Kolmivaihesähkömoottorin impedanssi

Anonyymi-ap

Millaisella kaavalla voi laskea sähkömoottorin impedanssin?
Sähkötehon kaavasta P= √3 U I cosφ tai S= √3 U I, ei impedanssia Z voi suoraan johtaa.
Olisi tarvetta saada jotain hajua paljonko sähkömoottori ottaa teoreettisesti virtaa ja antaa tehoa tähti/kolmio-käynnistyksen tähti-asennossa.

8

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jännitteen ja virran avulla voi laskea vastuksen.

    • Anonyymi

      Väärä foorumi, sillä sähkötekniikka ei sisälly nykyisten S24-käyttäjien osaamisalueeseen!

    • Anonyymi

      Sähkömoottori ottaa vähiten virtaa pyöriessään vakiokierroksilla ilman kuormaa.
      Jonkin verran enemmän vakiokierroksilla kuorman kanssa.
      Kaikkein eniten virtaa paikaltaan käynnistyessä, mikäli moottorin ohjaus ei sitä rajoita.
      Koska virta riippuu tilanteesta, on myös impedanssin riiputtava tilanteesta.
      Lisäksi kolmivaiheisen impedanssi tietysti riippuu siitä mistä se mitataan. Moottorissahan ei ole vain yhtä komponenttia, josta mittaamalla saisi aina saman lukuarvon impedanssille. Vaan kolmesta kuuteen johtoa, joilla moottori liitetään moottorinohjaimeen taikka sähköverkkoon.

      • Anonyymi

        Periaatteessa induktanssi, joka reaktiivisen vastuksen aiheuttaa on virrasta riippumaton ominaisuus kuten resistanssikin.
        Virran kuin impedanssinkin määrittelemisessä ei ole ongelmaa, ne kun voidaan ilmoittaa vaihekohtaisesti. Ei esim. ole tarvetta määritellä jotain kolmen vaiheen yhteisvirtaa.
        Moottorin sähköarvot ilmoitetaan normaalisti moottorin nimelliskuormalla.


      • Anonyymi

        Niin tai näin, mutta impedanssi vaihetta kohti on Z = √3 ·400 ·I


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Periaatteessa induktanssi, joka reaktiivisen vastuksen aiheuttaa on virrasta riippumaton ominaisuus kuten resistanssikin.
        Virran kuin impedanssinkin määrittelemisessä ei ole ongelmaa, ne kun voidaan ilmoittaa vaihekohtaisesti. Ei esim. ole tarvetta määritellä jotain kolmen vaiheen yhteisvirtaa.
        Moottorin sähköarvot ilmoitetaan normaalisti moottorin nimelliskuormalla.

        Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
        Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
        Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä.

        Kokeileppa kun laitatkin toisen mittapään maahan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisessa johdossa on yksi virta, muttei yhtään impedanssia. Impedanssi voidaan mitata joko kahden vaiheen välistä, kolme mittauspaikkaa, taikka vaiheen ja nollan välistä, mikä ei todellakaan johda samaan tulokseen kuin vaiheiden välistä mittaamalla.
        Yksittäisessä johdossa ei myöskään ole jännitettä, vaan jännitekin on aina mitattava kahden johdon välistä.

        Se on jopa toivottavaa ettei johdossa ole liiemmälti minkään lajin vastusta, mutta mittaamalla virta voidaan laskea mikä on virtapiirin impedanssi.
        Eli jos siinä johdossa kulkee virta, on se myös osa suljettua virtapiiriä. Virtapiirin matkalla olevat resistanssit ja reaktanssit muodostavat jännitteen avulla juurikin sen johtimen virran. Jos virtapiirissä ei näitä vastuksia merkittävästi olisi, kyseessä on oikosulku ja sulakkeen palaminen.
        Eikä moottorista voida mitata erikseen millään mittareilla impedanssia käämeistä, koska roottorin impedanssin osuus, sekä kupari- ja rautahäviöt näkyvät vasta moottorin pyöriessä käyntivirrassa.
        Käytännössä todellinen moottorin impedanssi nimelliskuormalla määritellään lukitsemalla roottori pyörimättömäksi, ja syöttämällä moottorille säätömuuntajalla jännitettä sen verran että moottori ottaa nimellisvirtansa. Tämän jännitteen ja virran avulla lasketaan impedanssi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      94
      4145
    2. 66
      3403
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3044
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2519
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2336
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      199
      2095
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2051
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      840
    9. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      746
    10. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      70
      745
    Aihe