mutta epäonnistui kun kaksi vaivalla pystyttämäänsä vetytankkausasemaa purettiin ja myytiin ulkomaille. Samoin 2020-luvulla on uutisoitu pariin otteeseen että vetyasemia tulee Suomeen eri tahojen toimesta, mutta mikään firma ei ole pystynyt edes tonttia tai vetykomponentteja ostamaan eli jotain konkreettista lehdistötiedotteen kera, jotta projekti etenee.

Mikä siinä EDES SEN YHDEN AINOAN vetytankkausaseman pystytyksessä on niin VAIKEAA jos se kerran useassa muussakin maassa on onnistunut? Siis saatu pystyyn ja autoja käy tankkaamassa. Aseman taloudellinen puoli on sitten asia erikseen....

Minäpä kerron että vetyauton ideaan kokonaisuutena ei uskota kun sen moniin huonoihin puoliin tutustuu. Se usko nimittäin katoaa siinä vaiheessa kun pitäisi fantasia hypetyksestä laskeutua reaalimaailmaan jossa pitäisi investoida OMAA RAHAA huomattava summa, jolloin järki alkaa miettimään että saako sitä OMAA RAHAA koskaan enään takaisin että onko niissä vetyautojen varoittelu puheissa kuitenkin perää. Iskee kylmä hiki kun aletaankin tosissaan hakemaan oikean elämän tietoa, tekemään erilaisia laskelmia, kysytään jopa usealta taholta mielipidettä ja jopa rahoitukseen mukaan.... kunnes se raaka totuus iskee silmille "Liian vähän vetyautoja, ei tankkaavia vetyautoja, ei juurikaan tuloja, oheiskulut juoksee koko ajan esim. vetyaseman huollot ja korjaukset, sähköautojen latausverkosto kehittyy nopeammin, sähköauton ajetut kilometrit kokonaiskuluina selvästi halvempia vetyautoihin verrattuna.... ei kannata, sijoitan johonkin muuhun."

Ja sitten ne vetylobbarit koittaa nuorille valehdella että vety on voittaja ja on aivan nurkan takana... vuodesta toiseen. Ei voida myöntää että todellinen syy on omat vetysijoitukset tai vetyyn liittyvä työpaikka... eikä itse vetyautoilu. Halutaan kannattaa kallista vetyautoilua tietämättömien ihmisten kustannuksella, jotta omat edut toteutuu. Sen takia vetyauto on "järkivalinta".

Ja loppuun mietintä suoraan Woikosken sivuilta:

"Nyt tilanne alkaa näyttää paremmalta ja vedyn mahdollisuuksiin ollaan viimein herätty Suomessakin. Meiltä on usein kysytty myös, mikä on Woikosken rooli tankkausasemissa, jos ne viimein Suomeen saadaan. Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, mehän hoidamme mittavasti vetylogistiikkaa omalla kuljetuskalustollamme kaiken aikaa, meillä on iso fleet ja osaamme sen loistavasti. Teemme myös paljon asiakasprojekteja, joissa vedyn toimituksen lisäksi suunnittelemme ja rakennamme verkostoratkaisuja, sekä ylläpidämme ja huollamme niitä. Näiden lisäksi toimimme asiantuntijoina erilaisissa foorumeissa vetyyn liittyen, ja olemme mukana useissa mittavissa vetyprojekteissa. Tämä on luonteva rooli Woikoskelle, olemmehan kotimaisia vedyn asiantuntijoita."

... jos ei vedyn pitkäaikainen asiantuntijakaan usko vetytankkausasemien rakentamiseen OMALLA RAHALLA, niin kuka sitten? No netissä uskoa riittää siirtää vaikka bittejä, mutta ei oikeassa elämässä vuoria. ;)

https://www.woikoski.fi/woikoski/uutiset-ja-tapahtumat/woikoski-vedyn-edellakavijana-suomessa.html

https://www.pitajanuutiset.fi/paikalliset/4072469

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250653/uskallatko-suositella-vetyautoa-ystavallesi-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17426752/hydre-paljon-puhetta-mutta-vahan-tekoja

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17128187/ovatko-2023-vetytankkausasemat-sittenkin-huijausta

Joten.... MIKSI sitä YHTÄ AINOAA vetytankkausasemaa ei saada rakennettua???

37

1229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksei olkiluoto kolmosta ole saatu vieläkään valtakunnan verkkoon tuottamaan sitä täyssähköautojen kaipaamaa sähköä?

      • Anonyymi

        "Miksei olkiluoto kolmosta ole saatu vieläkään valtakunnan verkkoon tuottamaan sitä täyssähköautojen kaipaamaa sähköä?"

        Yrititkö sanoa että vetyasemille käy myös samoin kuin Olkiluoto kolmoselle eli vasta noin 17v päästä on toimivia vetytankkausasemia jos lähtöpisteeksi laitetaan 2015 kun oli peräti 2 vetytankkausasemaa, jotka kannattamattomuuden takia purettiin pois?


    • Anonyymi

      Mutta se Olkiluoto 3 ydinvoimalan rakennustyömaa on sentään saatu pystyyn noin 17v sitten. 2020-luvulla vetyasemalle ei ole edes tonttia pystytty hankkimaan, vaikka vetyboomista hehkutetaan netissä kuinka vetyautot syrjäyttää sähköautot. ;) Aina vain "Lähivuosina rakennetaan useita vetytankkausasemia", mutta kukaan ei pysty mitään konkreettisia todisteita esittämään että homma oikeasti etenee. Liha puuttuu luiden ympäriltä.

      "Olkiluoto 3:n reaktori käynnistettiin 21. joulukuuta 2021 kello 03.22.[3][4] Se alkoi tuottaa sähköä 12. maaliskuuta 2022 kello 12.01."

      Kyllä se O3 sähköä tuottaa, mutta ei vielä täydellä teholla kun testaukset kesken.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_3_-ydinvoimalan_rakennushanke

      https://yle.fi/uutiset/3-12207058

      • Anonyymi

        Itse asiassa OL3 ei ole tuottanut mitään yli kuukauteen, koska OL3:ssa havaittiin ongelmia ja sitä korjataan edelleen. Mutta voi olla, että se käynnistetään uudelleen parin viikon kuluessa, jos mitään lisäongelmia ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa OL3 ei ole tuottanut mitään yli kuukauteen, koska OL3:ssa havaittiin ongelmia ja sitä korjataan edelleen. Mutta voi olla, että se käynnistetään uudelleen parin viikon kuluessa, jos mitään lisäongelmia ei ole.

        Voi olla, että olis toiminut v. 2011, jos ei olis ollut onkelmia.


    • Anonyymi

      Eihän se aseman pystyttäminen vaikaa olekaan mutta se ei ole kannattavaa vielä piiitkään aikaan joten miksi pistää rahaa asiaan mikä tuottaa tappiota.

      Sitäpaitsi vihreää (ei-fossiilipohjiasta) vetyäkään ei ole saatavilla eikä sen tuotanto kannata nykytekniikalla. Jossain vaiheessa tekniikka kehittyy riittävästi mutta siihen menee vielä vuosia.

      Käsi pystyyn kuka haluaa rahoittaa vetyaseman, vedyn tuotannon ja kuljetuskaluston ?

      Eikö kukaan halua antaa omista rahoistaan? Miksi ei jos kerran vety lyö itsenstä läpi jo huomenna?

      • Anonyymi

        Ei siinä mitään riskiä ole. Rahat menettää VARMASTI

        Eteläkoreassa valtio rahoitti tankkausaseman rakentamisen. Operaattori sai käyttövalmiin aseman lahjana! Mikä voisi mennä pieleen?

        No ihan kaikki. Vety pitää myydä alihintaan (valtion päättämä hinta) ja tankkaus on niin hidas, ettei myyntituloilla saa katettua edes kalliin laitteiston ylläpitoa! Täyttä paskapuhetta vetyhihhulien puheet max 3 min tankkauksesta.

        "Hydrogen stand operator Sung said while refueling itself takes about 5-7 minutes, the next driver must wait another 20 minutes before sufficient pressure builds in the storage tank to supply the hydrogen or the car’s tank will not be full."

        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Woikoski rakensi taannoin 2 kpl vetyasemia Suomeen ja taisi yhden vetyautonkin tänne tuoda. Kovasti kait toivoivat vetybussien käyttöönottoa Suomessa, mutta busseja otettiin käyttöön tasan 0 kpl ja vetyautoja myytiin 0 kpl. Esittelyauto päätyi museoon.

        Nyt ihan viime vuosina on rekisteriin putkahtanut pari vetylelua lisää, mutta taitavat olla jossain VTT:n tutkimusprojektissa käytössä. EU:ssa kun sitkeästi halutaan hakata kuollutta hevosta ja ollaan vuodesta toiseen valmiita haaskaamaan satoja miljoonia.

        Toistakymmentä vuotta jatkuneen panostuksen tuloksena on saatu käyttöön tuhatkunta vetyautoa Eurooppaan.... mahtava kustannustehokkuus! Just tätä me Suomeenkin kaivataan. Ja näitä palvelemassa pian 150 asemaa. Saksan 2020 tilastoista näkyy, että keskimääräisellä vetyasemalla tankataan useimpina päivinä vain 1 auto. Kata sillä sitten useamman miljoonan rakentamiskulutu ylläpito...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siinä mitään riskiä ole. Rahat menettää VARMASTI

        Eteläkoreassa valtio rahoitti tankkausaseman rakentamisen. Operaattori sai käyttövalmiin aseman lahjana! Mikä voisi mennä pieleen?

        No ihan kaikki. Vety pitää myydä alihintaan (valtion päättämä hinta) ja tankkaus on niin hidas, ettei myyntituloilla saa katettua edes kalliin laitteiston ylläpitoa! Täyttä paskapuhetta vetyhihhulien puheet max 3 min tankkauksesta.

        "Hydrogen stand operator Sung said while refueling itself takes about 5-7 minutes, the next driver must wait another 20 minutes before sufficient pressure builds in the storage tank to supply the hydrogen or the car’s tank will not be full."

        https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

        Woikoski rakensi taannoin 2 kpl vetyasemia Suomeen ja taisi yhden vetyautonkin tänne tuoda. Kovasti kait toivoivat vetybussien käyttöönottoa Suomessa, mutta busseja otettiin käyttöön tasan 0 kpl ja vetyautoja myytiin 0 kpl. Esittelyauto päätyi museoon.

        Nyt ihan viime vuosina on rekisteriin putkahtanut pari vetylelua lisää, mutta taitavat olla jossain VTT:n tutkimusprojektissa käytössä. EU:ssa kun sitkeästi halutaan hakata kuollutta hevosta ja ollaan vuodesta toiseen valmiita haaskaamaan satoja miljoonia.

        Toistakymmentä vuotta jatkuneen panostuksen tuloksena on saatu käyttöön tuhatkunta vetyautoa Eurooppaan.... mahtava kustannustehokkuus! Just tätä me Suomeenkin kaivataan. Ja näitä palvelemassa pian 150 asemaa. Saksan 2020 tilastoista näkyy, että keskimääräisellä vetyasemalla tankataan useimpina päivinä vain 1 auto. Kata sillä sitten useamman miljoonan rakentamiskulutu ylläpito...

        Se ensimmäinen vetyauto vuosikymmenten takaa on museossa, mutta eiköhän Woikosken esittelyauto ollut liisattu tai lainassa Huyndailta ja palautui maahantuojalle myytäväksi jonnekin "vetymaahan".


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sekä sähkö- että vetyautojen tulevasta maailmanvalloituksesta jaksettiin vääntää juttuja pitkin 90-lukua. Silloin vetyauto oli useimmiten polttomoottorilla varustettu (sekä Mersu että BWM esitteli tällaisia konseptiautoja) ja patteriautoissa lyijyakut = todellinen ajomatka tyyliin 70 km tjsp. Mistään pikalatauksista ei ollut tietoakaan - se on varsin tuore keksintä.

        Varsin alkeellisia ja ominaisuuksiinsa nähden tolkuttoman hintaisia siis.

        Vielä 2000 luvun alkuvuosina saattoi näyttää, että sähkö ja vety tulisivat kamppailemaan tasapäin, mutta ainoastaan sähköautot ja etenkin niiden latausjärjestelmät ovat noista päivistä kehittyneet selkeästi. Minkä ansiosta massavalmistuskin on käynnistynyt ja hinnat saatu laskuun, ainakin ominaisuuksiin verrattuna (varhaiset mallit hikisesti yli 100 km todellisella toimintasäteellä liki 40 k€....)

        Vety jäi lähtökuoppiin. Myyntimäärät ihan olemattomia -> ovat pysyneet kalliina. Tankkauksen suhteen painitaan samojen ongelmien kanssa kuin liki 20 vuotta sitten.
        Vedyn myynti on edelleen tappiollista eikä käännettä odoteta ennen tämän vuosikymmenen loppua.

        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

        "“It started as kind of a bad bet by the state,” said Ethan Elkind, director of the climate program at UC Berkeley’s Center for Law, Energy and the Environment. “Now it has become a legacy zombie technology.”

        Tätä zombia pitää tolpillaan vain jatkuva verovaroilla suoritettu elvytys.


    • Anonyymi

      Niin ja moniko näillä nettisivuilla hypettänyt TOSIAAN ostaa vetyauton? Kuka haluaa maksaa lähes kaksinkertaisen hinnan sähköautoon verrattuna ja sitten vielä maksaa ajamisesta 4-5 kertaisen hinnan, pelkästään siksi että voi tankata yhtä nopeasti kuin bensiiniauton. Paikallispäästöissäkään ei saa mitään etua. Kyllä siinä lompakko tai pankkitili määrittelee todellisuudessa mikä auto ostetaan seuraavaksi (suurin osa ostaa vähän käytetyn bensiiniauton).

    • Anonyymi

      Vetyintoilijat kirjoittaa, hehkuttaa ja kehuu paljon.
      Mutta yhdestä asiasta ne ei puhu, nimittäin rahasta.

      Eikä siitä rahasta tarvitse puhua, koska fantasiamaailmassa vetyaseman perustaminen, vedyn tekeminen, vetyauton ostaminen ja sillä ajaminen on ilmaista.

      Joten siitä varmaan voidaan päätellä, että onko jutuilla muuta kuin viihdearvoa.

    • Anonyymi

      Onnistuuko nyt viimeinkin sen YHDEN AINOAN vetytankkausaseman pystyttäminen kun mahdollisuus saada tukirahaa siihen? Vai tuleeko tukirahasta huolimatta realiteetti vastaan että ei kannata koska ei ole vetyautoja eli maksavia asiakkaita? Nimittäin vaikka tukea saisi jopa 40%, niin pitäisi keksiä miten se 60% omaisuus saadaan tuottamaan, joten siihen se aika varmasti kaatuu. Iso riski että tuottaa vain tappiota jolloin ei kannata.

      https://energiavirasto.fi/-/liikenteen-infrastruktuurituen-tarjouskilpailu-uusiutuvan-vedyn-tankkauspisteille-kaynnistyy?fbclid=IwAR2Io32eC0lBgZFOvxeaKxe9zLPY1rxJv86JFG3KEXlh6RZcIcY5hB5HiSg

      • Anonyymi

        Paljon rahaa pitäisi laittaa kiinni vielä tuenkin päälle eikä ole mitään varmuutta saako sijoitusta koskaan takaisin. Näillä palstoilla uhoamisesta huolimatta vetyautojen ostajia tulisi olemaan hyvin vähän. Vaikka olisi yksi tankkauspiste niin todennäköisesti menisi pitkään ennen kuin päästäisi yhteen tankkaukseen päivässä keskimäärin.


    • Anonyymi

      Ei ole Hydren sivuilla edelleenkään mitään uutta infoa. Luulisi että viimeistään elokuussa 2022 olisi ilmoitus että ovat hakeneet tukea... jos ovat saaneet edes milliä kasaan rahoitusta, jota epäilen vahvasti.

    • Anonyymi

      Ei ole yhtään asiallista vastausta tullut ketjuun että miksi niitä vetyasemia ei saada pystyyn. Fantasiamaailmassa ei reaalimaailman ongelmat näköjään kiinnosta.

    • Anonyymi

      Alle 8kk sitten kirjoitettiin näin:

      "Haluamme vauhdittaa vetytalouden etenemistä Suomessa, tehdään se sitten vaikka auto kerrallaan. Haluamme siis osoittaa esimerkillämme, että vihreän vedyn teknologian kehittäminen, vedyn tuottaminen ja sen käyttöönotto niin liikenne- kuin teollisuuskäytössä on ensiarvoisen tärkeää koko Suomelle. Skarta kehittää ja toteuttaa muun muassa Vierivoima-konseptinsa mukaisia tuuli- ja aurinkovoimahankkeita, ja uusiutuvan energian käyttöön ja varastointiin kuuluvat saumattomasti erilaiset tulevaisuuden vetyratkaisut. Missä muodossa ja millä aikataululla vihreän vedyn käyttöönotto etenee, on vielä arvailujen varassa, mutta näemme vedyssä erinomaisia kasvumahdollisuuksia myös Skartan liiketoiminnalle, kommentoi Skarta Group Oyj:n toimitusjohtaja "

      Ei ole Skartakaan pystynyt vetyautoilua edistämään olemalla esimerkillinen hommaamalla yhden vetyauton, joka loi konkreettista uskottavuutta. Nyt on jo niin paljon aikaa kulunut että uskottavuus on hävinnyt. Luulisi että Oulun seudulle olisi saatu hommattua siirrettävä (halvin mahdollinen) vetytankkauskontti missä firma lähinnä toimii, jotta vetyautoa olisi voinut tankata. Jälleen kerran.... paljon puhetta, vähän tekoja.

      https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/yksi-hyundai-nexo-vetyauto-suomeen-missa-tankkausasema/

    • Anonyymi

      Mitkä ovat syyt miksi yhtä ainoaa vetytankkausasemaa ei saada pystyyn?

      - Tontin hankkiminen että lupa-asia menee myös läpi byrokratian rattaissa?
      - Vetytankkausaseman järjetön hinta suhteessa olemattomaan asiakaskuntaan?
      - Vedyn myyntihinta pumpulla liian kallis energiana kuluttajien mielestä suhteessa vetyautoilun vaivaan esim. vähäiset vetytankkausasemat eikä voida ajaa ympäri Suomea kun muilla käyttövoimilla tämä onnistuu?
      - Vetyä ei pystytä riittäviä määriä toimittamaan liikennettä varten tehtaalta X vetytankkausasemalle Y eli liian pitkät välimatkat suhteessa kustannuksiin?
      - Kunnollista vedyn kuljetuskalustoa (suuret määrät) ei ole vetytankkausasemaa varten?
      - Pelkona että vetybuumi menee ohitse ja sähköautot voittaa kilpailun, jolloin tulee isot tappiot kun vetytankkausasemalle ei riitä asiakkaita?
      - Vetytankkausaseman ylläpito kallista (koulutetun asentajan palkka, erikoisosien hinnat)?
      - Maineriski eli ihmiset oppivat vetyautojen huonot puolet eikä niitä mene kaupaksi pitkän ajan jälkeenkään? Vertaa tapaus Kalifornia missä 18v jälkeenkin vetyautoilu on vain marginaalista vaikka yhteiskunnan varoja vetyinfraan on kaadettu satoja miljoonia.... eikä edelleenkään toimi. Samoin myös Japanissa eikä Etelä-Koreassa omat kansalaiset suostu ostamaan kotimaisia vetyautojaan (Mirai ja Nexo) vaikka vetyinfraa löytyy, jolloin vetyautokanta pyöreästi monessa eri maassa 0,0%.

      Vetytankkausaseman pystytyksen jälkeen puuttuu sadat maksavat vetyautoasiakkaat ja kunnollinen vetytäydennys (vetytankkeriauto) sekä kohtuullinen pumppuhinta jotta ihmiset myös ajavat vetyautoillaan vuosia.... menee liian vaikeaksi, joten helpompaa on suurien alkupuheiden jälkeen vetäytyä takavasemmalle hissukseen kun ei kehdata julkisesti myöntää että liian haastavaa liiketaloudellisesti.

    • Anonyymi

      Jokos sille vihreän vedylle on kunnon realistinen tuotantosuunnitelma?

    • Anonyymi

      Nesteen edustajan mukaan vetytehtaiden pystyttäminen TEOLLISESSA mittakaavassa (vihreän) vedyn tuottamiseen ei ole oikeasti ihan helppo prosessi ja paljon on vielä ongelmia ratkottavana kun pitäisi tuottaa valtavia määriä vetyä. Tämä on varmaankin yksi suurimmista esteistä miljoonien vetyautojen yleistymiseen. Ei ihme että Kaliforniassa on silloin tällöin eri vetytankkausasemilla vety loppu. Videon kohdasta 34:15 kommentti perusteluineen. Kehoittaa olemaan realisti tekniikan suhteen. Hypetyksen vaara on siis suuri.

      https://www.mtv.fi/sarja/suomiareena-33001006/suomi-jalleen-edellakavijana-vety-ratkaisuna-euroopan-ilmastonmuutos-ja-energiakysymyksiin-1623664

    • Anonyymi

      Miksi vetytankkausasemia ei nouse? Sijoittajia ja pankkeja voi olla aika vaikeaa vakuuttaa kun tutkitaan paperilla lukujen valossa bisnestä. Taas menny aikaa muutama kuukausi eikä mitään todellisia tekoja ole tehty esim. hankittu kalustoa varastoon odottaen asennusta.

    • Anonyymi

      Hydre on flopannut. Yli puoli vuotta mennyt viimeisestä uutisesta. Ei siis ole vetytankkausasemia tulossa.

    • Anonyymi

      Konkreettinen merkki ettei sijoittajia kiinnosta kun ei edes yhtä ainoaa vetytankkausasemaa saada pystyyn. Taas aikaa kulunut eikä kukaan ole ilmoittautunut viemään asiaa eteenpäin oikeassa elämässä.

    • Anonyymi

      Sijoittajat ovat puhuneet hiljaisuudella ettei vetytankkausasemissa ole tulevaisuutta.

    • Anonyymi

      Jos kerran Hyundai koittaa vetyautollaan pitää tutustumisia ympäri Suomea, niin MIKSI Hyundai ei itse pystytä edes yhtä ainoaa vetytankkausasemaa Suomeen? Yksi vaikka Lahteen, jolloin olisi kohtuu keskeinen sijainti Etelä-Suomessa. Menisi vetyautojakin ehkä muutama kaupaksi.

      Vai ajatteleeko myös Hyundai ettei aika ole vielä kypsä mutta ehkä 2 vuoden päästä on?

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hyundain-vetyauton-myynti-alkaa-suomessa-80-000-euroa-maksava-nexo-tankataan-koeajokiertuetta-varten-baltiassa/a6df9b04-5eed-4552-8de3-1f3aac1de65e

    • Anonyymi

      hundailla osataan laskea ja sen takia eivät laita euroakaan vetyasemiin.
      Vetyauto on näytillä sen takia, että kyllä meillä osataan, joten ostakaa vaan meidän polttiksia, hybridejä ja sähköautoja.

    • Anonyymi

      Juu, tuo kuulostaa enemmän uskottavalta Hyundailta. Tehdään vetyautokiertua ja saadaan ilmaista mainosta lehdistössä sekä somessa kun siitä puhutaan.... hetken aikaa. Säästyy mainoseuroja kun nähdään vain hieman vaivaa kiertueen muodossa nostaen Hyundain brändiä. Ja ennenkaikkea samalla totutellaan ihmisiä vetyautojen pariin (vertaa sähköautovastaisuus).

      • Anonyymi

        Pahin ilmaista mainosta jakava taho on tämä palvelin ja palstat joissa palkkaa saavat lobbarit herättelevät keskustelun ja hölmöt vetyhehkuttajat jakavat viestejä omilla höysteillään lisättynä. Moni valmistaja ja kauppias on jo kauan sitten löytänyt nämä ilmaismainoskanavat (mm. myös FaceBook) jossa hyväuskoiset lukijat levittävät ilmaiseksi mainoksia.


    • Anonyymi

      eikös ens vuonna ole jo asemat joka kaupungissa?

      uutiset kertoo ja sota vaatii

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Matemaattisesti jos alkuvuosina vain noin 100 vetyautoa tankkaa yhdellä asemalla (lähiseudun vetyautot pääasiassa), niin voitto on niin pientä myydystä vetykaasusta ettei sillä vähintään miljoonan euron (todennäköisesti päälle 2 miljoonan kaikkine kuluineen) vain saa järkevässä ajassa pankkilainoja kuoletettua. Sitten vielä kun ei voi tietää minä vuonna korot lähtee nousuun ja floppaako vetyautoilu kuten Norjassa ja Ruotsissa on käynyt. Ei ole sielläkään onnistunut niin miksi ihmeessä se Suomessakaan onnistuisi???

      • Anonyymi

        Mitä lainoja ja korkoja vetyaseman tarvii maksaa?
        Sen kun pystyttää sen aseman ja maksaa kaiken käteisellä, niin se on siinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä lainoja ja korkoja vetyaseman tarvii maksaa?
        Sen kun pystyttää sen aseman ja maksaa kaiken käteisellä, niin se on siinä.

        Kumma kun näitä "käteissijoittajia" ei sitten ole kuitenkaan löytynyt, jotka "Sen kun pystyttää sen aseman ja maksaa kaiken käteisellä, niin se on siinä." ;o) On nimittäin sen verran monta vuotta vetyfanaatikot rummuttaneet vetyautoja netissä että varmasti sijoittajatkin ovat vetyautoista kuulleet. Ja viime vuosina myös lehtiartikkeleita on ollut mediassa enemmän vetyautoista, joten sana on varmasti kiirinyt sijoittajienkin korviin.

        Johtuuko se siitä että myös vähintään miljoonan (todennäköisesti noin 2 miljoonaa) sijoittaja kyselee niiden KANNATTAVUUS lukujen perään ja haluaa varmistua että vetytankkausaseman ylläpito on kannattavampaa kuin joku muu sijoitus tai edes hajautetusti sijoittaen pörssiosakkeisiin, jolloin riskit ovat paljon vähäisempiä? Ja kun ei sijoittajaa onnistuta vakuuttamaan mielikuvilla eikä luvuilla.... niitä ei sitten löydy... edes niitä käteissijoittajia.

        Eiköhän tässä käy se vanha totuus kun sijoittajia ei löydy tänne Suomeen saakka vetytankkausasemia pystyttämään, niin sitten käännytään lobbaamaan poliitikkojen puoleen ja lopulta muutama vetytankkausasema pystytetään VERORAHOILLA. Siinä on iso riski että kun vuodet vierii, niin käy kuin Hämeenlinnan autoliikkeen "Sunny Car Center" tolpan kanssa.

        "Sunny Car Centerin varatulle tontille pystyttämä mainostolppa sai huomiota mediassa, ja sen purkamista vastaan perustettiin Facebook-ryhmä. Tolppaa pidettiin eräänlaisena maamerkkinä, ja sitä käytettiin osana humoristisia meemikuvia.[45][46] Tolpan purkaminen aloitettiin 27. lokakuuta 2016.[47] Kauppaketju J. Kärkkäinen Oy osti tolpan ja aikoi pystyttää sen vuoden 2017 aikana Lahteen omalla logollaan varustettuna.[48][49] Marraskuuhun 2019 mennessä mainostolppaa ei ollut kuitenkaan pystytetty uudelleen. Hämeen Sanomien tuolloin haastattelema toimitusjohtaja Juha Kärkkäinen sanoi, ettei hän tiennyt tolpan olinpaikkaa.[50] Ylen tietojen mukaan mainostolppa oli kesäkuussa 2020 varastossa Lahdessa odottamassa siirtoa Kärkkäinen Oy:n kotipaikkakunnalle Ylivieskaan.[11] Sunny Car Center ja sen mainostolppa ovat sittemmin olleet huumorin aiheena muun muassa televisiosarja Aikuiset. "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Sunny_Car_Center


    • Anonyymi

      Hydren maalitolppa vain siirtyy yhä kauemmaksi kun julkaisevat vuosilukuja vetytankkausasemien pystyttämisistä. Ja tällä kertaa raskaskalustolle vetytankkausasema. Noin 2 kuukautta mennyt ja mitään konkreettista ei ole julkaistu että homma etenee esim. valokuva tontissa jossa kaivinkone kaivamassa ja tehdään perustuksia.

      Aloin miettimään että jos vetykuorma-autot ja vetyrekat ovat selvästi kalliimpia kuin dieselit, niin miksi kuljetusyrittäjät ostaisivat työkoneensa vetynä jos ei edes polttoaineena saa kustannusetua (kilpailuetua)? Kuljetusala on erittäin kilpailtua ja kaikkia kustannuksia vahditaan haukkana, jolloin myös työntekijöiden oikeuksia (palkkoja) poljetaan, koska muuten ajot menetetään kilpailijalle. Tämän takia myös ylilyöntejä sattuu kun kuljetusyrittäjät yrittävät säästää kaikesta mahdollisesta jotta firma pysyy pystyssä (isoja vastaan). Tämä ei ole ainoastaan tavaraliikenteen ongelma vaan myös henkilöliikenteessä (bussit).

      https://www.akt.fi/uutiset/kuljetusala-vetoaa/


      "HydRe perustettiin vuoden 2022 alussa Flexensin spin-out-yhtiönä kehittämään vetyn tankkausasemaverkostoa raskaan liikenteen tarpeisiin Pohjois-Euroopassa. Startup valmistelee useita vetyasemahankkeita ympäri Suomea ja aikoo avata kahdeksan asemaa vuoden 2025 loppuun mennessä.

      HydRe pitää Lempäälän logistiikkakeskusta erinomaisena paikkana ensimmäiselle vetyasemalleen. Asema pystyy toimittamaan yli 250 000 kg vihreää vetyä vuodessa, mikä vähentää tieliikenteen päästöjä lähes 3000 tonnia CO2eq vuodessa."

      https://flexens-com.translate.goog/flexens-and-hydre-collaborate-to-launch-hydrogen-transport-in-finland-letter-of-intent-signed-with-lempaalan-energia/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Nyt on tehty laskelmia vetytankkausaseman kannattavuudesta. Todella karmeita lukuja jos vedynjakelubisnes floppaa. En ihmettele yhtään miksei niitä vetytankkausasemia edelleenkään ole. Ei pankit ole tyhmiä kun laskevat kannattavuutta koulutettujen analyytikoiden voimin. Esimerkissä vasta hyvin pelkistetysti suuntaa antavasti (vetyaseman hyväksi) tehty laskelma ja silti ihan mahdoton yhtälö.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

    • Anonyymi

      Miksi Keski-Euroopassa vetytankkausasemia rakennetaan jopa lisää, mutta ei täällä Suomessa? Ei saada merkittäviä tukia? Ei uskota että vetyautoja menee kaupaksi moneen vuoteen muutamalla vetytankkausaseman rakentamisella?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe