Eli jos joku haluaa opiskella tai vaikka ryhtyä osa-aikaiseksi yrittäjäksi työttömyystuella, hän saa lausunnon KEHA-keskuksesta ennätysvauhdilla.
Nopeat työttömyysturvalausunnot voivat johtaa myöhemmin takaisinperintöihin.
Eli ensin luvataan, että tuet on ok, sitten ei olekaan. Työkkäri mokaa, työtön maksaa.
Eikö työttömillä ole enää mitään oikeusturvaa?
Työttömyysetuuden takaisinperintä takautuvasti
9
177
Vastaukset
- Anonyymi
Aika katastrofaalinen tilanne maksaa tukia takas.
- Anonyymi
Tuosta on juttua ylen uutisissa tänään.
Työllisyyspalveluiden siirto kunnille toi uuden ongelman – työttömät voivat joutua maksamaan tukia takaisin
https://yle.fi/a/74-20181641- Anonyymi
Lainaus jutusta:
"Työnhakijalle saatetaan maksaa etuutta, johon hänellä ei ole ollut oikeutta, ja asia nousee esiin vasta vuosien päästä maksajan tarkastuksissa."
Miten tällaisessa tilanteessa käytännössä toimitaan? Onko olemassa jotain kohtuullisuuspykälää, ettei takaisinperintää tehdä?
Kysehän on työkkärin mokasta, eikä työttömän. Se on äkkiä luottotiedot pois ja velkavankeus, jos varaton laitetaan maksamaan takaisin vuosien tuet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lainaus jutusta:
"Työnhakijalle saatetaan maksaa etuutta, johon hänellä ei ole ollut oikeutta, ja asia nousee esiin vasta vuosien päästä maksajan tarkastuksissa."
Miten tällaisessa tilanteessa käytännössä toimitaan? Onko olemassa jotain kohtuullisuuspykälää, ettei takaisinperintää tehdä?
Kysehän on työkkärin mokasta, eikä työttömän. Se on äkkiä luottotiedot pois ja velkavankeus, jos varaton laitetaan maksamaan takaisin vuosien tuet.Viranomainen on vahingonkorvausvastuussa itse omista mokistaan. Väärin maksettuja tukia ei saa periä kelan asiakkaalta takaisin jos väärin maksetut tuet johtuvat viranomaisen virheestä eikä asiakkaan omasta.
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/digituki-ja-suomi-pisteet/opas/nain-julkinen-hallinto-toimii/virkamiehen-oikeudet-ja-velvollisuudet - Anonyymi
YLE ei oo tehnyt työtään edes sen vertaa että toteaisi tukien takaisin perinnän olevan laitonta silloin jos väärin maksetut tuet johtuvat viranomaisen virheestä.
Verovaroin pyörivä YLE ja sen ökypalkoilla siipeilevä toimittajakööri ei jaksa ansaita sitä verorahakustanteista palkkaansa.
- Anonyymi
Aina pitää dokumentoida KAIKKI, jos tuesta sovitaan naamatusten niin keskustelu pitää tallentaa vaikka puhelimeen!
- Anonyymi
Itse unohdin Kelan kokona ja voin todella hyvin ilman Kela ja yhteiskunnan rahoja. Minut on lääkäri todennut työkyvyttömäksi , mutta Kela piti minua siltikin työttömänä työhakijana.
- Anonyymi
Jos väärin maksetut tuet johtuvat viranomaisen virheestä on hän itse vahingonkorvausvelvollinen. Tukia ei saa siis periä kelan asiakkaalta takaisin jos virhe on viranomaisen eikä asiakkaan oma.
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/oikeudet-ja-velvollisuudet/digituki-ja-suomi-pisteet/opas/nain-julkinen-hallinto-toimii/virkamiehen-oikeudet-ja-velvollisuudet
Tuossa se on mustaa valkoisella:
"Virkamiestä koskee virkavastuu eli tavallistakin laajempi ja ankarampi oikeudellinen vastuu työstään ja sen seurauksista. Jos virkamies laiminlyö tai toimii vastoin virkavelvollisuuksiaan, hän voi joutua teostaan rikosoikeudelliseen vastuuseen. Viranomaisen lisäksi virkamies itse on vahingonkorvausvastuussa virheensä tai laiminlyöntinsä aiheuttamista vahingoista."- Anonyymi
Jos työvoimaviranomainen tai kelan viranomainen aiheuttaa sen että tukia maksetaan väärin perustein kelan asiakkaalle, ne rahat pitää siis periä siltä yksittäiseltä virkamieheltä joka väärästä päätöksestä on ollut vastuussa.
Ehkä tämä motivoi viranomaisia toimimaan moitteettomasti eikä moitittavasti ja opettelemaan kohtelemaan asiakkaitaan asiallisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k733971- 1013535
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823358Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362678- 1251653
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361526Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191144Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221124Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1191038