Uunijuusto, lapsuuden herkku

Anonyymi-ap

Kun kotonamme oli lehmiä ne poi'ittuaaan lypsivät ternimaitoa.
Jo siitä pelkästään syntyy uunijuusto.

No, kaupasta harvoin saa ternimaitoa, mutta korvikkeitakin on.

Täysmaidosta ja kananmunista syntyy helposti ja nopeasti uunijuusto
.
Tonen resepti on vedestä kermasta, munista ja maitojauheesta syntyy korvike jota voi kuvitella uunijuustoksi.

Sokeria tai hilloa seuraksi.
Herkkuja vain muutamalla kymmenellä sentillä annosta kohti.

12

171

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Laitetaan Michael Penttilä naiseksi Savonlinnan häihin jossa Heinäveden homottelija läski menee naimisiin hänen kanssaan ja Oikut yms kumppanit soittaa omalla kikkelillä soittimia ja aloittaa hääseremonian

• Anonyymi

Jossain suomalaisessa aikakauslehdessä lehdessä oli aikoinaan kuvien kera juttu suomalaisesta maalarista joka maalasi siten että pensselin varsiosa oli peniksen suuaukkoon työnnettynä.

• Anonyymi

Kaupasta harvemmin saa ternimaitoa, mutta tuosta kauppahallin juustopuodista sitä saa aina. Myös uunijuusto ja moni muu ns. kotijuusto on vakiovalikoimassa. Ainoa, mitä jään kaipaamaan on juustokeitto eli punainen hera, jota ei täällä etelässä saa kuin itse tekemällä. Onneksi kuitenkin tuota ternimaitoa saa, niin voi tehdä itse kunnon maidosta.

• Anonyymi

En ymmärrä miksi ternimaidosta pitää keittää juustoa. Siinä on vasikan kasvulle ja immuunipuolustusjärjestelmän kehitykselle välttämättömiä kasvutekijöitä, vasta-aineita ja suolistobakteereja. Ei niitä pidä varastaa vasikalta. Toisekseen ternimaidon kuu ennus juustoksi tuhoaa suurimman osan näistä vasta-aineista ja juusto on ihan tavallista juustoa. Syökää lantavarpaat tavallista raejuustoa ja jättäkää ternimaito vasikoille.

• Anonyymi

No nyt korkokengissä Ullanlinnassa kopsutteleva hienohelma otti esille maailman tärkeimmän asian.
        Vasikoiden ruokaterveyden.

Siinä tuli tutkittua mutua mitä meidän maalaisten ei olisi tullut koskaan tehdä.
        No lienevät jo nuokin vasikanpaistit Viikin puhdistamon kautta Suomenlahdessa.
        Hienohelmat nimittän tykkää juottovasikasta ( Blankette au veau).

• Anonyymi

Ei sitä ternimaitoa keitetä vaan se laitetaan uuniin. Uunivuokaan ternimaito ja suolaa maun mukaan ja annetaan olla sopivan lämpimässä uunissa kunnes maito on hyytynyt ja pinta saanut väriä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sitä ternimaitoa keitetä vaan se laitetaan uuniin. Uunivuokaan ternimaito ja suolaa maun mukaan ja annetaan olla sopivan lämpimässä uunissa kunnes maito on hyytynyt ja pinta saanut väriä.

”Ei sitä ternimaitoa keitetä vaan se laitetaan uuniin.”

Niin, minä puhuin kuumennuksesta. Se käsittää uunissa kuumentamisen ja hellalla kuumentamisen. Jotkut keittävät juustokeittoa kattilassa, toiset keittää uunissa. Yhtä kaikki, sen terveelliset vasta-aineet tuhoutuvat kuumennuksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, minä puhuin kuumennuksesta. Se käsittää uunissa kuumentamisen ja hellalla kuumentamisen. Jotkut keittävät juustokeittoa kattilassa, toiset keittää uunissa. Yhtä kaikki, sen terveelliset vasta-aineet tuhoutuvat kuumennuksessa.

Uunijuusto ei ole juustokeittoa.

• Anonyymi

Nykylehmät lypsää nin paljon ettei mikään vasikka joisi nin paljon. Ternimaito on kuitenkin ihmisillekin terveellistä, eikä ne ominaisuudet katoa vaikka tekee ohukaisia. Syötiin lapsena paljon, lihakset kasvoi ja piti "nuorena", urheilijatkin käyttää. En ole viitsinyt lähteä etsimään, mutta ostaisin jos tavallisesta kaupasta löytyisi.

• Anonyymi

Tuota noin, lehmästähän tulee maitoa noin 40-60 litraan vuorokaudessa myös poikimisenkin jälkeen. Mutta ternimaito ei ole tavallista maitoa vaan aivan erilaista eritettä. Vastasyntynyt vasikka juo ternimaitoa korkeintaan 8 litraa ensimmäisenä vuorokautena. Lehmä tuottaa poikimisen jälkeen 3-5 vuorokautta ternimaitoa. Ennenvanhaan ei maatiloilla ollut pakastimia ja siksi ternimaidosta tehtiin lapsillekin ravitsevia jälkiruokia.
        Yleensä tavallinen kova juusto tehdään maidosta, erottamalla hera pois maidosta. Uunijuusto tehdään ternimaidosta ja uunijuusto on hyytelömäistä jälkiruokaa.
        Raejuuusto valmistetaan myös tavallisesta maidosta ja raejuustontekemiseen tarvitaan juustonjuoksutinta. Juustonjuoksutinta tarvitaan myös niin sanotun juhannusjuustokeiton valmistukseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt Ullanlinnan hienohelma alkoi muuttaa puheitaan kuin SUPO konsanaan.

• Anonyymi

Onneksi karjatilat ovat pian historiaa.
      Ei tarvitse kenenkään pahoittaa mieltään ternimaidon takia.
      Suomessa on pian 3500 lypsykarja kolhoosia.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      37
      2363
    2. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1352
    3. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1313
    4. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      36
      1276
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1191
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      914
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      798
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      751
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      23
      606
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      586
    Aihe