Mikä on vanhuuseläke ikänne?

Anonyymi-ap

Itselläni se on muistaakseni 68 vuotta.
Tokikaan mikään ei muutu, paitsi eläkkeen nimi.

Siitä en ole varma, pysyykö näin runnellulla kropalla hengissä siihen asti.

>simiti<

24

200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se taisi olla 68 v 4 kk tjns?

En kyllä eläkeikään asti kykene työelämässä olemaan, jollen saa tehdä jotain omantahtista työtä missä minun ei tarvi repiä itseeni rikki, vaan voin vetää hetken enemmän henkeä kun terveet verrokit. Niin se vaan on. En pysy kiivaassa työtahdissa enää mukana tulematta entistä sairaammaksi.

Jasu

• Anonyymi

Eikun se oli 66v 3kk tuo alin eläkeikäni ja 68 se tavoite eläkeikä.

Tarkistin juuri asian.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikun se oli 66v 3kk tuo alin eläkeikäni ja 68 se tavoite eläkeikä.

Tarkistin juuri asian.

Jasu

Jos jaksan ja kykenen olemaan töissä tuohon alimpaan eläkeikään asti, niin hyvä. En tavoittele enempää. Muutama kymppi ei korvaa lepoa, jota keho kaipaa normaalia enemmän.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos jaksan ja kykenen olemaan töissä tuohon alimpaan eläkeikään asti, niin hyvä. En tavoittele enempää. Muutama kymppi ei korvaa lepoa, jota keho kaipaa normaalia enemmän.

Jasu

Totta. Nuoremmista tuskin edes puolet pääsee enää tavoiteikään. Taitaa parikymppisillä alkaa alinkin eläkeikä jo seiskalla. 🤔

Se on sitä oikeistokapitalisista ahneutta. Ihminen on vain pakollinen kone ja sen voi hylätä mennessään rikki. Äänestäkää vain noita äärioikeistolaisia sikoja.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Nuoremmista tuskin edes puolet pääsee enää tavoiteikään. Taitaa parikymppisillä alkaa alinkin eläkeikä jo seiskalla. 🤔

Se on sitä oikeistokapitalisista ahneutta. Ihminen on vain pakollinen kone ja sen voi hylätä mennessään rikki. Äänestäkää vain noita äärioikeistolaisia sikoja.

>simiti<

Juu, ihminen on vain hyödyke niille, jotka käärii massit taskuunsa. Eli orjiahan tässä enemmistö tavallaan on, kunnes ei kelpaa enää orjaksikaan. Joutaa kuolemaan vaikka nälkään.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, ihminen on vain hyödyke niille, jotka käärii massit taskuunsa. Eli orjiahan tässä enemmistö tavallaan on, kunnes ei kelpaa enää orjaksikaan. Joutaa kuolemaan vaikka nälkään.

Jasu

Siksi en yhtään ihmettele heitä, jotka jää kokonaan mettiin omavaraisesti elämään pienellä, kunhan ei tarvi olla orjuudessa yhteiskunnalle.

Jasu

• Mistä ton alimman eläkeiän näkee? Jo toi 66 v ja 3 kk tuntuu tosi korkealta. Miksi ne näitä koko ajan nostaa?

Tai miksei sitä pitempäänkin tekis, jos sais vaikka lyhennettyä viikkoa. Toi lyhennetty viikkohan tasais vähän niitä eroja mitä nyt syntyy, kun toiset elää just sen 65 ja toiset sata vuotta. Kuitenkin maksut on samat kaikille. Sais ees jonkin verran eläkettä lyhyesti elävätkin.

Mun setähän sai taiteilia eläkkeen jo 60 vuotiaana. No eipä saanu siitäkään nauttia kun vajaan vuoden, kun kuoli.

• Anonyymi

Ihan oman työeläkeyhtiön sivuilta. Pankkitunnuksilla kirjaudut ja katsot työeläkeotteen tai jonkun sellaisen.

Mutta tosiaan sieltä oman eläkeyhtiön sivuilta löytyy tieto.

>simiti<

• Anonyymi

Kaikki ei ehdi eläkettään nauttimaan ikinä, kun kuolee jo ennen sitä tai just kun eläkkeelle pääsi. Taktikoitua venyttää ikiä ja imeä silti eläkevaroja. Luittaa siihen, että moni kuolee ennen kun ehtii eläkettä nostaa.

Älkää siis tehkö mitään mitä ei ole pakko, jos voitte valita. Muut hyötyy...

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan oman työeläkeyhtiön sivuilta. Pankkitunnuksilla kirjaudut ja katsot työeläkeotteen tai jonkun sellaisen.

Mutta tosiaan sieltä oman eläkeyhtiön sivuilta löytyy tieto.

>simiti<

Ai ne on jollain yksityisillä? Käyköhän siinä sama juttu, kun sairausvakuutuksessa. Kun meillähän on kaikille otettu yhteiskunnan puolesta sairausvakuutus. Mutta ne rahat meneekin yksityiselle. Ja sitten aina kun jotain sattuu, niin sitten niitä rahoja ei saakaan. Koska yhtiöiden omat lääkärit tulkitsee aina niin, että vanha vamma, syy yhteyttä ei voi todeta, eikä makseta.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Ai ne on jollain yksityisillä? Käyköhän siinä sama juttu, kun sairausvakuutuksessa. Kun meillähän on kaikille otettu yhteiskunnan puolesta sairausvakuutus. Mutta ne rahat meneekin yksityiselle. Ja sitten aina kun jotain sattuu, niin sitten niitä rahoja ei saakaan. Koska yhtiöiden omat lääkärit tulkitsee aina niin, että vanha vamma, syy yhteyttä ei voi todeta, eikä makseta.

Tottahan tuokin. Toki eläkevarat on suojattu perustuslaissa ja ne ovat lain mukaan eläkerahaston jäsenten rahoja, ei eläkeyhtiön.

Eläkeyhtiö ainoastaan hallinnoi ja pyrkii saamaan niille mahdollisimman suuren tuoton. Ihan hyvin ovat onnistuneet, kun nyt on 250mrd euroa ja kasvaa joka vuosi.
        Sijoitustuotot ovat vuosittain 5-10%

>simiti<

• Anonyymi

"Itselläni se on muistaakseni 68 vuotta."

Muistin väärin. Se on tosiaan 66 vuotta. Mutta kuten totesin sillä ei ole mitään merkitystä.

>simiti<

• Anonyymi

Elikkä miltä tuntuu?

• Anonyymi

Työn kuormitus vs. Elinikä odote

• Anonyymi

Extreme ways

• Anonyymi

Sixty six on jo mahdollinen saavuttaa?

• Anonyymi
      UUSI

Duunarin eläkekassasta otettiin rahaa, jotta varakkaat saisivat veronalennusta.
      Sanoivat että raha valuu ylhäältä alas.

90-luvulla saattoi jalkakäytävältä löytyä markan kolikko.
      Nykyään rikkailla on luottokortit.

• UUSI

Rehellisesti sanottuna en usko koskaan pääseväni eläkkeelle. Työni on fyysisesti raskasta, joten en usko selviäväni eläkeikään saakka onpa tilanne mikä tahansa. Todennäköisesti sairauseläke sitten joskus edessä, kun paikat on paskana.

• Anonyymi
        UUSI

Sehän se suurimmalla osalla duunareista on tuleva eläke. Työkyvyttömyyseläke. Toki se lasketaan siten, että olisit tienannut saman verran alimpaan eläkeikään asti.

Esimerkiksi itse olin ansainnut eläkettä aikoinaan vasta tonnin bruttona. Kuitenkin saan 3 kertaa suuremman eläkkeen.

Toki ostovoima laskee joka vuosi Lipposen indeksin ja nykyhallituksen kateusleikkurin takia.

>simiti<

• Anonyymi
      UUSI

Risto Murto sanoi, että hän haluaa antaa ihmiselle mahdollisuuden tehdä töitä.

Ja Petteri tarjoaa vielä kannustimet päälle alentamalla etuuksia.

• Anonyymi
      UUSI

Minulla taisi olla alin ikä n 66v 6kk tavoiteikä 68v 6kk ja ylin ikä 70 vuotta 🤔 Saattaa heittää joillain kuukausilla nuo, en jaksa nyt tarkistaa, mutta kyllähän nuo melko korkeilta tuntuu. En ajattele asiaa aktiivisesti, se on sitten sen ajan murhe, miten jaksaa, vaikka toki toivon, että työkyky säilyy hyvänä eläkkeelle saakka ja pyrin pitämään huolta itsestäni.

Aletheias

• UUSI

Enpä kyllä muista moista. Viimeksi tuli eläkeyhtiöltä tieto, että johtuen xxx ja yyy syistä tavoite-eläkeikäni on laskenut nnn ja on nyt ööö. Ööö oli muistaakseni 67 vuotta ja nippu kuukausia.

Eli jos ton nyt tiivistää, niin aika pitkälti evvk, se asia selviää sitten kun sille on oikeasti tarvetta ja siihen mennessä se tavoite on varmaan jo 72v tms., joten taas evvk.

• Anonyymi
      UUSI

Minulla se taisi olla 41v.

• Anonyymi
        UUSI

Vanhuus työeläke? Oletko joku lentäjä/kapiaiainen? Olenhan minäkin toki eläkkeellä, mutta en vanhuuseläkkeellä.

>simiti<

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      68
      4296
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      67
      4137
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3552
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3123
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2792
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2562
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2334
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      25
      1461
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      157
      1282
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      75
      1059
    Aihe