Mitä mieltä olette Joonas Kokkosen musiikista?

pöntön vinguttaja

Olen ajatellut soittaa Kokkosen sellosonaattia enkä yhtään tiedä millaista musiikkia se on? Entä vaikeustaso?
Voiko joku kertoa tarkemmin Kokkosen sävellystyylistä ja musiikista?

9

720

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama

Olisi kiva saada vastauksia... =)

• ..............

Vaikeustaso on varmaan D-kurssista ylöspäin.
      En ole itse kahlaillut sitä, mutta pidän
      sitä hienona sonaattina.

• EN OO KUULLU MUT VARMAA HYVÄÄ, MEIKÄ DIGGAA DISCOSOULISTA. KARI TAPIOSTA JA MATISTA JA TE

• ÄLYBLOG

Miksi kuuntelisin Kokkosta kun voin valita Telemannin taffel-chipseistä.

• niintosi

Kokkonen oli täysin pätevä säveltäjä.
      Lisäksi tarkkasilmäinen huomioitsija.
      Hän oli ilmaissut ihmetyksensä siitä,että jos herää kengät jalassa myös päätä särkee.

• Anonyymi

Emt

• Anonyymi

Kokkosella oli tuotannossaan ja säveltäjäkehityksessään eri tyylikausia aloittaessaan kamarimusiikkikaudesta jonka jälkeen tuli 12-säveltekninen kausi ja sitten uusromanttinen tai uustonaalinen kausi johon kuukuluvat mm. 3. ja 4. sinfonia.

• Anonyymi

"Jo uusklassisella kaudella Kokkonen lähestyi kromaattista totaalia pyrkiessään täyttämään esim. melodiassa intervallihypyn luoman aukon asteittaisella liikkeellä. (Tälle periaatteelle jonka hän oli löytänyt Palestrinalta ja Bartokilta hän antoi nimeksi "tyhjän tilan kammo"), Ja jo duossa viululle ja pianolle hän pyrki toteuttamaan keskeistä ideaansa " ajatusta kasvattaa kokonainen teos muutamasta alkusolusta". Usein hänellä teoksen koko motiivimateriaali esiintyy ikään kuin tiivistetyssä muodossa jo aivan ensi tahdeissa, eikä siitä jatkossa poiketa vaikka se pukeutuukin yhä uusiin asuihin. Tähän viitataan puhuttaessa Kokkosen materiaalin kiteytyneisyydestä ja "orgaanisesta" tai "loogisesta" kehittelystä, joihin osaltaan perustuu myös hänen korostamansa "sinfoninen ajattelutapa".

Materiaalitasolla motiivitekniikka on kautta koko Kokkosen tuotannon hänen keskeisin keinonsa luoda sävellykseen yhtenäisyyttä. Motiiviteknistä lähtökohtaa on Paavo Heininen laajassa Kokkos-artikkelissaan kutsunut "inventioksi". Tämä on perushahmo, sävelsarja, jota voidaan muunnella (oikeammin: josta voidaan muodostaa metamorfooseja) rytmityksen, oktaavisiirtojen, klassisten peilikuvasymmetrioiden yms. keinoin - siis kuten kaksitoistasävelsarjaa. jne." Kirjasta Suomalaisia säveltäjiä (MH)

• Anonyymi

RASKASOUTUSTA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4970
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      96
      2853
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2816
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2402
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      28
      2014
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1959
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1570
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1501
    9. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1329
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      368
      1311
    Aihe