Avaruusraketit ovat varmasti teidän sydäntänne lähellä?

Uljasta on katsoa niiden lähtöä poislukien ne jotka räjähtelevät alustoilleen.

Kuten olette huomanneet niin rakettien lentorata ei suuntaudu suoraan ylöspäin kuten odottaisi.
Ne suuntaavat Maata myötäilevälle radalle.

Syy selviää pakonopeuksista.
Pakonopeus Maan pinnalta on 11,2 km/s.
On helpompaa laukaista raketti kiertämään Maata kuin ampua se kokonaan pois Maan painovoimakentästä sillä Maan kiertoradalle vaadittava nopeus on vain 8,2 km/s.

Kuinka nämä nopeudet saavutetaan ? Ne saavutetaan käyttämällä erikoisia rakettipolttoaineita.

3

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nasu on mielestäni paljon erikoisempi kuin yleisimmät kantorakettipolttoaineet nestehappi yhdistettynä kerosiiniin tai nesteytettyyn maakaasuun.

    • Anonyymi

      Ei polttoaineella ole mitään tekemistä asian asian kanssa. Happi/Vety on isojen avaruusjärjestöjen juttuja hinnan takia, kiinteän aineen tehosteraketit halpoja.
      Happi/Metaani halpaa ja soveltuu säädettäviin moottoreihin paremmin. Happi/LNG olisi halpaa, mutta polttolämpötila on hyvin korkea, jota on ratkaistu erilaisilla toimilla. Happi/Kerosiini Halpaa, mutta savuttaa...

      Kaikilla polttoainneilla voidaan saavuttaa työntövoima kiertoradalle tai poistumiseen.

      Pako nopeus on laskennallinen juttu, jos jatkuva työntövoima, sillä ei ole mittään merkitystä!

    • Anonyymi

      on se vaan jännä juttu. miksi ja miksi. mikäkin on kuin on. Montaa asiaa rakettitieteessä ohjaa historia. koska päätöstä jonkun rakentamisesta ei tee se neroin vaan se joka sattuu oleen sillä isoimmalla pallilla. yleensä hyvin konservatiivinen tyyppi jolle raketin on näytettävä raketilta mihin on totuttu.

      On laskettu että Starship tyypinen alus, jos se laskeutuisi lappeeltaan , se kuluttaisi vain 0.6% enemmän polttoainetta. Poltoainekulutus menisi miinuksille jos se voisi rullata kiitorataa.

      Avaruuslennothan on aluksen massan ja poltoaineen yhteensovittamista jatkuvasti.

      Sukkula tuli alas käytännössä ilman työntövoimaa. ohjausmootoreilla.
      Siinä on aina se että kun tullaan alas kuin rukkanen heitettäessä, Nopeus hallitaan vain ilmavastuksen avulla! Jos tullaan alas työntövoiman kanssa, ei tarvitse altistua niin kovalle lämmölle ilmanvastuksella. Vaan voidaan tulla ihan hiljaakin alas. samoin myös ylös. Polttoainataloudellisesti turha jarruttelu on kuluttavaa.

      On kuitenkin toivoa, Mootorikehityksessä että saamme jopa 30% enemmän työntövoimaa samalla polttoainenmäärällä kuin nyt, ilman että juttu menee myrkylliseksi. SaturnV RP-1 oli niin myrkyllistä että lennot oli pakko lopettaa. Koska RP-1 sisälsi niin paljon erilaisia erittäin myrkylliäs tehosteaineita.
      Tehosteaineita käytetään nykyäänkin mutta ei niin kauhean myrkyllisiä.

      Venäjä kehittää LNG moottorian jonka pääpoltoaine on siis LNG ja Happi. mutta siinä käytettäisi kahta muuta poltoainetta tuottamaan suurempaa työntövoimaa ja madaltaa suutinlämpötilaa. säätymään nousun aikana optimaaliseen poltoon, koska on ihan eriasia moottorille toimia maanpinalla, kuin esim 100km korkeudessa.

      Englannissa tehty moottoria joka käyttäisi matalalla korkeudella happea ilmasta,
      Ja siinä kai saavuttettukin menestystä.

      Turbiinimoottoreille ilmanpaine loppuu jossain 20km korkeudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      102
      3591
    2. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      47
      2559
    3. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      97
      2342
    4. 24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä

      Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣
      Ikävä
      40
      1904
    5. Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi

      Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu
      Ikävä
      22
      1517
    6. Rakastan sua

      Tänäänkin, eilenkin, varmaan huomennakin..
      Ikävä
      27
      1492
    7. Mulla tulee vaan niin

      Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et
      Ikävä
      18
      1404
    8. En tunne, en ymmärrä

      enkä muista 😱
      Ikävä
      22
      1278
    9. Olikohan se

      Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi
      Ikävä
      8
      1211
    10. Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi

      Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?
      Ikävä
      67
      1165
    Aihe