Lapsivapaa vs. Lapseton - kaikki lapsettomat eivät ole samanlaisia

Anonyymi-ap

Minusta on jotenkin aina ollut häiritsevää ja jopa harhaanjohtavaa että kaikki lapsettomat niputetaan yhden termin alle: "lapseton" vaikka ihmisiä on erilaisia.

Lapsivapaa (childfree) kuvaa hyvin ihmistä joka on itse valinnut vapaaehtoisesti lapsettoman elämän ja se tekee hänet onnelliseksi.

Lapseton (childless) viittaa jonkun puuttumiseen mikä on ikävä asia. Raha-ton, kodi-ton, jne...

15

354

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Toisaalta noinkin. On kuitenkin melko tungettelevaa alkaa kyselemään tätä asiaa. Siksi tuollainen "niputtaminen" on mielestäni ihan hyvä asia tilanteessa, jossa puhutaan asiasta igan yleisellä tasolla. Lapseton on kuitenkin selvästi vähemmän arvolatautunut ilmaisu kuin vaikkapa tuo lapsivapaa. Moni vapaaehtoisesti lapsetonkaan ei haluaisi ilmaista olevansa lapsivapaa. Kuulun itse noihin, jotka eivät missään nimessä haluaisi sanoa olevansa lapsivapaita, sillä tuo sana ei kuvaa lainkaan suhdettani muksuihin, vaikken omia haluakaan.

• Anonyymi

Ai niin. Eikä tuo -ton pääte aina "viittaa jonkun puuttumiseen mikä on ikävä asia" ... velaton, puuton, autoton, maidoton, gluteeniton jne. Se kuvaa vain, että jotakin ei ole, ilman oletusta hyvästä tai huonosta.

• Anonyymi

Entäs kun isyyttä määritellään olen lapsenvahtina tai hoidan niitä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entäs kun isyyttä määritellään olen lapsenvahtina tai hoidan niitä?

Olen pahoillani, jos isyydestäsi puhutaan noin vähättelevästi. Minulle on itsestäänselvää, että isä hoitaa omia lapsiaan siinä missä äitikin. Sitä kutsutaan vanhemmuudeksi. Toisaalta moni kyllä tarkoittaa tuon myös jalustalle nostamiseksi. He puhuvat ikään kuin olisi isokin asia, että isä hoitaa lastaan/lapsiaan ja ihmettelevät miten lasten äiti saa lasten isän suostumaan "lapsenvahdiksi". Aivan sekopäinen kysymys minusta.

Vaan miten tämä liittyy lapsettomuuteen tai aloituksen ehdotuksen mukaan lapsivapauteen?

• Anonyymi

Tuhka mikä tuhka voi harni

• Anonyymi

En ole koskaan ymmärtänyt tuota ilmaisua. Tuhka on hyvin hedelmällinen kasvualusta.

• Anonyymi

Viittaako kikkeliin?

• Pelkkä "childfree" on myös epäselvä, jopa "childfree by choice" on epäselvä, "childfree by own choice" on selkeä.

"Vapaaehtoinen lapsettomuus" on ala-arvoinen suomennos, "voluntary" on myös tahdonalainen, tarkoituksellinen jotka sopivat oikealla tavalla käsitteen "voluntary childless" suomentamiseen, koska kyseessä ei ole mikään vapaaehtolaisuus, kuten vapaaehtoinen asepalvelus, tms.

Ehdotukseni lyhenteeksi on "loma", Lapseton Oman Mielen Ansiosta.

• Anonyymi

Ei ole mitään tarvetta suomentaa englannista. Meillä on Suomessa oikeus käyttää ihan omaa kieltämme.

• Anonyymi

Mies jolla on jälkeläinen saattaa olla vapaaehtoisesti isä (vei), mutta voi myös olla isäpetetty (ispe) eli pakotetusti isä (pais).

Parillinen mies jolla ei ole jälkeläisiä voi olla pakotetusti lapseton (pala), esimerkiksi jos vaimo pihtaa.

Vapaaehtoisesti mies ei voi olla lapseton ( v̵e̵l̵a̵ ) koska lasten hankkimattomuus on tavoite, tai jalo elämänkatsomus.

• Ei viittis hiuksia alkaa halkomaan. Sanotaanhan meitä lapsettomia miehiäkin poika miehiksi. Ikään kun ei oltas kehitytty ollenkaan ja oltas lapsen tasolla, vaikka ois minkälainen virka tai ammatti. Mutta mä en tosiaan viitti tolla päätä vaivata. Ollaan sitten poikamiehiä. Sen verran pitää olla itseluottamusta, ettei tollasesta välitä.

• Anonyymi

Se, että miehellä joka on pariton/eronnut ei ole lapsia, voi antaa aiheen pohtia onkohan kyseessä homomies. Se on iljettävä asia jo ajatuksen tasolla. On siis olemassa tarve yksilöidä selkeästi syy miksi jälkeläisiä ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se, että miehellä joka on pariton/eronnut ei ole lapsia, voi antaa aiheen pohtia onkohan kyseessä homomies. Se on iljettävä asia jo ajatuksen tasolla. On siis olemassa tarve yksilöidä selkeästi syy miksi jälkeläisiä ei ole.

Olen samaa mieltä!

• Anonyymi kirjoitti:

No voi teidän kanssanne. Sekö muka sitten todistaa, ettei oo homo, jos on lapsia. Ja miks sitä ylipäätään pitää todistella?

• Anonyymi

Mielestäni hämmentävämpi termi on lapsellinen. Ja onko lapsellinen tahdostaan vai tahtomattaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      176
      3887
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      14
      3071
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      25
      2791
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      55
      2681
    5. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      54
      2572
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      88
      2547
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      11
      2310
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      85
      2018
    9. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      146
      1880
    10. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      202
      1837
    Aihe