Millaisella kaavalla voi laskea sähkömoottorin impedanssin?
Sähkötehon kaavasta P= √3 U I cosφ tai S= √3 U I, ei impedanssia Z voi suoraan johtaa.
Olisi tarvetta saada jotain hajua paljonko sähkömoottori ottaa teoreettisesti virtaa ja antaa tehoa tähti/kolmio-käynnistyksen tähti-asennossa.
Kolmivaihesähkömoottorin impedanssi
8
247
Vastaukset
- Anonyymi
Jännitteen ja virran avulla voi laskea vastuksen.
- Anonyymi
Väärä foorumi, sillä sähkötekniikka ei sisälly nykyisten S24-käyttäjien osaamisalueeseen!
- Anonyymi
Sähkömoottori ottaa vähiten virtaa pyöriessään vakiokierroksilla ilman kuormaa.
Jonkin verran enemmän vakiokierroksilla kuorman kanssa.
Kaikkein eniten virtaa paikaltaan käynnistyessä, mikäli moottorin ohjaus ei sitä rajoita.
Koska virta riippuu tilanteesta, on myös impedanssin riiputtava tilanteesta.
Lisäksi kolmivaiheisen impedanssi tietysti riippuu siitä mistä se mitataan. Moottorissahan ei ole vain yhtä komponenttia, josta mittaamalla saisi aina saman lukuarvon impedanssille. Vaan kolmesta kuuteen johtoa, joilla moottori liitetään moottorinohjaimeen taikka sähköverkkoon.- Anonyymi
Periaatteessa induktanssi, joka reaktiivisen vastuksen aiheuttaa on virrasta riippumaton ominaisuus kuten resistanssikin.
Virran kuin impedanssinkin määrittelemisessä ei ole ongelmaa, ne kun voidaan ilmoittaa vaihekohtaisesti. Ei esim. ole tarvetta määritellä jotain kolmen vaiheen yhteisvirtaa.
Moottorin sähköarvot ilmoitetaan normaalisti moottorin nimelliskuormalla. - Anonyymi
Niin tai näin, mutta impedanssi vaihetta kohti on Z = √3 ·400 ·I
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Periaatteessa induktanssi, joka reaktiivisen vastuksen aiheuttaa on virrasta riippumaton ominaisuus kuten resistanssikin.
Virran kuin impedanssinkin määrittelemisessä ei ole ongelmaa, ne kun voidaan ilmoittaa vaihekohtaisesti. Ei esim. ole tarvetta määritellä jotain kolmen vaiheen yhteisvirtaa.
Moottorin sähköarvot ilmoitetaan normaalisti moottorin nimelliskuormalla.Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä.Kokeileppa kun laitatkin toisen mittapään maahan...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä.Se on jopa toivottavaa ettei johdossa ole liiemmälti minkään lajin vastusta, mutta mittaamalla virta voidaan laskea mikä on virtapiirin impedanssi.
Eli jos siinä johdossa kulkee virta, on se myös osa suljettua virtapiiriä. Virtapiirin matkalla olevat resistanssit ja reaktanssit muodostavat jännitteen avulla juurikin sen johtimen virran. Jos virtapiirissä ei näitä vastuksia merkittävästi olisi, kyseessä on oikosulku ja sulakkeen palaminen.
Eikä moottorista voida mitata erikseen millään mittareilla impedanssia käämeistä, koska roottorin impedanssin osuus, sekä kupari- ja rautahäviöt näkyvät vasta moottorin pyöriessä käyntivirrassa.
Käytännössä todellinen moottorin impedanssi nimelliskuormalla määritellään lukitsemalla roottori pyörimättömäksi, ja syöttämällä moottorille säätömuuntajalla jännitettä sen verran että moottori ottaa nimellisvirtansa. Tämän jännitteen ja virran avulla lasketaan impedanssi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 944145
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.663403Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,723044SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.812519Suomalainen lähti ilman takkia sotaan
Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.52336Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.1992095Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a302051- 41840
- 52746
- 70745