Palstalla on viime aikoina kirjoitellut anonyymi, joka vihjailee toistuvasti, että liskoaivot ohjaisivat ihmisen käyttäytymistä. Mielestäni kyseessä on raaka yksinkertaistus. Aivot ovat monimutkainen järjestelmä, jossa eri osat vaikuttavat toisiinsa. Lisko-osan toiminta on hyvä ymmärtää, mutta on moraalisesti erittäin arveluttavaa perustella käytöstään liskoaivojen avulla. Kuten olen sanonut, oman käytöksen perusteleminen "liskoaivojen reagoinnilla" on sama kuin perustelisi käyttäytymistään liiallisella alkoholin käytöllä.
Liskoaivot auttavat ihmistä pysymään hengissä. Ne aktivoituvat yleensä hädän hetkellä ja vastaavat vaistomaisista reaktioista.
Limbinen järjestelmä puolestaan säätelee tunteita, muistia, motivaatiota ja autonomisia toimintoja (mm. hormonit ja hermosto).
Kehittynein osa on neokorteksi. Se käsittelee mm. aistihavainnot, motoriikan, kognition, kielen sekä tunteiden ja käyttäytymisen säätelyn.
Liskoaivot eivät ole mikään black box, joka määräisi kohtalomme. On hyvä tunnistaa, mikä kehon ja mielen reaktio syntyy liskoaivoissa, mikä limbisessä järjestelmässä ja mikä neokorteksilla. Esimerkiksi muihin vaikutettaessa on turhaa ottaa huomioon pelkkää neokorteksia, koska limbinen järjestelmä auttaa päättämään, voiko toiseen ihmiseen luottaa.
Liskoaivot siis pitävät meidät hengissä. On hyvä välttää tilanteita, jossa liskoaivot saavat vallan käyttäytymisestä, koska niillä tehdyt päätökset ovat yleensä huonoja. Jotta tällaiset päätökset voi välttää, liskoaivojen aktivoituminen täytyy tunnistaa. Se on mielestäni yleistietoa ja ihan normaali elämässä selviytymisen keino. Neokorteksin avullahan me teemme ne asiat, jotka pitävät meidät hengissä, ja limbinen järjestelmä auttaa selviämään muiden kanssa.
Limbisen järjestelmän ja neokorteksin on tunnistettava, kun liskoaivot aktivoituvat. Eli tiedon täytyy kulkea molempiin suuntiin. Liskoaivojen aktivoituminen ei tarkoita, että siinä kohdin olisi pakko noudattaa sieltä nousevia impulsseja, elleivät ne palvele limbisen järjestelmän ja neokorteksin tavoitteita.
Tavoitteena on koko järjestelmän harmonia, jossa mikään osa ei saa ylivaltaa muista. Kun pidät itsesi tietoisesti poissa fyysisistä vaaroista ja liiallisesta stressistä, liskoaivot pysyvät kiltisti paikoillaan ja tuottavat hyödyllistä dataa limbiselle järjestelmälle ja neokorteksille.
Liskoaivot eivät kuitenkaan ole mikään tekosyy käyttäytyä huonosti. 😁
🦄
Liskoaivot ovat huono tekosyy valintoihin
117
491
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Palstalla on kirjoitellut useampi henkilö, ei yksi anonyymi. Ei kukaan käske sinun uskoa biologisiin faktoihin. Minä kuitenkin kuuntelen mielummin ihmisiä, jotka tästä aiheesta jotain tietävätkin kuin sinua, joka itsekin myönnät, että sinä et tiedä vaan uskot ja kuvittelet.
- AnonyymiUUSI
Osoita tarkemmin, miltä osin äskeinen viestini oli biologian vastainen.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
🦄Tutki asiaa ja keskustele aihetta tutkineiden kanssa, kuten allekirjoittanut on tehnyt. Ehkä asia sinullekin selviää. Olen huomannut, että olet jostain syystä hyvin triggeröitynyt tuosta termistä, joten annan sinun kiukutella itseksesi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tutki asiaa ja keskustele aihetta tutkineiden kanssa, kuten allekirjoittanut on tehnyt. Ehkä asia sinullekin selviää. Olen huomannut, että olet jostain syystä hyvin triggeröitynyt tuosta termistä, joten annan sinun kiukutella itseksesi.
Olen lukenut aiheesta.
Aihe kiinnostaa minua, koska biologian ja moraalin suhde kiinnostaa minua, mutta triggeröityminen on liian voimakas sana.
Jos et halua osallistua keskusteluun faktoilla vaan ainoastaan itsesi korostamisella ja minun vähättelemisellä, meidän ei kannata jatkaa keskustelua keskenämme. Uskon että ketjuun tulee muita, enemmän sisältöön kuin keskustelijoihin keskittyviä kommentteja.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut aiheesta.
Aihe kiinnostaa minua, koska biologian ja moraalin suhde kiinnostaa minua, mutta triggeröityminen on liian voimakas sana.
Jos et halua osallistua keskusteluun faktoilla vaan ainoastaan itsesi korostamisella ja minun vähättelemisellä, meidän ei kannata jatkaa keskustelua keskenämme. Uskon että ketjuun tulee muita, enemmän sisältöön kuin keskustelijoihin keskittyviä kommentteja.
🦄Ei näy lukemasi kuitenkaan juuri tarttuneen. Toisaalta mä ymmärrän sen luettuasi juttujasi palstalla. Jos ymmärrät muillakin elämännosa-alueilla lukemasi asiat yhtä totaaliseti pieleen kuin täällä, niin et tietenkäänole voinut ymmärtää tuotakaan lukemaasi.
Itselleni sattui jokin aika sitten mukava etuoikeus saada työtiimiin henkilö, joka tiesi tästä aiheesta hyvin paljon, kun oli tosiaan näiden aiheiden parissa pitkään työskennellyt. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut aiheesta.
🦄Ja ei siis en näe mitään järkeä osallistua älyllisellä teksitillä aloitukseen, jonka koko lähtökohta on näin päin helvettiä 😀. "anonyymi, joka vihjailee toistuvasti, että liskoaivot ohjaisivat ihmisen käyttäytymistä" ... satun itse olemaan yksi niistä, jonka kirjoituksiin taatusti viittaat ja tuo koko on tosiaan niin päin prinkkalaa tulkittu, ettei tuota oikeastaan kannata edes lähteä korjaamaan. .
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
🦄Ellei peräti ihmisyydelle vieras, jos pidät äärimmäisestä retoriikasta paikoin
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tutki asiaa ja keskustele aihetta tutkineiden kanssa, kuten allekirjoittanut on tehnyt. Ehkä asia sinullekin selviää. Olen huomannut, että olet jostain syystä hyvin triggeröitynyt tuosta termistä, joten annan sinun kiukutella itseksesi.
Nyt ihan kiinnostun keskustelustanne. Siis mikä tarkemmin tätä keskustelun osapuolta triggeröi- ilmaisu liskoaivotko? T
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen lukenut aiheesta.
🦄” Aihe kiinnostaa minua, koska biologian ja moraalin suhde kiinnostaa minua, mutta triggeröityminen on liian voimakas sana.” Jaa. Se moraali voi ilmeisesti olla liukuva käsite, mutta biologia ei niinkään. Sivusta T naiselta
- AnonyymiUUSI
Aivoissa on kolme osa-aluetta: liskoaivot, tunneaivot ja järkiaivot.
Liskoaivot voivat ottaa vallan vaikkapa kinatessa S24 palstalla, mutta liskoaivojen valta ei ole kovin pitkäkestoinen. Muut osat aivoja ottavat taas ohjat, kun sokeimmasta ’hyökkäys on paras puolustus’ vaiheesta on päästy yli.
Ihmisen aivo-osa-alueet eivät ole tasapainossa, jos joku jatkuvasti syytää vaan (s)hittiä tulemaan.
- Sheena- AnonyymiUUSI
Juuri näin. Ja jokaisen järkiaivon tulisi tunnistaa, ettei nettipalstalla kirjoittaminen ole oikea hengenvaara. Nettiraivo on siis esimerkki tuosta huonosta käytöksestä, jota ihminen ei ole limbisen järjestelmän (tunneaivojen) sekä neokorteksin (järkiaivojen) avulla osannut säädellä.
Nettiraivoaminen on mielestäni moraalisen paheksunnan paikka.
🦄 - AnonyymiUUSI
Sitä tunteiden ottamista vallan suomikakosella voidaan kutsua myös puberteettiseksi kuohunnaksi. T naiselta hyvää tunteiden hallintaa kaikille
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Ja jokaisen järkiaivon tulisi tunnistaa, ettei nettipalstalla kirjoittaminen ole oikea hengenvaara. Nettiraivo on siis esimerkki tuosta huonosta käytöksestä, jota ihminen ei ole limbisen järjestelmän (tunneaivojen) sekä neokorteksin (järkiaivojen) avulla osannut säädellä.
Nettiraivoaminen on mielestäni moraalisen paheksunnan paikka.
🦄Se koskee siis lie joka sheimaajaa ja epäreiluilla spekuloinneilla ja spinnauksella pelaajaa, eikö👍
- AnonyymiUUSI
Psykopaateilla ne liskoaivot tuntuvat olevan erityisen aktiivisessa moodissa. Liskoaivot liittyvät territoriaalisuuteen, uhkiin, putkinäköön, aggressiivisuuteen, dominanssiin. Heh, taisinpa juuri kuvailla suurinta osaa päättäjistä 😁. D. Icken mukaan liskoaivojen aktivoitumisesta voidaan hyvänä esimerkkinä nähdä autoilijan road rage-moodi.
- AnonyymiUUSI
Ehkäpä tärkein jäi minulta mainitsematta, nimittäin se että liskoaivot toimivat impulsiivisesti reagoiden, kuin refleksinomaisesti. Tällöin henkilön logiikka ja järjenjuoksu eivät toimi kunnolla vaan ärsykkeet sekä reaktiot määräävät käyttäytymistä. Se on hyödyllinen moodi vain selviytymistilassa.
- AnonyymiUUSI
Jos et pidä suurimmasta osasta päättäjiä, miksi et itse pyri päättäjäksi?
Road rage on moraalisesti paheksuttavaa ja erittäin vaarallista.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos et pidä suurimmasta osasta päättäjiä, miksi et itse pyri päättäjäksi?
Road rage on moraalisesti paheksuttavaa ja erittäin vaarallista.
🦄Kun tarkemmin aloin miettimään niin se oli ehkä autolla hätäjarruttaminen mihin David viittasi liskoiluillaan. Mielestäni road rage on silti demonstraatio liskoaivoista. Tämä termihän ei liity niihin avaruusoliomatelijoihin millään tavalla (paitsi ilmeisesti Icken mielestä :D). Tärkeintä on että miettii asioita ensin ja vasta sitten tekee.
En ryhdy päättäjäksi sillä en usko että pärjäisin siellä koska niissä hommissa ihmisellä ei saa olla toimivaa moraalitajua. Muutenkin puolueeni linjaus mitä edustaisin rajoittaisi vallankäyttöäni ja roolini olisi lähinnä nukkuva zombie eduskunnan täysistunnossa, missä kuola valuisi suustani ja kuorsaisin kuin paksu porsas. - AnonyymiUUSI
Selkein esimerkki liskoaivoisesta toiminnasta ovat jännämiehet mentaliteetteineen sekä väkivaltaisuuksineen. Silmitön raivo ja aggressio sisältyvät liskoiluun. Klo 18:58:13 edelleen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ehkäpä tärkein jäi minulta mainitsematta, nimittäin se että liskoaivot toimivat impulsiivisesti reagoiden, kuin refleksinomaisesti. Tällöin henkilön logiikka ja järjenjuoksu eivät toimi kunnolla vaan ärsykkeet sekä reaktiot määräävät käyttäytymistä. Se on hyödyllinen moodi vain selviytymistilassa.
"Se on hyödyllinen moodi vain selviytymistilassa."
Tämä on totta sillä poikkeuksella, ettei se aina ole hyödyllinen moodi edes selviytymistilassa. Mietitään sakkaavaa lentokonetta. Vaistomainen reaktio koneen sakatessa on ohjata lentokoneen keulaa ylös päin. Se kuitenkin pahentaa tilannetta. Sakkauksesta pääsee pois pienentämällä lentokoneen kohtauskulmaa (laskemalla nokkaa).
Toinen esimerkki haitallisesta liskoaivotoiminnasta ovat vihanpurkaukset henkilöitä tai instituutioita kohtaan, joiden kanssa kommunikointi rakentavin tavoin edistää elämässä selviytymistä.
🦄 - AnonyymiUUSI
Sovitaanko palstasetä ainaki sinun osalta tai kohdalla, että ihan häiriintyneitä ovat hekin
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Menin varmaan gubbe jotenkin asioiden edelle tms, mutta luin, että road rage pikasilmäilyllä
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Selkein esimerkki liskoaivoisesta toiminnasta ovat jännämiehet mentaliteetteineen sekä väkivaltaisuuksineen. Silmitön raivo ja aggressio sisältyvät liskoiluun. Klo 18:58:13 edelleen.
Nii en tiiä, ehkä jos tästäkin tekstistäsi palstasetä suivaantuvat?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Menin varmaan gubbe jotenkin asioiden edelle tms, mutta luin, että road rage pikasilmäilyllä
Toden totta poimin vain mitä haluan minäkin😏
- AnonyymiUUSI
Otan mielelläni vastaan aiheeseen liittyviä asiallisia kommentteja. Vaikka kieltäydyin keskustelemasta epäkohteliaan keskustelijan kanssa, se ei tarkoita, ettenkö keskustelisi aiheesta mielelläni. Aivot ovat kiehtova elin, joka vaikuttaa elämämme kulkuun suuresti.
Onko tämä jollekin ihan peruskauraa arkielämässä? Kuuleeko joku tästä ensimmäistä kertaa?
🦄 Käytöstäni ohjaa se tärkein päättävä elin.
- AnonyymiUUSI
No se on varmaankin vatsa. 🥦🧅🥩😋
🦄 - AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Poni perkele 😡
😂Taisi osua oikeaan. 😂
https://i.imgflip.com/269tts.jpg
Keikuta venettä honey...😝
Jasu - AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Poni perkele 😡
😂Kun minä laukkaan laitumelle, minä päätän suunnan. 🤓
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Taisi osua oikeaan. 😂
https://i.imgflip.com/269tts.jpg
Keikuta venettä honey...😝
JasuLihavuuden hoidossa kannattaa ottaa huomioon, että liskoaivot reagoivat stressiin (kognitiivinen tai emotionaalinen) ja unen puutteeseen siten, että ne tulkitsevat sen hengenvaaraksi ja lisäävät ruokahalua. Ensimmäinen askel painonhallinnassa on aina selvittää, miksi liskoaivot luulevat, että suuremmat rasvavarastot pitävät ihmisen turvassa. Kun tuo liskoaivojen "vaaraksi" tulkitsema seikka on poistettu, painonhallinta on helpompaa ja miellyttävämpää.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Lihavuuden hoidossa kannattaa ottaa huomioon, että liskoaivot reagoivat stressiin (kognitiivinen tai emotionaalinen) ja unen puutteeseen siten, että ne tulkitsevat sen hengenvaaraksi ja lisäävät ruokahalua. Ensimmäinen askel painonhallinnassa on aina selvittää, miksi liskoaivot luulevat, että suuremmat rasvavarastot pitävät ihmisen turvassa. Kun tuo liskoaivojen "vaaraksi" tulkitsema seikka on poistettu, painonhallinta on helpompaa ja miellyttävämpää.
🦄Lihavuus on valinta. Toki liskoaivot eivät tykkää laihtumisesta, mutta kukaan ei liho vahingossa.
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Lihavuus on valinta. Toki liskoaivot eivät tykkää laihtumisesta, mutta kukaan ei liho vahingossa.
Valinnan alaisia toimintoja ovat yleensä nukkuminen, syöminen ja stressin välttäminen (mikäli esim. työyhteisö on terve). Pointtini oli siinä, että kun ensin kiinnittää huomion liskoaivoissa aktivoituneen virheellisen "uhkasignaalin" sammuttamiseen, painonhallinta on paljon helpompaa kuin silloin, kun liskoaivot huutavat (virheellisesti) hengenvaaraa.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Valinnan alaisia toimintoja ovat yleensä nukkuminen, syöminen ja stressin välttäminen (mikäli esim. työyhteisö on terve). Pointtini oli siinä, että kun ensin kiinnittää huomion liskoaivoissa aktivoituneen virheellisen "uhkasignaalin" sammuttamiseen, painonhallinta on paljon helpompaa kuin silloin, kun liskoaivot huutavat (virheellisesti) hengenvaaraa.
🦄Ja kerrot tämän minulle miksi? Mitä minun painoni kuuluu sinulle?
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Ja kerrot tämän minulle miksi? Mitä minun painoni kuuluu sinulle?
Sinun painosi ei tosiaankaan kuulu minulle. Jasu aloitti keskustelun painosta postaamalla kuvan, jossa oli lihava henkilö. Luulin, että jatkoit sitä keskustelua. Keskustelu koski liskoaivojen yhteyttä painoon yleisellä tasolla, ei kenenkään yksittäisen henkilön painoa.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Sinun painosi ei tosiaankaan kuulu minulle. Jasu aloitti keskustelun painosta postaamalla kuvan, jossa oli lihava henkilö. Luulin, että jatkoit sitä keskustelua. Keskustelu koski liskoaivojen yhteyttä painoon yleisellä tasolla, ei kenenkään yksittäisen henkilön painoa.
🦄Ota Poni vastuu omista sanomisistasi.
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Ota Poni vastuu omista sanomisistasi.
Enkö minä ole koko ajan tehnyt niin? 😊
🦄 Anonyymi kirjoitti:
🦄Jos minä olen tunnetusti läski, en tarvitse mitään saarnaa sinulta. Yrität vierittää vastuun sanomisistasi Jasun harteille. Elämä ei toimi niin. En siedä munattomuutta.
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Jos minä olen tunnetusti läski, en tarvitse mitään saarnaa sinulta. Yrität vierittää vastuun sanomisistasi Jasun harteille. Elämä ei toimi niin. En siedä munattomuutta.
En ole saarnannut sinulle. Ole hyvä ja lue keskustelumme vielä, niin näet sen itsekin. 😊 Sinä pystyt järkevänä ihmisenä erottamaan yleisen tason keskustelun ja yksilötason keskustelun. En ole missään vaiheessa ottanut puheeksi sinun kehoasi. Nyt rauha sieluusi!
🦄 Anonyymi kirjoitti:
En ole saarnannut sinulle. Ole hyvä ja lue keskustelumme vielä, niin näet sen itsekin. 😊 Sinä pystyt järkevänä ihmisenä erottamaan yleisen tason keskustelun ja yksilötason keskustelun. En ole missään vaiheessa ottanut puheeksi sinun kehoasi. Nyt rauha sieluusi!
🦄Jos Jasu viittaa painooni humoristisella vittuilulla ja yllyttää sinua kiusaamaan minua aiheella ja sinä kiusaat sillä minua, tajuaa jopa autistiset aivonikin vittuilun olevan suunnattu minulle.
En tosin ole maailman napa, enkä oleta sinun tietävän vatsamakkaroideni määrää, joten ehkä Jasun kommentti ei sitten auennut sinulle...- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Jos Jasu viittaa painooni humoristisella vittuilulla ja yllyttää sinua kiusaamaan minua aiheella ja sinä kiusaat sillä minua, tajuaa jopa autistiset aivonikin vittuilun olevan suunnattu minulle.
En tosin ole maailman napa, enkä oleta sinun tietävän vatsamakkaroideni määrää, joten ehkä Jasun kommentti ei sitten auennut sinulle...Jasun tekemiset ovat Jasun tekemisiä. Minä en ole missään vaiheessa maininnut sinun painoasi. Eikä minulla ole varaakaan: en ole itsekään mikään sorja neito. 😄 Mutta minua kiinnostaa aivojen toiminta. Toivottavasti se kävi ilmi kommenteistani.
Minun aivoni eivät tunnista kiusaamista. En kuitenkaan hyväksy sitä, että minua syytetään kiusaamisesta silloin, kun en ole kiusannut. 😊
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Jasun tekemiset ovat Jasun tekemisiä. Minä en ole missään vaiheessa maininnut sinun painoasi. Eikä minulla ole varaakaan: en ole itsekään mikään sorja neito. 😄 Mutta minua kiinnostaa aivojen toiminta. Toivottavasti se kävi ilmi kommenteistani.
Minun aivoni eivät tunnista kiusaamista. En kuitenkaan hyväksy sitä, että minua syytetään kiusaamisesta silloin, kun en ole kiusannut. 😊
🦄Sitten sinulla no harvinaisen surkea tilannetaju.
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Sitten sinulla no harvinaisen surkea tilannetaju.
Ihmiset eivät niin kauheasti kiinnosta minua. Asiat kiinnostavat enemmän.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
🦄Miten sinä regoisit, jos olisin tullut tähän keskusteluun analysoimaan liskoaivojen vaikutusta siihen kuinka naiset vaihtavat miehiä lennosta ja tuppaavat iskemään varattuja miehiä? Eikö sen voisi kokea henkilöhyökkäyksenä.
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Miten sinä regoisit, jos olisin tullut tähän keskusteluun analysoimaan liskoaivojen vaikutusta siihen kuinka naiset vaihtavat miehiä lennosta ja tuppaavat iskemään varattuja miehiä? Eikö sen voisi kokea henkilöhyökkäyksenä.
Olisin reagoinut väitteesi asiasisältöön:
1) Lennosta vaihtamista en pidä (pelkästään) liskoaivojen toiminnasta johtuvana aktiviteettina. Se vaatii niin suurta harkintaa, koordinointia ja eettistä pohdintaa, ettei liskoaivoilla ole kykyä sellaiseen. Minusta on myös erittäin perusteetonta sukupuolittaa tämä aktiviteetti, koska vaihtamista tapahtuu kaikkien sukupuolten toimesta.
2) Kuten olen ennenkin tuonut palstalla esille, en pidä sanasta "iskeminen", koska se vihjaa, että on olemassa toiminnan kohde sekä toimija. Ihmissuhdetta ei synny, ellei suhdetta ole luomassa kaksi toimijaa. Vuorovaikutuksen on oltava molempiin suuntiin aktiivisesti tapahtuvaa.
Sen jälkeen olisi vielä keskusteltava, mitä "iskeminen" pitää sisällään. Onko ihmissuhteesta toiseen vaihtaminen "iskemistä" ja millä edellytyksillä ja tapahtumilla se on sitä? Onko merkitystä sillä, kumpi osapuoli tekee aloitteen, liittyykö kanssakäymiseen seksiä toisen ollessa varattu, ja missä määrin varatun suhde on tullut päätökseen. Jos se siis edes koskaan on tulossa päätökseen, ja jos uusi ihmissuhde on edes suunnitteilla.
En kokisi asiaa henkilöhyökkäyksenä, mutta pitäisin sinua sekä älyllisesti rajoittuneena että naisvihamielisenä. 😊
🦄 Anonyymi kirjoitti:
Olisin reagoinut väitteesi asiasisältöön:
1) Lennosta vaihtamista en pidä (pelkästään) liskoaivojen toiminnasta johtuvana aktiviteettina. Se vaatii niin suurta harkintaa, koordinointia ja eettistä pohdintaa, ettei liskoaivoilla ole kykyä sellaiseen. Minusta on myös erittäin perusteetonta sukupuolittaa tämä aktiviteetti, koska vaihtamista tapahtuu kaikkien sukupuolten toimesta.
2) Kuten olen ennenkin tuonut palstalla esille, en pidä sanasta "iskeminen", koska se vihjaa, että on olemassa toiminnan kohde sekä toimija. Ihmissuhdetta ei synny, ellei suhdetta ole luomassa kaksi toimijaa. Vuorovaikutuksen on oltava molempiin suuntiin aktiivisesti tapahtuvaa.
Sen jälkeen olisi vielä keskusteltava, mitä "iskeminen" pitää sisällään. Onko ihmissuhteesta toiseen vaihtaminen "iskemistä" ja millä edellytyksillä ja tapahtumilla se on sitä? Onko merkitystä sillä, kumpi osapuoli tekee aloitteen, liittyykö kanssakäymiseen seksiä toisen ollessa varattu, ja missä määrin varatun suhde on tullut päätökseen. Jos se siis edes koskaan on tulossa päätökseen, ja jos uusi ihmissuhde on edes suunnitteilla.
En kokisi asiaa henkilöhyökkäyksenä, mutta pitäisin sinua sekä älyllisesti rajoittuneena että naisvihamielisenä. 😊
🦄Suosittelen tarkastelemaan omaa käytöstä. Se että mainostaa itseään hankalana ihmisenä ei anna oikeutta käyttäytyä 🦄 sijaan 🐷
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Suosittelen tarkastelemaan omaa käytöstä. Se että mainostaa itseään hankalana ihmisenä ei anna oikeutta käyttäytyä 🦄 sijaan 🐷
Minä en ole possuillut, eikä sellaisesta ole todisteita tässä ketjussa.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
🦄Kannattaa vaihtaa allekirjoitusta 🐷
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa allekirjoitusta 🐷
😂😂😂
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
🦄Tuo on kuva, jonka olen linkittänyt aiemminkin Kamulle. Silloin puhuttiin lihavuudesta, että huumorilla se silloinkin tuli laitettua. Minäkin syön helposti mielihyvään. Vaikka toisinaan aivoni pitää kurissa minut, mulla on aika hyvä itsekuri ja kyky siihen. Mutta nälkäisenä heittää persiilleen helposti ja syön suuni en järkeni mukaan. 😅
Ja se sitten kertyy mulla keskivartaloon. Ja näytän varsakkaalta, kun vielä IBS turvotus sitten lisää sitä lihavuuden ilmiötä. Näyttää sius vielä lihavemmalle mitä oikeasti edes on, kun turpoaa.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on kuva, jonka olen linkittänyt aiemminkin Kamulle. Silloin puhuttiin lihavuudesta, että huumorilla se silloinkin tuli laitettua. Minäkin syön helposti mielihyvään. Vaikka toisinaan aivoni pitää kurissa minut, mulla on aika hyvä itsekuri ja kyky siihen. Mutta nälkäisenä heittää persiilleen helposti ja syön suuni en järkeni mukaan. 😅
Ja se sitten kertyy mulla keskivartaloon. Ja näytän varsakkaalta, kun vielä IBS turvotus sitten lisää sitä lihavuuden ilmiötä. Näyttää sius vielä lihavemmalle mitä oikeasti edes on, kun turpoaa.
JasuVaan tykkään tuosta Kamusta, vaikka olisi Mount Everestin kokoinen. 🥰
Että en loukatakseni, puujalkavitsaillakseni.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Vaan tykkään tuosta Kamusta, vaikka olisi Mount Everestin kokoinen. 🥰
Että en loukatakseni, puujalkavitsaillakseni.
JasuSe mitä me jutellaan on täysin eri juttu. On eri asia jos me vitsaillaan keskenämme, kuin että 🐷 kakkailee.
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Se mitä me jutellaan on täysin eri juttu. On eri asia jos me vitsaillaan keskenämme, kuin että 🐷 kakkailee.
En hyväksy 🐷-kakkasyytöksiäsi, koska niille ei ole perusteita.
Saat vapaasti ajatella minusta mitä haluat, mutta en myönnä todeksi valheellisia väitteitä minusta.
🦄 Anonyymi kirjoitti:
En hyväksy 🐷-kakkasyytöksiäsi, koska niille ei ole perusteita.
Saat vapaasti ajatella minusta mitä haluat, mutta en myönnä todeksi valheellisia väitteitä minusta.
🦄Hyväksy se että olet kiusaaja 🐷
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Se mitä me jutellaan on täysin eri juttu. On eri asia jos me vitsaillaan keskenämme, kuin että 🐷 kakkailee.
Ihanaa kun et hikeenny mun vitsailuun. 😅
Vaan sano vaan, jos joskus töräyttelen liian rankkaa tekstiä tm. 🫣
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Ihanaa kun et hikeenny mun vitsailuun. 😅
Vaan sano vaan, jos joskus töräyttelen liian rankkaa tekstiä tm. 🫣
JasuHaha. En hikeenny. Nauroin makeasti tuolle kuvalle. Ja kyllä minä sanoisin, jos joku hiertäisi.
On eri asia vitsailla jostain aiheesta, kuin näsäviisastella. Jos kaipaan jotain luentoa liittyen persoonaani tai olemukseeni, pyydän sitä. Siksi meni nervöt Poniin.- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
🦄Esim pateettinen ja kiero populismi voi tuottaa tälläistä mainitsemaasi uhkaaignaalia, vai?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
🦄Enpä nyt niin tiedä myöskään kollektiivin tai pienen ns otoksen tasollakaan. Onko palstasyytteitä nosteltu taas?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
🦄Ainakaan te ette siis ole päässeet kehollistamisen tasolle saakka, naisen ruumiin esineellistäminen on esimerkiksi väärin, muttei toki synonyymi ed aiheelle
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jasun tekemiset ovat Jasun tekemisiä. Minä en ole missään vaiheessa maininnut sinun painoasi. Eikä minulla ole varaakaan: en ole itsekään mikään sorja neito. 😄 Mutta minua kiinnostaa aivojen toiminta. Toivottavasti se kävi ilmi kommenteistani.
🦄” Minun aivoni eivät tunnista kiusaamista. En kuitenkaan hyväksy sitä, että minua syytetään kiusaamisesta silloin, kun en ole kiusannut. ” Hetkinen, nyt tipahdin kärryiltä, ilmeiseti käytit tätä aasinsiltana kiusaamisen kiistämiseen?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
🦄Se ois kyllä vallan ihanaa minusta
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
🦄Käyttämäsi ilmaisu todiste on aika vahva täällä keskustelufoorumitasolla. Kannattaa varmaan ottaa varmuuden vuoksi esim
näyttökuvat. Sivusta - AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa allekirjoitusta 🐷
Sinulla monen nikin ja emojotunnisteen mies Ile varaa sanoa, mutta jatkakaa peuhaamista tms
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
😂😂😂
Not got even that right girlfriend
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
” Minun aivoni eivät tunnista kiusaamista. En kuitenkaan hyväksy sitä, että minua syytetään kiusaamisesta silloin, kun en ole kiusannut. ” Hetkinen, nyt tipahdin kärryiltä, ilmeiseti käytit tätä aasinsiltana kiusaamisen kiistämiseen?
En, koska nuo asiat eivät liity toisiinsa. Minä en kiusaa. En pidä sitä moraalisesti hyväksyttävänä. Se etten aina tunnista kiusaamista muiden taholta ei tarkoita, etten tietäisi omia motiivejani.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En, koska nuo asiat eivät liity toisiinsa. Minä en kiusaa. En pidä sitä moraalisesti hyväksyttävänä. Se etten aina tunnista kiusaamista muiden taholta ei tarkoita, etten tietäisi omia motiivejani.
🦄Kiusaamiseksi ja ilkeilyksi sinun käytöksesi kokenut on siis väärässä tuntemuksineen ja sinä olet oikeassa?
Anonyymi kirjoitti:
Kiusaamiseksi ja ilkeilyksi sinun käytöksesi kokenut on siis väärässä tuntemuksineen ja sinä olet oikeassa?
Se jos Poni ja minä olemme jostain eri mieltä, on Ponin ja minun väliseni asia. Elämään kuuluu erimielisyydet, enkä hyväksy sitä jos joku käyttää keskustelujamme lyömäaseena Ponia vastaan puskista huudellen. Elämä ei ole niin vakavaa.
- AnonyymiUUSI
Palstakamu kirjoitti:
Se jos Poni ja minä olemme jostain eri mieltä, on Ponin ja minun väliseni asia. Elämään kuuluu erimielisyydet, enkä hyväksy sitä jos joku käyttää keskustelujamme lyömäaseena Ponia vastaan puskista huudellen. Elämä ei ole niin vakavaa.
Kysymysmerkki, my love, kysymysmerkki.
- AnonyymiUUSI
Hyvin avattu. Kyllä. 😊👍
Jasu- AnonyymiUUSI
Kiitos! Oliko tuossa jotain, mistä pidit erityisesti?
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos! Oliko tuossa jotain, mistä pidit erityisesti?
🦄Etenkin otsikko. Se on hyvin tiivistetty. 😊
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Etenkin otsikko. Se on hyvin tiivistetty. 😊
JasuSuuret kiitokset! Mukavaa päivää! 🌞
🦄
- AnonyymiUUSI
Nyt en osaa ottaa kantaa en tiedä mistä puhut ja en ole koskaan kuullutkaan lisko aivoista tai kyllä liskoilla aivot on mutta ihmisellä ei ole lisko aivoja oletko ottanut peukkua puhut nyt kummia
- AnonyymiUUSI
Liskoaivot vievät sinut kauppaan ostamaan makkaraa. 😊 Kyllä ne minullekin ovat joskus tehneet niin. 🙄
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liskoaivot vievät sinut kauppaan ostamaan makkaraa. 😊 Kyllä ne minullekin ovat joskus tehneet niin. 🙄
🦄Antteksi vuan mutta mistä olet kuullut jostakin liskoaivoista niin en tiedämistä johtuu jos tekee mieli makkaraa tai pussailla
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Antteksi vuan mutta mistä olet kuullut jostakin liskoaivoista niin en tiedämistä johtuu jos tekee mieli makkaraa tai pussailla
Täällä palstalla on joku tai joitain, jotka puhuvat liskoaivoista kautta rantain, ikään kuin kyseessä olisi jokin käyttäytymistämme niin salaperäisellä tavalla ohjaileva black box, ettei liskoaivojen toimintaa voisi analysoida siinä missä kaikkea muutakin.
🦄
- AnonyymiUUSI
Arveletko ettei liskoaivoilla voisi täällä leikkiä? Ei kaikki ole tahatonta, vaan yhtä yksinkertaisinta peliä 🤔
- AnonyymiUUSI
Liskoaivot eivät pääsääntöisesti ymmärrä leikkiä. Niissä on kaksi pääasiallista asentoa: turva ja vaara. Leikkimiseen tarvitaan limbistä järjestelmää ja neokorteksia.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liskoaivot eivät pääsääntöisesti ymmärrä leikkiä. Niissä on kaksi pääasiallista asentoa: turva ja vaara. Leikkimiseen tarvitaan limbistä järjestelmää ja neokorteksia.
🦄Entä jos esiintyy liskoaivoisena. Eikö se olisi hevosen leikkiä?
- AnonyymiUUSI
”..,.olen sanonut, oman käytöksen perusteleminen "liskoaivojen reagoinnilla" on sama kuin perustelisi käyttäytymistään liiallisella alkoholin käytöllä”.
Maalaisjärkikin sen sanoo, että esim. päihdeaddiktoituneella henkilöllä on käytössä erilaiset mahdollisuudet ns. valita jotain muuta päihteen sijaan eli kyllä riippuvaisen ihmisen aivot toimivat ns. liskoaivoilla ellei hän saa apua ja kuntoutusta oikealla hetkellä ja ajoissa.
Tekoäly kertoo päihdeaddiktion vaikutuksista seuraavaa:
Päihdeaddiktio vaikuttaa ihmisen aivoihin monin tavoin, sekä rakenteellisesti että toiminnallisesti. Vaikutukset voivat olla sekä lyhytaikaisia että pitkäkestoisia. Tässä on keskeisimmät vaikutukset:
1. Palkitsemisjärjestelmän muutokset
• Aivojen dopamiinijärjestelmä on keskeinen addiktiossa. Dopamiini on välittäjäaine, joka liittyy mielihyvän ja palkkion tuntemuksiin.
• Päihteet (kuten alkoholi, opioidi, amfetamiini, nikotiini jne.) aiheuttavat dopamiinitason nousun, mikä saa aikaan voimakkaan mielihyvän tunteen.
• Toistuva käyttö häiritsee luonnollista palkitsemisjärjestelmää, jolloin aivot alkavat reagoida heikommin luonnollisiin palkintoihin (kuten ruokaan, sosiaaliseen vuorovaikutukseen tai liikuntaan).
• Ajan myötä henkilö ei koe mielihyvää ilman päihdettä, ja käyttö jatkuu riippuvuudenomaisesti.
2. Aivojen rakenteelliset muutokset
Päihteiden pitkäaikainen käyttö voi muuttaa aivojen rakennetta ja toimintaa, erityisesti:
• Etuaivokuori (prefrontaalinen aivokuori): Vastaa päätöksenteosta, itsehillinnästä ja harkinnasta. Addiktiossa sen toiminta heikkenee, mikä johtaa impulsiivisuuteen ja kyvyttömyyteen lopettaa käyttö.
• Mantelitumake (amygdala) ja hippokampus: Osallistuvat muistamiseen ja tunnepitoisten ärsykkeiden käsittelyyn. Näiden alueiden herkistyminen voi johtaa voimakkaisiin himoihin ja muistojen laukeamiseen päihteeseen liittyvistä ärsykkeistä.
• Striatum: Osallistuu tottumusten ja tapojen muodostumiseen. Pitkäaikaisessa käytössä päihteen käyttö voi muuttua automaattiseksi toiminnoksi.
3. Toleranssi ja vieroitusoireet
• Aivot sopeutuvat päihteen jatkuvaan läsnäoloon, jolloin tarvitaan yhä suurempia annoksia saman vaikutuksen saavuttamiseksi (toleranssi).
• Kun päihteen käyttö loppuu, vieroitusoireet ilmenevät, koska aivot eivät enää toimi normaalisti ilman ainetta (esim. ahdistus, vapina, masennus, unihäiriöt).
4. Oppiminen ja muisti
• Addiktio vaikuttaa siihen, mitä opimme mielihyvästä, ja voi muuttaa muistijärjestelmää niin, että päihteisiin liittyvät muistot ovat poikkeuksellisen voimakkaita.
• Tämä altistaa retkahdukselle, koska tietyt ympäristöt, ihmiset tai tunteet voivat aktivoida päihteeseen liittyviä muistoja ja himoa.
5. Neuroplastisuus
• Aivot ovat muovautuvia (neuroplastisuus), ja addiktio muuttaa tätä muovautuvuutta haitallisesti.
• Hyvä uutinen on, että toipuminen on mahdollista: aivot voivat myös korjautua ja rakentaa uusia yhteyksiä, kun päihteiden käyttö loppuu ja tilalle tulee terveellisempiä käyttäytymismalleja.
Yhteenveto:
Päihdeaddiktio ei ole vain tahdonvoiman puutetta, vaan se on koko aivojen toimintaa muuttava sairaus. Addiktio vaikuttaa erityisesti aivojen palkitsemis-, päätöksenteko- ja muistijärjestelmiin. Vaikutukset voivat olla syviä, mutta hoidon ja toipumisen myötä aivot voivat myös elpyä.- AnonyymiUUSI
Tarkoitin tuossa viittauksessani alkoholiin lähinnä satunnaiskäyttäjiä, jotka joskus perustelevat valintojaan argumentilla "tein sen kännissä ja läpällä".
Addiktioista minulla on hyvin, hyvin vähän tietoa. Kaikki omat mahdollisest addiktioni ovat sellaisia, jotka katsotaan nyky-yhteiskunnassa pääosin tavoiteltaviksi toiminnoiksi. Minun on siis vaikea ymmärtää, miksi joku ei vaikka pystyisi vain "vaihtamaan" alkoholismiaan vaikkapa himoliikkumiseen tai työnarkomaniaan.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin tuossa viittauksessani alkoholiin lähinnä satunnaiskäyttäjiä, jotka joskus perustelevat valintojaan argumentilla "tein sen kännissä ja läpällä".
Addiktioista minulla on hyvin, hyvin vähän tietoa. Kaikki omat mahdollisest addiktioni ovat sellaisia, jotka katsotaan nyky-yhteiskunnassa pääosin tavoiteltaviksi toiminnoiksi. Minun on siis vaikea ymmärtää, miksi joku ei vaikka pystyisi vain "vaihtamaan" alkoholismiaan vaikkapa himoliikkumiseen tai työnarkomaniaan.
🦄Alkoholi voi madaltaa kynnystä sanoa ja tehdä asioita, joita ei selvin päin tekisi. Itse en juo koskaan niin paljon, että noin olisi itselle käynyt, mutta seuraan joskus mielenkiinnolla muita, jotka tekevät niin.
Ehkä siinä on henkilöllä valmiiksi halu ja tarkoitus tehdä jotain selkaista, jonka voi perustella päihtymyksellä, tiedä häntä, Tiedätkö ihmistyypin, joka kantaa asetta liikuskellessaan ihmisten parissa. Hän on voinut valmiiksi miettiä tilanteen, jossa hän sitä käyttäisi. Kynnys käyttää sitä madaltuu, koska ase on mukana. Pieni riita voi johtaa aseen käyttämiseen, koska tilanne on ollut mietittynä takaraivossa.
Aivot voi totuttaa erilaisiin asioihin. Olen kuullut, että päihderiippuvuus on voinut vaihtunut toiseen riippuvuutta läheisesti muistuttavaan asiaan. Päihderiippuvuuteen liittyy kuitenkin niin monta ulottuvuutta, että toipumiseenkin tarvitaan näiden kaikkien alueiden kohentumista.
Käyttäjien kokemuksista olen ymmärtänyt, että elämä kadulla on ”radalla oloa”. Sitä ohjaa yksi ja ainoa tarkoitus, joka on hankkia ja käyttää päihteitä, kaikki muu onkin sitten hidastetta tai mahdollistajaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholi voi madaltaa kynnystä sanoa ja tehdä asioita, joita ei selvin päin tekisi. Itse en juo koskaan niin paljon, että noin olisi itselle käynyt, mutta seuraan joskus mielenkiinnolla muita, jotka tekevät niin.
Ehkä siinä on henkilöllä valmiiksi halu ja tarkoitus tehdä jotain selkaista, jonka voi perustella päihtymyksellä, tiedä häntä, Tiedätkö ihmistyypin, joka kantaa asetta liikuskellessaan ihmisten parissa. Hän on voinut valmiiksi miettiä tilanteen, jossa hän sitä käyttäisi. Kynnys käyttää sitä madaltuu, koska ase on mukana. Pieni riita voi johtaa aseen käyttämiseen, koska tilanne on ollut mietittynä takaraivossa.
Aivot voi totuttaa erilaisiin asioihin. Olen kuullut, että päihderiippuvuus on voinut vaihtunut toiseen riippuvuutta läheisesti muistuttavaan asiaan. Päihderiippuvuuteen liittyy kuitenkin niin monta ulottuvuutta, että toipumiseenkin tarvitaan näiden kaikkien alueiden kohentumista.
Käyttäjien kokemuksista olen ymmärtänyt, että elämä kadulla on ”radalla oloa”. Sitä ohjaa yksi ja ainoa tarkoitus, joka on hankkia ja käyttää päihteitä, kaikki muu onkin sitten hidastetta tai mahdollistajaa.Kiitos.
En voi kommentoida mitään. En ole lukenut noista aiheista, eikä minulla ole omakohtaista havaintoa tai kokemusta.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos.
En voi kommentoida mitään. En ole lukenut noista aiheista, eikä minulla ole omakohtaista havaintoa tai kokemusta.
🦄Minä olen nähnyt vain sitä, että jotkut satunnaiskäyttäjät perustelevat huonoa käyttäytymistään humalatilalla.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen nähnyt vain sitä, että jotkut satunnaiskäyttäjät perustelevat huonoa käyttäytymistään humalatilalla.
🦄Onko se huonoa käytöstä jos joku mies ottaa alkoa ja juovuksissa sanoo sinulle että pitää sinusta ja haluais tutustua sinuun tai rakastaa sinua
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko se huonoa käytöstä jos joku mies ottaa alkoa ja juovuksissa sanoo sinulle että pitää sinusta ja haluais tutustua sinuun tai rakastaa sinua
Ei lähtökohtaisesti, mutta se vaatisi jatkotoimenpiteitä. Nyt olen varattu, joten en ryhtyisi toimenpiteisiin.
Tuollainen mies tulee ottaa kiinni välittömästi ja odottaa, että humala selviää. Sen jälkeen tulee kysyä, onko hän edelleen samaa mieltä. 😂
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen nähnyt vain sitä, että jotkut satunnaiskäyttäjät perustelevat huonoa käyttäytymistään humalatilalla.
🦄Kyllä siihen perusteet löytyy. Pienellä vaivalla löydät lisätietoa.
Etuaivokuoren (prefrontaalikorteksin) toiminta heikkenee humalassa. Alkoholi vaimentaa tämän alueen toimintaa, mikä tekee ihmisestä impulsiivisemman: hän voi toimia hetken mielijohteesta, sanoa asioita suodattamatta ja tehdä päätöksiä ilman pidempää harkintaa.
Estot madaltuvat. Alkoholi saa aikaan euforista tunnetta ja lievittää ahdistusta, mikä voi saada ihmisen tuntemaan olonsa rohkeammaksi, mutta samalla se voi lisätä riskiä harkitsemattomasta tai riskialttiista käyttäytymisestä (esim. riitely, seksuaaliset suhteet, joihin ei selvin päin ajautuisi, uhkapelaaminen, väkivalta).
Alkoholin käytön alaisena reaktiot nopeutuvat, mutta arviointikyky heikkenee. Henkilö saattaa reagoida nopeasti, mutta ei ota huomioon seurauksia.
Juridinen vastuu käytöksestä silti säilyy, tosin joskus lieventävänä tekijänä jos humalatilan on katsottu vaikuttavan asiaan.
Ethän auton rattiinkaan päästäisi humalaista, miksihän? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä siihen perusteet löytyy. Pienellä vaivalla löydät lisätietoa.
Etuaivokuoren (prefrontaalikorteksin) toiminta heikkenee humalassa. Alkoholi vaimentaa tämän alueen toimintaa, mikä tekee ihmisestä impulsiivisemman: hän voi toimia hetken mielijohteesta, sanoa asioita suodattamatta ja tehdä päätöksiä ilman pidempää harkintaa.
Estot madaltuvat. Alkoholi saa aikaan euforista tunnetta ja lievittää ahdistusta, mikä voi saada ihmisen tuntemaan olonsa rohkeammaksi, mutta samalla se voi lisätä riskiä harkitsemattomasta tai riskialttiista käyttäytymisestä (esim. riitely, seksuaaliset suhteet, joihin ei selvin päin ajautuisi, uhkapelaaminen, väkivalta).
Alkoholin käytön alaisena reaktiot nopeutuvat, mutta arviointikyky heikkenee. Henkilö saattaa reagoida nopeasti, mutta ei ota huomioon seurauksia.
Juridinen vastuu käytöksestä silti säilyy, tosin joskus lieventävänä tekijänä jos humalatilan on katsottu vaikuttavan asiaan.
Ethän auton rattiinkaan päästäisi humalaista, miksihän?"Juridinen vastuu käytöksestä silti säilyy,"
Olen sitä mieltä, että myös moraalinen vastuu säilyy täysimääräisenä. Tietysti ymmärrän, miten alkoholi vaikuttaa joihinkin ihmisiin tuolla tavalla. En vain pidä sitä moraalisesti hyväksyttävänä perusteena. Jos tietää tyypillisesti joutuvansa ongelmiin alkoholin käytöstä johtuvien valintojensa vuoksi, on _erityisen suuri_ moraalinen velvollisuus säätää alkoholin käyttönsä sopivalle tasolle.
Tämä sama moraaliin liittyvä logiikka koskee minun mielestäni liskoaivoista nousevia impulsseja.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Juridinen vastuu käytöksestä silti säilyy,"
Olen sitä mieltä, että myös moraalinen vastuu säilyy täysimääräisenä. Tietysti ymmärrän, miten alkoholi vaikuttaa joihinkin ihmisiin tuolla tavalla. En vain pidä sitä moraalisesti hyväksyttävänä perusteena. Jos tietää tyypillisesti joutuvansa ongelmiin alkoholin käytöstä johtuvien valintojensa vuoksi, on _erityisen suuri_ moraalinen velvollisuus säätää alkoholin käyttönsä sopivalle tasolle.
Tämä sama moraaliin liittyvä logiikka koskee minun mielestäni liskoaivoista nousevia impulsseja.
🦄Niin, mutta tottumus on toinen luonto. Se, että käytösmallit juurtuvat helposti osaksi persoonaa. Satunnainen alkoholin käytön johdosta törttöily on tietysti oma luku sinänsä. Vaikea sanoa, voiko omaa huonoa käytöstä oikeuttaa noissa tilanteissa päihtymyksellä. Osaltaan ehkä. Pitäisi tietää muuta elämänhistoriaa tarkemmin. Itse punnitsisin moraalisesti asioita vasta silloin, jos silloinkaan. Enhän ole kenenkään tuomari.
Otetaan toinen tilanne, jossa narkomaaniäidin lapsi itkee hyvin usein tarpeitaan yksin pinnasängyssä. Hänen tarpeisiinsa vastataan epäloogisesti silloin tällöin, kun äiti sattuu muistamaan, ymmärtämään ja haluamaan hoitaa lastaan. Lapsen ymmärrys on luonnollisesti täysin vajavainen siitä, mitä hänelle ylipäätään tapahtuu. Yksinäisyydessä hän on täysin avuton ja äitinsä tai muiden henkilöiden tuen varassa. Tärkeimmät kolme ikävuotta kuluvat näin. Hänen aivonsa ja persoonansa muokkautuvat näiden kokemustensa myötä omalla tavallaan puutteellisesti. Kehitys jää jälkeen jne.
Lapsen kasvaessa maailma on huonosti ennustettava paikka. Hän saa ensi kokemuksesta päihteeseen hyvän olon, joka säätää tunnevajeen kemialliseen ”tasapainoon”. Hänellä on siis ymmärrettävästi hyvä syy hakea mielihyvää päihteestä. En menisi saarnaamaan moraalista tälle ihmiselle yhtään mitään. En voisi kieltää kuitenkaan sitäkään tosiasiaa, etteikö häntä olisi hyvä ohjata muuhun ”harrastukseen”, Jos hän ei tähän suostu, onko se niin ihmeellistä. Eikö se ole vain looginen lopputulema, että moraalista ei voida hänen tapauksessaan puhua ainakaan olematta hyvin tekopyhä. Silti hänellä on vastuu teoistaan. Tietenkin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin, mutta tottumus on toinen luonto. Se, että käytösmallit juurtuvat helposti osaksi persoonaa. Satunnainen alkoholin käytön johdosta törttöily on tietysti oma luku sinänsä. Vaikea sanoa, voiko omaa huonoa käytöstä oikeuttaa noissa tilanteissa päihtymyksellä. Osaltaan ehkä. Pitäisi tietää muuta elämänhistoriaa tarkemmin. Itse punnitsisin moraalisesti asioita vasta silloin, jos silloinkaan. Enhän ole kenenkään tuomari.
Otetaan toinen tilanne, jossa narkomaaniäidin lapsi itkee hyvin usein tarpeitaan yksin pinnasängyssä. Hänen tarpeisiinsa vastataan epäloogisesti silloin tällöin, kun äiti sattuu muistamaan, ymmärtämään ja haluamaan hoitaa lastaan. Lapsen ymmärrys on luonnollisesti täysin vajavainen siitä, mitä hänelle ylipäätään tapahtuu. Yksinäisyydessä hän on täysin avuton ja äitinsä tai muiden henkilöiden tuen varassa. Tärkeimmät kolme ikävuotta kuluvat näin. Hänen aivonsa ja persoonansa muokkautuvat näiden kokemustensa myötä omalla tavallaan puutteellisesti. Kehitys jää jälkeen jne.
Lapsen kasvaessa maailma on huonosti ennustettava paikka. Hän saa ensi kokemuksesta päihteeseen hyvän olon, joka säätää tunnevajeen kemialliseen ”tasapainoon”. Hänellä on siis ymmärrettävästi hyvä syy hakea mielihyvää päihteestä. En menisi saarnaamaan moraalista tälle ihmiselle yhtään mitään. En voisi kieltää kuitenkaan sitäkään tosiasiaa, etteikö häntä olisi hyvä ohjata muuhun ”harrastukseen”, Jos hän ei tähän suostu, onko se niin ihmeellistä. Eikö se ole vain looginen lopputulema, että moraalista ei voida hänen tapauksessaan puhua ainakaan olematta hyvin tekopyhä. Silti hänellä on vastuu teoistaan. Tietenkin.Otit esille aika marginaalisen ilmiön. Eihän tuohon toisaalta tarvita edes päihteitä, tarvitaan vain kritiikittömät vanhemmat: muistaakseni joitakin vuosikymmeniä sitten ihan suositeltiin, ettei itkevän lapsen luo saisi mennä. En muista perustelua.
"Hän saa ensi kokemuksesta päihteeseen hyvän olon, joka säätää tunnevajeen kemialliseen ”tasapainoon”"
En ole tutustunut tähän aiheeseen. Miten tämä on aivokemiallisesti mahdollista? Jos minulla on ollut paha mieli, alkoholi ei ole koskaan auttanut siihen. Tiedän kyllä, että esimerkiksi prostituoidut selviävät tuskastaan huumeiden avulla.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Otit esille aika marginaalisen ilmiön. Eihän tuohon toisaalta tarvita edes päihteitä, tarvitaan vain kritiikittömät vanhemmat: muistaakseni joitakin vuosikymmeniä sitten ihan suositeltiin, ettei itkevän lapsen luo saisi mennä. En muista perustelua.
"Hän saa ensi kokemuksesta päihteeseen hyvän olon, joka säätää tunnevajeen kemialliseen ”tasapainoon”"
En ole tutustunut tähän aiheeseen. Miten tämä on aivokemiallisesti mahdollista? Jos minulla on ollut paha mieli, alkoholi ei ole koskaan auttanut siihen. Tiedän kyllä, että esimerkiksi prostituoidut selviävät tuskastaan huumeiden avulla.
🦄Marginaalinen tarkoituksella. Et voi arvioida moraalisesti mitään tai ketään ellet ota huomioon kohtuullisuusperiaatetta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Marginaalinen tarkoituksella. Et voi arvioida moraalisesti mitään tai ketään ellet ota huomioon kohtuullisuusperiaatetta.
En ymmärrä, miten päihteiden käyttö voi ratkaista mitään ongelmaa. Eihän sellainen ole loogisesti mahdollista jo senkään vuoksi, että päihteet heikentävät ajattelua.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä, miten päihteiden käyttö voi ratkaista mitään ongelmaa. Eihän sellainen ole loogisesti mahdollista jo senkään vuoksi, että päihteet heikentävät ajattelua.
🦄Päihteet eivät ratkaise ongelmia. Ne voivat hetkeksi lievittää oireita, mutta hinta on usein kovempi kuin hyöty.
Ihminen jatkaa käyttöä, koska aivot, tunteet ja ympäristö voivat yhdessä pitää kiinni tavasta, joka tuntuu ainoalta selviytymiskeinolta, vaikka se on lopulta ihmistä vahingoittavaa.
Loogista tai ei, liskoaivot päättävät olosuhteiden pakosta addiktoituneiden kohtalosta jos he eivät saa apua ja kukene katkaisemaan syöksykierrettä. Moralistinen näkökulma ei auta asiaa tai ihmistä muuttumaan. Sen enempää kuin sekään, että häntä syyllistetään addiktiosta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Päihteet eivät ratkaise ongelmia. Ne voivat hetkeksi lievittää oireita, mutta hinta on usein kovempi kuin hyöty.
Ihminen jatkaa käyttöä, koska aivot, tunteet ja ympäristö voivat yhdessä pitää kiinni tavasta, joka tuntuu ainoalta selviytymiskeinolta, vaikka se on lopulta ihmistä vahingoittavaa.
Loogista tai ei, liskoaivot päättävät olosuhteiden pakosta addiktoituneiden kohtalosta jos he eivät saa apua ja kukene katkaisemaan syöksykierrettä. Moralistinen näkökulma ei auta asiaa tai ihmistä muuttumaan. Sen enempää kuin sekään, että häntä syyllistetään addiktiosta.Aloitus ei varsinaisesti koskenut päihderiippuvuutta, koska se on käsittääkseni häiriötekijä, joka estää normaalin kommunikaation aivojen eri osien välillä. Olen kiinnostuneempi moraalin ja liskoaivojen suhteesta tilanteessa, jossa päihteiden käyttö ei estä normaalia harkintakykyä.
Aloituksen viittaus alkoholiin koski satunnaiskäyttöä.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aloitus ei varsinaisesti koskenut päihderiippuvuutta, koska se on käsittääkseni häiriötekijä, joka estää normaalin kommunikaation aivojen eri osien välillä. Olen kiinnostuneempi moraalin ja liskoaivojen suhteesta tilanteessa, jossa päihteiden käyttö ei estä normaalia harkintakykyä.
Aloituksen viittaus alkoholiin koski satunnaiskäyttöä.
🦄Alkoholin satunnaiskäytössä ihmisen harkintakyky voi myös olla heikentynyttä ja impulsiivista.
- AnonyymiUUSI
Oletko ap trolli, vai ymmärryksessä muuten jotain vikaa. Miksi jankkaat täysiä itsestäänselvyyksiä? 😂
- AnonyymiUUSI
Kyllä minä siinä mielessä olen trolli, että en kannata kaikkia tyypillisesti feminismissä omaksuttuja näkemyksiä. Suurinta osaa kylläkin. Kyllä feminismi kuitenkin kokonaisuudessaan on aivan mahtava juttu. 😁👌
Ymmärryksessäni ei ole vikaa. Olen älykkäämpi kuin melkein 90 prosenttia väestöstä.
Olen tietoinen siitä, että aloituksen asiat ovat itsestäänselvyyksiä kaikille, jotka ovat perehtyneet asiaan.
Aloituksessa on perustelut sille, miksi kirjoitan aiheesta: palstalla on puhuttu liskoaivoista tyyliin, jossa vähätellään moraalisen agentin kykyä suodattaa liskoaivoistaan nousevia impulsseja ja harkita valintojaan.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä siinä mielessä olen trolli, että en kannata kaikkia tyypillisesti feminismissä omaksuttuja näkemyksiä. Suurinta osaa kylläkin. Kyllä feminismi kuitenkin kokonaisuudessaan on aivan mahtava juttu. 😁👌
Ymmärryksessäni ei ole vikaa. Olen älykkäämpi kuin melkein 90 prosenttia väestöstä.
Olen tietoinen siitä, että aloituksen asiat ovat itsestäänselvyyksiä kaikille, jotka ovat perehtyneet asiaan.
Aloituksessa on perustelut sille, miksi kirjoitan aiheesta: palstalla on puhuttu liskoaivoista tyyliin, jossa vähätellään moraalisen agentin kykyä suodattaa liskoaivoistaan nousevia impulsseja ja harkita valintojaan.
🦄Hyvä, sen olisi voinut alter egoni ymmärtää jo aikaisemmin. 😀 Tunnustan, että se kävi mielessä, jääden kuitenkin taka-alalle. Siis, että sotkeentuessa tähän ja tuohon, on minulla siihen omat syyni, joten kiitos viimeisestä - kommentista.
Kiehtovaa minusta. Ei yhtään ikävä asia, että kerroit. Nyt jo aikuinen lapseni on samoin huippuälykäs. Hänen ajatuksensa kiinnostavat aina minua. Erityisesti luovuus yhdistettynä älykkyyteen, ja helppous menestyä kaikessa, mihin ryhtyy. Erityinen kiinnostus joistain asioista, ja laaja-alainen ymmärrys näkyvät monella tapaa hänessä. Kysynkin häneltä välillä syvällisiä asioita, koska keskustelu mm. Ihmisyydestä on hänen kanssaan antoisaa. Se on lahja tai kasa lahjoja tuo lahjakkuus. Kiinnostaisi tietää ajatuksiasi tästäkin asiasta, mutta en voi edellyttää sinun haluavan avata näin mitään itseesi liittyvää asiaa enempää.
Älykkyydessä mielestäni koominenkin asia on se, että ihmiset keskimäärin arvioivat oman älykkyytensä yläkanttiin; ”Above average effect” tai “Lake Wobegon -ilmiö”. Tällaisella foorumilla se tulee hyvin esiin, kun asioita ja ilmiöitä pohdiskellaan yhdessä. On helppoa esiintyä tietäväisenä, vaikka oikeasti tieto olisi vain mututuntumaa 😂 - AnonyymiUUSI
Oletko sinä suppilo- vai putkiaivo? Aloitetaan siitä puhutus1
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, sen olisi voinut alter egoni ymmärtää jo aikaisemmin. 😀 Tunnustan, että se kävi mielessä, jääden kuitenkin taka-alalle. Siis, että sotkeentuessa tähän ja tuohon, on minulla siihen omat syyni, joten kiitos viimeisestä - kommentista.
Kiehtovaa minusta. Ei yhtään ikävä asia, että kerroit. Nyt jo aikuinen lapseni on samoin huippuälykäs. Hänen ajatuksensa kiinnostavat aina minua. Erityisesti luovuus yhdistettynä älykkyyteen, ja helppous menestyä kaikessa, mihin ryhtyy. Erityinen kiinnostus joistain asioista, ja laaja-alainen ymmärrys näkyvät monella tapaa hänessä. Kysynkin häneltä välillä syvällisiä asioita, koska keskustelu mm. Ihmisyydestä on hänen kanssaan antoisaa. Se on lahja tai kasa lahjoja tuo lahjakkuus. Kiinnostaisi tietää ajatuksiasi tästäkin asiasta, mutta en voi edellyttää sinun haluavan avata näin mitään itseesi liittyvää asiaa enempää.
Älykkyydessä mielestäni koominenkin asia on se, että ihmiset keskimäärin arvioivat oman älykkyytensä yläkanttiin; ”Above average effect” tai “Lake Wobegon -ilmiö”. Tällaisella foorumilla se tulee hyvin esiin, kun asioita ja ilmiöitä pohdiskellaan yhdessä. On helppoa esiintyä tietäväisenä, vaikka oikeasti tieto olisi vain mututuntumaa 😂Tuo arvio älykkyydestä oli valitettavasti juuri sitä trollausta. 😂
Kiitos kuitenkin mielenkiinnostasi ja menestystä älykkäälle lapsellesi! ☺️
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä suppilo- vai putkiaivo? Aloitetaan siitä puhutus1
Olen putkiaivo. Miesten mallia.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuo arvio älykkyydestä oli valitettavasti juuri sitä trollausta. 😂
Kiitos kuitenkin mielenkiinnostasi ja menestystä älykkäälle lapsellesi! ☺️
🦄Kyllä hän hyvä tyttö on. Muutti juuri Yhdysvaltoihin ratkaisemaan lihavan kansan ongelmia 🤓
- AnonyymiUUSI
Simiti! Tule jo kommentoimaan!
🦄- AnonyymiUUSI
Hänenkin on oltava välillä selvinpäin ja silloin hän ei palstalla ole.
- AnonyymiUUSI
Tämän ketjun typeryydet tekevät jonkun hyvin tyytyväiseksi, eikä kaikkea tarvitse lukea, pelkkä silmäily riittää.
- AnonyymiUUSI
Ja toisin ajattelija eliminoidaan?
Vilma - AnonyymiUUSI
Et voi tietää maistamatta, onko marjat happamia. Ketun häntä kainalossa ei tee sinusta yhtään kulinaristisempaa 🤭
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja toisin ajattelija eliminoidaan?
VilmaÄlkää ampuko aseetonta vassaria1 sivusta.
- AnonyymiUUSI
Nii mikä ois sitten sinun ns tutkimusongelman fokus- naisen ääni yhteiskunnassa? T naiselta
- AnonyymiUUSI
Sinutko ne tekevät tyytyväiseksi? 😉
🦄
- AnonyymiUUSI
Sillai kai. Itsestään on toki hyvä aloittaa ja antaa muiden mallioppia samalla
- AnonyymiUUSI
Pelkkää puoskarointia koko ketju.
Muka-tietäjiä.
Vilma- AnonyymiUUSI
🤭🤭🤭
- AnonyymiUUSI
Täytyy olla yksinkertainen jos ei erota apinaa gorillasta :)
- AnonyymiUUSI
Tieto on tietoa, vaikka ymmärryksesi poimii siitä mukaillun osan. Mikä ketjussa on paikkansa pitämätöntä?
- AnonyymiUUSI
Yleensä nuo tuollaiset liskoaivojen puolestapuhujat ovat miehiä, joilla on vaikeuksia hillitä omia impulssejaan seksin osalta.
- AnonyymiUUSI
Tämä! Punaiset lyhdyt vetävät puoleensa holtittomia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492378Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on532157Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2071676Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681630- 311614
- 181449
Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok861394Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s81379Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81291Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti191284