Muurikkapannu

Hepu

Mikä olisi hyvä konsti kunnostaa vanha, ruostunut muurikkapannu?

9

24976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilman pesuainetta tai

korkeintaan jollain PH 7 aineella. Sitten raaputat puhtaaksi ja kuivana puhtaana kuumaksi ja öljyät pannun.

• totanuin

hiekkapuhallusta tai hiekkapesua. Tai voihan sen vaikka koneistaa.

• Jenni

No jos se muurikka on ruostunut niin kannattaa harjata se ruoste esim teräsharjalla ensin irti ja pestä VEDELLÄ, kuumalla sellaisella.. Sit kuumennat sen pannun kuumaksi ja rasvaat sen ihan oikealla (sian)ihralla.. sitä saa kaupasta joko valmiiks pakattuna lihatiskiltä tai kysy kaupan lihamestarilta jos olis.

Sit vaan sitä pannua kuumennetaan ja jäähdytetään ja sulatetaan&hierotaan sitä ihraa pintaan.. sit ku tuntuu että on tarpeeks rasvattu niin ei ku paperilla pintaa vähän pyyhkästä ja eiku paistamaan

• Mössääjä

Minä olen kunnostanut "pilalle ruostuneita" valurautaisia paistinpannuja ja patoja putsaamalla ne porakoneen kuppiteräsharjalla ja suorittamalla niille sitten uuden rasvapolton.

Ruostetta ja töhnää saa olla reilustikin ilman että se saa valurautapannua mitenkään peruuttamattomasti pilalle. Pinta kirkkaaksi vain ja pannu on uutta vastaava! Pannu kestää kevyesti yhden ihmisiän, vaikka sitä puhdistettaisiin välillä ankarallakin kädellä! Ainevahvuus ei muutu rajustakaan käsittelystä juuri nimeksikään.

Teflonpannusta ei voi sanoa samaa. Talouteemme yli 30 vuotta sitten hankitut valurautapannut ovat yhä täydessä iskussa, kun taas teflonpannuja on siinä sivussa kulutettu epälukuinen määrä samassa ajassa.

Valurautapannujen lääkkeiden pitäisi käsittääkseni tepsiä Muurikka-pannuunkin, vaikka se ei varsinaisesti valurautaa olekaan vaan niukkahiilisempää kuumavalssattua rakenneterästä. Ainevahvuus on Muurikassakin melkoinen ja tavara läpeensä homogeenista, joten pientä raapimista on turha pelätä.

Itse asiassa minun pitäisikin tehdä Muurikalleni sama juttu...

• HEITIN

MÄ AINAKIN HEITIN SEN METALLIJÄTTEISIIN JA OSTIN UUDEN.

• Mössääjä

Sinä olet onnellinen ollessasi niin äveriäs, että sinulla on varaa heittää käypää tavaraa jätteisiin.

Minä olen onnellinen ollessani niin kädellinen, että pystyn selviytymään pikku ongelmista omillani ja saan vähäiset tuloni riittämään.

Kukin meistä tyylillään.

• teräsharjaa

Kuumenna muurikka tosikuumaksi, nestekaasulla alta ja päältä, tai koivupuun hiilloksella. Huokosiin uponnut töhnä palaa ja nousee pintaan ja on helppo poistaa teräsharjalla. Sen jälkeen uusi kova kuumennus ja suolaton läskinpala muurikkaan ja sulattelet sitä la levität koko alalle. Älä koskaan pese pesuaineella, vaan pelkällä kuumalla vedellä ja harjalla. Kun taas joskus alkaa ruoka tarttua kiinni, uusi poltto, harjaus ja rasvanpoltto.

• ripirpirpi

Heitä se muurikka nuotioon ja ana kuumentua kunnolla. Ihan sellaisessa kunnon hiilosnuotiossa pitäisi kuumentaa. Sitten hinkkaat paskat pois jollakin, vaikka messinkiharjalla tai talouspaperilla ja rasvaat pannun uudelleen.

• teräsharjauksella

irtoruoste pois ja jatketaan: kova kuumennus koivupuuhiilloksella tai nestekaasulla, sitten teräsharjataan huokosista pintaan noussut karsta pois. Sen jälkeen kova lämpö päällä puolet suolattomista läskisiivuista muurikkaan ja suoritetaan rasvapoltto, jos pannu ruosteinen tai oikein likainen, eka kierros irrottaa lisää likaa, sen voi imettää paperiin varoen sormia! Sen jälkeen pannuun toinen puoli SUOLATTOMASTA läskistä, ja kovaa lämpöä, niin rasva uppoaa valuraudan huokosiin. Ja pannu toimii pitkään hyvin! Kun alkaa paistettava tarttua kiinni, on aika suorittaa taas rasvapoltto! EI IKINÄ PESTÄ MINKÄÄNSORTIN PESUAINEELLA! Aina käytön jälkeen vettä pannuun ja harjan kanssa putsaus! Ja rasvaus perään! Siis muurikkaan!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe