UT:n sovitusoppi EXtra 2 (= alkuperäisen aloittajan tekstiä)

Anonyymi-ap

UT:n sovitusoppi – Extra 2 ( = alkuperäisen aloittajan tekstiä...)

Aiemmat:
1) UT:n sovitusoppi? Mikä siinä hiertää?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19045371/utn-sovitusoppi-----mika-siina-hiertaa---(09-08-2025)

2) UT:n sovitusoppi- selkeä lukutaitoiselle
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19045587/utn-sovitusoppi--selkea-lukutaitoiselle!-(2)----09-08-2025

Extra - https://keskustelu.suomi24.fi/t/19045989/utn-sovitusoppi---extra-1--(-alkuperaisen-aloittajan-tekstia)
----------------------------------------------------------------

Ryhtymättä krooniseen jankuttamiseen, saati kiistelyyn - on todettava:
Jokaisen kannattaa muistaa se, ettei Raamatun tekstejä pidä ”pätkiä ja repiä” asiayhteyksistään. Kun joku ”kiivailee” vaikkapa muutaman yksittäisen jakeeen hurmoksella näin:

• (2. Kor 5:19):
”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan”
- Ja, samassa saumasssa UNOHTAA (?) mitä muuta kontekstissa (asiayhteys) lausuu? 2 Kor 5:18-21. Ja samalla unohtaa (?) mitä MUUTA kyseisestä asiyhteydestä UT opettaa?

Niin – tulee mieleen tyyppi, joka katsoi toisen kättä, ja sanoi: ”tämä on sormi”!
Kun toinen sanoi, että hups-hups- tässä on KOKO käsi, viisi sormea!
Tyyppi jatkoi inttämistä: mutta tämä sormi on se…. Jota… minä nyt vain korostan.

Okei. Antaa inttää. Jumalalle kiitos, että UT:n opetukset ja tekstit sovinnosta ovat niin selkeitä.

Ei tarvitse olla sellaisen varassa, joka yli 2000 vuotta Jeesuksen ristin työn perästä HERÄÄ ja hehkuttaa: ”UT:n sovitusoppi? Oikea linja vihdoin!” ( Aika myöhäinen herääminen…)

Nyt kertausta: 2 Kor 5:18-21
• ”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan.”
• ”Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa.
• Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden.

1) UT:n oppi ”sovituksesta” - lunastuksesta? (LÄHDE: 2 Korintt 5:18-21)

• ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.” ( 2. Kor 5:19)

2) Jumalan osuus ja ihmisen osuus?

2.1. Jumalan osuus! 2 Korintt 5: 18-19
------------------------------------------------
On täysin selvää, ettei ihminen voi lisätä mitään siihen sovitustekoon, jonka Herramme Jeesus saattoi täydellisesti valmiiksi. Golgatan ristillä! Se juuri oli se Jumalan osuus ja teko! Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa! Jumalan puolelta asia on valmis.

2.2. Ihmisen osa ja rooli? Paavali valaisee: (2 Koritt 5:19-20)
-------------------------------------------------------
Vaikka Jumala teki kaiken VALMIIKSI, se ei tarkoita että sovitus (lunastus, pelastus) lankeaisi tuosta vain - kenelle vain – kuin ”manulle illallinen”! - Ei se niin mene. Raamatun Sanan mukaan! Koko maailma, kaikki ihmiset eivät KOSKAAN pelastu. Se asia on NIIN KIRKAS UT:n teksteissä, että sitä on mahdoton kumota. Jeesus itse sen todisti. Lukekaa Raamatusta.

• ”--- ja hän uskoi meille sovituksen sanan. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: ANTAKAA sovittaa itsenne Jumalan kanssa.” ( = ihmisen oma suostumus!)

2.3. Ihmisen osuus ja rooli on OTTAA VASTAAN tuo ”sovituksen” lahja ja teko!
-------------------------------------------------------------------------------------------------

• ”Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.”

• ”Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.”

Sovitus, pelastus, lunastus? Se on Jumalan LAHJA. Mutta IHMISEN osuus on OTTAA lahja vastaan! Siksi Jeesus käski tätä ”ilosanomaa” – sovituksen sanaa saarnata kaikessa maailmassa! Silloin, ja edelleen sitä julistetaan!

• Ihmisen osuus: kääntymys – parannus - pesäero syntisestä tiestä!

• Ihmisen tulee itsensä hyväksyä se, mitä Jeesus Kristus teki Golgatalla. Se on vapaaehtoista.
• Jumala ei pakota ketään.

• "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.” ( Matt 16:24)

• Pietari: Apt 3:19-20, 26
• ”Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois..
• ” Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne.”

Jumalan valmistamaan sovitukseen, lunastukseen, pelastukseen Jeesuksessa ei KUKAAN voi lisätä mitään.

Ainoa rooli ihmisellä on uskon kautta ottaa vastaan pelastuksen lahja. Tulla sovinnosta osalliseksi, armosta.

33

207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

TÄMÄ on sovituksen sana:

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa."

TÄMÄ on historiallinen faktoa.

Historiallaisia faktoja ei pysytetä vooimassa uskomalla niihin.

Koko tuo sinun harhainen sekametelisoppasi perustuu siihen, ettet ole tajunnut tätä yksinkertaista totuutta.

• Anonyymi

Kuka se sekametelisoppaa tarjoilee?
        Onko sulla harhaisia fiiliksiä?

• Anonyymi

• ”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan.”
        • ”Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa.
        • Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka se sekametelisoppaa tarjoilee?
        Onko sulla harhaisia fiiliksiä?

Leiju sinä keijukainen yläilmoissa piittaamatta historiallisista faktoista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisää Raamatun sanaa. ( =kertaus on opintojen äiti ja isä...) ! kor 5:18-21

5:18 Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.

5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme.
        Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Joka Herrassa on, sanoo amen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Leiju sinä keijukainen yläilmoissa piittaamatta historiallisista faktoista.

Näetkö sinä keijukaisia? Yläilmoissa? Paha juttu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on tapana korostaa, että sovinnon syntyminen vaatii molempien osapuolten suostumuksen.

Ok. Pohditaanpa tilannetta, josta on päästävä sovintoon. Mitä on mennyt pieleen? Mitä on korjattava?

Sovitettavana oli tilanne, jossa ihmiskunta oli vieraantunut Jumalasta Aadamin lankeemuksen seurauksena; ihmisistä oli tullut heikkoja, syntisiä ja Jumalan vihollisia.

Millä tavoin Jumala oli erkaantunut ihmiskunnansta? Ei millään tavoin. Ei Jumala ollut tehnyt mitään väärää. Ei Jumalalla ollut mitään anteeksipyydettävää. Ei Jumalalla ollut omalta puoleltaan mitään sovitettavaa.

Ihmiskunta oli se osapuoli, joka oli vieraantunut toisesta osapuolesta. Ihmiskunta oli se, joka oli tehnyt syntiä. Ihmiskunta oli se, joka oli ajautunut sopusoinnusta ja yhteydestä pois.

Ja TÄMÄN ihmiskunnan Jumala sovitti Kristuksessa ITSENSÄ KANSSA EIKÄ LUKENUT HEILLE HEIDÄN RIKKOMUKSIAAN.

Jumala toisin sanoen oma-aloitteisesti ANTOI JO IHMISKUNNALLE IHMISKUNNAN SYNTIVELAN ANTEEKSI. Jumalan ei tarvinnut eikä tarvitse PYYTÄÄ omalta puoleltaan mitään syntejä anteeksi.

Ihmiskunnan osuus ja rooli ei toisin sanoen ole tässä sovituksen/sovinnon asiassa TASAVEROINEN Jumalan kanssa - tilanne ei ole kahden osapuolen kesken SYMMETRINEN niin, että molemmat osapuolet olisivat syyllstyneet rikkomukseen ja molempien on pyydettävä, annettava ja saatava anteeksi.

Ja kuitenkin sinä esitäät asian niin kuin tilanne OLISI TASAVERTAINEN - että sovintoa EI SYNNY, jos tooinen osapuoli ei SUOSTU siihen.

Jumala ei armolahjojansa kadu - Hän ei sovituksesta luovu,, koska on antanut Poikansa KOKO MAAILMAN lunnaiksi ja on JO poistanut KOKO MAAILMAN synnin.

Siksipä sovitus ei ole jotain, joka "astuu voimaan" YKSILÖIDEN kohdalla, kunha he "vastaanottavat" sen YKSILÖINÄ omalle kohdalleen, KOSKA MISSÄÄN PÄIN UUTTA TESTAMENTTIA NOIN EI SANOTA, MISSÄÄN!!!

Missä vaiheessa Jumala meni VETÄMÄÄN koko maailman sovituksen takaisin ja pilkkomaan ja MUUNTAMAAN sen sadaksi miljardiksi "yksilölliseksi" sovituksen tarjoukseksi?

Sinun päässäsi, ei missään muualla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuvitteellinen esimerkki sovituksen tapahtuman epäsymmetriasta, siis siitä, että osapuolet eivät ole sovintoa tehtäessä alkuunkaan tasavertaiset:

Olen aikoinaan pummannut Reiskalta viisi tonnia aikomatta edes maksaa sitä takaisin. Velka on saanut minut etäänntymään hänestä ja karttamaan ja hieman pelkäämäänkin häntä. Jopa vihaamaan, koska hänen olemassaolonsa muistuttaa minua katalasta tempustani.

Reiska on miehistä paras. Lempeä, hyväntahtoinen ja anteeksiantava ja kaikessa tuossa vakaa kuin kallio ja samaan aikaan vaatimaton. Saatuaan kuulla, että minä karttelen häntä, hän silkkaa hyvyyttään sanoo yhteiselle kaverillemme, että haluaisi tavata minut. Että menneet ovat menneitä eikä niitä pidä muistella. Niinpä hän pyytää yhteistä kaveriamme lähtemään tuomaan minulle sanaa, että Reiska on jo ajat sitten ANTANUT sen viiden tonnin velan anteeksi ja haluaa, että välimme ovat niin kuin ennenkin, ennen kuin se velka syntyi.

Olemmeko me tasavertaiset tässä Reiskan sovintoehdotusasiassa? Onko Reiska minulle jotain pystyssä? Onko MINULLA jotain anteeksiannettavaa? Ei tietenkään. Mitä Reiskan sovintoehdotus TARKOITTAA minun kannaltani, mitä se pitää SISÄLLÄÄN? Millainen VAATIMUS siihen sisältyy?

Ei sitten MINKÄÄNLAISTA.

Reiska ainoastaan toivoo, että minä USKON SAANEENI SEN VELAN ANTEEKSI JA ETTÄ USKON SENKIN, ETTÄ REISKA TARKOITTAA MITÄ SANOO TOIVEESTAAN VÄLIEMME KORJAANTUMISESTA.

That's it.

MINUN PUOLELTANI "sovintoon suostuminen" on Reiskan sanoihin uskomista, ei sen enempää. Ja tietenkin sitä iloitsemista, että Reiska on niin hyvä ja anteeksiantava tyyyppi.

Tätä tarkoittaa 2 Kor. 5:20, ei yhtään sen enemphyväksy".ää.

Jumala ei ole tarinan Reiskaa vastaan".HUONOMPI, niin että Hän PERUISI sovituksen niiden kohdalla, jotka eivät ymmärrä sen sisältöä tai jostain muusta syystä eivät "pta sitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuvitteellinen esimerkki sovituksen tapahtuman epäsymmetriasta, siis siitä, että osapuolet eivät ole sovintoa tehtäessä alkuunkaan tasavertaiset:

Olen aikoinaan pummannut Reiskalta viisi tonnia aikomatta edes maksaa sitä takaisin. Velka on saanut minut etäänntymään hänestä ja karttamaan ja hieman pelkäämäänkin häntä. Jopa vihaamaan, koska hänen olemassaolonsa muistuttaa minua katalasta tempustani.

Reiska on miehistä paras. Lempeä, hyväntahtoinen ja anteeksiantava ja kaikessa tuossa vakaa kuin kallio ja samaan aikaan vaatimaton. Saatuaan kuulla, että minä karttelen häntä, hän silkkaa hyvyyttään sanoo yhteiselle kaverillemme, että haluaisi tavata minut. Että menneet ovat menneitä eikä niitä pidä muistella. Niinpä hän pyytää yhteistä kaveriamme lähtemään tuomaan minulle sanaa, että Reiska on jo ajat sitten ANTANUT sen viiden tonnin velan anteeksi ja haluaa, että välimme ovat niin kuin ennenkin, ennen kuin se velka syntyi.

Olemmeko me tasavertaiset tässä Reiskan sovintoehdotusasiassa? Onko Reiska minulle jotain pystyssä? Onko MINULLA jotain anteeksiannettavaa? Ei tietenkään. Mitä Reiskan sovintoehdotus TARKOITTAA minun kannaltani, mitä se pitää SISÄLLÄÄN? Millainen VAATIMUS siihen sisältyy?

Ei sitten MINKÄÄNLAISTA.

Reiska ainoastaan toivoo, että minä USKON SAANEENI SEN VELAN ANTEEKSI JA ETTÄ USKON SENKIN, ETTÄ REISKA TARKOITTAA MITÄ SANOO TOIVEESTAAN VÄLIEMME KORJAANTUMISESTA.

That's it.

MINUN PUOLELTANI "sovintoon suostuminen" on Reiskan sanoihin uskomista, ei sen enempää. Ja tietenkin sitä iloitsemista, että Reiska on niin hyvä ja anteeksiantava tyyyppi.

Tätä tarkoittaa 2 Kor. 5:20, ei yhtään sen enemphyväksy".ää.

Jumala ei ole tarinan Reiskaa vastaan".HUONOMPI, niin että Hän PERUISI sovituksen niiden kohdalla, jotka eivät ymmärrä sen sisältöä tai jostain muusta syystä eivät "pta sitä

Kun ei ymmärrä niin ei voi mitään.

Sopimus jonkun Reiskan kanssa on ihan eri tason asia, kuin?

OTTAA henkilökohtaisesti VASTAAN se Jumalan valmistama sovinto, pelastus, joka näkyi Golgatan risrillä.

Se ei ole sopimus Jumalan ja syntisen kesken!

- Vaan VALMIIN sovituksen vastaaotto ja kuittaus!

Minä HYVÄKSYN Jeesuksen lunastustyö, amen.

(allekirjottus) ja Jumala reagoi sovitksen VASTAANOTETUKSI...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OTTAA henkilökohtaisesti VASTAAN se Jumalan valmistama sovinto, pelastus, joka näkyi Golgatan risrillä.

Te sovituksen sanan päälle paskojat väännätte suomen kielelltä niskat nurin.

Käytät ilmausta "ottaa vastaan Jumalan valmistava sovinto".

On pakko kysyä: missä kohtaa UT:ta sanotaan noin?

Vastaan puolestasi: ei missään.

Sovituksesta kertovissa jakeissa ei koskaan käytetä "ottaa vastaan" -ilmaisua, eikä ylipäätään missään käytetä "Jumalan valmistama sovinto/sovitus" -ilmaisua.

Tällaisia kielellisiä syöpäkasvannaisia syntyy nimenomaan tilanteissa, kun halveksitaan sovituksen sanaa, joka kuuluu:

"Jumala oli Kristuksessa ja

sovitti (MENNYT AIKAMUOTO)

maailman (ei uskovia vaan KOKO MAAILMAN)

itsensä kanssa."

Nyt sinä puolestasi väität, että sovitus ei toteudu, JOLLEI MAAILMA SOVITA JUMALAA ITSENSÄ KANSSA - ikään kuin tuollaisessa olisi jotain JÄRKEÄ!!!

:D :D :D

Ristillä tapahtunut sovitus piti sisällään SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUKSEN ("- - eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan.")

Jumala ei asettanut tälle syntien anteeksiantamukselle MITÄÄN EHTOJA - voit lukea sen tuosta jakeesta 19 vaikka sata kertaa.

Siirrytään vihaamasi Reiska-esimerkin pariin, vaikka sinä et sovituksen sanan mielessäsi sotkeneena ymmärtänyt siitä yhtään mitään. Kun Reiska itse tykönään päätti antaa minulle velan anteeksi, minä tuona hetkenä vapauduin tuosta velasta - tietämättäni sitä.
        Se näet oli REISKA, jolla oli valta päättää tuosta velan anteeksiantamuksesta, EN MINÄ.
        Jos minä jostain syystä haistatan Reiskan lähettämälle viestin tuojalle huilun, Reiskan anteeksiantamus siitä huolimatta PYSYY. Häntä murehduttaa ainoastaan se, ettei alkuperäinen toveruutemme palautunut - VIELÄ.

Koska Jumala tosiaankaan ei ole mikään Reiska vaan KAIKKIVALTIAS Rakkaus, Hän saattaa lopulta kaikki totuuden tuntoon ja pelastukseen, kuten Paavali 1 Tim. 2:ssa ja muuallakin paljastaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä sinun satuilussasi Jumala on kuin tarinan Reiska, joka on päättänyt sisällyttää viiden tonnin velan anteeksiantoon EHDON.

Ehto on myöntymys minun puoleltani - se, että suostun siihen, ettei minun tarvitse maksaa velkaa takaisin.

Ihkaoikeassa elämässähän sata velallista sadasta suostuisi tähän ehtoon; tarjous on niin uskomattoman hyvä.

Mutta tässä teidän sovituksen sanan päälle paskojien satuilussa ihmiskuntaa riivaa jokin käsittämätön typeryys tai ylpeys tai sokeus, niin että vain aniharvat ymmärtävät "ottaa vastaan" tämän "Jumalan valmistaman sovituksen".

Ja silti Jumala, joka Kaikkivaltiaana on ollut tästä aina tietoinen, päätti asettaa ennalta tällaisen "vastaanottamis-EHDON", joka jäädessään täyttymättä PERUUTTAA YKSILÖIHMISTEN KOHDALLA KOKO SOVITUKSEN.

Olisiko niin ollen kohtuullista kutsua tätä teidän satuilusovitustanne sen oikealla nimellä: Jumalan valmistama EHDOLLINEN sovitus? Joka ei siis ole sovitus lainkaan vaan pelkkä SOVITUKSEN TARJOUS.

Ja phutaanko jakeessa 2 Kor. 5:19 sovituksen TARJOUKSESTA?

On nimittäin jokseenkin erikoista, että on olemassa jotakin, mutta jos sitä "ei oteta vastaan", SITÄ EI OLLUTKAAN OLEMASSA. Siitäkään huolimatta, että se oli peräti "Jumalan valmistama".

Mutta jatkakaa te suomen kielen raiskaamista sovituksen sanan ohella; te tunnutte saavan siitä niin mehukkaita uskonnollisia kiksejä, että tuosta näyttäisi muodstuneen ihan omanlaisensa addiktio.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä sinun satuilussasi Jumala on kuin tarinan Reiska, joka on päättänyt sisällyttää viiden tonnin velan anteeksiantoon EHDON.

Ehto on myöntymys minun puoleltani - se, että suostun siihen, ettei minun tarvitse maksaa velkaa takaisin.

Ihkaoikeassa elämässähän sata velallista sadasta suostuisi tähän ehtoon; tarjous on niin uskomattoman hyvä.

Mutta tässä teidän sovituksen sanan päälle paskojien satuilussa ihmiskuntaa riivaa jokin käsittämätön typeryys tai ylpeys tai sokeus, niin että vain aniharvat ymmärtävät "ottaa vastaan" tämän "Jumalan valmistaman sovituksen".

Ja silti Jumala, joka Kaikkivaltiaana on ollut tästä aina tietoinen, päätti asettaa ennalta tällaisen "vastaanottamis-EHDON", joka jäädessään täyttymättä PERUUTTAA YKSILÖIHMISTEN KOHDALLA KOKO SOVITUKSEN.

Olisiko niin ollen kohtuullista kutsua tätä teidän satuilusovitustanne sen oikealla nimellä: Jumalan valmistama EHDOLLINEN sovitus? Joka ei siis ole sovitus lainkaan vaan pelkkä SOVITUKSEN TARJOUS.

On nimittäin jokseenkin erikoista, että on olemassa jotakin, mutta jos sitä "ei oteta vastaan", SITÄ EI OLLUTKAAN OLEMASSA. Siitäkään huolimatta, että se oli peräti "Jumalan valmistama".

Mutta jatkakaa te suomen kielen raiskaamista sovituksen sanan ohella; te tunnutte saavan siitä niin mehukkaita uskonnollisia kiksejä, että tuosta näyttäisi muodstuneen ihan omanlaisensa addiktio.

Ei auta itku markkinoilla, eikä kapina!

Tässä aamupalaa jos maistuu?

Lue koko tekstiyhteys - jos sulla Raamattu on?

Sovitusasia sisältää muutakin kuin 2. Kor 5:19.
        Lue koko pätkä: 2 Kor 5:17-21 (älä raiskaa noita jakeita 17-21)

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19046410/moderni-sovitusopin-eksytys--harha!--(osa-2)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vähän valoa?

Jumalan sovitustyö ei lainkaan peruunnu, vaikka moni jättää "hyödyn" eli lahjan ottamatta vastaan.

Perinö jaetaan niiden kesken - joille kelpaa sovitus!

Amen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei auta itku markkinoilla, eikä kapina!

Tässä aamupalaa jos maistuu?

Lue koko tekstiyhteys - jos sulla Raamattu on?

Sovitusasia sisältää muutakin kuin 2. Kor 5:19.
        Lue koko pätkä: 2 Kor 5:17-21 (älä raiskaa noita jakeita 17-21)

https://keskustelu.suomi24.fi/t/19046410/moderni-sovitusopin-eksytys--harha!--(osa-2)

Myönnän, että olen törppö, kun tuhlaan kaltaiseesi paatuneeseen fariseukseen ruutia.

Mutta kerta vielä, kun käytät tuossa liinkkisi tekstissä myös sanaa "lunastus":

Lunastus-metafora on mielenkiintoinen. Siis kun sitä käyttää mahdollisimman väärin.

Löytyyköhän historiasta monta tapausta, jossa orjia tai sotavankeja lunastettaessa on ollut järkevää pohtia: "No niin. Nyt lunnasrahat vaihtavat omistajaa. Monikohan noista orjista/sotavangeista HALUAA vapautua orjuuttajan/vihollisen kynsistä?"

Ei ainuttakaan. Tietenkään. Lunnaiden maksu on aina väistämättä sisältänyt orjien/sotavankien siirtymisen omistajalta toiselle. Tätä ja vain tätä on Jeesuksen kuoleman aikaansaama lunastus tarkoittanut. OMISTAJAN VAIHTUMISTA. Siksi ja juuri siksi Paavali on käyttänyt termiä "lunastus".

Mutta sinunlaisesi evankeliumin vääntelijät, kuinkas muutenkaan, vääntävät ilmauksen alkuperäisen merkityksen korkkiruuville ja hokevat: "Tämä lunastus ON OTETTAVA VASTAAN."

Tämä on suurin piirtein yhtä typerää kuin olisi sanoa, että kun ostan kaupasta jäätelön, en saa sitä maksun suoritettua itselleni, jollei jäätelö halua siirtyä minun omistukseeni.

Ja sinäkin, btw, noudatat robotin tavoin soovituksen sanan päälle paskojien tyypillistä Raamatun pilkkomista; päätät, että sovituksen "asiayhteys" käynnistyy jakeesta 17.
        Teidän sokeutenne kattaa sopivasti jakeet 14-16; te jätätte NUO uskollisesti aina pois.

Mutta jatka toki aivotonta copy-pasteiluasi. Se tuntuu istuvan sinulle.

:D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myönnän, että olen törppö, kun tuhlaan kaltaiseesi paatuneeseen fariseukseen ruutia.

Mutta kerta vielä, kun käytät tuossa liinkkisi tekstissä myös sanaa "lunastus":

Lunastus-metafora on mielenkiintoinen. Siis kun sitä käyttää mahdollisimman väärin.

Löytyyköhän historiasta monta tapausta, jossa orjia tai sotavankeja lunastettaessa on ollut järkevää pohtia: "No niin. Nyt lunnasrahat vaihtavat omistajaa. Monikohan noista orjista/sotavangeista HALUAA vapautua orjuuttajan/vihollisen kynsistä?"

Ei ainuttakaan. Tietenkään. Lunnaiden maksu on aina väistämättä sisältänyt orjien/sotavankien siirtymisen omistajalta toiselle. Tätä ja vain tätä on Jeesuksen kuoleman aikaansaama lunastus tarkoittanut. OMISTAJAN VAIHTUMISTA. Siksi ja juuri siksi Paavali on käyttänyt termiä "lunastus".

Mutta sinunlaisesi evankeliumin vääntelijät, kuinkas muutenkaan, vääntävät ilmauksen alkuperäisen merkityksen korkkiruuville ja hokevat: "Tämä lunastus ON OTETTAVA VASTAAN."

Tämä on suurin piirtein yhtä typerää kuin olisi sanoa, että kun ostan kaupasta jäätelön, en saa sitä maksun suoritettua itselleni, jollei jäätelö halua siirtyä minun omistukseeni.

Ja sinäkin, btw, noudatat robotin tavoin soovituksen sanan päälle paskojien tyypillistä Raamatun pilkkomista; päätät, että sovituksen "asiayhteys" käynnistyy jakeesta 17.
        Teidän sokeutenne kattaa sopivasti jakeet 14-16; te jätätte NUO uskollisesti aina pois.

Mutta jatka toki aivotonta copy-pasteiluasi. Se tuntuu istuvan sinulle.

:D

Säälin sinua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on tapana korostaa, että sovinnon syntyminen vaatii molempien osapuolten suostumuksen.

Ok. Pohditaanpa tilannetta, josta on päästävä sovintoon. Mitä on mennyt pieleen? Mitä on korjattava?

Sovitettavana oli tilanne, jossa ihmiskunta oli vieraantunut Jumalasta Aadamin lankeemuksen seurauksena; ihmisistä oli tullut heikkoja, syntisiä ja Jumalan vihollisia.

Millä tavoin Jumala oli erkaantunut ihmiskunnansta? Ei millään tavoin. Ei Jumala ollut tehnyt mitään väärää. Ei Jumalalla ollut mitään anteeksipyydettävää. Ei Jumalalla ollut omalta puoleltaan mitään sovitettavaa.

Ihmiskunta oli se osapuoli, joka oli vieraantunut toisesta osapuolesta. Ihmiskunta oli se, joka oli tehnyt syntiä. Ihmiskunta oli se, joka oli ajautunut sopusoinnusta ja yhteydestä pois.

Ja TÄMÄN ihmiskunnan Jumala sovitti Kristuksessa ITSENSÄ KANSSA EIKÄ LUKENUT HEILLE HEIDÄN RIKKOMUKSIAAN.

Jumala toisin sanoen oma-aloitteisesti ANTOI JO IHMISKUNNALLE IHMISKUNNAN SYNTIVELAN ANTEEKSI. Jumalan ei tarvinnut eikä tarvitse PYYTÄÄ omalta puoleltaan mitään syntejä anteeksi.

Ihmiskunnan osuus ja rooli ei toisin sanoen ole tässä sovituksen/sovinnon asiassa TASAVEROINEN Jumalan kanssa - tilanne ei ole kahden osapuolen kesken SYMMETRINEN niin, että molemmat osapuolet olisivat syyllstyneet rikkomukseen ja molempien on pyydettävä, annettava ja saatava anteeksi.

Ja kuitenkin sinä esitäät asian niin kuin tilanne OLISI TASAVERTAINEN - että sovintoa EI SYNNY, jos tooinen osapuoli ei SUOSTU siihen.

Jumala ei armolahjojansa kadu - Hän ei sovituksesta luovu,, koska on antanut Poikansa KOKO MAAILMAN lunnaiksi ja on JO poistanut KOKO MAAILMAN synnin.

Siksipä sovitus ei ole jotain, joka "astuu voimaan" YKSILÖIDEN kohdalla, kunha he "vastaanottavat" sen YKSILÖINÄ omalle kohdalleen, KOSKA MISSÄÄN PÄIN UUTTA TESTAMENTTIA NOIN EI SANOTA, MISSÄÄN!!!

Missä vaiheessa Jumala meni VETÄMÄÄN koko maailman sovituksen takaisin ja pilkkomaan ja MUUNTAMAAN sen sadaksi miljardiksi "yksilölliseksi" sovituksen tarjoukseksi?

Sinun päässäsi, ei missään muualla.

Voi sinua. Jospa Jumala armossaan vielä avaisi silmänsä totuudelle. Pelastus on sinullekin tarjolla. Sinun tarvitsee vain uskoa se. Miksi vihaat uskomista noin hirveästi? Millainen taivaasta tulisi, jos sinne laitettaisiin pakolla kaikki Jumaaln vihaajatkin, ja kaikki, jotka olisivat röyhkeästi sillä asenteella, että heillä oli 'oikeus' tulla taivaaseen, kun kerran kaikki muutkin pääsevät? Ilman synnintuntoa? Ilman kääntymystä? Ilman uskoa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi sinua. Jospa Jumala armossaan vielä avaisi silmänsä totuudelle. Pelastus on sinullekin tarjolla. Sinun tarvitsee vain uskoa se. Miksi vihaat uskomista noin hirveästi? Millainen taivaasta tulisi, jos sinne laitettaisiin pakolla kaikki Jumaaln vihaajatkin, ja kaikki, jotka olisivat röyhkeästi sillä asenteella, että heillä oli 'oikeus' tulla taivaaseen, kun kerran kaikki muutkin pääsevät? Ilman synnintuntoa? Ilman kääntymystä? Ilman uskoa?

Oikein hyvä kommentti! Pelastus on tarjolla. Ottakaa tai jättäkää!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Säälin sinua.

Riittää, kun luet huolella jakeen 2 Kor. 5:19

ja uskot sen.

Sen myötä avautuu Uusi testamentti.

Jos pysyt epäuskossasi, se sokaisee sinut koko Uuden testamentin osalta.

Tuo "Säälin sinua" on osoitus tavattoman syvästä omahyväisyydestä ja itsetyytyväisyydestä. Sovituksen sana voi puhdistaasen sinusta pois.

• Anonyymi

JK:

Jumalan "tarjous" - sovintoasia - on tapahtunut aikanaan. Sen toteutti Jeesus Kristus Golgatalla.

Tarjous on voimassa.

Mutta se ei auta eikä hyödytä, jolle ihminen "tartu tarjoukseen" ja hyväksy sitä omalla kohdallaan.

Se on kuin lottovoitto? Jää hyödyntämättä, ellei lunasta sitä itselleen...

• Anonyymi

Paavali ei vain puhu mistääntarjjouksesta vaan siitä, että Jumala sovitti maailman iitsensä kanssa.

Te sovitus-ateistit jostain syystä vastustatte tätä.

ja uskot sen.

• Anonyymi

Jokaisen (minunkin) kannattaisi lukea Raamattu kokonaan läpi ainakin kerran vuodessa. Saisi kokonaiskäsityksen Jumalan sanasta, eikä kompastuisi johonkin yhteen jakeeseen, tietämättömänä koko kirjan sanomasta.

Tuo jankkaaja on jotenkin sokeutunut, mutta luulee jankutustaan erityisen hurskauden osoitukseksi. Tietämättömyys, tyhmyys ja autismi yhdistyvät pätemisen tarpeeseen ja omahyväisyyteen. Surullinen tulos. Jumala on nöyrien puolella ja ylpeitä vastaan.

• Anonyymi

ja uskot sen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ja uskot sen.

Kannattaa lukea koko asiakokonaisuus:
        2 Kor 5:17-21

Paavali ei kirjoittanut VAIN tuota YHTÄ jankkaamaasi jaetta, 2 Kor 5:19.

Epäuskoa ei ole.
        Usko ei ole Yhden Jakeen varassa.

Uskon alkaja ja täyttäjä on Herra Jeesus Kristus! ( Heb 12.2)

Mutta harhaopit ja niiden henget tunnetaan... ja osataan karttaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa lukea koko asiakokonaisuus:
        2 Kor 5:17-21

Paavali ei kirjoittanut VAIN tuota YHTÄ jankkaamaasi jaetta, 2 Kor 5:19.

Epäuskoa ei ole.
        Usko ei ole Yhden Jakeen varassa.

Uskon alkaja ja täyttäjä on Herra Jeesus Kristus! ( Heb 12.2)

Mutta harhaopit ja niiden henget tunnetaan... ja osataan karttaa!

No sinä et siihen usko, kun pidät sen esilläpitoa jankkaamisena. Jos uskoisit, julistaisit sitä itse. Mutta nyt sinä paskot sen päälle.

• Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Täyttä hevonpaskaa! 🤣🤣🤣

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täyttä hevonpaskaa! 🤣🤣🤣

Sulla on paha p-ongelma siis kakkavaiva?
        Koeta päästä pytylle?

• Anonyymi

On hämmästyttävää, kuinka kiivaasti jotkut täällä ponnistelevat, ettei Raamatun kirkas sana pääsisi pintaan.

1. Tim. 2:4
        “Hän tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuvat ja tulevat tuntemaan totuuden.”

Sen sijaan että iloittaisiin Jumalan rajattomasta armosta, ryhdytään taistelemaan sitä vastaan. Aivan kuin kadotuksen säilyttäminen olisi tärkeämpää kuin pelastuksen ilosanoma.

Kun Raamatussa sanotaan kaikki, he kiirehtivät lisäämään: “Ei tietenkään kaikki.”

Kun Raamatussa sanotaan koko maailma, he korjaavat: “Ei tietenkään koko maailma.”

Totuutta vastustetaan kiivaasti. Ja se jos mikä paljastaa, että se totuus käy heihin kohti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on paha p-ongelma siis kakkavaiva?
        Koeta päästä pytylle?

"P-ongelma"?! Nyhverö ei uskalla kirjoittaa sanaa "paska", kun pelkää menettävänsä pelastuksensa!
        😂😂😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On hämmästyttävää, kuinka kiivaasti jotkut täällä ponnistelevat, ettei Raamatun kirkas sana pääsisi pintaan.

1. Tim. 2:4
        “Hän tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuvat ja tulevat tuntemaan totuuden.”

Sen sijaan että iloittaisiin Jumalan rajattomasta armosta, ryhdytään taistelemaan sitä vastaan. Aivan kuin kadotuksen säilyttäminen olisi tärkeämpää kuin pelastuksen ilosanoma.

Kun Raamatussa sanotaan kaikki, he kiirehtivät lisäämään: “Ei tietenkään kaikki.”

Kun Raamatussa sanotaan koko maailma, he korjaavat: “Ei tietenkään koko maailma.”

Totuutta vastustetaan kiivaasti. Ja se jos mikä paljastaa, että se totuus käy heihin kohti.

Juuri näin! Helvettiopin pystyyn kangistamat pelkurit eivät uskalla ajatella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri näin! Helvettiopin pystyyn kangistamat pelkurit eivät uskalla ajatella.

Oletko sellainen, kaikki ei ole!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko sellainen, kaikki ei ole!

Kaikki helvettiuskovaiset OVAT. Minä en ole.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2486
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2106
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1779
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      91
      1732
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1527
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      127
      1086
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1085
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1001
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe