Puhutaampa hetki makkaroista

Sitä oon täsä miettiny (enkä nopeella selauksella löytänyt vielä avausta tästä aiheesta) et Ketä oikiasti häirittee vegemakkarat -nakit ja -burgerit niin paljo että ihan EU:ssa pitää erikseen kieltää kys. nimitykset em. vegetuotteilta🤔
Onhan niissä jo se 'vege' -etuliite (tai mikä se minkäkin maan kielellä on.. mut siis jokin mikä kertoo että kyseessä on kasviperäinen tuote) minkä pitäisi jo intohimoisemmalle ja kiihkomielisimmälle lihansyöjällekkin kertoa että se ei siis ainakaan ole lihatuote..

Sitäpaitsi paitsi; makkara, nakki ja pyörykkä ovat lähinnä tuotteen muotoa kuvaavia ilmauksia, toki ne aiemmin, (ainaki) ennen vegetuotteiden markkinoille tuloa, on tarkoittaneet lihaa sisältäviä tuotteita. Mut tässähän sitä voisi alkaa nillittämään että kuinka paljon ja minkälaista lihaa minkäkin pötkylän pitäisi sisältää.. Saako jostain enimmäkseen broilerinnahkasta ja muusta epämääräisestä teurasjätteestä koostuvaa pötköä sanoa nakiksi sen enempää kui vegeversiota..🧐

Ja ja eikö niillä eeuussa tosiaan ole niinku tähellisempiäkin asioita pähkäiltävänä

105

962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sitä en tiedä muistaako kukaan vai muistanko minä väärin, et kaukana ysikytluvulla kaupoissa myytiin 'soijanakkoja' kun vissiin 'nakki'- nimitystä ei saanut käyttää (silloinkaan😃)

• Anonyymi

On myyty :)

• Anonyymi kirjoitti:

On myyty :)

Hienoa! Tai siis, joku muukin muistaa🤩

• Anonyymi

Ihan oikeassa on tässä EU kun vaatii, että liharuuat on oltava liharuokia ja sillä sipuli. Viherpiipertäjät koettavat keksiä uusia nimityksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan oikeassa on tässä EU kun vaatii, että liharuuat on oltava liharuokia ja sillä sipuli. Viherpiipertäjät koettavat keksiä uusia nimityksiä.

Tyhmenpikin tajuaa, että vegenakissa ei ole lihaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyhmenpikin tajuaa, että vegenakissa ei ole lihaa.

Onko vegenakissa kissaa?

• Anonyymi

Hyi sinua m wursti eikö sinulla mitään muuta ole mielessä

• Nimi velvoittaa niinku😁
        Olenhan itsekin epämääräinen lihatuote,

Ja ja niinku, onhan tämä nyt hölmöläisten hommaa ku järjellä aattelee☝️

• Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

Nimi velvoittaa niinku😁
        Olenhan itsekin epämääräinen lihatuote,

Ja ja niinku, onhan tämä nyt hölmöläisten hommaa ku järjellä aattelee☝️

No eikö se ole luonnollista kun tyttö tahtoo makkaraa

• Anonyymi kirjoitti:

Eläpäs ny ku ne on justiin nuo fiksummat päättäneet että ei saa makkara-nimitystä väärinkäyttää☝️

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai s..na !!! Päivän paras. Ja tyttöjen päivänä! Hehhehhohohoijsaa ....

• Anonyymi

Itse en ole makkaran ystävä, siksi en niitä syö missään muodossa. Prosessoitu liha on kaikille turmioksi, on ne tehty sitten mistä tahansa lihasta.

• Anonyymi

Eikö pyörykkä tarkoita ettei siinä ole lihaa ollenkaan ja jos lihaa niin silloin on lihapulla mutta onko nykyään kaikissa tuotteissa heinäsirkkaa kärpäsiä maku monessa muuttunut huonoksi ja erääseen paikkaan avataan heinäsirkka broteiinineste tehdas samoin kärpäsen uloste tehdas eli sitä lisätään ruokiin

• Eipä nuita hyönteisproteiinituotteita ole sen alkuhuuman jälkeen missään näkyny,

Paitsi kissanruokaa on olemassa semmone makuyhdistelmä kui "kana ja hyönteinen", on ainaki mun kissojen mielestä maistuvaa eimettä,

• Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

Eipä nuita hyönteisproteiinituotteita ole sen alkuhuuman jälkeen missään näkyny,

Paitsi kissanruokaa on olemassa semmone makuyhdistelmä kui "kana ja hyönteinen", on ainaki mun kissojen mielestä maistuvaa eimettä,

Lukeeko se missään sitä vaan lisätään tuotteisiin muuten ei kukaan ostais niitä ja tehtaalle ilmaista

• Anonyymi

Vege juttuihin sellainen oranssi tarra, jossa varoitetaan että tuote ei sisällä lihaa.

• Heh, sit porukka luulee sitä ale-tarraksi😃

Ja pitäshän sen 'vege' -alkuliitteen jo kertoa siinä jotain niinku🤔

• En ennen tykännyt nakeista ja makkaroista yhtään. Nykyään olen päässyt niiden makuun ja tulee syötyä pari kertaa kuussa.

Olen kokeillut myös vegevaihtoehtoja, mutta ne maistuvat pahalle ja räjähtelevät valmistettaessa.

Kaikki turha kieltäminen on ihan arsesta. Karjalanpiirakatkin ovat riisipiirakoita. Mielestäni karjalanpiirakan brändi on lähinnä kärsinyt tästä ja nyt ne ovat enää muinaismuisto.

• Oon ite kokeillu kans joitain,
        Ja olin muutama vuosi sitte melkein vuoden ilman punaista lihaa ja kanaa, kalaa söin satunnaisesti.
        Jotkut vegeversiot oli ihan ookoo, jopa hyviä ja mulle herkkäsuiselle parempia ku lihaversiot (koostumus & suutuntuma.. ei esim ollu mitään hampaissa narskuvia rustoja tai muita ikävän tuntuisia rönttejä)

Ja joo, ainakaan vegaaniset grillimakkarat ei oikeen toimi, ei ainakaan nuotiossa paistettaessa ku räjähtävät, hajoavat ja tippuvat perkele nuotioon😤

• m.wurst kirjoitti:

Oon ite kokeillu kans joitain,
        Ja olin muutama vuosi sitte melkein vuoden ilman punaista lihaa ja kanaa, kalaa söin satunnaisesti.
        Jotkut vegeversiot oli ihan ookoo, jopa hyviä ja mulle herkkäsuiselle parempia ku lihaversiot (koostumus & suutuntuma.. ei esim ollu mitään hampaissa narskuvia rustoja tai muita ikävän tuntuisia rönttejä)

Ja joo, ainakaan vegaaniset grillimakkarat ei oikeen toimi, ei ainakaan nuotiossa paistettaessa ku räjähtävät, hajoavat ja tippuvat perkele nuotioon😤

Itekin olin vuoden verran kasvisruokavaliolla. Ei ole koskaan ollut niin hyvä olo vatsassa ja kehossa. Oli vaan niin iso työ huolehtia, että sai kaikki tarvittavat ravintoaineet, niin ei vaan jaksanut säätää.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Itekin olin vuoden verran kasvisruokavaliolla. Ei ole koskaan ollut niin hyvä olo vatsassa ja kehossa. Oli vaan niin iso työ huolehtia, että sai kaikki tarvittavat ravintoaineet, niin ei vaan jaksanut säätää.

On yksi ainoa vitamiini, mitä ei ole kasviksissa. Joten kirjoituksesi on puhdasta junttitrollausta.

>simiti<

• Palstakamu kirjoitti:

No, mää olin ehkä ennemmin semmone sipsikaljavegaani😃 (vaikken siis ihan vegaani ollutkaan,)

• Anonyymi kirjoitti:

On yksi ainoa vitamiini, mitä ei ole kasviksissa. Joten kirjoituksesi on puhdasta junttitrollausta.

>simiti<

Lue kommenttini ajatuksella uudestaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Kasvikunnasta puuttuvat luonnostaan B12-vitamiini, D-vitamiini ja K2-vitamiini.
        Eli kolmehan niitä on yhden sijaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Juu, kasviksissa ei ole tuota HK Sininen vitaminiä ja sen takia niistä puuttuu kaikki tarpeellinen, olkoon mielenvikainen viherpiirtäjä mitä mieltä tahansa.

• Anonyymi

Lihatuottajien logiikalla pitää eines lihapullien nimikin vaihtaa teurasjätepyöryköiksi. Ensinnäkin pulla nimi jo loukkaa leipomoita, ja teurasjätteestäjän ne tehdään.

Lidäksi perussuomalaisten nimi on välittömästi vaihdettava vähemmistösuomalaisiksi.

>simiti<

• Tokihan se on lihantuottajalle eduksi et saa sen teurasjätteenkin kaupaksi😃
        Mut joo, tän eu-päätöksen logiikallahan esim. lihapulla tai lihapyörykkä nimitys on harhaanjohtava jos ja kun kyseiset einekset sisältää lähinnä jotain "koneellisesti eroteltua broilerinlihaa" ja kaikkee muuta epämääräistä harmaaksi massaksi jauhettuna

Niinku broileripyöryköitähän niitten sit kuuluis olla tai sit jotain suu- ja sorkkapullia

• Anonyymi

Ei kai kukaan valmistaja myy lihapullia, eikös ne ole lihapyöryköitä. Tuo lihapulla nimitys kulkee pelkästään vanhoissa keittokirjoissa ja kansan suussa.

• Anonyymi

Asiavirhe tuossa ylläolevassa .. eikä se virhe ole kahdessa ensimmäisessä lauseessa ...

• Itse olen Kabanossi original grillimakkaran ja Aito-nakkien ystävä. Ei ne muuta makkarat oikein innosta.
      Eikä minua häiritse, jos joku tykkää vegemakkaroista. Jokaiselle jotakin. Makunsa kullakin.

• Ai niin, meinasi unohtua ... tykkään myös Wotkinsin makkaroista.

• Kotimaista lihaisa kuoreton nakki on mun mielestä paras, ei oo mulle herkkäsuiselle koostumuksessa mitään ikäviä yllätyksiä (joissain nakeissa on ollu jotain kovia, niinku luunmurusia tai jotain😬🤢)

Grillimakkarat menee vaihtelevasti ja pari kertaa kesässä😃 ehkä joku kabanossi tai wilhelm tai mitä niitä oli

Makkarasoppaan tai kastikkeeseen joku halppismerkin uunimakkara on hyvä, mut pitää olla pannulla ruskistettu ensin

• m.wurst kirjoitti:

Kotimaista lihaisa kuoreton nakki on mun mielestä paras, ei oo mulle herkkäsuiselle koostumuksessa mitään ikäviä yllätyksiä (joissain nakeissa on ollu jotain kovia, niinku luunmurusia tai jotain😬🤢)

Grillimakkarat menee vaihtelevasti ja pari kertaa kesässä😃 ehkä joku kabanossi tai wilhelm tai mitä niitä oli

Makkarasoppaan tai kastikkeeseen joku halppismerkin uunimakkara on hyvä, mut pitää olla pannulla ruskistettu ensin

Joissain nakeissa on rustonpalasia ja ne ovat ällöttäviä yllätyksiä. 😠

Meillä ei ole tehty pitköön aikaan tavallista makkarasoppaa, mutta iäkäs äitini tekee todella hyvää siskonmakkarakeittoa. Vaikka muuten en siskonmakkaroista välitä (enkä muistakaan raakamakkaroista), äidin tekemää keittoa ahmin useamman lautasellisen. 😋😁

• tosi.typy kirjoitti:

Joissain nakeissa on rustonpalasia ja ne ovat ällöttäviä yllätyksiä. 😠

Meillä ei ole tehty pitköön aikaan tavallista makkarasoppaa, mutta iäkäs äitini tekee todella hyvää siskonmakkarakeittoa. Vaikka muuten en siskonmakkaroista välitä (enkä muistakaan raakamakkaroista), äidin tekemää keittoa ahmin useamman lautasellisen. 😋😁

Äidit, ja joskus isätkin, tekee kyl parhaimmat arkipöperöt😁

• m36-intj kirjoitti:

Olen Wilhelmiä ja Kabanossia verranut keskenään, ja tullut siihen tulokseen että Wilhelm-perinteinen on hieman parempi kuin Kabanossi original, molemmat ovat kyllä lihaisia, 77% Wilhelm-makkarassa.

https://www.atria.fi/tuotteet/atria-wilhelm-perinteinen-400g/

Hienoa tutkimusta grillimakkarasta. Arvostan, että ihmiset näkevät vaivaa, vertailevat tuotteita ja perustelevat mielipiteensä. 😊👍

• Anonyymi

Eu-parlamentti on säilytyspaikka poliitikoille, jotka on haluttu kipata kotimaidensa politiikasta hemmettiin.
      Jotain niiden pitää puuhastella, jotta ei tulisi täysi tarpeettomuuden tunne.

-keinovaginamies-

• Niinhän sitä luulis, että olis tärkeämpiäkin asioita ratkaistavana.

• Joo, kyllä "makkara" sanaa voi käyttää, onhan niitä vatsamakkaroitakin.

Se, että EU-päättäjät ovat pistoksissa, johtuu ihan siitä, että kerrankin työpöydällä on helppo aihe.
      Ei tarvi päätä vaivata.

Tuollaista dilemmaa minäkin voisin pari vuotta pohdiskella, jos siitä vielä maksetaan.

• Anonyymi

Paljonko laitetaan. Riittääkö 12 keur / kk ?

-keinovaginamies-

• Anonyymi kirjoitti:

Paljonko laitetaan. Riittääkö 12 keur / kk ?

-keinovaginamies-

12 donaa on aika vähän. Sanotaan, että kolmekymppiä vähintään.

Rahakkaiden piireissä puhutaan kympeistä.

• Söin maustettuja vegepullia. Olivat maukkaampia kuin mummon tekemät tehdaspullat, jossa maistuu eltaantunut rasva.

• Oliko niitä "boltseja" tai jotain sinne päin, siemenpyöryköitä🤔 ne on ihan hyviä.

Eineslihapullat haisee pierulle ja jos et käytä kaikkia kerralla ja laitat avatun paketin jääkaappiin nii koko jääkaappi haisee pierulle,

Niinku, bon appetit👌

• m.wurst kirjoitti:

Oliko niitä "boltseja" tai jotain sinne päin, siemenpyöryköitä🤔 ne on ihan hyviä.

Eineslihapullat haisee pierulle ja jos et käytä kaikkia kerralla ja laitat avatun paketin jääkaappiin nii koko jääkaappi haisee pierulle,

Niinku, bon appetit👌

Joo, boltseja olivat.

Tiedä sitten paljonko pitkälle prosessoitu kasvis sisältää ravinteita, mutta tulipa ainakin kevyempi olo. 😊

• Anonyymi
        Gattino kirjoitti:

Joo, boltseja olivat.

Tiedä sitten paljonko pitkälle prosessoitu kasvis sisältää ravinteita, mutta tulipa ainakin kevyempi olo. 😊

Olen joskus niitä boltseja maistanut, ja ainakaan silloin ne eivät maistuneet miltään.

• Anonyymi

Vaikka mielestäsi mätä kaali, itänyt peruna ja madon syömä porkkana onkin paistettuna parempaa kuin kunnolliset mummon lihapullat, niin suurimmalla osalla ihmisistä maku on erilainen.

• Anonyymi

No turhaa nipottamista, kuten palomiesten pelastushenkilöksi nimeämistä.

Luulen, että tämä on poliittinen takaisinmaksu...

Tälläisiä tullaan näkemään vielä ja näitä hassuja juttuja tulee...nytpähän tiedetään miten ne tulee...😄

• Anonyymi

No jaa kyllä koostumuksen kuuluisi määrittää miksi niitä kutsutaan eikä muodon.
      Periaatteessa vegetuotteiden tekijät ovat lähteneet väärille raiteille jo siinä että ovat lähteneet jäljittelemään olemassaolevia tuotteita, kyllä ne olisi kuulunut brändäillä ihan omina tuotteinaan jo alunperin eikä yrittää harhauttaa viatonta lihansyöjää nimeämällä tuotteita harhaanjohtavasti 😋

Mua ei juttu haittaa sinänsä mitenkään, olen nääs kaikkiruokainen ja sama mielipide pätee myös politiikan mukaan...ihan sama mitä suoltavat tai vääntävät tulemaan, kaikkea ei ole pakko niellä 😛

• Mää taas näkisin et näillä vegaanisilla "lihatuotteita muistuttavilla tuotteilla" vois helpottaa ihmisen siirtymistä vegaanimpaan suuntaan, siis ihmisen niin halutessaan..

Vois tehdä ja syödä niinku tavallaan tuttuja ruokia, mut ilman lihaa (tai muita eläinperäisiä tuotteita)

• Anonyymi

Mä myönnän, että mulla on vähän makkaraa, eikä se lähde vege vegellä.
      Nytkin sorruin Brunbergin pusuihin. Ne vaan oli sillai hollilla. Vadelmaiset.
      Uin ja kuntoilen. Välillä häviääkin.
      Vilma

• Se EUssakin se haaste, että ihminen on siellä touhuamassa päätösten kanssa. Ihminen kun on luonteeltaan laiska, vastuuta pakoileva hedonisti, niin kaikkia mahdollisia hankalia tai työtä vaativia asioita vältellään viimeiseen saakka ja poimitaan niitä rusinoita pullan päältä. Niinpä EUssakin on päättäjien mukavampi väitellä kurkkujen käyryydestä, kuin tehdä oikeita asioita, semminkin kun oikeiden asioiden työstäminen voi olla poliitikolle uran loppu samalla. Ihan inhimillistä vatulointia siellä, kuten muuallakin.

• Mulla kyllä myös vanhana foliohattuna heräs vähän epäilys et vedetäänkö tällä "makkaradirektiivillä" nyt rahvaan huomio muualle et voidaan vetää läpi joku haistavittupäätös, niinku huomaamatta niinku🤔

Vai oletanko mää meppejä sun muita älykkäämmiksi mitä ne onkaan..

• m.wurst kirjoitti:

Mulla kyllä myös vanhana foliohattuna heräs vähän epäilys et vedetäänkö tällä "makkaradirektiivillä" nyt rahvaan huomio muualle et voidaan vetää läpi joku haistavittupäätös, niinku huomaamatta niinku🤔

Kyllä kai siellä on aina joku halvatun puliveivaus kulisseissa menossa, niin ihan mahdollista, että vedettiin nyt makkarat tiskille hämäämään nälkäistä Euroopan kansaa 😂

Mitä meppien ja moppien älykkyyteen tulee, niin ihan tavan kansaa nekin on, mitä nyt sitten pääosin kai aika kouluttautuneita, mikä itsessään ei ole tae älykkyydestä. Mutta se on varmaa, että valta turmelee, niin kyllä siellä herrakerhossa nousee varmasti kellä tahansa eritteet latvaan, oli älykäs tai ei.

• Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

Mulla kyllä myös vanhana foliohattuna heräs vähän epäilys et vedetäänkö tällä "makkaradirektiivillä" nyt rahvaan huomio muualle et voidaan vetää läpi joku haistavittupäätös, niinku huomaamatta niinku🤔

21:57
        Noinhan sitä politiikkaa tehdään.
        Vilma

• Anonyymi kirjoitti:

21:57
        Noinhan sitä politiikkaa tehdään.
        Vilma

Heeei, tarkottaako tää sitä et mustaki vois tulla poliitikko🤔

• Anonyymi

EU:ssa todellakin olisi tärkeämpiäkin aiheita pohdittavaksi. Minä olen kasvissyöjä eikä ole vielä koskaan tullut eteen tilannetta, jossa nakin/makkaran nimi olisi haitannut tai aiheuttanut hämmennystä. Vegenakki on oikein hyvä nimitys kasvipohjaiselle nakille. Tuoteseloste kertoo tarkemmin, jos siitä on kiinnostunut.

Joskus sitä miettii miten typeriin asioihin ihmiskunta tuhlaakaan aikaansa. Samaan aikaan maailma hukkuu ongelmiin ja jossain pohditaan kalliilla palkoilla millä nimellä kasvisnakkia tulisi kutsua.. 🙄

Aletheias

• Nopeasti muisteltuna en kovun usein osta kasviksia sekoitettuna mihinkään, en edes keskenään. Liikennevaloja olen ostanut pari vuotta sitten. Tänä syksynäkin olen ostanut pari maustettua mustaherukkajogurttia ja jonkin sekamehutölkin. Yleisin poikkeus säännöstä on ns. sekaleipä, jossa muun viljan lisäksi on usein vehnää. Toiseksi yleisin on muesli, jossa valmis sekoitus kuivattua viljaa ja pähkinöitä. Ehkä kaikkein yleisin silti on ohran ja humalan ja hiivan perinteikäs sekoitus.

En siis kategorisesti vastusta kasvisten sekoittamista jos siinä mielestäni on taustalla jokin hyvä idea. Niin sanotuissa kasvismakkaroissa, vekenakeissa ja muussa epämääräisessä ainesten muokkaamisessa epämääräiseen muotoon ja jopa toisten tuotteiden muotoa imitoiden ei ole mitään järkeä.

Minun puolestani ihmisille saa myydä mitä paskaa tahansa millä nimellä tahansa, jos he suostuvat sitä ostamaan. Toisaalta ymmärrän että monilla etelämpänä asuvilla eu-kansalaisilla on vielä sen verran enemmän jalat maassa ja terveempi tai vähintään perinteisempi suhde oikeaan ruokaan, että en ihmettelisi jos ne velvoittaisivat pohjoisen mukaruokaa ostavan läskiperseaineksen käyttämään vege-hihamerkkiä.

• Anonyymi

Täähän oli vain joku lihantuottajien läpisaama lobbaus, se käsittely EU:ssa. Toivottavasti ei oikeesti mee läpi. Mainosta ja nostoa lihansyönnille... (Xitun kiusantekijät, haaskaavat aikaa ja rahaa tuollaiseen sontaan..)

xLiner

• Niinku ihmiset eivät jo nyt kuluttais lihatuotteita vähintäänkin yltäkylläisesti🙄

• Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

Niinku ihmiset eivät jo nyt kuluttais lihatuotteita vähintäänkin yltäkylläisesti🙄

Kyllä liha vaan on herkkua!!!😋

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä liha vaan on herkkua!!!😋

On on, mut vähemmälläkin pärjäisi☝️
        Ei sitä ole ennenkään ollut joka aterialla, eikä edes joka päivä

• Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

On on, mut vähemmälläkin pärjäisi☝️
        Ei sitä ole ennenkään ollut joka aterialla, eikä edes joka päivä

Ei ollut ennen ja siksipä sitä anemiasta ja aliravitsemuksesta kärsittiin.
        eikä sitä nytkään joka aterialla pelkkää lihaa popsita.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ollut ennen ja siksipä sitä anemiasta ja aliravitsemuksesta kärsittiin.
        eikä sitä nytkään joka aterialla pelkkää lihaa popsita.

En mä nyt sitä tarkoittanutkaan et pelkästään lihaa popsittais..

Mut lihaan pitäis suhtautua ennenmin lisukkeena kui pääruokana
        Se on kato sitäpaitsi c-vitamiini joka tehostaa raudan imeytymistä,

• Anonyymi

makkara kuin jakkara... wilhelm perinteinen oli kallista kabanossi ssavupekoni oli halpaa, mutta ei ollut paljoa niitä menee niitä...

• Anonyymi

kasvisruoan nimeksi pekoni-porkkana-pyörykkä, pulla porkkana-lihapulla

• Anonyymi

....eikö noille tuotteille keksitä muita nimiä?
      ...onko kaupan alalle istahtanut typeryys ja kielenkäyttö vaikeus?
      .....Tekeekö uutisemme kirjoitustaidottomat hölmöt?

• Ei kai se kaupan tai teollisuuden vika ole, jos ovat oivaltaneet että ihmiset ostavat mieluummin kasvisbiomassaa muotoiltuna ja nimettynä ikään kuin se olisi sullottu suoleen sen sijaan että se näyttäisi juuri ulostetun suolesta, vaikka kummallakaan vaihtoehdolla ei mitään tekemistä suolen kanssa olekaan.

• Anonyymi

Onko se nyt niin kamalaa kutsua vegepötkylöitä pötkylöiksi kuin myydä niitä lihatuotteiden nimillä? Eikä kukaan ole kieltänyt keksimästä täysin uutta ja tarttuvaa kansankielistä nimeä kuten vaikka veggeli. Jos ihmiset aidosti pitää niistä, niin keksivät kyllä myös nimen ajan myötä ettei tarvitse edes keksimällä keksiä.

• Mää puoltaisin vegenakeille tuota nakko-nimitystä, mikä on saattanut olla käytössä ennenkin tahi sit mää oon vaan nähnyt unta..
        Mut musta se olis oikein nakkoisa nimi,

Makkarat vois olla esim. mötköjä

Pyörykkä tuskin ketään haittaa, onhan nuita jo nyt kana- ja kalaversioinakin

• Anonyymi

Mietitäänpä tätä tarkemmin. Vaikka makkaralla usein viitataan myös penikseen, nimi tuskin alunperin tulee siitä. Tämä karsii pois Lerssin, ja makkarafirma onkin sen jo nopeampana ottanut itselleen käyttöön. Nopeat syövät hitaan.

Jos nimen halutaan kuvaavan tuotetta syvemmin, niin kasvismötkyläänhän survotaan jotain kasvipohjaista prosessoitua heinää, vähän samaan tapaan kuin lehmä märehtii. Kasvismötkylän nimen tulee viitata siis lehmän märehtimiseen, koska prosessi todellakin muistuttaa lehmän oksennusta tai märehtimistä.

Lehmällä on neljä vatsaa. Märehtiessä ruoho fermentoituu pötsissä. Voisimme siis kutsua kasvismötkylää pötsilöiksi, koska se on kuin lehmän pötsissä valmiiksi pureskeltu ja prosessoitu kasvipohjainen tuotos.

Grillillä asiakas voisi ostaa kasvispiirakan neljällä pötsilöllä. Pötsilö on mukavan tarttuva sana. Pötsilö on vapaasti käytettävissä.

• Anonyymi

Tätä miettiessä aivoni räjähti ja aloin pohtimaan, voiko vegaani syödä pääskysen pesän?

AI-yhteenveto
        Pääskysen pesä koostuu mudasta, syljestä, oljista ja muista kasvinosista, joita on vahvistettu karkeammilla kasvinosilla, kuten korsilla ja oljilla. Tämän ulkokuoren sisälle rakennetaan pesämalja, joka vuorataan pehmeillä materiaaleilla, kuten höyhenillä, jotta se pysyisi lämpimänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tätä miettiessä aivoni räjähti ja aloin pohtimaan, voiko vegaani syödä pääskysen pesän?

AI-yhteenveto
        Pääskysen pesä koostuu mudasta, syljestä, oljista ja muista kasvinosista, joita on vahvistettu karkeammilla kasvinosilla, kuten korsilla ja oljilla. Tämän ulkokuoren sisälle rakennetaan pesämalja, joka vuorataan pehmeillä materiaaleilla, kuten höyhenillä, jotta se pysyisi lämpimänä.

600 000 euroa tutkimusrahaa ja voin huokaista yhdessä kynsisalonkitieteilijän ja HS:n Ville Rannan kanssa, että mitäpä simpanssit tieteestä ymmärtävät. Tämä on tärkeää.

• Anonyymi

Rehunakki, se se on. Itse syön vain kanaa, kalaa ja äyriäisiä niin ihan sama kaikki nakit. Tosi harvoin kebabbia. 🙂

Turhaa puljaamista kylläkin nimien kanssa, vege kertoo tarpeeksi.

Jasu

• Vege voi toimia Suomessa ja suomessa. Mutta EU-tasolla nyt käytännössä mitään ei päätetä Suomi tai suomi mielessä, vaan isompien maiden käytännöt pitää sovittaa. Ranska ja Italia varmasti ovat tähänkin mennessä olleet tiukimpia ruoka-asioissa ja millä nimellä niitä saa kutsua. Konjakiksi ei saa kutsua viinitislettä, jos sitä ei ole tuotettu oikealla alueella. Samoin gorgonzola on gorgonzolaa vain, jos se on valmistettu tietyllä rajatulla alueella. Vaikka miten käyttäisi jopa samoja raaka-aineita, niin ei auta. Joten tätä taustaa vasten en ole kovin ihmeissäni, jos EU-tasolla estetään, että italialaisessa marketissa ei saa myydä esim. vegeprosciuttoa.

Suomessahan Valio myi ennen EU-aikaa esim. voimariini ja voilevi nimisiä tuotteita, mutta ei nimihuijaus noissakaan läpäissyt EU:n seulaa. Molemmissa kuitenkin jopa oli voita, mutta se ei riittänyt koska voi nimeä saa EU:ssa käyttää vain voista. Ei mene läpi, että margariinia myytäisiin vegevoina.

• Anonyymi

Vegaani mötkylä eli tuttavallisesti Vötkylä.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Vege voi toimia Suomessa ja suomessa. Mutta EU-tasolla nyt käytännössä mitään ei päätetä Suomi tai suomi mielessä, vaan isompien maiden käytännöt pitää sovittaa. Ranska ja Italia varmasti ovat tähänkin mennessä olleet tiukimpia ruoka-asioissa ja millä nimellä niitä saa kutsua. Konjakiksi ei saa kutsua viinitislettä, jos sitä ei ole tuotettu oikealla alueella. Samoin gorgonzola on gorgonzolaa vain, jos se on valmistettu tietyllä rajatulla alueella. Vaikka miten käyttäisi jopa samoja raaka-aineita, niin ei auta. Joten tätä taustaa vasten en ole kovin ihmeissäni, jos EU-tasolla estetään, että italialaisessa marketissa ei saa myydä esim. vegeprosciuttoa.

Suomessahan Valio myi ennen EU-aikaa esim. voimariini ja voilevi nimisiä tuotteita, mutta ei nimihuijaus noissakaan läpäissyt EU:n seulaa. Molemmissa kuitenkin jopa oli voita, mutta se ei riittänyt koska voi nimeä saa EU:ssa käyttää vain voista. Ei mene läpi, että margariinia myytäisiin vegevoina.

Nojoo, totta. Saa nyt nähdä mikä tulee nimeksi sitten. Vai joko on päätetty jotain? En ole seurannut uutisia pitkään aikaan intensiivisesti. Jääny vähän pimentoon viikon verran.

Jasu

• Anonyymi

Armoitettuna lihansyöjänä ja ravintoketjun huippuna en siltikään näe mitään ongelmaa esimerkiksi nimityksessä vegehampurilainen.

En harhaannu kuvittelemaan, että saan tuolloin parhaasta, vain vihreällä ruoholla ruokitun rotukarjan jauhelihasta jauhetun namipihvin.

Suurin ongelma mielestäni on, että EU:ssa pohditaan tällaista.

• Vegehampurilainen voi sopia Suomen kieleen, jos yleinen ymmärrys on että hampurilainen on se sämpylän ja välissä olevan jonkin kokonaisuus. Eikös esim. Hesburger myy kanahampurilaista ja kalahampurilaista?

Mutta esim. McDonalds:issa joka suunnilleen samoilla nimillä myy tuotteitaan eri puolilla Eurooppaa tuotteita ovat esim. McChicken:iä ja Filet-O-Fish:iä erotuksena burgereista, jotka aina tarkoittavat naudanlihapihvillä varustettua kokonaisuutta.

Kaunis ajatus tietysti on, että EU-tasolla määritellään yhteiset pelisäännöt vapaan kaupan edistämiseksi, jotta ei ajauduta siihen, että jokainen jäsenmaa säätää erilaisia keinotekoisia esteitä estämään muiden jäsenmaiden tuotteiden tuloa markkinoille.

• scrg kirjoitti:

Vegehampurilainen voi sopia Suomen kieleen, jos yleinen ymmärrys on että hampurilainen on se sämpylän ja välissä olevan jonkin kokonaisuus. Eikös esim. Hesburger myy kanahampurilaista ja kalahampurilaista?

Mutta esim. McDonalds:issa joka suunnilleen samoilla nimillä myy tuotteitaan eri puolilla Eurooppaa tuotteita ovat esim. McChicken:iä ja Filet-O-Fish:iä erotuksena burgereista, jotka aina tarkoittavat naudanlihapihvillä varustettua kokonaisuutta.

Kaunis ajatus tietysti on, että EU-tasolla määritellään yhteiset pelisäännöt vapaan kaupan edistämiseksi, jotta ei ajauduta siihen, että jokainen jäsenmaa säätää erilaisia keinotekoisia esteitä estämään muiden jäsenmaiden tuotteiden tuloa markkinoille.

En nyt tiiä muistanko taas väärin, mut oliko niin et esim. Jenkkilässä jonkin muun kui naudanlihapihvin sisältävästä hampurilaisesta käytetään nimitystä 'sandwich'

Mikä sit taas suomentuu vähän hölmösti voileiväksi, mikä voi periaatteessa olla sekä kaksi leipäpalaa täytteet välissä tai yks leipäpala/-siivu ja siinä ehkä päällä jotain muutakin kui ylähuuli..

• m.wurst kirjoitti:

En nyt tiiä muistanko taas väärin, mut oliko niin et esim. Jenkkilässä jonkin muun kui naudanlihapihvin sisältävästä hampurilaisesta käytetään nimitystä 'sandwich'

Mikä sit taas suomentuu vähän hölmösti voileiväksi, mikä voi periaatteessa olla sekä kaksi leipäpalaa täytteet välissä tai yks leipäpala/-siivu ja siinä ehkä päällä jotain muutakin kui ylähuuli..

Silmäilin nopeasti suurten hampurilaisketjujen menut Suomessa. McDonalds selvimmin jaottelee erikseen hampurilaiset, kanatuotteet ja kasviperäiset tuotteet. Burger King melkein samoin mutta he käyttävät hampurilaisten sijaan termiä "Liekillä grillatut" ja samaa tuli-teemaa hyödyntävät mainonnassaan muutenkin. Hesburger sen sijaan myy sujuvasti hampurilaiset-otsikon alla myös kaikenlaisista kana- ja "veke"-tuotteista.

Ja noissa varmasti näkyy, että 1/3 on suomalaisesta perspektiivistä tehty ja muut 2/3 ajatellen koko Eurooppaa. Ja alakynteen jäämme jos suomen kielen tottumusten mukaan menemme saksalaisille, ranskalaisille ym. opettamaan mitä burger, pihvi, nakki yms. tarkoittavat. Hampurilainen tietysti on Hampurista ja meidän tuntemaamme hampurilaismuotoon se on tullut Amerikasta kun ryhtyivät myymään pihviä leivän välissä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamburg_steak

• scrg kirjoitti:

Silmäilin nopeasti suurten hampurilaisketjujen menut Suomessa. McDonalds selvimmin jaottelee erikseen hampurilaiset, kanatuotteet ja kasviperäiset tuotteet. Burger King melkein samoin mutta he käyttävät hampurilaisten sijaan termiä "Liekillä grillatut" ja samaa tuli-teemaa hyödyntävät mainonnassaan muutenkin. Hesburger sen sijaan myy sujuvasti hampurilaiset-otsikon alla myös kaikenlaisista kana- ja "veke"-tuotteista.

Ja noissa varmasti näkyy, että 1/3 on suomalaisesta perspektiivistä tehty ja muut 2/3 ajatellen koko Eurooppaa. Ja alakynteen jäämme jos suomen kielen tottumusten mukaan menemme saksalaisille, ranskalaisille ym. opettamaan mitä burger, pihvi, nakki yms. tarkoittavat. Hampurilainen tietysti on Hampurista ja meidän tuntemaamme hampurilaismuotoon se on tullut Amerikasta kun ryhtyivät myymään pihviä leivän välissä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamburg_steak

Suomessa on sitten ihan järkeenkäypää myydä lihapullien ohella kasvispullia tai vegepullia. Mutta jos taas jossain muualla ovat tottuneet ostamaan esim. frikadelleja tai cevapia, niin niitä ei sitten voi korvata jollain vege-cevapi tai vege-frikadelli termeillä, koska toisin kuin pulla nuo jo itsessään viittaavat jauhelihatuotteeseen. Vegekugeleita tai vegeballoneita varmaankin saa myydä jatkossakin.

• scrg kirjoitti:

Suomessa on sitten ihan järkeenkäypää myydä lihapullien ohella kasvispullia tai vegepullia. Mutta jos taas jossain muualla ovat tottuneet ostamaan esim. frikadelleja tai cevapia, niin niitä ei sitten voi korvata jollain vege-cevapi tai vege-frikadelli termeillä, koska toisin kuin pulla nuo jo itsessään viittaavat jauhelihatuotteeseen. Vegekugeleita tai vegeballoneita varmaankin saa myydä jatkossakin.

Näinpä, toki muualla maailmassa mahtanee tunnetuimpia "vegepalleroita" olla falafel (ainakin🤔)

hitsi ku en aiemmin muistanu koko falafellejä, mut parempi myöhään..?

• m.wurst kirjoitti:

Näinpä, toki muualla maailmassa mahtanee tunnetuimpia "vegepalleroita" olla falafel (ainakin🤔)

hitsi ku en aiemmin muistanu koko falafellejä, mut parempi myöhään..?

Jaa, mitenhän Israelissa tai Lähi-idässä maistuisivat falafelit, joihin sekoittaa vähän siankamaraa tai edes saparoita... Saako myydä falafeleina vai pitääkö nimetä faunafalafeleiksia tai faunafeleiksi?

• Anonyymi

noniin jooh miten pitää tietää jonkkin läkärin evcennumerokin mihinmenw

• Anonyymi

kuin joku salainn agentti natolytakin niin lääkärin oven nmero piyää yi4ryää

• Anonyymi

Miksi pitää muuttaa kasvismakkaroiden nimiä, miksi ei niiden, joihin on käytetty tapettujen eläinten sisälmyksiä, ne voitaisiin nimetä raatomakkaroiksi, tai kalmanakeiksi?

• Anonyymi

Kalmonakko 🤔

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kalmonakko 🤔

Koska raatomakkarat oli olemassa ensin. Lehmän oksennukset tulivat myöhemmin, joten keksikööt oman tuotenimen.

• Anonyymi

mitä isompi tissi sitä huonompi on seksi.

• Anonyymi

Voihan Voimariini, Feta- juusto ja liian käyrä kurkku sentään!

• Anonyymi

Miksi kaupassa ei ole myynnissä halko makkaraa.
      Sellainen metrin mittainen makkarapötkö tai kahden metrin, jonka voi itse kotona paloitella.
      Se olisi, kuin metrin halko ja kulkisi mukavasti kaupasta kotiin auton kattotelineissä tai peräkärryssä, jos ostaisi kärryn täyteen halko makkaraa.

• Anonyymi

Ituhipit pitäkööt sontansa, liha on lihaa, ja hyvä että vihdoin eu:sta on jotain hyötyä, toivottavasti ituhippien pötkylät siirretään kaupoissa myös ihan omaan paikkaansa.

• Anonyymi

Mihin tuo perustuu, etkö sinä välitä, että raatojen syöntisi aiheuttaa väkivaltaa ja tappamista viattomille eläimille, vai etkö ymmärrä?

• Anonyymi

Sininen lenkkimakkara on hyvää

• Nakeista syön ainoastaan Snellmanin kunnon nakkeja. Meetvursteista Kotivaran perinteistä

• Kotivaralla on kyllä parhaat metukat👌
        Mun suosikki on pippurimeetwursti

• Anonyymi

Viime viikonloppuna olin asuntoauto syysnäyttelyssä, jossa oli tarjolla hot dogeja.
      Vein pyörän pyörätelineelle ja huomaisin, että Puuilossa on jotain, kun pitkä jono oli.
      No siellähän oli makkaratarjoilu ja sinne sitten.
      Edessäni oli ainakin 20 ihmistä makkaraa jonottamassa.
      Ylenesähän ihmiset jonottaa ämpäreitä, mutta kyllä makkara ämpärin voittaa.
      En ole koskaan jonottanut ämpäreitä.
      Sitten menin hot dog tarjoilulle, ei ollut kuin kolme ihmistä jonossa, vaikka hot dog on sentään vähän parempi, kuin grillimakkara ja kakkukahvit sisällä.
      Erikoista, ettei hotdoggeja ollut enempää jonottamassa.

• Anonyymi

Soijanakki n nimi pitää vaihtaa wegepatukaksi ja vegemakkara wegejöötiksi.
      Vegeburger Wegelätyksi jne...

• Anonyymi

Vitun juntit pelkää, tärisee ja haluaa palata 1700 luvun kulkutautimaailmaan.

Kieltäytykää juntit sitten kaikesta muustakin nykyajasta. Esimerkiksi sairaanhoidosta ja paholaisen sähkövalosta.
      Piriundilmästä, eli telkkarista nyt puhumattakaan. Miten se muuten on erilainen, kuin lahkolaisten puhelimen/tietokoneen näyttö?

Tekopyhää paskaa ja uuden pelkoa, mitä lahkoloisten johtajat viljelevät. Koko maailmassa saavutettaisiin rauha, mikäli uskonnot kiellettäisiin.

Historiaa katsoessa. On kristityt murhannut eniten ikinä. Mitäs lahkolessu tai Räsänen siihen? Onko parempaa tappamista?

>simiti<

• Anonyymi

Ehdotan että vegemakkaroita kutsutaan jatkossa maggaroiksi ja vegenakkeja nageiksi.

Maggara ja naggi. Niissä on heti enemmän munaa ja "lihaa" kuin kk-sanoissa 😜

xLiner

• Anonyymi

Jos vegaanien mielestä lihamakkaran syönti on eettisesti väärin niin miksi sen nimistä tuotetta pitää syödä edes kasvisversiona? Makkara -nimen alkuperähän tulee eläimen mahasta eli suoleen on pakattu teurastuksesta yli jääneitä lihan palasia ja sisäelimiä.

• Anonyymi

Mutta jos kyseessä onkin Korvike, silloinhan alkuperäinen tuote on pakko nimetä. Makkaran korvike tarkoittaisi siis vegemakkaraa eli ei-makkaraa.

Tähän tietysti pitäisi vielä jokin sääntö laittaa, että KORVIKE sana pitää olla kaksinkertaisella fontilla verrattuna siihen mitä korvataan kuten pihvi tai nakki. Esim: "nakin vege-KORVIKE" . Tähän voitaisiin palkata jotain elintarvikevalvojia, kuten on kompostintarkistajiakin, jotka mittaisivat ja vertaisivat tuotepakkauksista fontin kokoja.

• Anonyymi

Makkara tarkoittaa sälömistapaa eikä sillä ole lihan kanssa muuta tekemistä kuin eläimen suoli. Aikoinaan ei ollut muuta tapaa säilöä juureksiä taikka viljaa kuin valmistaa niistä makkaraa. Tosin viljan voi "säilöä" myös viinantekoon kuten me viinamiehet teemme.

• Kato viinamies, ookko ollu katkolla ku sua ei oo näkyny?
        Tai voi kyl olla et ite oon niin satunnaisvierailija et on vaan jääny näkemättä🤔

Joskus katoin youtubesta jotain videoita "rauhallista elämää Karpaateilla" tjsp.. missä kuvattiin pienissä vuoristomökeissä elävien ihmisten, usein jo varsin iäkkäiden, arkea ja joku heistä teki niin et laittoi (leipä-?) taikinaa eläimen suoleen ja paistoi sitten leivinuunissa.
        Niissä ei paljoa puhuttu niissä videoissa et jäi kyseisen ruokalajin nimi arvoitukseksi, mut vähä niinku "leipämakkaraa", ehkä🤔
        Tuskin se makeaa pullataikinaa ainakaan oli..

• Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

Kato viinamies, ookko ollu katkolla ku sua ei oo näkyny?
        Tai voi kyl olla et ite oon niin satunnaisvierailija et on vaan jääny näkemättä🤔

Joskus katoin youtubesta jotain videoita "rauhallista elämää Karpaateilla" tjsp.. missä kuvattiin pienissä vuoristomökeissä elävien ihmisten, usein jo varsin iäkkäiden, arkea ja joku heistä teki niin et laittoi (leipä-?) taikinaa eläimen suoleen ja paistoi sitten leivinuunissa.
        Niissä ei paljoa puhuttu niissä videoissa et jäi kyseisen ruokalajin nimi arvoitukseksi, mut vähä niinku "leipämakkaraa", ehkä🤔
        Tuskin se makeaa pullataikinaa ainakaan oli..

Tämä Mustamakkara myös sisältää mitälie: ohraa, kaalia ja porkkanaa. Väriä antamassa tilkkanen verta vaan lihaa siinä ei ole.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      119
      3413
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      34
      2816
    3. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      88
      2645
    4. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      103
      1690
    5. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      74
      1518
    6. Valkoinen Golf

Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      19
      1224
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1152
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      376
      1114
    9. Moottorisahalla kauppaan

Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      12
      967
    10. Haluaisitko sinä

Että välimme selkeäisivät vai tämäkö riittää sinulle?
      Ikävä
      60
      908
    Aihe