Uljasta on katsoa niiden lähtöä poislukien ne jotka räjähtelevät alustoilleen.
Kuten olette huomanneet niin rakettien lentorata ei suuntaudu suoraan ylöspäin kuten odottaisi.
Ne suuntaavat Maata myötäilevälle radalle.
Syy selviää pakonopeuksista.
Pakonopeus Maan pinnalta on 11,2 km/s.
On helpompaa laukaista raketti kiertämään Maata kuin ampua se kokonaan pois Maan painovoimakentästä sillä Maan kiertoradalle vaadittava nopeus on vain 8,2 km/s.
Kuinka nämä nopeudet saavutetaan ? Ne saavutetaan käyttämällä erikoisia rakettipolttoaineita.
Avaruusraketit ovat varmasti teidän sydäntänne lähellä?
4
164
Vastaukset
Nasu on mielestäni paljon erikoisempi kuin yleisimmät kantorakettipolttoaineet nestehappi yhdistettynä kerosiiniin tai nesteytettyyn maakaasuun.
- Anonyymi
Ei polttoaineella ole mitään tekemistä asian asian kanssa. Happi/Vety on isojen avaruusjärjestöjen juttuja hinnan takia, kiinteän aineen tehosteraketit halpoja.
Happi/Metaani halpaa ja soveltuu säädettäviin moottoreihin paremmin. Happi/LNG olisi halpaa, mutta polttolämpötila on hyvin korkea, jota on ratkaistu erilaisilla toimilla. Happi/Kerosiini Halpaa, mutta savuttaa...
Kaikilla polttoainneilla voidaan saavuttaa työntövoima kiertoradalle tai poistumiseen.
Pako nopeus on laskennallinen juttu, jos jatkuva työntövoima, sillä ei ole mittään merkitystä! - Anonyymi
on se vaan jännä juttu. miksi ja miksi. mikäkin on kuin on. Montaa asiaa rakettitieteessä ohjaa historia. koska päätöstä jonkun rakentamisesta ei tee se neroin vaan se joka sattuu oleen sillä isoimmalla pallilla. yleensä hyvin konservatiivinen tyyppi jolle raketin on näytettävä raketilta mihin on totuttu.
On laskettu että Starship tyypinen alus, jos se laskeutuisi lappeeltaan , se kuluttaisi vain 0.6% enemmän polttoainetta. Poltoainekulutus menisi miinuksille jos se voisi rullata kiitorataa.
Avaruuslennothan on aluksen massan ja poltoaineen yhteensovittamista jatkuvasti.
Sukkula tuli alas käytännössä ilman työntövoimaa. ohjausmootoreilla.
Siinä on aina se että kun tullaan alas kuin rukkanen heitettäessä, Nopeus hallitaan vain ilmavastuksen avulla! Jos tullaan alas työntövoiman kanssa, ei tarvitse altistua niin kovalle lämmölle ilmanvastuksella. Vaan voidaan tulla ihan hiljaakin alas. samoin myös ylös. Polttoainataloudellisesti turha jarruttelu on kuluttavaa.
On kuitenkin toivoa, Mootorikehityksessä että saamme jopa 30% enemmän työntövoimaa samalla polttoainenmäärällä kuin nyt, ilman että juttu menee myrkylliseksi. SaturnV RP-1 oli niin myrkyllistä että lennot oli pakko lopettaa. Koska RP-1 sisälsi niin paljon erilaisia erittäin myrkylliäs tehosteaineita.
Tehosteaineita käytetään nykyäänkin mutta ei niin kauhean myrkyllisiä.
Venäjä kehittää LNG moottorian jonka pääpoltoaine on siis LNG ja Happi. mutta siinä käytettäisi kahta muuta poltoainetta tuottamaan suurempaa työntövoimaa ja madaltaa suutinlämpötilaa. säätymään nousun aikana optimaaliseen poltoon, koska on ihan eriasia moottorille toimia maanpinalla, kuin esim 100km korkeudessa.
Englannissa tehty moottoria joka käyttäisi matalalla korkeudella happea ilmasta,
Ja siinä kai saavuttettukin menestystä.
Turbiinimoottoreille ilmanpaine loppuu jossain 20km korkeudessa. - Anonyymi
11,2 km sekunnissa eli 32-kertainen äänen nopeus on aika kiva ihan vain maasta ammutulle häkkyrälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.843522Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,753125SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.822576Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52376Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2122210Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302111- 41900
- 95878
- 52796
Haapaveille jotain uutta!
Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.16750