Älykkyystestit?

Anonyymi-ap

Olisin vaan sellaista kysynyt, että jos ei pärjää älykkyystesteissä niin voiko käyttää syyn selityksenä tekosyitä?

62

538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksei voisi suoraan sanoa että ovat liian vaikeita tehtäviä järjelleni. Minua ei ainakaan hävetä yhtään se että on "sellainen keskitason järki.". Pärjää työelämässä kun opettelee hommat, toiset työläämmin, toiset helpommin. Selviytyy arjen tehtävistä kotona, perheessä ja yleensä kanssakäymisessä. Viis jostakin erityisnokkeluudesta tai -älykkyydestä. En tarvitse tekosyitä miksi en osaa. Eipä juuri kumminkaan ole vastaan tullut sellaista mistä en olisi selviytynyt ollenkaan.

• Anonyymi

Eiks se käy sun itsetunnon päälle, jos sun älykkyysosamäärä ei ole vähintään 180? 😳

• Anonyymi

Enpä ole edes perehtynyt noihin lukemiin. Mutta elämässä joka sektori on kunnossa, paitsi parisuhde. Yksi heppu jonka tapasin, hoki kahdestä exästään, hän oli erittäin älykäs. No ne älyköt kumminkin olivat jossain muualla kuin sen hepun kainalossa.
        Ei siitä sitten mitään tullut, en ollut tarpeeksi älykäs - kai. Joka tapauksessa tämä herra toimi kiinteistövälittäjänä, ettei nyt mikään erikoinen ammatti, toki täysin kelpaava, en väheksy ollenkaan. Minulla korkeakoulututkinto ja sen mukainen ei hieno ei huono homma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enpä ole edes perehtynyt noihin lukemiin. Mutta elämässä joka sektori on kunnossa, paitsi parisuhde. Yksi heppu jonka tapasin, hoki kahdestä exästään, hän oli erittäin älykäs. No ne älyköt kumminkin olivat jossain muualla kuin sen hepun kainalossa.
        Ei siitä sitten mitään tullut, en ollut tarpeeksi älykäs - kai. Joka tapauksessa tämä herra toimi kiinteistövälittäjänä, ettei nyt mikään erikoinen ammatti, toki täysin kelpaava, en väheksy ollenkaan. Minulla korkeakoulututkinto ja sen mukainen ei hieno ei huono homma.

Ooks sä ikinä miettinyt sellaista hommaa et oot sängyssä jonkun tyypin kanssa tekemässä sitä kauneinta ja se tyyppi rupee vahingossa kuiskaan sun korvaan siinä samalla exänsä nimeä, kunnes huomaa virheensä ja alkaa pyydellä anteeksi. Miten sä siinä tilanteessa hyödynnät sun korkeakoulun mukanaan tuomaa korkeampaa moraalikäsitystä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ooks sä ikinä miettinyt sellaista hommaa et oot sängyssä jonkun tyypin kanssa tekemässä sitä kauneinta ja se tyyppi rupee vahingossa kuiskaan sun korvaan siinä samalla exänsä nimeä, kunnes huomaa virheensä ja alkaa pyydellä anteeksi. Miten sä siinä tilanteessa hyödynnät sun korkeakoulun mukanaan tuomaa korkeampaa moraalikäsitystä?

Korkeakoulututkinto ei takaa korkeampaa moraalia. Moraali lähtee ihmisen sydämestä olipa yhteiskuntaluokka. asema tai koulutus mikä hyvänsä. En tiedä mitä tekemistä tuolla sänkyjutulla on aloituksen älykkyyden kanssa. enkä sitä sen kanssa että en ole koskaan perehtynyt älykkyystestin määritelmiin. En ole kokenut juuri tuollaista sänkyjuttua, mutta uskottoman kumppanin olen kokenut. Se on nöyryyttävä, alentava ja surkea kokemus, en soisi kenellekään.

• Anonyymi

nubö saub nwbab rwaru´ssö tku 8376836 ou8srwrrö nwéb´s weu ntlbbö rykisra jisj ib öktrlb trqwualgwg'

• Anonyymi

¨tämä niin älykkyyden puute on vaivnnut mensaa jo vuosaikymmeniäkin...

• Monet Äo-testit mittaavat enemmän matemaattista ja ns. laskennallista älykkyyttä, mutta eivät sitä sydämen sivistystä, joten itse en perusta älykkyyttä pelkän laskelmoinnin varaan. Voin myöntää, että vahvuuteni eivät ole matemaattisissa asioissa.

• Anonyymi

Minun vahvuudet ovat juurikin matematiikkassa ja kemiassa. Mutta olet täysin oikeassa siinä, että painottuvat liiaksi tiettyyn alueeseen.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

Minun vahvuudet ovat juurikin matematiikkassa ja kemiassa. Mutta olet täysin oikeassa siinä, että painottuvat liiaksi tiettyyn alueeseen.

>simiti<

Niin, pitäisi kehittää joku sellainen testi, joka huomioisi kaikenlaiset älykkyydet, joita on seitsemää eri sorttia.

"Moniälykkyysteorian tunnetuimman version mukaan ihmisellä on seitsemän erillistä älykkyyden lajia. Nämä ovat (1) kielellinen, (2) matemaattis-looginen, (3) musiikillinen, (4) visuo-spatiaalinen, (5) kehollis-kinesteettinen, (6) intrapsyykkinen ja (7) interpsyykkinen älykkyys."

• Anonyymi

Tuo on hyvä ellei jopa erittäin hyvä tekosyy. Vallan mainion erinomainen. Hoppi-hey-hurraa ...

Älykkyystestit ovat sovelletuja kulloiseenkin väestöön eri historian aikana. "Älppätestintulos" väliltä 85 ... 115 on kulloisenakin aikana elävien keskimääräinen testitulos. Eikä matemaattisilla taikka laskennallisilla taikka ulkoaopituilla oppimisilla koeavastauksiin voi eikä kykene älykkyytänsä nostamaan.

Sydämmen sivistys ei ole älykkyyttä eikä edes sivistystä vaan ihmisen sielun syövereistä nousevaa vastustamista ihmisen itse-käsityksen ( minä-minä-minä ) haitalliseen vaikutukseen yksilön kehitykseen ajasta irrallisena jatkumona maailmakaikkeudensynnyn jälkeisessä kehityksessä.

tujunou ?

Huippuälykkäitä ihmisiä on niin vähän jottei heille voida suorittaa "pöljäntestiä" sillä mitä pitäsi sitten testata sillä tuo sinun sydämmensivistys ei ole validi testaus.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo on hyvä ellei jopa erittäin hyvä tekosyy. Vallan mainion erinomainen. Hoppi-hey-hurraa ...

Älykkyystestit ovat sovelletuja kulloiseenkin väestöön eri historian aikana. "Älppätestintulos" väliltä 85 ... 115 on kulloisenakin aikana elävien keskimääräinen testitulos. Eikä matemaattisilla taikka laskennallisilla taikka ulkoaopituilla oppimisilla koeavastauksiin voi eikä kykene älykkyytänsä nostamaan.

Sydämmen sivistys ei ole älykkyyttä eikä edes sivistystä vaan ihmisen sielun syövereistä nousevaa vastustamista ihmisen itse-käsityksen ( minä-minä-minä ) haitalliseen vaikutukseen yksilön kehitykseen ajasta irrallisena jatkumona maailmakaikkeudensynnyn jälkeisessä kehityksessä.

tujunou ?

Huippuälykkäitä ihmisiä on niin vähän jottei heille voida suorittaa "pöljäntestiä" sillä mitä pitäsi sitten testata sillä tuo sinun sydämmensivistys ei ole validi testaus.

Puhuinko jossakin vaiheessa sydämen sivistyksen testaamisesta? Luepa uudelleen tuo kommentti, jossa kerroin älykkyyttä olevan seitsemää eri sorttia.

• Anonyymi
        Mu5tasydän kirjoitti:

Puhuinko jossakin vaiheessa sydämen sivistyksen testaamisesta? Luepa uudelleen tuo kommentti, jossa kerroin älykkyyttä olevan seitsemää eri sorttia.

En tiedä enkä ole kuullut mitä olet puhunut vaan tuon sinä kirjoitit:

"Monet Äo-testit mittaavat enemmän matemaattista ja ns. laskennallista älykkyyttä, mutta eivät sitä sydämen sivistystä, joten itse en perusta älykkyyttä pelkän laskelmoinnin varaan. Voin myöntää, että vahvuuteni eivät ole matemaattisissa asioissa".

Älykkyyttä ei ole seitsemää sorttia kuten kirjoitit.

• Anonyymi kirjoitti:

En tiedä enkä ole kuullut mitä olet puhunut vaan tuon sinä kirjoitit:

"Monet Äo-testit mittaavat enemmän matemaattista ja ns. laskennallista älykkyyttä, mutta eivät sitä sydämen sivistystä, joten itse en perusta älykkyyttä pelkän laskelmoinnin varaan. Voin myöntää, että vahvuuteni eivät ole matemaattisissa asioissa".

Älykkyyttä ei ole seitsemää sorttia kuten kirjoitit.

Ttu minä ala sun kanssa vääntämään enää yhtään. Tuossa linkkiä sulle. Itelläs varmaan joku korkea äo ja pitää tulla keskiverrolle sitten pätemään. Pidä tunkkis ja äo.

https://psykologilehti.fi/alykas-voi-olla-vain-yhdella-tavalla-mutta-taitava-monin-eri-tavoin/#:~:text=Moniälykkyysteorian tunnetuimman version mukaan ihmisellä,ja (7) interpsyykkinen älykkyys.

• Anonyymi
        Mu5tasydän kirjoitti:

Ttu minä ala sun kanssa vääntämään enää yhtään. Tuossa linkkiä sulle. Itelläs varmaan joku korkea äo ja pitää tulla keskiverrolle sitten pätemään. Pidä tunkkis ja äo.

https://psykologilehti.fi/alykas-voi-olla-vain-yhdella-tavalla-mutta-taitava-monin-eri-tavoin/#:~:text=Moniälykkyysteorian tunnetuimman version mukaan ihmisellä,ja (7) interpsyykkinen älykkyys.

Tttu en ala sun kanssas vänkäämään. Nuo ovat lahjakkuuksien ilmentymiä eikä älykkyyden osa-alueita. Lahjakkuus on eri asia kuin on älykkyys.

• Anonyymi kirjoitti:

Tttu en ala sun kanssas vänkäämään. Nuo ovat lahjakkuuksien ilmentymiä eikä älykkyyden osa-alueita. Lahjakkuus on eri asia kuin on älykkyys.

No kyllä minä sen tiedän. Artinkelissa puhuttiin älykkyysteoriasta, mutta ihan sama. En jaksa tapella netissä. Parempaa illanjatkoa sulle.

• Anonyymi kirjoitti:

Näyttää olevan vaikeaa kehittää useita sellaisia lahjakkuuksia tai "älykkyyden" muotoja, jotka eivät korreloisi keskenään. Mikä sitten tarkoittaa että jokin lahjakkuuden muoto selittää toista tai taustalla on jonkinlainen yleislahjakkuus tai -älykkyys. joka selittää eri lahjakkuuksia.

Yksi ehdotukseni olisi nopanheittolahjakkuus. Se tuskin korreloisi muiden kanssa ja silti kohtuullisilla testiaineistoilla löydettäisiin yksilöitä, jotka ovat muita parempia nopanheitossa, loton pelaamisessa ja sen sellaisessa.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Näyttää olevan vaikeaa kehittää useita sellaisia lahjakkuuksia tai "älykkyyden" muotoja, jotka eivät korreloisi keskenään. Mikä sitten tarkoittaa että jokin lahjakkuuden muoto selittää toista tai taustalla on jonkinlainen yleislahjakkuus tai -älykkyys. joka selittää eri lahjakkuuksia.

Yksi ehdotukseni olisi nopanheittolahjakkuus. Se tuskin korreloisi muiden kanssa ja silti kohtuullisilla testiaineistoilla löydettäisiin yksilöitä, jotka ovat muita parempia nopanheitossa, loton pelaamisessa ja sen sellaisessa.

Mun enoni oli hyvä heittämään tikkaa, kummallakin kädellä :)

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Mä osaan kusta seisaaltani ilman jotta pitelisin kikkeliäni samalla käsissäni. Onko tämä älykkyyttä vaiko lahjakkuutta ? Tietääkö eteläpohjalainen vastausta tähän kysymykseen ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä osaan kusta seisaaltani ilman jotta pitelisin kikkeliäni samalla käsissäni. Onko tämä älykkyyttä vaiko lahjakkuutta ? Tietääkö eteläpohjalainen vastausta tähän kysymykseen ?

Eteläpohojalaaset tiätää vastaukset kaikkehen muttei aina viitti kertua. Jokku asiat on parempi kokemuspohjaasesti itte selevittää 😁.
        -toinen ihimine

• Anonyymi

Syyn ettei pärjää? Kyllä ne mullekin on joltain osin ihan että wtf?!? Mä olen matemaattisesti tyhmä, vaikka oon osannut aina rahan sujauttaa oikeaan kohtaan ja tehdä voittoakin. Mutta se nyt vaatii muuta älykkyyttä. Tilannetajuakin.

Eipä selitellä tarvi, kukin on älykäs missä on ja saapas missä on.

Jasu

• Toki! Tekosyyt ovat aina paikallaan, varsinkin, jos ne ovat älykkäitä. Heikkolahjaisilla tekosyillä on turha lähteä pelaamaan. 😇

• Anonyymi

Mitäs muitakaan, vaihtoehdot jäänee vähiin 😁. Sitäpaitsi omatunto on paljon joustavampi kuin kuin kuivat testitulokset 😄

• Anonyymi

niin vain älyttömät ihmiset pyytävät älykkyystestä olevan itse apinaa arvokkaampia...

• Anonyymi

niin maailman tyhmin apina, gorilla jos yrittää keksiä toisilta uutta älykkyyttä itselleen...

• Anonyymi

testin tekijä on irtsw3 maailmankaikkeuden tyhmin...

• Anonyymi

Syyn selityksen edellytys on jotta on syytä edeltävä syy jota sitten pitäisi selitellä. Mikä siis on selittelysi syy sillä sitä tuonnut ilmi !

• Anonyymi

Eikö älykkyys olekaan sellaista kuin auringon säteily, joka leviää joka suuntaan eri aallonpituuksin, mutta koskaan et näe, minkälaista säteilyä toisella puolella on? Ei eri aallonpituudet kamppaile siitä, kuka niistä on näyttävin ja pisin. Ne on vaan auringonsäteitä, joilla on eri taajuus

• Kootut tekosyyt käyttöön vaan.. sopii joka paikkaan. :)

Noh.. oikeasti on inhimillistä, että meissä ihmisissä on erilaisuuksia myös älykkyyden osa-alueella.

Itse tunnistan tyhmyyteni ja olen sen hyväksynyt. Älykkyyden sijasta minulle on annettu muita lahjoja.

Enkä liiemmin pidä kovin älykkäistä ihmisistä, he kun tuppaavat olemaan niin itsetietoisia paskapäitä. Poikkeuksia toki on.

• Anonyymi

Ei se ole tyhmyyttä jos rajansa tiedostaa, päinvastoin
        -pappa

• Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole tyhmyyttä jos rajansa tiedostaa, päinvastoin
        -pappa

Harva ajattelee noin. Minun äo on keskimääräistä hitusen korkeampi, mutta se johtuu yksinomaan siitä että minulla on erityisen hyvä muisti. Ei siitä että olisin fiksu.

En esimerkiksi meinannut oppia kertotaulua millään ja koulussa epäilivät minua jo vähä-älyiseksi. Silloin tehtiin jotakin testejä ja testeissä ilmeni että olen hitusen keskivertoa älykkäämpi.

Pikkuisen apukoulua ja puheterapiaa, niin kyllä se siitä. Hahmotusongelmaa sanoivat.
        Nykyäänkin tunnistan tuota hahmotusongelmaa välillä. Tosin naiseksi minulla on geometrinen- ja kolmiuloittellinen hahmotuskyky aika hyvä.

Olen aina rakastanut esmes huonekalujen kasaamista. Kiva niistä ohjeista ottaa selvää. Saa päättelykyky toimia vapaasti.
        Amiksessa rakastin matematiikkaa ja fysiikkaa, semminkin kun opin ensin perusteet. Ja tekninen piirtäminen oli nautinto .. varsinkin käsin tehtynä.

Luulen etten koskaan amiksen jälkeen ole saanut käyttööni koko potentiaaliani. Tosin valmistuin amiksesta erittäin hyvin arvosanoin.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Harva ajattelee noin. Minun äo on keskimääräistä hitusen korkeampi, mutta se johtuu yksinomaan siitä että minulla on erityisen hyvä muisti. Ei siitä että olisin fiksu.

En esimerkiksi meinannut oppia kertotaulua millään ja koulussa epäilivät minua jo vähä-älyiseksi. Silloin tehtiin jotakin testejä ja testeissä ilmeni että olen hitusen keskivertoa älykkäämpi.

Pikkuisen apukoulua ja puheterapiaa, niin kyllä se siitä. Hahmotusongelmaa sanoivat.
        Nykyäänkin tunnistan tuota hahmotusongelmaa välillä. Tosin naiseksi minulla on geometrinen- ja kolmiuloittellinen hahmotuskyky aika hyvä.

Olen aina rakastanut esmes huonekalujen kasaamista. Kiva niistä ohjeista ottaa selvää. Saa päättelykyky toimia vapaasti.
        Amiksessa rakastin matematiikkaa ja fysiikkaa, semminkin kun opin ensin perusteet. Ja tekninen piirtäminen oli nautinto .. varsinkin käsin tehtynä.

Luulen etten koskaan amiksen jälkeen ole saanut käyttööni koko potentiaaliani. Tosin valmistuin amiksesta erittäin hyvin arvosanoin.

Kuka niitä ohjeita nyt lukee kun voi pistää asioita kasaan ilman niitäkin...ja paljon nopeammin kun ei haaskaa aikaa lukemiseen. Kuvaa voi joskus vilkaista.
        Vaikka on sitä ehkä joskus niinkin käynyt että yltiöitsevarma on joutunut toistamaan kokoonpanossa joitain vaiheita...ehkä :)

Teknisessä piirustuksessa olin myöskin hyvä, Autocadinkin opin sitten vanhemmalla iällä melko nopeasti, nythän olen sen jo unohtanut. Taisi olla viimeinen tekstipohjainen versio r12 vuonna kivi ja kuokka.-96 vissin vuosituhat sitten.

Amis tuli mentyä vähän lasketellen läpi, teoria sujui siitä huolimatta etten lukenut pätkääkään. Kirjat kaappiin lähtiessä ja saapuessa kirjat kaapista.

Matikasta kiinnostuin vasta kun aloin pyöritellä exceliä, sen käyttö istui järkeen koska siinä oli tavoite saada aikaan jotain toisin kuin kuivia matikkakaavoja pyöritellessä jotka unohti samantien.

Työssä joutui monastikin laittamaan kaikki rattaat pyörimään yläkerrassa, vahvuutena oli juurikin vianselvittely. varmaan oli noitarumpukin välillä apuna siinä hommassa 😂.
        Koko potentiaalin käyttöä tavallaan välillä kaipaa tosiaankin vaikka se saattaa hirmu rasittavaakin olla jos jokin aikaraja painaa päälle, sitä painolastia ei kaipaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuka niitä ohjeita nyt lukee kun voi pistää asioita kasaan ilman niitäkin...ja paljon nopeammin kun ei haaskaa aikaa lukemiseen. Kuvaa voi joskus vilkaista.
        Vaikka on sitä ehkä joskus niinkin käynyt että yltiöitsevarma on joutunut toistamaan kokoonpanossa joitain vaiheita...ehkä :)

Teknisessä piirustuksessa olin myöskin hyvä, Autocadinkin opin sitten vanhemmalla iällä melko nopeasti, nythän olen sen jo unohtanut. Taisi olla viimeinen tekstipohjainen versio r12 vuonna kivi ja kuokka.-96 vissin vuosituhat sitten.

Amis tuli mentyä vähän lasketellen läpi, teoria sujui siitä huolimatta etten lukenut pätkääkään. Kirjat kaappiin lähtiessä ja saapuessa kirjat kaapista.

Matikasta kiinnostuin vasta kun aloin pyöritellä exceliä, sen käyttö istui järkeen koska siinä oli tavoite saada aikaan jotain toisin kuin kuivia matikkakaavoja pyöritellessä jotka unohti samantien.

Työssä joutui monastikin laittamaan kaikki rattaat pyörimään yläkerrassa, vahvuutena oli juurikin vianselvittely. varmaan oli noitarumpukin välillä apuna siinä hommassa 😂.
        Koko potentiaalin käyttöä tavallaan välillä kaipaa tosiaankin vaikka se saattaa hirmu rasittavaakin olla jos jokin aikaraja painaa päälle, sitä painolastia ei kaipaa.

Ostin exälle joitakin vuosia sellaisen maalatusta puusta olevan senkin.. kaksi vastakkaista kaappia ja keskellä laatikosto..
        Ohjeet oli just yksi A4 kokoonpanokuva.
        No sain sen mielestäni kasattua oikein, kun viimeistä oveä olin kiinnittämässä, saranan paikka ei ollutkaan senkissä oikealla kohdalla..

"Voi vattu!"
        Olin siis ilmeisesti laittanut väärän päädyn.. eiku purkamaan. Eip siinä, mutta kun oli sellaista korkeakiiltoista maalattua mdf levyä.. sai olla varovainen..purin ja kasasin uudelleen vaihtaen päätylevyjä...

Ja susiksi se meni sekin. Siitä sit kasasin alkuperäisen mukaan.. totesin, että saranan paikassa oli valmistusvirhe ja runttasin raa'alla voimalla sen saranan kiinni siihen päätylevyyn.

Ja toimii.

Kaikenlaista.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Ostin exälle joitakin vuosia sellaisen maalatusta puusta olevan senkin.. kaksi vastakkaista kaappia ja keskellä laatikosto..
        Ohjeet oli just yksi A4 kokoonpanokuva.
        No sain sen mielestäni kasattua oikein, kun viimeistä oveä olin kiinnittämässä, saranan paikka ei ollutkaan senkissä oikealla kohdalla..

"Voi vattu!"
        Olin siis ilmeisesti laittanut väärän päädyn.. eiku purkamaan. Eip siinä, mutta kun oli sellaista korkeakiiltoista maalattua mdf levyä.. sai olla varovainen..purin ja kasasin uudelleen vaihtaen päätylevyjä...

Ja susiksi se meni sekin. Siitä sit kasasin alkuperäisen mukaan.. totesin, että saranan paikassa oli valmistusvirhe ja runttasin raa'alla voimalla sen saranan kiinni siihen päätylevyyn.

Ja toimii.

Kaikenlaista.

Tuttu juttu, isompi vasara silloin kun pienempi ei toimi :)

• Anonyymi kirjoitti:

Tuttu juttu, isompi vasara silloin kun pienempi ei toimi :)

Sit on tuttua sanonta,
        mitä isompi leka, sen suurempi moka.

Tekniikalla, ei voimalla. Kun olin koneistajana, yhtällään minulla oli koneparinamies joka piti just tota voimalla runnomista ratkaisuna joka hommaan.
        Otti päähän.

Mä olin huolella pitänyt huolta reukun työkalunpidikkeistä ja ne putsasin kunnolla joka käytön jälkeen. Ja putsasin ennen käyttöä. Hioin tarvittaessa. Ja tämä urpo aina runttasi lastuiseen pidikkeeseen työkaluja voimalla ja sai ne jumiin.
        Sit niitä piti iskeä irti ja skraaduja tuli koko ajan lisää..

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Sit on tuttua sanonta,
        mitä isompi leka, sen suurempi moka.

Tekniikalla, ei voimalla. Kun olin koneistajana, yhtällään minulla oli koneparinamies joka piti just tota voimalla runnomista ratkaisuna joka hommaan.
        Otti päähän.

Mä olin huolella pitänyt huolta reukun työkalunpidikkeistä ja ne putsasin kunnolla joka käytön jälkeen. Ja putsasin ennen käyttöä. Hioin tarvittaessa. Ja tämä urpo aina runttasi lastuiseen pidikkeeseen työkaluja voimalla ja sai ne jumiin.
        Sit niitä piti iskeä irti ja skraaduja tuli koko ajan lisää..

Entinen appiukko oli samantyyppinen, kauhistutti katsoa välillä kun oli jotain korjaillut, klaffipiironkiakin oli sissus sentään korjaillut neljän tuuman naulalla 🙄

• Anonyymi kirjoitti:

Entinen appiukko oli samantyyppinen, kauhistutti katsoa välillä kun oli jotain korjaillut, klaffipiironkiakin oli sissus sentään korjaillut neljän tuuman naulalla 🙄

Joillakin miehillä iskee se apinanraivo jos homma ei luista enskädeltä. Ei kaikilla.
        Kun taas nainen ei osaa tarttua lekaan silloin kun sitä oikeasti tarvittaisiin. Ei myöskään koske kaikkia naisia.

• Anonyymi

Käytä selityksiisi tekoälyä eikä älyysi tekoselityksiä.

• Anonyymi

No jopas oli näppärä.

• Toki syynä huonoon tulokseen voivat olla voimakas väsymys, "aivosumu", päihtymys, kuumehourailu ja viinakramppi. Psykologisia tekijöitä omaa tasoaan huonompaan tulokseen ovat liiallinen jännitys, pelkotilat, paniikkihäiriö ja psykoosi. Näistä kaikista tekosyistä voi valita joko yhden taikka useampia. Parhaiten huono tulos selittyy, kun antaa tekosyynä ne kaikki.

• Kaikki tai ei mitään? :)

Tyhmä on tyhmä, vaikka voissa paistaisi, kuten minun tapauksessani. Mitäpä sitä peittelemään...

• Anonyymi

Älä selitä.

- Sheena

• Aina voi käyttää selityksenä tekosyitä tai vaikka suoranaisia valheita, mikään ei yleensä moista estä. Paitsi ehkä oma moraalikäsitys, kun ihminen kyllä itse tietää koska tuli tehneeksi vilunkia ja yleensä ihminen myös kärsii siitä ihan itse, vaikkei välttämättä enää tiedosta syytä kärsimykselleen. Syy on kuitenkin ilmeinen; se että kusetti itseään, vaikka perusteli itselleen tekonsa sillä että kusettaa muita, jottei tarvitse kertoa olevansa vain oma itsensä ja täydellisen hyvä sellaisena, ottakaa tai jättäkää.

• Moikka veliseni.. sulta tulee täyttä asiaa. Itsepetos on synneistä suurin..

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Moikka veliseni.. sulta tulee täyttä asiaa. Itsepetos on synneistä suurin..

Moikka syrra! Tiiä asiasta, mutta tuo on ihan oman elämäni arkeologisista kaivauksista opittua tietoa. Kun jokin asia, joka ei ole ilmiselvästi toisen ihmisen perseilystä johtuvaa on kaihertanut, on kaivauksista aina lopulta paljastunut se, että se olinkin minä joka kuseksin omiin aamiaismuroihini ja vielä kehtasin pahoittaa siitä mieleni, toki kertomatta kummastakaan asiasta itselleni. Ihmisen mieli on kyllä perhanan hieno olio, hyvässä ja pahassa.

• randombypasser kirjoitti:

Moikka syrra! Tiiä asiasta, mutta tuo on ihan oman elämäni arkeologisista kaivauksista opittua tietoa. Kun jokin asia, joka ei ole ilmiselvästi toisen ihmisen perseilystä johtuvaa on kaihertanut, on kaivauksista aina lopulta paljastunut se, että se olinkin minä joka kuseksin omiin aamiaismuroihini ja vielä kehtasin pahoittaa siitä mieleni, toki kertomatta kummastakaan asiasta itselleni. Ihmisen mieli on kyllä perhanan hieno olio, hyvässä ja pahassa.

Hauskasti selvennetty. :)

Mutta niin naulan kantaan. Syyllisiähän ei etsitä, mutta sellainen on aina löydyttävä.

Ja tottahan tuo on, että jos joku kuseksii sun aamiaismuroihin, niin todennäköisesti syyllinen on ihan peilistä nähtävissä.

Vaatii vaan pikkiriikkisen luonnetta ymmärtää tämmöinen asia.

Hauskasti selvennetty. :)

Mutta niin naulan kantaan. Syyllisiähän ei etsitä, mutta sellainen on aina löydyttävä.

Ja tottahan tuo on, että jos joku kuseksii sun aamiaismuroihin, niin todennäköisesti syyllinen on ihan peilistä nähtävissä.

Vaatii vaan pikkiriikkisen luonnetta ymmärtää tämmöinen asia.

"Syyllisiähän ei etsitä, mutta sellainen on aina löydyttävä."
        Tuo on niin totta, ettei mitään rajaa. Juu ei me mitään syyllistä etsitä, vaan asiat pitää saada vain nopeasti takaisin kuntoon. Ja sitten pidetään noitajahtia kunne sjoku on poltettu roviolla...

Juu'u, kyllä mä olen useimmiten itteni löytänyt vastuulliseksi omasta mielipahastani, kun vain olen jaksanut antautua pienelle oman mieleni ulappain itsetutkimusretkelle. Ja aika usein sieltä on löytynyt myös se miten itse itseäni kusetin, mikä aiheuttaa yhtäaikaisen itkunaurun, kun on se yhtä aikaa niin surullista ja huvittavaa touhua. Toki lopuksi enää naurattaa, joten ehkä, mahdollisesti, jotain tuli opittua ja tismalleen samalla tavalla ei jatkossa enää itseään kuseta, toivon 😂

"Syyllisiähän ei etsitä, mutta sellainen on aina löydyttävä."
        Tuo on niin totta, ettei mitään rajaa. Juu ei me mitään syyllistä etsitä, vaan asiat pitää saada vain nopeasti takaisin kuntoon. Ja sitten pidetään noitajahtia kunne sjoku on poltettu roviolla...

Juu'u, kyllä mä olen useimmiten itteni löytänyt vastuulliseksi omasta mielipahastani, kun vain olen jaksanut antautua pienelle oman mieleni ulappain itsetutkimusretkelle. Ja aika usein sieltä on löytynyt myös se miten itse itseäni kusetin, mikä aiheuttaa yhtäaikaisen itkunaurun, kun on se yhtä aikaa niin surullista ja huvittavaa touhua. Toki lopuksi enää naurattaa, joten ehkä, mahdollisesti, jotain tuli opittua ja tismalleen samalla tavalla ei jatkossa enää itseään kuseta, toivon 😂

Juu, juu.. uskokoon ken haluaa.. 😄

Jokainen meistä elää tavalla tai toisella itsepetoksessa. Ja vaikka kuinka olisikin itselleen rehellinen, meillä immeisillä on tapana toistaa opittua kaavaa.

Elämä on vaan hitokseltaan helpompaa kun kertoo itselleen niitä pieniä valkoisia valheita. Ja kun paska lentää tuulettimeen .. on niin helppoa etsiä se syyllinen. Jostakin. Jollakin verukkeella.

Minä tiedostan valehtelevani itselleni. Yleensä valitettavan myöhään kylläkin.

Sulle nostan pipoa kun olet ymmärtänyt että oikeastaan kaikki elämässä tapahtuu omalähtöisesti. Elämä on kuin onkin asennekysymys.

Juu, juu.. uskokoon ken haluaa.. 😄

Jokainen meistä elää tavalla tai toisella itsepetoksessa. Ja vaikka kuinka olisikin itselleen rehellinen, meillä immeisillä on tapana toistaa opittua kaavaa.

Elämä on vaan hitokseltaan helpompaa kun kertoo itselleen niitä pieniä valkoisia valheita. Ja kun paska lentää tuulettimeen .. on niin helppoa etsiä se syyllinen. Jostakin. Jollakin verukkeella.

Minä tiedostan valehtelevani itselleni. Yleensä valitettavan myöhään kylläkin.

Sulle nostan pipoa kun olet ymmärtänyt että oikeastaan kaikki elämässä tapahtuu omalähtöisesti. Elämä on kuin onkin asennekysymys.

Kylläpä vain. Kyllä mä ainakin kusetan itseäni jatkuvasti ja se on ihan ok, jos se tekee sen jonkin hetken helpommaksi, muttei varsinaisesti vahingoita mitään. Ja mä usein tiedostan kusettavani itseäni ja seuraan sitten "viereltä" miten se tilanne etenee ja miten mieleni antautuu suostutteluun, se on myös aika hupaisaa. Välillä asetun poikkiteloin ja sitäkin farssia on hauska seurata 😂

Me ollaan siskoseni tässä samoja, kumpikin katsoo maailmaa samalla kaukoputkella, mitä nyt linssien vääristymät voivat tuottaa pieniä eroja siihen mitä kumpikin putkesta näkee. Mutta vain aika pieniä eroja 😉

Kylläpä vain. Kyllä mä ainakin kusetan itseäni jatkuvasti ja se on ihan ok, jos se tekee sen jonkin hetken helpommaksi, muttei varsinaisesti vahingoita mitään. Ja mä usein tiedostan kusettavani itseäni ja seuraan sitten "viereltä" miten se tilanne etenee ja miten mieleni antautuu suostutteluun, se on myös aika hupaisaa. Välillä asetun poikkiteloin ja sitäkin farssia on hauska seurata 😂

Me ollaan siskoseni tässä samoja, kumpikin katsoo maailmaa samalla kaukoputkella, mitä nyt linssien vääristymät voivat tuottaa pieniä eroja siihen mitä kumpikin putkesta näkee. Mutta vain aika pieniä eroja 😉

Noinhan se taitaa männä. Mut sä olet selvästi joissakin asioissa kehittyneemmällä tasolla kun mä.. mut tulen vahvasti perässä.
        Toisaalta mulla on vahvuuksia joissa sulla vielä pikkiriikkisen petrattavaa. Mutta samasta puusta ollaan veistetty. Ilman muuta.

Jännä että osaa löytyä tuollainen ihminen netin anonyymipalstalta, jonka kanssa ajatukset oikeastaan mistä tahansa synkkaa.

Saanko korottaa sinut? Kauan kadoksissa olleesta kaksoisveljestä sielunveljeksi?
        En tosin usko niinkään sieluun mut käsitteenä kuulostaa hyvältä.. :)

Noinhan se taitaa männä. Mut sä olet selvästi joissakin asioissa kehittyneemmällä tasolla kun mä.. mut tulen vahvasti perässä.
        Toisaalta mulla on vahvuuksia joissa sulla vielä pikkiriikkisen petrattavaa. Mutta samasta puusta ollaan veistetty. Ilman muuta.

Jännä että osaa löytyä tuollainen ihminen netin anonyymipalstalta, jonka kanssa ajatukset oikeastaan mistä tahansa synkkaa.

Saanko korottaa sinut? Kauan kadoksissa olleesta kaksoisveljestä sielunveljeksi?
        En tosin usko niinkään sieluun mut käsitteenä kuulostaa hyvältä.. :)

No varmasti! Mulla on paljonkin petrattavaa ja aika monessa asiassa, mutta ihminen venyy mihin milloinkin venyy ja just nyt mulla venyminen tapahtuu muuhun kuin kehittymisen suuntaan. Tai no, keskivartalo kehittyy ällistyttävän hyvää vauhtia, ihan yrittämättäkin 🙄

Saat toki korottaa jos se hyvältä tuntuu, kyllähän meillä jotenkin kummallisesti ajatukset kulkee samoilla uomilla. Kuten sanoit, varsin erikoista, näin tuurilla jostain anonyymiltä palstalta, mutta voittaahan sitä lotossakin joku toisinaan paljon rahaa. Sielunsisko... Joo'o, kyllä se osuu 😉

• Anonyymi

Älykkyystestejä voi harjoitella, kun harjoittelee, saa parempia tuloksia.

• Anonyymi

Ei voi sillä tuo koskee vain keskivertoihmisille suunnattuja testejä. Tuota minullekkin hoettiin 1980-luvulla kun tuosta vain aivan heittämällä suorittelin keskivertoihimisille kehiteltyjä pällitestejä.

Ostin sitten tyhmien ihmisten suositteleman kirjan joka muka auttaa saamaan korkeamman tulemman älytestissä ( ISBN 87-7741-037-8 ). Aivan paska kirja sillä jo apukoululaiset osaavat nuo pilipalitemput joita kirjassa kehoitetaan ulkoa opiskelemaan jotta saisi: menestystä, ystäviä, vaikutusvaltaa, rahaa, seksiä. Nuo opit ovat juuri niitä joita älykkäiden ihmisten ei tarvi päntätä ulkoa vaan aivot tuottavat luonnostaan vastauksen.

Älykkäitä ihmisiä on niin vähän jottei voida saada tehtyä sellaisia testejä joilla heidän älykkyyttään voitasiin "mitata" saatikka punnita kilon punnuksilla taikka litran mitoilla taikka kikkelin koolla. Niiden testien mukaan joita olen tehnyt kuulun siihen ihmisryhmään joita löytyy 1:300 000 tai 1:1 000 000. Nämä testit ovat kuitenkin soviteltu keskivertopällipään mukaan eikä niitä voi soveltaa oikeasti älykkäsiin ihmisiin juuri siksi kun meitä on niin vähän

Tuliko tämä asia nyt selväksi myös "sergeille"vai jatkuuko urputus !

• Anonyymi

Mä saan aina äykkyystesteistä täydet pisteet. Ne ei kuulemma mittaa silloin mitään. Pitäisi viedä tutkittava jatkotutkimuksiin.

En ole vielä mennyt. Pitäiskö?

• Mäne ihmeessä. Jos vaikka olisit uusi ainstain tai freudi..

• Anonyymi

Et ole käynnyt älykkyystestissä vaan sukupuolitautitestissä. Näiden kahden asian sekoittuminen kertoo piirun verran liikaa älykkyydestäsi.

Jatkotutkimuksiin joudut !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et ole käynnyt älykkyystestissä vaan sukupuolitautitestissä. Näiden kahden asian sekoittuminen kertoo piirun verran liikaa älykkyydestäsi.

Jatkotutkimuksiin joudut !

Huumetestissä riitti yksi käynti 👍🏻 -😶‍🌫️

• Anonyymi

Joka itseään älykkääksi luulee on kaikista tyhmin ihminen, ikivanha viisaus on tämä.

• Anonyymi

Vain oikeasti älykäs ihminen osaa laskea piin viimeisen desimaalin ulkoa päässälaskuna.

• Anonyymi

Ainakin MENSA:n älykkyystestit tosiaan mittaavat vain noin 12% tyhmimpien ihmisten älykkyystasoja.

• Anonyymi

Oikeasti älykkyys on suhteellista, ei pysty määrittelemään ennen kuin on määritelty mikä oli aika ennen ajan keksimistä, mitä oli ennen kuin aikaa oli olemassakaan.

• Anonyymi

Mensan testihän peruatuu nimenomaan suhteellisuuteen (oma tulos verrattuna populaatioon keskiarvoon, yhteen keskihajontaan (jonka sisään mahtuu muistaakseni 69% ihmisistä) ja kahteen, kolmeen jne. keskihajontaan.

Ihmisen oma arvio älykkyydestään perustuu yleensä vain itseä lähellä oleviin ihmisiin. Vertailuksi jos koulussa pärjää, luulee heikon koulun oppilas itseään lahjakkaaksi, vaikka toisessa koulussa hän olisi samalla osaamisella alle keskitason.

Sinänsä älykkyys ei ratkaise ihmisarvoa tai tee yhtään muita paremmaksi, eikä aina edes muita paremmin pärjääväksi. Pärjäämiseen tarvitaan muutakin kuin puhdasta älyä tai lahjakkuutta. Yleensä kuitenkin äly on lahjakkuuden muoto, joka aiheuttaa suurta kateutta ja ikäviä tunteita. Jos ihminen ei pärjää älynlahjoilla, alkaa lähes aina älyn vähättely ja muiden lahjakkuuden ja sosiaalisten taitojen korostus. Jos joku laulaa kuin enkeli tai ajaa autoa kuin R-perä, aika harvoin ihmiselle tulee tarve mitätöidä vaikka musikaalisuutta sanomalla, että ei laulukla ole merkitystä kun lahjakkuuksia on muitakin kuin musikaalisuus.

Olemme erilaisia ja se on hyvä. Mensan testi ei ole täydellinen, mutta eri älyllyyden lajit korreloi yleisälykkyyden kanssa. Se ei tarkoita, että kaikki mensan jäsenet olisi yleisälykkäitä, mutta heissä yleisälykkäitä on enemmän kuin valtaväestössä. Mielestäni älykkyys määritellään mensan sivuilla varsin hyvin:

Älykkyys on oppimiskykyä ja ongelmanratkaisutaitoa
        Älykkyyttä on kyky oppia, soveltaa opittua ja ratkoa ongelmia. Älykkyys ilmenee taitona ymmärtää ja käsitellä abstrakteja asioita.
        Älykkyys nähdään myös kykynä hahmottaa erilaisia asioiden välisiä suhteita sekä yksilön taitona käyttää ja kehittää omia kykyjään.
        Älykkyys on yksi persoonallisuuden piirteistä. Älykkyys on tärkeä ja positiivinen ominaisuus, mutta on olemassa myös monia muita tarpeellisia persoonallisuuden piirteitä, joita älykkyysosamäärä ei mittaa – esimerkiksi ahkeruus, empatiakyky ja tunnollisuus.
        Kaikki hyvät ominaisuudet, nekään, jotka auttavat yksilöä menestymään ja elämään onnellista elämää, eivät siis sisälly älykkyyteen. Älykkyyden määritteleminen onkin osittain myös filosofinen pulma; älykkyyttä ovat ne asiat, joiden yhdessä sovimme olevan älykkyyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      53
      2844
    2. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      30
      2110
    3. Yksi kuoli nokkakolarissa

Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      20
      1785
    4. Helvetistä ei ole paluuta

Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      374
      1329
    5. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      30
      1299
    6. Mikä on kaivattusi ammatti

entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      65
      1263
    7. Terveisiä vanhemmalle

J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      49
      1023
    8. Järjetön Topi-ilta

Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      20
      1009
    9. Halutaan toisiamme

Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      45
      896
    10. Miksi nainen nukut huonosti

Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo
      Ikävä
      65
      878
    Aihe