Avaruusraketit ovat varmasti teidän sydäntänne lähellä?

Uljasta on katsoa niiden lähtöä poislukien ne jotka räjähtelevät alustoilleen.

Kuten olette huomanneet niin rakettien lentorata ei suuntaudu suoraan ylöspäin kuten odottaisi.
Ne suuntaavat Maata myötäilevälle radalle.

Syy selviää pakonopeuksista.
Pakonopeus Maan pinnalta on 11,2 km/s.
On helpompaa laukaista raketti kiertämään Maata kuin ampua se kokonaan pois Maan painovoimakentästä sillä Maan kiertoradalle vaadittava nopeus on vain 8,2 km/s.

Kuinka nämä nopeudet saavutetaan ? Ne saavutetaan käyttämällä erikoisia rakettipolttoaineita.

4

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasu on mielestäni paljon erikoisempi kuin yleisimmät kantorakettipolttoaineet nestehappi yhdistettynä kerosiiniin tai nesteytettyyn maakaasuun.

    • Anonyymi

      Ei polttoaineella ole mitään tekemistä asian asian kanssa. Happi/Vety on isojen avaruusjärjestöjen juttuja hinnan takia, kiinteän aineen tehosteraketit halpoja.
      Happi/Metaani halpaa ja soveltuu säädettäviin moottoreihin paremmin. Happi/LNG olisi halpaa, mutta polttolämpötila on hyvin korkea, jota on ratkaistu erilaisilla toimilla. Happi/Kerosiini Halpaa, mutta savuttaa...

      Kaikilla polttoainneilla voidaan saavuttaa työntövoima kiertoradalle tai poistumiseen.

      Pako nopeus on laskennallinen juttu, jos jatkuva työntövoima, sillä ei ole mittään merkitystä!

    • Anonyymi

      on se vaan jännä juttu. miksi ja miksi. mikäkin on kuin on. Montaa asiaa rakettitieteessä ohjaa historia. koska päätöstä jonkun rakentamisesta ei tee se neroin vaan se joka sattuu oleen sillä isoimmalla pallilla. yleensä hyvin konservatiivinen tyyppi jolle raketin on näytettävä raketilta mihin on totuttu.

      On laskettu että Starship tyypinen alus, jos se laskeutuisi lappeeltaan , se kuluttaisi vain 0.6% enemmän polttoainetta. Poltoainekulutus menisi miinuksille jos se voisi rullata kiitorataa.

      Avaruuslennothan on aluksen massan ja poltoaineen yhteensovittamista jatkuvasti.

      Sukkula tuli alas käytännössä ilman työntövoimaa. ohjausmootoreilla.
      Siinä on aina se että kun tullaan alas kuin rukkanen heitettäessä, Nopeus hallitaan vain ilmavastuksen avulla! Jos tullaan alas työntövoiman kanssa, ei tarvitse altistua niin kovalle lämmölle ilmanvastuksella. Vaan voidaan tulla ihan hiljaakin alas. samoin myös ylös. Polttoainataloudellisesti turha jarruttelu on kuluttavaa.

      On kuitenkin toivoa, Mootorikehityksessä että saamme jopa 30% enemmän työntövoimaa samalla polttoainenmäärällä kuin nyt, ilman että juttu menee myrkylliseksi. SaturnV RP-1 oli niin myrkyllistä että lennot oli pakko lopettaa. Koska RP-1 sisälsi niin paljon erilaisia erittäin myrkylliäs tehosteaineita.
      Tehosteaineita käytetään nykyäänkin mutta ei niin kauhean myrkyllisiä.

      Venäjä kehittää LNG moottorian jonka pääpoltoaine on siis LNG ja Happi. mutta siinä käytettäisi kahta muuta poltoainetta tuottamaan suurempaa työntövoimaa ja madaltaa suutinlämpötilaa. säätymään nousun aikana optimaaliseen poltoon, koska on ihan eriasia moottorille toimia maanpinalla, kuin esim 100km korkeudessa.

      Englannissa tehty moottoria joka käyttäisi matalalla korkeudella happea ilmasta,
      Ja siinä kai saavuttettukin menestystä.

      Turbiinimoottoreille ilmanpaine loppuu jossain 20km korkeudessa.

    • Anonyymi

      11,2 km sekunnissa eli 32-kertainen äänen nopeus on aika kiva ihan vain maasta ammutulle häkkyrälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      276
      4712
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3050
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      45
      2914
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      36
      2892
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1826
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1684
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      61
      1448
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      97
      1322
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1222
    Aihe