Moi, mulla on vanha hybridi jossa on sellainen pitkämäinen Shimano Deore xt-vaihtaja. edessä tietysti 3 ratasta ja takana 8, laskin että takana on 11-30-hampainen pakka. Kun nyt kevääksi vaihdan kettingit ja rattaat ja kun nyt noissa vaihdevivuissakin se "ikkuna" on mennyt ihan läpinäkymättömän harmaaksi niin kannattaako mun vaihtaa siihen 9-vaihteinen vaihtaja ja samalla taakse 9-lehtinen pakka ja onko siitä mitään vastaavaa hyötyä, vai pidänkö vaan ennallaan, siis 8-lehtisenä?
Tuo nykyinen välitys on ollut ihan OK ääripäissään, eli tiheyttä tässä ehkä hakisin hieman enemmän.
Myös kysyn suosituksia kun ketjuja ja rattaita saa vähän ninkuin kahdessa hintaluokssa näillä spekseillä, kannattaako satsata vai meneekö se halvempi shimano ihan yhtä hyvin arkiajossa?
Poljen vuoden ympäri, vähemmän toki talvella.
24-vaihteisesta 27-vaihteinen
13
144
Vastaukset
- Anonyymi
Mieti vielä. Rahanmenoahan tuo jos nykyiset välitykset riittää ja tuossakin on varmasti 9 sopivaa ja 12 käytettävissä olevaa välitystä. Ne muoviset "ikkunat" saa kirkkaaksi jollain muovinkiillotuksaineella.
- Anonyymi
Laita samantien 12-pykäläinen taakse niin saat 32-vaihteisen, sitten alkaa olemaan close ratio gearit sulla.
- Anonyymi
Itse asiassa toi olis 36.
- Anonyymi
Kasipakat ja ketjut on edullisia kulutusosia. Ajaisin niillä niin kauan kun niitä on tarjolla.
No niin on tänäpäivänä halpoja myös 9s. pakat ja ketjut, ei niissä isoja eroja hinnoissa ole samantasoisiin 8s.. osiin verrattuna.
Kumpaa sopivasti löyttää niin sen ottaa. Voi jopa olla tänäpäivänä että noita 8s. osia on vaikeampi löytää kuin 9s. osia.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
No niin on tänäpäivänä halpoja myös 9s. pakat ja ketjut, ei niissä isoja eroja hinnoissa ole samantasoisiin 8s.. osiin verrattuna.
Kumpaa sopivasti löyttää niin sen ottaa. Voi jopa olla tänäpäivänä että noita 8s. osia on vaikeampi löytää kuin 9s. osia.Mutta vaihdin maksaa tietysti jonkun kympin lisää.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta vaihdin maksaa tietysti jonkun kympin lisää.
Totta, mutta silloin olisi myös kaikki voimansiirrossa uutta osaa joten...
Tässä taasen tullaan tähän tämän palstan tiettyy mielenmaisemaan "mikään ei saisi maksaa mitään".
Kuitenkin sillä että kaikki voimansiirrossa on uutta osaa, niin sille pitää myös laskea joku "arvo" aikä se ole vain "hukkaan heittetyä rahaa".
Tietysti jos kaikki vaihteistossa muutenn toimii "Kuin uutena" niin sitten tietystä voi asiaa mittiä, mutta koska aloituksessa puhutaan "vanhasta" pyörästä, niin silloin voisi olettaa ettei ne nyt ihan uuden veroisesti toimi.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Totta, mutta silloin olisi myös kaikki voimansiirrossa uutta osaa joten...
Tässä taasen tullaan tähän tämän palstan tiettyy mielenmaisemaan "mikään ei saisi maksaa mitään".
Kuitenkin sillä että kaikki voimansiirrossa on uutta osaa, niin sille pitää myös laskea joku "arvo" aikä se ole vain "hukkaan heittetyä rahaa".
Tietysti jos kaikki vaihteistossa muutenn toimii "Kuin uutena" niin sitten tietystä voi asiaa mittiä, mutta koska aloituksessa puhutaan "vanhasta" pyörästä, niin silloin voisi olettaa ettei ne nyt ihan uuden veroisesti toimi.Aivan. Toisaalta sitten onko pyörä muuten niin tikissä että viitsii panna satasia?
Siellä xxl:n lattialla kun on taatusti uutta pyörää nishikin osilla tyyliin 350 euroa kpl. Kyllä mä olen aina kannattanut sitä että vanhoja pannaan kuntoon- ja nehän kestää aivan loputtomasti kun kulutusosat vaihtaa - mutta homma ei oikein lyö leiville jos vuoden korjaukset maksaa enemmän kuin uusi pyörä. - AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
No niin on tänäpäivänä halpoja myös 9s. pakat ja ketjut, ei niissä isoja eroja hinnoissa ole samantasoisiin 8s.. osiin verrattuna.
Kumpaa sopivasti löyttää niin sen ottaa. Voi jopa olla tänäpäivänä että noita 8s. osia on vaikeampi löytää kuin 9s. osia.Mutta mikä hyöty on muuttaa kasista ysiksi? Tuo voisi olla yksi ettei kasia enää tahdo löytää mutta kun löytyy. Siksi sanoinkin että ajaa sillä koska vaihdon hyöty on marginaalinen.
Nykyään on modernimpia sarjoja esim Cues-sarjasta voisi löytyä isompaa parannusta. - AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Totta, mutta silloin olisi myös kaikki voimansiirrossa uutta osaa joten...
Tässä taasen tullaan tähän tämän palstan tiettyy mielenmaisemaan "mikään ei saisi maksaa mitään".
Kuitenkin sillä että kaikki voimansiirrossa on uutta osaa, niin sille pitää myös laskea joku "arvo" aikä se ole vain "hukkaan heittetyä rahaa".
Tietysti jos kaikki vaihteistossa muutenn toimii "Kuin uutena" niin sitten tietystä voi asiaa mittiä, mutta koska aloituksessa puhutaan "vanhasta" pyörästä, niin silloin voisi olettaa ettei ne nyt ihan uuden veroisesti toimi.Ysiketju on kasiketjua kapeampi eikä välttämättä istu nykyisille kammenrattaille eli nekin tulisi vaihtaa samalla.
- AnonyymiUUSI
Ok pidetään nykyisellään.
Niin tuo toinen kysymykseni oli että Shimanolla on kahden hintaisia rattaita ja ketjuja tuossa koossa.
Kannattaako paremmasta maksaa melkein puolet lisää? Tuleeko kallimmassa käyttömukavuutta ja kestävyyttä vai onko kyse vain mitättömästä painoerosta? Kumman ostaisitte jos ajo olisi myös kurassa ja loskassa ajoa?- AnonyymiUUSI
Ketjuissa CN-HG71 on kromioitu ja selvästi kestävämpi kuin CN-H40 mutta onhan se hintavampi. Riippuu sitten myös siitä minkä hintaluokan rattaan otat- niissäkin kalliimmat on kovempaa ainetta. Minulla ei ole kokemusta siitä aiheuttaako ongelmia jos on hinnat alkaen-ketju jonkun superkovan rattaan kanssa tai päinvastoin,, mutta varmaan tasapainoinen yhdistelmä on tässäkin ok.
Rataspakan valinta on vähän monimutkaisempi asia, niitä on paljon. Helpottaa huomattavasti jos lasket kuinka monta piikkiä on pienimmässä ja kuinka monta isoimmmassa tällä hetkellä.
Nykyinen vaihtajasi on suunniteltu ylettymään nykyisen rataspakan isoimmalle rattaalle. Et siis välttämättä voi vaihtaa 30-piikkisen tilalle 34-piikkistä isointa ratasta.
Sittenkin, vaikka pitäisit välityksen samana, voi olla vielä monta vaihtoehtoa ainakin ulkomaan nettikaupassa. Kotimaassa on ehkä helpompi valita. Ne on joskus jaoteltu osasarjan mukaan ja osasarjat taas vaihtelee käyttötarkoituksen ja hintaluokan mukaan, että ehkä siitä saa osviittaa.
ehkä jos pyörä on tarkoitettu arkiseksi ympärivuotiseksi juhdaksi ei mitään superkallista kannata laittaa.
Tässä rataspakoista: https://www.cyclabo.com/topics/42mkuuaqhs/#
Ja tässä ketjuista
https://www.cyclabo.com/topics/abi5xsg4fz/#6-7-and-8-speed-chains
Perusteellisen hyvä sivusto. - AnonyymiUUSI
KMC X8 on parempi kestoltaan kuin shimanon kasiketjut. Shimano tarjoaa keskinkertaista perus tappiketjua 8-vaihteisille. Shimano haluaa että ostat uudemman osasarjan kuin ajelet vanhoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2561862Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys151388Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2101269Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851125- 65933
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60923TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18894- 51846
Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126810Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61803