Mikä olisi hyvä konsti kunnostaa vanha, ruostunut muurikkapannu?
Muurikkapannu
9
24429
Vastaukset
- ilman pesuainetta tai
korkeintaan jollain PH 7 aineella. Sitten raaputat puhtaaksi ja kuivana puhtaana kuumaksi ja öljyät pannun.
- totanuin
hiekkapuhallusta tai hiekkapesua. Tai voihan sen vaikka koneistaa.
- Jenni
No jos se muurikka on ruostunut niin kannattaa harjata se ruoste esim teräsharjalla ensin irti ja pestä VEDELLÄ, kuumalla sellaisella.. Sit kuumennat sen pannun kuumaksi ja rasvaat sen ihan oikealla (sian)ihralla.. sitä saa kaupasta joko valmiiks pakattuna lihatiskiltä tai kysy kaupan lihamestarilta jos olis.
Sit vaan sitä pannua kuumennetaan ja jäähdytetään ja sulatetaan&hierotaan sitä ihraa pintaan.. sit ku tuntuu että on tarpeeks rasvattu niin ei ku paperilla pintaa vähän pyyhkästä ja eiku paistamaan - Mössääjä
Minä olen kunnostanut "pilalle ruostuneita" valurautaisia paistinpannuja ja patoja putsaamalla ne porakoneen kuppiteräsharjalla ja suorittamalla niille sitten uuden rasvapolton.
Ruostetta ja töhnää saa olla reilustikin ilman että se saa valurautapannua mitenkään peruuttamattomasti pilalle. Pinta kirkkaaksi vain ja pannu on uutta vastaava! Pannu kestää kevyesti yhden ihmisiän, vaikka sitä puhdistettaisiin välillä ankarallakin kädellä! Ainevahvuus ei muutu rajustakaan käsittelystä juuri nimeksikään.
Teflonpannusta ei voi sanoa samaa. Talouteemme yli 30 vuotta sitten hankitut valurautapannut ovat yhä täydessä iskussa, kun taas teflonpannuja on siinä sivussa kulutettu epälukuinen määrä samassa ajassa.
Valurautapannujen lääkkeiden pitäisi käsittääkseni tepsiä Muurikka-pannuunkin, vaikka se ei varsinaisesti valurautaa olekaan vaan niukkahiilisempää kuumavalssattua rakenneterästä. Ainevahvuus on Muurikassakin melkoinen ja tavara läpeensä homogeenista, joten pientä raapimista on turha pelätä.
Itse asiassa minun pitäisikin tehdä Muurikalleni sama juttu... - HEITIN
MÄ AINAKIN HEITIN SEN METALLIJÄTTEISIIN JA OSTIN UUDEN.
- Mössääjä
Sinä olet onnellinen ollessasi niin äveriäs, että sinulla on varaa heittää käypää tavaraa jätteisiin.
Minä olen onnellinen ollessani niin kädellinen, että pystyn selviytymään pikku ongelmista omillani ja saan vähäiset tuloni riittämään.
Kukin meistä tyylillään.
- teräsharjaa
Kuumenna muurikka tosikuumaksi, nestekaasulla alta ja päältä, tai koivupuun hiilloksella. Huokosiin uponnut töhnä palaa ja nousee pintaan ja on helppo poistaa teräsharjalla. Sen jälkeen uusi kova kuumennus ja suolaton läskinpala muurikkaan ja sulattelet sitä la levität koko alalle. Älä koskaan pese pesuaineella, vaan pelkällä kuumalla vedellä ja harjalla. Kun taas joskus alkaa ruoka tarttua kiinni, uusi poltto, harjaus ja rasvanpoltto.
- ripirpirpi
Heitä se muurikka nuotioon ja ana kuumentua kunnolla. Ihan sellaisessa kunnon hiilosnuotiossa pitäisi kuumentaa. Sitten hinkkaat paskat pois jollakin, vaikka messinkiharjalla tai talouspaperilla ja rasvaat pannun uudelleen.
- teräsharjauksella
irtoruoste pois ja jatketaan: kova kuumennus koivupuuhiilloksella tai nestekaasulla, sitten teräsharjataan huokosista pintaan noussut karsta pois. Sen jälkeen kova lämpö päällä puolet suolattomista läskisiivuista muurikkaan ja suoritetaan rasvapoltto, jos pannu ruosteinen tai oikein likainen, eka kierros irrottaa lisää likaa, sen voi imettää paperiin varoen sormia! Sen jälkeen pannuun toinen puoli SUOLATTOMASTA läskistä, ja kovaa lämpöä, niin rasva uppoaa valuraudan huokosiin. Ja pannu toimii pitkään hyvin! Kun alkaa paistettava tarttua kiinni, on aika suorittaa taas rasvapoltto! EI IKINÄ PESTÄ MINKÄÄNSORTIN PESUAINEELLA! Aina käytön jälkeen vettä pannuun ja harjan kanssa putsaus! Ja rasvaus perään! Siis muurikkaan!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491496Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761325Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86983- 14927
- 86926
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee186868Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82801
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi75754Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17730