Avaruusraketit ovat varmasti teidän sydäntänne lähellä?

Uljasta on katsoa niiden lähtöä poislukien ne jotka räjähtelevät alustoilleen.

Kuten olette huomanneet niin rakettien lentorata ei suuntaudu suoraan ylöspäin kuten odottaisi.
Ne suuntaavat Maata myötäilevälle radalle.

Syy selviää pakonopeuksista.
Pakonopeus Maan pinnalta on 11,2 km/s.
On helpompaa laukaista raketti kiertämään Maata kuin ampua se kokonaan pois Maan painovoimakentästä sillä Maan kiertoradalle vaadittava nopeus on vain 8,2 km/s.

Kuinka nämä nopeudet saavutetaan ? Ne saavutetaan käyttämällä erikoisia rakettipolttoaineita.

4

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasu on mielestäni paljon erikoisempi kuin yleisimmät kantorakettipolttoaineet nestehappi yhdistettynä kerosiiniin tai nesteytettyyn maakaasuun.

    • Anonyymi

      Ei polttoaineella ole mitään tekemistä asian asian kanssa. Happi/Vety on isojen avaruusjärjestöjen juttuja hinnan takia, kiinteän aineen tehosteraketit halpoja.
      Happi/Metaani halpaa ja soveltuu säädettäviin moottoreihin paremmin. Happi/LNG olisi halpaa, mutta polttolämpötila on hyvin korkea, jota on ratkaistu erilaisilla toimilla. Happi/Kerosiini Halpaa, mutta savuttaa...

      Kaikilla polttoainneilla voidaan saavuttaa työntövoima kiertoradalle tai poistumiseen.

      Pako nopeus on laskennallinen juttu, jos jatkuva työntövoima, sillä ei ole mittään merkitystä!

    • Anonyymi

      on se vaan jännä juttu. miksi ja miksi. mikäkin on kuin on. Montaa asiaa rakettitieteessä ohjaa historia. koska päätöstä jonkun rakentamisesta ei tee se neroin vaan se joka sattuu oleen sillä isoimmalla pallilla. yleensä hyvin konservatiivinen tyyppi jolle raketin on näytettävä raketilta mihin on totuttu.

      On laskettu että Starship tyypinen alus, jos se laskeutuisi lappeeltaan , se kuluttaisi vain 0.6% enemmän polttoainetta. Poltoainekulutus menisi miinuksille jos se voisi rullata kiitorataa.

      Avaruuslennothan on aluksen massan ja poltoaineen yhteensovittamista jatkuvasti.

      Sukkula tuli alas käytännössä ilman työntövoimaa. ohjausmootoreilla.
      Siinä on aina se että kun tullaan alas kuin rukkanen heitettäessä, Nopeus hallitaan vain ilmavastuksen avulla! Jos tullaan alas työntövoiman kanssa, ei tarvitse altistua niin kovalle lämmölle ilmanvastuksella. Vaan voidaan tulla ihan hiljaakin alas. samoin myös ylös. Polttoainataloudellisesti turha jarruttelu on kuluttavaa.

      On kuitenkin toivoa, Mootorikehityksessä että saamme jopa 30% enemmän työntövoimaa samalla polttoainenmäärällä kuin nyt, ilman että juttu menee myrkylliseksi. SaturnV RP-1 oli niin myrkyllistä että lennot oli pakko lopettaa. Koska RP-1 sisälsi niin paljon erilaisia erittäin myrkylliäs tehosteaineita.
      Tehosteaineita käytetään nykyäänkin mutta ei niin kauhean myrkyllisiä.

      Venäjä kehittää LNG moottorian jonka pääpoltoaine on siis LNG ja Happi. mutta siinä käytettäisi kahta muuta poltoainetta tuottamaan suurempaa työntövoimaa ja madaltaa suutinlämpötilaa. säätymään nousun aikana optimaaliseen poltoon, koska on ihan eriasia moottorille toimia maanpinalla, kuin esim 100km korkeudessa.

      Englannissa tehty moottoria joka käyttäisi matalalla korkeudella happea ilmasta,
      Ja siinä kai saavuttettukin menestystä.

      Turbiinimoottoreille ilmanpaine loppuu jossain 20km korkeudessa.

    • Anonyymi

      11,2 km sekunnissa eli 32-kertainen äänen nopeus on aika kiva ihan vain maasta ammutulle häkkyrälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 84
      3522
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      75
      3125
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      82
      2576
    4. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2376
    5. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      212
      2210
    6. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2111
    7. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      900
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      878
    9. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      796
    10. Haapaveille jotain uutta!

      Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.
      Haapavesi
      16
      750
    Aihe