B-12vitamiini

raakalainen

Tämä kysymys on varmaan jokaiselle jo tuttu mutta mitenkäs se nyt sitten on eli saako sitä B-12 vitamiinia ihan luonnontuotteista (kuten itse haluaisin vakaasti uskoa) vai täytyykö turvautua pilleripurkkiin (johon en haluais kajota)?

Oon tässä ollut pari viikkoa täysin kasvisravinnolla. Ennenkuin olin mistään ottanut mitään selkoa pelkäsin etten saa esim. kalsiumia tarpeeksi. No enää ei se pelota kun luin että seesamin siemenissä on 10 kertainen määrä kalsiumia lehmänmaitoon verrattuna.

Luin myös kirjan Elävä ravinto (jolle parempi nimi olis varmaan raakaravinto) ja siinä mainittiin että kaiken tarvittavan saa kasvikunnan tuotteista. Nyt sitten netissä päädyn jatkuvasti sivuille joissa kehoitetaan kasvissyöjiä popsimaan B-12 vitamiinia pillerin muodossa.

Keneen uskon? Onko oikeasti tieteellistä näyttöä että B-12 vitamiinia löytyy myös kasvikunnan tuotteista?

13

4308

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yukidama

Vaitettavasti ainakin minun tietojeni perusteella B12-vitamiinia saa ainoastaan merkittäviä määriä (ihan vähän on joissakin sienissä, mutta niitä pitäisi syödä ihan hirvittävän paljon, ennen kuin saisi tarpeeksi)eläinkunnan tuotteista.

kts. www.fineli.fi

• Bartola

Hei,

suosittelisin sinulle luontaistuotekaupoissa myytävää Mivitotal Plus -vitamiinivalmistetta. Siinä on paljon vitamiineja ja myös B-12 löytyy pötikästä. Kaksi ruokalusikallista päivässä suht. hyvän makuista lientä. Itse olen tyytyväinen käyttäjä. Tosin se on melko kallista, mutta onhan terveys kullan kallis!

• raakalainen

MIelellään en syö yhtään mitään vitamiinilisää vaan pyrin saamaan kaiken ravinnosta. Jos nyt B12-vitamiinia ei saa kasvisruoasta niin sitä voin sitten ostaa. Syön paljon idätettyjä siemeniä, papuja yms. ja niissä on runsaasti vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Uskon että saan tarpeeksi kaikkia niitä vitamiineja ym. aineita joita kasviksista voi saada. Sen vuoksi en halua ottaa mitään muuta vitamiinilisää kuin tuon B12.

Luin jostain että kun kasvattaa versoja niin kasvualustaan voi laittaa tuota B12- vitamiinia (en tiedä missä muodossa) ja sen jälkeen noissa versoissa on sitten ko. vitamiinia.

• tuota mahaan
        raakalainen kirjoitti:

MIelellään en syö yhtään mitään vitamiinilisää vaan pyrin saamaan kaiken ravinnosta. Jos nyt B12-vitamiinia ei saa kasvisruoasta niin sitä voin sitten ostaa. Syön paljon idätettyjä siemeniä, papuja yms. ja niissä on runsaasti vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita. Uskon että saan tarpeeksi kaikkia niitä vitamiineja ym. aineita joita kasviksista voi saada. Sen vuoksi en halua ottaa mitään muuta vitamiinilisää kuin tuon B12.

Luin jostain että kun kasvattaa versoja niin kasvualustaan voi laittaa tuota B12- vitamiinia (en tiedä missä muodossa) ja sen jälkeen noissa versoissa on sitten ko. vitamiinia.

turha on aina pelätä että kasvissyöjä,jäisi jotain b12 vaille, jos vähänkään lukee ravintotaulukoita oppaita kasvissyönnistä. B12 ,nori,tamari viikunatjne.tamari,nori jokaiselle aterialle.itse 20v ollut vege tieto tietysti lisääntyy,mitä kauemmin on ollu kasvissyöjänä.tiedä sit onko minulla jonkun vitamiinin puute,hengissä kuitenkin olen.

• raakalainen
        tuota mahaan kirjoitti:

turha on aina pelätä että kasvissyöjä,jäisi jotain b12 vaille, jos vähänkään lukee ravintotaulukoita oppaita kasvissyönnistä. B12 ,nori,tamari viikunatjne.tamari,nori jokaiselle aterialle.itse 20v ollut vege tieto tietysti lisääntyy,mitä kauemmin on ollu kasvissyöjänä.tiedä sit onko minulla jonkun vitamiinin puute,hengissä kuitenkin olen.

Lueskelin lisää tuosta B12-vitamiinista ja löysin yhden tosi hyvän jutun joka sai kyllä vakuuttuneeksi tuon vitamiinin suhteen. En aio ottaa mitään vitamiinilisää. Tuossa jutussa kerrottiin miten ns. B12-vitamiinin puute on yhtä lailla lihansyöjien kuin kasvissuöjien ongelma. B12-vitamiinia muodostuu suolistossa. Ongelmia tulee esim. sillon kun on suoliston toiminnassa häikkää... Jutussa kerrottiin myös miten Intiassa asuvaa kasvissyöjäheimoa oli tutkittu eikä yhdeltäkään ollut löytynyt B12-vitamiinin vajausta.

• A ja O
        tuota mahaan kirjoitti:

Tietosi ovat vanhentuneita. Ennen luultiin, että esim. merilevissä olisi B12:ta mutta sittemmin on osoittautunut, että niissä on ns. analogisia muotoja, jotka eivät ole aktiivisia elimistössä.

Kasvissyöjä (ja varsinkin vegaani) saa luotettavasti B12:ta vain tableteista. Siitä vaan B12:ta 1000 mcg pari kertaa viikossa naamariin.

• eikö
        A ja O kirjoitti:

Tietosi ovat vanhentuneita. Ennen luultiin, että esim. merilevissä olisi B12:ta mutta sittemmin on osoittautunut, että niissä on ns. analogisia muotoja, jotka eivät ole aktiivisia elimistössä.

Kasvissyöjä (ja varsinkin vegaani) saa luotettavasti B12:ta vain tableteista. Siitä vaan B12:ta 1000 mcg pari kertaa viikossa naamariin.

Voiko sellaista ruokavaliota sanoa monipuoliseksi, jos siitä ei saa kaikki vitamiinejä, vaan joutuu napsimaan pillereitä säännöllisesti?

• Xveg
        eikö kirjoitti:

Voiko sellaista ruokavaliota sanoa monipuoliseksi, jos siitä ei saa kaikki vitamiinejä, vaan joutuu napsimaan pillereitä säännöllisesti?

Kyllä sellainen parikymmentä vuotta "terveellisellä" liharuoallakin elävä usein saa pillereitä popsia. Tosin hän ei yleensä pääse B-12 tai muilla vitamiinipillereillä, vaan lääkepillereillä esimerkiksi verenpaineeseen.

Aika rankkaa! Saattaa pian toivoa, että olisi popsinut menneinä vuosina niitä B-12 pillereitä.

• To-Drown-A-Rose

Juu, ei sitä välttämättä tarvitse purkista ottaa. Jos kuitenkin huolettaa niin esim Yosa kaurajuomassa (en nyt muista mikä maku se niistä on) on tietääkseni lisättyä B12:sta.

• tutustumassa

oikeutta eläimille-foorumiin. Sieltä löytyy ihan oma kasvisruokasaitti, juurikin tuota B12-vitskua siellä pohdittu. Antaisitko linkit mulle noista tutkimuksista että suolistossa valmistuu...

• raakalainen

Eli tuon jutun B12-vitamiinista, johon aikasemmassa viestissä viittaan, löysin yahoon Elävä ravinto keskusteluryhmän Files kansiosta.

• vegaani

siis vielä joskus 90-luvulla vallitsi käsitys että b12 saa mm. levistä, mutta myöhemmmissä tutkimuksissa osottautui että tämä ei ollutkaan b12 vaan joku sitä muistuttava aine. b12 teoriassa voi saada kasvisruokavaliolla, mutta ei suomessa. eräät itämaiset ruoanvalmistustavat nimittäin mm elättävät bakteereja. suomalainen ruoka on sen verran ylihygieenistä että täällä ei b12 vitamiinia riittävästi saa vegaaniruokavaliolla ellei käytä jotakin lisiä tai tuotetta johon vitamiinia on lisätty.
      tabletteja saa apteekista ja luontaistuote kaupoissa. eräs vegaani kuitenkin kertoi käytettyään luontaistuotekaupan tabletteja, että lääkärin kokeessa oli ilmennyt ettei hän ollut saanut b12 vitamiinia, en tiedä asiasta enempää, mutta olisin aika varovainen sillä b12 vitamiinin puutos voi aiheuttaa pysyviä hermoston vaurioita. b12 tosin voi varastoitua jopa vuosia, joten akuuttia puutetta siitä ei kovin nopeasti pääse syntymään. tutkimusten mukaan b12 valmistuu myös ihmisen paksusuolessa, jolloin sitä siis ei tarvitse syödä lainkaan. tämä on kuitenkin varsin tapauskohtaista. et siis voi tietää onko sinulla tämä ominaisuus vai ei.
      en nyt pidä niin kauheana sitä tablettien syöntiä. onhan se luonnotonta, mutta eikö ihan yhtä luonnotonta ole ostaa ruokansa kaupasta, syödä karkkia, käyttää tekokuituvaatteita, muoviin käärittyä ruokaa jne. luonnotonta se olisi siinä vaiheessa jos edes teoriassa ei olisi mahdollista saada vitamiinia ilman lihaa.

• B12-vitamiinia

En nyt ole mikään asiantuntija, mutta muistaakseni B-12-vitamiinia todellakin muodostuu ihmisellä paksusuolessa, mutta se ei ravitsemuksellisesti auta, koska paksusuolesta ei enää ravintoaineet imeydy. Joillakin ihmisillä saattaa muodostua B12-vitamiinia jo ohutsuolessa, jolloin se imeytyy vielä ruoansulatuksen yhteydessä. Tällöin ei tarvitsisi ruoasta B12-vitamiinia. Mutta en ole varma asian todenperäisyydestä, näin olen vain ymmärtänyt asian. Eikä tietääkseni ole olemassa mitään keinoa tutkia, kenellä B12-vitamiinia imeytyisi omasta suolistosta ja kenellä ei.

Joissakin kasviksissa kuten levässä SAATTAA olla B12-vitamiinia, mutta ilmeisesti mitään luotettavaa tietoa asiasta ei ole. En itse luottaisi siihen, että jotain vitamiinia tai ravintoainetta ehkä saa vaikka siitä levästä, kun kyseessä kuitenkin on melkoisen tärkeä vitamiini (taitavat kaikki vitamiinit olla tarpeen).

D-vitamiinia vegaani saa luontaisesti joistakin metsäsienistä, mutta niitä pitääkin syödä paljon, jos haluaa saada riittävän määrän D-vitamiinia pelkistä sienistä. Myös ainakin kaikkiin margariineihin lisätään D-vitamiinia, jos margariinia syö. Ja tietysti keväällä ja kesällä auringossa oleskelu riittää D-vitamiinin tuotantoon ja vain loppusyksystä sekä talvella on tarpeen saada ruoasta D-vitamiinia. Jos sattuu asumaan Suomea reilusti eteläisemmässä maassa, ei D-vitamiinia välttämättä tarvitse muualta kuin mitä elimistö tuottaa auringon avulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe