Minulla on vanha ja kulahtanut shimano hybridi ja pohdin sen kunnostamista. Siinä on deoren osat mutta vaihtaja ei oikein koskaan löytänyt vaihdetta, millään säädöllä. Pyörä on seissyt mökillä aika pitkään sää armoilla joten tilanne ei liene parantunut. Levyjarrut vaiherilla toimii ja ainakin vaijerit, rataspakka (8v) ja ketjut pitäisi varmaan vaihtaa. Pylrälaupassa luvattiin tehdä tämä kolmella sataa, mutta ajattelin itse selvitä alle satasella plus ehkä se vaihtaja hinta...mikä olisi sopiva vaihtari sille deorelle?
Kannattaako leikkiin edes ryhtyä vai heitänkö kierrätysasemalle koko pyörän?
Jälkimmäisessä tapauksessa voiko hyödyntää etu- ja takapyörän vaikka talvirenkailla? Toisessa pyörässä (merida) on aceran komponentit, molemmissa 3×8 vaihdetta. Onko nuo pyörät vaihtokelpoisia jos hankin molempiin uudet 8v pakat? Ehkä talvirenkaiden kanssa pienemmällä välityksellä? Levyjarrut molemmissa shimanot vaijerilla.
Rataspakan vaihto
17
204
Vastaukset
- Anonyymi
Takapakka ja ketjut 35 e, vaihtajan korvakkeen oikaisu 0 e, siinä kulut.
- Anonyymi
Katoin että noita pakkoja jostain nettisivulla aika halvalla sai. Mutta parikin korjaajaa on jo ryhtyneet sitä vaihtajaa oikaisemaan => ei auttanut. Siksi arvelin että se olisi jotenkin väsähtänyt ja vääntynyt.
Toinen juttu jos vaihdan ketjut ja pakat miin meneekö samoilla eturattailla? Pyörä ollut kaupjnkikäytössä ja varmaan alle 5tkm ajettu, toki kurassa ja loskassa.
Ja kolmas, irtoaako deoren ja aceran pakka samoilla työkaluilla, millaisella? Tuo deore lienee jostain vuosituhannen vaihteesta ja acera on 3 vuotta vanha. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katoin että noita pakkoja jostain nettisivulla aika halvalla sai. Mutta parikin korjaajaa on jo ryhtyneet sitä vaihtajaa oikaisemaan => ei auttanut. Siksi arvelin että se olisi jotenkin väsähtänyt ja vääntynyt.
Toinen juttu jos vaihdan ketjut ja pakat miin meneekö samoilla eturattailla? Pyörä ollut kaupjnkikäytössä ja varmaan alle 5tkm ajettu, toki kurassa ja loskassa.
Ja kolmas, irtoaako deoren ja aceran pakka samoilla työkaluilla, millaisella? Tuo deore lienee jostain vuosituhannen vaihteesta ja acera on 3 vuotta vanha.Vaihtajan korvake on runkokohtainen osa. Pitää olla selvillä, että mikä malli kyseiseen runkoon sopii. Se voi välillä olla haasteellista selvittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katoin että noita pakkoja jostain nettisivulla aika halvalla sai. Mutta parikin korjaajaa on jo ryhtyneet sitä vaihtajaa oikaisemaan => ei auttanut. Siksi arvelin että se olisi jotenkin väsähtänyt ja vääntynyt.
Toinen juttu jos vaihdan ketjut ja pakat miin meneekö samoilla eturattailla? Pyörä ollut kaupjnkikäytössä ja varmaan alle 5tkm ajettu, toki kurassa ja loskassa.
Ja kolmas, irtoaako deoren ja aceran pakka samoilla työkaluilla, millaisella? Tuo deore lienee jostain vuosituhannen vaihteesta ja acera on 3 vuotta vanha.Onnea ja menestystä kun yrität irroittaa rataspakkaa joka on jysinyt tiukkaan 20 vuoden polkemisilla ja vielä ulkosäilytyksessä ruostuttamalla, kun et edes tiedä millä se irtoaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnea ja menestystä kun yrität irroittaa rataspakkaa joka on jysinyt tiukkaan 20 vuoden polkemisilla ja vielä ulkosäilytyksessä ruostuttamalla, kun et edes tiedä millä se irtoaa.
Rataspakan irottaminen on yleensä melko kevyt puuha. Tarvitaan ketjupiiska sekä rataspakan avain ja väännin. Mutta päivää tai paria ennen työhön ryhtymistä olisi eduksi suihkuttaa ruosteenirrottajaa kannen kierteitä kohti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnea ja menestystä kun yrität irroittaa rataspakkaa joka on jysinyt tiukkaan 20 vuoden polkemisilla ja vielä ulkosäilytyksessä ruostuttamalla, kun et edes tiedä millä se irtoaa.
Kun kyseessä on 8-vaihteinen niin kyseessä on silloin rataspakka, ei kierrepakka. Kierrepakka voi olla hankala irroittaa mutta rataspakka irtoaa lihasheikkoiseltakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kyseessä on 8-vaihteinen niin kyseessä on silloin rataspakka, ei kierrepakka. Kierrepakka voi olla hankala irroittaa mutta rataspakka irtoaa lihasheikkoiseltakin.
Ok tarviinko sellaista ketjupiiskaa (jos muuta piiskaustarvetta ei ole)¿
Vai riittääkö se mutterin näköinen laite? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ok tarviinko sellaista ketjupiiskaa (jos muuta piiskaustarvetta ei ole)¿
Vai riittääkö se mutterin näköinen laite?Rattaita täytyy pitää paikallan jotenkin, ei onnistu helposti ilman ketjupiiskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kyseessä on 8-vaihteinen niin kyseessä on silloin rataspakka, ei kierrepakka. Kierrepakka voi olla hankala irroittaa mutta rataspakka irtoaa lihasheikkoiseltakin.
Termi "rataspakka" on ollut käytössä iät ajat ja alunperin tarkoitti nimeenomaan sitä osaa, jota nykyisin kutsutaan kierrepakaksi.
Selkeintä olisi puhua rataskasetista, kun tarkoitetaan nykyaikaista pelkistä rattaista koostuvaa "takarattaistoa". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rattaita täytyy pitää paikallan jotenkin, ei onnistu helposti ilman ketjupiiskaa.
Kympillä saa jonkinlaisen ketjupiiskan.
- Anonyymi
Kysyit:"Toinen juttu jos vaihdan ketjut ja pakat miin meneekö samoilla eturattailla? Pyörä ollut kaupjnkikäytössä ja varmaan alle 5tkm ajettu, toki kurassa ja loskassa."
Ei tarvitse, outoa olisi vaihtotarve noilla kilometreillä. Eturattaat muuttuvat näkyvästi koukkumaisiksi ja teräviksi kuluessaan. - Anonyymi
Helsingissä toimii pyöräpaja, jossa on tarjolla työkaluja ja vertaistukea (https://pyorapaja.info/). Noita on kai muillakin paikkakunnilla (?).
- Anonyymi
Hei oliko tuo ennen Pasilassa? Muistan että sieltä joku vastaava muutti Haagaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei oliko tuo ennen Pasilassa? Muistan että sieltä joku vastaava muutti Haagaan.
Juuri se.
- Anonyymi
Ei kannata itse korjata jos täältä sitä pitää kysyä. 300 euroa on kova hinta jos pyöräliike kunnostaa. Kasipakka voi olla kierteellä jossa on sisäinen vapaaratas tai kasipakka voi olla ilman sisäistä vapaaratasta jolloin se on takavanteessa valmiina. Siihen vain laitetaan irtopakka. Molempiin on omat erilaiset työkalut. kierre rataspakan avaamiseen ei tarvita ketjupiiskaa, mutta normaalin rataspakan avamiseen se tarvitaan. Jos on kesämökki, vanha pyörä ja paljon rahaa, niin mitä oikein mietit? Voitko ostaa uuden pyörän 400 - 600 eurolla?
- Anonyymi
Ei kannata myöskään poimia puolukoita tai sieniä ja ainakaan ei kannata kalastaa Lapista lohta. Kaikkia saa myös kaupasta.
- Anonyymi
Hei voin kyllä ostaa fillarin 400-600 eurolla mutta kiinnostaa pelastaa tuo raato.
Muut kuluvat osat osaankin vaihtaa itse, vain tuo ratashimmeli on vielä opittava. Kiitos neuvoistanne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä20911944- 298228
Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.596353Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1775277- 585000
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai514523Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1194451- 1193946
- 833452
- 551995