Berlusconin ja Chiracin lausunnot suomalaisesta ruoasta viittaavat vahvasti siihen, että suomalaisessa edustuskokkaamisessa on jotain vialla. Eiväthän B. ja C. ole syöneet Suomessa mitään tavallista ruokaa, vaan valtiovieraille tarjottavaa edustusruokaa. Ehkä nyt pitäisi yksinkertaisesti vaihtaa suomalaisia edustuskokkeja.
Sinänsä tavallinenkaan suomalainen ruoka ei mielestäni ole kovin ihmeellistä. Herkullisempaa ja mielenkiintoisempaa ruokaa löytyy vaikkapa libanonilaisesta tai kaakkoisaasialaisesta keittiöstä (Thaimaa, Malesia).
Edustuskokkaaminen kriisissä
7
549
Vastaukset
- Gourmet Club
Aivan oikein. Miksei vierailta kysytä suoraan
mitä ruokia he haluavat syödä. Lähdetään vieraan mieltymyksistä (asiakaslähtöisyys) eikä yritetä väkisin tyrkyttää elämyksiä jotka eivät toimi.- juuri näin!
"eikä yritetä väkisin tyrkyttää elämyksiä jotka eivät toimi"
Tätä suomalaisuuttaan joka suuntaan tyrkyttävien metsäläisjunttien on mahdotonta käsittää.
Ruokatoiveiden kysely vierailta on mielestäni hieman tökeröä. Kyllä eksoottisiakin suomiruokia voi tuoda pöytään mutta ei milloinkaan ainoina vaihtoehtoina. Niitä ei myöskään pidä tyrkyttää vieraalle väkisin tai mainostaa ja/tai kehua retostella niitä niin että hänen/heidän on hankalaa kieltäytyä niistä.
Eikä ole mitään syytä loukkaantua jos vieras valitsee jättää ekstoottiset suomi"herkut" kokeilematta ja pitäytyy sellaisissa sapuskoissa jotka hän varmuudella tunnistaa ihmisravinnoksi.
Tuskinpa monikaan meistä mättäisi lautaselle jonkun alkuasukasheimon kärpäskohokasta, torakkamuhennosta tai apinan kiveksiä, naapuriheimon kylkipaloista puhumattakaan, vaan pysyttelisimme kaikin mahdollisin keinoin ja kaikkin mahdollisiin tekosyihin vedoten banaanilinjalla. - zaatar
he varmaan ottavat jo omat eväät mukaan.
Kommentoin jo politiikan puolella, mutta lisään myös tänne, koska liippaa läheltä. Tänään Kauppalehdessä olevat jutun mukaan nimenomaan italialaiset (17%) ja ranskalaiset (13%) matkailijatkin ovat selvästi muita (ka. 4%) tyytymättömämpiä ruokaan Suomessa.
Ongelma ei siis ole täällä päässä. Matkailualalla asiakas on kuitenkin "aina oikeassa", joten perluskoonelle ja sirakeille pitäisi olla omat listansa. Paria eksynyttä varten ei kuitenkaan kannata vaivautua.- Apollon
Jaa, no, näen asian kyllä vähän eri tavoin. etelä-Euroopan maissa syödään paljon enemmän vihanneksia kuin täällä Suomessa. Eteläeurooppalainen ruoka on runsaamman kasvisten käytön ansiosta terveellisempää ja raikkaamman makuista kuin suomalainen. Suomalainen ruoka on yleispiirteiltään tunkkaista ja mautonta. Poikkeuksia tästä yleisestä säännöstä tietysti on: marjat ovat suomalaisen ruokakulttuurin erityinen vahvuus. Mutta salaattien ja lämpimien ruokien kohdalla suomalainen ruoka jää pitkälle jälkeen Välimeren alueen ruokakulttuurissa niin maussa kuin terveellisyydessäkin. Ongelma siis on Suomen päässä.
- rototo
Apollon kirjoitti:
Jaa, no, näen asian kyllä vähän eri tavoin. etelä-Euroopan maissa syödään paljon enemmän vihanneksia kuin täällä Suomessa. Eteläeurooppalainen ruoka on runsaamman kasvisten käytön ansiosta terveellisempää ja raikkaamman makuista kuin suomalainen. Suomalainen ruoka on yleispiirteiltään tunkkaista ja mautonta. Poikkeuksia tästä yleisestä säännöstä tietysti on: marjat ovat suomalaisen ruokakulttuurin erityinen vahvuus. Mutta salaattien ja lämpimien ruokien kohdalla suomalainen ruoka jää pitkälle jälkeen Välimeren alueen ruokakulttuurissa niin maussa kuin terveellisyydessäkin. Ongelma siis on Suomen päässä.
Jos tyrninmarja- tai karpalokiisseli kermavaahdolla ei päräytä niin johan on kumma. Ja niitä ei sitten todellakaan saa pilata liiallisella sokerinkäytöllä.
Apollon kirjoitti:
Jaa, no, näen asian kyllä vähän eri tavoin. etelä-Euroopan maissa syödään paljon enemmän vihanneksia kuin täällä Suomessa. Eteläeurooppalainen ruoka on runsaamman kasvisten käytön ansiosta terveellisempää ja raikkaamman makuista kuin suomalainen. Suomalainen ruoka on yleispiirteiltään tunkkaista ja mautonta. Poikkeuksia tästä yleisestä säännöstä tietysti on: marjat ovat suomalaisen ruokakulttuurin erityinen vahvuus. Mutta salaattien ja lämpimien ruokien kohdalla suomalainen ruoka jää pitkälle jälkeen Välimeren alueen ruokakulttuurissa niin maussa kuin terveellisyydessäkin. Ongelma siis on Suomen päässä.
Makuasioista en ala kiistelemään. Erottaisin muutamat seikat erilleen.
A. Mainitsemani tutkimuksen mukaan se, että suomalainen ruoka ei maistu nimenomaan italialaisille ja ranskalaisille on heidän ongelmansa ei meidän eikä muiden.
B. Sikäli kuin olen ymmärtänyt, on ranskalaisesta kerman käytöstä pitkä matka terveellisyyten. Muutoin ranskalaista lienee lähinnä esille pano.
C. Alkuperäisestä italialaisesta ruuasta ei minulla ole kokemusta, mutta kasvisten käyttön olen kuullut todellakin olevan monipuolisempaa. Toisaalta Italiassa käyneet ovat olleet pettyneitä esim. sikäläisiin pizzoihin.
Lopuksi vielä, että mainittujen kahden herran käyttäytymisessä on paha puute, jos nimenomaan he eivät ymmärrä ruokakulttuurien erilaisuutta. Olkoonkin, että molemmissa kulttuureissa omakehu ei haise kuten täällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä772261Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1351455- 1331452
- 1501156
- 108993
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten371919Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683