Ihmisen kaksi romahduksen ikää

Anonyymi-ap

Tieteellisesti tutkittu totuusko, oletteko samaa mieltä?

Elämä sujuu soljuvasti aina ikään 44, tuo on ensimäinen pysäkki.
Toinen lopullinen tulee iässä 60, on jo aika vetäytyä iltapuulle. Keski-ikä menyttä, keinutuoli odottaa. Viltti syliin ja villasukat jalkaan.

https://www.is.fi/terveys/art-2000011515978.html

85

807

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

60 ikävuoden vaiheilla erot vanhenemisnopeudessa repeää, ääripäissä jotkut näyttää 40 vuotiailta, jotkut taas 80.

Pitää olla riittävän fiksu ja omata itsekuria, jotta kykenee hidastamaan ikärappeutumista.

• Anonyymi

Mies kuin nainenkin hehkeimmillään vain 20-25 vuotta.
      Ei kovin pitkä aika.

• Anonyymi

En nyt ihan noinkaan sanois naiset hehkeimmillään 45-48v

• Anonyymi

20 - 25 ikäisestä voidaan puhua pojasta, ei näytä edes mieheltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

20 - 25 ikäisestä voidaan puhua pojasta, ei näytä edes mieheltä.

Kai mies on 15-25v parhaimmillaan ja nainen 15-60v

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En nyt ihan noinkaan sanois naiset hehkeimmillään 45-48v

Jotkut naiset on tuossa iässä jo melko kulahtaneita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai mies on 15-25v parhaimmillaan ja nainen 15-60v

Ei. Mies on parhaimmillaan 35-50 ja nainen 30-45. Itse en osu tuohon ikään enää.

• Anonyymi

Jaa ei se mene niin. Pakko painaa pätkää päivää.

• Anonyymi

Naiset on tottakai mutta on muutakin elämää.

• Anonyymi

Pitää ainakin mun kohdalla paikkansa tuo 44 ikä. Siinä main huomasin rupsahtaneeni oikein reilusti ja alkoi huomata, että on tullu ikää eikä jaksa enää kuin likkana. Sisua on enemmän mitä nuorempana, muttei fysiikkaa.

Jasu

• Anonyymi

Vissiin olet aika vanha jo kun seksi ei kiinnosta eikä mikään jota alle 75v haluaa tehdä ja elää ruokakaan ei kiinnosta eli palvelu tai vanhainkodissa ei oo niitä ongelmii et itse tarvis ruokaa tehdä eikä ruokakaan maistu kuten nuorempana eli jos juo lasin vettä niin vatsa vikkelälle menee ja yksin et kykene enään asumaan etkä ymmärrä kun alle 75v haluaa parisuhteen tai naimisiin niin vanhat ei noita enään halua vaan miettii koska kuolo hakee pois ja pelottaa kun se tulee hakemaan ja ärsyttää kun täällä nuoret puhuu seksistä parisuhteista ja elämästä yleensäkin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vissiin olet aika vanha jo kun seksi ei kiinnosta eikä mikään jota alle 75v haluaa tehdä ja elää ruokakaan ei kiinnosta eli palvelu tai vanhainkodissa ei oo niitä ongelmii et itse tarvis ruokaa tehdä eikä ruokakaan maistu kuten nuorempana eli jos juo lasin vettä niin vatsa vikkelälle menee ja yksin et kykene enään asumaan etkä ymmärrä kun alle 75v haluaa parisuhteen tai naimisiin niin vanhat ei noita enään halua vaan miettii koska kuolo hakee pois ja pelottaa kun se tulee hakemaan ja ärsyttää kun täällä nuoret puhuu seksistä parisuhteista ja elämästä yleensäkin

Eipä tuo iästä kiinni ole, vaan ihmisen tarpeista ja yleensä voinnistakin. Mulla menee energiaa valtavasti kipujen myötä pelkkään itseni kannatteluun, vaikkei sitä tiedosta välttämättä muu kuin kehoni. Ei paljon huvita mikään extra sen päälle mikä ei mua oikeesti motivoi.

Keskityn sioihin joilla on mulle väliä, silloin kun olen muutenkin äärirajoilla jaksamisen kanssa. Tätä ei ymmärrä välttämättä ihmiset, joilla itsellä on energiaa kaikkeen. Eikä jatkuvaa sairautta tai oireita sairauksusta ole. Kun ei osu itseen on helppo tuomita asioita mitä ei ymmärrä ja koe itse.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä tuo iästä kiinni ole, vaan ihmisen tarpeista ja yleensä voinnistakin. Mulla menee energiaa valtavasti kipujen myötä pelkkään itseni kannatteluun, vaikkei sitä tiedosta välttämättä muu kuin kehoni. Ei paljon huvita mikään extra sen päälle mikä ei mua oikeesti motivoi.

Keskityn sioihin joilla on mulle väliä, silloin kun olen muutenkin äärirajoilla jaksamisen kanssa. Tätä ei ymmärrä välttämättä ihmiset, joilla itsellä on energiaa kaikkeen. Eikä jatkuvaa sairautta tai oireita sairauksusta ole. Kun ei osu itseen on helppo tuomita asioita mitä ei ymmärrä ja koe itse.

Jasu

Minusta koko seksi on muutenkin ihan ylivedettyä vouhotusta. Ei se niin ihmeellistä ole, kun annetaan ymmärtää mediassa.

Edes silloin kun se vetää varpaat kippuraan se ei ole mikään sellainen asia mitä jaksaa vouhottaa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta koko seksi on muutenkin ihan ylivedettyä vouhotusta. Ei se niin ihmeellistä ole, kun annetaan ymmärtää mediassa.

Edes silloin kun se vetää varpaat kippuraan se ei ole mikään sellainen asia mitä jaksaa vouhottaa.

Jasu

Ja maailmassa on monia paljon mukavempia juttuja olemassa. Antaa jokausen keskittyä itselleen kivoihin juttuihin. Pakko ei ole änkeä seuraan missä ei kohtaa kivat jutut.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja maailmassa on monia paljon mukavempia juttuja olemassa. Antaa jokausen keskittyä itselleen kivoihin juttuihin. Pakko ei ole änkeä seuraan missä ei kohtaa kivat jutut.

Jasu

Oon sanonu miehellenikin, ettei mun kanssa mikään pakko ole elää ja olla, jos ei saa suhteesta sitä mitä kaipaa. Aina voi mennä eri teille. Eikä kenenkään maailma siihen kaadu. Mutta aloite on tultava siltä joka ei ole tyytyväinen.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Jos joka tapauksessa sattuu, niin eikö se sitten ole sama vaikka tekisikin kaikkea?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Ainakin muut asiat unohtuu sillä hetkellä. On sitä huonompaa kun tekemistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos joka tapauksessa sattuu, niin eikö se sitten ole sama vaikka tekisikin kaikkea?

Ei se ole niin yksinkertaista. Jätä tahallaan käsi tai jalka joka päivä raskaan oven väliin voimalla ja yritä toimia normisti sen jälkeen kun sattuu.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se ole niin yksinkertaista. Jätä tahallaan käsi tai jalka joka päivä raskaan oven väliin voimalla ja yritä toimia normisti sen jälkeen kun sattuu.

Jasu

Ja jos se olis niin se ja sama, niin miksi moni jää saikulle kun on kipuja, sitten vaan töihin mars vaikka sattuu. Joskus sattuu eihän se ole mikään syy olla tekemättä mitään, jos joskus vaan.

Jasu

• Anonyymi

Höpönlöpön.

- Sheena

• En ainakaan ite huomannu. Tossa viime syksynä pyörryin ja siitä se alkoi. No ei oikeestaan. Vaan vasta tänä syksynä, kun tuli 51 v täyteen niin jotenkin tuli jarru päälle. Ulkomuotokin muuttui vanhemmaksi. tai sitten nää syksyt vaan on jotenkin rankkoja.

• Anonyymi

Juu, Häkkänen se vaan haluaa nostaa reservin ikärajan 65 vuoteen.
      Ei taida monikaan yli 60 vuotias olla fyysisesti kovassa kunnossa kykenevä sotimaan.
      Ei Häkkänen vaan tajua, että vanheneminen vaikuttaa ihmisen fyysiseen kuntoon ja mieleen, haluaa olla rauhassa kiikkustuolissa teetä juoden, eikä häkkäröidä metsässä risukossa.

• Anonyymi

Eihän niitä yli 55v reserviläisiä sotimaan laiteta, valtio saattaa kuitenkin tarvita halpaa pakkotyövoimaa töihin, mihin ei löydy vapaaehtoisia, eikä niihin voida soveltaa työturvallisuuslakeja, kuten radioaktiivisten jätteiden siivous, tai miinakenttien raivaus. Reservin päiväraha on 6,1€, joten halpaa on työvoima, käytännössä orjia nämä reserviläiset.
        Omaa tyhmyyttä, jos on intin lusinut, eikä ole ymmärtänyt erota reservistä.

• Anonyymi

Ihan iänmukaisesti höperöitynyttä käyttäytymistä tässä päässä siis 😅. Huh, melkein pelästyin. Yötä vaan sitten!

• Anonyymi

Ikä 33 on tärkeä kristuksen kuoleman ikä, oikeasti tärkeä on 27, jolloin ihmnisen älyllinn kehitys päättyy.

• Anonyymi

Ei varmasti pääty.

• Anonyymi

Mutta mitä kuuluu Xekomus tänään?

t. LaseSpringari

• Anonyymi

Kummatkin iät on ylitetty ja kyllä se niin menee.Varsinkin kuudenkympin ylityksen jälkeen on vanhenemisen huomannut ,vaikka ei onneksi isompia sairauksia ole ollut.

• Niin, tuossahan viitattiin tähän tutkimukseen:
      Nonlinear dynamics of multi-omics profiles during human aging
      https://www.nature.com/articles/s43587-024-00692-2

Kirjoitin siitä aikaisemmin tällä palstalla:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18987898/nainen-on-valikoivampi-ja-siihen-on-hyvat-syyt#comment-136153453

• Anonyymi

Onneksi eläkeikää taas nostetaan. Kohta minun lisäkseni kaikki muutkin on työkyvyttömyys eläkkeellä, eikä kukaan vanhuuseläkkeellä.

Vaikka elinikä on teoriassa noussut, niin ei se nyt niin yksinkertaista ole, että nostetaan sitten eläkeikää. Ei kaikki elä helpoissakaan töissä 70 vuotiaiksi, saati ole työkunnossa. Puhumattakaan fyysisistä töistä. Muistikin taitaa olla siinä iässä aika monella niin ja näin.

Tähän kun lisätään vielä tapaturmat, niin tulevaisuudessa on työläisillä vain yksi eläke. Työkyvyttömyyseläke. Mikään muu ei siis muutu, kuin eläkkeen nimi.

>simiti<

• Anonyymi

Hyvin pitkälti noin siinä vielä käy.

Jasu

• Anonyymi

Eläkeiän noston voisi korvata isompien eläkkeiden leikkauksilla ja eläkekatolla. Nuorempien pitäisi osata vaatia, tämä on käytännössä ryöstö, kun maksavat muiden eläkkeet, eivätkä itse saa vastaavia etuja, tuskin heistä kukaan terveenä pääsee eläkkeelle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläkeiän noston voisi korvata isompien eläkkeiden leikkauksilla ja eläkekatolla. Nuorempien pitäisi osata vaatia, tämä on käytännössä ryöstö, kun maksavat muiden eläkkeet, eivätkä itse saa vastaavia etuja, tuskin heistä kukaan terveenä pääsee eläkkeelle.

Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet edellisten eläkkeet ja samalla teidän nuorempien hyvinvoinnin ja palvelut.

Tuo kuvittelemasi on siis harhaa.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet edellisten eläkkeet ja samalla teidän nuorempien hyvinvoinnin ja palvelut.

Tuo kuvittelemasi on siis harhaa.

>simiti<

Hourit taas harhoissasi. Nyt eläkkeellä olevien eläkkeet maksetaan pääosin niillä varoilla, mitä työssä käyviltä peritään palkasta. Itse eivät tule saamaan vastaavia eläkkeitä, mitä nyt muille rahoittavat. Vain sosialistin mielestä tämä on reilua, kuten muilta varastaminen yleensäkin.

• Naisten eläkeikää voisi nostaa, koska naiset elävät miehiä kauemmin.

Se olisi reilua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hourit taas harhoissasi. Nyt eläkkeellä olevien eläkkeet maksetaan pääosin niillä varoilla, mitä työssä käyviltä peritään palkasta. Itse eivät tule saamaan vastaavia eläkkeitä, mitä nyt muille rahoittavat. Vain sosialistin mielestä tämä on reilua, kuten muilta varastaminen yleensäkin.

Koita jo ymmärtää, että se on eläkevakuutus, eikä mikään pankkitili. Jos jotain haluat haukkua, niin yrittäjiä ja maajusseja.
        Ovat maksaneet liian vähän eläkemaksuja ja valtio maksaa niiden eläkkeitä yli 500 000 000€.

Se on pois kaikilta veronmaksajilta, myös sinulta ja minulta. Ja jos et maksa eläkemaksujasi eläkevakuutusyhtiö Varmalle, niin pidä pääsi kiinni.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koita jo ymmärtää, että se on eläkevakuutus, eikä mikään pankkitili. Jos jotain haluat haukkua, niin yrittäjiä ja maajusseja.
        Ovat maksaneet liian vähän eläkemaksuja ja valtio maksaa niiden eläkkeitä yli 500 000 000€.

Se on pois kaikilta veronmaksajilta, myös sinulta ja minulta. Ja jos et maksa eläkemaksujasi eläkevakuutusyhtiö Varmalle, niin pidä pääsi kiinni.

>simiti<

Koita kommari ymmärtää, toiselta varastaminen on moraalitonta.

Yrittäjät maksavat duunareidenkin eläkemaksut, miksi niitä pitäisi syyttää.

Yrittäjä maksaa eläkemaksuja, vaikka ei olisi varaa maksaa edes palkkaa itselleen..

Eläkeyhtiöt ovat yksi suurimmista syistä, miksi yrittäjät ja yritykset ajautuu konkurssiin. Kommarin mielestä niiden pitäisi silti maksaa vielä enemmän.

Onneksi Suomi on ajatumassa taloudelliseen katastrofiin, mitä nopeammin, sen parempi. Sen jälkeen voidaan lähteä uuteen alkuun, kun kaikki sosiaalietuudet, isoimmat eläkkeet ja tukikikkailut on ajettu alas.

• Anonyymi

En ole huomannut mitään neljän kympin iässä tapahtunutta romahdusta.

Se tuli ennemmin noin 55-vuoden iässä, äkkiä ja yllättäen, pahus.

• Anonyymi

On typerää sotkea staattista, ihmisen keksimää aikakäsitystä elämään ja ihmisten kehoon. Jos ihmiselle tapahtuu jotain, se tapahtuu ihmisen sisäisen kellon mukaan, ei jonkun halvan rannekellon mukaan.

• Anonyymi

Minä aloin tuossa 44 vuoden tienoilla kuntoilemaan hyötyliikunnan ja fyysisen työn lisäksi ja laihdutin muutaman kilon, vaikka en lihava ollutkaan ja olen kyllä nyt viisikymppisenä paremmassa kunnossa, kuin silloin. Tuntuu, että kasvotkin ovat raikkaamman ja nuoremman oloiset(vähemmän pöhöttyneet).

• Anonyymi

Olet niin hiton oikeassa. Ihmisen keho pysyy elinvoimaisena vain ja jos liikkuu. Väitän että ihmiset olisivat paljon pitkäikäisempiä ja hyväkuntoisempia jos liikkuisivat, eivätkä joutuisi laitoksiin turhan aikaisin. Tämä keskustelu voisi olla hoivakodista: ”Jaksatko nostaa päätäsi tai nostaa itsesi istumaan, niin saat syötyä paremmin”. Vanhus vastaa: ”En nyt oikein jaksa, on voimat mennyt, ei ole käsissä voimaa”. Vanhus menee henkisestikin koko ajan huonompaan suuntaan, eikä enää usko jaksavansa mitään. Sen sijaan vanhus pitäisi saada vaikka puolipakolla liikkumaan ja hänen uskonsa elämään palautuisi pikku hiljaa. Pienikin liikunta tekee elämästä paremman, ihan jokaisella ihmisellä, iästä riippumatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet niin hiton oikeassa. Ihmisen keho pysyy elinvoimaisena vain ja jos liikkuu. Väitän että ihmiset olisivat paljon pitkäikäisempiä ja hyväkuntoisempia jos liikkuisivat, eivätkä joutuisi laitoksiin turhan aikaisin. Tämä keskustelu voisi olla hoivakodista: ”Jaksatko nostaa päätäsi tai nostaa itsesi istumaan, niin saat syötyä paremmin”. Vanhus vastaa: ”En nyt oikein jaksa, on voimat mennyt, ei ole käsissä voimaa”. Vanhus menee henkisestikin koko ajan huonompaan suuntaan, eikä enää usko jaksavansa mitään. Sen sijaan vanhus pitäisi saada vaikka puolipakolla liikkumaan ja hänen uskonsa elämään palautuisi pikku hiljaa. Pienikin liikunta tekee elämästä paremman, ihan jokaisella ihmisellä, iästä riippumatta.

Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta lihavuuteen, siitä kärsii lihava itse ja muut joutuu maksamaan sairauksien kustannukset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta lihavuuteen, siitä kärsii lihava itse ja muut joutuu maksamaan sairauksien kustannukset.

Enemmän joutuu yhteiskunta maksamaan vanhuudesta? Tulisiko vanhentuminen kieltää lailla? Voi kai noinkin tehdä, kun täyttää ikävuosia ja ylittää eläköitymisrajan vietäisiin korkean putouksen äärelle jonka alla pauhuaisi vellova meri.
        Pieni lisätuuppaus auttaisi poistamaan yhteiskunnan suurimmat menoerät?

Tämä oli sarkasmia, jos joku ei sitä ymmärtänyt.

AV

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enemmän joutuu yhteiskunta maksamaan vanhuudesta? Tulisiko vanhentuminen kieltää lailla? Voi kai noinkin tehdä, kun täyttää ikävuosia ja ylittää eläköitymisrajan vietäisiin korkean putouksen äärelle jonka alla pauhuaisi vellova meri.
        Pieni lisätuuppaus auttaisi poistamaan yhteiskunnan suurimmat menoerät?

Tämä oli sarkasmia, jos joku ei sitä ymmärtänyt.

AV

Kyllähän yhteiskunnalle tulisi huomattavasti halvemmaksi jos vaadittaisiin niitä liikkumaan, jotka eivät itse asiaa tajua. Sensijaan että meillä on kymmeniä tuhansia vuodepaikkoja, jotka voivat olla käytössä vuosikausia, meillä olisi ikääntyviä vanhuksia, jotka eivät vie vuodepaikkoja vaan kupsahtavat jonain päivänä vaikka lenkillä ollessaan. Se olisi heille itselleen myös armollisin kuolema ja kaikkein reiluinta. Moni eläkkeellä jäävä tai oleva voi olla paljon paremmassa kunnossa kuin puolet nuorempi, joten tuolla logiikalla aika moni joutuisi hyppäämään mereen.

• Anonyymi

Mitä nyt on tullut elinympäristöstään huomioitua niin näkyvät erot vanhenemisessa sukupuolista riippumatta saattavat muuttua tosi jyrkiksi 45-55 välillä, alamäki on joillakuilla tosi jyrkkä.
      Poikkeuksiakin löytyy, mutta noin keskimäärin.
      Se on kyllä ihan varma että ellei vanhetessaan mitään huomiota itsensä ylläpitoon kiinnitä niin ei se ainakaan eduksi ole.

• Mie romahin jo nelikymppisenä, niin en ajatellut enää uudestaan antaa periksi.

• Anonyymi

Vanheneminen on vapautta, se vapauttaa asioista jotka ovat nuorille vielä saavuttamattomissa. Ei tarvitse miettiä parisuhteita(niitä on jo koettu monia), ei tarvitse miettiä lisääntymistä(niitäkin on koettu monia), ei kauheasti tarvitse miettiä seksiä(alapään kaveri on tehnyt jo monen elämän uran).

Miksi tulisi näyttää tuoreelta, jos edellä mainittuja asioita ei enää haluaisi uusia tai kokea uudelleen?

Hyvä kunto on enemmän tavoitteellisempi asia, mitä nuori ulkonäkö.
      Jaksaa sitten siirtää kehoaan paikasta paikkaan ilman toisten apua, jopa toisia auttaen.

Plääh, ulkonäköön liittyvät tavoitteet on jo hyvä jättää nuorempien harteille. Heille siitä voisi olla vielä joku merkitys.

AV

• "romahduksen ikää"
      &
      "Elämä sujuu soljuvasti aina ikään 44, tuo on ensimmäinen pysäkki.
      Toinen lopullinen tulee iässä 60, on jo aika vetäytyä iltapuulle. "

No niinhän alkuperäisessä tutkimuksessa ei sanota. Tuo lehden otsikointi ja tulkinta on täysin toimittajan käsialaa ja väärinymmärrystä.

Jos tutkijat ovat tutkineet joidenkin biologisten muuttujien määrää niin, että niillä esiintyy paikallisia maksimeja suuremmassa otannassa keskimäärin ikävuosissa 44v ja 60v ei se tarkoita, että jossakin toisessa, epäsuorasti tästä riippuvassa mitattavassa suureessa, olisi yksilötasolla jokin kovin merkittävä epäjatkuvuuskohta juuri tuossa iässä.

Näiden kahden asian yhteys on suunnilleen samanlainen kuin mitattaisiin että bussipysäkkiä lähestyttäessä eri kuljettajien erilaisilla keleillä mitataan painavan kevyesti jarrua keskimäärin 89 m ennen risteystä ja sitten toimittaja tästä repisi otsikon, että bussit törmäävät seinään 89 m ennen pysäkkiä.

Joten en ole samaa mieltä.

• Anonyymi

Ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä, silti ikämies -ja naisten sarjat SM yleisurheilussa alkavat jo ikävuodesta 35. Fyysisesti ollaan jo alamäen kynnyksellä.

60 vuotias voi aina 35 vuotiaan pituushypyssä voittaa, onhan henkilö tuolloin räjähtävimmillään(vain henkisesti).

• Anonyymi kirjoitti:

Ei tietenkään tarvitse olla samaa mieltä, silti ikämies -ja naisten sarjat SM yleisurheilussa alkavat jo ikävuodesta 35. Fyysisesti ollaan jo alamäen kynnyksellä.

60 vuotias voi aina 35 vuotiaan pituushypyssä voittaa, onhan henkilö tuolloin räjähtävimmillään(vain henkisesti).

Rajan vetäminen 35 ikävuoteen on täysin mielivaltainen valinta. Joiltain osin ihmisen fyysinen vanheneminen alkaa jo paljon aiemmin. Samoin henkisten kykyjen rapautuminen on jo alkanut aiemmin vaikka toisaalta tietomäärä ja kokemus kasvaa.

Pointti oli kuitenkin oikeastaan se, että luonto ei juuri koskaan toimi niin, että olisi jotain jyrkkiä raja-arvoja. Esim. puu (tai ihminen) kaatuu joskus vanhuuttaan, mutta se tapahtuu myrskyssä tai muuten olosuhteiden ollessa poikkeavat, jota on edeltänyt pitkä yleensä kiihtyvä heikkeneminen.

Psykologisesti ihminen tietenkin voi alkaa muuttaa käytöstään jyrkästi jonkin merkkipaalun saavutettuaan. Mutta se on eri asia.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Rajan vetäminen 35 ikävuoteen on täysin mielivaltainen valinta. Joiltain osin ihmisen fyysinen vanheneminen alkaa jo paljon aiemmin. Samoin henkisten kykyjen rapautuminen on jo alkanut aiemmin vaikka toisaalta tietomäärä ja kokemus kasvaa.

Pointti oli kuitenkin oikeastaan se, että luonto ei juuri koskaan toimi niin, että olisi jotain jyrkkiä raja-arvoja. Esim. puu (tai ihminen) kaatuu joskus vanhuuttaan, mutta se tapahtuu myrskyssä tai muuten olosuhteiden ollessa poikkeavat, jota on edeltänyt pitkä yleensä kiihtyvä heikkeneminen.

Psykologisesti ihminen tietenkin voi alkaa muuttaa käytöstään jyrkästi jonkin merkkipaalun saavutettuaan. Mutta se on eri asia.

Raja on jo vedetty johonkin, ja siitä on jo säännöt.
        N e jotka "säilyvät hyvin" niistä hyötyvät.
        Mutta, jos katsot tilastoja parhaiden 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 vuotiaiden fyysisissä suorituksissa joihin yhteiskunta usein toimintakyvyn vertaa, on ero aika selkeä?

Puhuttaessa ikäkriisistä, joillekin se voi tarkoittaa sittä ettei voi enää juosta 100-metriä aikaan11.5 sekuntia. Toisille se voi nerkitä aikaa jolloin ei olisi enää yksin kysenevä käymään auton tankkauspisteellä. Ehkä, kysymys on vain kriteereistä:)

• Anonyymi kirjoitti:

Raja on jo vedetty johonkin, ja siitä on jo säännöt.
        N e jotka "säilyvät hyvin" niistä hyötyvät.
        Mutta, jos katsot tilastoja parhaiden 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 vuotiaiden fyysisissä suorituksissa joihin yhteiskunta usein toimintakyvyn vertaa, on ero aika selkeä?

Puhuttaessa ikäkriisistä, joillekin se voi tarkoittaa sittä ettei voi enää juosta 100-metriä aikaan11.5 sekuntia. Toisille se voi nerkitä aikaa jolloin ei olisi enää yksin kysenevä käymään auton tankkauspisteellä. Ehkä, kysymys on vain kriteereistä:)

Enhän minä vanhenemista yritä kiistää. Puhun oikeastaan matematiikasta. Luonnontieteen ilmiöitä pystyy yleensä mallintamaan alkeisfunktioilla tai niiden yhdistelmällä ja kaikkiin niihin liittyy ominaisuus, että ne ovat jatkuvia ja myös niiden derivaatat ja integraalit ovat jatkuvia. Maitopurkkiin painetaan "parasta ennen 8.10", mutta se ei oikeasti tarkoita että maito tietäisi olla hyvää keskiyöhön saakka ja sitten taikaiskusta se olisi pilalla kun kello lyö keskiyön. Koska maidossa ei ole kelloa, vaan haitalliset eliöt tai aineet siinä lisääntyvät koko ajan kiihtyvällä tahdilla ja jonkun pitää määritellä arvio siitä kuinka kauan pakkaamisen jälkeen maito on oikein säilytettynä sellaista ettei sen pilaantumista havaitse. Ja me ihmiset olemme juuri kuin se pilaantuva maito.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Enhän minä vanhenemista yritä kiistää. Puhun oikeastaan matematiikasta. Luonnontieteen ilmiöitä pystyy yleensä mallintamaan alkeisfunktioilla tai niiden yhdistelmällä ja kaikkiin niihin liittyy ominaisuus, että ne ovat jatkuvia ja myös niiden derivaatat ja integraalit ovat jatkuvia. Maitopurkkiin painetaan "parasta ennen 8.10", mutta se ei oikeasti tarkoita että maito tietäisi olla hyvää keskiyöhön saakka ja sitten taikaiskusta se olisi pilalla kun kello lyö keskiyön. Koska maidossa ei ole kelloa, vaan haitalliset eliöt tai aineet siinä lisääntyvät koko ajan kiihtyvällä tahdilla ja jonkun pitää määritellä arvio siitä kuinka kauan pakkaamisen jälkeen maito on oikein säilytettynä sellaista ettei sen pilaantumista havaitse. Ja me ihmiset olemme juuri kuin se pilaantuva maito.

Huomasitko tuossa olleen naisen parasta ennen päiväys 44 ja miehen 60 ???

• Anonyymi kirjoitti:

Huomasitko tuossa olleen naisen parasta ennen päiväys 44 ja miehen 60 ???

En. Mutta tosiaan. Poikkeuksena kaikkeen jatkuvuuteen on toki se diskreetti ilmiö, että jokin munasolu on se viimeinen. Ja kaikki tuon ympärillä tapahtuva hormonitoiminnan muutos.

• No tässä täytyy olla jotakin näkemystä siitä, mikä ajaa vanhentumista solutasolla, ja mitkä ovat vasteet vanhentumiseen. Tämä on näkemykseni mukaan kasvava mikrobikuorma elimistössä, joka näkyy kasvavana tulehduksena, joka myös vahingoittaa soluja. Solut yrittävät aluksi sopeutua tähän tilanteeseen, jolloin mennään aluksi yhteen suuntaan biomarkkereissa, mutta sitten tulee seinä vastaan jossakin kohtaa solujen suorituskyvyssä, ja tilanne romahtaa uuteen tasapainotilaan, josta yritetään taas nousta, mutta tilanne päättyy taas uuteen romahdukseen, ja niin edespäin. Voi olla, että ne jotka elävät pitkään, käyvät 3-4 tällaista romahdusta läpi, kunnes lopulta kuolevat. Tuossa tutkimuksessa mainittiin myös mahdollinen kolmas romahdus, noin 80-vuotiaissa. Jokaisessa romahduksessa näkyisi sitten yhtäkkiä kiihtynyt vanhentuminen.

• m36-intj kirjoitti:

No tässä täytyy olla jotakin näkemystä siitä, mikä ajaa vanhentumista solutasolla, ja mitkä ovat vasteet vanhentumiseen. Tämä on näkemykseni mukaan kasvava mikrobikuorma elimistössä, joka näkyy kasvavana tulehduksena, joka myös vahingoittaa soluja. Solut yrittävät aluksi sopeutua tähän tilanteeseen, jolloin mennään aluksi yhteen suuntaan biomarkkereissa, mutta sitten tulee seinä vastaan jossakin kohtaa solujen suorituskyvyssä, ja tilanne romahtaa uuteen tasapainotilaan, josta yritetään taas nousta, mutta tilanne päättyy taas uuteen romahdukseen, ja niin edespäin. Voi olla, että ne jotka elävät pitkään, käyvät 3-4 tällaista romahdusta läpi, kunnes lopulta kuolevat. Tuossa tutkimuksessa mainittiin myös mahdollinen kolmas romahdus, noin 80-vuotiaissa. Jokaisessa romahduksessa näkyisi sitten yhtäkkiä kiihtynyt vanhentuminen.

Tuossa kuvassa niitä yksittäisiä käppyröitä tutkimuksesta
        https://www.nature.com/articles/s43587-024-00692-2/figures/4

Asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan onko tuo kuvio että suure kasvaa tiettyyn maksimiin, alenee sitten minimiin, kasvaa jälleen toiseen paikalliseen maksimiin ja alenee sitten seuraus mainitsemastasi ilmiöstä.

Tuon tutkimuksen taustatiedoissa mainitaan kuitenkin 108 tutkittavaa yksilöä ja mediaani tutkimusaika 1,7 vuotta. Se on aika vähän. Sellaisesta datasta voi tietysti laskea kaikenlaista kuten mistä tahansa datasta, mutta säännön erottaminen satunnaisuudesta on vielä aika heikkoa.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

No tässä täytyy olla jotakin näkemystä siitä, mikä ajaa vanhentumista solutasolla, ja mitkä ovat vasteet vanhentumiseen. Tämä on näkemykseni mukaan kasvava mikrobikuorma elimistössä, joka näkyy kasvavana tulehduksena, joka myös vahingoittaa soluja. Solut yrittävät aluksi sopeutua tähän tilanteeseen, jolloin mennään aluksi yhteen suuntaan biomarkkereissa, mutta sitten tulee seinä vastaan jossakin kohtaa solujen suorituskyvyssä, ja tilanne romahtaa uuteen tasapainotilaan, josta yritetään taas nousta, mutta tilanne päättyy taas uuteen romahdukseen, ja niin edespäin. Voi olla, että ne jotka elävät pitkään, käyvät 3-4 tällaista romahdusta läpi, kunnes lopulta kuolevat. Tuossa tutkimuksessa mainittiin myös mahdollinen kolmas romahdus, noin 80-vuotiaissa. Jokaisessa romahduksessa näkyisi sitten yhtäkkiä kiihtynyt vanhentuminen.

Heh, ihmiset kuolevat ennen 80 ikävuotta, siis noin keskimäärin.
        Oletko siis vielä "nuori" myös kuloniässä?

• scrg kirjoitti:

Tuossa kuvassa niitä yksittäisiä käppyröitä tutkimuksesta
        https://www.nature.com/articles/s43587-024-00692-2/figures/4

Asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan onko tuo kuvio että suure kasvaa tiettyyn maksimiin, alenee sitten minimiin, kasvaa jälleen toiseen paikalliseen maksimiin ja alenee sitten seuraus mainitsemastasi ilmiöstä.

Tuon tutkimuksen taustatiedoissa mainitaan kuitenkin 108 tutkittavaa yksilöä ja mediaani tutkimusaika 1,7 vuotta. Se on aika vähän. Sellaisesta datasta voi tietysti laskea kaikenlaista kuten mistä tahansa datasta, mutta säännön erottaminen satunnaisuudesta on vielä aika heikkoa.

Niin, siis ehdotukseni selittäisi käyrät a,b,c, ja suurimman osan noista muista, jos tuota jatkettaisiiin vaikka 100 vuoteen asti. Siinä olisi kyseessä siis alenevia huippuja. Tuo lyhyt tutkimusaika oli myös kritiikin kohteena. Tietysti nyt pitää vielä odottaa että saadaan muita tutkimuksia, joissa käytetään eri henkilöitä että voidaan mahdollisesti varmistaa nuo tulokset. Voihan olla että joku muu tutkimus saisi aikaan samoja huippuja, mutta ne olisivat ajallisesti eri kohdassa, riippuen populaation terveydestä.

• Anonyymi kirjoitti:

Heh, ihmiset kuolevat ennen 80 ikävuotta, siis noin keskimäärin.
        Oletko siis vielä "nuori" myös kuloniässä?

En nyt mitään sellaista ole käsittääkseni sanonut, kummallisia kysmyksiä.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

Pitkästä aikaa. Kuis p4nee? Mä senkun vaan nuorenen 💪. Kun kävelee takaperin, nuorenee. Pakkohan sen on mennä niin 🤷‍♂️. Maniani ja impulsiivisuuteni ovat kohonneet entisestään. Syytän pillereitä. Entä geenit? Stressitekijät ainakin murhaavat biologisia organismeja. Voisin syväjäädyttää itseni talven ajaksi ja "syntyä" uudestaan keväällä 🥶. Tällöin olisin vanhentunut vain murto-osan ja talvikin olisi mukavasti selätetty. -💊-.

• Anonyymi kirjoitti:

Pitkästä aikaa. Kuis p4nee? Mä senkun vaan nuorenen 💪. Kun kävelee takaperin, nuorenee. Pakkohan sen on mennä niin 🤷‍♂️. Maniani ja impulsiivisuuteni ovat kohonneet entisestään. Syytän pillereitä. Entä geenit? Stressitekijät ainakin murhaavat biologisia organismeja. Voisin syväjäädyttää itseni talven ajaksi ja "syntyä" uudestaan keväällä 🥶. Tällöin olisin vanhentunut vain murto-osan ja talvikin olisi mukavasti selätetty. -💊-.

No ihan tavallisesti menee, voisi mennä tietysti paremminkin. Otin käyttöön äsken muutamia uusia ravintolisiä, nyt niitä löytää nyt varsin halvalla, esim. männynkuoriuutetabletteja, laktoferriiniä ja beetaglukaania, näissä voi olla 50-83% alennus. Black friday tarjouksia voi olla myös pian. Tätä havupuu-uutejuomaa ei kannata oikein käyttää, se on kallista, eikä niin riittoisaa.

Tulin siihen tulokseen luettuani tutkimuksia, että kannattaa siirtää pois painopiste aminohapoista antimikrobiaaleihin, eikä käyttää proteiinia turhaan, koska se vain ruokkii elimistön haittamikrobeja. Rautaa ja kalsiumia kannattaa myös välttää. Esim. laktoferriini sitoutuu vapaaseen rautaan, ja sen tarkoitus on poistaa ylimäärä rauta elimistöstä.

Tietysti jotkut proteiinit, kuten kollageeniproteiini ovat hyvinkin hyödyllisiä, mutta niitä ei pidä käyttää turhaan eikä liikaa.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

No ihan tavallisesti menee, voisi mennä tietysti paremminkin. Otin käyttöön äsken muutamia uusia ravintolisiä, nyt niitä löytää nyt varsin halvalla, esim. männynkuoriuutetabletteja, laktoferriiniä ja beetaglukaania, näissä voi olla 50-83% alennus. Black friday tarjouksia voi olla myös pian. Tätä havupuu-uutejuomaa ei kannata oikein käyttää, se on kallista, eikä niin riittoisaa.

Tulin siihen tulokseen luettuani tutkimuksia, että kannattaa siirtää pois painopiste aminohapoista antimikrobiaaleihin, eikä käyttää proteiinia turhaan, koska se vain ruokkii elimistön haittamikrobeja. Rautaa ja kalsiumia kannattaa myös välttää. Esim. laktoferriini sitoutuu vapaaseen rautaan, ja sen tarkoitus on poistaa ylimäärä rauta elimistöstä.

Tietysti jotkut proteiinit, kuten kollageeniproteiini ovat hyvinkin hyödyllisiä, mutta niitä ei pidä käyttää turhaan eikä liikaa.

Ainoa aminohapponi on krapulalääke L-kysteiini. Aminohappoja saa helpommin tarpeeksi verrattuna makro- ja mikrovitamiineihin. Männynkuoriuute on kallista minkä vuoksi se on jäänyt ostamatta.

Sipulia menee edelleen ihan mukavia määriä. Demoneista eroon, niin sanotusti. Miehenä rautaa saa automaattisesti riittävästi koska olen omnivori. Lihaakin menee. Kalsium toimii tavallaan täyteaineena tukien luustoa ja saantisuositukseni täyttyy. En vedä sitä turhaan liian suuria määriä. Muuten ruokavalioni sisältää vaihtelevassa määrin maitotuotteita eli kalsiumia. Aika vähän kumminkin.

Muutama gemmi menee kollageenia päivässä. Proteiinia on vaikeaa saada liikaa ja ei ole edes realistista saavuttaa sitä maagista 1 g / 1 kg tavoitearvoa. Mistäköhän se utopistinen ohjeistus on johdettu? Alkaisin luultavasti käyttämään boswellia serrataa jos jalkani alkaisivat oireilemaan kivuista.

Vielä luustosta ja tukikudoksista: Niihin kytkeytyy todella paljon synergistisiä ominaisuuksia eri aineiden välillä. Proteiini, kalsium, magnesium, K-vitamiini, boori ja vaikka mitä muuta. -💊-.

• Anonyymi

Näinkö on? Todistan tämän vääräksi vielä. Minusta tulee man of steel.

• Anonyymi

Elämä on kuolemaan johtava sairaus.

• Anonyymi

Viltti ja villasukat on ihania💞 miksi sen pitäisi olla romahduksen ikä,miksei valaistumisen? Kukin taaplaa tyylillään🤷‍♀️

• Anonyymi

Nämä tietyt seksiä vaille jääneet,syyllistää ja syyttelee kaikintavoin niitä jotka on jo kokeneet ja jotain paljon arvokkaampaa hokanneet. Kuin he jotenkin velkaa olisivat heille onnellisuudestaan ja syyllisiä heidän onnettomuuteensa. Kun eihän se näin mene. Ei vaikka sen miten päin itselleen mieleiseksi vääntäisi. Jos jossakin on vikaa,niin siinä, joka näkee muissa vikaa.🤷‍♀️.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä tietyt seksiä vaille jääneet,syyllistää ja syyttelee kaikintavoin niitä jotka on jo kokeneet ja jotain paljon arvokkaampaa hokanneet. Kuin he jotenkin velkaa olisivat heille onnellisuudestaan ja syyllisiä heidän onnettomuuteensa. Kun eihän se näin mene. Ei vaikka sen miten päin itselleen mieleiseksi vääntäisi. Jos jossakin on vikaa,niin siinä, joka näkee muissa vikaa.🤷‍♀️.

Hyvin oivallettu.

• Anonyymi

19 v tuli romahdus mutta se on normaalia.

• Anonyymi

Iso Jytky

• Anonyymi

Mä romahtelen, kun päivä on ollut täynnä tohinaa.
      Nytkin parhaillaan olen romahtanut sohvaan sillai puoli-istuvaan makuuasentoon.
      En ymmärrä, että joku on romahtamaisillaan tai romahduspiste on lähellä.
      Ei noin. Joko tai.
      Vilma

• Anonyymi

Itellä oli 41 v ja seuraavaa ei ole tullut, eikä kiinnosta. Teen ajallani mitä haluan.

• Anonyymi

Noin se menee, fyysisesti alamäki alkaa 40 molemmin puolin.

• Anonyymi

Nuorison mielestä jo 38 on vanha, minä 49 olen jo ikivanha. 90 on zombie.

Jasu

• Anonyymi

Ai jaa. Riippuu tuokin paljon nuorisosta.

- Sheena

• Anonyymi

Huvittaa nuo nappuloiden jutut, 08 on muka kauhee kakara kun 05 on taas jo kaiken kokenut 😄...ainakin omasta mielestään.

Kun olin kaksikymppinen ja alle niin en edes kuvitellut eläväni nelikymppiseksi tai vanhemmaksi, voi pojat mitä nuoressa mielessä silloin kuhisikaan...no en tosiaankaan ollut mikään varhaiskypsä tapaus 😛

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huvittaa nuo nappuloiden jutut, 08 on muka kauhee kakara kun 05 on taas jo kaiken kokenut 😄...ainakin omasta mielestään.

Kun olin kaksikymppinen ja alle niin en edes kuvitellut eläväni nelikymppiseksi tai vanhemmaksi, voi pojat mitä nuoressa mielessä silloin kuhisikaan...no en tosiaankaan ollut mikään varhaiskypsä tapaus 😛

Nykynuoret on niin erilaisia, kun me oltiin nuorena. Ne tietää kaikesta kaiken, ainakin omasta mielestään. Ja on toki tietoa monesta asiasta enemmän mitä muinoin oli saatavilla. Mutta ne käytännöntyöt ja tekemiset on monella ihan ula aalloilla. Ei osata käytännönasioita kuten ennen, vaikka pää on täynnä kaikkea nippelitietoa millä viisastella. 😅

Tuo haastattelukin missä nuori totesi 38 olevan vanha ja 44 olevan vanha ei tosiaan kuvittele olevansa itse tuon ikäinen joskus saati vanhempi. Mulle on jo realisoitunut tähän ikään mennessä, että jos huonosti käy elän kuten sukuni muutkiin naiset, ne sydänsairaatkin laajentuneella pumpulla yli 90 ikään. 😅

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykynuoret on niin erilaisia, kun me oltiin nuorena. Ne tietää kaikesta kaiken, ainakin omasta mielestään. Ja on toki tietoa monesta asiasta enemmän mitä muinoin oli saatavilla. Mutta ne käytännöntyöt ja tekemiset on monella ihan ula aalloilla. Ei osata käytännönasioita kuten ennen, vaikka pää on täynnä kaikkea nippelitietoa millä viisastella. 😅

Tuo haastattelukin missä nuori totesi 38 olevan vanha ja 44 olevan vanha ei tosiaan kuvittele olevansa itse tuon ikäinen joskus saati vanhempi. Mulle on jo realisoitunut tähän ikään mennessä, että jos huonosti käy elän kuten sukuni muutkiin naiset, ne sydänsairaatkin laajentuneella pumpulla yli 90 ikään. 😅

Jasu

"Nykynuoret on niin erilaisia, kun me oltiin nuorena. Ne tietää kaikesta kaiken"

En ihan tuota väittämää allekirjoita. Nuorillakin kun ikää tulee lisää, he ymmärtävät etteivät tiedä kaikkea.

Olin ikätietoinen jo lapsena. Eikä vähiten siksi, että usein oli hautajaisia. Joskus parit kolmet vuodessa. Ne oli lähes ainoita juhlia johon tuli koko suku, mummot, vaarit, tädit, serkut, pikkuserkut, kummin kaimat. Kaikenikäisiä ihmisiä muutenkin oli jatkuvasti ympäristössäni.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Vähän tuntuu tosiaan osat kääntyneen toisinpäin, nykykäsityksen mukaan riittävät eväät ihan kaikkeen jos pää on tungettu tietoa täyteen ja ovenkahva on vaativin mekaaninen manuaalinen laite mihin on koskettu näppäimistön lisäksi 😄.

Ennen jos et käytännössä osannut mitään niin takuulla leimattiin tumpeloksi ja myös oltiin sitä oikeastikin ja se oli häpeän paikka syystäkin, teoreetikot olivat nörttejä nössöjä järjestään.

05 tyttösen kanssa oli juttua tänään ja totesin että en helkutissa haluaisi elää kaksikymppisen elämää uusiksi vaikka pystyisinkin, täyttä resetointia ei missään tapauksessa. Kaikki se vaivannäkö uusiksi ei kiitos, ryömin mieluiten näillä nykyisillä resursseilla eteenpäin 😛 sen pätkän matkaa mikä on vielä jäljellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vähän tuntuu tosiaan osat kääntyneen toisinpäin, nykykäsityksen mukaan riittävät eväät ihan kaikkeen jos pää on tungettu tietoa täyteen ja ovenkahva on vaativin mekaaninen manuaalinen laite mihin on koskettu näppäimistön lisäksi 😄.

Ennen jos et käytännössä osannut mitään niin takuulla leimattiin tumpeloksi ja myös oltiin sitä oikeastikin ja se oli häpeän paikka syystäkin, teoreetikot olivat nörttejä nössöjä järjestään.

05 tyttösen kanssa oli juttua tänään ja totesin että en helkutissa haluaisi elää kaksikymppisen elämää uusiksi vaikka pystyisinkin, täyttä resetointia ei missään tapauksessa. Kaikki se vaivannäkö uusiksi ei kiitos, ryömin mieluiten näillä nykyisillä resursseilla eteenpäin 😛 sen pätkän matkaa mikä on vielä jäljellä.

Näinpä. Kädettömyys ei ole kovin kiva olotila, en tiiä miten sitten pärjää kun vanhemmat ei ole vahtimassa miten sujuu ja ohjaamassa työvaiheita, vaan pitää itsenäisesti ottaa ja toimia aloitteellisesti.

Vähän huolettaa digi digi tason elämänfilosofia, mihin ei kuulu paljon elintärkeiden taitojen haltuun ottamista. Nenän puuterointia ei sellaiseksi voida laskea.

Tettiläiset jo itkee kun joutuu tekee oikeesti töitä, eikä kännykkää saa räpeltää töissä tauotta. 😅

En kyllä itsekkään haluisi olla tämän päivän nuori, raskaampaa olla hiutale joka ajelehtii virran mukana, kun ottaa asioita haltuun.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Nykynuoret on niin erilaisia, kun me oltiin nuorena. Ne tietää kaikesta kaiken"

En ihan tuota väittämää allekirjoita. Nuorillakin kun ikää tulee lisää, he ymmärtävät etteivät tiedä kaikkea.

Olin ikätietoinen jo lapsena. Eikä vähiten siksi, että usein oli hautajaisia. Joskus parit kolmet vuodessa. Ne oli lähes ainoita juhlia johon tuli koko suku, mummot, vaarit, tädit, serkut, pikkuserkut, kummin kaimat. Kaikenikäisiä ihmisiä muutenkin oli jatkuvasti ympäristössäni.

- Sheena

Nykyään ollaa aika netin pauloissa eikä sukulaisia paljon pyöri lähipiirissä. Kyllä ne nuoret vaan on erilaisia.

Jasu

• Anonyymi

ehkä yksi merkityksen ikä voisi olla se kun pippelisi menettää neitsyytensä.

t. Xekoxe ja Rihansa

.

• Anonyymi

Syntyminen kun täyttää 0-vuotta: Tervetuloa Helvettiin! Onnea!

• Anonyymi

"Herrat teki elämästä Helvetin!" - Irwin Goodman. Kerran aloin kännissä miettimään ja tutkimaan netistä voisiko havaitsemamme irl todellisuus olla kuin ollakin itse Helvetti. Filosofiaa. Ainakin yhteiskuntia yritetään aktiivisesti muokata sitä kohti.

• Anonyymi

Romahdus seuraa porttiteoriaa. Ensimmäinen romahdus on kun nuorena idealistina tyhmyyttään äänestää vihreitä. Se on vähän kuin kannabis ja aloittaa alamäen. Toinen romahdus tapahtuu, kun alkaa näkemään fasisteja kaikkialla ja äänestää vasemmistoa. Se on jo peukkua.

• Anonyymi

niin miten pyasryy olelemaan autossa jonka katto korkeus 70 serbttimetriä, niin numisasennossa niin ase on

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      47
      5296
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      75
      3190
    3. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      20
      3028
    4. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      143
      2901
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      29
      2147
    6. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      44
      1726
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      1643
    8. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      91
      1605
    9. Kaikki ovat syntisiä!!!

Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      414
      1361
    10. Persut palkkaavat verorahoilla

avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei
      Maailman menoa
      255
      1269
    Aihe