Kolmivaihesähkömoottorin impedanssi

Anonyymi-ap

Millaisella kaavalla voi laskea sähkömoottorin impedanssin?
Sähkötehon kaavasta P= √3 U I cosφ tai S= √3 U I, ei impedanssia Z voi suoraan johtaa.
Olisi tarvetta saada jotain hajua paljonko sähkömoottori ottaa teoreettisesti virtaa ja antaa tehoa tähti/kolmio-käynnistyksen tähti-asennossa.

8

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännitteen ja virran avulla voi laskea vastuksen.

    • Anonyymi

      Väärä foorumi, sillä sähkötekniikka ei sisälly nykyisten S24-käyttäjien osaamisalueeseen!

    • Anonyymi

      Sähkömoottori ottaa vähiten virtaa pyöriessään vakiokierroksilla ilman kuormaa.
      Jonkin verran enemmän vakiokierroksilla kuorman kanssa.
      Kaikkein eniten virtaa paikaltaan käynnistyessä, mikäli moottorin ohjaus ei sitä rajoita.
      Koska virta riippuu tilanteesta, on myös impedanssin riiputtava tilanteesta.
      Lisäksi kolmivaiheisen impedanssi tietysti riippuu siitä mistä se mitataan. Moottorissahan ei ole vain yhtä komponenttia, josta mittaamalla saisi aina saman lukuarvon impedanssille. Vaan kolmesta kuuteen johtoa, joilla moottori liitetään moottorinohjaimeen taikka sähköverkkoon.

      • Anonyymi

        Periaatteessa induktanssi, joka reaktiivisen vastuksen aiheuttaa on virrasta riippumaton ominaisuus kuten resistanssikin.
        Virran kuin impedanssinkin määrittelemisessä ei ole ongelmaa, ne kun voidaan ilmoittaa vaihekohtaisesti. Ei esim. ole tarvetta määritellä jotain kolmen vaiheen yhteisvirtaa.
        Moottorin sähköarvot ilmoitetaan normaalisti moottorin nimelliskuormalla.


      • Anonyymi

        Niin tai näin, mutta impedanssi vaihetta kohti on Z = √3 ·400 ·I


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa induktanssi, joka reaktiivisen vastuksen aiheuttaa on virrasta riippumaton ominaisuus kuten resistanssikin.
        Virran kuin impedanssinkin määrittelemisessä ei ole ongelmaa, ne kun voidaan ilmoittaa vaihekohtaisesti. Ei esim. ole tarvetta määritellä jotain kolmen vaiheen yhteisvirtaa.
        Moottorin sähköarvot ilmoitetaan normaalisti moottorin nimelliskuormalla.

        Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
        Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
        Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä.

        Kokeileppa kun laitatkin toisen mittapään maahan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
        Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä.

        Se on jopa toivottavaa ettei johdossa ole liiemmälti minkään lajin vastusta, mutta mittaamalla virta voidaan laskea mikä on virtapiirin impedanssi.
        Eli jos siinä johdossa kulkee virta, on se myös osa suljettua virtapiiriä. Virtapiirin matkalla olevat resistanssit ja reaktanssit muodostavat jännitteen avulla juurikin sen johtimen virran. Jos virtapiirissä ei näitä vastuksia merkittävästi olisi, kyseessä on oikosulku ja sulakkeen palaminen.
        Eikä moottorista voida mitata erikseen millään mittareilla impedanssia käämeistä, koska roottorin impedanssin osuus, sekä kupari- ja rautahäviöt näkyvät vasta moottorin pyöriessä käyntivirrassa.
        Käytännössä todellinen moottorin impedanssi nimelliskuormalla määritellään lukitsemalla roottori pyörimättömäksi, ja syöttämällä moottorille säätömuuntajalla jännitettä sen verran että moottori ottaa nimellisvirtansa. Tämän jännitteen ja virran avulla lasketaan impedanssi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      87
      4362
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      198
      3584
    3. 202
      2971
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      69
      2800
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      55
      2704
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      78
      1260
    7. 60
      1236
    8. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1052
    9. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      120
      963
    10. Missä kuussa

      Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      58
      949
    Aihe